Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Tuli vihdoin vähän enemmän aikaa ajella tuolla pyörällä tänään ja kai sitä matkassa oltiin n. tunnin verran ainakin ennenkuin kävin kylässä tutun luona. About kolmen tunnin päästä tuli taas lähtö ja päätin mennä hiukan sivuteitä pitkin kotiin.

    Olen kesän mittaan huomannut, että vasemmasta kädestä kyynärpäästä alaspäin on joskus hävinnyt tunto varsinkin paljon kytkintä käytettäessä ja ajettaessa matalilla kiekoilla; eli pyörä tärisee enemmän... varsinkin stonga ja jostain syystä vasen puolisko ohjaustangosta (iso V2:nen kun on). Tänään puolestaan olin hetken ajellut (20 min) ja tulin valoihin, jolloin koko vasemmassa käsivarressa tuntui pientä pistelyä. Laskin käden hetkeksi reiden päälle ja yritin pyöritellä rannetta ja verrytellä sormia, josko olisi veren saannut kiertämään. Mutta kun oli aika lähteä valoista, niin eipähän enää käsi noussutkaan reideltä käyttämään kytkintä * .. Käsivarsi oli olkapäästä alaspäin täysin tunnoton ja voimaton, joten jouduin nostamaan oikealla kädellä vasemman kytkinkahvalle, jolloin yleensäkin sain käytettyä kytkintä. Sormet sentään vielä pelas...

    Mikä tuon olis voinut oikein aiheuttaa? Ajelen siis kustomilla, eli periaatteessa ei pitäisi ainakaan kädet rasittua millään tavalla kun muuten lepäävät vain ohjaustangoilla. Voiko jatkuva tärinä ohjaustangossa aiheuttaa moista (varsinkin kun pyörässä on eri putket kiinni, jotka jostain syystä täristyttää tankoa enemmän)? Tuskin kuitenkaan tuo tärinä mitenkään epätavallista varsinkaan kustomiporukoissa on... Vai onko ajotakkini hihat liian tiukkia, vaikkei siltä vaikuta, juuri tuossa ajoasennossa (oikea käsi ei tosin koskaan ole tehnyt samaa)? Samanmoisia oireita kellään? Vihjeitä...? Joku jo pelotteli, että sydänongelmissa vasen käsi puutuu jos jokin... mutta lähinnä tuo kuitenkin rajoittuu ajamisen ajaksi.



    - "No! It's not a Harley" -
  2. #2
    ...Aika ajoin kärsin myös .. Ja syyksi varmistui rannekanavaoireyhtymä...
    *Tästä lisää infoa* Moisesta .....
    Hyvin yleistä varsinkin jos teet vielä raskasta työtä käsillä...

    Edit: supermotolla mennään joten täristää myös perkeleesti...



  3. #3
    voi olla niskasta, selkärangasta asti. hartiat pakissa ja joku rankaväli puristaa hermoa. jos puristaa kunnolla, niin ei mene enää käskyt ollenkaan käteen. hermopinne voi olla ranteessa, kyynärpäässä, olkapäässä, tai selässä/niskassa.

    voihan se olla verenkiertojuttukin. itse jos nukun käsien päällä vatsallani(kädet allani), niin herään kesken yötä kädet täysin puutuneina, pistelee vain ja ei toimi. mutta luulisi, että ajotakki ei pystyisi noin täysin ehkäisemään verenkiertoa.

    rannekanavaoireet on yleisiä varsinkin kyykyillä, koska ei ihminen kestä ranteille nojaamista pitkiä aikoja tärinän kanssa.

