Ostin vaimolle 125:sen varaderon. Pyörä on mahtava ajaa ja hyvä aloittelu pyörä, varsinkin kun kokemusta ei vielä ole paljoa. On kuitenkin vähän turhan mopo pidemmän päälle.
Miten on virityksen kanssa? Saako niin tehdä? Rekisteriotteessahan lukee 11 kW, mutta taitaa kaikkien vehkeiden rekisteriotteessa olla tehon paikalla jotain. Jos poliisisetä tuijottaa rekisteriotetta ja näkee turbon pakoputken välissä, niin miten on?. Tuleeko piiskaa? En nyt tietenkään ole mitään turboa laittamassa, mutta ehkä putkea, suuttimia, tms.
Varadero ottaa kierroksia 12500. Tuolla kierrosluvulla sopivasti hengittävänä ja tarpeeksi ruokaa saavana voisi tehoja olla mielestäni tuplastikin. Varadero ei kaiketi ole kuristettu
-
Onhan se näillä vakuutuksilla rek.otteeseen merkitsemättä ainakin vakuutuspetos?
Joskus tuli tollasta koeajettua kaverilta..mukava ajaa, _mutta_ ; tän talon ruohonleikkurissakin on enempi hevosia, parempi ääni ja melkeinpä kulkeeki kovemmin.![]()
636 -> 998
Heti ku tehoa tulee yli sen 11kW se pitää rekistöridä moottoripyöräks, sitten saa ajaa ihan laillisesti.
Jos virittää ja jää kii, ni siitähän tulee jotain katsastamattomalla pyörällä ajo tms.. Lisäksi vakuutuksethan menee myös tehopainosuhteen mukaan, joten niistäkin voi tulla jotain sanktioita.
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
eli jos virittelee (edes poistaa kuristukset tms.) pitää katsastaa. tosin sopivasti kun tekee niin ei sitä mistään huomaa päällepäin (en tietenkään yllytä, laitonta ku kerran on), mut voi tulla hintaa kolari/kaato tapauksessa jos vakuutustarkastaja huomaa.
en tiedä varaderosta, mut kyllä monista kevareista saa helposti 30-40 hepoa, mikä liikuttaa reilua 100kg jo ihan kelvollisesti.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Onko rajoitukset muuttuneet?(Elazi @ Touko. 05 2007,00:18) kirjoitti
Kevarin määritys on (ollut) alle 125cm^3. 11kw tehoraja on alle 18v.
Tää kuulostaa hyvin mahdolliselta Suomessa. Täytynee käydä joskus konttorilla(Elazi @ Touko. 05 2007,00:18) kirjoitti
-
(legi @ Touko. 05 2007,00:28) kirjoitti
Varadero on nelitahtinen, joten kuristuksia ei ole. Virittäminenkin on melkoisen vaikeaa, putki ja suuttimet kun ei tehoa tuo lisää edes kokonaista kilowattia. Ääntä senkin edestä. Kaksitahtiset ne on joissa on tuplamäärä tehoa. Melkeen vois sanoa että onhan se verrannollinen niihin työtahteihinkin; siinä ajassa kun nelitahtinen on sytyttänyt kerran on kaksitahtinen sytyttänyt jo kaksi kertaa. Näin karkeasti sanottuna. Varaderosta jos haluaa tehoa irti kannattaa kannet lähettää koneistamolle (300€/kpl, +muutama kilowatti) tai laittaa turbo(ammattilaisella ~1000€). Putki nyt on vain mukava lisä äänien kannalta, mutta sekin maksaa useita satoja.
Kevytmoottoripyörien valvominen ei kyllä poliisia kiinnosta sitten tipan tippaa. Poliisin pitäisi viedä pyörä penkitettäväksi ja sitä ne eivät tee elleivät ole aivan varmoja asiasta. Tiedän Suomesta vain muutamia tapauksia, joissa näin on tehty ja nekin ovat olleet äärimmäisiä. Esimerkiksi KTM on sellainen merkki, jonka aikuiset poliisitkin tietävät olevan "tehopelin" maineessa ja muutaman sellaisen ovat ratsanneet. Myös jos sattuu ajamaan 10 hevosvoimaisella pyörällä 160 km/h tutkaan saattaa se hieman aiheuttaa epäilyksiä. Vakuutusyhtiön sanomiset ovat sitten jo asia erikseen.
All show, no go.
ainakin mun ymmärryksen mukaan. eli jos tehoa on enemmän ei pyörä vastaa rekisteriotetta, tiedot pitää olla oikein. koskee mun tietääkseni kaikkia ajopelejä. (polkupyörää ei tarvii katsastaa jos laittaa päristimen pinnoihin mut eihän ne o rekisteröitykään(jj.lehtio @ Touko. 05 2007,00:47) kirjoitti
)
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Saa virittää tietenkin, noi "kevari" laimennukset on vaan siis A1 korttilaisille. 18-vuotiaana saa heittää sorsaa niillä laimennuspalikoilla. Konttorilla täytyy käydä toki mikä on.
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Obie
jep ei o juurikaan kokemuksia nelitahtisista kevareista. ja kyllähän se poliisi voi pyörää testata ja eron kyl huomaa jos tehoa on reippaasti ja siitä sit jatketaan. mut ei ne sitä tee (ei ehkä saa) jos ei o selvä tapaus kuten sanoit.
tiedän kevareita joista irtoo n. 40hp pelkällä putken vaihtamisella ns. normaaliin täystehoseen, kulkee 170-180 jne. mut ei taida ilmeisesti kannattaa varaderoa viritellä.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Tosiaan noilla pikkuviilauksilla ei hirveesti hyödy, mut Varreen myydään isompaa sylinteriä http://www.unlimited-power.net/anglais/homepagejc.htm En ole kuullut kokemuksia tai että kenelläkään edes olisi tuollaista. Mut mahtais liikahtaa hyvin noilla. Tuon perusteella ainakin:![]()
youtube.com/user/mototuomas
Vakuutukset ja ajoneuvon rakenteellinen nopeus tulevat helposti vastaan.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
nelitahti kevari on kyllä vihoviimenen laite viritellä varsinkin tuo varre paaaaallljon helpomalla pääsee kun myy kevarin pois ja ostaa jonkun viis tai kuussatasen pyörän tilalle paranee ne ajo-ominaisuudetkin kertaheitolla yleensä kevarista reilusti. eivätkä nuo ole edes paljoa painavampia kuin varre joka on varmaan painavin kevari ikinä.
Kumma että täällä kaikki vaahtoaa noista vakuutuksista, vakuutuspetoksista yms?! Mistä edes tiedätte onko ketjun aloittajalla teho/paino-suhteeseen perustuva, vai ns. "vanhanmallin", eli kuutiotilavuuteen perustuva vakuutus?(MattiR @ Touko. 05 2007,08:51) kirjoitti
![]()
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Ei tiedetäkkään, mutta kuvitellaan, että se on yhtä fiksu kuin me muutkin..(gold @ Touko. 05 2007,09:58) kirjoitti
Ainoa, joka meistä oikeasti jotain noista suunnitelmista tietää on jj.lehtio itse.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Ollakko viksu vai ei...(MattiR @ Touko. 05 2007,10:00) kirjoitti
No Varre on vähän turhan laiska ja vähän tekis mieli kutitella. Ei kuitenkaan huvita muuttaa vaimon mopoa laittomaksi. Noo tosta nyt saa varmaan aika hyvän hinnan, joten vois kai sen myydäkkin ja hommata vaikka transalpin.
