Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1

    Todella tyhmä kysymys, ja osaan itsekin joitain perusteluja ja etuja keksiä, mutta kysyn kuitenkin: Mitä etuja saavutetaan tunkemalla pakoputki penkin alta?

    Kallistusvarat kasvaa varmaan ehkä, mutta ainakin tuossa omassa moni muu osa ottaa maahan kyllä ennen putkea. Voiko putken kokonaisuudessaan "vetää" jotenkin fiksummin, jolloin vaihelaatikkoa saadaan alemmaksi tai jotain muuta vastaavaa. Se tuskin on syynä, että pyörä on epätasapainossa, kun tuo parin kilon pönttö on ainoastaan toisella puolella. Ilmanvastustahan tuo sivupönikkä tietty aiheuttaa... Ducati taisi olla ensimmäinen *?
    Harrikka
  2. #2
  3. #3
    Kyl se on se ulkonäkö...ja ihan vaan oma mielipide että kylhän ne putket tai putki pitää olla sivulla..
    ..tä..häh...
    * ZX-9R
  4. #4
    Ulkonäkö JA "käytännöllisyys."

    Siis helpottaahan se huoltohommia huomattavasti..esim. ketjuja kiristäessä kun se änäri ole siinnä edessä. Fasussa ainakin niin tiellä se änäri kun olla voi, että kyl vaan tul ikävä aikasemman fasun devilin hi-pipeä, kun tosiaan nenä kiinni änärissä jarrupaloja viimeks vaihtaessa.

    Ja kun ne putket tulee sieltä penkin alta niin ei tartte mitään pönttöä varoa tahi lahkeita poltella...

    Itse jos saisin valita, niin haluisin hi-pipet kummallekkin puolelle...mun mielest tyylikkäämmän näköset kuin penkin alta tuleva.
    04 Buell xb12s

  5. #5
    Taitaa olla täysin design veto. Haittapuolia on enemmän kuin positiivisia puolia.

    -Perse kuumenee
    -Pyörän takasatulan alainen tila vähenee(ei sadeasutilaa)
    -Pakokaasu jää pyörimään selän taakse ja vaatteet haisee pakokaasulle. melko yleinen vika peräputkilla.
    -Painopiste tulee ylös, taakse ja korkealle. eli mahdollisimman huonoon kohtaan.

    Ilmankos niistä ollaan menossa pois.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Ei tarvi joka kerta ostaa uutta äänenvaimenninta, kun kaatuu?
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
  7. #7
    Eipähän kastu perse sateella
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  8. #8
    Lainaa (jaket @ Touko. 11 2007,14:45) kirjoitti
    Taitaa olla täysin design veto. Haittapuolia on enemmän kuin positiivisia puolia.

    -Perse kuumenee
    -Pyörän takasatulan alainen tila vähenee(ei sadeasutilaa)
    -Pakokaasu jää pyörimään selän taakse ja vaatteet haisee pakokaasulle. melko yleinen vika peräputkilla.
    -Painopiste tulee ylös, taakse ja korkealle. eli mahdollisimman huonoon kohtaan.

    Ilmankos niistä ollaan menossa pois.
    Ei kuumene kaikissa. Riippunee pyörästä. Ainakaan CBR600RR:ssä en ole havainnut.

    Takasatulan alla ei ole tilaa, se on miinus. Toisaalta sportissa kuljetustila on, no toisarvoinen asia.

    Pakokaasu todellakin jää pyörimään selän taakse ja tixtex-vaatteet lemahtaa ajon jälkeen. Nahkoihin ei ole toistaiseksi tarttunut.

    Painopiste riippuu pyörän muustakin suunnittelusta, ei yksinomaan pakoputken sijainnista. Yläkerran nettopainoa vähentää se, että siellä ylhäällä ei sitten ole juuri muuta kuin se vaimennin. Takasatula ja takapään rakenteet tehdään joka tapauksessa, oli se putki sivulla tai satulan alla. Lisäksi monessa sivuputkella varustetussa mopossa änkkäri on yllättävän korkealla.

    Etuihin kuuluu painon jakautuminen keskelle. Honda ainakin on maininnut suunnittelun lähtökohdaksi tasapainon ja keveyden.

    Kaikenlaiset perän huollot, pesut ja ilmanpaineentarkistukset on helpompi tehdä eikä äänenvaimenninta tarvitse puunata sen kummemmin. Ajokamatkaan ei ihan helposti kärähdä äänenvaimentimeen.

    Ulkonäkö on sitten makuasia, varmasti vaikuttanut sekin eli on jonkin muotoilijan mielestä hieno. Ducati 749 on ainakin omasta mielestäni onnistunut, siihen en voisi sivuputkea edes kuvittella.

    Miinus voisi olla se, että kalliilla rahalla ostettu hiilikuituslipari ei näytä millekään eikä Akran logokaan näy.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  9. #9
    Lainaa (Ekku @ Touko. 11 2007,17:02) kirjoitti
    Eipähän kastu perse sateella
    tuo on varmaan totta mutta ei sitä ainakaan huomaa sillä
    perse on aina "vaahdossa" kun istuu kiukaan päällä.

    on esitetty myös että miksi asenetaan esim. kalliit putket,usein
    on vastaus että ulkonäkö,tuossa satulan alla se ulkonäkö ei
    ainakaan pääse oikeuksiin,sillä sieltä ei usein näy kun pelkät
    röörin päät,kyllä kunnon pyörissä (omasta mielestä) kuuluu
    olla putket molemilla puolin,siis normaalissa paikkaa,ei satulan alla.
  10. #10
    Entisessä VFR:ssä häiritsi et se putki peitti kyl täysin sen vanteen, mikä olisi tullut hienosti esille yksi puolisella svingillä. No ny on putki tulee rr:ssä penkin alta mut nyt sit puuttuu yks puolinen svingi. Hmm mättääköhän tässä ny joku
  11. #11
    Joo perse lämpenee kivasti ja säilytys tilaa penkin alla ei ole. Ehkä se on sitten vain komian tähren
    Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
  12. #12
    Niinkuin on jo puhetta ollut niin tosiaan perse lämpenee pidemmän ajosession myötä * *
    Muuta haittaa siintä ei omasta mielestäni ole. Sadeviitat sun muut matkatavarat tulevat kätevästi repussa jos niitä on tarvitakseen. Ja onhan se ainakin omaan silmään miellyttävän näköinen *
  13. #13
    Helpompi/nopeampi vaihtaa takarengas, jos on yksipuolinen takahaarukka kun ei ole putket tiellä.
  14. #14
    Ulkonäköseikka, kyllähän esim uuden K7 gixerin putket on niin rumat että jösses, ainakin vakioröörit.
    Yksi ruma putki meni vielä, mutta nyt kun niitä on kaksi ja sojottaa vielä viistoon taakse.
    R1 -08
  15. #15
    Justiinsa vähän aikaa sitten joku valitteli Honda-foorumilla CBR600F:n sivuputken tuottavan niin paljon lämpöä, että olo on tuskaisen kuuma.

    Johtopäätös: sivuputket kuumentavat koko kropan.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  16. #16
    Lainaa (Anttoo @ Touko. 11 2007,22:40) kirjoitti
    Helpompi/nopeampi vaihtaa takarengas, jos on yksipuolinen takahaarukka kun ei ole putket tiellä.
    vähän haistettavissa selityksen makua,esim. tässä,
    väittäisimpä että on aika harvassa ne ketkä tuon nykymaailmassa
    tosiaan itse tekevä,joten ei kelpaa "syyksi" parempaa tarvitsee
    keksiä.
  17. #17
    Noissa RÄRRÄR pyörissä voidaan renkaita vaihtaa kyllä radalla aika tiuhaankin. Eli voipi olla kyllä yksi syy. Ketjut ovat kyllä kuitenkin enemmän "tiellä", joten ei se putki/putket niin paljoa voi haitata. Taitaa kaatua ulkonäköön perustuvaksi... ja perseen lämmittäjäksi.
    Harrikka
  18. #18
    Kaikista hienoinhan on putket penkin alta tai sitten tämä uusi villitys, eli tynkäputki.
    Suzuki GSX-R 1000 K7
  19. #19
    Televisiossa vaitettiin etta penkin alla olevat putket ovat paljon aerodynaamisempia (selittivat minka takia Max Biaggi Suzukilla oli suoralla hieman hitaampi kuin Hondat ja Ducatit). Superbiket kun ei saa olla hirvean erilaisia kuin kaupassa myytavat joten sita kautta on tullut katupyoriin (ja tietankin on se ulkonako juttu jonka lisaksi on viela lisa katu-uskottavuutta kisailun takia ). Mene ja tieda.
    On tilastollinen mahdottomuus että olen aina väärässä.
  20. #20
    Kyllä on aerodynaamiset.

    http://www.bimota-enthusiasts.com/

    tuolta sitten "gallery" ja SB6

    Huollon helppoudesta, laukkusarjoista ym. muista enkyllä sano mitään
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  21. #21
    Onhan se makempi ku putki/putket tulee penkin alta eikä sivulta.

    No annetaan sen verran anteeksi että kun zetorissa tulee molemminpuolin sivulta. Muuten ei käy.

    Mut sehän onkin matkamopo.

    Mut nyky tonnisissa pitää olla penkin alla(zx10r )
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
  22. #22
    Lainaa (jaket @ Touko. 11 2007,14:45) kirjoitti
    Taitaa olla täysin design veto. Haittapuolia on enemmän kuin positiivisia puolia.

    -Perse kuumenee
    -Pyörän takasatulan alainen tila vähenee(ei sadeasutilaa)
    -Pakokaasu jää pyörimään selän taakse ja vaatteet haisee pakokaasulle. melko yleinen vika peräputkilla.
    -Painopiste tulee ylös, taakse ja korkealle. eli mahdollisimman huonoon kohtaan.

    Ilmankos niistä ollaan menossa pois.
    RR:ssä ei prc kuumene vaikka putket on penkin alla.
    Ei kyllä sivuputkellistenkaan sporttien penkin alle sadeasu oo tähän mennessä mahtunut (siis sellainen kunnollinen, muovikortsuja ei lasketa..).
    Vaatteet ei oo haisseet pakokaasulle sen enempää kuin muuntyyppisillä pyörilläkään ajaessa.
    Eipä putken loppuosa kovin paljon paina. Sitäpaitsi paino on keskitetymmin yläputkella. Sivuputkellahan se teoriassa olisi enemmän toisella sivulla.. Käytännössä putken sijainnilla ei muuhun massaan nähden ole kyllä mielestäni mitään merkitystä.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  23. #23
    Lainaa (teude @ Touko. 12 2007,02:01) kirjoitti
    Kaikista hienoinhan on putket penkin alta tai sitten tämä uusi villitys, eli tynkäputki.
    Hyvä huomio noista tynkäputkista.

    Yläputkessa vaimentaja on yleensä kuljettajan takana, ei alla. Kuljettajan alta kulkee pätkä hormia ja välissä akkua, elektroniikkaa yms. tauhkaa eli hormikaan ei ole suoraan satulassa kiinni. Urbaania legendaa koko lämpöongelma.

    Sivuputken vaimentaja on paljon enemmän kuljettajan alla ja lähempänä takapuolta, varsinkin juuri noissa tynkäputkissa. Mahtaa noissa oikea pakara ja reisi valmistua jo parissa tunnissa?

    Väitän, että kyse on mallikohtaisista ratkaisuista eikä putken sijainnista sinänsä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  24. #24
    Lainaa (NOx @ Touko. 13 2007,16:02) kirjoitti
    Lainaa (teude @ Touko. 12 2007,02:01) kirjoitti
    Kaikista hienoinhan on putket penkin alta tai sitten tämä uusi villitys, eli tynkäputki.
    Hyvä huomio noista tynkäputkista.

    Yläputkessa vaimentaja on yleensä kuljettajan takana, ei alla. Kuljettajan alta kulkee pätkä hormia ja välissä akkua, elektroniikkaa yms. tauhkaa eli hormikaan ei ole suoraan satulassa kiinni. Urbaania legendaa koko lämpöongelma.
    Ei ole pelkkää legendaa.

    Riippuu pyörästä.

    Katsoppa tuo minun laittamani linkki, niin huomaat että ainakin siinä pyörämallissa istutaan kirjaimellisesti pakopuyken päällä.

    Tosin yleisimmissä ja ei italialaisissa pyörissä tämäkin lienee ratkaistu fiksummin.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  25. #25
    Lainaa (Ekku @ Touko. 13 2007,17:57) kirjoitti
    Katsoppa tuo minun laittamani linkki, niin huomaat että ainakin siinä pyörämallissa istutaan kirjaimellisesti pakopuyken päällä.

    Tosin yleisimmissä ja ei italialaisissa pyörissä tämäkin lienee ratkaistu fiksummin.
    Enkös juuri kirjoittanut, että kyse on mallikohtaisista ratkaisuista?

    Vielä kerran. Toki jossakin mopossa voi olla takapuoli kuumana yläputken kera, mutta ei se tarkoita ongelmaa olevan kaikissa muissakin tai että ongelma on edes yleinen. Moisen urbaanin legendan viljelyn voisi jättää sikseen.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  26. #26
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    radalla ei ehdi istumalihakset kuumenemaan ... maantiellä kyllä, mutta kevät ja syyskeleillä se on vain toivottava ominaisuus. pakkoko siinä jakkaralla on olla keskikesällä kuin liimattuna koko lenkin ajan, voihan sitä perääkin nostaa välillä
    - ulkonäkö ehdottoman jees
    - ei ajokamat haise, vakioputki KATilla ehkä jeesaa
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  27. #27
    "Ei kyllä sivuputkellistenkaan sporttien penkin alle sadeasu oo tähän mennessä mahtunut (siis sellainen kunnollinen, muovikortsuja ei lasketa..)."

    IXL täysi puku menee 954rr:ään heittämällä, lisäksi mahtuu työkalut ja vesipullo.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28. #28
    Lainaa (jaket @ Touko. 14 2007,12:55) kirjoitti
    "Ei kyllä sivuputkellistenkaan sporttien penkin alle sadeasu oo tähän mennessä mahtunut (siis sellainen kunnollinen, muovikortsuja ei lasketa..)."

    IXL täysi puku menee 954rr:ään heittämällä, lisäksi mahtuu työkalut ja vesipullo.
    UUSIEN sporttien ..
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  29. #29
    Kyllä minä kaipasin sitä nyt Kemorassa, kun pyörä kynti hiekkaa... Olisi halvempaa paikata koristemuoveja teipillä kuin vaihtaa pönttö. Tietty se ulkona oleva pönttö saattaa suojata esim. takahaarukkaa.

    Alunperin kuitenkin syy japsipyörissä lienee tuo aiemmin mainittu aerodynamiikka. Ducatin tapauksessa silloin reilu kymmenen vuotta sitten luultavasti ulkonäkö...
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  30.  
  31. #30
    Niin Tamburini tykkäsi piirrellä kauniita pyöriä, mutta kyllähän 916:n aerodynamiikkakin kohdallaan oli: 114 hv 260 km/h.
    Harri
    ZZR-1100 D