Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Tänään iltapäivällä olin matkalla töistä kotiin ja ajoin autolla kehä kolmosta länteen päin. Hieman ennen Bembölen liittymää taustapeiliin ilmestyi jokin nakupyörä. Kaverilla oli selvästi kova hinku ajaa kovempaa, kuin mitä jono ohituskaistalla meni. Sillä hän ajoi aika lähellä minua ja kyttäili ohituspaikkaa. Ajoin koko ajan melkein kaksikymmentäkilometriä ylinopeutta mittarin mukaan. Ennen Turuntien liittymää tuli keskimmäiselle kaistalle autojen väliin pitempi rako. Ajattelin antaa tietä ja vaihtaa kaistaa oikealle. Olin jo laittanut vilkun oikealle ja meinasin siirtyä sivusuunnassa oikealle, kun huomasin pyörän olevan jo oikealla kaistalla ohittamassa minua. Pyöräilijän onneksi seurasin hänen liikkeitään koko ajan. Entä jos olisin ollutkin ns. tavallinen kotilokuski, joka ei ymmärrä pyörien suorituskykyä? Olisiko käynyt huonosti?

En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.

Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.
    - Engine MC -
    Nelikaistatiellä joka ei ole moottoriliikennetie tai moottoritie ohittaminen oikealta ei ole kiellettyä. Sen sijaan turhanpäiväinen kaistanvaihto on.
    Retired
    Lainaa (TwinTenox @ Syys. 08 2007,01:48) kirjoitti
    Nelikaistatiellä joka ei ole moottoriliikennetie tai moottoritie ohittaminen oikealta ei ole kiellettyä. Sen sijaan turhanpäiväinen kaistanvaihto on.
    Niin? Taitaa Helsingin ohikulkutie täyttää moottoriliikennetien kriteerit.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Lainaa (Muukka @ Syys. 08 2007,02:18) kirjoitti
    Ei täytä. Merkinnät puuttuvat. Joten en mitenkään voi tietää ajavani moottoriliikennetiellä...
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Enpä osaa sanoa. Esimerkkinä Porista Ulvilaan tie nro 2 on 4-kaistainen tie jolla on kesät talvet 100km/h rajoitus ja vastakkaisten kaistojen välissä kaide. Se ei ole moottoriliikennetie ja siellä siis saa ohittaa oikealta. Itse ajan siellä yleensä vasenta kaistaa, kun se on yleensä likeempänä nopeuttani. En jaksa nykyään yleensä edes palata oikealle, jos näen että jossain vaiheessa täytyy kuitenkin vaihtaa takaisin vasurille ja ohittaa esim. rekka.
    Retired
    Ei taida paljon lohduttaa siinä vaiheessa jos napsahtaa vaikka kuin olisi oikeassa?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Lainaa (SamiN @ Syys. 08 2007,04:37) kirjoitti
    Ei taida paljon lohduttaa siinä vaiheessa jos napsahtaa vaikka kuin olisi oikeassa?
    Eipä kai.

Itse en ole koskaan oikealta ohittamista harrastanut, enkä ajatellut nytkään aloittaa. Kunhan vain totesin, että kiellettyä se ei ole.
    Retired
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (NOx @ Syys. 08 2007,02:35) kirjoitti
    Lainaa (Muukka @ Syys. 08 2007,02:18) kirjoitti
    Ei täytä. Merkinnät puuttuvat. Joten en mitenkään voi tietää ajavani moottoriliikennetiellä...
    Moottoritie on aina merkein osoitettu.
    Mikäli ei merkkejä ole, se ei ole motari.

Kovin yksinkertaista.

Moottoritiellä on oikealta ohittaminen kiellettyä.
    (periaatteessa ja poikkeuksia tietenkin on).

Meillä on oikeanpuoleinen liikenne ja on ajettava oikealla vaikka
    vasemmalla olisikin tilaa ja vaikka siitä ei sakotettaisikaan.
    Motarilla jatkuva ajaminen vasemmalla ilman ohitustarkoitusta on
    sakotettavaa - sanoo liikkuvan poliisin vastaus, kun kysyin.
    Kehätiet ovat aivan tavallisia teitä vaikka aika monesti näkee ja
    kuulee esitettävän jotain muuta.

