Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
    Eli itelle tullut paketti rapakon takaa, mutta jostain syystä tulliposti halusikin ottaa sen itselleen ja lähettivät lapun, jossa minut kutsutaan käymään lähimmässä tullissa avaamassa pakettini heidän nähden. Paketin on lähettänyt ystäväni ameriikasta ja päällä on paketin arvo, jossa lukee 35dollaria... Lisäksi pyytävät mahdollisia kauppakirjoja/tilausvahvistuksia, jos sellaisia löytyy... Mites jos sieltä "sattumalta" löytyykin jokin arvokkaampi esine eikä mikään 35 dollarin t-paita?!?!

Onko tullipostilla lupa vaatia minua avaamaan paketti heidän edessään? Mitäs jos siletä vaikkapa sattumoisin löytyy... sanotaan nyt vaikkapa... ööö... kypärä? Maksanko tullia sitten sen 4-6% vai ja sitten ALV päälle? Vai voinko vain väittää, että siellä on lahja ja en halua sitä avattavan heidän edessään? Entä mistäs ne sen arvon sitten vääntävät, josta ALV:n ja tullin ottavat? Ottavatko jonkun listahinnan vai voinko esittää kuitin, jossa tavaran hinta halvempi kuin Suomessa (esim 100€ USAssa, mut Suomessa maksais n. 400€)?
    Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
    Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
    Miksi ihmeessä Ameriikan serkku on laittanut paketille hinnan eikä merkannu siihen "gift" ja kyllä ne sille paketille hinnan löytää jos uskottavia kuitteja ei löydy.
    Itselläni kävi samalla tavalla oman pyörän osien kanssa, jotka olivat käsiteltävinä rapakon takana. Näytin tullitädille puhelimesta sähköpostin, jossa puhuttiin kaverin kanssa aiheesta niin usko sen perusteella.

Sillä ei käsittääkseni ole mitään merkitystä mitä sieltä sisältä löytyy, jos kyseessä on lahja ja tavara on laillista. Toki kalliista tuotteista joutuu pulittamaan lahjaveron. Mutta itse ainakin tarinoisin jotain käytetystä/sekunda kypärästä, jonka kaveri lahjoittaa sulle. En tiedä lasketaanko noi verot sillä reaaliarvolla vai sillä mitä niistä on maksettu.
    premier

emeritus
    Jos siellä on kuitti mukana niin sitten on vähän huonompi juttu

Siksi pelimiehet lähettää kuitin erillisessä kirjekuoressa ;)
    premier

emeritus
    Aika simppeliä kuitenkin. Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko paketti lahjana vai ei, mutta sillä mitä on sisällä on merkitystä. Jos tavara ei tule minkään huolintaliikkeen kautta, niin sinun on itse hoidettava tullaus paikanpäällä tullipostissa. Paketti avataan siellä heidän valvonnassaan ja sitten tutkitaan, että onko uutta vai vanhaa tavaraa. Jos ei ole kauppalaskua tms. joudut itse tullille osoittamaan tuotteen hinnan esim. internetistä sieltä mistä olet tavaran tilannut. Tavaran tullausarvot ratkaistaan heidän taulukoidensa mukaan. Varsinkin vaatteet (n.12 %) ja kengät (14%) ovat kohtuullisen arvoikkaita tullata. Itse tullimaksu määräytyy sitten että tuotteen hintaan LISÄTÄÄN postituskulut, siihen tullit päälle, ja lopuksi koko helahoitoon arvonlisävero.
    Fiksuin tapahan olisi käyttää kaksoislaskutusta. Eli jos vaikka ostat visalla jenkkilästä sliparin hintaan 700 taalaa, mutta tämä luotettava myyjä sitten heittää paketin mukaan toisen kauppalaskun 400 taalalle, johon sitten lasketaan tulli+alv. Tämä nyt vain on tälläistä spekulaatiota että mahtaisiko onnistua...
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
    Lainaa (SPEED3 @ Touko. 21 2007,17:22) kirjoitti
    Miksi ihmeessä Ameriikan serkku on laittanut paketille hinnan eikä merkannu siihen "gift" * ja kyllä ne sille paketille hinnan löytää jos uskottavia kuitteja ei löydy.
    Vaikka paketti olisi lahja niin siihen on merkittävä sisällön rahallinen arvo.

