Moi,
eksyin http://www.mynetmoto.com/ -sivuille renkaiden hintoja kurkkimaan, kun törmäsin esim. seuraavaan Pirellin kumiin: 120/70 ZR 17 M/C TL 58W DIABLO FRONT.
Mitäköhän eroa on em. renkaan yhdellä kirjaimella eroavissa versioissa:
DIABLO P FRONT 117,81 €
DIABLO T FRON 117,81 €
DIABLO FRONT 83,30 €
DIABLO E FRON 117,81 €
http://www.mynetmoto.com/....nt.html
Samantyylisiä vaihtoehtoja esiintyy muillakin kumimerkeillä.
Onko by the way kenelläkään asiointikokemuksia mynetmoto.com:sta?
--Lexxa
Suzuki GSF 1250 S -07
Yleensä runko optimoitu määrätynlaisiin erikoispyöriin (esim. raskaat matkapyörät).
Ite tilasin vuosi sitten 3 kumia tuolta.. tuli vajaassa kahdessa viikossa perille 25e rahti.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
villi arvaus et kyse on nopeusluokasta, H rauhalliseen matka-ajeluun ja W radalle...
e. tämmöi linkki löyty: http://faq.varas.to/rengasvanne.html
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Ko. renkaan nopeusluokka on käsittääkseni W, mutta nuo P, T, E -kirjaimet ihmetyttää.(foxterrier @ Tammi. 31 2008,18:02) kirjoitti
Suzuki GSF 1250 S -07
Joo, noi mainitsemasi kirjaimet on nopeusluokkia, mutta kysyjän kirjaimet tarkoittavat tosiaan erilaisilla rungoilla olevia renkaita.(foxterrier @ Tammi. 31 2008,18:02) kirjoitti
lainaus googletuksen jälkeen esimerkkinä..
"Metzeler Z6 Roadtec - 180/55/17 'B' Spec
BMW K1200RS, K1200GT, Yamaha FJR1300
Metzeler M1 Sportec - 190/50/17 'P' Spec
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Pirelli Diablo - 120/70/17 'P' Spec
Pirelli Diablo - 190/50/17 'P' Spec
Suzuki GSX1300R Hayabusa"
Pääsääntönä, jos sulla on peruskyykky tai muu kevyt pyörä, niin normaalia kumia alle ilman noita lisäkirjaimia.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Oukei, nyt kolahti tännekin kirjainten merkitys. Kai runkotyyppien kirjainkoodit jostakin selviävät. Mielenkiintoista on, että ei läheskään kaikki (netti)myyjät edes mainitse kyseistä runkovaihtoehtoa.(svahnm @ Tammi. 31 2008,18:05) kirjoitti
Eiköhän tämä tästä, kiitos.
--Lexxa
Suzuki GSF 1250 S -07
Olis kyllä mukavaa löytää joku kattava tietolähde näille erikoismerkinnöille.
Juuri kyselin Reifenversandilta mitä eroa on Road2 ja Road2A. Kuulemma Road2A on erikoisesti Saksan markkinoille räätälöity erikoismalli. Vissiin Autobahneja silmälläpitäen sitten, en muuta erikoista Saksasta keksi.
se '58W' merkinnän '58' on kuormitusluokka...(rellonen @ Tammi. 31 2008,19:31) kirjoitti
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
P=Supernopeiden pyörien erikois rengas
T= t-nopeusluokka (190km/h)
DIABLO FRONT Normi diablo
E=Vahvistettu malli
120/70 ZR 17 M/C TL 58W
120= leveys
70= korkeuden suhde leveyteen
Z=nopeusluokka
R=vyörengas
17=Vannekoko
M/C, ei hajuukaan
TL=Tubeles, sisärenkaaton
58W=Kantavuus (58W=236kg, 69W=325kg)
<p><strong> </strong></p>
Jatkoa äskeiseen
M/C, ei hajuukaan = Motor Cycle eli moottoripyörä
Eli ei saa käyttää autokäyttöön tarkoitettuja renkaita pyörässa
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Pari linkkiä aiheeseen liittyen... perusjutut löytyvät noista linkeistä
http://www.duell.fi/images/2P-Metzeler.pdf
http://www.duell.fi/images/2P-Pirelli.pdf
Juuri ilmestyneessä Duellin luettelosta löytyy samat tiedot
Suzuki GSX 1400, Kawasaki GTR 1400
(drago @ Tammi. 31 2008,21:01) kirjoitti
Niinpä tietysti. Oletettavasti amerikan markkinoita ajatellen tuo merkinta...
Vois kyllä olla aika metkan näköset diablot autossa...
<p><strong> </strong></p>
Sellainen tarkennus vielä, että mp-renkaassa tuo ZR yhdessä tarkoittaa rakennetta. Nopeusluokka on aina tuon kantavuuden kanssa samassa esim. 58W(Muukka @ Tammi. 31 2008,20:35) kirjoitti
W=270kmh
(W)=yli 270kmh
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Juu... Kaipa amerikassa pystyy sitten vakuutusyhtiöt vetoamaan, että rodissas oli mopo renkaat.(Muukka @ Tammi. 31 2008,21:52) kirjoitti
Hotrod -autoissa, ts niissä kylpyammeen näköisissä aftermarket lasikuitualtaisissa ovat joskus käyttäneet edessä mopojen renkaita. Miksei ihan peltisissäkin.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Mitä noi kolme pientä nuolta merkkaa renkaan kulutusosassa sivuilla kun ne näkyy osottavan pyörimissuuntaa vastaan eturenkaassa? Kuuluisko osottaa samaansuuntaan?
Takakumissa taas osottaa samaan suuntaan...
Renkaat pirellin diablo strada...
Tassa on englanniksi aika hyvaa tietoa renkaista:
http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyreinfo.php
Hiukan haluaisin oikaista, jotta ei porukalle tule väärää kuvaa asioista:(svahnm @ Tammi. 31 2008,21:52) kirjoitti
W = renkaan kantavuus (ilmatilavuus)
(ei mitään tekemistä nopeusluokan kanssa)
ZR= nopeusluokka, kuten H, V, jne
Diablo P = rakenteellisesti vahvistettu versio raskaampia nopeita pyöriä varten, kuten Hayabusa, ZX12R yms.
Näitä erilaisia versioita on eri rengasmalleista ja autan mielelläni, jos joku haluaa renkaista käytännön tietoa.
t. Shoppiukkeli
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Korjataanpa vielä kertaalleen! Nimittäin lainaamani teksti on erheellinen.(Italowestern @ Helmi. 14 2008,21:10) kirjoitti
Renkaan merkinnät on seuraavat:
120/70 R17 M/C TL 58W
120=renkaan poikkileikkauksen surin leveys
70=profiili suhde korkeus jaettuna poikkileikkaus leveydellä
R=radial, eli vyö rengas, jos tilalla D tai - on kyseessä ristikudosrengas, jos on B kyseessä on bias-belt eli puolivyörengas
17=jalkaosan halkaisija tuumissa
M/C=moottoipyörään tarkoitettu rengas
TL=tubeles rengas
58=LI, eli kuormitus indeksi
W=suorituskykyluokka
Sitten merkinnän yhteyteen voidan lisätä valmista kohtaisia tunnuksia eri "specseille", jotka ovat hieno säädetty jollekin tietylle pyörämallille, joita tehdas käyttää ensiasennus mallina.
Sen lisäksi on "jälkimarkkina"malli joka käy kakkiin yleisesti, tietysti koko, kantavuus ja suoritusluokan täyttäessä pyörän vaatimus tason.
Olikohan tarpeeksi vaikeasti selostettu...
Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-
Läskillä on aina lämmin.
TouringTurbo
Ja toinen esimerkki kopypastettuna contin sivulta:(Arctikdiver @ Helmi. 14 2008,21:41) kirjoitti
180/55 ZR 17 (73W) TL
180 = tyre width in mm
/55 = ratio of height to width = 55 : 100
ZR = radial construction
17 = rim diameter in inches
TL =tubeless
(73) = load index (see page 80)
(W) = > 270 km/h
Load and speed index in brackets allows higher speed than 270 km/h. The load need to be reduced according ECE and ETRTO.
(Ja jos joku miettii niin:
ECE = Economic Commission for Europe
ETRTO = European Tyre and Rim Technical Organisation)
Ja vielä lisää tuosta Z-kirjaimesta ja kuormitusluokan yhteydessä olevasta nopeusluokasta;
180/55 ZR 17 (73W) TL
Tuossa tapauksessa Z on jäänne ajalta jolloin ei ollut W (270km/h) ja Y (300km/h) nopeusluokkia vielä keksitty/tarvittu (ku vehkeet ei kulkenu niin nopeesti), eli se Z ilmoittaa että suurin sallittu nopeus on yli 240km/h.
Se että tuo 73W on suluissa tarkoittaa taas sitä että ko rengas on testattu yli W-nopeusluokan nopeuksissa. Jos sulkuja ei ole niin suurin sallittu nopeus on ko nopeus.
Ts
73W = max 270 km/h
(73W) = yli 270 km/h
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ellei sitten takarenkaaksi suunniteltua rengasta ole laitettu eteen. Silloin oikea asennus on se, että nuolet näyttävät väärään suuntaan.(Gecko @ Helmi. 14 2008,19:59) kirjoitti
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ei ole. Eturenkaissa monissa on kuvio juuri noin päin.(eepra @ Helmi. 15 2008,16:05) kirjoitti
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
+(svahnm @ Helmi. 15 2008,16:32) kirjoitti
Eturenkaan kuvion tehtävä on "aurata" vettä pois silloin kun jarruttaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."