Kuinka paljon lopulliseen ajoaikaan ihan oikeasti vaikuttaa, kun
    ajaa oikealla vaikka vasen kaista joskus saattaisikin olla
    aavistuksen nopeampi. Oman kokemukseni perusteella esim Kehä
    I:llä Vallikallion "tukoksen" kohdilla oikeanpuoleinen kaista tuntuu
    aika usein vetävän loppujen lopuksi paremmin kuin vasen
    - tiedä sitten johtuuko oikealle poistuvista vai mistä, mutta
    kokemus on osoittanut noin monet monituiset kerrat.

Olin Munkkiniemessä muutaman kymmenen vuotta töissä ja
    kotimatkalla itään päin Kätilöopistolta Pasilaan oikeanpuoleisin
    kaista veti melkein ilman poikkeusta paremmin ruuhka-aikoihin.
    Tukossahan ne kaikki kaistat olivat tietenkin, mutta aika jännä
    ilmiö sinänsä.

En ole ymmärtänyt vielä tähän päivään mennessä, että
    miksi Itäväylälle Herttoniemen risteysksestä keskustaan päin
    tulevat aika ihmeellisen usein vaihtavat heti keskikaistalle vaikka
    kuitenkin ajavat alas Sörnäisten rantatielle. Itse vaihdan aina
    "mielenosoituksellisesti" oikeanpuoleiselle kaistalle, joka on tyhjin
    ja joka vetää parhaiten muutenkin. Ne oikeanpuoleiset kaistat
    olivat joskus bussikaistoja, kun metroa ei vielä ollut, mutta
    bussikaistat poistettiin n. 30v sitten, kun metro alkoi liikenteensä.
    Osa nykyisistä autoilijoista ei ollut edes syntynyt vielä 30v sitten,
    joten miksi ihmeessä ne silti vaihtavat keskikaistalle vaikka eivät
    ole Kallioon (Vallilaan) menossakaan?
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Oli se sitten kiellettyä tai ei, niin se ei ollut pointtini. Vaan se, että yllättäen tehty kaistanvaihto ja ohitus ei ole turvallista. Mutta turvallisuushan on nuorille monesti aika vieras käsite.
    - Engine MC -
    Lainaa (Artsi @ Syys. 08 2007,10:21) kirjoitti
    Oli se sitten kiellettyä tai ei, niin se ei ollut pointtini. Vaan se, että yllättäen tehty kaistanvaihto ja ohitus ei ole turvallista. Mutta turvallisuushan on nuorille monesti aika vieras käsite.
    Onko se turvallista että junnaa ruuhkassa autojen välissä? Jos oikea kaista on tyhjä ja vasen on tukossa,kun ääliöt haluaa ajaa ns.ohituskaistaa kun on niiiiin hieno ja kallis auto,niin minä ohitan ainakin oikealta.Turvallisempaa se on kuin ajella volvojen välissä.
    God hates us all

By SLAYER

Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
    Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
    Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
    Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
    Aina välillä kannattaa muistaa että olkoot joku asia laillista tai ei sitä ei välttämättä kannata tehdä vaikka tuntuisi hyvältäkin. Tai jos tekee kannattaa etukäteen tiedostaa riski(t).
    En minäkään nuorempana pistänyt kaverin tyttöystävää vaikka se ilman housuja yritti tunkea vieren jossain bileissä. Pelkona tuossa oli se että kaveri oli hieman isompi ja tunnetusti kiivas päissään. Laillista olisi toki homma ollut ja taatusti tuntunut hyvältä - kuten varmaan oikealta ohittaminenkin. Tjaa ehkä jopa paremmaltakin.
    Tunnustan että en ainakaan autoa ajaessani osaa huomioida oikeastaan mitenkään oikealta reippaasti nopeammin vasemman kaistan liikennettä ohittavia --> joskus aina joku sieltä vilahtaa mutta toisaalta en juuri kaistasurrfailekaan. Varmasti siihen oppii kehä1:llä mutta tarkoitukseni ei ole siellä paljoa liikuskellakaan. Esim. Tampereella motoristille on ihan oikeasti surmanloukku ohitella oikealta, vaikkapa siinä rautatieasemalta sairaalan kautta kangasalle menevällä pätkällä.
    Tilannetaju kunniaan
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Lainaa (MattiR @ Syys. 08 2007,08:08) kirjoitti
    En ole ymmärtänyt vielä tähän päivään mennessä, että
    miksi Itäväylälle Herttoniemen risteysksestä keskustaan päin
    tulevat aika ihmeellisen usein vaihtavat heti keskikaistalle vaikka
    kuitenkin ajavat alas Sörnäisten rantatielle. Itse vaihdan aina
    "mielenosoituksellisesti" oikeanpuoleiselle kaistalle, joka on tyhjin
    ja joka vetää parhaiten muutenkin. Ne oikeanpuoleiset kaistat
    olivat joskus bussikaistoja, kun metroa ei vielä ollut, mutta
    bussikaistat poistettiin n. 30v sitten, kun metro alkoi liikenteensä.
    Osa nykyisistä autoilijoista ei ollut edes syntynyt vielä 30v sitten,
    joten miksi ihmeessä ne silti vaihtavat keskikaistalle vaikka eivät
    ole Kallioon (Vallilaan) menossakaan?
    Vähän OT, mutta selityksenä MattiR:lle. Itsekin monia vuosia säännöllisesti Itäväylää tahkonneena syy voisi olla:
    - keskikaista yleensä OK kunnossa
    - oikealla kaistalla kuoppia yms vaurioita n. 70 % vuodesta
    - vasemmalla kaistalla sikana kaivonkansia koholla tai kuopassa

Oma johtopäätös: ajan keskikaistaa.

Tämä "tieto" on tosin noin 10 vuoden takaa, mutta em. kokemus on mennyt aikanaan selkärankaan, eli vaihdan aina keskikaistalle vieläkin.
    Black Super Blackbird
    Lainaa (MattiR @ Syys. 08 2007,08:08) kirjoitti
    Kuinka paljon lopulliseen ajoaikaan ihan oikeasti vaikuttaa, kun
    ajaa oikealla vaikka vasen kaista joskus saattaisikin olla
    aavistuksen nopeampi. Oman kokemukseni perusteella esim Kehä
    I:llä Vallikallion "tukoksen" kohdilla oikeanpuoleinen kaista tuntuu
    aika usein vetävän loppujen lopuksi paremmin kuin vasen...
    Valitettavasti joudun ajamaan Kehä Ykköstä ruuhka-aikaan toisinaan, ja silloin ajan aina vasenta kaistaa, veti se hyvin tai ei. Ja jos vetää hyvin, niin täsmälleen liikennevirran mukaista nopeutta, tuli sakot tai ei.

Itselleni olen perustellut tämän turvallisuudella: vasemmalla kaistalla tarvitsee varoa vain yhdestä suunnasta tulevia kaistanvaihtoja.

Edit: niin, en siis koskaan splittaa.

Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Lainaa kirjoitti
    Itselleni olen perustellut tämän turvallisuudella: vasemmalla kaistalla tarvitsee varoa vain yhdestä suunnasta tulevia kaistanvaihtoja.
    Tämäkin on vähän OT, mutta prätkällä ajaessani Kehä I:stä ajan myös aina vasenta kaistaa. Ja juuri em. syystä. Alkukesällä vastakuoriutuneena untuvikkopyöräilijänä ajelin pari ekaa päivää oikealla. Ja jumankauta sitä väisteltävien autojen määrää! Koko ajan sai päätä pyöritellä joka suuntaan kun autoja tuli oikealta ja vasemmalta, osa ihan siististikin ja mut huomoiden, mutta osa myös aivan peiliin/kuolleeseen kulmaan katsomatta aiheuttaen minulle suunnattomia sydämentykytyksiä ja jarrutteluja. Siksi vedän pyörällä useimmiten vasemmalla kun kehäteitä ajelen, ja vauhti on muun liikennevirran mukaista.