JJJ selvitti hyvin miten homma menee, etenkin kannattaa huomata se verotusarvo eli summa mistä maksat tullia ja veroja. Verotusarvo koostuu siis tuotteen hinnasta sekä lähetys-, pakkaus- ja muista lisäkuluista.

Jos ei ole osannut pelata lähetyshetkellä oikeilla merkinnöillä, selityksillä ja summilla niin aikamoisen tyhjä arpa on ruveta valehtelemaan siinä tullivirkailijoiden edessä onko se lahja ja minkä arvoista. Helpommalla ja nopeammin pääsee kun myöntää tappion ja oppii virheistä tulevaisuuden varalle.
    Minä olen käyttänyt tuota "kaksoislaskutusta" eli kaveri tai firma tekee pro-forma laskun, jossa hinnat heitetään alakanttiin. Eivät ole siihen ainakaan toistaiseksi puuttuneet. Nuo tullit paljon mitään olis, mutta tuo ALV kyllä tehokkaasti syö hinnaneron !!
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Miksi ihmeessä Ameriikan serkku on laittanut paketille hinnan eikä merkannu siihen "gift" ja kyllä ne sille paketille hinnan löytää jos uskottavia kuitteja ei löydy.
    Tota gift juttua minäkin ihmettelen, koska puhe oli että sellanen siihen kanteen laitettaisiin...
    Lainaa (premier @ Touko. 21 2007,17:28) kirjoitti
    Jos siellä on kuitti mukana niin sitten on vähän huonompi juttu

Siksi pelimiehet lähettää kuitin erillisessä kirjekuoressa ;)
    Niinpä... Eipä muuten "amerikan" serkku kertonut tuostakaan mitään... Eli laittoiko sen kuitin sisään vai ei... Tai siis kyseessähän on tietenkin yksityinen henkilö!
    Lainaa (JJJ @ Touko. 21 2007,17:50) kirjoitti
    Aika simppeliä kuitenkin. Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko paketti lahjana vai ei, mutta sillä mitä on sisällä on merkitystä. Jos tavara ei tule minkään huolintaliikkeen kautta, niin sinun on itse hoidettava tullaus paikanpäällä tullipostissa. Paketti avataan siellä heidän valvonnassaan ja sitten tutkitaan, että onko uutta vai vanhaa tavaraa. Jos ei ole kauppalaskua tms. joudut itse tullille osoittamaan tuotteen hinnan esim. internetistä sieltä mistä olet tavaran tilannut. Tavaran tullausarvot ratkaistaan heidän taulukoidensa mukaan. Varsinkin vaatteet (n.12 %) ja kengät (14%) ovat kohtuullisen arvoikkaita tullata. Itse tullimaksu määräytyy sitten että tuotteen hintaan LISÄTÄÄN postituskulut, siihen tullit päälle, ja lopuksi koko helahoitoon arvonlisävero.
    Fiksuin tapahan olisi käyttää kaksoislaskutusta. Eli jos vaikka ostat visalla jenkkilästä sliparin hintaan 700 taalaa, mutta tämä luotettava myyjä sitten heittää paketin mukaan toisen kauppalaskun 400 taalalle, johon sitten lasketaan tulli+alv. Tämä nyt vain on tälläistä spekulaatiota että mahtaisiko onnistua...
    OK! Kiitoksia vinkeistä... Jatkoa ajetellen olen viisaampia jos ja kun vielä tuolta rapakon takaa tulee jotain hommattua!

Noh, kait toi mun kyseinen tuote siltikin halvemmaksi jää kuin Suomesta ostettu... Mut olisi jäänyt vielä halvemmaksi jos olisin fiksummin osannut toimita... Mut oma moka ja näistä pitää viisastua!
    Everything is just okay... Eli homma klaari! Tavara tuli perille ja ilmaistaan asia nyt vaikka niin, että olen ERITTÄIN tyytyväinen...
    Lainaa (peltzi82 @ Touko. 22 2007,21:12) kirjoitti
    Tota gift juttua minäkin ihmettelen, koska puhe oli että sellanen siihen kanteen laitettaisiin...
    Gift on nykyisin sama kuin että "sisältää varmasti tullattavaa tavaraa". Eli jää tulliin tai ei jää siihen ei lahjaksi laitto auta.
    Monsieur on puhunut.
    Kohta tulliin. 47€ toimituskuluineen maksaneet ajolasit haettavana.

Palvelu toimii, peräti yhtenä päivänä viikossa auki klo 18 asti tai voit jättää huolinnan Itellalle 21.20€ + tullit...

Edit: Maksettavaa tuli 10.38€, 2,9% ilmeisesti tullia ja päälle 22% alv.

Voihan sen kromata jos ei se kulje.
    Talvi ajan mopoilua:
    Eli tilasin espanjasta, saksalaisen postimyynti yrityksen kautta sikareita: 150kpl sikareita maksoi 82 senttiä kappale (suomessa 4,9€ kappale). Maksoin rohkeasti etukäteen rahasiirtona ulkomaille ja sain lähetyksen alle kolmessa viikossa. Olivat maksaneet postimaksun postimerkein (lähes 12€). Osoite lapussa luki gift ja senior etunimi sukunimi jne. jne.
    Homma toimi yllättävän hyvin. Odotus aikana tuli pieniä tummia epäilyksen pilviä taivaalle, mutta paketti tuli ja tavara oli ehtaa.
    Jälkipäin mietin, mikähän olisi mahtanut olla valtiovallan määräämä tupakkivero???
    Lainaa (-W- @ Kesä. 13 2007,15:58) kirjoitti
    Harmillisen lähelle jäänyt, kun alle 10 euron tulliahan ei peritä ;). Tuossakin tapauksessa on käsittääkseni peritty vain arvonlisävero, koska sen arvo ylittää kympin, tullin ei. Pari euroa, jos olisi saanut tingittyä hinnasta+lähetyskuluista, niin olisi säästynyt tuokin kymppi.
    Lainaa (Jussilti @ Heinä. 24 2007,19:20) kirjoitti
    Jälkipäin mietin, mikähän olisi mahtanut olla valtiovallan määräämä tupakkivero???
    Tullin sivuilta poimittua:
    Lainaa kirjoitti
    Tupakkatuotteista kannettava valmistevero perustuu niiden vähittäismyyntihintaan ja tietyissä tuoteryhmissä myös kappale- tai kilomäärään. Esimerkiksi savukkeista perittävä tupakkavero on 50 prosenttia vastaavien tuotteiden vähittäismyyntihinnasta Suomessa ja lisäksi 15,13 euroa 1 000 kappaleelta.
    Eli tuosta äkkiä laskemalla semmoiset vajaa 400 euroa olisi noista tullut lisäkuluja.
    Huomasiko kukaan, että ns.amerikan paketteihin on tulli kiinnittämässä huomiotaan. Tästä oli muistaakseni paikallisessa lehdessä. Siinä nimenomaan mainittiin että moottoripyörien osia ja varusteita on tilattu ja paketin sisällä oleva lasku on ollut pienempi kuin tavaroiden todellinen arvo. Itse kauppalaivaston stuerttina 30 vuoden aikana lukuisten eri maiden tulliviranomaisten kanssa toimineena voin sanoa ettei tulli mikään tyhmä ole. Aikansa seuraavat ja jossakin vaiheessa tartutaan asiaan. Mielestäni ei täällä pitäisi kehuskella, miten on saatu tullia höynäytettyä. Huonoimmassa tapauksessa kehittävät jonkun sopivan lain, että tällainen tuonti tehdään niin hankalaksi, ettei sitä enää ole enää edullisesti mahdollista käyttää.
    Lainaa (kaikas @ Heinä. 24 2007,21:09) kirjoitti
    Lainaa (-W- @ Kesä. 13 2007,15:58) kirjoitti
    Harmillisen lähelle jäänyt, kun alle 10 euron tulliahan ei peritä ;). Tuossakin tapauksessa on käsittääkseni peritty vain arvonlisävero, koska sen arvo ylittää kympin, tullin ei. Pari euroa, jos olisi saanut tingittyä hinnasta+lähetyskuluista, niin olisi säästynyt tuokin kymppi.
    Summahan oli 47euroa, eli siitä EI ole maksettu tullia vaan ainoastaan ALV, se on tuon n. 10 euroa...

Niin ja nuo Ameriikan paketit: käytettyä tavaraa on paljon parempi ostaa kuin uutta, sen arvoa tulli ei voi määritellä niin yksiselitteisesti...

Lainaa (Jussilti @ Heinä. 24 2007,19:20) kirjoitti
    Homma toimi yllättävän hyvin. Odotus aikana tuli pieniä tummia epäilyksen pilviä taivaalle, mutta paketti tuli ja tavara oli ehtaa.
    Kyseessähän on ollut EU:n sisäinen paketti, eli ei niitä tullata.
    Ymmärtääkseni noissa on sama homma kuin alkoholin tilaamisessa muualta EU:sta (esim. Virosta), eli lain mukaan sun pitää itse tehdä ilmoitus tosta ostosta ja maksaa ne verot.
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (kotka @ Heinä. 26 2007,13:08) kirjoitti
    Mielestäni ei täällä pitäisi kehuskella, miten on saatu tullia höynäytettyä.
    Niinpä .. tätä palstaa lukevat muutkin kuin motoristit. Tuli
    mieleen, kun Storörenin kahvilassa tarjoilija kertoi lukeneensa
    palstalta, että milloinka porukka on tulossa, että tietävät
    varautua. Viranomaiset ovat sangen aktiivisia toisinaan.

Omasta mielestäni ei todellakaan kannattaisi kehuskella
    erilaisista höynäyttämiskonsteista, ylinopeuksista tai muistakaan
    "laittomuuksista".
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Minä en ole tilannut mp-osia mutta valtavan määrän kirjoja ja parikymmentä lentokoneen pienoismallia. Kokemus ollut sellainen, että joskus ani harvoin kirja menee tulliin ja siitä joutuu vähän maksamaan. Lentokoneiden pienoismallit (muovivehkeita) tullataan noin joka kolmas kerta ja joutuu maksamaan hinnan + postimaksun pohjalta tullin. Kaikesta tilaustavarasta en siis ainakaan minä ole säännönmukaisesti joutunut maksamaan tullia.

Minusta on kyllä ihan ok juttu maksaa tulleja silloin kun ne kohdalle osuu. Itseasiassa ulkomaan nettikaupan käyttäminen vähän siinä mielessä harmittaakin, että se kuitenkin syö suomalaisen yrittämisen kannatusta. Mutta kun kaikkee kiinnostavaa ei saa täältä.
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
    Jos ostaa 60 dollarilla tän takin ebaysta;
    http://motors.search.ebay.com/_W0QQs...stbuyQ5fhk2002
    Minkä hintaseks tää arvoidaan tullissa vai minkä hinnan mukaan ne alkaa verottamaan?

"kuski muuttuu matkustajaks"
    Jos ei ole vara maksaa tulleja niin ostakaa Suomesta! Voipi joku työpaikkakin säilyä...
    tv. yrittäjä
    Lainaa (MakkeRR @ Elo. 18 2007,07:12) kirjoitti
    Jos ostaa 60 dollarilla tän takin ebaysta;
    http://motors.search.ebay.com/_W0QQs...stbuyQ5fhk2002
    Minkä hintaseks tää arvoidaan tullissa vai minkä hinnan mukaan ne alkaa verottamaan?
    Takin hinta + postikulut on n. 130$ eli n. 100€. Tullissa siihen lisätään tullimaksu, joka on nahka-asusteilla muistaakseni 4%. Loppusummaan lisätään vielä alv. 22% ja näin ollen takille tulisi hintaa n. 125 euroa. Jos paketissa ei ole mukana kauppalaskua, joudut todistamaan itse tuotteen arvon.

27.  
    Tilasin ite Amazon.comista Haynesin manuaalin. Saa nähä tuleeko jotain tulleja päälle?! Onko jollaki kokemuksia kirjojen osalta?