Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 56:een 56:sta
  1. #31
    Lainaa (kwak750 @ Joulu. 05 2007,10:05) kirjoitti
    Minkäs verran 600g hiiltä piti laittaa, että saa 3mm paksuuden? Ei muista enää..
    Tuon hiilen tiheys on 60 % kuitua ja 40 % epoxia -suhteella noin 1770 kg/m^3.

    => 3 mm kerroksen paino = 1770 [kg/m^3] * 0,003 [m] = 5,31 kg / m^2

    Näyttäisi Elon laskuopin perusteella olevan 5 kerrosta 3 mm laminaattiin (1 kerros: 600 g kuitua ja 400 g epoxia = 1 kg / m^2).

    Nythän täytyypi huomioida, että tuollasta liimasuhdetta ei saa mulla, kuin alipaine-menetelmällä. Käsin laminoiden laminaatista tulee sellainen, että siinä on 40 % kuitua ja loput liimaa (epoxia).

    Mutta miksi ihmeessä hiilikuitua....? Hillen hyvyys ja paremuus tulee esille suljetuissa muodoissa, mutta välttämättä levyrakenteessa (vrt. prätkän katteet) ei saavuteta kuin korkea valmistushinta. Esim. nykyisissä kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneessa hiiltä ei käytetä, kuin siipisaloissa. Lopussa koneessa käytetään lasia, koska näin saavutetaan huomattavasti halvempi lopputulos, joka ei ole kuin prosentin verran painavampi, kuin vastaava kokonaan hiililkuidusta tehty. Hiilen käyttö kerroslevyrakenteessa on perusteltua vain, jos sen kanssa käytetään levytäytettä (esim. honey comb).

    Minä suosin lasin ja epoxin yhdistelmää, koska sillä saadaan sellainen laminaatti, joka on helpommin korjattavissa. En sen takia, että olen tumpelo, vaan sen takia ettei hiilen vikoja näe välttämättä silmallä katsottuna. Hiili saattaa olla ihan ehjän näköistä, mutta se saattaa olla ihan sökö. Lasin vauriot näkee suoraan pinnalta sellaisena valkoisena juonteena.

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  2. #32
    Noniin.. duunasin sen posken hiilikuidusta, 2 eri epoksista ja alipaineella (0.85bar), 5 kerrosta laitoin ja suunnilleen 3mm paksuinen tuli. Mutta sehän meni tietenkin perseelleen koko osa. Kaikissa terävissä kulmissa matto oikaisi = epoksia 5mm kerros kulmissa, muuten olis kyllä ollut erittäin hieno, pintakuvio 100% suora, seokset hyvät, ei pinholeja, ym.

    Ainakin Simoniz autovahalla irtosi epoksikin 1 kerran vahattuna hienosti, ei tosiaan jaksanut/kiinnostanut enempää. Vittumaista hommaa jälkeenpäin kelattuna. Saa hessumobiilista 10e / purkki. En jaksanut alkaa ettimään tota polyvinyyliä, mahdollisiin seuraaviin testeihin sitten.. jos sellasia tulee.

    Tais tulla vähän liian vähän imuhuopaa kun täyttyi vähän liikaa.. saatana. Onneks loppu pää-epoksikin (sp115) sopivasti ja hiilarit Paskaa, sotkuista ja kallista hommaa..

    Näissä TSI mopo-osissahan hiilariahan käytetään puhtaasti sen näon takia. On se kyllä hieman jäykempää kuin lasikuitu, eli hyvä koneen koppiin ym. pokattuihin rakenteisiin. Katteissa ei tosiaan oikein mitään käytännön eroa, eli ne kandeekin tehdä silleen ,että pinnalle pari kerrosta hiiltä ja loput kunnon lasimattoa. Se kunnon mattokin on halpaa, muistaakseni 4e / neliö. En mä kyllä näistä mitään tii'ä.. mutta testailtu on suht paljon ja jokunen osa onnistunutkin. Onnistumis prosentti ehkä 5 Pakkelilla kun ei voi peittää virheitä, niin pitää onnistua 100%.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  3. #33
    EDELLEEN hakusessa irrotusaine!!

    Polyvinyylialkoholia en ole onnistunut löytämään täältä päin. Siis Jyväskylän seutuvilta. Kuka toimittaisi sitä tänne päin??

    Onko muita vinkkejä irrotusaineeksi?? Mallineet jo kuumottavat tallissa maalattuina ja pinta valmiina. HJÄLP!!
    Toimivat budjettiratkaisutkin hyväksytään. Kuiduttamaan tahdon jo.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  4. #34
    Moro,

    Mulla ei nyt tule mieleen muita firmoja, joista lähteä kysymään kuin; Reichold Espoossa, Flinkenberg ja Band & Bonsomer. Kaikki ovat aineiden maahantuojia, joiden kautta kyllä saa selville niiden edustukset. Siis pari puhelinsoittoa ja avot...

    Mitä tulee kunnolliseen irroitukseen, kannattaa muotit vahata joko karnauba-tyyppisellä vahalla tai ihan vartavasten tehdyillä muottivahoilla joitakin kertoja. Sen päälle Polyvinyylialkoholia, jossa on 10 % isopropanolia tasaisen levittymisen takia. Lopullinen PVA seos on 30 % PVA, 10 % isopropanoli ja loput vettä.

    Edit: Tuli vielä varoituksen sana mieleen. Jos päädyt käyttämään Kevra Oy:n kautta saatavaa Frekote-tuotenimellä olevaa irroitusainetta, älä käytä sitä vahan kanssa yhdessä. Lisäksi se on enemän myrkyllistä, kuin jo muutenkin vaaralliset epoxit. Se aiheuttaa ihokosketuksen yhteydessä, ainakin allekirjoittaneelle, helvetillisen päänsäryn. Kokeiltu muutamia kertoja, joten on tietoa. Se frekote toimii yksistään hyvin, mutta on vaarallista!

    ->



    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  5. #35
    Lainaa (TunturiTT @ Helmi. 01 2008,20:59) kirjoitti
    EDELLEEN hakusessa irrotusaine!!

    Polyvinyylialkoholia en ole onnistunut löytämään täältä päin. Siis Jyväskylän seutuvilta. Kuka toimittaisi sitä tänne päin??

    Onko muita vinkkejä irrotusaineeksi?? Mallineet jo kuumottavat tallissa maalattuina ja pinta valmiina. HJÄLP!!
    Toimivat budjettiratkaisutkin hyväksytään. Kuiduttamaan tahdon jo. *
    hommaa nyt sitä muotti vahaa ja vahaat sillä. Ei tarvii leikkiä ja rikkoa mallinteita. Itse pääsen ensi viikolla ottamaan muotteja omasta projektista. Tilasin turusta vinyyliesteri hartsia 3 kilon pöntön.
  6. #36
    Tuossa yhdessä aikaisemmassa kirjoituksessa (kwak750)sanottiin, ettei alipaine-pussituksella kuidut taipunut nurkkiin...

    Ne taipuu oikein hyvin, vaikka sinulla olisi se ilmoittamasi paine (ilmeisesti alipaine 850 mbar ja absoluuttinen paina n. 150 mbar ?). Epäilen, että pussisi vuotaa juuri niiltä alueilta, ja ei saa tiputettua painetta tarpeeksi, jotta painemuovaus tapahtuisi. Lisäksi, jos käytettävä pussi on liian jäykkää tai kireällä, tulos on sama.

    Lisäksi et kertonut, miten olet järjestänyt imukankaan ja välikerroksen, jotta alipainemuovaus olisi ylipäätään mahdollista. Onko käytässäsi fliideri (ensimmäinen reijitetty vuotava kerros), sen päällä imukerros ja viimeiseksi eristekerros?

    Yleensä epoxihartseja ei tarvitse imeä suuremmalla alipaineella, kuin 400 mbar (absoluuttinen paine n. 600 mbar). Suuremmalla alipaineella huonelämmössä hartsit alkaa kiehumaan ja aiheuttaa rakkuloita liiman joukkoon.

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  7. #37
    Juu, ongelma ei ole puhelinsoittelo. Tuntuu vaan olevan mahdotonta saada toimitusta aineille tännepäin. Siis tuolle polyvinyylimällille. Keskeisestä Suomesta ei ole vielä löytynyt paikkaa josta sitä saisi. Itselläni ei ole liiemmin käyntiä pääkapunkiseudulla, joten en pääse sitä sieltä ostamaan.
    Veneveistämöitä en täällä tiedä (=irroitusvahaa ei tunnu kukaan kuivalla maalla tuntevan..). Yhtään sellaista en ole löytänyt. Joten vahaan mallineen ilmeisesti tuhtilla carnaubavahalla, mutta mitä sen päälle irtoamisen varmistamiseksi? Muut materiaalit täältä saanee.
    Olisiko ainetta käyttäneillä kiinnostusta lähettää minulle myrkkyä? En tosin ole saanut mitään järkevää hintatietoakaan, kun en edusta mitään liiketointa harrastavaa yritystä
    Voiko noita hommata jotenkin postitse? Netitse tilaamalla?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  8. #38
    Käsittääkseni Kevra Oy Vantaalla myy kaikkea alalla olevaa ja toimittaa niitä ympäri suomea. Voit kysyä heiltä myös sitä PVA:ia.

    http://www.kevra.fi/

    ->
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  9. #39
    Terpol Turussa toimittaa matkahuollossa tavaran kun tavaran ja nopeilla toimituksilla. Suosittelen lämpimästi. Mutta edeleen sitä normaalia irroitus / muottivahaa suosittelen. 4 - 5 kerrosta vahaa ja hyvä tulee.
    Toinen jos haluaa kikkailla niin parafiini tai mehiläisvaha.
  10. #40
    Nyt kun ajattelee asiaa eteenpäin, niin taisi olla että ao. veikkonen rakentaa katteita korkeintaan muutamia kappaleita. Ilmeisesti oli myöskin tarkoitus, että kappaleet maalataan jälkeenpäin, eikä muottiin. Jos näin on, niin pelkkä vaha riittää tässä hommassa oikein hyvin.

    Jos käytetään pinnotteita (lue luodaan ennen laminointia mutottiin maalipinnaksi haluttuun kappaleeseen), jonka päälle laminoidaan ja jonka haluaa saada toistuvasti irti muotista, kannattaa käyttää vahan (lue ei mikä tahansa vaha, vaan muottivaha) lisäksi Polyvinyylialkoholi-käsittelyä. Se mahdollistaa sen, ettei vahausta tarvitse tehdä joka kerta uudelleen ja johon voi maalata kaikkea muuta, kuin vesiohenteisia maaleja.

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  11. #41
    Mehiläisvaha ei toiminut yhtään Mallineen pinta oli todella hyvin kiinni muotissa. Arvailen nyt, kannattaako noita sivupaneelin muotteja pelastaa, vai siirtyäkö vaihtoehto B:hen.
    Vahasin pulikat 5-6 kertaa ennen Gelcoatia ja kiinni on. Lähestulkoon koko pinta-alaltaan.

    Takakatteen malline on muotoilultaan sen verran työläs ja uniikki, etten viitsisi sen kanssa lähteä kokeilemaan ja pettymään. Eli onko parempia irrotusaineideoita (budjettimallia kiitos)? Onko Carnauba-autovaha parempaa? Irtoaako pinnasta vai meneekö vielä herkemmin vit*iks?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  12. #42
    Carnauba-vaha on jees, muottivaha on sitä samaa.

    Muottivahassa on erilailla liuottimia, joten sillä voi tehdä paksumpia pintoja turvallisuuden takaamiseksi. Carnauba-autovahaa pitää levittää monta kerrosta ja heti levityksen (lue ei hinkaten levittäminen) pitää liuottimien antaa haihtua riittävästi. Mieluiten päivä väliä, jotta suraava kerros ei pese vanhoja irti ja ohenna vahausta.

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  13. #43
    MIRROR GLAZE 8
    Kiinteä karnaubapohjainen muottivaha
    Erinomainen irrotuskyky & huippukiilto.

    Tollasen purkin tilaat Turusta Terpolista ja unohdat auto- ja kaikenmaailman mehiläisvahat, myöskin irrotuskalvojen voit antaa olla. Levittelet sitä vaikka vanhalla vaahtomuovinpalasella. Ja kiillottelet vaikka t-paidalla. Ekana päivänä 3 kerrosta ja toisena pari-kolme. Nooh, Terpolin sivuilla on ohjeitakin jos tarvista.
    Yv:nä sulle jo kirjotinkin, mut nyt saapi uuden nicin myötä taas tekstiä tännekkin.
    Hornet 600cc.

    Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?

    M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
  14. #44
    Lainaa (Sotaloordi @ Helmi. 13 2008,21:55) kirjoitti
    MIRROR GLAZE 8
    Kiinteä karnaubapohjainen muottivaha
    Erinomainen irrotuskyky & huippukiilto.

    Tollasen purkin tilaat Turusta Terpolista ja unohdat auto- ja kaikenmaailman mehiläisvahat, myöskin irrotuskalvojen voit antaa olla. Levittelet sitä vaikka vanhalla vaahtomuovinpalasella. Ja kiillottelet vaikka t-paidalla. Ekana päivänä 3 kerrosta ja toisena pari-kolme. Nooh, Terpolin sivuilla on ohjeitakin jos tarvista.
    Yv:nä sulle jo kirjotinkin, mut nyt saapi uuden nicin myötä taas tekstiä tännekkin.
    Ei ole muuten tullut yksityisviestiä perille Ei ollut kyllä eka kerta mun kohdalla.
    Tilasin aineen saman tien. Kiitos vinkistä.

