Kun tavalliset tallaajat luulevat et kevarikortti maksaa noin 1000€ hehän ovat täysin väärässä... Se on silloin kun menee ajokoulun kautta. Mutta kun kevarikortin ajo-opetusluvalla (sana hakusessa...) niin se maksaa puolet vähemmän.
Mutta asiassa on pari epäselvää asiaa... Kortin hankkimisen saa aloittaa puolivuotta ennen synttäreitä eikö? Käsittääkseni saa ajaa tiellä ja sanoa jos pysäytetään että harjoittelee kevarilla ajoa. Tarviiko olla joku lappu jolla todistat asian. Saako harjoittelun aloittaa ennenkuin täyttää 16? Ja paljonko tarkat hinnat ovat jos kortin hankkii näin? Mitkä ovat pakollisia tunteja ja kokeita mitkä tallöin käydään vain läpi? Eli joutuuko tällä tavalla korttia hankkiessa vuokraamaan kokeisiin piikin vai saako ajaa omalla?
Pyydän että joku korjaa väärinkäsitykseni ja puuttuvat tietoni. Linkkikin asiasta auttaa...
Soita johonkin autokouluun. Kyllä ne kertoo.![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Itse ajoin harkkaluvilla a1-kortin kolme vuotta sitten.
Kortin suorittamisen saat aloittaa puoli vuotta aikaisemmin. Tämä kuitenkin tarkoittaa vain teoriatunteja ja autokoulussa opettajan kanssa käytäviä ajotunteja. Et siis saa lähteä ajamaan kolmio perseessä alle 16-vuotiaana liikenteeseen.
Kun olet käynyt tarvittavat teoriatunnit (kaikki) ja ajotunnit (n.puolet siitä mitä muut) saat suorittaa käsittely-ja teoriakokeen. Ikää pitää tällöin kuitenkin olla 16v. Sitten ajelet pölhönkolmio kiinni sen määrätyn ajan (oliko pari kk) ja sen jälkeen vaan inssiin. Inssi ajetaan sitten omalla pyörällä, muut kokeet koulun.
Harkkaluvilla säästät pari sataa euroa + pääset yleensä aikaisemmin itse liikenteeseen. Luvilla ajaessa et saa poistua poliisipiirisi (vai mikä ihme olikaan) alueelta etkä kyyditä toista ihmistä.
Nämä siis ulkomuistista, joitain asiavirheitä varmaan tähänkin mahtui.![]()
Suzuki GSX750
Ei pahalla mutta toivon että olet väärässä, mikä kylläkin on epätodennäköistä... Kun kyrpii välillä no ei vielä ole ehtinyt tylsistyyn kunnolla 50cc... Ja synttärit elokuussa niin kyllä sitä yritetään etsiä laista kaikki porsaanreiät... Ja keväälläkin kaveri myy hinta-laatu suhteessa erinoimaisen kemmun, mutt omat rahat ei riitä jos ei myy mopoonsa... Ja en viitsi kemmua ostaa ja odottaa muutamaa kuukautta että pääsis taas ajamaan...
Poliisin sivuilta lainattu:
Moottoripyörän harjoituslupa
Poliisi voi oikeuttaa henkilön harjoittelemaan moottoripyörällä ajoa ilman ajo-opettajaa moottoripyörän ajo-oikeuden saamiseksi. Harjoituslupa voidaan myöntää enintään kolmeksi kuukaudeksi, ja se voidaan antaa ehdoin tai rajoituksin. Uutta lupaa ei lain mukaan saa myöntää ilman pätevää syytä. Harjoituslupa on maksettava lupaa haettaessa.
Harjoituslupa voidaan myöntää, jos hakija on:
saanut ajo-opetusta kahdeksan kertaa, joista liikenteessä vähintään neljä kertaa
suorittanut hyväksyttävästi kuljettajantutkinnon teoriakokeen
suorittanut hyväksyttävästi käsittelykokeen moottoripyörällä
Harjoituslupaa haettaessa on oltava mukana
opetustodistus
moottoripyörän rekisteriote (lainapyörästä omistajan suostumus)
huoltajien suostumus, mikäli hakija on alle 18-vuotias.
Maksu:
Moottoripyörän harjoituslupa 20 €
Tosta iästä varmaan löytyy määräykset jostain Finlexistä
Edit: huomaa monikko tuossa suostumuksessa
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Sellanen vinkki tähän, että kun tuo harjotuslupa myönnetään kolmeksi kuukaudeksi, kannattaa ekaan inssiin todellakin mennä mahdollisimman aikaisin. Itse ajelin sen reilu 2kk ennekun inssin varasin, jonka sai viikon päähän. Eipä menny ekalla läpi ja taas viikon päähän. Onnistuinpa toisenkin yrityksen munaamaan ja jälleen varaamaan uutta aikaa.
Siinä välissä ehtikin tuo 3kk harkkalupa jo umpeutua, ja uusiahan ei myönnetä ilman pätevää syytä (loukkaantumiset yms.) Oli saatanallinen kysely ja kerjääminen ja kiljuminen että ne suostu ottamaan mut inssiin ilman lupaa.![]()
Yks ihan hyvä vinkki A-kortin hankintaan on, että ostat itsellesi jonkun hyvän harjoittelupyörän. Käyt katsastamassa sen opetuskäyttöön. Itselläni on opetuskäyttöön rekisteröity ER-5. On tosin syytä huomioida, että pyörän pitää olla sen hintaluokan vehje, että siihen kannata kaskoa hankkia. Opetuskäytössä olevan pyörän kasko lieneen pilvissä. Ns osakaskoon opetuskäyttö ei vaikuta mitään. Itse kun rekisteröin pyöräni opetuskäyttöön se maksoi 20 €. Ainoa vaatimus oli että kaikki toimii ja pitää olla se pöllökolmio (tein semmoisen valkoisesta muovista).
Sillä omalla pyörällä voi sitten suljetulla pihalla harjoitella keilojen kaatoaEsim. Itse harjoittelin työpaikan pihassa iltaisin. Säästöä jääneen alle 200 €:n, mutta inssi ja käsittely on helpposuorittaa tutulla pyörällä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Selas niitä lappuja (kylläkin autolle) niin siellä oli maantie ajoharjoitus ja jotain semmosta... ni saako sen tehdä kevarin kanssa semmosii harjoituksii sitten? Ja jos saa niin miten se käytännössä toimii kun ei se toimi että on opettaja takana painamassa jarrua... se ois melkosta itse murhaa oppilaalle ja opettajalle... Ja sitt jos ajaa yksin... niin miten poliisi voi sanoa ettei se oo ajon harjoitteluu?
Noniin korjataanpas muutamia juttuja, täällä näytti olevan aikas paljon virheitä. Toi willin tähden juttu on paras. Hinnoista sen verran että ite sain kortin 300 € ku ajoin autokortin yhteydessä. jos ois itellään ajanu pelkän A:n nii hinnaksi ois tullu 600€ + inssi ja teoriakoe päälle. Hinnat vaihtelee tietysti autokouluittain.
Nämä ovat siis pakolliset harjoitusluvan saamiseen:
saanut ajo-opetusta kahdeksan kertaa, joista liikenteessä vähintään neljä kertaa
suorittanut hyväksyttävästi kuljettajantutkinnon teoriakokeen
suorittanut hyväksyttävästi käsittelykokeen moottoripyörällä
Noin eiköhän se ollu siinä.
Bujakaa!
Opettaja tulee auton kanssa perässä, ei nekää nii hulluja oo että kyytiin lähtee. Ja osaksi myös mahdotonta laittaa semmonen vähä toistasataa painava äijän jötikkä jonku pikkutytön kyytii, joka haluaa kevarikortin.(Mayza @ Joulu. 08 2007,18:40) kirjoitti
Bujakaa!
No näinhän mä sanoin, muistinpas sentään.(Hautsi @ Joulu. 08 2007,19:20) kirjoitti
Koulun tosiaan aloitat niin että käyt ensin ne muutamat teoriatunnit istumassa ja tän jälkeen pääset sitten harjoittelemaan ihan ajamista. Opettaja kyytsää sut jonnekkin harjoittelupaikalle jossa opettelette käsittelyä. Ihan oppilaasta riippuen tämä toistetaan vaikka kymmenen kertaa jos tarve vaatii. Kun opettaja näkee että hallitset pyörän siinä määrin hyvin että sut uskaltaa laskee liikenteeseen niin varsinaiset ajotunnit alkaa.
Opettaja ajaa aina sun perässä prätkällä/autolla ja sulla on kuulokkeet (ehkä mikki) kypärän sisässä niin kuulet mihin se komentaa sua. Kun tarpeelliset tunnit ja teoria- sekä käsittelykoe on suoritettu pääset vapaasti ajamaan omalla pyörällä. Johtuen noiden kokeiden pakollisuudesta et pääse yksin liikenteeseen ennen 16v.
Suzuki GSX750