Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 137:sta
    Myös Tapiolassa on vakuutukset voimassa radalla seuraavin ehdoin: Kasko on voimassa radalla seuraavin ehdoin: Jos ohjattua harjoittelua niin omavastuu normaali, ei ohjatussa omavastuu 50 % vahingon määrästä!
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 07 2008,09:07) kirjoitti
    Jees, mulla on ihan sama mutu viime kesältä. Baut kymmen ratapäivää ja kaatoja hitaassa oli 10-20 kpl, keskiryhmässä alle 5, ja nopeessa ryhmässä yks ajo hiekalle asti ja kupsahti nurin ku vauhti loppu. Ett toi Jagge on varmaa ollu sit ihan aivan muilla ratapäivillä? *
    Mun mutu viime kesältä, että keskinopeassa sattuu ja tapahtuu suurimmalla todennäköisyydellä. Vauhdit on kovempia, mutta osaamistaso vielä vaihtelee porukassa. Nopeastakin muistan yhden kaadon.

Toisaalta katsottuna en muista yhtään järjesteltyä ratapäivää, jossa ei olisi ollut ainakin yksi kaato mukana. Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.

Ennen kuin radalle suunnittelevia alkaa pelottaa, niin useat kaadot on johtunut omasta rajojen ylittämisestä, eli tuohon riskiin voi vaikuttaa itse todella paljon. Varmoja päälle ajamisia ei minun tietooni ole tullut (yhtä motoparkin formulat+pyörät sessiota lukuunottamatta ja tämä taisi olla jonkinlainen vapaa vuoro).

Lisäksi sattuihan tuolla orgin pk-ajeluissakin viime kesänä lukuisia haavereita, joten kadulla ei ole sen turvallisempaa.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    orgin päiviltä joissa olen paikalla ollut, näin äkkiseltään muistan kaatoja:

nopeat: 0
    keski: 1
    hitaat: 6
    Kannattaa myös tarkistaa että mitä vakuutusyhtiö pitää ohjattuna harjoitteluna. Eli viimekaudella itse sain vastauksen pohjolasta, tapiolasta ja pohjantähdestä, että EAK kouluttaja ei riitä. Ajo opettaja pitää olla paikalla ja ohjaus pitää tosiaan olla henkilökohtaista (kuten tuossa jo mainittiin). Eli itse ymmärsin tämän niin, että jos menee autokoulussa omalla pyörällä radalle ja lippaa niin sitten korvataan.

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (svahnm @ Helmi. 07 2008,09:46) kirjoitti
    Ennen kuin radalle suunnittelevia alkaa pelottaa, niin useat kaadot on johtunut omasta rajojen ylittämisestä, eli tuohon riskiin voi vaikuttaa itse todella paljon.
    Aika hyvin pystyy ennustamaan ketkä tulee päivän aikana heittäytymään kun seuraa menoa aamupäivällä. Kyllä ne merkit on usein ilmassa jo ennenkuin mitään tapahtuu.

Tyypillisesti silloin tapahtuu kun intoa ja uskoa on enemmän kuin taitoa ja älyä.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    missä voi kouluttautua EAK kouluttajaksi? Mitä maksaa?
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
    Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.
    Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aloittelijan kannattaisi suunnata vapaaseen harjoitukseen opettelemaan kustomin käsittelyn alkeita. Nopeuserot vapaissa harjoituksissa kasvavat helposti vaarallisen koviksi. Kenelläkään ei ole kivaa kun joku tulee 150km/h nopeampaa konttiin. Siinä ei paljoa lohduta, että vika on perääntulevan.

Itse meinasin ajaa aikoinaan jonkun aloittelevan R6-kuskin konttiin todella kovaa Botniaringillä. Jos kaveri olisi alkanut kääntää mutkaan 0.2s aikaisemmin, olisimme molemmat olleet sairaalassa. Nyt mentiin täysin vierekkäin mutkaan. Se toinen kaveri pelästyi, mutta pysyi radalla.

Kun näkee kyykkypyörän radalla, olettaa että se menee edes johonkin. Ko. pyörä oli jo Botniaringin paluusuoran loivan vasurin ohi kun avasin suoralle. Vähän ennen 100 kylttiä huomasin, että pyörä on edelleen siinä edessä eikä liiku mihinkään. Menin normaalia aiemmin jarrulle, mutta silti teki todella tiukkaa saada pyörä sisälinjalle. Itse ajoin silloin 1.12 aikoja, ja kaverin täytyi ajaa 1.30+. Ainakin huomattavasti hiljempaa kuin yksikään muu katupyörä joka oli silloin radalla. Minun vikanihan mahdollinen kontakti olisi ollut, sillä oletin implisiittisesti, että pyörä liikkuisi edes lähelle normaalivauhtia.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (johtaja @ Helmi. 07 2008,11:10) kirjoitti
    Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.
    Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aloittelijan kannattaisi suunnata vapaaseen harjoitukseen opettelemaan kustomin käsittelyn alkeita. Nopeuserot vapaissa harjoituksissa kasvavat helposti vaarallisen koviksi. Kenelläkään ei ole kivaa kun joku tulee 150km/h nopeampaa konttiin. Siinä ei paljoa lohduta, että vika on perääntulevan.
    Joo, ei missään tapauksessa kannata.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (vtwin @ Helmi. 07 2008,10:52) kirjoitti
    missä voi kouluttautua EAK kouluttajaksi? Mitä maksaa? *
    Liikenneturha ja Smoto järjestävät kursseja. Itse kävin kurssin Tampereen poliisikoululla. Kurssi kestää 4 päivää. Hintaa en nyt muista.

Lisätietoja saat kysymällä Liikenneturvasta vaikkapa Heikki Anteroiselta.

Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    Millaisia kokemuksia ihmisillä tääl on Turvan ja IFin korvauksista? Onko miten tuskan takana korvaukset?

Jompaankumpaan noista meinaan tod.näk. vakuutukset siirtää (siis kaikki), mutta en viel osaa sanoa, kumpaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    Lainaa (PrivateeR @ Helmi. 07 2008,00:21) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 06 2008,20:38) kirjoitti
    Lainaa (PrivateeR @ Helmi. 06 2008,19:02) kirjoitti
    Kiitoksia vastauksista. Tullu siis useempaan otteeseen tässä ilmi että Turva ja If korvaa 4x omavastuulla vahingot radallakin.

Minkäs hintaisia nää ko. vakuutukset sitte on? Jos siis ottaa pelkän mopovakuutuksen 1300cc busalle?
    Turvan laskurilla laskien täyskasko 2008 busaan 70% bonuksilla (jonka uus asiakas saa "pyytämättä") -> 483 euroo. Liikennevakuutukseen saa lähtö 20% -> 1182e.
    WTF!! Liikennevakuutukseen ei tuu lähtönä 60% ..... ÄÄÄÄH!

Kiva kiva... Eli toi vakuutus tulis pitkän päälle edullisemmaks ku Pohjolan nykyinen + ratakaadot korvataan? Nykyinen Pohjolan vakuutus on 1100e / vuosi.

Mutta kiitos tiedosta!
    Joka kevät kannattaa kilpailuttaa henk.koht. vakuutukset. Täällä on melko turha kysellä paljonko missäkin on vakuutukset, kun jokaisella on omat muuttujat, jotka vaikuttaa hintaan. Lisäksi myyjä pystyy itse muuttamaan halutessaan kaskon hintaa. Suuntia toki täälläkin saa, mutta sen oikean hinnan jokainen saa lähimmältä vakuutusmyyjältä. Meilläkin muuttui kummasti vakuutusten hinnat uusiin ulottuvuuksiin, kun toisesta yhtiöstä oli halvemmat vakuutukset. Myyjä vielä itse sanoi lopuksi, että kilpailuttakaa vielä heidänkin hinnat muualla. Kova oli luotto Turvan miehellä omiin hintoihin.
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
    Lainaa (PrivateeR @ Helmi. 07 2008,16:26) kirjoitti
    Millaisia kokemuksia ihmisillä tääl on Turvan ja IFin korvauksista? Onko miten tuskan takana korvaukset?