    BTW: Biltemasta (Jyväskylän) saa nykyään myös kudottua lasia! Myös hiilikuitu on tullut kuvioihin! En katsonut hiilen hintaa kylläkään. Olin jo muutenkin tohkeissani ja kiireessä asioimassa Bilsussa.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  15. #45
    Mulla on hommat siinä vaiheessa että muotinottoa viikonloppuna luvassa. Muoto haettu uretaanilevyllä ja kitattu sileäksi 2K kitillä ja pinta viimeistelty 2K maalilla. Nyt vahattu muottivahalla ja laipotettu liki valmiiksi... Tänään vielä viimeiset laipan palaset paikallaan alumiiniteipillä ja sitten pääseekin löträämään geelimaalia pintaan.
  16. #46
    Lainaa (TunturiTT @ Helmi. 11 2008,19:00) kirjoitti
    Mehiläisvaha ei toiminut yhtään * Mallineen pinta oli todella hyvin kiinni muotissa. Arvailen nyt, kannattaako noita sivupaneelin muotteja pelastaa, vai siirtyäkö vaihtoehto B:hen.
    Vahasin pulikat 5-6 kertaa ennen Gelcoatia ja kiinni on. Lähestulkoon koko pinta-alaltaan.

    Takakatteen malline on muotoilultaan sen verran työläs ja uniikki, etten viitsisi sen kanssa lähteä kokeilemaan ja pettymään. Eli onko parempia irrotusaineideoita (budjettimallia kiitos)? Onko Carnauba-autovaha parempaa? Irtoaako pinnasta vai meneekö vielä herkemmin vit*iks?
    Eihän sulla varmasti ole siellä mitään negatiivisia kulmia.... ? Hehiläis vaha toimii jos sitä on riittävä kerros ja huokoiseen laitettuna. Jos pinta maalattu niin silloin aina muottivahaa....! Toisaalta jos vahingossa tulee ns napakka seos geelimaaliin niin varmasti on kiiinni aivan per*****sti. Vielä sen kolmas virhe minkä voipi tehdä on käyttää vahingossa Topcoattia jolloin aivan varmasti kaikki romut kiinni joka paikassa ja kuitenkaan kuitu ei ole kiinni oikein missään...
  17. #47
    Tilasin eilen tuota oikeata muottivahaa, ja tänään se on haettavissa matkahuollosta
    Kallistahan tuo verrattain on, mutta takakatteen kanssa ei viitsi nipottaa.

    Ei ollut tiukkoja, negatiivisia kulmia. Periaatteessa loiva päästö koko kappaleessa, joka reunalla. Ei vaan toiminut.

    Onko tuon irroitusvahan kanssa oltava minkälainen tuon maalipinnan? Kuinka kova pitää olla? Riittääkö spray, automaali, epoksimaali? Mitä sen pitää vähintään olla? Sileä tietenkin, mutta mikä maali pitää olla?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  18. #48
    Lainaa (TunturiTT @ Helmi. 15 2008,14:01) kirjoitti
    Tilasin eilen tuota oikeata muottivahaa, ja tänään se on haettavissa matkahuollosta *
    Kallistahan tuo verrattain on, mutta takakatteen kanssa ei viitsi nipottaa.

    Ei ollut tiukkoja, negatiivisia kulmia. Periaatteessa loiva päästö koko kappaleessa, joka reunalla. Ei vaan toiminut.

    Onko tuon irroitusvahan kanssa oltava minkälainen tuon maalipinnan? Kuinka kova pitää olla? Riittääkö spray, automaali, epoksimaali? Mitä sen pitää vähintään olla? Sileä tietenkin, mutta mikä maali pitää olla?
    Mielellään 2K automaali, kestää paremmin styreeniä ja on helpompi kiilottaa. Lähes kaikki automaalia mmyyvät liikkeet voivat tehdä sulla käläkälä pulloon 2K maalia jossa on se normaali 24 tunnin käyttöaika.
  19. #49
    Muuten, miten kiiltävä pinta tolla Mirror Glazella pitäisi tulla? Levittelin ja kiillotin tuossa pari kertaa ja tulos on sellainen satiinimainen, himmeä kiilto. Paraneeko kiilto useammalla kerroksella? Annan noiden asettua nyt huomiseen ja vahaan sitten lisää. Pintana on noissa sivupaneeleiden muoteissa gelcoat ja osin spraymaali (ovat nimittäin ne pelastetut, vituralleen menneet muotit..).
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  20. #50
    Mirrorglaze lähtee kiiltämää heti, jos pohja on sellainen, että se on mahdollista. Ts. pohjan pitää olla kiiltävä, jotta se lähtee kiillottumaan suoraan. Mutta, kyllä se jo parilla kerralla pitäisi muutenkin toimia, vaikka alla olisi perunapelto.

    Nyt vaan kunnolla kiillotusta ja useita kertoja vahausta, niin hyvä siitä tulee .

    Ps. Mirrorglaze toimii myös hyvänä autovahana, siitä on hesan takseilla pitkä kokemus.

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  21. #51
    Ai niin, unohtu sanoa, että jos se pohjapinta on hyvin samea ennen vahausta, se pitää niinikään kiillottaa kiiltäväksi ennen vahausta. Se pohja kannattaa muutenkin käsitellä 2000 grid vesihionnalla ja kiillotuksella, jotta siitä tulee hvyä (ellei siis jo muottia tehdessä ole huomioitu pinnan laatu).

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  22. #52
    Muottivaha toimi loistavasti!!!
    Juuri kävin plopsauttamassa oikean sivukatteen irti muotista ja molemmat jäivät ehjäksi!! Vihdoinkin menestystä. Testailin näillä pelastetuilla sivukatteenmuoteilla ja tuli olosuhteisiin nähden hyvä lopputulos. Vasen on nyt laminoitu ja odotan sen kuivumista.

    Ei kai siinä auta, kuin mennä tallille valmistelemaan muotin vetoa takakatteelta.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  23. #53
    Nyt kun homma toimii, voit käydä hakemassa rautakaupasta juuri oikean väristä väripigmenttiä hartsin joukkoon. Siis sitä samaa, jolla maalit sävytetään. Säästät sillä lailla hemmetisti maalauspuuhaa ja muutenkin lopputuloksesta tulee siistimpi, kun pohja on värjätty läpi.

    Sitä pigmenttia (esim. Tikkurilan Monicolor) muutma pisara hartsiin, niin avot...

    Ajelullee...
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  24. #54
    Jaa niin juu. Jos sitten alatte käyttämään laminoinnissa vinyyliesteriä niin käyttäkää oikeesti kemikaali maskia.... On meinaan melkoista myrkkyä... Normi venehartsia voipi vielä laminoida ilmankin, mutta tuo tarvii kunnon maskin jotta pysyy pää terveenä...
  25. #55
    Mun tuli tossa viime viikolla tehtyä eka kuitutyö. Cebariin laitoin sellaisen double cat eye takavalon ja se näytti niin ankealta, kun alkup. takavalo oli isompi ja katteiden reunat näkyivät rumasti.

    Vuorasin vanhan takavalon foliolla, pursotin uretaanivaahdot päälle, kuivuttua irrotin takavalon ja laitoin uretaanimuottiin uudet foliot ja leivoin kuidut sisään. Kuidun kuivuttua lähti nätisti irti ja sitten oli sopivien aukkojen ja kiinnikkeiden tekeminen.

    Se kyl yllätti, et kuinka kova homma oli pohjatöissä. Olis varmaan ollu paljon helpompaa, kun olis osannut kuiduttaa paremmin, tai olis tehny paremman muotin (tämä oli nopea ratkaisu). Koneellisesti karkeampi hiominen ja sitten 80 paperilla käsin, kittaus ja ruiskukittaus. Lauantaina maalasin ja eilen lakkasin pinnan ja ihan siistihän siitä lopulta tuli. Tuli sit samalla kokeiltua ensimmäistä kertaa vesiohenteista maalimassaa. Hyvä sillä oli maalata ja kuivui nopeasti.

    Ihmetyttää vaan, et miten jotkut pystyy tekemään isojakin osia ja saamaan niihin niin hyvän pinnan hermojaan menettämättä. No, oppia ikä kaikki...
  26.  
  27. #56
    Lainaa (blacktek @ Huhti. 14 2008,14:20) kirjoitti
    Ihmetyttää vaan, et miten jotkut pystyy tekemään isojakin osia ja saamaan niihin niin hyvän pinnan hermojaan menettämättä. No, oppia ikä kaikki...
    -> Sen, minkä teit loppuviimeistelyssä, voi tehdä myös esileikeissä, jolloin loppupään homma helpottuu.

    Tuollaiset yksittäin kappalalein tehdyt osat ihan ok tehdä mainitsemallasi tavalla, mutta tokihan vain siihenkin on olemassa helpompia ja siistimpiä teitä

    ->
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12