keväyt saapuu ja akku tietenkin tyhjä.. mikä on helpoin tapa saada akku käsittelyyn r 1200 c mallista? joutuuko tankin repimään irti päältä vai saako sivusta jotain tuki rautoja irrottamalla akun irti?
En tiedä onko oikotietä tankkia poistamatta, mutta kun saat sen selville, niin kannattaa harkita vaikkapa CTek tai muun vastaavan kunnollisen akkulaturin hankintaa.
RT:n kanssa kertaalleen ihmettelin saman asian kuin sinä ja akun esiin purettuani vedin akun navoista latausjohdon satulan alle. Tuon CTekin kanssa se tulee akkulaturin mukana.
-> Homma hoidettu kerralla talvisen ylläpito- ym. latauksen osalta siihen saakka kunnes on aika vaihtaa akku uuteen.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
En tunne kyllä 1200C'tä, mutta taitaa suurimmassa osassa tuon ajan boksereita (RT'tä lukuunottamatta) vaatia tankin poiston. Jos tankissa on bensaa, niin kannattaa muistaa, että se poistuu sieltä hämmästyttävän vilkkaasti, jos letkuissa ei ole pikaliittimiä.
<p>2002-2014</p>
Juuri kävin oman K1200RS:ni jatkuvasti vajunevaa akkua ihmettelemässä.(Hannu59 @ Maalis. 27 2008,15:22) kirjoitti
Tuli aivan sama Ctek-viritelmä mieleen, vaikka akku onkin tarjoiltuna hetimiten satulan alla.
Mutta jätin omalta osalta suunnitteluasteelle koska en tunne ajoneuvosähköjä juuri lainkaan. Olen vain muutamat asentelut opetellut edellisessä mopossani tekemään.
Kysymys tähän C-tekin johtojen virittelemiseen:
Voiko C-tekillä turvallisesti ladata akkua siten, että mopon akkukengät ovat kiinnitettyinä? Jostain kumman syystä olen nimittäin tavannut aina irroittaa akunkengät akusta ennen latausta.
edit: se minun pyöräni akku on aivan finaalissa todennäköisesti, mutta ajattelin sen nyt vielä kokeilla lataamalla. Ottaa nimittäin ajossa laturilta kyllä virtaa hienosti mutta hukkaa sen seisoessaan vilkkaasti. Myyjän kanssa on takuukin sovittu. Se on sitten makuasia, onko käytetyn pyörän akku kulutusosa vai takuunalainen osa. Itse oikeastaan pystyn helposti ymmärtämään kumman vain kannan myyjältä. Eikä tuo akku nyt niin kovin kallis ostos ole edes.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Toki akun kengät voivat olla kiinni. Jos sinulla on RS:ssä ulkoinen/set virranulosotot, voit ladata akkua noidenkin kautta. Ite lyön CTEKin kiinni töpseliin aina ajaessani pyörän talliin.(sarkka @ Maalis. 30 2008,21:13) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Tänään vaihdoin akun. Oli RT:hen viime vuonna laitettu BMW:n geeliakku tullut tiensä päähän, ei antanut enää virtaa. Ensimmäiset merkit tuosta tulivat jo syksyllä, vähän tyhmästi ajattelin silloin vain että ompas bokseri huono käynnistymään viileillä keleillä.
Akkua vaihtaessa vedin pyörään sähköt kaapeleilla pitäen akkua lattialla ja pistin väliin virtamittarin. Pyörä näyttää syövän 7.5mA sähköä vimpaimet sammutettuna ja ohjauslukko päällä. Noin puolet tuosta muodostuu radion muistin ylläpidosta (minulla on jälkiasennettu autoradio siinä, joten en tiedä mitä "alkuperäisradio" veisi, se joka oikeasti taitaisi olla clarionin tuote). Varsinainen käyttösähkö radiolle menee virtalukon kautta, joten se on jo poissa päältä ohjauslukon ollessa päällä.
Vedin irti sulakkeen, josta menee sähkö mm. kellolle, infonäytölle ja tuolle radion muistille. Lepovirta putosi n. kahteen milliamppeeriin, olisikohan se sitten moottorinohjauksen käyttämä ylläpitovirta.
Mahtaakohan tuosta olla jotakin haittaa, jos pyörän pidempään säilytykseen vain nyppisi nuo sulakkeet irti? On vähän helpompaa kuin ottaa akku irti kokonaan, RT:n sulakeboksiin pääsee käsiksi muutamassa sekunnissa ottamalla penkin irti.
(Kuten C-A-D totesi, niin RT:n akun saa irti irroittamatta tankkia, ainakin 1100-sarjassa. Vasemman sivukatteen irroitus riittää. Sama kuulemma pätee myös R1150RS:ään)
[/QUOTE]Pyörä näyttää syövän 7.5mA sähköä vimpaimet sammutettuna ja ohjauslukko päällä. Noin puolet tuosta muodostuu radion muistin ylläpidosta[QUOTE] Mitattu 1200 GS:n "lepovirta" on noin 5 mA, joka meinaa sitä, että kahdessa kuukaudessa se imasee n. 6 Ah akun tehoja. Ja kun GS vaatii aivan priima akun käynnistyäkseeen on akkua aivan pakko ladata seisokin aikana. Onko kukaan asentanut pääkytkintä GS:ään? Välttyisi tuolta jatkuvalta lataus rumbalta.
Voi veljet!
Onkos tuo ongelma, jos pitää pyörän jatkuvasti kiinni laturissa. Ei tartte muistella ja laturi pitää huolen siitä, että akku on koko ajan timmissä kunnossa ja täydessä latinkissa. Ei ala edes sulfatoitumaan (tjsp..)
<p>2002-2014</p>
Olen jo jonkin aikaa miettinyt akun lattimista C-Tekillä silloin kun mopon sähköpiuhat on akussa kiinni. Käyttöohjekirja kieltää akun lataamisen silloin kun piuhat on kiinni (K 1200 GT vm 2007), sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua. Onko kenelläkään arvausta miksi moinen kielto on olemassa?(C-A-D @ Huhti. 23 2008,14:28) kirjoitti
Talvella akku oli koko ajan kiinni C-Tekissä, silloin mopon piuhat oli tosin irti akusta.
Eiköhän tuossa kiellossa ole kyse perinteisestä varman päälle(Rudi11 @ Huhti. 24 2008,09:49) kirjoitti
pelaamisesta, vastuun välttämisestä ja sellaisesta.
Varmaan tilanne on ihan eri, jos akku on oikeasti tosi heikossa kunnossa,
ladataan sitä vähän järeämmällä laturilla jne.
verrattuna tilanteeseen, jossa akku on hyvässä kunnossa,
ja käytetään modernia YLLÄPITOLATURIA, joka ei edes anna
kuin maksimissaan vajaan ampeerin virtaa ulos, ja jännitekin on
reguloitu niin, että mitään tyhmiä piikkejä ei tule.
Itse pidin Hondani talvisäilytyksessä C-TEK 800 laturissa
(max. latausvirta 800mA) koko ajan enkä irrottanut mitään piuhoja.
Vaikea kuvitella, että edes BMW ottaisi tuosta nokkiinsa.
BTW moponi katteissa on tup.syt. liitin virran ottamiseen,
ihan itse asentelin ja johdot tulevat (sulakkeen läpi) suoraan akulta,
ei virtalukon tms. kautta ollenkaan.
Sitä oli kätevä käyttää lataamiseen, kötöstelin juottamalla
ja kutistesukan kanssa suojaamalla sellaisen välijohdon C-TEKiin
että latausjohdon sai törkätä tähän virran ulosottoon.
-- sjm
Seuraava tietty tavallisin vastuinpakoiluin: Totta munassa sitä voi tavallisella älylaturilla ladata vaikka akku on kiinni pyörässä. Noinhan BMW:n omallakin laturilla tehdään, eikä se oikeasti ole yhtään C-TEKiä kummempi. Vuosikausia on omat CAN-väyläiset ja känniväylättömmät pyörät uinuneet tallissa ja laturi perssiissä.(Rudi11 @ Huhti. 24 2008,09:49) kirjoitti
<p>2002-2014</p>