Onko kokemuksia Motonetin Motox 15w-40 dieselöljystä kawoissa?
Per aspera ad lunam!
No mitäs luulisit?Ihan yhtä paljon löytyy kokemusta kun diesel-kawastakin...
![]()
Ninja forever, man!
API: SL4/CI-4
ACEA:A3/B3/B4/E3/E5
ja heavy track-suositukset
Made in Netherlands
Per aspera ad lunam!
Ei pitäisi kiittää.
Eurooppalaisten autonvalmistajien ACEA-moottoriöljyluokitus
Esimerkki täydellisestä luokitusmerkinnästä:
A2-96 Issue 3
Ensimmäinen kirjain kertoo käyttöryhmän: A = bensiinimoottorit, B = kevyet dieselmoottorit ja E = raskaan kaluston dieselit. Numero perässä ilmoittaa käyttötapaluokan. Viivalla erotettu käyttöönottovuosi on tarkoitettu lähinnä teolliseen käyttöön. Julkaisunumero testien teknisistä vaatimuksista saatetaan myös liittää loppuun, vaikka vaatimustasoa ei kiristettäisikään.
Bensiinimoottorit
A1 Luokka pienikitkaista, juoksevaa öljyä käyttämään suunnitelluille moottoreille, jossa kuumaleikkausviskositeetti asettuu välille 2,6–3,5 mPa.s. Tällaista polttonestettä säästävää öljyä ei voi käyttää kaikissa moottoreissa.
A2 Yleiskäyttöön tarkoitettu öljy tavanomaisille vaihtoväleille. Ei sovellu muutamiin suorituskykyisiin moottoreihin.
A3 Ominaisuuksiltaan vakaa, juoksevuusluokituksensa pitävä öljy suorituskykyisiin moottoreihin ja/tai valmistajan määrittämälle pidennetylle öljynvaihtovälille.
A4 Luokka varattu tulevien suorasuihkutusmoottorien öljyille.
A5 Ominaisuuksiltaan vakaa, juoksevuusluokituksensa pitävä öljy pidennetylle öljynvaihtovälille suorituskykyisiin moottoreihin. Tämä pienikitkainen, juokseva öljy säästää polttonestettä muttei sovellu kaikkiin moottoreihin. Kuumaleikkausviskositeetti asettuu välille 2,9–3,5 mPa.s.
Dieselmoottorit
B1 Luokka pienikitkaista, juoksevaa öljyä käyttäville kevyille paketti- ja henkilöautodieseleille, jossa kuumaleikkausviskositeetti asettuu välille 2,6–3,5 mPa.s. Tällaista polttonestettä säästävää öljyä ei voi käyttää kaikissa moottoreissa.
B2 Yleiskäyttöön tarkoitettu öljy useimmille kevyille paketti- ja henkilöautodieseleille, ensisijaisesti apukammiodieseleille tavanomaisella öljynvaihtovälillä. Ei sovellu muutamiin suorituskykyisiin moottoreihin.
B3 Ominaisuuksiltaan vakaa, juoksevuusluokituksensa pitävä öljy suorituskykyisille kevyille paketti- ja henkilöautodieseleille ja/tai valmistajan määrittämälle pidennetylle öljynvaihtovälille.
B4 Ominaisuuksiltaan vakaa, juoksevuusluokituksensa pitävä öljy kevyiden paketti- ja henkilöautojen suoraruiskutusdieseleille, mutta soveltuvuus B3-luokan suositusten mukainen.
B5 Ominaisuuksiltaan vakaa, juoksevuusluokituksensa pitävä öljy pidennetylle öljynvaihtovälille kevyissä paketti- ja henkilöautodieseleissä. Tämä pienikitkainen, juokseva öljy säästää polttonestettä mutta ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Kuumaleikkausviskositeetti asettuu välille 2,9–3,5 mPa.s.
API:Öljyä käytetään niin henkilöautojen bensiinimoottoreissa (API SL) kuin kuorma-autojen dieselmoottoreissa (API CI-4). Siksi on tärkeää että ne täyttävät molempien (diesel- ja bensiinimoottoreiden) korkeimmat erikoisvaatimukset.
Per aspera ad lunam!
onko tässä sinun kawa:ssa märkäkytkin(jockey @ Elo. 18 2007,20:19) kirjoitti
![]()
Itellä pyörii mobil x-100 20w/50 joka on loistava ölppi nimenomaan kytkimen toimintaan. Ei pauku niin kovin kovaa ykköselle runtatessa. Kawa paukahtaa aina, pitäähän se tuntea että on vaihde silmässä. Voitelee sen mikä lupaa eli ei leivo kiinni ja putsaa ylimääräiset pazkat koneesta aina vaihdon yhteydessä pois.
Vanhempiinkin kawoihin tuollaiset ölpit toimii ku bensa tankissa.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Eikös siinä pitäis olla "kytkimen lisäaine" jotta kytkin kestäis?(jockey @ Elo. 21 2007,18:50) kirjoitti
Mun ymmärryksen mukaan auton ja moottoripyörän öljyissä on just tuo lisäaine erona.
Muutenhan ne taitaa olla suht samoja litkuja.
Kuivakytkin on sitte ihan oma juttunsa...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Tähän kysymykseen kannattaa lukea Mobilin delvacia koskevia ketjuja. Aiheesta on aina aivan tolkuton vääntö.(V-boost @ Elo. 21 2007,21:40) kirjoitti
Suo, kuokka ja Suzuki
Eikös asia ole juuri niin päin, että märkäkytkimelle ei ole olemassa lisäaineita vaan öljyn muita ominaisuuksia tukevat lisäaineet sopivat märkäkytkin käyttöön? Eikös nykyaikaiset energiaa säästävät 0W ja 5W öljyt nimenomaan sisällä kitkanpoistoaineita mitkä olisivat metallisiin välilevyihin tarttuessaan tuhoisia kytkimen toiminnalle ja aiheuttaisivat luistamisen. Lisäaineita on ainakin viskositeetti ominaisuuksien muokkaamiseksi, kitkanpoistoon, vaahtoamisen estämiseksi etc. Tälläisia juttuja on netistä löytynyt asian tiimoilta, kaikki asiaa tuntevat kemistit selvittäköön tarkemmin ja korjatkoon mikäli olen ymmärtänyt väärin. Kumarran ja kunnioitan aina asiantuntevia henkilöitä, joilla on esittää faktaa mutun sijasta...![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Kyllä Eddiellä on oikeaa tietoa.
Mopon oma opas suosittelee:
API SE, SF TAI SG
API SH TAI SJ JASO MA:n kanssa
Viskositeetti 10W-30 ja 20W-50 ja kaikki siltä väliltä ilmaston mukaan.
Toisaalta Nesteen öljyopas tuntee vain bensiini- ja dieselmoottorin. *
http://neste.fi/binary.....rsion=1
Per aspera ad lunam!
joo, tota minäkin olen noihin vanhoihin ilmajäähy suiziin ja 440ltd kawaan kaatanut, kun en ole uutta delvac mx-kanikkaa vielä avannut.. Hyvin on kytkin pelittänyt. Käynyt jopa mielessä alkaa ajelemaan delvacilla uudemmilla pyörillä kun menee vähän SL-luokitukset hukkaan noissa -70,-80 luvun pyörissä..(Kawa LTD @ Elo. 21 2007,20:20) kirjoitti
pihi kun olen..
EDIT: siis mulla se X100 on SHELLiä mutta kuitenkin...
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Diesel-kawoissa on märkäkytkin. http://www.dieselbike.net/kawasaki.htm
Per aspera ad lunam!
Lienee kuitenkin viisainta laittaa mopottimeen sellaista öljyä, jonka purkin kyljessä on moottoripyörän kuva, ei voi mennä pahasti pieleen. Minulle henk. koht ei koskaan ole avautunut se seikka miksi moottoripyörällä ei voi ajaa moottoripyörään tarkoitetulla öljyllä.
Kun vielä se öljykustannus lienee pienimpiä kustannuksia moottoripyöräilyssä.