Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 87:een 87:sta
  1. #61
    olisi sinänsä ihan mielenkiintoista, että veisi pyörän johonkin siukolaan ja käskisi säätää nokat niin, että overlappiä ei olisi ja kierrosnopeus olisi optimoitu nokkien puolesta paljon normaalia alemmas.

    toisaalta myös imukanavien koko, pakoputki ja kaikki on tehty suurille kierroksille, joten aika niin ja näin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  2. #62
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,12:31) kirjoitti
    Jos speksinä on neljä sekuntia sataseen, ei se onnistu miltään pienikulutuksiselta/-tehoiselta mopolta vaan siihen vaaditaan jo tehoja... ja ne ei synny tyhjästä.
    Mä nyt jaksan edelleen inttää moista vastaan, kun olen kerran aloittanut. Nykyään kaupasta saa mopoja, joille speksit alle 4 sekuntia 0 - 100 km/h ja alle 4 l/100km ei ole epärealistisia, vaan helposti saavutettavissa.
  3. #63
    Lainaa (Köpi @ Touko. 25 2007,13:38) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,12:31) kirjoitti
    Jos speksinä on neljä sekuntia sataseen, ei se onnistu miltään pienikulutuksiselta/-tehoiselta mopolta vaan siihen vaaditaan jo tehoja... ja ne ei synny tyhjästä.
    Mä nyt jaksan edelleen inttää moista vastaan, kun olen kerran aloittanut. Nykyään kaupasta saa mopoja, joille speksit alle 4 sekuntia 0 - 100 km/h ja alle 4 l/100km ei ole epärealistisia, vaan helposti saavutettavissa.
    Kerroppa sitten meille tietämättömille mitä ne on ja mistä niitä saa? Toki jos koskaan ei kiihdytä täysiä 0-100km/h, niin kulutus on varmasti pienempi kuin niin tekevälle, mutta eikös sillon oo ihan sama miten se sinne sataseen kiihtyy?
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  4. #64
    Lainaa (Köpi @ Touko. 25 2007,13:38) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,12:31) kirjoitti
    Jos speksinä on neljä sekuntia sataseen, ei se onnistu miltään pienikulutuksiselta/-tehoiselta mopolta vaan siihen vaaditaan jo tehoja... ja ne ei synny tyhjästä.
    Mä nyt jaksan edelleen inttää moista vastaan, kun olen kerran aloittanut. Nykyään kaupasta saa mopoja, joille speksit alle 4 sekuntia 0 - 100 km/h ja alle 4 l/100km ei ole epärealistisia, vaan helposti saavutettavissa.
    No onhan tuo neljä litraa mahdollista saada pihistävällä ajotavalla, mutta ei se ole mikään sekalaisen ajon keskikulutus? Oma 600 FZS -03 saa menemään maantiellä alle neljän satasella, jos sievästi ajaa (jopa kaksi päällä) . Ja tehojakin pitäisi olla lähes sata eli kiihtyvyyskin pitäisi olla tuota luokkaa. Varmasti pääsee tuolla CBF:lläkin neljään litraan oikealla ajotavalla.

    Jos vaan oikein tulkitsin aloittajan ajatuksia, on tahtotila saada kulutus samaan suhteeseen ajoneuvon painon kanssa verrattuna autoon... Se on aika epätodennäköistä.



    Huono tie, parempi mieli
  5. #65
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,14:14) kirjoitti
    Jos vaan oikein tulkitsin aloittajan ajatuksia, on tahtotila saada kulutus samaan suhteeseen ajoneuvon painon kanssa verrattuna autoon... Se on aika epätodennäköistä.
    No jos edes sinnepäin...
  6. #66
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,14:14) kirjoitti
    Jos vaan oikein tulkitsin aloittajan ajatuksia, on tahtotila saada kulutus samaan suhteeseen ajoneuvon painon kanssa verrattuna autoon... Se on aika epätodennäköistä.
    Tuossa on ongelmana, että vähän väliä joutuu tankin tyhjentämään sinne kertyneistä bensoista.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  7. #67
    Mun 2 senttiä tähän aiheeseen…

    Aika monta laitetta olen ajanut ja omistanut ja jonkinlainen kuva on tästä taloudellisuusajattelusta jäänyt. Hommaan vaikuttaa ilman muuta pyörän otsapinta-ala eli se ilmanvastus. Toiseksi siihen vaikuttaa todella paljon kaasuttimen/ruiskun säädöt ja vääntökäppyrä sillä kierrosalueella kun sitä matkaa eniten ajetaan. Välityksien muuttaminen ilman seosmittauksia on aika lailla arpapeliä, ja voi kääntyä kummin vain. Huonossa lykyssä välitysten harventaminen nostaa kulutusta jos kierrokset tippuu jonkinlaiseen vääntökuoppaan, ja vauhdin ylläpitämiseksi kaasua joutuu avaamaan enemmän.

    Hifistellä puolestaan voi ajotapaa muuttamalla ja pientä säästöä saada katsomalla että renkaan laakerit ja pultti on kiristetty oikein, ketjut ovat hyvässä öljyssä ja jarrupalat eivät laahaa. Näillä konsteilla säästöä tulee muutamasta prosentista viidennekseen.

    Otteita matkapäiväkirjastani:

    Honda XL600V Transalp (55Hp) = 4,5 – 6l/100km
    Yamaha XTZ 750 Super Tenere (70Hp) = 6,5 – 7l/100km
    Kawasaki ZX-10 Ninja (140Hp) = 4,8 – 6l/100km
    Honda VTR1000F Firestorm (125Hp) = 7,2 – 8l/100km
    Yamaha FZS1000 Fazer (150Hp) = 5,4 – 6,6/100km

    Näistä vehkeistä kahdessa viimeisessä on modia eli putkea, suutinta ja suodinta on jälkikäteen vaihdettu. Mitä todennäköisimmin Hondassa ei ollut aivan kaikki kohdallaan, vaikka Ison Hoon V2 kuulemma syöpönpuoleinen onkin. Ei kuitenkaan sattunut omistusaikanani Lambdaa kouraan että olisin pääsuuttimet osannut säätää oikein. Todennäköisesti olivat aika lailla isot tai neulat profiililtaan sopimattomat.

    Kaikki vehkeeni huollan ja ”viritän” itse.



    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
  8. #68
    Hähää, mun peli se syö 3.5-4.0 sataselle. Kulkee 120 myötätuuleen ja 95 vastatuuleen. On se herQ. Ja on halvat vakuutuksetkin. Vaihda siis pyöräksesi Honda VT125C Shadow.
    youtube.com/user/mototuomas
  9. #69
    Lainaa (HiTec @ Touko. 25 2007,11:40) kirjoitti
    Lainaa (kale @ Touko. 25 2007,11:00) kirjoitti
    ajaminen sillä tyylillä alkaa liiaksi muistuttamaan ajamista diesel-lehmällä
    Ja dieselissä on vikana mikä? Juu, nyt unohdettiin ne mannemersujen savuttavat esikammiokoneet, mutta kun ruvetaan vertailemaan auto-puolelta, niin kyllä tuo diesel on jo tiensä löytänyt varsin sporttisiinkin kombinaatioihin. Se miksei sitä prätkässä (vielä) olla nähty lienee toistaiseksi kiinni vain tekniikan koosta ja massasta vrt. bensapeliin
    Tarkoitan siis omaa vapaasti hengittävää lehmääni, jolla tarvii kahden kilsan suoran ohitukseen ja mieluiten vielä alamäkeen ja myötätuuleen. se ei kiihdy nollasta sataan alle kymmenen sekunnin edes vapaassa pudotuksessa ajeltuani talvikauden moisella vehkeellä, ei todella tee mieli ajella rekan imussa bensansäästön kiilto silmissä ja kassakoneen kilinä korvissa kaikuen koko kesää
  10. #70
    Lainaa (Köpi @ Touko. 25 2007,08:27) kirjoitti
    Lainaa (Siipiveikko @ Touko. 23 2007,22:49) kirjoitti
    Lainaa (Perhokalastaja @ Touko. 23 2007,19:36) kirjoitti
    F sarjan Bemarit taitaa olla polttoainetaloudessa omassa luokassaan, kulutus on ällistyttävän pieni.
    Taitaa olla teho- ja kulkuluokka samaa "ällistyttävän pieni" sarjaa *
    Ei liene täysin tuulesta temmattua jos sanoopi että suhteessa kulkuun on kulutus ällistyttävän pieni. Samasta testistä poimittuja lukuarvoja:

    11% ylämäkeen kiihdytys 2-vaihteella, 25 - 75 km/h (Alppimatkaajalle merkittävä):

    Kuriositeettina esim. Fireblade tuossa mäennousu kiihdytyksessä 7,6 s.
    Liekkö fireblade sen takia "hidas" tuossa että siinä on pitempi kakkonen kuin muissa?
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  11. #71
    Lainaa (maantiesika @ Touko. 25 2007,18:26) kirjoitti
    Toiseksi siihen vaikuttaa todella paljon kaasuttimen/ruiskun säädöt ja vääntökäppyrä sillä kierrosalueella kun sitä matkaa eniten ajetaan. Välityksien muuttaminen ilman seosmittauksia on aika lailla arpapeliä, ja voi kääntyä kummin vain. Huonossa lykyssä välitysten harventaminen nostaa kulutusta jos kierrokset tippuu jonkinlaiseen vääntökuoppaan, ja vauhdin ylläpitämiseksi kaasua joutuu avaamaan enemmän.
    Löysin tuollaisen välityslaskimen:
    http://www.xs4all.nl/~ator0437/gc/

    Mistäköhän löytyisi CBF600S 2004 vääntökäppyrä?
  12. #72
    Lainaa (suomipoika @ Touko. 26 2007,17:38) kirjoitti
    Mistäköhän löytyisi CBF600S 2004 vääntökäppyrä?
    Akran sivuilta, klick



    Huono tie, parempi mieli
  13. #73
    Lainaa (jmhonka3 @ Touko. 25 2007,09:28) kirjoitti
    Otetaanpa vielä kerran, kun ei tunnu menevän perille alkuperäiselle kirjoittelijalle. Se on ilmanvastus joka nostaa moottoripyörän kulutuksen auton kulutuslukemiin. Siis uudestaan, ILMANVASTUS. Massojen vertailu on täysin turhaa, koska niillä ei tässä tapauksessa ole merkitystä. Rakennat virtaviivaisen umpikopin moposi ympärille, niin jo putoo kulutuslukemat. Sitten niistä aavikkovälityksistäkin alkaa olemaan oikeasti hyötyä.
    Noin siis yleisellä tasolla; matka-ajossa vaikuttaa lähinnä ilmanvastus, kaupunkiajossa lähinnä massa kiihdytys-jarrutus -etenemisestä johtuen.

    Eli noilla spekseillä kevyt mp katteilla. Viestiketjussa onkin lueteltu sitten muita tekijöitä.
  14. #74
    Lainaa (Rasenger @ Touko. 25 2007,18:41) kirjoitti
    Vaihda siis pyöräksesi Honda VT125C Shadow. *
    Mulle ainakin on useaan otteeseen vakuuteltu täällä ORG:ssa, että myös VT600 (tietyt vuosimallit ainakin) vie yli 4:n vain ajettaessa motarilla jotain lähes huippunopeuksia. Omani vie kuitenkin 4,5 - 5.

    Mitenkähän paljon vaikuttaa, kun ohjaustanko on reilusti orggista leveämpi? Kenties sen puoli litraa...(?)



  15. #75
    Tai ole erilainen, ne "uudet" 350 Jawat mennä pöristää nettitietojen mukaan jopa alle tuon viiden litran satkulle, tosin kiihtyvyys taitaa mennä hitaammin Koska Jawa on todella halpa ostaa ja huoltaa voi täysin itsekkin, niin kokonaiskustannukset tulee halvemmaksi kuin pienentämällä pelkkää bensankulutusta extempporee 6,5litrasta --> 5litraan. Lisäksi vakuutus ei maksa kummoista. Voi käyttää huoletta edullisempia öljyjä. Koska ei tarvinnut kulkea miljoonia niin, myös huippunopeus on kotimaisille tiestölle sopiva, ilman vingutusta.
  16. #76
    Näyttäisi joku aikoinaan päässeen enduropyörällä puolen litran kulutustasolle:

    Craig Vetter Fuel Economy Run
  17. #77
    Lainaa (Jayded @ Touko. 25 2007,13:59) kirjoitti
    Lainaa (Köpi @ Touko. 25 2007,13:38) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Touko. 25 2007,12:31) kirjoitti
    Jos speksinä on neljä sekuntia sataseen, ei se onnistu miltään pienikulutuksiselta/-tehoiselta mopolta vaan siihen vaaditaan jo tehoja... ja ne ei synny tyhjästä.
    Mä nyt jaksan edelleen inttää moista vastaan, kun olen kerran aloittanut. Nykyään kaupasta saa mopoja, joille speksit alle 4 sekuntia 0 - 100 km/h ja alle 4 l/100km ei ole epärealistisia, vaan helposti saavutettavissa.
    Kerroppa sitten meille tietämättömille mitä ne on ja mistä niitä saa? Toki jos koskaan ei kiihdytä täysiä 0-100km/h, niin kulutus on varmasti pienempi kuin niin tekevälle, mutta eikös sillon oo ihan sama miten se sinne sataseen kiihtyy?
    -88 GPZ 500S ei koskaan vienyt viittä litraa, yleensä 4 litran molemmin puolin. Kiihtyvyyttä en mittaillut, mutta tuskin 4 sekasta paljoa jää.


    Korjaus: Googlen mukaan kiihtyvyys 4,9 sekkaa. Jonkin verran yli neljän siis, mutta 20 vuotta vanhalla pyörällä. Luulisi, että nykyään pystyttäisiin parempaan.



  18. #78
    Lainaa (jaket @ Touko. 25 2007,11:55) kirjoitti
    dieseli tuottaa yleensä hyvin vääntöä melko kapealla kierrosalueella ja matalilla kierroksilla.

    Pyöräkäytössä taas tarvitaan kierrosherkkyyttä enemmän kuin vääntöä.

    Pyörään dieseli on mahdollisimman huono kone. raskaampi, monimutkaisempi ja lyhyempi kierrosalue.
    hmm.. riippuu välityksistä? Pienissä koneissa kierroksia tarvitaan ainoastaan suuremman tehon tuottamiseen. En mä ymmärrä miksei esim. 1200-4500 rpm käyttöalueella tulisi toimeen. Eihän se nyt kuullosta niin hienolta mutta...
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  19. #79
    Lainaa (eeko @ Touko. 25 2007,11:22) kirjoitti
    diesel-versio Royal Enfieldistä vie alle 3 litraa
    sataselle, oisko se vaihtoehto?
    -eeko
    Tämä tuli minullakin ekana meileen... Ja tuohon 3L/100km kulutukseen ei edes tartte muuttaa ajotapoja!
    Enfield Diesel
    Mc Kulkumulkut
  20. #80
    Mites tuollainen dsl mopotin, tartteekohan maksaa dsl-veroa?
    Entä jos koettais rekisteröidä vaikka työkoneeksi (ruohonleikkuri tms" ja ajais lopöllä !
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  21. #81
    Lainaa (Muukka @ Touko. 23 2007,20:18) kirjoitti
    Onko jollekkin sanottu huoltoasemalla: "Hei, älä ota enempää sitä bensaa!" Oma FZR 1000 vie ainoastaan kaiken minkä sinne pistää, eli pienin maantiekulutus oli 7,1 l/100km ja isoin mutkatie kulutus oli 10,1 l/100km. Yks tapa säästää polttoainekustannuksissa on esim työntää mopoa puolet matkasta, näin kunto kasvaa ja bensan kulutus laskee puoleen. Ja vielä jos alamäessä sammuttaa ja muutenkin rullailee paljon...
    Paljonkohan mahtaa tulla loppujen lopuks säästöä kun ensin muuttaa välitykset,(ei lasketa koko ihan ketjurataspaketin hintaa) sitten joku speedohealer, ja säästöä n.1dl/100km ja ajat pyörällä 5000 km/vuosi. + Vau kokonaiset 7€/kesä polttoainelaskusta pois. Kyllä kannattaa. Ja luonto kiittää. *
    - Speedohealer 79€+puoliks ketjurataspaketti 75€.
    Ja hipheijjakkaa olet jo voiton puolella 22 kesän kuluttua.
    swiddu tää o hyvä *
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  22. #82
    Edellä ihmeteltiin sitä, että suhteessa autoon pienempi kuutiomäärä ja paino ei kuitenkaan suorassa suhteessa laske kulutusta. Eli jos auto painaa 1800 kiloa ja moottorin koko on 2000cm3 ja sitten pyörä painaa vaikkapa 300 kiloa ja moottorin koko on 600cm3, niin auto kuitenkin kulkee suhteessa moottorin kokoon ja ajoneuvon painoon vähemmän polttoainetta. Syy on ihan siinä, että ajoneuvon paino vaikuttaa lähinnä kulutukseen kiihdytyksessä, mutta sen jälkeen vauhdin yläpitoon riittää se voima, joka kumoaa ilmanvastuksen ja pyörien aiheuttaman kitkan. Moottoripyörä harvemmin on ihan niin aerodynaaminen kuin mitä nykyiset autot ovat - puhumattakaan siitä, että motoissa moottoritekniikka ei yleisesti ottaen ole niin pitkälle vietyä kuin autoissa.

    Toki pyörät yleensä kuluttavat vähemmän kuin mitä autot, mutta jos haluat säästää pitkillä matkoilla, niin älä osta pyörää vaan joku Volvo V40 dieselinä.
  23. #83
    Lainaa Muukka kirjoitti Katso viesti
    Onko jollekkin sanottu huoltoasemalla: "Hei, älä ota enempää sitä bensaa!" Oma FZR 1000 vie ainoastaan kaiken minkä sinne pistää, eli pienin maantiekulutus oli 7,1 l/100km ja isoin mutkatie kulutus oli 10,1 l/100km. Yks tapa säästää polttoainekustannuksissa on esim työntää mopoa puolet matkasta, näin kunto kasvaa ja bensan kulutus laskee puoleen. Ja vielä jos alamäessä sammuttaa ja muutenkin rullailee paljon...
    Paljonkohan mahtaa tulla loppujen lopuks säästöä kun ensin muuttaa välitykset,(ei lasketa koko ihan ketjurataspaketin hintaa) sitten joku speedohealer, ja säästöä n.1dl/100km ja ajat pyörällä 5000 km/vuosi. + Vau kokonaiset 7€/kesä polttoainelaskusta pois. Kyllä kannattaa. Ja luonto kiittää.
    - Speedohealer 79€+puoliks ketjurataspaketti 75€.
    Ja hipheijjakkaa olet jo voiton puolella 22 kesän kuluttua.
    haha huutonaurua D
  24. #84
    Lainaa Hiidenlintu kirjoitti Katso viesti
    Edellä ihmeteltiin sitä, että suhteessa autoon pienempi kuutiomäärä ja paino ei kuitenkaan suorassa suhteessa laske kulutusta. Eli jos auto painaa 1800 kiloa ja moottorin koko on 2000cm3 ja sitten pyörä painaa vaikkapa 300 kiloa ja moottorin koko on 600cm3, niin auto kuitenkin kulkee suhteessa moottorin kokoon ja ajoneuvon painoon vähemmän polttoainetta. Syy on ihan siinä, että ajoneuvon paino vaikuttaa lähinnä kulutukseen kiihdytyksessä, mutta sen jälkeen vauhdin yläpitoon riittää se voima, joka kumoaa ilmanvastuksen ja pyörien aiheuttaman kitkan. Moottoripyörä harvemmin on ihan niin aerodynaaminen kuin mitä nykyiset autot ovat - puhumattakaan siitä, että motoissa moottoritekniikka ei yleisesti ottaen ole niin pitkälle vietyä kuin autoissa.

    Toki pyörät yleensä kuluttavat vähemmän kuin mitä autot, mutta jos haluat säästää pitkillä matkoilla, niin älä osta pyörää vaan joku Volvo V40 dieselinä.
    Tuohonhan on olemassa helppo ratkaisu: työnnä moottoripyörällä autoa. Koska massa ei kerran vaikuta kulutukseen, ei autosta ole mitään haittaa. Toisaalta voit hyödyntää auton paremman ilmanvastuksen, joten kulutuksen pitäisi pienentyä aika reilusti. Kannattaa kokeilla!
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  25. #85
    Hieno nosto kahdeksan vuoden takaa.
  26. #86
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Hieno nosto kahdeksan vuoden takaa.
    Nostalginen meininki..
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  27.  
  28. #87
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tuohonhan on olemassa helppo ratkaisu: työnnä moottoripyörällä autoa. Koska massa ei kerran vaikuta kulutukseen, ei autosta ole mitään haittaa. Toisaalta voit hyödyntää auton paremman ilmanvastuksen, joten kulutuksen pitäisi pienentyä aika reilusti. Kannattaa kokeilla!

    Käy järkeen totaalisesti kokeilemisen arvoinen asia, tosta hyötyy parhaiten perheellinen 6 hengen talous jossa toinen vanhemmista on motoristi ja auto on rekisteröity viidelle. Samalla yhdistetään huvi että hyöty, toki "kotiloa" ei kannata ruveta vetämään perässä tuolloinhan kulutus tuplaantuu
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123