    clip one pyörät onkin syvältä. moottoripyörässä pitää olla ohjaustanko.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Voisiko olla niskasta johtuvaa oiretta? Mulla teki ja tekee vieläkin tota samaa,mulla ei oireile ajaessa vaan istuessa ja oikealla kyljellä nukkuessa.Syynä neljäs ja viides niskanikama,jotka vähän liikahtaneet.Mutta vasen käsi pistelee ja välillä menee tunto sormista asti.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  5. #5
    myös mullakin samaa vaivaa esiintynyt aika ajoin,erilaisilla pyörätyypeillä on ajeltu eikä se ole vaikuttanut vaivaan.joinain päivinä kädet vaan puutuu ja välillä mennään kuukausi ilman oireita.tulihan sieltä pari asiallistakin vastausta ja hyvä linkki,noi pari ekaa neronleimausta auttaakin vähän saatanasti meitä kaikkia.
    siunaa varjele
  6. #6
    Tsekkaa vielä se ajoasento & stonga. Onko kädet tosiaan luonnollisen leppoisassa asennossa, et joudu yhtään venyttää käsiä, pitämään kulmassa jne.? Jos menet istuu mopon päälle, laitat silmät kiinni ja viet kädet sopivimmalta tuntuvaan asentoon, niin onko se sama kuin mitä (nykyisessä) ohjaustangossa?

    Vaikka onkin kustomi niin ei se automaattisesti tarkoita et kädet olis mukavasti. Kädensijat voi olla liian kaukana, korkeella, matalalla, leveellä, väärässä kulmassa jne. Ihmiset kun on erilaisia mut pyörä tehty joidenkin keskiarvomittojen mukaisesti. Eikä sen jutun tarvitse paljoa olla metsässä, ajo varmasti mahdollista vaikka asento oliskin pikkasen väärin, mut oireet tulee sit pidemmillä ajolenkeillä. Myös kytkin- ja jarruvivut pitää olla niin, että käyttö vaivatonta, ei kurottelua kahvoihin tms. Jos tuntuu et stonga ei ollukaan 100% OK, niin alan liikeistä saa tarvikestongia eri mitoilla. Jos taasen tuntuu et tärinä oli se syy, niin voit kokeilla stongan päihin lisäpainoja.

    Ethän huomaamattasi purista kahvoja likaa? Tässä ei tarvita voimaa, rento ote tangosta riittää.

    Vasen käsi hiukan eri mitoilla kuin oikee? (vrt. useimilla vasen ja oikea jalka hiukan erilainen, harvalla täsmälleen peilikuvat).

    Onko tanko kunnolla kiinni? Jotkut kiinnityspultit löystyneet, joilloin tanko pääsee elämään enemmän kuin tarkoitettu?

    Tämä nyt oli tämmöistä "teknistä", aidosti syy kyllä voi olla jossain lääketieteelisessä vaivassa niinku yllä esitetty, kannattaa tarkistuttaa.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  7. #7
    Kyllä se on se V2 koneen värinä mikä sen tekee. Itsellä oli samanlaisia kokemuksia ja niinpä vaihdoin rivinelkkuun.
    Sukisukimies
  8. #8
    Ihan vastaavaa en ole itse kokenut, mutta taannoisella pitemmällä reissulla hävisi osittain tunto oikeasta isovarpaasta, ja yhdessä vaiheessa reissua luulin että kytkinkahva on katkennut kun en tuntenut siitä kuin alkupään. Tunto oli hävinnyt vasemman käden pikkurillistä ja nimettömästä.

    Nämä oireet tuli siinä vaiheessa kun oli kiire lautalle ja oli pakko ajaa kovempaa ja vähemmillä tauoilla kuin olisi halunnut. Nyt isovarvas enää vähän puutuilee, terveydenhoitajan mukaan voi olla hermo puristuksissa tms.

    Fysioterapeutti tai lääkäri osaa varmaan diagnosoida mistä topicin aloittajan tapauksessa on kyse.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  9. #9
    Lainaa (TIJ @ Elo. 12 2007,22:04) kirjoitti
    Tsekkaa vielä se ajoasento & stonga. Onko kädet tosiaan luonnollisen leppoisassa asennossa, et joudu yhtään venyttää käsiä, pitämään kulmassa jne.? Jos menet istuu mopon päälle, laitat silmät kiinni ja viet kädet sopivimmalta tuntuvaan asentoon, niin onko se sama kuin mitä (nykyisessä) ohjaustangossa?

    Vaikka onkin kustomi niin ei se automaattisesti tarkoita et kädet olis mukavasti. Kädensijat voi olla liian kaukana, korkeella, matalalla, leveellä, väärässä kulmassa jne. Ihmiset kun on erilaisia mut pyörä tehty joidenkin keskiarvomittojen mukaisesti. Eikä sen jutun tarvitse paljoa olla metsässä, ajo varmasti mahdollista vaikka asento oliskin pikkasen väärin, mut oireet tulee sit pidemmillä ajolenkeillä. Myös kytkin- ja jarruvivut pitää olla niin, että käyttö vaivatonta, ei kurottelua kahvoihin tms. Jos tuntuu et stonga ei ollukaan 100% OK, niin alan liikeistä saa tarvikestongia eri mitoilla. Jos taasen tuntuu et tärinä oli se syy, niin voit kokeilla stongan päihin lisäpainoja.

    Ethän huomaamattasi purista kahvoja likaa? Tässä ei tarvita voimaa, rento ote tangosta riittää.

    Vasen käsi hiukan eri mitoilla kuin oikee? (vrt. useimilla vasen ja oikea jalka hiukan erilainen, harvalla täsmälleen peilikuvat).

    Onko tanko kunnolla kiinni? Jotkut kiinnityspultit löystyneet, joilloin tanko pääsee elämään enemmän kuin tarkoitettu?

    Tämä nyt oli tämmöistä "teknistä", aidosti syy kyllä voi olla jossain lääketieteelisessä vaivassa niinku yllä esitetty, kannattaa *tarkistuttaa.
    Tässä tuli aika paljon hyvää asiaa...noin tekniseltä kannalta tosiaan. Täytyy tarkastaa tuo ajoasento kertaalleen ja kokeilla hiukan eri variantteja säätämällä sitä mieleiseksi. Tuossa kawassa kun tuo tankki on sen verran pitkä, että vaikuttaa jo hiukan ajoasentoonkin, vaikka pitkät raajat minulla onkin. Joskus olen testaillut tuota silmät kiinni - juttua ja silloin ainakin meni suht kohdalleen tuo asento, mutta ehkäpä pitäisi kokeilla uudestaan. Samaten tulee kyllä ehkä puristettua tuota kahvaa enemmän, sillä sillä tuo tärinä vaimenee huomattavasti.

    Mistä mahtaisi saada sopivaa tangonpään painoja, sillä yleensä nuo painot kaupoissa tuntuvat olevan kyykkyihin tarkoitettuja... Tällä hetkellä kawan tangossa ei ole minkäänlaisia painoja..

    Itseasiassa huomaan pientä "lukkoon" menevää olkapäätä, kun nostan tässä koneenkin äärellä käden suoraan vaakatasoon... eli ikäänkuin tuo lihas olkapäässä (oeltoideus tuossa aikasemmassa linkissä) kärsis heikosta verenkierrosta juuri tuossa asennossa... toisaalta jokin hermo voi olla pahasta pinnissä myöskin. Ehkäpä parasta olisi ensimmäiseksi ongelman jatkuessa kääntyä suosiolla fysioterapeutin puoleen...



    - "No! It's not a Harley" -
  10. #10
    kyllä ne rivinelkuillakin ajaessa puutuilee paikat välillä. mulla oli aiemmin niskat pitempien reissujen jälkeen usein jumissa, siihen oli selvä syy - itelle liian etunoja ajoasento yhdistettynä suht lyhyisiin käsivarsiin ja samasta syystä myös kaasukäsi meni pitkillä matkoilla osittain tunnottomaksi, tärinä ja kova nojapaino käsille alkoi ahdistaa. vieläpä kun rivikoneen tärinä on korkeataajuuksista tietyillä kierroksilla enemmän esiintyvää, niin se menee ikäänkuin syvälle. em. vaivaan auttoivat selvästi heli-bars-tangonkorotuspalat ja lyijyhauleja stongan sisäpuolelle-päihin lisäpainoksi ottamaan värinöitä vastaan, sekä suhteellinen ja absoluuttinen pyörän perän laskeminen, istuinkorkeus ja ajoasento muuttuivat melko paljon.

    nyt voi ajaa jo melkoisen vähillä vaivoilla pitkäänkin. värisee se edelleenkin ja ajoasento on ehkä vieläkin jokseenkin sporttinen, mutta ihan siedettävä matka-ajoonkin.

    monesti ja sillointällöin on tullut ihan customi mieleen joskus pappana laittaa, tai ainakin joku suht peruspyörä ajoasennoltaan.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  11. #11
    Mulla aiheutti juurikin rivinelkku tavatonta sormien puutumista...

    TIJ:n kanssa oon kyllä ihan samoilla linjoilla eli stongasta voi johtua monikin vaiva sormista olkapäihin. Itse vaihdoin viime syksynä St. Bobin "puoli-ape-hangerin" suorahkoon ja matalampaan tankoon. Ajoasento muuttui melko hyväksi, paitsi että jo muutaman kilometrin jälkeen alkoivat ranteet kipeytyä. Talven aikana sitten sahasin tangon päistä kolmisen senttiä pois ja nyt pystyn helposti ajamaan n. 120km/h jatkuvaa matkavauhtia, ilman että kädet tai sormet puutuvat. Pienestä se on siis kiinni.

    Kannattaa muuten huomioida myös ajohanskat. Liian suuret tai pienet hanskat aiheuttavat myös sormien ja käsien puutumista...
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  12. #12
    Lainaa (SenioRR @ Elo. 13 2007,10:30) kirjoitti
    Kannattaa muuten huomioida myös ajohanskat. Liian suuret tai pienet hanskat aiheuttavat myös sormien ja käsien puutumista...
    Tämäkin kävi mielessä... omissa on ehkä hiukan liian paljon ahtautta, jotta saa täysin nyrkkiin...
    - "No! It's not a Harley" -
  13. #13
    Oireesi kuulostavat hermon oireilulta eli hermo ei voi hyvin. Edellä onkin jo hyvin lueteltu syitä missä vika (tod. näk. puristus) voisi olla. Haluaisin ihmisten vielä kiinnittävän asentoonsa huomiota. Moottoripyörää kun voi ajaa "väärin" eli käyttää kehoaan väärin kun istuu ja ajaa. Eli jos istuu esim. lysyssä niin vaivat voivat tulla hyvinkin äkkiä niin päähän, selkään, käteen, jalkaan. Vaikka custom onkin ergonomisesti aika hyvä (riippuu toki kuskin koosta ja pyörästäkin) niin ryhtiä ajamiseen.
    Ajaminen on fyysistä ja kuntoakin tarvitaan, harrastakaa muutakin kuin mopoilua, eli jaksatte tällöin ajaakin paremmin.
    Kyykkyäkin pitäisi ajaa jaloilla ja kannattelemalla selkä ja- vatsalihaksilla yläkroppaa. Käsien tulisi olla rennot eikä koko painolla rönöttää päällä. Tätä varsinkin näkee kadulla paljon.
    Olen hoitovapaalla oleva fysioterapeutti ja sen tarkemmin tutkimatta on vaikea diagnooseja antaa. Tuunatkaa niitä mopoja itsellenne sopiviksi tai vaihtakaa pyörää, unohtamatta muuta kehonhuoltoa: vahvistusta ja rentoutusta.
  14. #14
    Tämä on asia, mikä ei siis välttämättä millään nikaman naksaisulla parane? Eli kyse on siis pienestä asiasta, kuten ajoasento tai turha jännittäminen juuri noissa hermoihin liittyvissä asioissa (siis ei hermot, kuten "minulla menee hermot" *)



    - "No! It's not a Harley" -
  15. #15
    Nämä asiat eivät ole aina yksinkertaisia ja siksi vaativat haastattelun, tutkimisen, testaamisen yms. Jos sinulla on esim. fasettilukko niska-hartiaseudussa, niin se voi niksauttamalla parantua, siinä se. Mutta suosittelen päteviä, koulutettuja terapeutteja.
    Mutta tarinointini ajoasennosta oli suunnattu suuremmallekin joukolle, joka tätä foorumia lukee. Kuinka kehoasi kuormitat on hyvin tärkeää oireiden ennaltaehkäisyssä ja parantamisessa.
    Tauot ovat tärkeitä ja myöskin kohtuus siinä ajamisessa. Eikä siitäkään päästä mihinkään, että toiset vain voivat ajaa enemmän kuin toiset.
  16. #16
    Haa, on siis muitakin joilla on puutumisongelmia ajaessa. Itse ajelen rivinelkulla ja kaasukäsi alkaa puutua jo noin muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Ja jos sitä ei välillä irroita tangosta ja heiluttele/venyttele niin tunnottomaksi se siitä ennen pitkää menee. Thundercatissa on ainakin juuri noin 90 - 100 km/h vauhdissa sellainen korkeataajuinen värinä, joka ikävästi puuduttaa. Sitä vain olen ihmetellyt, että miksi juuri kaasukäsi? Toinen käsi ei ole vielä kertaakaan puutunut
    Kawasaki ER5 => Yamaha YZF600R Thundercat
  17. #17
    Moi!

    Noissa hermokipu- ja puutumisjutuissa on muutama punainen lanka, joita voi miettiä:
    -Hermot särkevät, tai puutumista esiintyy useimmiten aiheuttavasta tekijästä raajan kärkeen päin. Eli esitetty ranteen hermokanavan ahtaus yleensä puuduttaa sormet, voi heijastua kyynärvarteen, mutta harvemmin puuduttaa koko kättä.
    -Yläraajoissa on kolme isoa hermoa. Ne ovat eri reiteillä käsivarren alueella, ja tulevat niskassa (pääosin) eri nikamaväleistä. Jos puutumista on esim. vain pikkusormi-nimetön (kyynärhermo) tai keski-etusormi (keskihermo) tai peukalon alueella (se kolmas hermo), vika voisi olla niskassa tai vaikka kyynärpäässä.
    -Olkanivelen alueella käsivarren hermot menevät yhdessä kanavassa, jossa on muutamia ahtaita paikkoja. Jos koko käsi puutuu, epäilisin olkapäätä. Lapaluun yläosan ja olkanivelen alueella on useita mahdollisia vikapaikkoja. Esim olkavarren kannattelu huonossa asennossa voisi aiheuttaa jo ahtaassa paikassa olevan hermon ärtymisen tai puutumisen. Vielä kun mainitset olkapään 'lukkiutumisen' kättä nostaessa, tämä kuulostaisi lähinnä sopivalta vaihtoehdolta.

    En ole fysioterapeutti, mutta itsellä haettiin mopoilussa ärtyvää vasemman olkavarren hermokipua fysikaalisessa aika kauan. Ensimmäinen terapeutti haki vikaa olkapäästä, mutta koska puutuminen oli pääosin yhden hermon alueella, toinen haki niskasta. Niskassa kun oli aikaisemminkin ollut jännitystä ja muutakin sanomista. Sieltä se sitten löytyikin.

    Vasemman käden puutuminen kannattaa kuitenkin tutkituttaa ensi tilassa. Kuten itse sanoit, myös sydänvaivoihin oire usein liitetään.

    I. *
  18. #18
    Lainaa (Ikuturso @ Elo. 13 2007,23:40) kirjoitti
    Moi!

    Noissa hermokipu- ja puutumisjutuissa on muutama punainen lanka, joita voi miettiä:
    -Hermot särkevät, tai puutumista esiintyy useimmiten aiheuttavasta tekijästä raajan kärkeen päin. Eli esitetty ranteen hermokanavan ahtaus yleensä puuduttaa sormet, voi heijastua kyynärvarteen, mutta harvemmin puuduttaa koko kättä.
    -Yläraajoissa on kolme isoa hermoa. Ne ovat eri reiteillä käsivarren alueella, ja tulevat niskassa (pääosin) eri nikamaväleistä. Jos puutumista on esim. vain pikkusormi-nimetön (kyynärhermo) tai keski-etusormi (keskihermo) tai peukalon alueella (se kolmas hermo), vika voisi olla niskassa tai vaikka kyynärpäässä.
    -Olkanivelen alueella käsivarren hermot menevät yhdessä kanavassa, jossa on muutamia ahtaita paikkoja. Jos koko käsi puutuu, epäilisin olkapäätä. Lapaluun yläosan ja olkanivelen alueella on useita mahdollisia vikapaikkoja. Esim olkavarren kannattelu huonossa asennossa voisi aiheuttaa jo ahtaassa paikassa olevan hermon ärtymisen tai puutumisen. Vielä kun mainitset olkapään 'lukkiutumisen' kättä nostaessa, tämä kuulostaisi lähinnä sopivalta vaihtoehdolta.

    En ole fysioterapeutti, mutta itsellä haettiin mopoilussa ärtyvää vasemman olkavarren hermokipua fysikaalisessa aika kauan. Ensimmäinen terapeutti haki vikaa olkapäästä, mutta koska puutuminen oli pääosin yhden hermon alueella, toinen haki niskasta. Niskassa kun oli aikaisemminkin ollut jännitystä ja muutakin sanomista. Sieltä se sitten löytyikin.

    Vasemman käden puutuminen kannattaa kuitenkin tutkituttaa ensi tilassa. Kuten itse sanoit, myös sydänvaivoihin oire usein liitetään.

    I. *
    Älä silti stressaa sydänvaivalla vielä Mulla nimenomaan samanlaisia ajatuksia että ois ollu sydänongelma,mutta kuvauksissa ja tutkimuksissa selvisi että niskanikamat olivat siirtyneet ja tietyissä asennoissa puudutti käden sormenpäihin asti,ja oireina sellainen sähköinen pistely ja elohiiret eli sormet väpätti kuin vibraattorit Fysioterapia auttoi tuohon,puoli vuotta hierontaa ja vääntelyä. Kokonaan nuo oireet eivät poistuneet,vieläkin silloin tällöin puutuu,mutta kun tietää syyn niin on helpompi välttää tiettyjä asentoja.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  19. #19
    Samaa vikaa joskus itselläkin, ei tosin aivan noin voimakkaana. Voi olla niska tai olkapää vaivaa. Minulla johtuu kuulemma jostain hermopinteestä olkapäässä. Hyvä kiropraktikko vois tietää tarkemmin.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
  20. #20
    Vähän vanhemmat moottoripyöräilyn harrastajat varmaan muistavat vielä 60-luvulla usein uutisoidun metsureiden ammattitaudin. Tähän liittyivät valkoiset sormet, käsien verenkiertohäiriöt, lihasvoiman katoaminen sekä käsien tunnottomuus. Syynä oli moottorisahan tärinä yhdistettynä sen painoon ja hankaliin työasentoihin kylmässä. Sahoille säädettiin muistaakseni myöhemmin työsuojelumielessä jotain normeja ja valmistajat alkoivat tehdä pehmustettuja kahvoja jotka kiinnitettiin joustavasti laitteisiin.

    Mopollakin ajaessa puutuminen on yleensä yhdistelmä tärinää ja muuten epäsopivaa asentoa. Kylmyys ja veto ovat vielä omiaan pahentamaan oireita. Aloittaisin kirjoittajan ongelman korjaamisen tärinän poistamisella. On vaikea korjata asentoa tai pitää tangosta rennosti, jos tärinä ravistaa koko käsivartta. Kun tärinää saa vähennettyä (vaikka painoilla) on helpompi hienosäätää ajoasentoa.
  21.  
  22. #21
    Mulla oli ao. puutuminen kiinni ranteen hermojen ahtaudesta. Sen voi helposti selvittää niin, että laittaa kädet suoraan omalle sivulle alaspäin ja kämmenselkä ulospäin. Sitten alkaa kääntämään kämmentä ulospäin ranteesta, niin että sormet on suorassa. Yrittää saada kämmenen niin paljon käännettyä kuin mahdollista... Ai jestas että vihloo ranteesta...

    Mulla helpotti kevään jälkeen ao. oireet, kun opin ajamaan rennommin ja käytin kaasukäden lepuuttajaa. Samoin säännöllinen uiminen on ollut apuna. Enää ei satu, kun on jumpannut ja ajelee rennommin.

    terv,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014