Harrastan kyllä myös oikealta ohittamista, mutta sen teen hyvin rauhallisin liikkein ja kohtuullisella nopeudella. Ensin vaihdan kaistaa oikealle ja kyttäilen ohitettavan touhua hetken. Mikäli saan sen käsityksen että kotilo pysyy edellisellä kaistalla, vedän ohi. Olen huomannut nimittäin, että pyörällä ajaessa saa tilaa aika usein kun ajaa auton takana, vaikka nopeudet on samat. Jotenkin tuntuu autoilijat ajattelevan että pyörällä on aina kiire ja ne siirtyy edestä pois Mutta se tästä, turvallista matkaa kaikille ja ajellaan varovaisesti. Oma henki siinä kuitenkin on aina pelissä
    Kawasaki Er-5 -05
    Kawasaki Z750s -06
    Honda CBF1000S -08
    Liittyi Apr 2003
    Kommenteista päätellen aika monelle on "kauhistus" joutua
    ajamaan esim. kaupungilla (vaikkapa Hki) keskustassa, kun siellä
    on muuta liikennettä. Eerikinkatua alas ja Uudenmaankatua ylös ja
    Erottajalla ja Albertinkadulla .. Runeberginkaduista ja Arkadiankaduista
    puhumattakaan. Itse en koe sitä minään erityisenä haasteena
    taikka itse asiassa se on ihan hauskaa ja suhteellisen nopeaakin mp:llä.
    Mukulakivikadut eivät tietenkään ole erityisen miellyttäviä, mutta
    sellaisia ei ole loppujen lopuksi kovinkaan paljon, mutta kyllä nekin
    menettelevät. Tietenkin ihmisille, joiden on pakko pästä ziljoonaa
    joka paikassa, tuo kaupunkiajaminen saattaa olla jonkinlainen haaste.
    Tuli vaan mieleen, kun kehäteillä muiden väistely ja varominen on
    joillekin jo jonkinlainen haaste, niin mitä se mahtaakan olla tuo
    keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen
    päivineen .. tuli mieleen Fredrikinkatu, Annankatu, Yrjönkatu,
    Kalevankatu, Lönnrotinkatu esimerkiksi ja miksei koko Töölö
    myöskin ja muita alueita vaikka Kallio tai Kruununhaka.
    Stadi on ihan jeeeeees ...
    Lainaa (MattiR @ Syys. 12 2007,08:27) kirjoitti
    keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen
    päivineen .. tuli mieleen Fredrikinkatu, Annankatu, Yrjönkatu,
    Kalevankatu, Lönnrotinkatu esimerkiksi ja miksei koko Töölö
    myöskin ja muita alueita vaikka Kallio tai Kruununhaka.
    Stadi on ihan jeeeeees ... *
    Ensin tämä OT-osasto: joo, mitä mainiointa hidasajo-, pysähtely-, tarkkaavaisuus- ym. käsittelyharjoitusta tuo keskusta-ajo liikennevaloineen, ruuhkineen ja puujalka- tai puusilmäjalankulkijoineen
    Ei mitään syytä vältellä, rohkeasti sekaan vaan, ja jonotellessa on mukava ihailla peilikuvaansa näyteikkunoista
    Muuten, useat autoilevat(kin) henkilöt ovat kuulteni kauhistelleet Helsingin keskustassa ajamista ja jopa ilmoittaneet, etteivät sinne autolla mene. No sinänsä tietysti järkevä ratkaisu jos perusteluna liikennetilanne, päästöt, toimivat julkiset ym. mutta kun tuo pelkokerroin on ainoa selitys (naaman) viherrykselle. Kun sellaista kuulen, alkaa puolestaan itseä pelottaa: jos liikenteessä on noin ajotaidottomia, mitä ne sitten tekevät tuolla kovemmissa nopeuksissa "vaarallisen" keskustan ulkopuolella... Tekisi mieli suositella vapaaehtoista luopumista ajokortista, jos Helsingin keskustassa hirvittää liiaksi (ottaen huomioon maailman mittakaavassa suurkaupungit, joissa niissäkin ajellaan...). Ja sitten hymistelen vastaukseksi että juuh onhan aikamoista tuo keskustan meininki

Sitten itse topikkiin: yleensähän niitä ongelmia tulee, kun vasemmalla kaistalla jumitetaan alinopeutta ja jollain käämi kärähtää. Mutta oli tien nimike mikä vain, niin jos samaan suuntaan useampi kaista, pidän periaatteessa typeränä ja provokatiivisena vedellä oikealta ohi. Ainahan se aiheuttaa tilanteen, jossa pitäisi tähyillä peileistä epätavalliseen suuntaan, eikä ikinä tiedä mitä tapahtuu.
    Mutta annas kun vasenta kaistaa köröttelee kilometritolkulla joku mittarinopeuden vartija... niin muutun joskus (harvoin)typeräksi ja provokatiiviseksi. Häpeän sitten kyllä myöhemmin, olis tietysti pitänyt vain vilkutella valoja kunnes käpy väistää...

Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
    Lainaa (seppo02 @ Syys. 08 2007,11:24) kirjoitti
    Aina välillä kannattaa muistaa että olkoot joku asia laillista tai ei sitä ei välttämättä kannata tehdä vaikka tuntuisi hyvältäkin. Tai jos tekee kannattaa etukäteen tiedostaa riski(t).
    En minäkään nuorempana pistänyt kaverin tyttöystävää vaikka se ilman housuja yritti tunkea vieren jossain bileissä. Pelkona tuossa oli se että kaveri oli hieman isompi ja tunnetusti kiivas päissään. Laillista olisi toki homma ollut ja taatusti tuntunut hyvältä - kuten varmaan oikealta ohittaminenkin. Tjaa ehkä jopa paremmaltakin.

Hih! Näinhän se menee.
    Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
    Lainaa (MattiR @ Syys. 12 2007,08:27) kirjoitti
    Tuli vaan mieleen, kun kehäteillä muiden väistely ja varominen on joillekin jo jonkinlainen haaste, niin mitä se mahtaakan olla tuo keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen päivineen ..
    Kyllä mulle moottoripyöräily on haaste. Eikä edes jonkinlainen, vaan ihan 100% haaste.
    Haaste päästä paikasta A (=koti) muutamien mutkien ja pysähtelyiden kautta paikkaan A ehjin nahoin.

Jokainen valitsee tavoitteensa ja riskitasonsa itse - kuten tänä kesänä keltainen Buell-kuski...

Kehä Ykkönen ei ole prätkäilijälle mikään erityisen turvallinen ajoympäristö, joten siellä olen erityisen varovainen. Esim. oikealta ohittamista harkitsen tarkkaan, ja oikeastaan ainoastaan siinä tapauksessa, että edessäni on ns. mittarin kyylääjä - ja takana jakelukuorma-auto viiden metrin päässä kilvestäni - saatan ajaa oikealta ohi. Muut ajakoon oikealta ohi kuinka usein vain, ei ole minulta pois.

Helsingin keskustassa ajaminen on mielestäni turvallisempaa kuin Kehä Ykkösellä ruuhka-aikaan.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Minä en voi ymmärtää että täysipäinen ihminen ei pysty ajamaan keskikaistaa kun siihen tuppaa kummaltakin puolelta autoja tai että joku ei pysty pitämään liikennettä takanaan silmällä niin paljon että antaa nopeamalle tietä ettei nopeamman sitten tarvitse ohitella oikealta. Sen joka ei liikennettä hallitse, olisi ehkä paras vaan pysytellä niissä yleisissä tai siirtyä niihin.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08

m 72 projekti
    Lainaa (Artsi @ Syys. 07 2007,23:11) kirjoitti
    Tänään iltapäivällä olin matkalla töistä kotiin ja ajoin autolla kehä kolmosta länteen päin. Hieman ennen Bembölen liittymää taustapeiliin ilmestyi jokin nakupyörä. Kaverilla oli selvästi kova hinku ajaa kovempaa, kuin mitä jono ohituskaistalla meni. Sillä hän ajoi aika lähellä minua ja kyttäili ohituspaikkaa. Ajoin koko ajan melkein kaksikymmentäkilometriä ylinopeutta mittarin mukaan. Ennen Turuntien liittymää tuli keskimmäiselle kaistalle autojen väliin pitempi rako. Ajattelin antaa tietä ja vaihtaa kaistaa oikealle. Olin jo laittanut vilkun oikealle ja meinasin siirtyä sivusuunnassa oikealle, kun huomasin pyörän olevan jo oikealla kaistalla ohittamassa minua. Pyöräilijän onneksi seurasin hänen liikkeitään koko ajan. Entä jos olisin ollutkin ns. tavallinen kotilokuski, joka ei ymmärrä pyörien suorituskykyä? Olisiko käynyt huonosti?

En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.

Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.
    Ihan sama tapahtui minulle viime perjantaina Tuusulan väylän lopussa... Joku musta bläkkäri vetää kovalla ohi oikealla kun olin just vaihtamassa kaistaa. Kyytiläinen mukana vieläkin, se on jo melko tyhmä veto.

Edit: olin siis autolla liikenteessä.

Time flies when you think your going fast
    Lainaa (Volpe @ Syys. 12 2007,10:02) kirjoitti
    Lainaa (seppo02 @ Syys. 08 2007,11:24) kirjoitti

Hih! Näinhän se menee.
    Sikaa muuten pistetään... oli ihannn pakko...
    Lainaa kirjoitti
    Minä en voi ymmärtää että täysipäinen ihminen ei pysty ajamaan keskikaistaa kun siihen tuppaa kummaltakin puolelta autoja tai että joku ei pysty pitämään liikennettä takanaan silmällä niin paljon että antaa nopeamalle tietä ettei nopeamman sitten tarvitse ohitella oikealta. Sen joka ei liikennettä hallitse, olisi ehkä paras vaan pysytellä niissä yleisissä tai siirtyä niihin.
    Voisikin hallita liikennettä niin antaisin itselleni aina vihreän aallon ja määräisin poliisit omalta reitiltäni kahville... sori, oli pakko..

Mutta vakavasti ottaen... Ei omalla kohdallani ole kyse siitä, etten osaisi toimia eri liikennetilanteissa, vaan siitä että useat autoilijat eivät tunnu osaavan. Jokainenhan haluaa liikenteessä ajaa niin että se oma ajo on mahdollisimman sujuvaa ja turvallista. Näin ainakin toivon olevan. Toki siihen sujuvuuteen kuuluu myös muiden tielläliikkujien huomioon ottaminen. Kehäteillä ja muuallakin, missä ramppien kautta liitytään, on ruuhka-aikana ajoneuvoja niin paljon, että se sujuvuus väkisinkin kärsii. Tämä on täysin hyväksyttävää.

Se, mikä itseä alkaa kyrsiä on sellainen ajotapa, että oletetaan toisen antavan tietä vaikka itse tulee kolmion takaa ja sitten tuupataan sen vehkeen keula eteen niin että koko letka lyö liinoja kiinni. Kiihdytyskaistaa olisi edessä se 100-200m, mutta sitä ei osata/haluta käyttää ja siinä sovittaa omaa nopeuttaan muuhun liikennevirtaan. Tämä saa sen oikean puoleisen kaistan menon todella nykiväksi.
    Mikäli itse ajan (niin kuin yleensä) kehä 1:n päästä päähän, en halua mennä siihen nykimiseen mukaan vaan ajelen tasaisempaa nopeutta vasenta kaistaa. Se on sujuvampaa ja turvallisempaa ainakin mulle. Annan toki tietä takana tulevalle "nopeammalle", jos voin sen tehdä häiritsemättä taas turhaan muita.
    Miksi ihmeessä joidenkin kommenttien perusteella kaikkien muiden pitäisi aina antaa tilaa ja ajaa oikealla??? Siksikö, että yksi ajoneuvo voi rauhassa lasettaa vasenta kaistaa?? HUOM! tämä oli vain kärjistys. Eiköhän niitä kaistoja ole kaksi lähinnä sen takia, että se koko ajoneuvomäärä mahtuu samalle tielle samaan aikaan. Mikäli tuonne "ruuhkaan" lähtee sillä mentaliteetilla, että siellä pääsee nopeasti johonkin, niin silloin kannattaa käyttää niitä julkisia tai taksia, niille on sentään varattu omia kaistoja
    Kawasaki Er-5 -05
    Kawasaki Z750s -06
    Honda CBF1000S -08
    Liittyi Apr 2003
    Lainaa (archer @ Syys. 12 2007,15:51) kirjoitti
    ... Mikäli itse ajan (niin kuin yleensä) kehä 1:n päästä päähän, en halua mennä siihen nykimiseen mukaan ...
    Kappas .. en tiedä kauanko olet ajelehtinut koko Kehä I:n
    päästä toiseen, mutta omien erittäin lukuisten testien ja
    kokeilujen jälkeen olen todennut, että Mellunmäestä
    (Itä-Helsingissä) Munkkiniemeen on pääsääntöisesti kolme
    reittiä ...

1) Kehä I:stä pitkin
    2) Viikin, Käpylän ja Hakamäentien lävitte
    3) Itäväylää, Teollisuuskatua, Reijolankatua ja Tullinpuomin kautta

Vähintäänkin 25 vuotta harjoitelleena olen todennut, että ...

1) Viikin, Käpylän ja Hakamäentien kautta kulkevat ne, joilla
    on ihan oikeasti ikuisuus aikaa odotella tai joiden kotielämä on
    siinä mallissa, että mitään kiirettä ei todellakaan enää ole.
    Kilometreissä mitattuna lyhin reitti, mutta ajallisesti katastrofi.

2) Kehä I:stä pääsee, jos viittii ajella peräkanaa ja aikaa on ..
    Mikä tahansa pienikin kommellus tukkeuttaa koko reitin
    käsittämättömän hitaaksi ja tämä ei suinkaan ole harvinaista ja
    on myös todettava, että silloin, kun huomaa, että kukaan ei enää
    liiku minnekkään, niin pois ei voi kurvata mistään, kun liittymiä ei
    ole lähimainkaan. Itse olen ajellut keskinurmikoiden ylitse ja
    kääntynyt takaisin .. kuten moni muukin.

3) "Keskustan" lävitte Itäväylää ja Teollisuuskatua, Reijolankatua
    ja Tullinpuominkautta ei todellakaan ole kaikkein lyhin matka,
    mutta käkikellolla mitattuna ja nimen omaan ruuhka-aikoina
    aivan ylivoimaisesti nopein reitti.

Testattu eri vuosina likimain satoja kertoja eri keleissä ja eri
    vuodenaikoina reilusti kiroten tai ilman ja kellon ollessa aamuisin
    6:30-9:30 mielialasta riippuen ja palaaminen klo 15:00-19:00
    myöskin mielialasta riippuen. Muutaman kerran olen palannut yöllä
    klo 03:00 nurkilla ja silloin on melko jouhevaa ... Tulos on ollut
    ihan aina ns. normaaliaikoina sama elikkä 25-30 minuuttia. Matka
    on tehty yrittäen kiirehtiä oikein tosissaan ja/tai rauhallisena kuin
    viilipytty. Kohteena Munkassa on ollut IBM:n toimitalo.

Julkisilla on niin ikään kolme reittiä ja kulunut aika on kaikilla
    likimain vakio elikkä 55-65 minuuttia ja kokonaan riippumatta
    keleistä ja vuodenajoista.

24.  
    Lainaa kirjoitti
    3) "Keskustan" lävitte Itäväylää ja Teollisuuskatua, Reijolankatua
    ja Tullinpuominkautta ei todellakaan ole kaikkein lyhin matka,
    mutta käkikellolla mitattuna ja nimen omaan ruuhka-aikoina
    aivan ylivoimaisesti nopein reitti.
    Kiitti vinkistä, en ole tainnu tätä reittiä vielä kokeillakaan. Oon ajanu itäväylää pitkin, katajanokan ja espan kautta ruoholahteen ja länsiväylälle. Kovin tarkkaa reittiselostusta en voi antaa ilman karttaa, sillä Helsingin katujen nimet ei sano mulle vielä yhtään mitään. Pari vuotta on täällä tullut asusteltua, mutta katujen nimet on vähän hämärän peitossa vielä. Pitäis ehtiä vaan enemmän sinne pyörimään ni tulis kulmakunta tutuksi Tuo mun reitti ei myöskään mikään kovin nopea ole, eikä varsinkaan kesän kaukolämpö/-kylmätöiden takia. (kaistoja suljettu). Kehä 1 on ollu viimeaikoina jouhevin reitti. Meno ollut suht sujuvaa (vasemmalla kaistalla ) ja hidastumaan alkaa vasta jossain Vihdin tien jälkeen. Siis sujuvaa sen jälkeen kun pääsee Itiksessä Itäväylän yli.

Ja tarkennuksena, en kannata vasemmalla kaistalla roikkumista silloin kun oikeakin on vapaa enkä myöskään kannata varsinaista oikealta ohittamista, jos se tehdään samanlaisena rakettiohituksena kuin maanteillä normaalisti.
    Kawasaki Er-5 -05
    Kawasaki Z750s -06
    Honda CBF1000S -08