Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Missä olis ohje kuinka kytkeä se rele kahvalämppäreille.
    Johonkin takavalon piuhaan...

    Mielellään for dummies rautalankaversio kiitos.
  2. #2
    Eipä nyt äkkiseltään löytynyt edes googlettamalla. Jos sulla on jo rele hommattu tähän tarkoitukseen niin otapa siitä "pohjasta" kuva jossa on ne liittimet ja todennäköisesti myös kuva miten kyseistä relettä ohjataan. Sen jälkeen kytkentä on helppo sinulle ohjeistaa "for dummies -tyyliin"


    -C9B5R4-
    Mietelause:
    Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
  3. #3
    Omassa pyörässä ei kahvalämppäreille ole relettä; virta on otettu virtalukon takaa joten akku ei tämän lisälaitteen takia tyhjene. Ja tuo ko. virta on otettu äänimerkin johdosta ja samaan systeemin laitoin myös navigaattorin. Lämppäreillä on toki oma katkaisija sekä sulake. Jos sen releen laittaa niin herätevirta otetaan silloin juuri virtalukon takana olevasta johdosta.
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  4. #4
    Ite otin releelle herätysvirran parkkivalolta jota ohjataan katkaisijalla. Olikohan sulkevassa releessä kyseessä napa 86 johon tulee tuo herätevirta ja 85 sitten maihin. Katkaisijan voi laittaa herätevirtaan joko virta tahi maa puolen väliin. Ite muistaakseni laitoin maapuolle. Ja sitten akulta sulakkeen kautta releen napaan 30 ja 87 navasta sitten lämppäreille.

    Siinä hyvä tuo parkkivalo että sinnekkin tulee virta vasta kun virtalukosta käännetään virrat päälle. Ja on sitten oltava aina vähintään ne parkit päällä että lämppärit toimii.

    Edit. tarkennusta



  5. #5
    Tälläiset nastat ja joku kaavakuvakin löytyi releestä,
    eikä maksanut paljon 2,5 euroa.

    Kahvalämppäri on nyt kylmästi + ja - isketty suoraan akkuun.
    Hyvin toimii. Mitä nyt akku välillä tyhjä kun unohtaa kytkeä pois päältä (+ ilkivaltamahis)

    Miten noi nastat sitten kytkis ja miten, että tää tsydeemi wörkkis?

    87
    85
    86
    30

    Kuvia releestä:







  6. #6
    85-maihin
    86-heräte (+12v)esim. parkilta tai virtalukolta
    30- +12v akulta, sulake väliin!
    87- lämppäreiden syöttö
    ...and on the eight day God created the Hayabusa...
  7. #7
    Lainaa (Tiippis @ Heinä. 17 2007,04:30) kirjoitti
    85-maihin
    86-heräte (+12v)esim. parkilta tai virtalukolta
    30- +12v akulta, sulake väliin!
    87- lämppäreiden syöttö
    Siinähän se, helppoa kuin heinän teko


    Älkää siis ottako sitä suoraan akusta kytkimen kanssa, koska tällöin kytkimen läpi menee kaikki virta jonka lämppärit tarvitsevat ja pahimmassa tapauksessa tuo kytkin sulaa ja tulee pahaa jälkeä. Samoin myös kytkimessä on usein aika huonot liittimet joten aina parhaan lopputuloksen saa, kun kytkee releen yllä olevien ohjeiden mukaan...


    -C9B5R4-
    Mietelause:
    Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
  8. #8
    Jos tarviit apuu tai rohkaisua, niin laita privaa.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  9. #9
    MS paint on hieno ohjelma.
    Todellakin dummies ja rautalankahengessä täytyy varmistella, kuvassa on varmaan paljonkin erroreita joten jelppaatteko:

    A = piuha tästä poikki vai kytketty?
    B = hyvä sulakkeen koko?
    C = "Maihin", hetki, miinusnapaan vai johonkin muualle





  10. #10
    Ei mitään akun miinus-navalle vaan ne molemmat johdot johonkin runkoon kiinni.

    Sitä parkilta tulevaa johtoa ei tarvii katkasta. Siitä vaan siis "ryöstetään" +12v virtaa. "Ryöstö" on tosin viisainta tehdä katkaisemalla ja tinaamalla liitokset. Selkeää?

    Sulakkeen koko riippuu lämppärien tehosta. Eli kaavahan on P=U*I Eli Teho = Jännite * Virta (sulakkeen koko Ampeereissa) Eli 1A sulake * 12V = 12W tehoisille vastuksille. Siitä siis vaan laskemaan paljonko tarviit. 2A on niukka 5A riittää varmasti.

    Viisaammat saa korjailla
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  11. #11
    hmm.. pitäisköhän itekin tommonen rele hommata lämppäreihin.. viime viikolla sade kelillä ajelin lämppärit päällä niin tietysti ne unohtu päälle ja seuraavana päivänä olikin akku tyhjä..
    JustJust
  12. #12
    Minulla on tuo rele käytössä virranulosotossa sekä kahvalämppäreissä.Hyvin kestää(40a rele)
    Siis yksi rele "haaroitettuna"



    Koskaan en ...vannomati paras
  13. #13
    Lainaa (Miksu65 @ Heinä. 19 2007,15:11) kirjoitti
    Minulla on tuo rele käytössä virranulosotossa sekä kahvalämppäreissä.Hyvin kestää(40a rele)
    Siis yksi rele "haaroitettuna"
    Tommonen yksi 40 ämpärin rele on ihan hyvä (normikäytössä) kaikille lisävarusteille, jotka haluaa virtalukolla ohjatuiksi. Ei taida 40Amppeeria joutilasta löytyä edes kovin monesta pyörästä. Sitten kannattaa vielä laittaa vaikka yhden jykevämmän (30A?) sulakkeen ennen relettä ja releen jälkeen pienempiä, kyseisen virtapiirin kulutuksen mukaan mitoitettuja sulakkeita. Näin yhden laitteen simahtaminen tai virtapiirin oikosulkeminen ei pimennä kaikkia lisälaitteita. On niin sanotusti selektiivisyyskin kunnossa...
    <p>2002-2014</p>
  14. #14


    Tämä kanssa kärsii ruveta johtoja kolvailemaan?


  15. #15
    Älkää piru tinaamaan alkako, puristusliitokset pal parempia ku mopo tärisee... Ja kolmannekseen 2A lämppärit mitää relettä tartte, se valollinen keinukytkin kestää 30A..
    maxiskootteri

    -Punainen on edelleen väreistä nopein -
  16. #16
    En halua mitään keinukytkintä, pitää olla 'ihan ite' kuso päällä kun virta-avain on ON ja pois päältä kun OFF.

    Lämppäreissä on tietysti on/off kytkin, mutta tää estää sen ettei vahingossa jää powerit päälle.

    Mitens noi puristusliitokset parhaiten iskee esim. noihin releen sorkkiin...semmoisia ryöstäjiä näyttää kaupassa olevan suoralta johdolta ryöstöön.



  17. #17
    Ei mitään ryöstöliittimiä. Jos meinaan haluaa välttää tulevaisuuden sähköongelmat.
    Tarvikeliikkeestä kunnon sulatettavia abikoja, niin liitos on varma, kestävä ja korroosiovapaa. Niinno, maksaahan ne tietty euron tai jotain kappale sentään.
    Hitaus on malttia!
    ANY10.
  18.  
  19. #18
    Ainut liitos, joka tarviaa kolvailla on tuo takavalon johdolta kaapattava releen kelalle tuleva + johto. Siihen juotokseen kun laittaa kutistemuovin päälle, niin kestää kyllä. Muut liitokset normaaleilla käytettävän johdon paksuuteen tarkoitetuilla abiko liittimillä, jotka toimii kyllä ongelmitta, kun puristetaan oikeanlaisella abiko-pihdillä. Releitä on myös sellaisia missä on valmiina tuo sulake pesä kyljessä kiinteästi ja siihen käy samat sulakkeet mitä on mopossa muuallakin.