Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Mitenhän tämä mystinen tapahtuma käytännössä tehdään vfr750:ssä? Tankki auki ainakin, mitäs sitten tehdään

    Mistä ne paikat löytyy synkkausletkuille?
  2. #2
    No kyl se tankki kannattaa ennemmin nostaa kokonaan poies kun vain avata

    Kaasareiden kumikurkuista löytyy ruuvilla peitetyt reiät synkkausletkuille. Näihin pitää yhtä lukuunottamatta kiertää liittimet letkua varten... siinä yhdessä on jo liitin josta menee letku bensahanalle.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  3. #3
    Aiheesta on keskusteltu runsaasti aiemminkin, joten heitä tuonne hakuun sopiva hakusana ja asiaa pitäisi alkaa löytymään.

    Tässä esimerkkinä -> hakutulokset hakusanalla "synkkaus" <-
  4. #4
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

    Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä

    Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

    Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?



  5. #5
    Lainaa (wbaum @ Touko. 07 2007,13:58) kirjoitti
    Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

    Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä

    Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

    Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
    Kaikella kunnioituksella , mutta on asioita joita kannattaa tehdä itse ja myös asioita joita ei kannata.
    Kun tietää prikulleen mitä tekee niin ne kandee tehdä kaikki muut ammattimiehen huoleksi. Väittäisin, että tietämätön saa noissa kaasari hommis enempi hallaa aikasex kuin hyvää.Ei aivan ysinkertainen homma kaikessa yksinkertaisuudessakkaan.

    Jos haluaa harjoitella niin kandee alkaa huoltomieheksi
    siinä ammatissa voi harjoitella toisten pyörillä
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  6. #6
    No toihan on ihan pa*kapuhetta. Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee. Ja jos ei ekalla kerralla menekään ihan putkeen niin toisella kerralla menee jo paremmin
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  7. #7
    Haynes tai joku vastaava mallikohtainen huolto-opus saattaisi olla paikallaan, jossei hommat ole tuttuja.

    Tulpatut liittimet, tai ruuvilla tukitut paikat liittimille löytyvät siis lohkosta imukurkkujen kohdalta. Säätö tehdään koneen käydessä, joten impuolelta ei mitään luonnollisesti poisteta. Tankkia voi joutua siirtämään, jotta pääsee käsiksi jossain kaasareiden välissä oleviin säätöruuveihin.
  8. #8
    Lainaa (PoS @ Touko. 07 2007,22:28) kirjoitti
    No toihan on ihan pa*kapuhetta. Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee. Ja jos ei ekalla kerralla menekään ihan putkeen niin toisella kerralla menee jo paremmin
    Samaa mieltä, nykyään varsinkin kun tietoa on mahdollista saada todella helposti kun vähän vaan jaksaa persettään puuduttaa penkissä nettiä surffatessa

    Sanon vaik musta kaasari-synkka kohtuu vaativa duuni on ja vaatii tietysti alipainemittarin tai vastaavan... Mut tietoa on saatavilla joten kimppuun vaan!

    Täs vaihees tietty joku huutaa että "tosi jätkät synkkaa kuulolla!!!
    -- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R

    -- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!

    -- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR

    -- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
  9. #9
    Jos kehtaat harrastaa piratismia, niin katso vaikka tuosta Hondan omasta korjausoppaasta (pdf, noin 12 megaa)
  10. #10
    Lainaa (wbaum @ Touko. 07 2007,13:58) kirjoitti
    Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

    Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä

    Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

    Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
    ainakin alle 90 luvun VFR:issä oli tuo putsarin kotelo pirun
    vaikea laittaa takas,kun oli vielä purkanut kaasari paketin
    ei meinannut mennä millään paikoilleen,vaikka oli valu pelkäs
    että jostain lohkee.ota sellainen kaveri "tueksi" kuka varmaan
    on tuon homman joskus tehnyt,tahtovat vaan olla noita
    "helppo homma" hemmoja,suurin osa,onnea yritykseen.
  11. #11
    Taitaapi olla tuo vfr samatapainen laite kun vf-f aikanaan...
    Todella V mäinen synkattava Sitä alumiini koteloa ei kannata irrottaa koska pitää kaasarit linjassaan,eli jos säädät se irrallaan on taas viturallaan,kun laittaa takasin
    Sellanen taipuisa vartinen klemmari avain oli oiva laite siinä hommassa. Tämä siis vf-f:n kanssa opiskeltua,mutta luulisin että ei kauas mee...
    Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
  12. #12
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Kiitoksia vastauksista. Löysinkin tuon liittimien paikan ja säätönamiskojen sijainnin pdf:stä. En vielä oikein hahmota noita, pitää katsoa sinne tankin alle. Pikaisesti tuonnepäin mulkaisin vain kun ilmansuodattimen vaihdoin joku aika sitten... pääseekö tonne räplään runkopalkin alapuolelta vai miten, sen näkee sitten.

    Jos se kovin mahdottomalta näyttää, niin jätän homman sikseen, mutta tapana ei nyt ihan heti ole nostaa käsiä pystyyn uusien asioiden edessä. Auton vien suosiolla korjaamolle ja jopa öljynvaihtoon, mutta mopoa on kiva itse ruuvata

    Ajattelin tuollaisen letkuhässäkkä-tyyppisen laitteiston väsätä, jolla tuon synkkauksen pitäisi saada toteutettua.
  13. #13
    Lainaa (PoS @ Touko. 07 2007,22:28) kirjoitti
    Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee.
    Joo ihmisen tekemiähän ne on. Niinkuin sveitsiläiset taskukellotkin. Paloix vain ja tutkimaan.
    Halvempi ja harmittomampi tapa on vain se et katsoo edes kerran kuinka joku muu sen tekee ja sitten yrittää itse.
    Joitakin asioita ei todellakaan opi kuin tekemällä. Ja helppoa se on siinä vaiheessa kun tietää mitä tekee.
    Edelleenkin olen sitä miltä, et kaasarien synkkaus halpismittareilla ja pelkällä lujalla uskolla itseensä on vähän niin ja näin.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  14. #14
    Lainaa (Nuutti @ Touko. 07 2007,23:24) kirjoitti
    Jos kehtaat harrastaa piratismia, niin katso vaikka tuosta Hondan omasta korjausoppaasta (pdf, noin 12 megaa) *
    Haa, onko tälläisä oppaita jossain 97 Blackbirdiin kanssa?? Saa laittaa linkkiä..


  15. #15
    Jaahas ja osaisko joku kertoa mistä tietää että kaasarit pitää synkata
    Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
  16. #16
    Kaasarit pitää synkata silloin kun ne eivät enää ole synkassa tai kilometrien perusteella määräaikaishuolto-ohjelman mukaan tarkastus. Parhaiten epäsynkronin huomaa heikentyneestä epätatasaisemmasta tyhjäkäynnistä ja menon nykivästä luonteesta pienillä kierroksilla.

    VFR:n synkkauksessa ei oteta tankkia irti vaan katteen sivuposket ja ujutellaan letkut ja liittimet paikoilleen sopivia työkaluaj apuna käyttäen... ei oo mitenkään erityisen helppo homma. Runkopalkkiinkin on tehty tehtaalla pari ylimääräistä pikku reikää säätötoimenpiteitä varten. Ja säätöruuveja käännellään myös samaa reittiä eli runkopalkkien välistä... vaatii kätilön kädet... Kannattaa käyttää neljää alipainemittaria jotka on varmasti kalibroitu näyttämään oikein.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  17. #17
    Tein omaan -88-malliseen synkkauksen pari viikkoa sitten. Joitakin eroja tuohon uudempaan on, mutta periaate lienee sama.

    Tein ensin kirkkaasta muoviletkusta (halk. 8 mm) synkkauslaitteen. Letkua yhteensä 20 m sekä sopivia T-haaroja ja 5mm:n kierteellä olevia lähtönippoja sopiva määrä.
    Pätkin letkun 5 m:n pätkiin (4 kpl) ja löin pätkät 2 m:n lautaan kiinni sähkäreiden naulakiinnikkeillä. Letkujen toiset päät yhteen T-haaroilla ja sisään jotein värikästä nestettä (itse käytin punaista jäähdytysnestettä).

    Synkkaus meni näin:
    - katteet pois sivuilta ja kone lämpöiseksi
    - kaasarien imukurkuissa olevat 5 mm:n ruuvit pois ja letkunipat tilalle, letkut nippoihin kiinni
    - kone tulille, jolloin letkuista näkee, missä kaasarissa on suurin imu (nestepinta nousee korkeimmalle), pidä huoli, että kone ei vetäise nesteitä sisuksiinsa
    - huomaa, että 2-pytyn (vasen-etu) kaasaria ei voi säätää, koska siihen tulee kaasuvaijerit, tätä käytetään perusteena muiden säädölle
    - kierroksia joku 2000-2500
    - säädetään muut kaasarit siten, että nestepinnat letkuissa samalla tasolla 5 cm:n tarkkuudella
    - säätöruuvit ovat kaasareiden välisessä vipusysteemissä siten, että niihin pääsee käsiksi runkopalkin alta kaasareiden välistä (vaatii notkeita sormia), itse käytin muistaakseni 7 mm:n hylsyä, jota käänsin sormin spiderman-käsineet kädessä
    - nestepinnat jotakuinkin tasan = synkkaus valmis

    Että näin meillä *
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  18. #18
    Itse myös aikoinaan tappelin kyseisen laitteen kaasuttimien synkronoinnin kanssa. Eli kuten yllä todettiin, vain sivukatteet pois ja erittäin pitkä, päästä nivelöity avain, johon 8 mm hylsy jollen väärin muista. Helpompi käyttää kuin meisselikärki. Ja ohuet hanskat käteen, muuten palaa helposti sormet.

    Itse säätämiseen suosittelen *Morgan Carbtunea niiden letkuhässäköiden sijaan. Itsellä oli mennä täysin hermot, kun tasapaino oli niin pielessä että öljy karkasi aina johonkin pyttyyn ennen kuin sain sen riittävän lähelle.
    Erkki Hugg
  19. #19
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos vastauksista taas. Huomenna tulee 20 metriä 5mm letkua, pitää sit duunata letkusysteemi läjään.

    Kannattaako olla nivelöity 90-astetta vai onnistuuko sellaisella jousella?
  20. #20
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nevalan Tiikeri @ Touko. 08 2007,12:40) kirjoitti
    Kaasarit pitää synkata silloin kun ne eivät enää ole synkassa tai kilometrien perusteella määräaikaishuolto-ohjelman mukaan tarkastus. Parhaiten epäsynkronin huomaa heikentyneestä epätatasaisemmasta tyhjäkäynnistä ja menon nykivästä luonteesta pienillä kierroksilla.
    Juurikin tuo käyttäytyminen koneella alkoi antaa motivaatiota hommaan. Eli pyörä selvästi käy outoon tahtiin kun ajelee pintakaasulla... Huomasin ilmansuodattimen vaihdon jälkeen, toivottavasti tästä on apua.

    Eli M5-kierre niissä paikoissa siis?
  21. #21
    Lainaa (Motohead @ Touko. 09 2007,17:55) kirjoitti
    Itse säätämiseen suosittelen Morgan Carbtunea niiden letkuhässäköiden sijaan.
    Vaikuttas kunnon laitteelta. Tiennytkään et tollasia on enää saatavilla. Meinaankuin eräs kaasari velho esitteli kerran omaa elohopea alipainemittariaan ja kertoi sittenkun tämän rikkoo niin uutta ei enää saakkaan.
    Mitähän tollanen kustantaa?
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  22. #22
    Lainaa (Tuppervaari @ Touko. 10 2007,00:25) kirjoitti
    Lainaa (Motohead @ Touko. 09 2007,17:55) kirjoitti
    Itse säätämiseen suosittelen Morgan Carbtunea niiden letkuhässäköiden sijaan.
    Vaikuttas kunnon laitteelta. Tiennytkään et tollasia on enää saatavilla. Meinaankuin eräs kaasari velho esitteli kerran omaa elohopea alipainemittariaan ja kertoi sittenkun tämän rikkoo niin uutta ei enää saakkaan.
    Mitähän tollanen kustantaa?
    Maahantuon kyseistä mittaria suomeen ja uuden pro mallin hinta toimituskuluineen orggilaisille 99€.


    X-Trager Oy
    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  23. #23
    Lainaa (wbaum @ Touko. 09 2007,18:06) kirjoitti
    Eli M5-kierre niissä paikoissa siis?
    5 mm:n kierre on ainakin malleissa -87...-88.

    Tuosta uudemmasta minä en tiedä.
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  24. #24
    Taas mahd tyhmä kysymys? Mutta siis tarviiko tossa 80vm 400cc hondassa synkata kaasarit... ne kaikki kaksi?
    En muka löydä myöskään koko kohtaa mihin nuo letkut laitetaan...?
    Ei sinänsä että jokin oisi pielessä,mutta jos oon vaan tottunut ja toimiskin jotenkin paremmin sitten tms...
  25. #25
    Käykö tyhjäkäyntiä tasaisesti oikealla kierrosluvulla(manuaali)? Jos käynti on karkeaa/epätasaista voi synkkauksesta olla apua olettaen että kaasuttimet on muuten puhtaat ja ok. Nipat/paikat pitäisi olla imukurkuissa, kyseistä hontaa en tiedä.. Onkai se mahdollista ettei niitä ole, voihan ne näppärä tehdä. Säätö tapahtuu kaasuläppien akselissa olevasta ruuvista(kaasuttimien välissä) käynnistä kyllä kuulee melko hyvin millon on oikealla suhteella läpissä jos ei ole laitetta, itse tein vesimittarin
    Kawasaki ER-5 -97
  26. #26
    Lainaa Zeppi kirjoitti Katso viesti
    Käykö tyhjäkäyntiä tasaisesti oikealla kierrosluvulla(manuaali)? Jos käynti on karkeaa/epätasaista voi synkkauksesta olla apua olettaen että kaasuttimet on muuten puhtaat ja ok. Nipat/paikat pitäisi olla imukurkuissa, kyseistä hontaa en tiedä.. Onkai se mahdollista ettei niitä ole, voihan ne näppärä tehdä. Säätö tapahtuu kaasuläppien akselissa olevasta ruuvista(kaasuttimien välissä) käynnistä kyllä kuulee melko hyvin millon on oikealla suhteella läpissä jos ei ole laitetta, itse tein vesimittarin
    Jaa kun taas katsoin ni siellähän olikin imukurkkujen päällä kannessa ruuvit.
    Vähän on tyhjäkäynti röpöstä ja oikeelta pakarista ihanku savuttaskin enemmän.
    Joku sano että kaks kaasariset vois säätää korvakuuloltakin,mutten usko että mun kuulolta. Pitää ehkä väsätä mittari tai jos joku lainaa? Kukaan?
  27. #27
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ri-2000016980/
    Pystyykö tuollasella tsekkaamaan?
    Ei tarvis rakentaa ja ei maksas silti paljon. Ensi kattoo sen...vasurin ja siihen synkaa toisen sitte samoihin lukemiin?
  28. #28
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Jaa kun taas katsoin ni siellähän olikin imukurkkujen päällä kannessa ruuvit.
    Vähän on tyhjäkäynti röpöstä ja oikeelta pakarista ihanku savuttaskin enemmän.
    Joku sano että kaks kaasariset vois säätää korvakuuloltakin,mutten usko että mun kuulolta. Pitää ehkä väsätä mittari tai jos joku lainaa? Kukaan?
    Kakspyttysen synkkalaite on helppo tehdä. Kolme metriä kirkasta letkua mihin täytetään (esim. jäte)öljyä 1/3 mitasta. Taitetaan puolesta välistä tiukahkolle mutkalle ja kiinnitetään johonkin laudanpätkään käsittelyn helpottamiseksi. Letkujen kumpaankin avoimeen päähän laitetaan pienireikäiset MIG-hitsisuulakkeet missä sama jenka kun niissä imukurkkujen rei'issä. Synkkamittari on valmis. Öljyjyn pinta pitää saada samalle tasolle koneen käydessä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  29. #29
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kakspyttysen synkkalaite on helppo tehdä. Kolme metriä kirkasta letkua mihin täytetään (esim. jäte)öljyä 1/3 mitasta. Taitetaan puolesta välistä tiukahkolle mutkalle ja kiinnitetään johonkin laudanpätkään käsittelyn helpottamiseksi. Letkujen kumpaankin avoimeen päähän laitetaan pienireikäiset MIG-hitsisuulakkeet missä sama jenka kun niissä imukurkkujen rei'issä. Synkkamittari on valmis. Öljyjyn pinta pitää saada samalle tasolle koneen käydessä.
    Mitenpäin tuo letku oikeen pitää olla? Siis siinä laudassa kun... siis se mutka ylös vai? Ja päät lähtee alhaalta vai päinvastoin? Ois hauska nähdä kun joku tekee ton...
  30.  
  31. #30
    Saiskos tästä toimintaperiaatteeseen vinkkiä:

    https://www.youtube.com/watch?v=RxkwZ-NDsVs
    Kawasaki Versys 650 2008
    Yamaha xj 600 1999
    Jingcheng 250-6 2007
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen