Tarkoitus lähteä vaimon kanssa la 12.5 Tallinna - Krakowa-Zakopane-Tatra-vuoristo-Nowy Sacz-Lublin-Tallinna ja sitten yli meren kotia.
Matka kestäisi n. 2 vk. Meno matkalle Krakowaan olisi varattu 3 vrk.
Krakowassa 3 vrk. Slovanian puolella 3 vrk ja paluumatkaan 3 vrk.
Tarkoitus ajella meno ja paluu inhimillisillä päivämatkoilla.
Viimekesänä tuli käytyä Italiassa ja matkat olivat 300 - 500 km/pv.
Ottaisin mielelläni majapaikoista ja muusta oleellisesta tiedosta ohjeita/neuvoja vastaan.
Jos tiedossa hyviä reittejä Krakowaan ja sieltä pois, niin kertoilkaa.
v-strom
Jos Krakovassa meinaatte kolmekin päivää viettää, niin kerkeisitte hyvin käydä Wieliczkan suolakaivoksissa, jotka ei ole kaukana Krakovasta. Ihan mesta paikka muuten! Toinen tutustumisen arvoinen kohde on Auschwitz-Birkenau. Sinne mennessä kannattaa tosin varustautua tietyllä asenteella, sillä paikka ei paljoa naurata. Tuntuu muuten normaalit arjen ongelmat aika vähäisiltä sen jälkeen. Auschwitziin kannattaa ajaa mopolla, sillä järjestetyt bussikuljetukset ovat aivan v**** hitaita. Ja opastettu kiertokäynti on aivan ehdoton must.
Hotelleista/hostelleista kannattaa kysellä Krakovan pubikarttoja. Muutamat pubit ovat aika mielenkiintoisia, mm. Singer ;)
Ravintoloista oma suosikki oli ihan keskustan lähellä oleva Azteca osoitteessa Pl. Wszystkich Swietych![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.
ja tuosta auschwitzista sen verran että mopolle pitäis turvallinen paikka löytyä. 2 vuotta sitten (autolla kyllä olin) siinä parkkiksella oli 3 mopoo ja 4 vartijaaheti kun tuli pikkupojat kattoon pyöriä, oli vartija pamppu kädessä häätämässä poikia pois
nyt ku rupeen ajatteleen ni ne mopothan oli suomalaisia.
mutta ei muutaku pyörä alle ja![]()
Auschwitzista sen verran, että siellä varmaan tulee käytyä.
Vaikka esimakua sain Jerusalemissa helmikuussa, kun kävin Vainojen-museossa. Auscwitsistä oli kaikkea rekvisiittaa paikalla ja itselle ja vaimolle paha olo tuliaisiksi. Luultavasti käyn siellä vaikka tiedän että kauhistusta on.
Majapaikatkin kiinnostaa (siistit ja suht' edulliset) ja reitin valinta Krakovaan.
v-strom
Ajeltiin viime kesänä Puola - Slovakia - Unkari jne. Olimme yötä Tatraska Lomnica -nimisessä laskettelukeskuksessa. Hienot maisemat ja aika upea vanha hotelliksi kunnostettu linna. Juttua löytyy minun WEB-sivuilta.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Krakovaan tulin aina etelästä päin nii nuista reiteistä ei paljo ole sanottavaa. Vois kai sen verran kuitenki sanoa, että 300km matkalle pysty kuluttamaan junalla 8 tuntia.(v-strom @ Huhti. 20 2007,16:54) kirjoitti
Ite asuin molemmilla kerroilla Krakovassa semmosessa paikassa ko Mama's Hostel. Tosi siisti ja mukava paikka, mutta soveltuu mielestäni aika huonosti moporisteille. Rautatieaseman lähellä oli yks pikkunen mesta joka oli hinta-laatusuhteeltaan aivan järettömän hyvä mutta en nyt tähän hätään muista sen nimeä. Voin kyllä tiedustella niiltä jotka siellä asui.
Slovakian puolella Tatroilla oli yks hemmetin kiva hotelli jossaki pikkukaupungissa mutta en millään muista paikan nimeä koska ystävä alkoholilla oli osuutta asiaan
Yleensäkkin voisi sanoa, että minne menettekin niin mopo semmoseen paikkaan josta sitä ei viedä.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Krakowan suunnalla kurvailtiin pääsiäisen aikaan. Pärnusta ajeltiin kahdessa päivässä Wielizkaan, paikkapaikoin oli kylmääkin.
