Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Niskat/hartiat puutuu/vihloo heti kun on 10 km ajanut. Mitä pitäis tehdä? Salille? Mitä siellä? Vaiko purra hammasta ja ajaa vaan? Vai kenties ostaa customi?



    1988: Honda Z50J Monkey '79
    1990: Suzuki PV50 '90
    2007: Yamaha YZF600R Thundercat '02

    .. jos funktio on jatkuva niin 2040: Kawasaki ZZZR 2800 Godzilla '34 (tai rullatuoli, tai sähkömoottorinen skootteri, tai teleportti, tai...)
  2. #2
    Joko äijä on väärin mitoitettu pyörään, tai pyörä on väärän mallinen äijälle.
    Itellä ei oikein puudu mikään, kun käy kahden-kolmensadan välein tankilla. Enskalla siis.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  3. #3
    Ennen mulla kans puutu hartioiden/niska välinen alue, mut ei toisin noin nopeesti vaan muutaman sadan kilometrin jälkeen.
    Nyt on Pannari st 1300 niin eipä oo enää ollut ongelmia.
    Vanha pyörä oli XJ 900, eipä senkään ajoasento ollut huono, mut ilmeisesti ei ihan sattunut meikäläiselle.
    Nyt
  4. #4
    10 km kuulostaa kyllä aika oudolta. Osta kevyempi kypärä? Tai pyörä missä olet enemmän tuulen suojassa.
  5. #5
    Oma veikkaus on, että ajat ko pyörälle ei-niin-lajityypillistä nopeutta (esim nakulla 200 tai kyykyllä 60), tai sitten jännität vartaloa turhaa. Etsi ajotyyli/asento jossa pyörän päällä pysyy ilman lihasvoimaa ja yritä tietoisesti pysyä rentona.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  6. #6
    Meikällä hartia-niskakivut nousi kymmenen potenssiin kun vaihdoin fasuun leveän krossistongan. Toisaalta zeta-kawassa tuota ongelmaa ei koskaan ilmenny. Melko yksilöllistä sekä pyöräkohtaista siis.
    Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
    Kawasaki Z750 2004
    Yamaha FZS1000 2005
    KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
  7. #7
    Mullon sama ongelma isännän FJ:llä ajellessa, siks en sillä kauheesti tykkää ajaa, vaikka muuten kiva mopo onkin...
    Ilmeisesti ajoasentoni on liikaa tankoon nojaava, eli otan koko yläkropn painon vastan käsilläni. Omalla nakulla on pystympi ajoasento, eikä moista ongelmaa esiinny pitkänkään matkan jälkeen..
    Koita korottaa tankoo tai vaihda mopoo
    moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä
  8. #8
    Mene salille ja osta customi!

    Kun mittarissa on yli 30v, niin lihaskunnon hoitaminen on välttämätöntä, ajoi pyörällä tai ei. Omalla kohdalla selkä meinasi reistailla vaikka ajan kustomilla.

    Yllätyksekseni käynti hierojalla auttoi. Muutaman jumin aukeaminen mahdollisti paremmin lihastreenin ja selkäkivut hävisivät vaikka pyörän selässä tulee istuttua kuten ennenkin.
    Kawasaki VN800 Classic -99
  9. #9
    Taitaa olla vähän väärä foorumi...

    Ei ihan kympin jälkeen vielä pitäisi. Jossakin vikaa. Mahdollisia syitä ehkä väärä tensio lihaksistossa eli ajat yläkropalla, vaikka pitäisi ajaa alakropalla... tai sitten täysin sopimaton ajopelin ergonomia suteessa vartaloon... tai sitten herkkä kaulan-niskan alue, jossa joko lihaksia jumissa tai erityisen altis pienellekin viimalle...

    Siis: ajoasennon tarkistus, lihasten käytön miettiminen, kunnon kauluri, rentous ylävartaloon, niskan seudun jumppa ja venytys, yläosan lihasten ojentajien ja koukistajien voimistaminen. Ehkä myös kypärä huono ja ajoturbulenssit liian pahat.

    Tai sit vaan ihan väärä pyörätyyppi fysiikallesi.

    -hh-
  10. #10
    Itse huomasin pienellä viikonlopputourneella, että kaasukäsi puutui, ja olkapään lihakset oli tulessa. Mutta ihmekös tuo, kun koko kesä on mennyt maalatessa, vasaroidessa yms remppaan liittyvissä jutuissa. Eli hierojalle rams rams!
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  11. #11
    En tiedä monta tuhatta kilometriä sinulla on takana tänä kesänä, mutta jos kyseessä ovat kesän ekat ajelut, niin en vielä huolestuisi pahasti.

    Ainakin itselläni tänä keväänä parin ekan lenkin aikana niskat ja hartiat vetivät jumiin jo lyhyen ajon jälkeen, mutta sitkeästi kun vaan ajeli, niin vajaan viikon jälkeen ongelmaa ei enää ollut.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
  12. #12
    Kaasukäden peukalo alkaa puutua ja samoin vasen olkapää alkaa kipeytyä. Varmaankin vaan tottumattomuutta uuden pyörän ajoasentoon.
    Fazerilla ajaessa ei oikein voinu kaasukättä edes jumpata kun aina puristusta löysätessä kaasu pääsi pyörähtämään takaisin ja pyörä heitti moottorijarrulle. Busassa on kyykymmän ajoasennon takia vähän helpompaa kun pakostakin vähän enempi nojaa käsien varaan eikä kaasu pääse pyörähtämään vaikkei siitä puristakaan. Fazerissa tahtoi pappatunturi-ajoasennon takia puutua perse ja väsyä alaselkä, busassa en tuota ole vielä huomannut. Fazerissa ei toisaalta tuo vasen olkapää kipeytynyt... On tää sitte niin vaikeeta.
    - Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -

    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
    Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
  13. #13
    Lainaa (harmaahukka @ Elo. 03 2007,09:55) kirjoitti
    Taitaa olla vähän väärä foorumi...

    Ei ihan kympin jälkeen vielä pitäisi. Jossakin vikaa. Mahdollisia syitä ehkä väärä tensio lihaksistossa eli ajat yläkropalla, vaikka pitäisi ajaa alakropalla... tai sitten täysin sopimaton ajopelin ergonomia suteessa vartaloon... tai sitten herkkä kaulan-niskan alue, jossa joko lihaksia jumissa tai erityisen altis pienellekin viimalle...

    Siis: ajoasennon tarkistus, lihasten käytön miettiminen, kunnon kauluri, rentous ylävartaloon, niskan seudun jumppa ja venytys, yläosan lihasten ojentajien ja koukistajien voimistaminen. Ehkä myös kypärä huono ja ajoturbulenssit liian pahat.

    Tai sit vaan ihan väärä pyörätyyppi fysiikallesi.

    -hh-
    Kiitos kaikille vihjeistä. Pari selvennystä, jos täällä saa selventää

    Eli mulla toi ongelma on tällä hetkellä sen verran paha että se on lähes turvallisuutta vaarantava tekijä, siksi tämä foorumi.

    Oon ajanut joku 3000 heinäkuun alusta lähtien. Maanantaina tein henkilökohtaisen ennätykseni 380 km päivän aikana. Ekat 150 km meni ihan OK, kun pidin taukoja 50-100 km välein ja yritin vähän venytellä paikkoja. Sen jälkeen alkoi tuska, joka lopussa oli lähes sietämätöntä. Ehkä se eilen sitten jatkui vaan siitä heti kun lähti ajamaan.

    Luulen tosiaan että ongelma on se että nojaan liikaa käsiin, ja jännitän yleensäkin. Pahin vihlominen osuu muutenkin samaan kohtaan missä on n.s. hiirikäsi-syndrooma, eli vanha vamma joka johtuu n.s. rautapersemäisestä tietokoneen ääressä istumisesta

    Pitää yrittää treenata ja ottaa rennosti...



    1988: Honda Z50J Monkey '79
    1990: Suzuki PV50 '90
    2007: Yamaha YZF600R Thundercat '02

    .. jos funktio on jatkuva niin 2040: Kawasaki ZZZR 2800 Godzilla '34 (tai rullatuoli, tai sähkömoottorinen skootteri, tai teleportti, tai...)
  14. #14
    Itselläni oli joskus saman tyylistä hartioiden puutumista. Mulla ainakin johtui siitä, että jännitin hartioita jotenkin niin että olkapäät eivät olleet alhaalla vaan jotensakkin hiukan ylempänä ja näin ollen jännityksessä. Tämä tapahtui kun ajeli gorekamat päällä. Ongelma poistui ainakin allekirjoittaneella kun ostin nahkapuvun, jossa ei olkapäitä oikein pysty edes nostamaan ylöspäin. Nyt yläkroppa pysyy rentona.
    Katoppa seuraavalla ajolenkillä onku sulla hartiat ihan lepoasennossa. Jos vaikka tästä olisi yhtään apua.
  15. #15
    Lainaa (zetori @ Elo. 03 2007,11:18) kirjoitti
    Itselläni oli joskus saman tyylistä hartioiden puutumista. Mulla ainakin johtui siitä, että jännitin hartioita jotenkin niin että olkapäät eivät olleet alhaalla vaan jotensakkin hiukan ylempänä ja näin ollen jännityksessä. Tämä tapahtui kun ajeli gorekamat päällä. Ongelma poistui ainakin allekirjoittaneella kun ostin nahkapuvun, jossa ei olkapäitä oikein pysty edes nostamaan ylöspäin. Nyt yläkroppa pysyy rentona.
    Katoppa seuraavalla ajolenkillä onku sulla hartiat ihan lepoasennossa. Jos vaikka tästä olisi yhtään apua.
    Aivan. Ja rentoutta pitää jaksaa muistuttaa aika usein - tehdä se tietoisesti. Jotenkin tuppaa "nousemaan ajaminen ylös" joskus kuin itsestään.

    Ihan päättämällä päättäen pitää laskea hartiat alas, lopettaa kahvojen puristaminen, "ohjaaminen", sormien jännittäminen ja niskan pingottaminen - kun siirtää kehon kosketuspintaa ajatuksen kanssa tapeille, sisäreisille, lonkan lähentäjille ja vatsaan, saa vastaavasti ylhäältä painetta pois.

    Kuullostaa ehkä hieman henkimaaliman hommalta, mutten osaa paremminkaan selittää.

    -hh-
  16. #16
    kopio:Siis: ajoasennon tarkistus, lihasten käytön miettiminen, kunnon kauluri, rentous ylävartaloon, niskan seudun jumppa ja venytys, yläosan lihasten ojentajien ja koukistajien voimistaminen. Ehkä myös kypärä huono ja ajoturbulenssit liian pahat.

    Tai sit vaan ihan väärä pyörätyyppi fysiikallesi.

    Tuossa tuo. Selkein moottoripyöräilyn ongelma alue. Niska, hartia ja lapojen alueen jumi. säteilee myös käsiin ja sormiin kunhan äityy pahaksi..

    Venyttely. venyttely ja venyttely.. ei voi tarpeeksi korostaa
    Ja mopoilun tärkeimmät tukilihakset gluteus minimus ( pieni pakaralihas) erector spinae (suorat selkälihakset) "Rectus abdominis ( suorat vatsalihakset) ei niin tärkeä" ja obliquus extermus abdominis ja internus abdominis ( eli vinot vatsalihakset ulommat ja sisimmät) ja rataketuille guadratus lumborum (nelikulmainen lannelihas )

    Harjotteina siis: Selän ojennus nikama nikamalta rullaten penkillä tai pallolla.

    Vatsarutistus kiertäen selinmakuulla

    Jalkojen lasku selinmakuulla sivulta sivulle.

    Lantion nosto selin makuulta

    Voimapyörä

    Sivutaivutus

    näitä 3 x sarja loppuun ja jo rupee olee pitoa siellä mihin sitä tarvitaan.. ja yläselkä ja hartiat auki hieronnalla

    Huom! tämä on vain yksi ajatus, vaihtoehtoja on monia

    Henkilökohtaisesti huomasin kypärällä olevan mieletön vaikutus niskan jumiin.. edellinen kypärä vatkas ja vispas kuin mummon linko rajotin vauhdeissa . vaan uusi kypärä uusine tuulen ohjaimineen ja spoilereineen menee kuin 20 hengen kirkkovene
    ei vatkaa sitten yhtään.. kiitos snellman racing
    Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin

    Triumph Rocket
    Suzuki B-King
    Suzuki Hayabusa
    Agusta
    Kawasaki ZZR
    Kawasaki 800
    Honda Goldwing 1800
    Kawasaki ZZR
    MV Agusta
  17. #17
    Älä osta customi. Salille voisit mennä se tekisi hyvää sinulle.
    Jos ymmärsin oikein ajelet catilla. Se on hyvä pyörä kaikin puolin.
    Älä jännitä ajaessa äläkä pure hammasta vaan ota rennosti.



    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  18. #18
    Mulla oli viime syksynä sama homma kun vaihdoin pyörää, paitti ongelmana oli ranteet, jotka vartin ajon jälkeen olivat kuin tulessa.
    Oireet poistui korjaamalla ajoasento oikeaksi - ja ennen kaikkea rennoksi. Todella helposti ja huomaamattaan jännittää vääriä lihaksia varsinkin jos ei täysin ole pyörään tottunut.

    Mee hierojalle ensiavuksi ja keskity sen jälkeen rentoon ylävartalon ajoasentoon.



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  19. #19
    sanoisin tähän, että korjaa ajoasentoa. väärä ajoasento on syynä lähes aina tuon tyylisiin vaivoihin, ainakin itselläni.
    jotenkin se vaan unohtuu välillä ja sitten rötköttää siinä mopon selässä just niinkuin ei pitäis
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  20. #20
    Lainaa (tr3 @ Elo. 03 2007,12:01) kirjoitti
    Tuossa tuo. Selkein moottoripyöräilyn ongelma alue. Niska, hartia ja lapojen alueen jumi. säteilee myös käsiin ja sormiin kunhan äityy pahaksi..

    Venyttely. venyttely ja venyttely.. ei voi tarpeeksi korostaa
    Ja mopoilun tärkeimmät tukilihakset gluteus minimus ( pieni pakaralihas) erector spinae (suorat selkälihakset) "Rectus abdominis ( suorat vatsalihakset) ei niin tärkeä" ja obliquus extermus abdominis ja internus abdominis ( eli vinot vatsalihakset ulommat ja sisimmät) ja rataketuille guadratus lumborum (nelikulmainen lannelihas )

    Harjotteina siis: Selän ojennus nikama nikamalta rullaten penkillä tai pallolla.

    Vatsarutistus kiertäen selinmakuulla

    Jalkojen lasku selinmakuulla sivulta sivulle.

    Lantion nosto selin makuulta

    Voimapyörä

    Sivutaivutus

    näitä 3 x sarja loppuun ja jo rupee olee pitoa siellä mihin sitä tarvitaan.. ja yläselkä ja hartiat auki hieronnalla
    ...vielä lisäisin mainioon listaan lonkan sisentäjät ja loitontajat. Jaloilla pitäisi saada aikaan rento luonteva puristus tankista/penkistä. Treeni salilla vaatii tosin toimivaa itsetuntoa - lonkkalaitteet kun mielletään naisten treenivehkeiksi

    Mutta naissukupuolen motoristiedustajille harjoite sopii tietty ihan kuin luotuna - kyllä sit jaksaa keulia ihan yhdellä kädellä

    -hh-
  21. #21
    Mikähän auttais ku tahtoo pidemmillä matkoilla alaselkä kipeytyä. Toki onhan se aika luonnollista kustomilla jossa paino makaa käsien sijasta perseen / alaselän varassa, mutta jos ois jotain niksiä jolla helpottais noita > ~100km matkoja?
    youtube.com/user/mototuomas
  22. #22
    Kyllähän nuo vaivat pääsääntöisesti ajoasennosta riippuvat. Tuossa tr3 aika kattavasti noita ohjeita antoikin millä voi tilannetta auttaa, perusongelma kuitenkin ajoasento. Lisäisin vielä niska-hartiaseudun ongelmiin punttisalilla/vapailla punteillä yläselän ja olkapään harjoitteita 15-20 toistoa ja 4-5 sarjaa per liike jolloin saadaan liikkuvuutta. Hyviä liikkeitä ylätalja, punnerrus (siis istuen painot niskan takaa ylös), alatalja sekä olkapäihin vipunostot eteen ja sivulle erikseen.
    Tuosta kyykkypyörällä alaselän kipeytymisestä voisi kokeilla ihan tietoisesti kääntää lantiota eteenpäin eli pyrkiä korostamaan lannerangan lordoosia (elikkäs siis sitä kurvaa). Todennäköisesti alkuun aiheuttaa vaivaa enemmän mutta pidemmällä ajalla uskoisin siitä olevan apua.

    edit: eikä selkävaivoissa todellakaan voi olla korostamatta noiden fileiden ja syvien vatsalihasten merkitystä



    Honda CBF1000
  23. #23
    Lainaa (Doctor Love @ Elo. 03 2007,17:53) kirjoitti
    Tuosta kyykkypyörällä alaselän kipeytymisestä voisi kokeilla ihan tietoisesti kääntää lantiota eteenpäin eli pyrkiä korostamaan lannerangan lordoosia (elikkäs siis sitä kurvaa).
    Helpottaa ainakin mulla. Tulee vaan jotenkin... hintahtava olo.. kun ajelee pitkällä, että harvemmin tulee harrastettua. Tankkilaukku on kanssa pidemmillä matkoilla hyvä. Sen päällä on kiva röhnöttää
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24. #24
    Mulla vaihtui hornetista bläkkäriin,hornetissa puutu silloin tällöin kämmenpohjat,ei tosin estänyt ajoa. Bäkkärissä ensimmäiset tunnit ts.parin päivän aikana puutu lapaluiden tienoo,mutta parin päivän jälkeen ei tuntunut enää missään,päinvastoin parempi asento kuin hornetissa konsanaan.Johtuu mun pituudestani,n.170cm, eli bläkkärissä istun kuin herran kukkarossa,sievässä sikiöasennossa piilossa pahan maailman tuulilta. Kannattaa kokeilla eri mopoja ja sitten siihen vaöittuun erilaisia säätöpaloja sinne sun tänne,satulan muotoilua yms.!
    Ja sitten tuosta yli -30 lihasrappeumasta.. ihminen rappeutuu kaksikymmpisenäkin jos ei mitään tee,itse olen huomannut että joka suhteessa elämänlaatu,kondis ja st..dis ovat parantuneet,toinen tuplaantunut,toisella guinnesiin.. eli älkä menettäkö toivonrikkauttanne.. kyl iloo piisaa,ku osaa oivaltaa ja organisoida
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  25. #25
    Tuli muuten mieleeni vielä yksi juttu jossa saapi ainakin paikat jumiin
    varsin huomaamatta. Kädet ei sitten saa olla suoristettuna kyynerpäästä, vaan hieman kulmassa. Radalla tai mutkapätkiä ajaessa tuo pitäisi mennä aika luonnostaan, mutta esim. kaupungissa voi ainakin aluksi ajautua vahinkossa kyynervarret ns. linkkuun ja lukkoon. Tällöin puutuu ainakin kaasukäsi hyvin helposti.
    Näin ainakin itselläni.Pitkään isoja suoria teitä ajaessa, kun ei tarvitse kroppaa liikutella suuntaan eikä toiseen on varsin helppoa ajautua tuohon lukkoon.
    Aika usein näkyy kuskeja joilla kädet ovat tikkusuorassa. Itselleni ei kyseinen ajotyyli ainakaan sovi.
  26. #26
    Täällä puuttu vain kaasukäsi ja se johtuu selkeästi siitä että käsi on liian suorassa ja rento ote puuttuu. Heti kun saa kulmaa käteen ja rentoutuu, ei rassaa niin paljon.
    Tunturiässä
  27. #27
    Lainaa (scuuba @ Elo. 03 2007,18:02) kirjoitti
    Lainaa (tr3 @ Elo. 03 2007,12:01) kirjoitti
    uusi kypärä uusine tuulen ohjaimineen ja spoilereineen menee kuin 20 hengen kirkkovene
    ei vatkaa sitten yhtään.. kiitos snellman racing *
    Mikä?
    M2R
    Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin

    Triumph Rocket
    Suzuki B-King
    Suzuki Hayabusa
    Agusta
    Kawasaki ZZR
    Kawasaki 800
    Honda Goldwing 1800
    Kawasaki ZZR
    MV Agusta
  28. #28
    Jos sulla paikat puutuu noin lyhyen ajon jälkeen....sulla on selkeästi väärän mallinen pyörä.
    Meistä osa ajaa 1000 km päivässä ja sen jälkeen alkaa hieman paikkoja puuduttaan.
    On minun mielest ymmärrettävissä.
    Tänä päivänä kait sit pyörät valitaan ulkonäön perusteella, ei sillä, mikä olis tarpeellisin sellaiseen ajoon, mitä meinaa harrastaa?
    Tuttavapiiris on näitä ihmisiä myös.
    Sit kun pyörää joudutaan laittaan sellasieks et on hyvä ajaa, itketään, että ulkonäkö huononi.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  29. #29
    No toiset harrastaa moottoripyöriä, toiset moottoripyöräilyä.
    Ihan kivoja harrastuksia molemmat
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  30.  
  31. #30
    Joskus on paikat puutuneet, mutta nyt täytyy hymyssä suin todeta että keväällä tehty vaihto oli onnistunut. Nyt TDM:llä ajettu just silleen 8000km ja pitkääkin matkaa taitettu niin ei voi kuin todeta että paikat pysyy aika lailla freesinä, ei pahemmin puudu. Kyllä se on pitkälti ajoasennosta kiinni ja pyörän mitoituksista omaan kroppaan verrattuna.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen