Olen ostamassa ketju-rataspakettia.Mopo seiso pihassa ilman rattaita ja ketjuja
Miten ketju niitataan ?
Onnistuuko kotioloissa ?
Onko netissä ohjeita - sikäli kun onnistuu.
kyselee nimim. Fillarin ketjuja paljon vaihdellut
ZZR-1400
olisko tästä keskustelusta apua. siellä oli ainakin ohjeet ketjun niittaamiseesn
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kyseisen merkkiselle ketjulle soveltuvalla ketjutyökalulla. Onnistuu myös kotona.(fjälle @ Touko. 30 2007,08:39) kirjoitti
Vaihtoehto B, jos kallis työkalu ei kiinnosta: kasaa ketju kotona jousilukolla ja käy niittauttamassa niittilukko jossain mp-pajalla.
Tässä tapauksessa saa hiljakseen ajella pajalle. Varsinkaan ei kannata motarinopeuksia ajella, mutta hiljakseen varmaan pääsee perille *(Talttapää @ Touko. 30 2007,08:55) kirjoitti
![]()
Minkä taakseen jättää, sieltä sen löytää...
Itse olen ajanut kauden verran kilpaa silikonilla varmistetulla jousilukolla. 600-kuskit käyttävät sitä useammin. Ei pitäisi olla motarinopeuksissa ongelma.
- JAM Racing Team -
Itse oon niitannut näin.
penkkimallin ruuvipuristin, ota se irti pöydästä, pistä pyörän alle. purista sillä sivulevy paikalleen. käytä prikkaa tapin kohdalla, että saat sen painettua paikalleen. mittaile tönärillä, että ketjun leveys tulee sama kuin muissakin lenkeissä. Sitten otat lekan ja kaveri pitää sitä ketjun takana. sitten lyömätuurna/puikko ja lyön tapin reunat kasaan, niin että tapin pää leviää. sen ei oikeasti tarvitse levitä kuin pari kymmenysosa mm:ä, niin ei tuu millään pois enää. tapin päätä voi myös mittailla tönärillä, että varmistuu että on levinnyt.
toimii. neljä kertaa itse noin sen laittanut.
missään nimessä ei kannata ruveta puristamaan sitä päätä kasaan, se ei mene. hyvällä säkällä tappi vain taipuu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ite aina valmiiks niitattuja käytän.
Siinä sitten takahaarukkaa irrottaessa on hyvä putsata kaikki paikat ylimääräisestä paskasta ja voidella linkun ja swingin laakerit kaikki.
Ja hommassa ei oikeesti mee edes kauaa, tai riippuu siitä miten pedantisti ne paikat haluaa puhdistaa. Kuitenkin jo on takarattaan vaihtoa varten otettu jo se takarengaskin pois niin pikkasen vaan lisää hommaa, ja onpa sitten laakeritkin hyvässä rasvassa.
Eri asia tietty jos pyörää ei saa tunkattua ylös niin että swingin irroitus on mahdollista. Keskiseisontatukikin riittää.
Tää on niittaillu siten että kun ketju paikollaan ja niitti kans nii niitin valmiinpään puolelle 2,5kg moska vasempaan käteen, oikeeseen 20 oz timpurinvasara, siitä sitte takomaan niitinreunoja länään silleen et kiertää ympäri koko ajan.. Hetken punnertamisen jälkeen sattuu olkapäähän mut tuloksena nätisti ympäritaottu niitti mikei varmana irtoo ku lentävällä![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Täällä kans niittailtu ylläolevan malliin! Eli taakse vastapainoksi kunnon hienosäätöleka ja joku terävä puikko niittiin kiinni ja vasaraa perään. Ja hyvin pysyy.
Busa -03
Itselläni on enemmän kokemusta crossi/enskapuolelta, jossa ei vauhdit ole niin kovia. Mutta olen saanut sellaisen käsityksen että näissä katupyörissä, jotka kulkevat paljon yli motari nopeuden, käytetään niitattuja ketjuja. Ja varsinkin kilpailukäytössä niitatut on muts, koska "normaali" jousilukko saattaa pettää kovissa nopeuksissa.(johtaja @ Touko. 31 2007,17:22) kirjoitti
No aina sitä oppii jotain uutta *![]()
Minkä taakseen jättää, sieltä sen löytää...
tiettävästi honda FMX ja SLR on ainoita pyöriä maailmassa joissa pystyy vaihtamaan ketjun katkaisematta ja irroittamatta takahaarukkaa. ei tarvitse kuin ottaa toinen jalkatappirauta irti. ja löysätä vähän takahaarukan isoa pulttia, että saa sen raudan pyörähtämään, sitten pujottaa ketjun pois ja takas. Ketjun pystyy ottamaan irti vaikka pesua varten melko nopeasti.
mieletön systeemi
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jostakin lueskelin että O-rengasketjussa jousilukko pyrkii aukeamaan kovissa nopeuksissa, sen sijaan o-renkaattomassa ketjussa sama ongelma ei esiinny.(MattiM @ Kesä. 01 2007,08:11) kirjoitti
Kilpavehkeessä voisi äkkiseltään kuvitella käytettävän o-renkaattomia ketjuja, piruakos niitä o-renkaita sinne kitkaa lisäämään laitettaisiin....
no mitä ne o-renkaat tuohon vaikuttaa???(naukkis @ Kesä. 01 2007,21:17) kirjoitti
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Jos ketjut kestäis sen ~20tkm kerrallaan niin sillonhan se on hyvä aina ottaa swingi irti ja putsailla&rasvata laakerit ja muut. Ketjuhan on sitten helppo niitata huolella pöydällä tai kiikuttaa pelkät ketjut liikkeeseen niitattavaksi/ostaa päättymättömät ketjut(olikos tää oikee sana?)![]()
K750 -61
Minä tungin kirveen renkaan ja kettingin väliin...(Enduromän @ Kesä. 01 2007,01:01) kirjoitti
Pysynyt on. Huolellinen kannattaa olla niittaushommassa kyllä.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Kumpi luistaa paremmin vastakkain: kumi+teräs vai teräs+teräs? Ilmeisesti öljyttynä jälkimmäinen, kun kisaketjuissa ei tosiaan pahemmin O- tai X-renkuloita näy.(uijui @ Kesä. 01 2007,22:22) kirjoitti
Kumirinkulan tehtävä ei ole pienentää kitkaa vaan parantaa voitelua ja nivelen puhtaanapysymistä katukäytössä?
Kisaamisesta en siis tiedä yhtään mittään, mutta samaa asiaa joskus tiirailin ketjutehtaan katalookista.
Kumirinkulan tehtävä on pitää tehdasrasvat nivelen sisäpuolella ja p*ska ulkopuolella.(Talttapää @ Kesä. 01 2007,23:20) kirjoitti
Vain katukäyttöön siis. Joten o- tai x-rengasketjujen 'puhdistus' painepesurilla on jokseenkin hölmöä, mitä täällä kyllä ajoittain suositellaan. No, OT:ksi män..![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Onhan noissa monissa racing-ketjuissa, mm. Reginan ketjuissa, muistaakseni DIDeissäkin o/x-renkaat.
- JAM Racing Team -
Hjälp!
Ekaa kertaa niittauspuuhissa,
tähän saakka vaihtanut takahaarukan irroitamalla lenkkimalliset ketjut.
Vanhat ratas ja ketju poissa. Ketjun katkaisin rautasahalla yhdestä lenkistä poikki.
Mutta uuden ketjun kanssa kauhea pulma ja jo hätä!
Pitäisi lyhentää kahdella lenkillä.
Kuinkatuo uusi ketju katkeaa "hallitusti"?
Olen haluamani lenkin molemmat niitit viilanut nyt jo molemmin puolin pohjaan asti.
Mutta ei, ei ymmärrä. Ei suostu lenkit aukeamaan. Miten tuo pitäisi tehdä, että se jäljelle jäänyt "sisälenkin osa" olisi vielä käyttökelpoinen katkaisun jälkeen?
toivottavasti joku taitava lukisi ja vastaisi, hommat seisoo, kun ei osaa![]()
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
rälläkällä niitin päät pois ja kiila väliin. lyhennettävä parittain. voin tulla jeesimään jos tarvetta.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
Kiitos neuvosta,(waiski10 @ Kesä. 03 2007,11:13) kirjoitti
erityiskiitos avun tarjoamisesta!
On täällä hienoa porukkaa!
Homma oli kiinni taasen vain uskon puutteesta.
Vinkistäsi rohkaistuneena laitoin ison talttameisselin väliin ja löin vasaralla. Kas, se aukesi!
Palaan mahdolliseen avuntarpeeseen vähän myöhemmin, kun pääsen laittamaan sitä paikalleen ja opettelemaan niittausta paikallaan. Senkin homman osaan periaatteessa. Käytäntö nähdään piakkoin.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85