Wielizcka on suolakaivoksen lisäksi ihan hyvä leiripaikka, kohtuuhintaisia hotelleja ja pyörillä suht turvalliset paikat, Me oltiin Motelli Gorskossa. Klik.
Ihan kohtuumesta. Taksilla ja julkisilla voi kulkea Krakowaan eikä hirveesti maksa.
Aushwitz oli pääsiäissunnuntaina kiinni, poikia harmitti, itse olen siellä kolme kertaa poikennu ja aina vaan ahdistaa enemmän eli olisin odotellut kahvilassa. Birkenaussa käkäilin parkkiksella kun pojat katteli parakkeja.
Hyvä reitti Tatralle Zakopanen kautta Tatra Lomnickaan, missä paljon majoitusta tai Srebske Plesoon (olikohan noin?).
Me paineltiin tällä kertaa Brnon radan ja Ceske Budejovicen kautta etelätsekkien mutkateitä pitkin Stuttgarttiin katselemaan Porcheja ja Mersuja.
Via baltikalla ei ollut vielä yhtään tietöitä, eikä juuri Puolassakaan.
Kerroppa tarkemmin tästä paikasta. Meinaan viimekesänä varsovan keskustassa istuskellessa tuli paikallisten kans rupateltua niitä näitä. Joku mainitsikin jotain tosta kaivoksesta mut ei tullu tarkemmin kysyttyä ja ei sit enää tullut mieleen ku Krakovaan ajelin. Eli jospa ens kerralla.(demonos @ Huhti. 20 2007,11:53) kirjoitti
Puolassa on tosipaljon tienvarsi motelleja ja uusia rakennetaan.Tosin kaikkiin ei visa kelpaa, mut ei oo hintakaan posketon.
Varsovasta Radomia kohden E77;n varrella on tällänen paikka.Suosittelen! Kylä oli muistakseni Bialobrzeki.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tässä linkki (www.kopalnia.pl).(Tuppervaari @ Huhti. 21 2007,17:33) kirjoitti
Paikka on ihan käymisen arvoinen; yli miljoona vuosittaista kävijää ei voi olla väärässä... Ruuhkiin voi siis varautua, lippujen ostopaikka on vähän ahdas ja ulkona voi tulla auringonpaisteessa mopovaatteissa aika lämmin. Alhaalla käydään yli 100 m syvyydessä, joten siellä on mukavat oltavat. Kaivoksesta löytyy patsaita, temppeli yms. ja kaikki on veistelty suolasta. Puiset tukirakenteet ovat myös aika massiivisia paikoitellen. Opastuskierros on perustellinen, kesti varmaan pari tuntia.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Jos sinne kaivokselle meinaat mennä niin annan tämmösen vinkin: kannattaa kysyä parkkipaikalla onko sielä vartijat kuinka myöhään, ainakin jos meinaat myöhään mennä.
Monilta paikoilta oli vartija lähteny paljon ennen kaivoksen sulkemis aikaa, eikä se oo semmosta aluetta johon hirveen turvallisin mielin jättää pyörää ilman vartiointia.
demonos tuossa jo hyviä haasteli.(v-strom @ Huhti. 20 2007,10:49) kirjoitti
Reitistä sen verran, että itäkautta koukaten maisemat ovat enemmän "maalaista" ja liikenne on rauhallisempaa (Puolan mittakaavassa). Vehreyttäkin enemmän.
Jos yhtään kaupunkilomailusta tykkää, niin Krakowassa menee leppoisasti tuo kolme päivää. Koko mestan näkee kyllä päivässä, mutta jos lomailee, niin mikäs on nastassa kaupungissa ollessa.(v-strom @ Huhti. 20 2007,10:49) kirjoitti
Juutalaiskaupunginosassa (Schindlerin listan yksi tapahtumapaikka, en ole itse leffaa vielä nähnyt) kannattaa käydä, on aika erikoinen paikka. Jotkut talot täysin p*skana, kun kukaan ei uskalla ostaa. Jos vaikka omistajasuvun edustaja joskus vielä jostain löytyisikin ...
Kuninkaanlinna on upea mesta, yksi hienoimmista kirkoista on siellä. Hindujen mukaan toi kuninkaanlinnan alue on yksi maailman seitsemästä pyhästä paikasta, jonka kätköissä on jumalallista energiaa säteilevä tshakra-kivi. Maailman muut vastaavat paikat ovat Visegrád, Rooma, Jerusalem, Delfoi, Mekka ja Delhi. (LÄHDE)
Suolakaivos on kaakkoon ja Auschwitz lounaaseen/länteen, joten toinen kannattaisi käydä matkalla Tatralle päin? Suolakaivoksellahan voi käydä vaikka valmiilla puolipäiväretkellä pikkubussilla, Auschwitzin reissulla on oma kulkuneuvo kätevä (leirejä on kaksi, Auschwitz ekaksi ja sitten Birkenau).
Paluumatkaan kannattaa jemmata yksi varapäivä, jos vain suinkin mahdollista. Jos vaikka ajaminen tai sade hyydyttäisi...
Kirjoittele sitten tuosta vuoristo-osuudesta, se kiinnostaa kovasti!
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
(JyrkiJ @ Huhti. 21 2007,19:27) kirjoitti
![]()
![]()
ja kiitoksia!
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kiitti vastauksista. Mennessä varmaan yöpyminen Kaunas, seuraava
Lublin ja kolmantena Krakova.
Ken siellä ajellut?! Onko tämä hyvä jako menomatkalle?
Tarkoitushan ei ole urakoida, vaan ajella siedettäviä päivämatkoja.
Krakovassa näyttää tekemistä riittävän 3:ksi päiväksi.
Vietetään siellä lomaa ja katsellaan kaupunkia.
Sen jälkeen varmaankin Tatran vuoristo maistuu.
Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Etenkin menomatkan reitinvalinnasta ja majapaikoista.
Ei kun odottamaan.![]()
v-strom
Matkallahan ei kaikkea ehdi nähdä...(v-strom @ Huhti. 22 2007,22:06) kirjoitti
... mutta jos te ajatte alas Krakovan "itäpuolta", niin ylös olisi vaihtelua ajaa "länsipuolta"...
... mutta siinä olisi taas sitten ongelma: Varsova. Se vaatisi taas yhden kokonaisen kaupunkilomapäivän.
Varsova on mielestäni mielenkiintoinen ja yllättävän viihtyisä kaupunki. Mutta jos Krakovassa hyvä oleskeluaika on kolme kokonaista päivää, niin Varsovassa pärjää yhdellä. Kaupunkihan on iso, mutta vanha ja uusi keskusta ovat hyvin pienellä alueella (uusi keskusta on siis about 500 vuotta vanha).
LINKKI_Varsova
Mutta ehkä toi on teille sitten sillä seuraavalla reissulla käyntikohde?
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Kaunas-Lublin-Krakova päivämatkajako vaikuttaa hyvältä. Puolassa ei kovin pitkiä päivämatkoja moottoriteiden ulkopuolella kannata suunnitella, tiet ovat usein ruuhkaisia ja kylien keskustat, onnettomuudet ja tietyöt hidastavat liikennettä.
Tuolla Bialystok-Lublin-Rzeszow välillä tie on kapeaa, röykkyistä ja uraista, mutta ihan ajettavissa kyllä. Rzeszowiin saakka maasto on tasaista maalaismaisemaa ja pikkukaupunkeja, siitä etelään kaunista vuoristoa.
Majapaikkoja ei kannata murehtia, Puolassa niitä kyllä löytyy, tienvarsilla on parinkymmenen kilometrin välein hotelleja/motelleja. Taso ja hinta noissa paikoissa vaihtelee, tänä keväänä halvin motelli oli 12 eur/yö Varsovan eteläpuolella. yleensä hintataso on välillä 20-40 eur/ singleroom, sisältäen aamiaisen. Kohtalaisen siistejä paikkoja omalle kohdalleni osui, tuntihotellit kannattaa ohittaa, jos tarkoitus on nukkua.
Jos porukassa jollakulla on Zumo navigaattori, tuntee sekin noin puolet Puolan majapaikoista.
Tatra on huippukohde. Mukavia pikkuteitä ja hienoja maisemia. Ja Krakova eräs viihtyisimmistä kaupungeista, joissa olen käynyt.
Hyvää matkaa !
Vähän riippuu, mitä kautta ajaa ja mihin vertaa. Ihan ok on ajella.(bemAr1 @ Huhti. 23 2007,19:30) kirjoitti
Juuri ennen Lublinia ei ole kovin hyvin motelleja (muistaakseni), itse Lublinissa hotellit oli sikakalliita (respoista kysellen, ja vaikka kuinka sikana tinkien) ja kun kaupunkikin tuli nähtyä siinä samalla, niin viime kesänä jatkoimme kohti Krakovaa. Eka tai toka motelli (tien oikealla puolella, noin 10 kilsaa Lublinista Krakovan suuntaan) oli jo tosi ok, portti kiinni yöksi ja siisti ravintola alakerrassa, niitä motelleja on kyllä senkin jälkeen ihan kivasti seuraavalla 20 kilsalla nokka kohti Krakovaa.
Edit: muutama kilsa ennen tuota motellia oli tien vasemmalla puolella 24/7 Tesco, hyvä paikka täydentää varastoja...
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Toi voi olla ehkä vähän haasteellinen, tietysti riippuen siitä, kuinka aikaiseen Kaunasista on lähtö (Kaunasin vanha osa ja kauppakatu ovat ehdottomasti nähtäviä mestoja, tosin niissä ei kauaa nokka tuhise).(v-strom @ Huhti. 22 2007,22:06) kirjoitti
Myös se, onko yöpyminen ennen vai jälkeen Lublinin, merkkaa paljon, mutta sanonpa näin: jos lähtö aamupäivällä Kaunasista, käväisy Bialystokissa, tutustuminen Lubliniin, ja sitten yöpyminen Lublinin eteläpuolella, niin piitkä päivä tuosta tulee.
Bialystok on mielenkiintoinen pikavisiitti kaupungeista kiinnostuneille: mestasta puuttuu ns. vanha kaupunki, siellä ei ilmeisesti ollut yhtään tiiltä toisen päällä -40 luvulla. Tunnelma on vähän erikoinen, kun historiallisia kerrostumia ei juurikaan ole.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Näin nyt. Sain liput myöhäisempään ylitykseen ja perillä Tallinnassa klo 11.30. Tullin läpi tulo varmaan kaikkineen n. 1 h. Joten etelän suuntaan ajamaan n. klo 1300.
Olisiko vara-yöpymispaikkoja ennen Kaunasta, jos vaikka kelit ja muut koukerot hidastaa matkaa. Pääsisi ihmisten ajoissa yöpuulle, että aamulla jaksaa ajoissa lähteä paahtamaan Puolan maaperälle.
Parin viikon kuluttua lähtö, ei kun vinkkejä tänne. Kiitti etukäteen.
v-strom
Hotelli Berzkalni Bauskassa, 80 km Riikasta etelään.
http://www.berzkalni.lv/karte_eng.htm
Ei mikään luonnonkaunis paikka, mutta hotelli on uudehko, siisti ja ruoka hyvää. Huoneen hinta 24 eur/yö, pippuripihvi 6 eur. Parkkihallia ei ole, mutta pyörän saa pääoven viereen katoksen alle.
Itse olen kolme kertaa ollut tuolla yötä. Matka juuri tuosta 11.30 laivasta on sopiva ensimmäiselle ajopäivälle, joka minulla tosin on alkanut Suomen puolella aamuhämärissä parin tunnin ajolla Helsinkiin.
Yksi tärkeä kysymys Itäistä-Eurooppaa kiertäneille.
Onko turvallista lähteä kaksin ja yhdellä pyörällä kiertämään kyseistä reittiä?
Mikä siellä on suurin riski? Ken tahtoo auttaa vastauksin, niin vastaathan, kiitos!
Totuushan on, että missä vain voi sattua mitä tahansa.
Eilen vaimon ilme kertoi, että taitaa olla paras kysellä vielä muilta varmistuksia kyseiseen asiaan.
v-strom
Liikenne on suurin riski Puolassa. Pitämällä silmät auki ja vahtimalla liikennettä sekä edessä, että takana, tuosta karusellstä selviää kyllä. Totuus kuitenkin on, että Puolan liikenteessä kuolee 4x enemmän ihmisiä suhteessa väkilukuun, kuin Suomessa. Ja kun väkeä on 38 miljoonaa, tarkoittaa sitä, että onnettomuuksia sattuu paljon.
Oman turvallisuuteni puolesta en ole koskaan pelännyt, ja pyörän olen pitänyt tapana lukita ketjulukolla ja pitää irtotavarat piilossa, niin ettei siitäkään ole ollut huolta.
Ruuan puhtaus ja bakteerikannat voivat poiketa tästä kotimaisesta ja herkkävatsaisten kannattaa ainakin kesäaikaan ottaa jotain ripulilääkettä matkaan.
Aina matkalla voi sattua mitä vaan, mutta minun mielestäni ei ole mitään syytä pelätä yhdellä pyörällä matkustamista.
+1 tälle.(bemAr1 @ Huhti. 28 2007,18:24) kirjoitti
Jos riskit haluaa minimoida, niin yleis- ja liikenneturvallisuuspoliittisista syistä ei kannata ajaa pimeällä.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP