Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 69:sta
  1. #31
    Lainaa (Prätkis @ Maalis. 13 2008,18:10) kirjoitti
    Nyt kun tuo maalaus onnistui kohtuullisen hyvin, niin pakkohan se on vähän runkoakin korjailla.

    Ajattelin hioa ruosteet pois ja maalata kyseiset kohdat.
    Hankin desin purkin hopean väristä maalia. Maalauksen ajattelin hoitaa ihan vaan pensselillä. (ruiskuttaminen liian suurpiirteistä)

    Maalattavat pinnat on pieniä kulumia esim. terävissä kulmissa.

    Oisko vinkkiä maalin levitykseen?
    Pitäiskö laittaa vielä erikseen jotain pohjamaalia?
    aina pohjamaalia ekaksi
  2. #32
    No joo, henkilökohtainen vihani tuota ruiskukittiä kohtaan johtuu niistä monista (suurelta osin ameriikan mallisista joissa paljon pintaa) kotteroista, joissa pintavärit irtoilevat kauniisti kämmenen kokoisina läntteinä. On mielestäni (vaikka ehkä jotain painajaisprojektia hieroessa avittaakin) aivan alamaailman keksintö ihmisten kiusaksi. Varsinkin mopohommissa kun tuo eväs estää vesihionnan käytön.Eli jos haluaa ko.kamaa käyttää, se ei saa saada kosteutta millään muotoa-imee kuin sieni itseensä.
    Joku mietti kannattaako abs:ää maalata, antaa palaa. Varmasti kiitollisin muovilaatu mitä tulee pintakäsittelyyn.
    Abs lienee noista muoveista se yleisin, mutta muovilaatu on yleensä merkittynä aina muoviosan sisäpuolelle( ABS, PP,EPDM jne.) ja osa muoveista vaatii erilaisen tartunta-aineen kuin toiset-eli tarkista muovilaatu josta rojut muodostuvat ennen kuin menet maalipuotiin. Yleensä paljasta muovipintaa ei ole näkyvissä pohjien jälkeen kuin läntti siellä läntti täällä, joten itse koen helpoimmaksi sipaista osien yli
    epoksipohjamaalin-tosi nopee-ei hiota vain pyyhkäisy pölyrätillä-tarttuu kuin tauti(abs ja muut yleiset)-sileä kuin vauvan peppu-yksivärinen pohja(voi sävyttää) ja pintaa niskaan röökitauon perästä..
    Ja onhan ilonamme myös muoveja joissa ei pysy mikään maali,
    tehty jostain rasvaisesta kierrätyskamasta-mutta näissä normikatumopoissa ei käytetä.
    Joko ootta tarpeeksi sekaisin? En muista oliko keskustelussa mitään joustoaineista, mutta jos muoviosa on hyvin taipuisa, ei haittaa jos maalikalvo elää hivenen mukana. Itse olen käyttänyt lakan seassa joustoainetta hivenen, kun normaalisti ne muoviosat ei hirveästi kiinni ollessaan lepata. Joustoaine laitetaan kaksikerrosvärissä VAIN lakkaan, ei värimassaan.
    Ja suorakiiltovärissä väriin itseensä.
    Toivottavasti ei kukaan oo nyt lopullisesti hämmentynyt, nämä on kaikki ihmisen tehtävissä, kuhan muistaa että-elä hosu-kysy jos et ole varma-vaivaa muita jos olet varma ainoastaan vääjäämättömästä katastrofista
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  3. #33
    Vaan en menis kyllä laittaan tuota jousto-ainetta ainakaan omien kokemuksien perusteella. Jäi lakka niin pehmeäksi että kynnellä tekee jäljet eikä vahaamaankaan kunnolla pysty kun on ikäänkuin tahmea pinta. Voi olla että mulla on menny jotain pieleenkin tuon aineen kans mutta en kyllä enää tule tuota koskaan käyttään.
  4. #34
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 13 2008,10:54) kirjoitti
    Muutkin hänen laittamansa neuvot ovat mielestäni erittäin päteviä, ehkä pienellä varauksella tuota ruiskukittia voi kyllä käyttää, yleensä sen kanssa tehdään kylläkin "myyntimaalauksia" koska sillä voidaan ruiskuttaa aivan järkyttäviä kalvovahvuuksia ja siten oikoa pohjien teossa.
    Itse olen käyttänyt filleriä autokorjauksissa ilman ongelmia. Huokoisuuden takia pitää vetää tietenkin pohjamaali molemmille puolille (pohjamaali pellin ja fillerikerroksen päälle). Esim. 2-k pakkelin tasoituksessa, kun muoto on jo löydetty ja hiotussa pinnassa on vielä pieniä koloja, filleri helpottaa tasoitusta huomattavasti. Toinen kohde on pellille hiotun kohdan tasoittaminen ympäröivän pinnan tasolle. Filleri on ainakin huomattavasti parempaa ainetta kuin 1-k viimeistelypakkeli. Ehkä kuitenkin hiontapohjamaalin kanssa tulee tiiviimpi lopputulos.