Ei oikein varman tuntuista vastausta ole vielä tullut tohon kevarin virittämiseen. *Eroaako se mitenkään muiden vehkeiden virittämisestä, jos kortissa virtaa riittää ja kuutiotilavuus ei nouse. Muistaakseni auton rekisteriotteessa on ilmoitettu teho ja vakuutus on otettu rekisteriotteen mukaan. Saanko vaihtaa nokka-akselin
*Tällöin auto ei täsmää rekisteriotteen kanssa *
![]()
Ei ehkä kuulu koko foorumille, mutta liittyy hieman aiheeseen. Tunturi Super Sportin vakiopytyn kun porautti viimeiseen kokoon, niin kuutiotilavuus oli 55cc. Eli eikös siitä tullut kevariMitenkähän lain pitkä koura suhtautuu tällaiseen asiaan.
Kun kaikkea tarpeeksi tonkii, niin kaikki on laitonta. Sitten kai se selviää, kun kohdalle osuu.
-
Eihän kevarilla ole mitään nopeusrajaa edes? Vai mitä tolla rakenteellisella nopeudella haet?(MattiR @ Touko. 05 2007,08:51) kirjoitti
Sehän on niin yksinkertaista, että jos tehot menee sen yli mitä rek ote sanoo = laiton. Jos on A kortti niin sillon ei vaan tule sakkoja ajo-oikeudetta ajamisesta mikä, rapsahtaa jos ajat yli 11kw kevarilla A1 kortilla. Tosin ite en ole kuullut ikinä et joku olis jäänyt kiinni viritetystä kevarista, jotain urbaanilegendaa liikkuu mut ei mitään varmaa.
Rakenteellien nopeus tarkoittaa sitä optimaalista maksiminopeutta,(Juuzmo @ Touko. 05 2007,22:24) kirjoitti
jonka tehdas on laskelmissaan ko. fillarille todennut ja jota se
ei suosittele ylitettäväksi siksi, että rungon lujuus ja jäykkyys,
jarrujen teho ja muut ajo-omionaisuudet ja rakenteelliset
lujuudet kestävät ettei se rakkine hajoa kesken kaiken. Tätä
rakenteellista lujuutta tarkkailee myöskin Suomen viranomaiset
luokitellessaan kulkimen maksiminopeuksia ja kuormakestävyyttä ym.
Esim moottoripolkupyörien maksiminopeus tulisi olla 45km/h ja
vaikka niillä pienten virittelyjen jäkeen pystyykin ajelemaan
vaikka 80km/h, niin se on kiellettyä - ainakin poliisi lopettaa
niillä ajelun heti, kun vain käsiinsä sellaisen saavat ja taitavat
vielä haukkua ja antaa sakotkin etc ... Niissä on ilmeisesti aivan
alitehoiset jarrut mm sellaisiin nopeuksiin ja luultavasti rungon
ominaisuudetkin loppuvat kesken noille nopeuksille. Lisäksi niissä
pitäisi olla kunnolliset vakuutukset ja kuskeilla kunnolliset ajoluvatkin.
Sama koskee tietenkin ihan kaikkia muitakin ajoneuvoja.
Luokitusta voitaneen kutsua myöskin tyyppikatsastukseksi, jolloin
koko rakkineen ominaisuudet käydään aika tarkasti lävitse ja
samalla sen rakkineen ajokelpoisuus, maksiminopeudet etc
määritellään.
Jos esim. ajoneuvoon on ensiasennuksena laitettu niiiiin huonot
jarrut, että niillä ei voi eikä pysty rakkinetta pysäyttämään
vaikkapa 120km/h "riittävän" tehokkaasti, niin saatte olla ihan
varmoja, että sellaiselle vehkeelle tulee ajonopeusrajoitus. Voisin
kuvitella, että se turvamarginaaleineen olisi vaikka 60km/h
tai 80km/h. Tämä oli vain esimerkki tietenkin. On ihan selvä
myöskin, että mikäli vehkeestä ei saa niin paljon nopeutta irti,
että sillä pääsisi vaikka 100km/h niin sille ei välttämättä anneta
sellaista rajoitusta, joka kieltäisi ajamasta 200km/h. Tavallista
järkeä saa ja voi käyttää tässäkin.
Vakuutus voi olla teho/paino perusteinen eikä sillä
ole mitään väliä kuinka paljon kuutioita tai kolmioita siinä on.
Ihan sama vaikka olis 6600 kuutiota kunhan teho suhteessa
painoon pysyy vakuutusmaksuluokan sisällä. Ne ei hyväksy
luultavasti, jos tehoa lisätään, että takapenkille pannaan
vastaavasti tiiliskiviä lisäpainoksi, että suhde pysyisi ennallaan.
Mun puolestani saatte tehdä mopoillenne ihan mitä haluatte, mutta
kun kysyitte niin vastasin minäkin. Yhtään ei ole haitaksi vaikka
ihan oikeasti tietäisi miten asioiden tulisi olla ihan riippumatta siitä
miten sitten oikeasti teettekään. Mulle on ihan yksi lysti - ei ole
penniäkään kiinni siinä.
Rock ....
PS. Ai niin .. se vielä .. jos kulkupeliin tehdään tarpeeksi
muutoksia ja niiden vaikutuksesta pelin ominaisuudet muuttuvat
tarpeeksi, niin se pitää uudelleen katsastaa .. juurikin yllä
mainittujen ominaisuusmuutosten vuoksi. Tietenkin ..
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Nuo nykypäivän skootterit ovat tehty kulkemaan sen 70-80kmh. Jarrut ja alusta ovat sen mukaiset (poislukien kiinalaiset joista osan ominaisuudet ei tahdo riittää edes neljäänkymppiin). Suomessa nyt vaan sattuu olemaan laki joka määrittää mopon sallituksi huippunopeudeksi 45kmh. Suomeen tuotavat mallit rajoitetaan keinotekoisesti hitaammiksi kuin ne alunperin on tarkoitettu.(MattiR @ Touko. 06 2007,00:25) kirjoitti
Myös omassa pakettiautossani on Suomessa "rakenteellinen nopeus" 100kmh, mutta jos olen esimerkiksi ajoneuvon valmistusmaassa, niin yllättäen saankin rakenteen puolesta ajaa niin kovaa kuin se kulkee eli hurjat 140! Kyllä sen jarrut ja alusta pysyy kyydissä vallan mainiosti. (Suomessakin joka kerta kun olen moottoritiellä)
Mutta alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että jos et mitään ulospäin näkyvää muutosta tee niin kukaan ei koskaan tule kysymään mitään. Kai se teoriassa pitäisi katsastaa, mutta tuskin saat niin suurta tehonlisäystä aikaiseksi ilman turboa, että kukaan edes huomaisi vaikka tutkisi.
Käsittämätöntä viranomaisenpelkoa aikaisemmissa vastauksissa.
Jees, mutta mun mielestä niille kevareille ei ole kyllä määritelty mitään rakenteellista maximinopeutta, tai en kyl ole ikinä kuullutkaan et jossain olis ne mainittu. Eikä ne poliisit varmastikkaan ala koittamaan et kulkeeko sun piikkis 140 vai 180. Eli käytännössä ne poliisit ei voi sanoa yhtikäs mitään nopeudesta.(MattiR @ Touko. 06 2007,00:25) kirjoitti
Ihan turhaa tollanen poliisipelko, kun käytännössä ottaen HYVIN harva jää kiinni. Eli palikkaa pyörään ja menoksiJos poliisit tulee marmattamaan niin ei muu auta kuin
![]()
2-tahtisista joo, mutta nelareista ei kyllä toivoakaan. Eikä kyllä kaikista 2-tahtisistakaan. Parista kyykystä (RS, Mito, NSR) ja sitten näistä Kottaraisista tuo on mahdollista.(legi @ Touko. 05 2007,00:28) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Se, että sä et ole kuullut rakennenopeudesta, niin ei TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sellaista ei olisi olemassa.(Juuzmo @ Touko. 06 2007,02:19) kirjoitti
Joka jumalan (moottori)kulkuneuvollehan nuo määritellään ainakin laitteen valmistajan taholta. Harvemmin niitä tosin tällaiset tavikset joutuu käsittelemään. Näitäkin toki, niinkuin tuossa aiemmin todettiinkin, voidaan rajoittaa/rajoitetaan edelleen vielä paikallisilla säädöksillä, eli mm. mopon ja pakettiauton max. nopeudet on Suomessa rajoitettu, vaikka ne todellisuudessa olisikin suunniteltu hieman kovempiin nopeuksiin.
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Aika harvasta pyörästä lähtee dynossa se mikä rek.otteessa lukee. Voi olla yli tai alle
Mutta A1 luokan kevarilla sen pitää olla alle 11kW riippumatta siitä kuka sillä ajaa. Eihän mopoautoakaan saa virittää kulkemaan 80km/h vaikka sillä ajaisi B-kortillinen kuski.
Sitten kun Varadero on rekisteröity moottoripyöräksi (A2 alle 25kW tai A) niin sitten siinä saa olla vaikka kuinka paljon tehoa..
Tuskin näiden turbopyörienkään valmistajan suosittelemia nopeuksia valvotaan, puhumattakaan streetfightereistä ja hc-kustomoiduista choppereista joiden ohjausgeometriaakin on muuteltu! Tosin olen kuullut huhuja joiden mukaan vaihdettu ohjaustanko on vaikuttanut vakuutusyhtiöltä saatuihin korvauksiin negatiivisesti..
Mutta toisaalta: kuka huomaa eroa 15hp - 20hv välillä. 2tahtisista piikeistä epäilen että valtaosa oikeasti on täystehoisia!
Aprilia RS 115kg n.23kW luki joskus rek.otteessani, kuristukset ilmeni vain siinä että rek.otteessa luki 11kW, kuten monella muullakin. ( ja tietysti napista painamalla pakoaukon säätimen sai ala-asentoontilanteen vaatiessa )
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Mitä tulee siihen, että moposkoollereilla voi muualla maapallolla
ajella niin tai näin ja meillä ei, niin lakihan on meillä hieman
kenties vanhentunut .. Toisaalta kukaan ei ole väittänytkään,
että laki olisi jotenkin OK, joten mars mars eduskuntaan ja pyytämään
muutosta ...
Ja vielä ajoluvatkin pitäisi olla suurempitehoisten kanssa kunnossa.
Kyllä on ihmiselle monta kiusaa järjestetty Suomessa .. on se niin väärin ..
No niinpä .. rakenteelliseen nopeuteen ne ovat laskevinaan senkin,
kun vehkeellä ajetaan vuosia, että miten todennäköistä on, että esim.
jarrut ovat vielä siinä kunnossa kuin vaaditaan. Joku tietenkin voi
sanoa, että kuluuhan ne kaikissa vehkeissä .. no niinpä tekeekin, mutta
jos ne on alun perin tehty parista pellinpalasta, niin varmaa on, että
ne eivät tule kestämään kuin yhden kovan jarrutuksen, jos sitäkään.
Mutta ihan sama se minulle ... ei hetkuta mitenkään ..
Ajaahan jengi ylinopeuttakin kaiken aikaa .. kuitenkin se joillekin
napsahtaa sekin .. harkitkaapa ihan itse kuten tähänkin asti.
Minä en ole kieltänmässä teiltä yhtään mitään, kunhan kirjoittelen.
Kuten itsekin jo aiemmin totesin ja samoin joku toinenkin jo totesi,
niin ihan kaikki lait ovat siltikin voimassa vaikka niistä ei olisi
kuuna päivänä kuullutkaan. "En tiennyt" ei pelasta yhtään.
Edelleenkin: tehkääpä ihan itse mitä parhaaksi näette ja haluatte.
Rock .... hyvä meininki ..
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
varokaas puheitanne varresta... mää oon ylpee tämänvuotisen varrukan omistaja
http://www.youtube.com/watch?v=XyNLCu3G7z8 tommosella se äänipuoli korjaantuu ja tehojen kanssa on vain elettävä... tosin rattailla voi pelailla jos siltä tuntuu
Heko heko... ja jälleen älyvapaa kommentti