Onko kulla muulla jäminyt kytkin talven tai pitkän seisonnan jälkeen? Tulipa tuo koettua pari kertaa tänä keväänä,mopo käyntiin,kytkin pohjaan,vaihde päälle,skrunts ja siihen sammui. Huollosta sanoivat olevan yleistä ja vaaratontakin,eli aukeaa kyllä kun aikansa runkuttaa,ja aukesihan se. Mutta kuinka yleistä tuo on,ja onko muilla merkeillä samankaltaisia kytkinkramppeja elikkäs levyjen jumiutumisia?
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Ei kyllä ole mun mopottimessa ikinä tapahtunut mutta faijan museopelissä (CB 750) se on melkein joka keväinen ilmiö. Joutuu aina ajaa kytkin pohjassa ja kaasua pumpaten niin vähän matkan päästä irrottaa ja sit toimii koko kesän ihan hyvin
Mulla oli vielä viimekesänä Kawan 450Ltd-88 ja siinä oli sama "vika" kahtena keväänä mitä se minulla oli!(adrenaliini @ Maalis. 31 2008,22:23) kirjoitti
Nyt odotellaan uutta z750 Kawaa tuon edellisen tilalle!
![]()
![]()
Joo, omissa kulkinessa on havaittu sama ilmiö...auttaa jos ennen kevään ekaa kaahailua laittaa ( koneen ollessa seis) ykkösen päälle ja kytkin pohjassa tuuppaa kytkimen "hereille"... se KRUNTS mikä kuuluu laatikosta , jos vaan raakasti käyttää konevoimaa, on niin järkyttävän kuulloinen(adrenaliini @ Maalis. 31 2008,22:23) kirjoitti
![]()
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
ihan normaaliahan se on.. sen takia monesti suositellaankin että laittaa sen kahvan nipparilla pohjaan talveksi.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Samaa oiretta omassa mopossakin. Keväällä olen kytkimen elvytellyt tuuppimalla edestakaisin kytkinpohjassa ennen käynnistystä.
<br /><br type="_moz" />
tuli vain mieleen, että mitäs kytkimen jouset tykkää tuosta? kun on puristus päällä staattisesti useamman kuukauden...(SamiN @ Huhti. 01 2008,00:29) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Itelläkin vanhoissa pyörissä käyn puristelemassa n. kuukauden välein, ettei käy vanhanaikaisesti.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
En ole koskaan kuullu moisesta, eikä omaa kokemusta viimeisen 10+ vuoden aikana.(adrenaliini @ Maalis. 31 2008,22:23) kirjoitti
Kaikissä pyörissäni on ollut vaijeriveroiset kytkimet, ja niistä olen päästänyt jännityksen aina pois pitkän seisonnan ajaksi.
Joissain pyörissä on jumiutuvat kytkimet luonteeltaan?
Mikä ihme siellä jumittaa, öljykylvyssä suurin osa kumminkin on??
-J-
Juu, sama ongelma oli nyt ku lähti talven jälkeen pyörää (600F)herättelemään henkiin.
Eka pyörä ku oli ja just hommattu, ni jo meinas alkaa kylmäämään et minkälainen pommi tullu hankittuu.
Kaveri onneks osas kertoo et samanlaista oiretta oli sen omassa vastaavan vuotisessa CBR:ssä huomattu keväisin.
Kytkin pohjassa kyllä pysty mopoo työntämään, mut käynnissä ollessa ku iski vaihteen silmään ni sillo se ei kyl taas enää pitäny.
Laitoin mopon keskituelle ja sit kytkin pohjassa vaihde silmään -> rengas lähti pyöriin ja muutaman kerran ku aikansa siin kytkimen kanssa jumppas ni alko jo pyörimisvauhti hidastumaan ja ongelma poistu hetken päästä.
Kaipa ne limut sieltä seisomisen takia laskeutuu ja kuivuu kiinni. Ei minullakaan hornetissa tuota tehnyt,bläkkärissä teki,eikä se tee sitä vanhuuttaan kun ei tolla nyt ole kun kolme tonnia ajettu. Mutta mopo-huollossa sanoivat sen koskevan kaikkia koneita ruohonleikkurista alkaen,erityisen herkkiä tuolle ovat piikkiset,kuulemma.(GSXR_JaP @ Huhti. 01 2008,08:52) kirjoitti
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Mä käyn talvella useasti pärrän päällä istumassa / pomppimassaja nitkuttelen eteen / taakse samalla "jarrutellen" ja kytkintä painelen jne.
Ihan hyvin noilla herkistelyillä on pelittänyt eikä ole paikat juminut.
Lisäksi (kun ei pysty oikein käynnistelemään) olen konetta käynyt silloin tällöin pyörittämässä muutamia kierroksia räikän avullaeipähän venatkaan pääse jumimaan.
- P
Piti oikein varmistaa että mitensenytoli.. Ja niinhänseoli huolto-oppaassa, että seisonnassa, ennen käyttöönottoa voi jättää kytkimen pohjaan joksikin aikaa jos kytkin on jumittunut talven aikana. Tämä helpottaa irrottamista.(Bluesman @ Huhti. 01 2008,08:37) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
tää kuulostaa jo huomattavasti selkeämmältä...hetken ajattelinkin et mitämitä...(SamiN @ Huhti. 01 2008,10:49) kirjoitti
tuo o hyvä konsti ku käy talvenaikana räpläämässä mopotia...vaihteita päälle, kytkytintä pohjaan,jarrua, iskareita herkistellen, valokatkaisijoita roplaten...
hassua et useimmiten kestävät käyttöä hyvin, mut seisontaa ei...
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ounou..nyt omaa pyörää koittaan ettei tule yllätyksiä ajamaan lähtiessä![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Omassani oli talven aikana pariin otteeseen kytkin jumissa. Keskiseisontatuelle pyörä ja ja ykkönen päälle, kytkin pohjaan ja kaasua kunnolla samalla takajarrulla pumpaten niin lähtee irti.
Olen koittanut myös tuota nippusiteellä kahvan lukitsemista. Yön yli pidin ja seuraavana päivänä edestakaisin heiluttelemalla vaihde päällä ja kytkin pohjassa niin aukesi.
Kumpi on parempi, en tiedä, pääasia minulle on että kytkin toimii.
Jaahas, katupyörissä ikinä ollu mulla noita oireita, mutta trial pyörissä toi oli ihan normaalia jo hetken jälkeen. (jaksoa jalkaisin kateltua ja pyörä käytiin, pykälä pesää ja toivottavasti oli ajolinja vapaa, meni nääs muutamn metrin iloisesti ennen kuin alkoi pelittää.)
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Omasta valikoimasta Zephyr 750 tuntuu olevan erityisen altis tälle ilmiölle. Joka kevät kytkin liimannut totaalisesti kiinni.
Olen siinä sitten antanut koneen käydä kunnolla lämpimäksi niin että öljyt lämpenevät (huom ilmajäähyn kanssa täytyy olla tarkkana ettei mene överiksi, itse sammutan välillä ja annan pakokäyrien ym. jäähtyä). Sitten kone seis, pykälä päälle ja kytkin pohjassa heiluttelee pyörää edes takas niin lopulta kytkin klopsahtaa vapaaksi.
Naisen ER:ssä oli kytkin jumissa. Meinasi aiheuttaa ylimääräistä sydämen tykytystä, kun ostaja lähti sillä koeajolle ja kytkin ei irrotakaan!!Ei tullut mieleenkään, että moinen voisi olla mahdollista, kun konetta oli käytetty parikin kertaa talven aikana.
No ei säikäyttänyt ostajaa liiemmin; kaupat syntyivät.![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Varmaankin juuri se öljy. Tasaiset pinnat joissa öljyä välissä kun painetaan kiinni toisiinsa niin se öljy ikäänkuin imee ne pinnat kiinni kun öljykerros ohenee tarpeeksi ajan kanssa. Kokeile laittaa lasilevy tasaiselle pinnalle ja vettä väliin, hyvin juuttuu kiinni.(GSXR_JaP @ Huhti. 01 2008,08:52) kirjoitti
Yleinen ilmiö märkäkytkimissä, kuivissa ei tapahdu.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
vanhoissa zeta1 pohjaisissa kawioissa on yleistä varsinkin liian hyviä öljyjä käytettäessä. vähenee delvacilla ja on kuitenkin vaaratonta. munki gpz1100 kawassa on ollut kytkin jumissa joka kevät.(adrenaliini @ Maalis. 31 2008,22:23) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jeps. Ensimmäinen ykkösen laitto sammutti mopon. Sitten kytkimen painalluksia n. 10x ja uusi yritys - ei ongelmia. TRX850 vm. 99.
Retired
Eilissäpäivänä kevään eka lenksu kawalla,olipas se kivaa taas pitkän paussin jälkeen! Eipä oo ollu kytkin jökkelissä kun on pöräytelty alvariinsa käymähän toi keksintö talven aikana...