    Myyntikorjauksia en ole tehnyt. Ne kai tehdään ruiskuttamalla filleri suoraan pellille jolloin ruoste tulee läpi varmaankin vuoden sisään autoissa.
  5. #35
    Lainaa (humppatukka @ Maalis. 13 2008,21:11) kirjoitti
    En muista oliko keskustelussa mitään joustoaineista, mutta jos muoviosa on hyvin taipuisa, ei haittaa jos maalikalvo elää hivenen mukana. Itse olen käyttänyt lakan seassa joustoainetta hivenen, kun normaalisti ne muoviosat ei hirveästi kiinni ollessaan lepata. Joustoaine laitetaan kaksikerrosvärissä VAIN lakkaan, ei värimassaan.
    Ja suorakiiltovärissä väriin itseensä.
    Onhan noita muoville tarkoitettuja lakkojakin näemmä olemassa:
    pdf-linkki
  6. #36
    Lainaa (jta @ Maalis. 13 2008,21:24) kirjoitti
    Vaan en menis kyllä laittaan tuota jousto-ainetta ainakaan omien kokemuksien perusteella. Jäi lakka niin pehmeäksi että kynnellä tekee jäljet eikä vahaamaankaan kunnolla pysty kun on ikäänkuin tahmea pinta. Voi olla että mulla on menny jotain pieleenkin tuon aineen kans mutta en kyllä enää tule tuota koskaan käyttään.
    Jotain on mennyt pieleen, sillä joustoaine ei oikein käytettynä vaikuta lakan tai maalipinnan kovuuteen tuolla tavoin. Suurin osa katteista on niin jäykkiä että eivät ainetta välttämäti kaipaa, mutta poikkeuksiakin on. Jos ainetta on liikaa, se hidastaa kuivumista ja vähentää kiiltoa.(itsekkin olen aina käyttänyt valmistajan ohjeita pienempiä määriä) Pieni määrä riittää elastisuuden saamiseksi ilman ongelmia, mutta yleensähän se on niin että kun ne katteet rupeavat vääntyilemään niin on käynnissä sellainen tapahtumasarja että on ihan sama onko joustoaineita tahi ei..
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  7. #37
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 13 2008,21:53) kirjoitti
    Lainaa (humppatukka @ Maalis. 13 2008,21:11) kirjoitti
    En muista oliko keskustelussa mitään joustoaineista, mutta jos muoviosa on hyvin taipuisa, ei haittaa jos maalikalvo elää hivenen mukana. Itse olen käyttänyt lakan seassa joustoainetta hivenen, kun normaalisti ne muoviosat ei hirveästi kiinni ollessaan lepata. Joustoaine laitetaan kaksikerrosvärissä VAIN lakkaan, ei värimassaan.
    Ja suorakiiltovärissä väriin itseensä.
    Onhan noita muoville tarkoitettuja lakkojakin näemmä olemassa:
    pdf-linkki
    Tuo eväs taitaa olla valmiiksi matattu lakka ajatellen esim. noita johtotähden helmoja ja puskureita joissa on monesti värimassan päällä kokonaan matta tai puolikiiltävä lakka. Vastaavia voidaan sekoitella ihan normi ak lakoistakin valmistajien ohjeiden mukaan. Sitten niihin saa halutessaan lisäaineet halutulle pintakuviolle,joustot jne.jne Sinänsä muovit eivät kaipaa mitään ak lakkaa kummempaa, kunhan pohjat on kunnossa.
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  8. #38
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 13 2008,21:45) kirjoitti
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 13 2008,10:54) kirjoitti
    Muutkin hänen laittamansa neuvot ovat mielestäni erittäin päteviä, ehkä pienellä varauksella tuota ruiskukittia voi kyllä käyttää, yleensä sen kanssa tehdään kylläkin "myyntimaalauksia" koska sillä voidaan ruiskuttaa aivan järkyttäviä kalvovahvuuksia ja siten oikoa pohjien teossa.
    Itse olen käyttänyt filleriä autokorjauksissa ilman ongelmia. Huokoisuuden takia pitää vetää tietenkin pohjamaali molemmille puolille (pohjamaali pellin ja fillerikerroksen päälle). Esim. 2-k pakkelin tasoituksessa, kun muoto on jo löydetty ja hiotussa pinnassa on vielä pieniä koloja, filleri helpottaa tasoitusta huomattavasti. Toinen kohde on pellille hiotun kohdan tasoittaminen ympäröivän pinnan tasolle. Filleri on ainakin huomattavasti parempaa ainetta kuin 1-k viimeistelypakkeli. Ehkä kuitenkin hiontapohjamaalin kanssa tulee tiiviimpi lopputulos.

    Myyntikorjauksia en ole tehnyt. Ne kai tehdään ruiskuttamalla filleri suoraan pellille jolloin ruoste tulee läpi varmaankin vuoden sisään autoissa.
    Nää nykyajan fillerit-eli hioma/täytevärit onkin ihan eri tavaraa kuin se haukkumani ruiskukitti. Eivät läheskään nii huokoisia, eivät kutistele, nopeita, paljon sävyjä jne.
    1k kitteihin en ole oikeastaan törmännyt kuin ihan tuollaisissa "hammastahnatuubeissa"-tarkoitettuna pelkästään kitin huokosten ja pienten naarmujen peittelyyn. Käytän itse pelkästään 2k tavaraa, ei jää varmasti pehmeäksi. Viimeistelyhommiinkin löytyy TOSI löysää 2k kittiä, jolla helppo vetää naarmut ja rajat piiloon, on kuin hiontaväriä lastalla levittäisi(kaikkea se insiööri keksii).
    Paljaalle peltipinnalle aina ensin esim. happomaali tai epoksi ja sitten hommasta riippuen hiontamaali tai suoraan pintaa.
    Itse en vedä enää hiontamaalin ja pinnan väliin mitään, ellen ole hionut pohjaväriä puhki. Joskus tosin pintavärien peittokyky saattaa vaatia vaikka sävytetyn epoksin ennen pintaa, ihan vain pintaväriä säästääkseen(ja hermoja)
    Monelle komean näköiselle värille on ilmoitettu valmistajankin toimesta minkäsävyinen pohja on peiton kannalta paras. Eli maalikaupassa väriä katsellessa kannattaa tarkistaa tuokin asia, ja ottaa hiontamaali sitä sävyä mitä suositellaan.
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  9. #39
    Nyt kun joku jaksaisi kerätä tuolta Humppatukan ohjeista pienen tiivistelmän niin siinä ois aika hyviä ohjeita maalaukseen. Ohjeet ovat aika yksinkertaisia ja moneen kertaan kokeiltua, mikä parasta niin ne toimii.
    Tuo elastisuutta parantavan aineen pitää käyttäytyä juuri kuten Humppatukka sanoi, eli lopputuloksessa lakka on kovaa eikä se missään nimessä saa olla "nihkeätä", sitä joutuu laittamaan aika paljon jos se jää nihkeaksi. Tottakai vaihtoehtona voi olla myös että kovettajaa on lorahtanut reilusti liikaa, jolloin 2-K maalit ei myöskään kovetu kunnolla. Outoa tuossa on se että jos laittaa liian vähän kovettajaa niin kuivuu yleensä ihan ok, mutta jos liian paljon niin ei kuivu ollenkaan.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  10. #40
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 13 2008,21:45) kirjoitti
    Lainaa (jeba1 @ Maalis. 13 2008,10:54) kirjoitti
    Muutkin hänen laittamansa neuvot ovat mielestäni erittäin päteviä, ehkä pienellä varauksella tuota ruiskukittia voi kyllä käyttää, yleensä sen kanssa tehdään kylläkin "myyntimaalauksia" koska sillä voidaan ruiskuttaa aivan järkyttäviä kalvovahvuuksia ja siten oikoa pohjien teossa.
    Itse olen käyttänyt filleriä autokorjauksissa ilman ongelmia. Huokoisuuden takia pitää vetää tietenkin pohjamaali molemmille puolille (pohjamaali pellin ja fillerikerroksen päälle). Esim. 2-k pakkelin tasoituksessa, kun muoto on jo löydetty ja hiotussa pinnassa on vielä pieniä koloja, filleri helpottaa tasoitusta huomattavasti. Toinen kohde on pellille hiotun kohdan tasoittaminen ympäröivän pinnan tasolle. Filleri on ainakin huomattavasti parempaa ainetta kuin 1-k viimeistelypakkeli. Ehkä kuitenkin hiontapohjamaalin kanssa tulee tiiviimpi lopputulos.

    Myyntikorjauksia en ole tehnyt. Ne kai tehdään ruiskuttamalla filleri suoraan pellille jolloin ruoste tulee läpi varmaankin vuoden sisään autoissa.
    "Myyntimaalaukset" tehdään keinoista välittämättä, eli pellin oikominen jätetään aika vähiin ja käytetään/myötäillään sanontaa "minkä pelti heittää, sen kitti peittää". Useimmiten näissä nopeasti tehdyissä maalauksissa tehdään vain aivan välttämätön millä pinta näyttää hyvältä pari viikkoa, pikkuhiljaa kaikki pohjatuotteet alkavat kutistua kun ne lopullisesti kuivuvat ja pinnassa alkaa näkyä hiomajälkia, pintaan tulee vesikuplia maalin alle jääneestä kosteudesta(näissä ruiskukitti on ihan paras ) yms.
    Humppatukka tietänee mitä tarkoitan, asiaa on vaikea kuvailla jos ei ole nähnyt mistä on kyse.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  11. #41
    Nyt pyörä on maalattu ohessa muutama kuva

    Samalla tuli laitettua uudet peilit pyörään

    kuva1

    kuva2

    Odottelen vielä muutamaa tarraa pyörään.

    Kaikkia tarroja en raaskinu ostaa. esim. mittariston katteen tarra ois maksanu 50Euroa. Aika paljon.

    Nyt vain kun saan bensaa tankkiin, niin eiku *



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  12. #42
    Mä käytin ainakin Mastonin filleriä huggerin ja ketjusuojan pohjien viimeistelyssä. Annoin kuivua kunnolla ja vesihioin pinnan nätiksi ilman mitään ongelmia. Maalikin tarttui hyvin.

    Tossa etuvannetta maalatessa ja lakatessa käytin pinnan puhdistamiseen sellaista pölyrättiä, mikä on kyllä tosi kätevä pölyn jne poistamiseen... Kun aikaisemmin tuskailin, että millä voin maalipinnan puhdistaa ennen lakkausta, kun ei se kestä mitään liuottimia. Vai mitä te olette käyttäneet puhdistamisessa?
  13. #43
    Jos käytetään kaksikomponentti tuotteita niin puhdistus tehdään ensiksi silikoninpoistoaineella ja vielä viimeiseksi pölyrätillä (tackcloth) jossa on liiman tapaista ainetta ja johon pöly tarttuu erittäin hyvin.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  14. #44
    Juu se pölyrätti olikin pirun kätevä, just sellainen tahmea rätti, mikä ei tehnyt jälkeä, mutta sillä sai pölyt ym. pois.

    No eipä noi massamaalit yleensä ole 2-k maaleja ja juuri siksi vaativat lakan päälleen.
  15. #45
    Kaksikerrosmassoja harvemmin tarvitsee kesken maalauksen alkaa pyyhkimään, joten en ajatellut sinun tarkoittavan tätä vaihetta maalauksessa. Eli sitä pölyrättiä käytetään yleensä ennenkuin on edes aloitettu maalausta.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  16. #46
    Tuosta pölystä ja yleensä kaikista epäpuhtauksista maalipinnassa tuli nyt vaan mieleen joitakin asioita..
    Paljon niissä on myös sellaista mitä kantaa itse sinne maalauspaikalle. Eli seuraavat asiat vähentävät stressaavaa roskanpoistoa ja kiillotusta ainakin muutaman hipun verran.
    1) hanki yhdet haalarit vain maalaamista varten, älä sudi samoissa kamoissa joissa vaihdat emännän autoon kytkimen ja hiot 3viikkoa pohjia. Oikeat "paperihaalarit" saa alle kympillä ja kestävät harrastajalla pitkään.
    2)Laske maalit aina värisihtien läpi( vähän kuin kahvinsuodatin, ja saa maalikaupasta n.0,30e kipale)karsii maalien seassa olevat kököt, taas pieni sijoitus ja stressiä pois
    3)Kulje maalattavat osat läpi paineilmalla, sopukkoihin jääneet skeidat pomppivat esiin pölyliinan ulottuviin. Jos osat saavat ilmaa ensi kertaa maalin kera, niin aina löytyy joku kökkö..
    4)Kun teet telineitä esim. mopon osille, puhaltele nekin.
    5)Huolehdi ruiskustasi. Ruiskunpesu ei ole sitä että lasketaan
    viis sekuntia tinneriä läpi ja laitetaan hyllyyn seuraavaan kertaan. Varsinkin kun moni harrastaja laskee kaikki röpöt samalla ruutalla, olisi tärkeää että tussari olisi atomeina joka käytön jälkeen. Eli neula, ilmasuutin ja värisuutin irti ja jynssäilee pehmeällä harjalla tinnerillä sisuskalut puhtaiksi.
    Muuten sinne kerääntyy ajan kanssa evästä, joka on jossain vaiheessa maalipinnassasi. (tai ruiskun toiminta alkaa tökkimään ihan kokonaisvaltaisesti)
    Roskia tulee oikeissa maalauskammioissakin, joten ei niistä kannata kenenkään liikaa stressiä ottaa. Jos joku kökkö lakassa meinaa yöunet viedä, se kyllä tottelee p1500-2000 vesihiomapaperia-hio tallan kanssa niin et hio puhki.
    Kun kökkö katoaa, kiillotus hiomatahnalla. Maltti mukana
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  17. #47
    Mitä ainetta tuo silikoninpoistoaine on? Vai myydäänkö sitä ainoastaan mystisenä "silikoninpoistoaineena", ilman tietoa koostumuksesta?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  18. #48
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 20 2008,07:07) kirjoitti
    Mitä ainetta tuo silikoninpoistoaine on? Vai myydäänkö sitä ainoastaan mystisenä "silikoninpoistoaineena", ilman tietoa koostumuksesta?
    Silikoninpoisto/rasvanpoistoaine on evästä jota käytetään maalattavien pintojen puhdistukseen ennen maalausta. Ainetta saat samoista liikkeistä mistä muitakin tarvikkeita maaluuhommiin. Astiaa ei nyt vieressä satu olemaan että koostumuksen voisin lukea, mutta poikkeaa kyllä jokseenkin esim. tinneristä( asetonia-tolueenia-ja olikohan muuta..?)
    Oikea rasvanpoistoaine ei sulata/ pehmitä spraypohjamaaleja/
    1k tuotteita/muoviosia kuten tinneri. Rasvanpoistoaineesta ei jää pintaan mitään epäpuhtautta, tinneristä voipi jäädä.
    Muovipinnoille löytyy lisäksi vielä ihan niille tarkoitettu muovipesuneste. Ostaessa kun pyytää vaan nimenomaan pesunestettä maalattavien pintojen puhdistukseen niin eväs on oikeaa. (jos sieltä jotain moottorinpesuainetta tarjotaan niin vaihda liikettä..)
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  19. #49
    Yhyy, tuli kun jouduin Hondasta luopumaan.
    Uuden auton tarpeesta johtuen.

    Pyörästä tuli hyvän näköinen ja kai sillä oli oma osansa, että pyörän sai helposti myytyä.
    Pikkusen jää kyllä kaivelemaan, koska sillä oli mukava ajella pikkupolkuja pitkin.



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  20. #50
    Semmosta en tästä viestiketjusta löytäny, että mitähän pitää tehdä tarroille jos laittaa ne lakkapinnan alle vai tarviiko tehdä mitään? Luulis, että noissa ois niin kiiltävä pinta, ettei lakka tartu sellaisenaan hyvin. Riittääkö kun suihkuttaa noitten tarrojen päälle muovitartunta-ainetta? Enpäs kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta kertokaas ihmeessä jos tietoa tuosta on.
    En tiedä, mutta näin on!
  21. #51
    Lainaa (Tonomi @ Maalis. 17 2009,21:44) kirjoitti
    Semmosta en tästä viestiketjusta löytäny, että mitähän pitää tehdä tarroille jos laittaa ne lakkapinnan alle vai tarviiko tehdä mitään? Luulis, että noissa ois niin kiiltävä pinta, ettei lakka tartu sellaisenaan hyvin. Riittääkö kun suihkuttaa noitten tarrojen päälle muovitartunta-ainetta? Enpäs kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta kertokaas ihmeessä jos tietoa tuosta on.
    Itse en ainakaan tehnyt tarroille mitään vuosi sitten, kun maalailin. Annoin vain kuivua riittävän kauan (ainakin viikon), kun laitoin ne Fairy-liuoksen kanssa paikoilleen. Ajokauden lopulla maalipintaan tuli lommo ja jouduinkin nyt poistamaan vuosi sitten laitetut tarrat ennen taas uutta maalausta. Lakka oli tarrassa sen verran lujassa, että ei kyllä varmasti olisi lähtenyt hilseilemään itsestään irti.
  22. #52
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Näyttäs kyllä enempi kosteus pisaroilta...
    oliko sulla ruutassa veden eroitin?
    Jos oli niin oliko toimiva?

    Nm: Ex korkeapaine ruuttari....
    Suzuki m1800r
  23. #53
    Kiitoksia. Nyt ootellaan vaan nuo tarrat tuolta jenkkilästä saapuviksi niin pääsee laittamaan ne kiinni ja lakat pintaan.

    Tuollasesta paikasta tarrat tilasin kun Extreemedecals.com

    Aika kattava valikoima näytäs olevan, eikä hinnatkaan kauheen pahoja.
    En tiedä, mutta näin on!
  24. #54
    Lainaa (susrajan suhari @ Maalis. 17 2009,23:38) kirjoitti
    Lainaa (mustax8 @ Maalis. 09 2008,18:35) kirjoitti
    Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.

    Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
    Kuva1
    Kuva2

    Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
    Näyttäs kyllä enempi kosteus pisaroilta...
    oliko sulla ruutassa veden eroitin?
    Jos oli niin oliko toimiva?

    Nm: Ex korkeapaine ruuttari....
    En kyllä usko, että nuo vuosi sitten maalauksessa tulleet kuplat olisivat veden aiheuttamia. Paikassa jossa maalasin on asialliset kuivaimet paineilmajärjestelmässä. Lisäksi muistan vielä elävästi, kun maalasin ensimmäistä kertaa autoa joskus teininä ilman vedenerotinta. Vesipisaran kyllä huomasi heti, kun se päätyi maalipintaan (ja hyvin nopeasti oli vedenerotin ruiskussa kiinni... ). Tuossa tuoreemmassa tapauksessa kuplat tuntuivat syntyvän ruiskussa ja ne olivat ilmatäytteisiä.

    Luulen, että kuplaongelman aiheutti liian pienen virtauksen omaava paineenalennin. Silloin maali/lakka tuntui tulevan vähän liian hitaasti / laiskasti ruiskusta. Nyt tässä tämänvuotisessa maalauksessa oli käytössä varmasti riittävä paineenalennin. Paineasetus + muut säädöt olivat samat kuin vuosi sitten, mutta maalisyöttö tuntui nyt olevan jopa liiankin suurella. Maalaus onnistui tällä kertaa hyvin.

    Itse opin tästä sen, että kannattaa panostaa riittävän kapasiteetin omaavaan paineenalentimeen tai sitten hommata ruisku jossa on paineenalennin mukana.
  25. #55
    Tuossa joku kirjoitti että maalinpoistoaine syövyttää pintaa maalin alla. Olisiko sellaista maalinpoistokeinoa olemassa millä saa alkuperäisen pinnan palautettua siistinä takaisin?
    Minulla on nimittäin väärään väriin maalatut Kappa laukut, siis niiden kannet. Väärän värin alla on se musta appelsiinipinta jonka haluaisin palauttaa takaisin poistamalla väärän maalin.
    Onko uudelleen maalaaminen ainoa vaihtoehto vai voisiko maalinpoistolla jollakin aineella saada siistin lopputuloksen?
    -06 XX
  26. #56
    Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
    Sori, lainailin vähän topiccia.



    Yamaha XJ600 S (myyty)
    Honda CB750K -82 (projekti)
    Ducati S750ie (ajossa)
  27. #57
    Lainaa (keskijalka @ Maalis. 19 2009,10:21) kirjoitti
    Tuossa joku kirjoitti että maalinpoistoaine syövyttää pintaa maalin alla. Olisiko sellaista maalinpoistokeinoa olemassa millä saa alkuperäisen pinnan palautettua siistinä takaisin?
    Minulla on nimittäin väärään väriin maalatut Kappa laukut, siis niiden kannet. Väärän värin alla on se musta appelsiinipinta jonka haluaisin palauttaa takaisin poistamalla väärän maalin.
    Onko uudelleen maalaaminen ainoa vaihtoehto vai voisiko maalinpoistolla jollakin aineella saada siistin lopputuloksen?
    Moro. Sinulla on laukut muovia, joten pidä maalinpoistoaine poissa kuvioista, vahingoittaa muoviosia.(sis. yleensä muurahaishappoa) Itse tekisin jos minulla tuollainen tilanne olisi, ja laukkuihin vedetty entinen väri on kunnolla kiinni: kiilto pois ja uusi väri pintaan.
    Jos tahtoo sitä appelsiinipintaa, niin siihen on sitten useita vaihtoehtoja...1) mustaa teollisuus akryyliä hieman nuukalla ohenteella, tulee lihava aplaripinta
    2) ns. puskurimaaleja, antavat erilaisia textuureja, karkeampaa ja hienompaa, tarkoituksena jäljitellä puskurin pintakuvioita, 3) hyvälaatuinen kiveniskumassa, esim teroson ja siihen akryyliväri päälle.
    Itse kyllä jättäisin sileäksi..=) mutta en kyllä omista laukkujakaan, kuhan höpisen..
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  28. #58
    Lainaa (sakutt @ Maalis. 19 2009,21:11) kirjoitti
    Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
    Sori, lainailin vähän topiccia.
    Ensin muutama tarkennus. Joustoaine laitetaan yleensä maalin/ lakan sekaan( poislukien värimassa/ bc-tällöin joustoaine vain lakassa). Muoviosiin käytetään pohjalle( missä siis on paljas muovipinta) muovitartunta-ainetta. Muovitartunta-aine vedetään siis erikseen, ja joustoaine, joka pitää maalikalvon elastisena maalin/lakan joukossa.
    Mutta sitten tuohon kusilaidun sutimiseen. Itse käyttänyt aina lasikuidun pohjustukseen epoksia. Paras tartunta, ja tyypistä riippuen nopea käyttää. Samaa tavaraa voi käyttää muovitartunnan asemasta myös abs muoveille, joita prätkissä hyvin paljon käytetään. Sen päälle haihdutuksen jälkeen hiontamaalia tai suoraan pintaa, riippuen tapauksesta.
    Paras mopohommiin (minun mielipiteeni) ppg:N DP40. Siliää hienosti, kuivaa tosi nopsaan, käy tartuntana kuitu/abs ja on myös eristävä väri jos ei ole pohjasta ihan 100 varma mitä siellä on. Olen myös teollisuuspuolen epokseja käyttänyt, toimivat jokseenkin samalla tavalla paitsi kuivavat yleensä hitaammin, mutta ovat edullisempia. Ppg:llä esim F391 OK.
    Nämä siis minun kokemukseni mitä tullut ratamopoja ja kuitukylkisiä kilpa-autoja sudittua.
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
  29. #59
    Lainaa (sakutt @ Maalis. 19 2009,21:11) kirjoitti
    Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
    Sori, lainailin vähän topiccia.
    Ei sitä muovilisäainetta tarvii edes muovisten katteiden maalaamiseen - vielä vähemmän lasikuidun.

    Lukuisia pyöriä maalanneena - ja ilman lisäaineita - yksikään ei ole halkeillut tai irtoillut maaleistaan.

    Tälläkin hetkellä lasikuitukatteissa (ratamalliset, eli elävät aika paljon) ihan normi akryyli ilman lisämömmöjä ja hyvin pysyy.....Paitti jos menee konttaamaan
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Proffa @ Maalis. 20 2009,20:25) kirjoitti
    Lainaa (sakutt @ Maalis. 19 2009,21:11) kirjoitti
    Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
    Sori, lainailin vähän topiccia.
    Ei sitä muovilisäainetta tarvii edes muovisten katteiden maalaamiseen - vielä vähemmän lasikuidun.

    Lukuisia pyöriä maalanneena - ja ilman lisäaineita - yksikään ei ole halkeillut tai irtoillut maaleistaan.

    Tälläkin hetkellä lasikuitukatteissa (ratamalliset, eli elävät aika paljon) ihan normi akryyli ilman lisämömmöjä ja hyvin pysyy.....Paitti jos menee konttaamaan
    Tiedätkös miksi minä hölvään omat ja kaverien kuitukatteiset epoksilla?...no kun minä tiedän kuka niitä taas seuraavan lipan jälkeen saa parsia kasaan..on ainakin varmasti eväät kiinni, ei juokse värit 100 varmasti epäkeskon alla karkuun
    Sikäli pieni vaiva ja ei pidennä toimenpidettä.
    kuolleet aivosolut korvautuvat huumorintajulla
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen