Mitenhän tämä mystinen tapahtuma käytännössä tehdään vfr750:ssä? Tankki auki ainakin, mitäs sitten tehdään
Mistä ne paikat löytyy synkkausletkuille?
No kyl se tankki kannattaa ennemmin nostaa kokonaan poies kun vain avata
Kaasareiden kumikurkuista löytyy ruuvilla peitetyt reiät synkkausletkuille. Näihin pitää yhtä lukuunottamatta kiertää liittimet letkua varten... siinä yhdessä on jo liitin josta menee letku bensahanalle.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Aiheesta on keskusteltu runsaasti aiemminkin, joten heitä tuonne hakuun sopiva hakusana ja asiaa pitäisi alkaa löytymään.
Tässä esimerkkinä -> hakutulokset hakusanalla "synkkaus" <-
Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...
Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä
Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...
Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
Kaikella kunnioituksella(wbaum @ Touko. 07 2007,13:58) kirjoitti
, mutta on asioita joita kannattaa tehdä itse ja myös asioita joita ei kannata.
Kun tietää prikulleen mitä tekee niin ne kandee tehdä kaikki muut ammattimiehen huoleksi. Väittäisin, että tietämätön saa noissa kaasari hommis enempi hallaa aikasex kuin hyvää.Ei aivan ysinkertainen homma kaikessa yksinkertaisuudessakkaan.
Jos haluaa harjoitella niin kandee alkaa huoltomieheksi
siinä ammatissa voi harjoitella toisten pyörillä![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
No toihan on ihan pa*kapuhetta. Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee. Ja jos ei ekalla kerralla menekään ihan putkeen niin toisella kerralla menee jo paremmin
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Haynes tai joku vastaava mallikohtainen huolto-opus saattaisi olla paikallaan, jossei hommat ole tuttuja.
Tulpatut liittimet, tai ruuvilla tukitut paikat liittimille löytyvät siis lohkosta imukurkkujen kohdalta. Säätö tehdään koneen käydessä, joten impuolelta ei mitään luonnollisesti poisteta. Tankkia voi joutua siirtämään, jotta pääsee käsiksi jossain kaasareiden välissä oleviin säätöruuveihin.
Samaa mieltä, nykyään varsinkin kun tietoa on mahdollista saada todella helposti kun vähän vaan jaksaa persettään puuduttaa penkissä nettiä surffatessa(PoS @ Touko. 07 2007,22:28) kirjoitti
Sanon vaik musta kaasari-synkka kohtuu vaativa duuni on ja vaatii tietysti alipainemittarin tai vastaavan... Mut tietoa on saatavilla joten kimppuun vaan!
Täs vaihees tietty joku huutaa että "tosi jätkät synkkaa kuulolla!!!![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Jos kehtaat harrastaa piratismia, niin katso vaikka tuosta Hondan omasta korjausoppaasta (pdf, noin 12 megaa)![]()
ainakin alle 90 luvun VFR:issä oli tuo putsarin kotelo pirun(wbaum @ Touko. 07 2007,13:58) kirjoitti
vaikea laittaa takas,kun oli vielä purkanut kaasari paketin
ei meinannut mennä millään paikoilleen,vaikka oli valu pelkäs
että jostain lohkee.ota sellainen kaveri "tueksi" kuka varmaan
on tuon homman joskus tehnyt,tahtovat vaan olla noita
"helppo homma" hemmoja,suurin osa,onnea yritykseen.
Taitaapi olla tuo vfr samatapainen laite kun vf-f aikanaan...
Todella V mäinen synkattavaSitä alumiini koteloa ei kannata irrottaa koska pitää kaasarit linjassaan,eli jos säädät se irrallaan on taas viturallaan,kun laittaa takasin
Sellanen taipuisa vartinen klemmari avain oli oiva laite siinä hommassa. Tämä siis vf-f:n kanssa opiskeltua,mutta luulisin että ei kauas mee...
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Kiitoksia vastauksista. Löysinkin tuon liittimien paikan ja säätönamiskojen sijainnin pdf:stä. En vielä oikein hahmota noita, pitää katsoa sinne tankin alle. Pikaisesti tuonnepäin mulkaisin vain kun ilmansuodattimen vaihdoin joku aika sitten... pääseekö tonne räplään runkopalkin alapuolelta vai miten, sen näkee sitten.
Jos se kovin mahdottomalta näyttää, niin jätän homman sikseen, mutta tapana ei nyt ihan heti ole nostaa käsiä pystyyn uusien asioiden edessä. Auton vien suosiolla korjaamolle ja jopa öljynvaihtoon, mutta mopoa on kiva itse ruuvata
Ajattelin tuollaisen letkuhässäkkä-tyyppisen laitteiston väsätä, jolla tuon synkkauksen pitäisi saada toteutettua.
Joo ihmisen tekemiähän ne on. Niinkuin sveitsiläiset taskukellotkin. Paloix vain ja tutkimaan.(PoS @ Touko. 07 2007,22:28) kirjoitti
Halvempi ja harmittomampi tapa on vain se et katsoo edes kerran kuinka joku muu sen tekee ja sitten yrittää itse.
Joitakin asioita ei todellakaan opi kuin tekemällä. Ja helppoa se on siinä vaiheessa kun tietää mitä tekee.
Edelleenkin olen sitä miltä, et kaasarien synkkaus halpismittareilla ja pelkällä lujalla uskolla itseensä on vähän niin ja näin.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Haa, onko tälläisä oppaita jossain 97 Blackbirdiin kanssa?? Saa laittaa linkkiä..(Nuutti @ Touko. 07 2007,23:24) kirjoitti
![]()
Jaahas ja osaisko joku kertoa mistä tietää että kaasarit pitää synkata![]()
Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
Kaasarit pitää synkata silloin kun ne eivät enää ole synkassa tai kilometrien perusteella määräaikaishuolto-ohjelman mukaan tarkastus. Parhaiten epäsynkronin huomaa heikentyneestä epätatasaisemmasta tyhjäkäynnistä ja menon nykivästä luonteesta pienillä kierroksilla.
VFR:n synkkauksessa ei oteta tankkia irti vaan katteen sivuposket ja ujutellaan letkut ja liittimet paikoilleen sopivia työkaluaj apuna käyttäen... ei oo mitenkään erityisen helppo homma. Runkopalkkiinkin on tehty tehtaalla pari ylimääräistä pikku reikää säätötoimenpiteitä varten. Ja säätöruuveja käännellään myös samaa reittiä eli runkopalkkien välistä... vaatii kätilön kädet... Kannattaa käyttää neljää alipainemittaria jotka on varmasti kalibroitu näyttämään oikein.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Tein omaan -88-malliseen synkkauksen pari viikkoa sitten. Joitakin eroja tuohon uudempaan on, mutta periaate lienee sama.
Tein ensin kirkkaasta muoviletkusta (halk. 8 mm) synkkauslaitteen. Letkua yhteensä 20 m sekä sopivia T-haaroja ja 5mm:n kierteellä olevia lähtönippoja sopiva määrä.
Pätkin letkun 5 m:n pätkiin (4 kpl) ja löin pätkät 2 m:n lautaan kiinni sähkäreiden naulakiinnikkeillä. Letkujen toiset päät yhteen T-haaroilla ja sisään jotein värikästä nestettä (itse käytin punaista jäähdytysnestettä).
Synkkaus meni näin:
- katteet pois sivuilta ja kone lämpöiseksi
- kaasarien imukurkuissa olevat 5 mm:n ruuvit pois ja letkunipat tilalle, letkut nippoihin kiinni
- kone tulille, jolloin letkuista näkee, missä kaasarissa on suurin imu (nestepinta nousee korkeimmalle), pidä huoli, että kone ei vetäise nesteitä sisuksiinsa
- huomaa, että 2-pytyn (vasen-etu) kaasaria ei voi säätää, koska siihen tulee kaasuvaijerit, tätä käytetään perusteena muiden säädölle
- kierroksia joku 2000-2500
- säädetään muut kaasarit siten, että nestepinnat letkuissa samalla tasolla 5 cm:n tarkkuudella
- säätöruuvit ovat kaasareiden välisessä vipusysteemissä siten, että niihin pääsee käsiksi runkopalkin alta kaasareiden välistä (vaatii notkeita sormia), itse käytin muistaakseni 7 mm:n hylsyä, jota käänsin sormin spiderman-käsineet kädessä
- nestepinnat jotakuinkin tasan = synkkaus valmis
Että näin meillä *![]()
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Itse myös aikoinaan tappelin kyseisen laitteen kaasuttimien synkronoinnin kanssa. Eli kuten yllä todettiin, vain sivukatteet pois ja erittäin pitkä, päästä nivelöity avain, johon 8 mm hylsy jollen väärin muista. Helpompi käyttää kuin meisselikärki. Ja ohuet hanskat käteen, muuten palaa helposti sormet.
Itse säätämiseen suosittelen *Morgan Carbtunea niiden letkuhässäköiden sijaan. Itsellä oli mennä täysin hermot, kun tasapaino oli niin pielessä että öljy karkasi aina johonkin pyttyyn ennen kuin sain sen riittävän lähelle.
Erkki Hugg
Kiitos vastauksista taas. Huomenna tulee 20 metriä 5mm letkua, pitää sit duunata letkusysteemi läjään.
Kannattaako olla nivelöity 90-astetta vai onnistuuko sellaisella jousella?
Juurikin tuo käyttäytyminen koneella alkoi antaa motivaatiota hommaan. Eli pyörä selvästi käy outoon tahtiin kun ajelee pintakaasulla... Huomasin ilmansuodattimen vaihdon jälkeen, toivottavasti tästä on apua.(Nevalan Tiikeri @ Touko. 08 2007,12:40) kirjoitti
Eli M5-kierre niissä paikoissa siis?
Vaikuttas kunnon laitteelta. Tiennytkään et tollasia on enää saatavilla. Meinaankuin eräs kaasari velho esitteli kerran omaa elohopea alipainemittariaan ja kertoi sittenkun tämän rikkoo niin uutta ei enää saakkaan.(Motohead @ Touko. 09 2007,17:55) kirjoitti
Mitähän tollanen kustantaa?
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Maahantuon kyseistä mittaria suomeen ja uuden pro mallin hinta toimituskuluineen orggilaisille 99€.(Tuppervaari @ Touko. 10 2007,00:25) kirjoitti
X-Trager Oy
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
5 mm:n kierre on ainakin malleissa -87...-88.(wbaum @ Touko. 09 2007,18:06) kirjoitti
Tuosta uudemmasta minä en tiedä.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Taas mahd tyhmä kysymys? Mutta siis tarviiko tossa 80vm 400cc hondassa synkata kaasarit... ne kaikki kaksi?
En muka löydä myöskään koko kohtaa mihin nuo letkut laitetaan...?
Ei sinänsä että jokin oisi pielessä,mutta jos oon vaan tottunut ja toimiskin jotenkin paremmin sitten tms...
Käykö tyhjäkäyntiä tasaisesti oikealla kierrosluvulla(manuaali)? Jos käynti on karkeaa/epätasaista voi synkkauksesta olla apua olettaen että kaasuttimet on muuten puhtaat ja ok. Nipat/paikat pitäisi olla imukurkuissa, kyseistä hontaa en tiedä.. Onkai se mahdollista ettei niitä ole, voihan ne näppärä tehdä. Säätö tapahtuu kaasuläppien akselissa olevasta ruuvista(kaasuttimien välissä) käynnistä kyllä kuulee melko hyvin millon on oikealla suhteella läpissä jos ei ole laitetta, itse tein vesimittarin![]()
Kawasaki ER-5 -97
Jaa kun taas katsoin ni siellähän olikin imukurkkujen päällä kannessa ruuvit.
Vähän on tyhjäkäynti röpöstä ja oikeelta pakarista ihanku savuttaskin enemmän.
Joku sano että kaks kaasariset vois säätää korvakuuloltakin,mutten usko että mun kuulolta. Pitää ehkä väsätä mittari tai jos joku lainaa? Kukaan?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ri-2000016980/
Pystyykö tuollasella tsekkaamaan?
Ei tarvis rakentaa ja ei maksas silti paljon. Ensi kattoo sen...vasurin ja siihen synkaa toisen sitte samoihin lukemiin?
Kakspyttysen synkkalaite on helppo tehdä. Kolme metriä kirkasta letkua mihin täytetään (esim. jäte)öljyä 1/3 mitasta. Taitetaan puolesta välistä tiukahkolle mutkalle ja kiinnitetään johonkin laudanpätkään käsittelyn helpottamiseksi. Letkujen kumpaankin avoimeen päähän laitetaan pienireikäiset MIG-hitsisuulakkeet missä sama jenka kun niissä imukurkkujen rei'issä. Synkkamittari on valmis. Öljyjyn pinta pitää saada samalle tasolle koneen käydessä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Saiskos tästä toimintaperiaatteeseen vinkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=RxkwZ-NDsVs
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007