Jompaankumpaan noista meinaan tod.näk. vakuutukset siirtää (siis kaikki), mutta en viel osaa sanoa, kumpaan.
    Kuten jo mainittu, niin Nordea korvaa myös ratalipat: omavastuu x 4 tai 20% vahingon määrästä.

Kokemusta on eikä asiasta tarvinut vääntää. Pahoitteluni vaan niille, jotka menettävät nyt yöunet, kun olen käynyt heidän "lompakollaan".
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
    Eli kärjistetysti; kannattaa harjoitella liikenteen seassa, niin vahingot korvataan aina täysmääräisesti! Selvä! Näin teen! Eikös muuten kannattaisi pitää kaikki mp-ajokoulutus liikenteen seassa juuri tämän vakuutusturvan takia?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 06 2008,17:03) kirjoitti
    Kellä tulee helpommin kaatumisia ja kolhuja?
    a) "hitaassa ryhmässä" ajavalla
    b) "keskiryhmässä" ajavalla
    c) "nopeassa ryhmässä" ajavalla
    .....
    Mutua:
    - hitaassa ajetaan mutkat pitkäksi, kun mopo ei käänny millään tai katse jumittuu rengasvalliin. Hiekalla on sitten ihan pakko vetää etujarrulla mopo nurin. Kuski säikähtää ja mopo on naarmuilla, mutta kahvitauon jälkeen ajo voi jatkua.
    - keskiryhmässä rymistellään eniten ja mennään riskillä, kun ollaan niin pirun hyviä. Koska nopeudet ovat jo kovempia niin pyörähtänyt mopo ei tule enää ajamalla takaisin varikolle. Kuskilta menee solisluu, toista käsivartta jomottaa pirusti ja nilkka ei kestä astumista.
    - nopeissa tulee nopeita tilanteita, mutta he ovat kokeneita ja kylmäpäisiä. Mutta jos yli kahdestasadasta lipeää, niin lopputulos on herrassa. Olkapää sijoiltaan, olkavarren lihakset irti, sääriluu poikki, lonkkamurtuma tjs. Yllättävän kovaa tekoa näyttävät nopeat kuitenkin olevan vaikka mopo saattaa mennä aivan remonttiin. (Kilvetön = korjaus ilman vakuutusyhtiötä.)

Eli lopputulos: vakuutusyhtiöiden kannattaisi maksaa hitaat radalle treenaamaan!

Isojen poikien olen kuullut käyttävän riskistä nk. peili-indeksiä:

Peilien kohtalo lippojen jälkeen
    - hitaissa: toisen puolen peili roikkuu, mutta tilanne ehjääntyy roudariteipillä.
    - keskiryhmässä sattuu ja tapahtuu jatkuvasti: varikolle jätettyjä peilejä ei tarvitse kiinnittää, koska mopo ei edes starttaa. Peilit voi pakata autoon mukaan muistoksi ja kehua niillä sitten kavereille.
    - nopeissa peilit on jätetty jo tallille. Kun mopon virittelyltä ehtii, niin peilit voi tuunata kodin eteiseen Strömsö-henkisesti.
    Lainaa (7kurkoa @ Helmi. 08 2008,00:18) kirjoitti
    Olkapää sijoiltaan, olkavarren lihakset irti, sääriluu poikki, lonkkamurtuma tjs.
    Kyllä se vaan on huomattavan harva kuka itsensä siihen kuntoon saa että sairaalaan asti joutuu reissaamaan. Kohdalle taisi viime kesänkin karkeloissa sattua yksi kaato jossa ajot keskeytettiin siksi aikaa että toinen lanssi tuli hakemaan kaatuneen parempaan talteen. (3000ratakm tuli kuitenkin kierrettyä)
    <span style='color:cornflowerblue'>"Staedert, I have a doubt."</span>
    Lainaa (seeker @ Helmi. 08 2008,01:07) kirjoitti
    Olkapää sijoiltaan, olkavarren lihakset irti, sääriluu poikki, lonkkamurtuma tjs.
    Kyllä se vaan on huomattavan harva kuka itsensä siihen kuntoon saa että sairaalaan asti joutuu reissaamaan. Kohdalle taisi viime kesänkin karkeloissa sattua yksi kaato jossa ajot keskeytettiin siksi aikaa että toinen lanssi tuli hakemaan kaatuneen parempaan talteen. (3000ratakm tuli kuitenkin kierrettyä) *
    Eli nähdäänkö me Töölössä taas ens heinäkuussa?

Sellainen fiilis mullekin on jäänyt, että kovempi vauhti ei välttämättä tarkoita pahempia vammoja. Enemmän vammat riippuu siitä miten kaatuu.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
    .....
    Mutua:
    - hitaassa ajetaan mutkat pitkäksi, kun mopo ei käänny millään tai katse jumittuu rengasvalliin. Hiekalla on sitten ihan pakko vetää etujarrulla mopo nurin. Kuski säikähtää ja mopo on naarmuilla, mutta kahvitauon jälkeen ajo voi jatkua.
    - keskiryhmässä rymistellään eniten ja mennään riskillä, kun ollaan niin pirun hyviä. Koska nopeudet ovat jo kovempia niin pyörähtänyt mopo ei tule enää ajamalla takaisin varikolle. Kuskilta menee solisluu, toista käsivartta jomottaa pirusti ja nilkka ei kestä astumista.
    - nopeissa tulee nopeita tilanteita, mutta he ovat kokeneita ja kylmäpäisiä. Mutta jos yli kahdestasadasta lipeää, niin lopputulos on herrassa. Olkapää sijoiltaan, olkavarren lihakset irti, sääriluu poikki, lonkkamurtuma tjs. Yllättävän kovaa tekoa näyttävät nopeat kuitenkin olevan vaikka mopo saattaa mennä aivan remonttiin. (Kilvetön = korjaus ilman vakuutusyhtiötä.)

Eli lopputulos: vakuutusyhtiöiden kannattaisi maksaa hitaat radalle treenaamaan!
    Empä muista viime kesältä yhtään tapausta noista yhteensä 15-25 kaadosta jossa itse kuskilla olisi kärsinyt muu kuin ego.

Kyllähän se on mutulla hyvä heittää että mitä nopeempi ryhmä niin sitä kovemmat fyysiset vauriot kuskille. Normiliikenteessä se "varmasti" pitääkin paikkansa, koska sielä on "aina" joku este edessä mihin se kuski törmää, jolloin fyysiset vammat on väistämättömiä.

Radalla taasen on siinä suhteessa ihan eri tilanne koska radalla on turva-alueet. Ja ne turva-alueet yleensä riittää estämään kuskiin kohdistuvat törmäykset.

Mutu; kädet ja solisluut yleensä kärsii high-siderin jälkeisessä ohjelmassa, ja myöskin mopo kärsii enemmän koska pomppii ja pyörii enemmän.

Suoraan laskettuna vakuutusyhtiöiden todellakin kannattaa maksaa hitaita tai keskiryhmäläisiä tai nopeita radalle treenaamaan koska se tietää aivan varmaa rahan menoa kaikille vakuutuksen ottajille, eli kaikille kuskeille, niillekkin jotka siellä radalla eivät koskaan käy.
    Aivan samoin kuin vakuutusyhtiön kannattaa myydä mopovakuutuksia, koska aina kun joku harrastaa jotain, niin aina sattuu ja tapahtuu, ja vakuutusyhtiön liikevaihto kasvaa.
    Eli mitä enemmän harrastetaan, sitä enemmän rahaa siinä pyörii, ja sitä isompi se firman siivu on määrältään.

Jos taas lasketaan kokonaisuutta, niin tilanne voikin kääntyä täysin päinvastaiseksi, eli vakuutusyhtiön kannalta ei kannata suosia rata-ajoa siitä syystä että rata-ajossa syntyvät vahingot ovat halvempia kuin normiliikenteessä syntyvät, jolloin vakuutusyhtiön liikevaihto tippuu, ja sehän ei ole hyvä asia yhtiön kannalta.
    Ja myöskin se, että rata-ajo yleensä muuttaa radikaalisti sen mopoilijan ajotaitoja sekä asennetta, johtaa siihen että mopoilijan onnettomuusalttius laskee, ja taas yhtiöllä tippuu liikevaihto.

Vakuutusyhtiön kannaltahan ainoat merkitsevät tekijät ovat se että kuinka paljon asiakkaita on, ja kuinka paljon niiltä saadaan rahaa. Yhtiö ei sinänsä välitä pätkääkään siitä kelle ja kuinka paljon ja missä ja miten onnettomuuksia tapahtuu. Kunhan vain kassavirta pysyy positiivisena. Eihän se vakuutusyhtiö niitä korvauksia maksa, vaan vakuutuksen ottajat.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 08 2008,09:19) kirjoitti
    Ja myöskin se, että rata-ajo yleensä muuttaa radikaalisti sen mopoilijan ajotaitoja sekä asennetta, johtaa siihen että mopoilijan onnettomuusalttius laskee, ja taas yhtiöllä tippuu liikevaihto.
    Tuossa lienee perää siinä suhteessa, että harvemmin se sama porukka joka käy radalla ajelemassa, on keulimassa kaupunkien keskustoissa tai tekemässä mitään kovin uhkarohkeaa liikenteen seassa.

Tulee otettua vähemmän riskejä, kun tietää että taidot on rajalliset ja kun sitä saa radalla ajaa niin kovaa kuin uskaltaa, niin ei ole tarpeen päästellä höyryjä ulos liikenteen seassa.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 08 2008,09:19) kirjoitti
    ...Jos taas lasketaan kokonaisuutta, niin tilanne voikin kääntyä täysin päinvastaiseksi, eli vakuutusyhtiön kannalta ei kannata suosia rata-ajoa siitä syystä että rata-ajossa syntyvät vahingot ovat halvempia kuin normiliikenteessä syntyvät, jolloin vakuutusyhtiön liikevaihto tippuu, ja sehän ei ole hyvä asia yhtiön kannalta. ...
    10+
    Lainaa (jennica @ Helmi. 07 2008,22:20) kirjoitti
    Lainaa (PrivateeR @ Helmi. 07 2008,16:26) kirjoitti

Kuten jo mainittu, niin Nordea korvaa myös ratalipat: omavastuu x 4 tai 20% vahingon määrästä.

Kokemusta on eikä asiasta tarvinut vääntää. Pahoitteluni vaan niille, jotka menettävät nyt yöunet, kun olen käynyt heidän "lompakollaan".
    MITÄ OLET TEHNYT!!! Olet siis käyttänyt MINUN maksamia vakuutusmaksuja SINUN pyörän korjaamiseen?!?! Paski*inen...

Olet sitten velkaa minulle plussa pisteitä ja bonuksia. Etusetelit ei käy.

Näin varmaan Goldwing-sohvailija kohta laittaa koodia. Ei siitä sen enempää...

Tämä on kyllä niin uskomaton keskustelun aihe mitä mistä te jaksatte puhua. Ei sitä kaskoa ole tarvis siihen pyörään ottaa. Se on vapaaehtoinen.

Lainaa kirjoitti
    No, moni vakuutusyhtiö jo moista periaatetta noudattaa...

Mun mielestä vakuutuksen ei pitäisi korvata mitään;
    -ratalipoista
    -känniajo vahingoista
    -huomattavalla ylinopeudella ajetuista vetomies-vahingoista jne jne

Vähän sama kuin ottaisin "varkausvakuutuksen", eli saan korvausta jos varastaessani jään kiinni...

Ja mitä palkkaan tulee, nykyinen duuni kohtuullisine korvauksin riittää, tuskin Turvalla olisi varaa mulle maksaa parempaa...
    Tämä kommentti irroitti kyllä parhaimmat naurut! Varsinkin tuo vertauskuva, kiitos Köpi illan pelastuksesta.

Oletko aivan itse järkeillyt nuo kaksi alempaa kohtaa ja tullut tuohon johtopäätökseen ettei noita pitäisi korvata? Tietoisku!! Ei niitä korvatakkaan. Toisin kuin VAPAAEHTOISEN vakutuuksen turvasta korvataan kaatumisesta aiheutuneet vahingot. Perusteletko vielä kerran, koska minulta se on mennyt ohi jos olet sen jo laittanut, kaskovakutuuksesta ei pitäisi korvata sellaista tapaturmaa mitä varten olet vakuutuksen ottanut? Kaatumista.
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
    Mistä ihmeestä löydätte noita "faktoja"?

Seuraavat väitteet ns. kukkua:

- Radat ovat muulta liikenteeltä suljettuja
    - Muut radat eivät, mutta Kemora on (mistä ihmeestä tuollainen keksintö?)
    - Radalla ajan ottaminen johtaa siihen, ettei korvausta maksa mikään yhtiö

Voisiko noihin väitteisiin laittaa edes jonkun lähteen mistä moista on kuultu ja tietoa saatu, tyyliin Pena kertoi ja Penan äidin tuttu on vakuutusyhtiössä puhelinvaihteenhoitajana.

Tuollaisten hevosmiesten tietotoimistoon pohjautuvien tietojen viljeleminen faktoina aiheuttaa vain epätietoisuutta.

Jukka Relander
    Puheenjohtaja
    Moottoripyöräilyn tuki ry
    ei helvetti mitä väitteitä täällä onkaan.. Kaikkee sitä kuulee/ näkeekin.. ei voi muuta kun nauraa. Kirjottaako jotku nuita väittämiä tosissaan vai ihan vitsinä??

Mä voisin kans tänne heittää et kasko ei korvaa jos jonkun maajussin rattorinrenkaista on jäänyt *askaa tielle ja vedät lipat siinä

Ja tämä tarina on tosi
    Hidas ollakseen nopea.

Suzuki GSX-R 1000 K6

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Ei tämä ole ainoa ketju jossa porukka esittää ihan pelkkää mutua täytenä faktana. En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää kommentoida jotain asiaa jos ei ole OIKEASTI tietoa tai ymmärrystä. Tästähän seuraa että yksi tietämätön arvailee jotain ja toinen tieämätön uskoo ja esittää asiaa eteenpäin faktana.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Rooroo @ Helmi. 13 2008,00:19) kirjoitti
    Ei sitä kaskoa ole tarvis siihen pyörään ottaa. Se on vapaaehtoinen.
    Älkää nyt ruvetko sotkemaan tätä keskustelua tommosella hifistelyllä.
    1000
    Lainaa (TeroT @ Helmi. 13 2008,15:13) kirjoitti
    Ei tämä ole ainoa ketju jossa porukka esittää ihan pelkkää mutua täytenä faktana. En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää kommentoida jotain asiaa jos ei ole OIKEASTI tietoa tai ymmärrystä. Tästähän seuraa että yksi tietämätön arvailee jotain ja toinen tieämätön uskoo ja esittää asiaa eteenpäin faktana.
    Ehkä se johtuu käyttäjäkunnasta. Kun on intoa enemmän kuin osaamista, pitää pitää meteliä. Sitten kun osaamista kertyy, on into yleensä jo laimentunut ja sitä hakee muita intoilun kohteita. Aika usein tuossa on korrelaatio ikään ja/tai koulutustaustaan. Yläasteella, Esson baarissa ja lähiökapakassa kuulee asiantuntevimmat faktat. Messuilla kuulin sivukorvalla mm. seuraavia faktoja esillä olleesta pyörästäni:

- tuossa kohti on turbo
    - tuolla ei ole ajettu koskaan radalla kun katteet ovat aivan uudet
    - nuo renkaat ovat oikeasti uudet, mutta niitä on hiottu hiomapaperilla jotta saadaan näyttämään käytetyiltä

Taustalla pyörinyt video, jossa oli kisakoosteet viime kesän jokamiesluokan kisoista kuvaamani oli kuulemma MotoGP-kisasta sekä Ghostriderin pyörästä.

Jokaisessa meissä asuu asiantuntija, äänekkäimmillä yleensä substanssi tosin nollassa.

Ärsyttää se, että noiden mutujen takia tulee jatkuvalla syötöllä kyselyitä hätääntyneiltä. Pitänee varmaan laittaa yleisimmin esitetyt kysymykset palstalle myös kohta: Jos olet saanut informaation Hevostalli.netin, Moottoripyora.orgin, bomberfoorumin keskustelupalstoilta tai kuullut sen lähiöbaarissa, älä pidä sitä absoluuttisena totuutena vaan rauhoitu ja selvitä fakta asiantuntijalta.

Jäänpä odottelemaan taas innolla seuraavaa mutun innoittamaa hätääntyjää. Haukotus...

Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Helmi. 13 2008,22:31) kirjoitti
    - tuossa kohti on turbo
    - nuo renkaat ovat oikeasti uudet, mutta niitä on hiottu hiomapaperilla jotta saadaan näyttämään käytetyiltä

Taustalla pyörinyt video, jossa oli kisakoosteet viime kesän jokamiesluokan kisoista kuvaamani oli kuulemma MotoGP-kisasta sekä Ghostriderin pyörästä.

Off-topic mutta kylläpä kevensi torstaita kummasti... !!!
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

Määränpäätöntä vaellusta ilman tuloksellista toimintaa...
    Lainaa (Wiltsu @ Helmi. 14 2008,19:45) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Helmi. 13 2008,22:31) kirjoitti
    - tuossa kohti on turbo

* *

Off-topic mutta kylläpä kevensi torstaita kummasti... !!!
    Eipä näitä faktoja ole kiistetty...
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
    Tuolla vertailtiin Turvaa ja Tapiolaa. Ne on periaatteessa sama asia. Vakuutus ehdoissa ja hinnoissa ei ole suurtakaan eroa.
    Tapiolan Bonus järjestelmä on kilpailukykyinen moneen muuhun yritykseen nähden, hintaan en ota kantaa.
    Lainaa kirjoitti
    Omavastuu ajo- ja nopeusharjoittelussa
    Jos osallistut ajo- tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella, on vahingon
    sattuessa omavastuu 50 prosenttia vahingon määrästä. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan
    antamaa ajokoulutusta tai muuta Tapiolan kanssa etukäteen sovittua koulutusta.
    Oikeastaan olen Köpin kanssa samalla kannalla ratalippojen korvaus asiassa mutta, rata-ajo josta täällä puhutaan on kuitenkin ajoharjoittelua, ei kilvan ajoa. Tarkoituksena on oppia ajamaan paremmin myös liikenteessä. Korjatkaa, jos olen ihan metsässä.

Edittiä pukkaa: pientä tarkennusta suoraan Tapiolan ehto vihosta yllä. Terveisiä betongille *

Lainaa (Jagge @ Helmi. 06 2008,16:49) kirjoitti
    Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...

Ja jos sulla on heittää jotain tilastoa kehiin, niin ole hyvä.

Jos taas toi sun kommenttis ei oo mitään muuta kuin "mutua", niin.... *

Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa vakuutusehdoissa määritellyt asiat. Ja vakuutuksen ottaja sitten iha itte päättää, että onko se vakuutus sen arvonen vai ei.
    Oma suppea tilastoni perustuu vain kerhon ratapäiviin. Mutta oikeasti eniten lippoja on sattunut meillä hitaassa ryhmässä.

tulee mieleen yksikin päivä ahvenistolla. Kolme ryhmää, ja hitaasta kaatui neljä. Muista ei ketään. kolme säikähti ja veti tarun mutkan pitkäksi hiekalle ja kaatui sinne. yksi kaatui pääsuoran jälkeiseen.

kun tasoero on suuri, niin hitain ryhmä kaataa juuri ajamalla hiekalle säikähdyksen tai varpaan osumisen maahan takia. Osa kaatumisista ja melko yleinen on märkä rata.

Ainahan nopeaan ryhmään sattuu kuumakalleja jotka ajaa asenteensa takia pihalle, mutta tuollaisissa kerhon ratapäivillä käy aika sama porukka ja kun kokeneet on kokeneita, niin ne ei perusmokiin sorru kovin helposti, joten se tekee nopeasta ryhmästä yllättävän tukevan.

mutta tarvitsee tähdentää, että tässä ei siis ajeta rataennätyksen perässä, tasaisesti lujaa vain.

Mielestäni reilusti korotettu omavastuu ja joku prosenttikorvaus vakuutus on ok radalle. koska se korvaa sattunnaiset pahan pyörätuhon, mutta ei ole niin kannattava, että porukka ajaisi täysin välittämättä vaurioista. kun omavastuu on riittävä, niin porukka ajaa kohtuudella, mutta silti vahinkoturva on siellä jos sitä tarvitaan yllättävissä tapauksissa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
    Lainaa (jaket @ Helmi. 15 2008,18:40) kirjoitti
    Lainaa (Jagge @ Helmi. 06 2008,16:49) kirjoitti
    Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...

Ja jos sulla on heittää jotain tilastoa kehiin, niin ole hyvä.

Jos taas toi sun kommenttis ei oo mitään muuta kuin "mutua", niin....

Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa vakuutusehdoissa määritellyt asiat. Ja vakuutuksen ottaja sitten iha itte päättää, että onko se vakuutus sen arvonen vai ei.
    Oma suppea tilastoni perustuu vain kerhon ratapäiviin. Mutta oikeasti eniten lippoja on sattunut meillä hitaassa ryhmässä.

tulee mieleen yksikin päivä ahvenistolla. Kolme ryhmää, ja hitaasta kaatui neljä. Muista ei ketään. kolme säikähti ja veti tarun mutkan pitkäksi hiekalle ja kaatui sinne. yksi kaatui pääsuoran jälkeiseen.

kun tasoero on suuri, niin hitain ryhmä kaataa juuri ajamalla hiekalle säikähdyksen tai varpaan osumisen maahan takia. Osa kaatumisista ja melko yleinen on märkä rata.

Ainahan nopeaan ryhmään sattuu kuumakalleja jotka ajaa asenteensa takia pihalle, mutta tuollaisissa kerhon ratapäivillä käy aika sama porukka ja kun kokeneet on kokeneita, niin ne ei perusmokiin sorru kovin helposti, joten se tekee nopeasta ryhmästä yllättävän tukevan.

mutta tarvitsee tähdentää, että tässä ei siis ajeta rataennätyksen perässä, tasaisesti lujaa vain.

Mielestäni reilusti korotettu omavastuu ja joku prosenttikorvaus vakuutus on ok radalle. koska se korvaa sattunnaiset pahan pyörätuhon, mutta ei ole niin kannattava, että porukka ajaisi täysin välittämättä vaurioista. kun omavastuu on riittävä, niin porukka ajaa kohtuudella, mutta silti vahinkoturva on siellä jos sitä tarvitaan yllättävissä tapauksissa.
    Juurikin näin
Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen