Tere,
12 tkm huollossa asennettiin sitten meikäläiselle vapaavirtaussuodatin. Juu, aivan niin... Meinasi mennä seokset "vähän" laihalle.
Imusarjoissa alkoi sellainen pauke pintakaasulla ajellessa, ihan kuin olisi kiväärillä ammuskeltu. Mummot käänteli päätään kadulla, kun ajelin stadissa. Meinasi itelläkin tulla rieska housuun, kun se kerran pamautti yhtäaikaa imusarjassa ja putkistossa...
Paukuttelu jatkui, kunnes toissapäivänä illalla ajellessani kone alkoi motarilta poistuttuani käymään 4000 k/mim tyhjäkäyntiä. Pian se muuttui niin, että kone kävi vain yhdellä pytyllä alle 4000 k/min. Eipä muuta kuin huoltoon aika ja onneksi se oli edellisen huollon takia sattunut kömmähdys, joten työ meni takuuseen.
Paukuttelu oli repinyt imusarjoissa olevista kumisista kiinnikkeistä irti ne ruiskun kurkut. Melkoisia posahduksia, kun kiristetyt pannat antaa periksi. Siitä sitten ns. herran haltuun, kun ne kurkut oli irti. Moottori otti sivuilmaa ja pääsi entisestään laihalle.
Mitä tästä opimme. Jos laittaa vapaavirtaussuodattimen, siihen pitää olla perustelut toimivuudesta. Ja jos sitten jostain syystä itselleen haluaa, pitää seokset säätää kohdalleen. Tehoa se toki tuo lisää, kun kone hengittää, mutta viepä oikein rumasti seokset laihalle, ilman säätöä.
Niin, lisätäkseni vielä. Kyllähän mulle siitä sanottiin, että seokset menee vähän laihemmalle huollossa, mutta mistäpä meikäläinen sitä olisi voinut ymmärtää...
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Paskempi homma tuollainen.(Masa @ Loka. 04 2007,11:24) kirjoitti
Mutta missä on mittaamalla todistettu että tuollainen vapaavirtaussuodin tuo lisää tehoa? Vaikka seokset säädettäisiinkin?
Tahtoisin ihan uteliaisuudestani nähdä faktaa tuosta aiheesta.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Lisäksi suodatusteho on normifilttereissä parempi. Itse annan sille enemmän arvoa, että paska pysyy koneen ulkopuolella.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Jos alkuperäinen suodatin on huonosti virtaava, se voi tuoda jopa 5hp lisää säädettynä.(parjan_fin @ Loka. 04 2007,11:27) kirjoitti
Dynossa mitattu, useammankin jampan toimesta *
Nykyaikaisissa kyykyissä vakiofilsut on vaan sen verran hyvin virtaavia, että eroa ei juuri synny. Vanhemmissa pyörissä tai ei niin "race" -henkisissä peleissä eroa voi olla yllättävänkin paljon.
Ei se ole mitään sen ihmeellisempää.
Mulla on ollut vapaavirtausfiltteri käytössä vuodesta -96, monessa eri pyörässä, ilman ongelmia. Ja paska pysyy ulkopuolella, se on varma. Kunhan filsu on vain oikein öljytty.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Mitä sillä vapaavirtaussuodattimella nyt sitten tarkoitetaan..?
Todellisuudessa tuollainen alkuperäinen paperifiltteri päästää läpi kaikki 30 mikronia pienemmät hiukkaset. Öljytty avosoluvaahtomuovisuodatin sitä vastoin suodattaa kaikki yli 5 mikronia suuremmat epäpuhtaudet. Lisäksi tuon avos. ilman läpäisykyky on lähes 50 prosenttia suurempi. Mutta nämä vapaavirtausssuodattimet, niin puuvillasta kuin vaahtomuovista tehdyt, vaativat ehdottomasti sen sitkeän öljyn imeytettynä itseensä. Muutoin niistä menee läpi varpusetkin. Itsellä on omassa pyörässä UNI-filtterin avosolusuodattimet, ja polttoaineen kulutus tippui niillä noin litran satasella, verrattuna alkuperäisiin paperisiin.
Huomioitavaa on myös se, että kaikki ilman mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet, jotka ovat yli 15 mikr. kuluttavat moottoria.
Jos noita suodattimia alkaa vaihtamaan, niin ehdottomasti on säädettävä myös seokset. Luulen, että toi laihalla käyminen johtui siitä, että olet unohtanut öljyn tuosta suodattimesta, tai sitten on ollut jo alunalkaenkin jossain ilmavuoto.
Pientä lisätyötä noi pestävät suodattimet aiheuttaa öljyämisineen, mutta hankkivat hintansa takaisin jo ensimmäisen vaihdon jälkeen. Ja ovat lisäksi ikuiset. Sikäli mikä nyt ikuista yleensä on.
GHOSTWRITER
joo kyllä tylyttäjä puhuu asiaa kyl se paska pysyy ulkona kun on vapari vaan kunnolla öljytty!!itellä entisessä pyörässä(03 636) oli k&n sekä pc ja ajettiin penkissä sekä vaparilla että vakioputsarilla ja muutamia heppoja sieltä enemmän vaparilla irtos(ei mitään kummosia ,mut tulipahan kuitenkin)säätämällähän ne vehkeet saap toimimaan.
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
Tää menee kuitenkin kinaamiseksi, mutta menkööt.(Tylyttäjä @ Loka. 04 2007,11:37) kirjoitti
Alkutilanne siis se että se pyörä on orkkissuodattimella seoksiltaan kohdallaan ja on uusi suodatin.
Sitten mennään ja laitetaan vapaavirtaussuodatin sekä säädetään uudelleen seokset tuolle suodattimelle kohdalleen.
Tuollaisten tapahtumien ja tilanteiden erona en usko että mistään laitteesta saa pelkällä suodattimella 5 hp tehoeroa.
JOS näin on oikeasti käynyt niin faktaa kiitos, seoskäyrineen päivineen. Sekä missä penkissä ja kenen säätämänä, kiitos. Paljon aina puhutaan että moni on kokeillut jne, mutta ensimmäistäkään sellaista dynolappua en ole nähnyt mistä tuollainen asia paljastuisi ihan konkreettisesti.
Nimim. kokeillut ja takaisin orginaaliin palannut.
"Starvin' Marvin"
Kertokaas tyhmemmälle mikä siellä imupuolella paukkuu? Pakopuolella palamattomat kaasut, se on selvä? Mut en jummarra mikä imupuolella paukuttelee?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Juu, kyllähän se suodatin toi selvästi enemän kiihtyvyyttä, niin että sen oikein tunsi. Ei siihen dynoa tarvitse, muuhuin kuin absoluuttisen arvon toteamiseen.
Pahus vaan, vei matalien kierrosten seoken liian laihalle, joka sekin kertoo että ilmaa menee koneeseen enemän.
Periaatteessa tehon lisäys tulee 2:lla menetelmällä. Pienempi virtausvastus tuottaa moottoriin pareman täyttösuhteen, joka oikealla seossuhteella kasvattaa paloprosessin keskipainetta, joka tarkoittaa lisää tehoa. Lisäksi sen suodattimen paine-eron pienentymisen takia imukanavistossa oleva tehohäviö (P_loss=v [tilavuusvirta]* dP[paine-ero]) pienenee.
Absoluuttista hyötyä en aio ainakaan minä maksaa kustannuksina, kokeilemalla 2:aa erilaista suodatinta, kun vien pyöräni dynoon säädettäväksi.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Hahhaaaaa!!!!(Masa @ Loka. 04 2007,12:33) kirjoitti
Persedyno on aina oikeassa.![]()
"Starvin' Marvin"
Parjaani on nähnyt dynossa oman R6:n ja pari muuta pyörää, ja sen perusteella väittää, ettei missään pyörässä voi nousta esim. 5hp teho vapaavirtaussuodattimella(parjan_fin @ Loka. 04 2007,12:53) kirjoitti
Vaikkapa tuollaisen vanhemman peruspyörän orkkisfiltterit virtaa melko huonosti. Stromissakin ero virtauksessa oli melko selvä. Joidenkin uudehkojenkin filsut ei ole erikoisen hyvin virtaavia, esim tuo V-Strom.
En tiedä jaksaisko kaivaa sulle dynokäyriä esiinKaiva itte
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Kun seosta laihennetaan, sen palamisnopeus laskee. Ensin tuon hitaan palamisen huomaa että paukkuu pakoputkessa. Kun seosta laihennetaan edelleen, palaminen hidastuu lisää ja on käynnissä vielä/jopa imuventtiilin avautuessa. Todellisuudessa tuo alkaa lähennellä jo sitä ettei moottori pysy enää käynnissä. Tai ei ainakaan enää käynnisty jos sammuu.(wekkuli @ Loka. 04 2007,12:23) kirjoitti
Pakoputkessa poksahtelu saattaa johtua myös liian rikkaasta seoksesta, tai huonoista syt.tulpista ja väärästä syt.ajoituksesta. Kovin karstainen kone sytyttelee milloin missäkin, joskus jopa ihan siellä missä pitääkin.![]()
GHOSTWRITER
Eikös noita jossain nettisivuilla ollut tuloksia testailuista ja tulokset oli uusissa pyörissä lähinnä tehoa pudottavaa.
Kyllä jossakin vanhassa paskassa voi jokunen heppa tulla, mutta epäilisin tuota 5 konia. Olisi kyllä halvat 5 heppaa jos ne about 70 eurolla sais.
Pitäisi kaivaa oma käyrä tuosta ex -00 rykkösestä. Siinäkin taisi reilu tai sit vajaa heppa lähteä k&n:llä vakioon verrattuna. Voipi vaan olla ettei niitä enää kaapeista löytyisi.
Rykkösessä lopulta jäi paikalle suutinsatsi ja micronin slipari, k&n taisi mennä hyllylle pölyttymään.
-07 Z1000
-07 Gsx-R 1000 Myyty
-06 R1 vaihdettu
-05 R1 lunastettu
-00 R1 myyty
Anteeksi kapeakatseisuuteni, mutta tarkoitin noita kyykkypyöriä / sportteja. Artikulointimoka siis meikäläiseltä.(Tylyttäjä @ Loka. 04 2007,13:03) kirjoitti
Ja mua ei kiinnosta mitkään MBS (Marketing Bull Shit) materiaalit, vaan ihan elävästä elämästä, oikein testatut ja todetut asiat.
Olet ilmeisen hyvin perillä siitä mitä mä olen nähnyt ja tehnyt, kerro ihmeessä lisää. Minuakin kiinnostaa tietää mitä olen nähnyt tai jättänyt näkemättä.![]()
"Starvin' Marvin"
Uudemmissa kyykyissä se on tosiaan yhtä tyhjän kanssa, jos teho on mittarina. Lähinnä se on etuna pestävyyden. Tuon ikäisessä Rykkösessä voi saada hepan-kaksi, kun seosta säätää samalla hivenen rikkaammalle.(VilikkiR1 @ Loka. 04 2007,13:28) kirjoitti
Epäillä saa, ettei tule 5:ttä konia missään, mutta tulee se siltiEi se ole mikään ihme, jos motti saa selvästi paremmin ilmaa, niin sille voidaan antaa myös enemmän bensaa -> teho nousee. Teho nimittäin tuotetaan juurikin siitä ilmasta ja bensasta mikä sinne palotilaan saadaan tungettua, ja vielä poltettu tehokkaasti. Mitä enemmän kumpaakin saadaan (oikeassa suhteessa), niin sitä enemmän tehoa saadaan.
Se on loppujen lopuksi hyvin simppeli asia, vaikka tuon tavoitteen saamikseksi voidaan tehdä melko paljon erilaisia temppuja![]()
Käsittääkseni tässä oli puhe nimenomaan vapaavirtausfilsuista yleensä, eikä pelkästään vapaavirtausfilsuista kyykyissä.(parjan_fin @ Loka. 04 2007,13:31) kirjoitti
Mielestäni tässäkin topikissa esillä ollut pyörä (V-Strom) ei ole kyykkyJoten en voinut arvata sinun vaihtavan fokusta kyykkyihin näin kesken kaiken..
Mun (kyykyissä) orkkispaperisuodattimet ovat myös öljyttyjä eli lienevät siis erittäin suodattavia.(timo1 @ Loka. 04 2007,11:49) kirjoitti
Persdynosta vielä.. Mä en ainakaan tunne 5hp eroa jossain 12krpm kohdilla ellei pääse heti toisen pyörän selkään hyppäämällä vertaamaan. (tai no ehkä jossain 50hp:ssa pelissä..)
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tässä on varmasti nimenomaan isohko ero uusien kyykkyjen (RAM-AIR) ja muitten pyörien välillä. Tehokisa kyykkytehtaiden välillä on johtanut siihen että viimeset 4-5 vuotta kyykyissä on ollu ram-air systeemit eli, korjatkaa-jos-olen-väärässä: Mahdollisimman optimi suodatinkotelo&suodatin kombinaatio jolla saadaan niin paljon ilmaa kun ikinä ajoviimasta saa, tungettua koneeseen.
Jos ryhmä jaappanin insinöörejä on tätä kombinaatioo, resonanssimuuttujineen ym integraaleineen laskenu päivätöikseen, niin tuntuu vaikealta sisäistää että jollain tarvike filsulla saatais parempi ilmansaanti...?
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Lisäksi olen ihmetellyt tuota öljyämistä: miten sen muka saa joka kerta vakioksi? Luulisi sen öljymäärän vaihteluiden aiheuttavan myös virtaavuuteen vaihteluita.(whosia @ Loka. 04 2007,14:36) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Liityn epäilijöiden joukkoon. Omassa Hondassa vakio suodattimen pinta-ala on kaksinkertainen kotilon suodattimeen verrattuna, vaikka kotilon koneen tilavuus on nelinkertainen ja kiertää melkein saman verran. Kyseessä ei todellakaan ole kyykky. Voisin kuvitella, että virtausta suodattimessa on vähintäänkin riittävästi, mutta imukotelon muutoksella voisi pari hevosta saada kutiteltua. Suodatusteho ainakin uudella ja hyvin öljytyllä "laadukkaalla vaahtomuovi"-suodattimella olen todennut vaatimattomaksi.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Varmaan siinä saattaa ihan pieniä heittoja tullakin. Ohjeen mukaan kun öljyää, eikä lotraa liikaa, niin kyllä sen tarpeeksi lähelle saa.(Koris @ Loka. 04 2007,14:39) kirjoitti
Ainakin sen mukaan mitä ole niillä dynoissa käynyt, lambdat on ollu samoissa, vaikka oon joskus välissä itse öljynnytkin..
Kuten sanottua, nyky kyykyissä ei juuri hyötyä saa vapaavirtausfilsulla. Kyllä se yleensä hiukka paremmin virtaa, mutta ei merkittävästi.
Ram-airit alkaa olemaan lähes kaikissa kyykyissä nykyisin. Mutta esim R1:een taisi tulla vasta 2004.
Puuttumatta noihin spekulaatiohin suotimista, ihmettelen yhtä asiaa.(Masa @ Loka. 04 2007,11:24) kirjoitti
Mikä saa kuskin vaan jatkaa ajamista, vaikka kone paukuttaa ja rötää ?? Meikäläinen ei ainakaan ajelisi metriäkään tollasessa kunnossa huollosta tulleella pyörällä !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Epäillä saa rauhassa, mutta ei kannata julistaa omia epäilyksiään totuutena (tuskin sitä tosin teetkään). Sinun Hondasi tuskin edustaa kaikkia muita pyöriä, joten sen perusteella ei voi vielä kovin pitkälle vetää johtopäätöksiä.(Jayded @ Loka. 04 2007,14:43) kirjoitti
Monissa "perusfillareissa", varsinkin vanhemmissa, vakiofilsut ei kovin hyvin virtaa. Ja se on fakta.
Vapaavirtausfilsut suodattaa ihan hyvin, jos ne on oikein öljytty. Ainakin kaikki ne mihin minä olen törmännyt (tarkoitan siis nyt puuvillasuodattimia). BMC, K&N ja Green on tullut itse kokeiltua omissa ja monissa muissa pyörissä, niitä uskallan ainakin itse suositella.
K&N:n sivuilta löytyy kunkin suotimen tuotetiedoista käytettävä öljyn määrää tyyliin "Filter Re-Oiling Amount: 0.42 oz (12 ml)". Itse mittasin määrän lääkeruiskulla, jossa ml-asteikko. Tuolla ruiskulla myös annostelin öljyn filtterin poimutuksen harjakohtiin, josta se vähitellen (5-10min) imeytyi koko pintaan. En tosin saanut millään suositeltua määrää riittämään, oli se niin pieni määrä, vaan vähän piti laittaa ekstraa. Ainakin K&N:n öljyä käytettäessä oli sen punaisen värin ansiosta suht helppoa nähdä mihin öljy on levinnyt. Värin pitäisi aikaa myöten sitten hävitä.(Koris @ Loka. 04 2007,14:39) kirjoitti
Ja ei sitten kannata uskoa, että filtterillä voi ajaa tolkuttomat matkat ilman pesua. Sanoisin että 5000km on max. Ajelin 7000km, ja vaikka suodatin näytti olevan ihan ok, niin pesun ja öljyämisen jälkeen oli meno ihan erilainen. Tarkoitan kaasuvastetta ja käyntiä/vetoa noin yleensä.
Samahan se on prätkän pesun kanssa. Silloin (harvoin) kun pesen prätkäni, niin kyllä siinä semmoiset 5 - 6 heppaa on enemmän pesun jälkeen.(hidas57 @ Loka. 04 2007,15:09) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Riippuu ihan siitä, minkälainen ilmanotto on, ja minkälaisissa oloissa ajaa.(hidas57 @ Loka. 04 2007,15:09) kirjoitti
Omalla greenillä vetäisin 10tkm, ja antoi vielä samat lambdat/tehot samassa penkissä, kuin vuotta aikaisemmin. Vaikka pyörässäni on ram-air, eli pitäisi sotata filtteri nopeammin
5tkm on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö kuitenkin, koska operaatio on kuitenkin niin helppo..
Lähinnä tässä heitin sellasen vaihtoehdon kehiin, että näissä tavallisissa pyörissä tuo imukotelo on suunniteltu täyttämään tarkoituksensa yksinkertaisesti, ei niinkään "tehot mielessä". Useita purettuja pyöriä nähneenä, kuvittelisin sen enemmän ahdistavan, kuin itse suodatinelementin. Toki varmasti poikkeuksiakin on. Puuvillasuodattimista olen kuullut isojen poikien puhuvan positiivisia asioita, mutta itse en ole vielä ehtinyt tai tarvinnut sellaista kokeilla.(Tylyttäjä @ Loka. 04 2007,15:03) kirjoitti
![]()
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Noista eri suodatintyyppien, paperi, puuvilla, vaahtomuovi ym. löytyy todella paljon aivan puolueettomia eri tahojen tekemiä testejä. Googlettamalla löytyy.
On itsestään selvää, miksi autoihin ja moottoripyöriin valmistetaan nykyään pelkästään kertakäyttöisiä paperimassasta valmistettuja ilmansuodattimia. Ne ovat halpoja valmistaa, ne ei likaa laiskan käsiä, ja ne pyörittävät teollisuutta kuten Ahlstromia suomessa, joka on yksi päävalmistaja suodatinpapereissa.
Mutta todellisuus on se, että paperisuodatin on virtaukseltaan huono. Sen pölynsidonta on onneton ja se päästää läpi epäpuhtauksia jotka ovat moottorin kulumisen kannalta olennaisia.
Mutta koska ne ovat halpoja, helppoja jne..niitä käytetään.
Mielestäni ne eivät kuitenkaan edusta tai edistä mitään kestävää kehitystä. Tämä nykymaailma kun on niin "helppo" jotta nykyihminen siinä "pärjäisi" ja "haluaisi" elää.
No....taas meni överix.![]()
GHOSTWRITER
Niin, katsos homma meni seuraavasti...(kane80 @ Loka. 04 2007,14:52) kirjoitti
Sain pyörän huollosta, jossa vaihdettiin ilmansuodatin (muutama viikko sitten). Siellä kerrottiin samalla, että seos saattaa mennä laihemmalle. Yllätys oli todellakin suuri, kun se alkoi näkymään vasta sään mennessä kylmemmäksi ja että se menee todellakin laihemmaksi. Tilanne oli ihan toinen kun ajelin päivällä lämpöisillä keleillä... Muutamana iltana ajaessa se posautti (lue ihan viime päivinä) kaasarissa sellaisen kohvahkon tussauksen / pamauksen. Tyhmä kun olen, olisi varmaan silloin (lue pari päivää sitten) ottaa yhteyttä huoltoon.
Tuo mun Strommini on alusta saakka päästänyt sellaisia pieniä "sniff" -ääniä ja suhautellut kaasarista. Mulle (lue tyhmä kun olen) on annettu ymmärtää, että se kuuluu Eurooppa 2 -mukaisten pakokaasurajoitteisten pyörien ominaisuuksiin. En siis ollut kovin huolestunut asiasta. ennen kuin ajaessani kotiin motarin rampilla tyhjäkäynti jäi n. 4 tk/min. Ja seuraavana päivänä mopo olikin jo sitten huollossa.
Olisinko voinut tehdä asian toisin... Tai olisiko joku muu voinut tehdä asian toisin... Helvetillinen onni onnettomuudessa, ettei mitään näyttäisi menneen rikki.
Tehkää te viisaammat ja osaavammat henkilöt asiat paremmin, niin ei tartte keskustella asiasta![]()
Joka tapauksessa muille opiksi,
ZZR 1400 2014
Persetuntumalla en ainakaan itse ole tuntenut mitään eroja paperisuodattimen ja ns. vapaavirtaus suodattimen välillä. Ja epäilen myös vaikutuksia. Tunnetusti suomalainen uskoo vasta kun näkee mittaustuloksen
- kawa zx10r ja 177 hp paperisuodattimella