No niin tossa talven aikaista projektia kasatessa tuli eteen ettei ajovalot toimiKaikki muut toimii takavalot,jarruvalot,vilkut ja töötti.Ja kyllä ajovalotkin toimii kun kaukovalovilkun pitää pohjassa ja valitsee sitten pitkät tai puolikkaat,niin vaihtuu puolikkailta pitkille.Mutta heti kun päästää kaukovalovilkusta irti niin ei pala enää kuin parkit.Mikähän voisi olla vialla?Sulakkeet on kunnossa,releistä en niin varma.Niin ja pyörä on yamaha r6 -04.
No eikö oo ketään sähkögurua liikkeellä?Pitää vissiin hankkia viikonlopuks laatikko keppanaa ja ruveta tutkiin asiaa oikein perin pohjinRaportoin sitten tänne jos/kun diagnoosi valmistuu
![]()
Maavika, heiluta johtoa...
Melkein aloittaisin vian etsimisen sieltä katkaisimen sisuksista.
Sieltä johtoja pitkin lamppua kohti edeten.
Oliks sul kone käynnissä?
Kato ny ihan ensiks onks se lamppu ok.
Sit mittaa tuleeks liittimeen jännitettä.
Sen jälkeen releen lähtö.
Releen tulo.
Sulakkeen lähtö.
Sulake.
Sulakkeen tulo.
Ota mittauksissa maa suoraan rungosta tai akusta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei voi olla koska lamppu palaa jos saa virtaa.(Seikkailu_R @ Helmi. 29 2008,00:25) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
mulla oli R1:ssä hapettunu yksi ja ainoa napasiitä leveästä liittimestä mikä on sen vasemman sivukatteen suojassa,teki just noin, muut valot toimi normaalisti mut ajovalot vain sillä vilautus napilla,ja ne navathan on niin pieniä et hankala puhdistaa joten napsautin sen yhden johdon poikki ja uusin liitokse,sit pelas
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
Don't argue the situation out on the road - you will not win!
Vaan mitä kautta se sähkö sinne lamppuun vaeltaa?(scuuba @ Helmi. 29 2008,00:52) kirjoitti
Usean fiatin tuomalla kokemuksella uskallan väittää maavikaa ovelaksi ja suorastaan pirulliseksi epeliksi... *
Asia selkeytyi,tai siis en tiedä vieläkään mikä oli vialla.Kävin kaikki liittimet mitkä helposti sai auki,sekä irroitin releet ja sulakkeet ja hölväsin huolella crc:tä joka paikkaan ja katso valkeus saapuiToivotaan että valot myös nyt pysyvätkin jos ei niin sitten on todennäköisesti jokin johto huonossa hapessa.
Ei kuulosta hyvältä...
Mr Murphy sanoisi nyt että: Valot sammuu kun olet pimeällä mutkapätkällä ja vauhtia on "pikkuisen" liikaa.
Löydätkö tuohon sähkökuvat niin tutkitaan porukalla mikä tuon voi aiheuttaa.
En kyllä tuota mallia ole ropeloinut.Valoille tulee kaksi erillistä virtapiuhaa sinne vasempaan kahvaan,toinen tulee valonvaihtimelle ja voisi olla sininen.Valojen vilautuskatkaisijaan tulee oma virtapiuha kai punainen.Maavika se ei ole koska vain virrat ovat tekemisissä siinä kahvassa.Jostakin syystä sinne ei nyt vain tule sitä valot päällävirtaa,eli tutki sitä luultavasti sinistä piuhaa sieltä valonvaihtimesta akkuun päin.Valon vaihtimesta lamppuun päin se toimii koska valot palaa Kun virta tuodaan vilautus katkaisimella vaihtimeen.
Varsinainen valoille tuleva piuha on sininen +
Valojen vilautus piuha on punainen +
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Valot-> valojenvaihtokytkin->valojenpäällekytkentäkytki->sulakepoksi-> virtalukko.
Noin ne kai menee jos yleismittarilla katselee missä virtaa on ja matkalla vielä liittimet
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Jotenkin oli simppelimpää silloin kun oli vielä erikseen katkaisija valoille,eli on/off.Näissä uudemmissa missä valot palaa aina,niin menee vähän mystiikan puolelle.Mut asiaa,siinä liittimiä ja releitä hinkatessa huomasin että se rele mikä on siinä vasemmalla puolella sulakerasian vieressä(tiedä sitten mikä rele onkaan)oli sen näkoinen kun olis jossain ruostevedessä liotettu.Yleismittarilla kylläkin mitattiin arvot,mutta kun ei tiedä mihin verrata,niin ?Joten jos joku tietää mikä on ko.releen tarkoitus,niin laitetaan uus tilalle ennemmin tai myöhemmin![]()
Tod näk se on valojen rele.(mix @ Maalis. 01 2008,00:22) kirjoitti
Se rele "korvaa" sen on/off-kytkimen. Ja se rele tarvii kaks herätevirtaa että se kytkeytyy päälle; toisen se saa virtalukolta, ja toisen laturilta. Eli systeemi sinänsä on ihan sama kuin aina ennenki, mutta se on/off-kytkin on vaan "automaattinen", joka kytkeytyy päälle siinä vaiheessa kun virta-avain on päällä, ja laturi rupee syöttämään virtaa; eli kone on käynnissä.
Koneen käydessä virta kulkee: laturi->tasasuuntaaja/regulaattori->sulake->rele->polttimo.
Jos koneen sammuttaa tappokytkimellä, niin rele jää edelleen päälle, koska se saa vielä herätteen virtalukolta, ja virran virtalukon kautta. Eli:
akku->virtalukko->sulake->rele->polttimo.
Ja kun virta-avaimen kääntää off, niin toinenkin heräte nollaantuu ja rele menee pois päältä, tosin virtakin katkeaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
On vain kuva harmaassa päässä,en laita siitä kuvaa.(AimoPamaus @ Maalis. 01 2008,12:01) kirjoitti
![]()
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Onkohan R1:sen kuvasta mitään apua?
http://picasaweb.google.fi/sefotec....5337330
numerointi:
http://picasaweb.google.fi/sefotec....3171458
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Ei nyt liity aiheeseen mutta jos täällä on sähkömiehiä paikalla niin vuodatetaan nyt hiukan. Mulla ei toimi startti, voiko olla releessä vikaa? käynnistys nappia painatessa kuuluu vain naks,naks. Mäkistartti onnistuu,ja kaikki muut sähköt pelaa. -03 r6-