Eli mopo on vanha -91 ZZR-1100 kawa..
ongelmana on että kämmenet puutuu kun ajaa piteempää reissua..
eli tärisee satasen vauhdissa. onko kellään vastaavia ongelmia vai onko vika kuitenkin vain minussa eikä pyörässä.
renkaat on suht uudet. uudet ketjut ja rattaat. laakerit vaihdettu talvella kaikkeen mihin keksin vaan vaihdettavan.. eli molemmat renkaan laakerit ja takahaarukan laakeri myös.
Pyörä ollu jo 4vuotta ja aina sama "ongelma " ollu.. tosin puutunu kyllä laina vehkeilläkin eli onkohan sitten ajoasennollakin syynsä, kun kääpiö koko olen.. (176cm)...
Tulisi mieleen että voiko kone resonoida jostain syystä normaali enemmän. yritin että olis vaihtanut ketjun välityksiä mutta ei löydy muita rattaita kun vakiot tähän malliin?? jopa myyjä ihmetteli samaa.. tai sit ei vain löytänyt. idea oli se et olis saanut satasen vauhdissa kierrokset alemmas jossa se tärinä mielestäni pahin.. eli 3500-4000 kierroksen kohdalla.
vehkeellä ajettu kohta satatonnia ja penkistä sai vielä vuosi sitten 140heppaa ulos ja käyrä ihan ok. eli tuskin kone ihan valmista vielä...
Kellään vastaavaa ongelmaa pyörässä tai kropassa et kädet ja käämmenet puutuu....
![]()
Mulla tärisee (tai värisee paremminkin) ihan samalla tavalla tietyllä kierrosalueella joten lienee ominaisuus eikä vika. Käsien ja ranteiden puutuminen loppui kun aloin kiinnittää ajoasentoon entistä enemmän huomiota. Hartiat ja kyynärpäät rennoiksi, paino pois tangolta tapeille ja perseelle.
Edit: ja mittaa on mulla vielä pari cm vähemmän.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Itselläkin puutuu joillain pyörillä ajaessa kädet, mutta uskon sen johtuvan huonosta ajoasennosta. Itse huomasin ainakin, kun kädet rupesivat puutumaan niin siirsin painon kokonaan jaloille/vatsalihaksille niin tuntui kädet vertyvän taas.
Pakko kysyä, ootko kokeillut Throttle Rockeria? (toiset tykkää, toiset ei)...
Juurikin näin. Olen huomannut myös, että n. 110+ km/h vauhdissa ilmavirta tukee juuri sopivasti yläkroppaa. (178cm)(SamiN @ Touko. 21 2007,14:15) kirjoitti
ZX-11D5
Juu kai se on vaan taas totuuteltava ja koitettava etsiä se oikea ajoasento.. hyvä vaan kun se tulee justu tuossa 80-100km vauhdissa.. ei viittis hiljempaa ajaa ja sit jos ajaa yli 120 voi tulla sanomista sakkolapun kera.. tuskin uskoo selitystä että näin ei kädet puudu.. heh...
Ei ole "Throttle Rockeria" mut on automaattinen nopeuden valvonta... vaimo joka lyö nyrkillä kylkeen jos vauhti menee liian kovaksi... onneksi sen voi välillä jättää kotia...........
Ja tuossa kuva jos vään linkki toimii...
Kawa
Kaasarien synkkaus vähentää "ominaisuutta", isolla Bandiitilla on sama ominaisuus, jopa samalla nopeudella...
/Leif
Mullakin tärisee pyörä 4000-4500 rpm. Pyörä ZX9R. Kyselin samaa n.vuosi sitten täällä. On kuulemma yleistä rivineloskoneelle.![]()
Seiska täryyttää myös jonkunverran 4500-5000rpm alueella, eli juurikin n.95-110km/h:n nopeuksissa. Siispä ajelen yleensä vähintään 120km/h mittarinopeutta.![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Hiukan minua ihmetyttää tuo tärinä,omassa -90 ei ole mitään tärinöitä.
Onko tasapainoakseli moottorissa varmasti säädetty oikein.Pitäisi olla aivan tärinätön vehje vauhdista riippumatta.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Ähh...luulin että siinä on sen nopeudensäätäjän kuva.(Hodarij @ Touko. 21 2007,18:31) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Kävin kyselee samaa tuota tasapainotus akselia et voiko sitä säätää tai voiko se muuttua itsestään..
mutta kun ei ole harmaata aavistusta missä se on ja miten sitä voi säätää ja ite en lähde arvaamalla niitä kokeilee.. tietäs vaan kuka osaa homman niin veis sinne.. kawasaki jälleenmyyjä ei osannut auttaa..... eikä lähteny ajaa edes vaikka kysyin että käy testaa ja kokeile täriseekö hänestä yhtään sen enempää kun muutkaan pyörät.. vastaili vaan että kaikki ne tärisee...
Huomannu et kun ajaa niin tuntee jalkatapin kautta tärinän hyvin..
eli koneesta se tulee mikä tulee.. luulisin...
Talvella säädin venttiilit ja hommasin vapaavirta suodattimen ja siitä syystä meni sit kaasareiden säätöön ja synkat kohdalleen. ja suuttimien vaihtoon... nyt on pirteämpi kun ennen.. ainakin omasta mielestä mut se tärinä enää harmittaa/vaivaa
ei kai koneen kiertokanget tai alakerta sit sano sopimusta kohta irti? metallimujua ei tule öljynvaihdon yhteydessä lainkaan...
mystinen juttu tai sitten teen vain asiasta mystisen..![]()
Omalla mopolla (-03 speed triple) kun olen paljon ajellut ja kun kerran loikkasin emännän -04 hornetin puikkoihin oli tuo tärinä kyllä oudokseltaan erittäin epämielyttävää. Sillä ei voi ajaa kutosella (muistaakseni) yheksääkymppiä. On pakko ajaa vitosella ja vaihtaa kutonen vasta myöhemmin. Pahimmillaan tärinä "kutittaa" jalkapohjia inhottavasti, vaikka on kumipäällysteiset jalkatapit. Kyselin kans hondan huollosta, että onko tää nyt ihan normaalia ja kyllä kuulemma on.
Trumpassa ei erityistä tärinää ole millään kierrosalueella havaittavissa (on siis rivi-3), vaikka on kokometalliset jalkatapit...
Se on kai vaan rivinelosessa "pakko" laittaa suunnitteluvaihessa se tärinäalue jollekin kierrosaluelle, mitä ei paljoa käytetä.
Yks ratkaisu hommaan vois olla paksummat tai eri materiaalista olevat kahvakumit??
Ei tommonen tärinä kyllä moottorin hajoamisesta johdu, jos kerran vedot on kunnossa, ja metalliputua ei löydy oljystä tai suodattimesta, kaikki on kunnossa.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sama ongelma tuppaa olemaan myös R6:lla, moottoritiellä mittarinopeutta 130 niin oikea käsi tuppaa puutumaan. Ja kun ei viittis ajaa hitaamminkaan niin ei ole kovin montaa vaihtoehtoa...![]()
Sama juttu 6r:llä, parinkymmenen kilsan köröttelyn jälkeen alkaa kämmenet ja sormet puutumaan. Mielestäni omassa pyörässä tärinä on kylläkin toissijainen aiheuttaja, enemmän ehkä vaikuttaa ajoasennosta johtuva kahvoihin nojailu ja tästä aiheutuva sormien verenkierron häiriintyminen ja hermojen puristuminen..
Throttle Rocker vähentää tarvetta puristaa kaasukahvaa, jolloin puutumisen riski pienenee. Kokeilkaa edes, ei maksa paljoa. Toiset tykkää, toiset ei.
Kaasarien synkkauksen vaikutus koneen käyntiin/tärinään kun kaasu on auki on 'marginaalinen' ellei synkka ole alkujaan totaali metsässä.(leifl @ Touko. 21 2007,19:59) kirjoitti
Tässä tapauksessa vois kuvitella jossain olevan välystä, sylinterikohtaisissa seoksissa eroa tai sitten esim. moottori ja toisiovälitys resonoi. Vikaa voi hakea myös esim. moottorin kannakkeista tai väljästä ohjauslaakerista. Vaihtoehtoja on paljon eikä tärinää välttämättä edes järkevästi voi positaa.
e: Mulla käsien puutuminen johtunee käsiin nojaamisesta ja liian lyhyellä peukun paikalla varustetuista hanskoista (peukalohanka 'kantaa'). Tokihan pyöräkin jonkin verran täristää.
TL1000R
Mullakin puutuu oikeakäsi aivan kokonaan välillä kun ajelee 90-100km/h eikä varmaan ole paljoakaan eroa ajoasennossa kun mulla(lainassa) on vanhempi zx-10 ite oon 170cm pitkä.
Kokeile väljempiä hanskoja. Normaalisti "sopivat" hanskat ovat usein liian tiukat ajossa. Aiheuttavat verenkiertohäiriöitä. Näin olen itse havainnut.
Eikö tankopainojen pitäisi auttaa tärinään?
Ja tietysti rentous. Ei puristeta sitä kahvaa niin lujaa.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Hyvä kapine on,suosittelen(Köpi @ Touko. 22 2007,08:43) kirjoitti
![]()
Koskaan en ...vannomati paras
Käsien puutuminen; paino tulee liikaa kämmenille jolloin laskimoverenkierto hidastuu liikaa tai saattaa jopa topata.(Hodarij @ Touko. 21 2007,11:17) kirjoitti
Älä purista tankoa liikaa, pidä rento ote.
Resonassi; kokeile siinä satasen vauhdissa heittää vitonen pesään jolloin kierrokset nousevat. Todennäköisesti koneesi käy liian pienillä kierroksilla tuossa nopeudessa.
Yritä löytää jostain piikiä suurempi eturatas jolloin koneen kierrosnopeus nousee hieman tuolle satasen alueelle. Todennäköisesti se resonassi siinä satasen alueella häviää silloin.
Huippunopeus laskee hieman mutta pärjää vielä hyvin näissä Suomen oloissa.
Kaasukahvaan, hanki muovilippa jolloin et tarvitse puristavaa otetta ajaessa. Vasta kun tulee tiukempia kaarteita tai sorateitä tarvitset kunnon otten ohjaustangosta.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Se tasapainotusakselin säätö on siinä kytkinkopan etupuolella näkyvä akselinpää jossa on talttapäiselle isolle ruuvarille hahlo päässä ja kymppimillin pultilla kiristin.Kone käymään ja löysää sitä kiristintä pitäen ruuvarilla akselia paikallaa(muuten pyörii vastapäivään itsestään) sitä akselia sitten kiertää ruuvarilla myötäpäivään kunnes kone ei täristä.Voi sitä kokeilla vastapäiväänkin mutta jos kone rupeaa tärisemään kovemmin niin sitten myötäpäivään kunnes tuntuu hyvältä.Kiertämisessä puhutaan 1/4-1/2 kierroksesta noin suunnilleen.Kiristin täytyy muistaa kiristää myöskin.Omassa se ruuvarin hahlo siinä akselissa on kutakuinkin vaaka-asennossa.Hommana helppo ja sen kyllä itse tuntee kun on hyvä.(Hodarij @ Touko. 21 2007,22:21) kirjoitti
Säätöä ei pidä varmuuden vuoksi kiertää enempää myötäpäivään kuin just siihen kun ei enää täristä.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Lisään vielä sen verran että se akseli on apurunkoputken korkeudella suunnilleen ja mitään moottorista ei hajoa vaikka ote vähän lipsuisikin säädellessä.Se akseli on vain ja ainoastaan moottorin tärinää tasapainottava ja kuten sanottu sitä voi kiertää kokeilumielessä vastapäiväänkin mutta yleensä(varsinkin remontin jälkeen)sitä joudutaan myötäseen kiertämään.
Rohkeasti vaan kokeilemaan.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Joo nyt löyty tuo tasapainoitus akseli.. on tuo kirja vielä missä oli kerrottu siitä kuvien kera.
ja kattelin vanhoja valokuvia niin on vaihdettu 2004 näköjään sen stefa.. kaveri vaihto ja olin itse takapiruna...
Nyt vähän säädetty ja pitää käydä kokeilee miten se vaikutti. huomas kyllä millo oli liikaa.. äänestä päätellen.. en hirveästi kyllä säätäny mut parempi vähitellen kun kerralla paljon.
Ajohanskat on ne neofreo hanskat vai mitkä lie ja saman tekee ilman hansikkaitakin.. kun kuumalle kelillä tulee ajeltua ilman hanskojakin... Tosin voi olla että suurin vika on kyllä ukossa ja ajoasennossa. kommenteista päätellen en paini yksin asian kanssa vaan löytyy kohtalotovereitakin..
Kiitän vastauksista ja laitan kommenttia paraniko vai menikö huonompaa suuntaan säädöt.. yritys kova ainakin keksiä jotain parannusta aina..
kun muutakaan vikaa löydä niin keksitään sitten jotain...
![]()
En nyt haluais nussia pilkkua, mutta siis tarkoitit varmaan pienempi eturatas tai suurempi takaratas...(Nakke @ Touko. 22 2007,16:41) kirjoitti
Piikkiä suurempi eturatas pidentää välityksiä, eli laskee kierroksia...
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ollos huoleton, kawa tärisee AINA. Sillä on sielu, luonne, tahto ja haluPaikallaan se pysyy ainoastaan silloin ku avaimet on naulassa eteisessä. (jos silloinkaan...)
Ja sitten ku mennään, ni pienet tärinät, vapinat, huojumiset ei tunnu missään.
edit. kirjoitus virheet
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Tää on kyllä huomattu(Kawa LTD @ Touko. 23 2007,00:42) kirjoitti
![]()
Terve taas..
Joo edelleen tärinä ja tarvii kun 20km ajaa niin sormet tunnottomat.
kiristin jopa kytkin ja jarrukahvat kun niissäkin iso välys.. mutta ei ollut vika siinäkään.
tein sellaisen huomion että kun ajaa 80-100 ja laittaa kytkimen pohjaan tärinä häviää. eli olisko sitten koneen puolelta vika kuitenkin.
kun vaihdoin uudet rattaat eturatas ei menny suosiolla paikalleen vaan vähän joutu mutterin kanssa laittaa kiinni eli siinä ei ole yhtään väljää nyt, eli voisiko se tuoda tärinät ulos rattaista??
vai alkaako alakerta kertomaan näin että kohta kannattaisi jotain tehdä...
otin öljyt ulos koneesta ja ne ihan ok. ei yhtään metallia tai muutakaan mukana. kun epäilin että jos rattaat tai jotkut pinnat olis menossa jo silsaksi.....
Käys ajele toisen merkkisellä ns vastaavalla pyörällä...
eli laskeudu vaihtokuumeeseen![]()
Vaikka kaikki muu vaihtuisi niin suzuki säilyy.
Suzuki Intruder c800, 2007
In memorian suzuki GSX-R 600, k7