Voisiko joku kertoa, että miten suuri ero on öljyillä 10W40 ja 15W40 ja miten se käytännössä ilmenee, jos ilmenee? Jos mopovalmistaja suosittelee 10W30 öljyä, mutta laittaakin koneeseen 15W40, onko sillä muuten eroa kuin pakkasella käynnistettäessä?![]()
15W40 käy hyvin jos et pakkasella usein mopoa käynnistele. En nyt löydä mistään taulukoita, mutta tuo 10W sopii jopa pakkasille. Jälkimmäinen luku esim. 40 kertoo, että voitelukalvo säilyy kuumemmissa olosuhteissa öljyn menemättä liruksi kuin esim. 30.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Jos valmistaja suosittelee 10w30, niin en näe erityistä syytä käyttää 15W40, kun molempia saa yhtä halvalla. Esim teboil moniaste, delvac. Synteettisenä kumpaakaan vahvuutta ei taida löytyä, 10w40 alkaa löytyä.
10W40 ja 15W40 ero on se, että kun öljyä valmistetaan, niin lähtökohtana käytetään 10w-40:sessä 10W öljyä. siihen lisätään sitten viskositeettiaineita, jotka nostavat sen 40 asteeseen lämmettyä. Ongelma on, että viskositeetti aineet hajoavat moottoripyörän vaihteistossa ja öljy ohenee.
15W-40 öljyssä on lähtökohtana paksumpi öljy, viskositeettiaineita tarvitaan vähemmän ja siten niitä on vähemmän hajoamassa. öljy pysyy paremmin samanpaksuisena. mutta ei ole kylmällä yhtä hyvää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kuinka lämmin on se kylmä, millä eroa syntyy? Nyt on 10W40 ja kylmänä kolahtaa ykköselle polkaisu, onko mitään järkeä vaihtaa 15W40 tässä vaiheessa vuotta? Uhkaan ajaa vielä lokakuun. Joo, pläräilin Delvac-juttuja ja tekee mieli kokeilla sen maagisia vaikutuksia. Lämpötila tuolla on siinä 10 asteen hujakoilla aamuisin kun käyntiin pitäs päästä. Niin, että oisko järkeä vaihtaa? Saa myös toppuutella ja oikaista jos olen käsittänyt jotain täysin väärin. Ja jos sitä Delvaccia laittaa niin mitä eroa (paitsi hinta) on sillä epä- tai synteettisyydellä? Niinku nämä:
Mobil Delvac 1 5W-40 täyssynteettinen 4L 44,90€
Mobil Delvac MX 15W-40 4L 25,90€
ER5
low temperature specifications
sae
prefix dynamic viscosity
cranking maximum dynamic viscosity
pumping maximum
00W 06,200 mPa s @ −35 ℃ 60,000 mPa s @ −40 ℃
05W 06,600 mPa s @ −30 ℃ 60,000 mPa s @ −35 ℃
10W 07,000 mPa s @ −25 ℃ 60,000 mPa s @ −30 ℃
15W 07,000 mPa s @ −20 ℃ 60,000 mPa s @ −25 ℃
20W 09,500 mPa s @ −15 ℃ 60,000 mPa s @ −20 ℃
25W 13,000 mPa s @ −10 ℃ 60,000 mPa s @ −15 ℃
high temperature specifications
sae
suffix kinematic viscosity
low shear rate dynamic viscosity
high shear rate
20 05.6 – 9.30 mm2/s @ 100 ℃ >2.6 mPa s @ 150 ℃
30 09.3 – 12.5 mm2/s @ 100 ℃ >2.9 mPa s @ 150 ℃
40* 12.5 – 16.3 mm2/s @ 100 ℃ >2.9 mPa s @ 150 ℃
40** 12.5 – 16.3 mm2/s @ 100 ℃ >3.7 mPa s @ 150 ℃
50 16.3 – 21.9 mm2/s @ 100 ℃ >3.7 mPa s @ 150 ℃
60 21.9 – 26.1 mm2/s @ 100 ℃ >3.7 mPa s @ 150 ℃
Pumpattavuus rajat löytyy linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy
Olleellisinta on käyttää moottori lämpöiseksi ennen ajoon lähtöä. Syylärin kuumeneminen ei vielä tarkoita öljyn lämpeämistä.
Täältä löytyy perusasioita moottoriöljystä http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy. Jos syvällisempää tietoa kaipaa niin siihen on hyvä apu jokin ajoneuvojen voitelutekniikaa käsittelevä oppikirja.
10W öljyä voi käyttää ihan pakkasolosuhteissa sieltä -10 asteen paikkeilta. 15W käy varmasti jostain -5 asteesta ylöpäin. Että niissä oluhteissa, kun yleensä katupyörällä viitsii ajaa, nuo öljyt käyvät. Ehkä kylmemmissä olosuhteissa hyvä kone lämmityskäyttää ennen liikkeellelähtöä(pätee myös kesäoloissa), jolloin se ykkönen kolahtaa hieman vähemmän.
Mitäs eroa on sitten sillä, että öljy on dieselille tai ei?
No tarkoitat varmaankin delvaccia. No sillä kyllä on luokitukset myös bensakoneelle, joten moottoripuolella ei pitäsi olla murhetta. Jos purkin kyljestä löytyy API-luokitus, yleensä vähimmäisvaatimus SG, niin se käy MP:n bensakoneeseen.
Ei kannata käyttää korkeampaa viskositeettia kuin koneenvalmistaja suosittelee. Eli tuossa tapauksessa toi 40 vs 30 tuossa tapauksessa voi jotkut laakerinvalykset olla niin pieniä ettei jäykempi öljy toimi niin kuin kuuluisi.
Muokataan vielä sen verran ettei tuo välttämättä lyhellä aikavälillä tee mitään akuuttia mutta pidemmällä välillä liian nopaaa kulumista.
ZX10R -08
S1000RR -11
Ei kannata käyttää korkeampaa viskositeettia kuin koneenvalmistaja suosittelee. Eli tuossa tapauksessa toi 40 vs 30
Minkä sitten tuo oikein perustuu? Jos ajetaan oikein lämpimissä olosuhteissa, siis ilman lämpötila hiutelee hellelukemia, niin toki nelikymppinen öljy pelaa koneessa paremmin. Ei siitä korkeammasta viskositeetistä ainakaan haittaa ole. Jos pyörällä lähtee kesällä matkailemaan vaikkapa Etelä-Eurooppaan, tulee vastaan helposti noita haastavia olosuhteita niin pyörälle kuin kuskillekin.
En tiiä onko ajat muuttuneet, mutta kaikissa mun mopojen käyttöohjekirjoissa on ollut taulukko, jossa näkyy moniaste-öljyjen sopivuus eri lämpötiloihin. Eli ei ole suositeltu yksiselitteisesti 10W30 öljyä vaan näytetty lämptila-graafilla, jotta tuo toimii siihen ja siihen lämpötila-haarukkaa. Esim. 20W50 taas toisella (=lämpimämmällä) lämpötila-haarukalla...
<p>2002-2014</p>
Johan tuon kerroin tuossa omassa viestissäni. Jos koneenvalmistaja on rakentanut koneen johon suosittelee jotain viskositeettiia, en näe mitään syytä lähteä sitä muuttamaan.
Tästä syystä olen ajellut tuolla omalla Kawallakin kahtena kesänä radalla säällä kuin säällä siihen suositellulla 10W/40 öljyllä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Kuumissa olosuhteissa tuo kolmikymppinen öljy saattaa mennä "liruksi" ja voitelukyky heikkenee, sitä tarkoitan.
Sitä estämään moottoreihin on rakennettu jonkinlainen jäähdytys...luulen ma![]()
juuri nyt pyörätön
Sitä estämään moottoreihin on rakennettu jonkinlainen jäähdytys...luulen ma
On myös ilmajäähdytteisiä moottoreita, joiden jäähdytys riippuu aika paljon ilman lämpötilasta. Nestejäähdytteisessä kuten myös ilmajäähdyteisissä kuormitus vaikuttaa, kuuma sää ja esim. vuoristossa kilometrejä pitkät mutkaiset ylämäet ovat ongelma, kun ajoviimasta ei ole paljon apua jäähdytykseen johtuen alhaisesta ajonopeudesta.
Totta, i/ö -jäähdytteiset on tietenkin ongelmallisempia ääriolosuhteisssa, joten sellaisen omistaja ottakoon tämän huomioon
Nestejäähdytteisessä tuskin mitään isompia ongelmia on edes ääritilanteissa, noissa taitaa kuitenkin usein olla jonkinlainen lämmönvaihdin ja syylärin vieressä tuuletin joten lämpöjen pitäisi pysyä kurissa kaikissa tilanteissa...
Mitä tulee tuohon öljyn "liruuteen", minusta se on aika huono indikaattori, sata-asteinen moottoriöljy ON lirua ja pitääkin olla...
juuri nyt pyörätön
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Olen kuitenkin sitä mieltä, että viskositeettiarvon ylittäminen(siis 30:n sijasta 40) ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa, sitävastoin viskositeettivaatimuksen alitus voi niitä aiheuttaa.
Oisko inssi siellä suunnitteluosastolla laskenut että tässä moottorissa pitää olla tämmöistä öljyä ja sitten laittanut sen huoltomanuaaliin...![]()
juuri nyt pyörätön
Tuo SAE luokittelun jälkimmäinen numero (30, 40 tai 50) kertoo öljyn viskositeetin nimenomaan sata-asteisena. http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Öljysuositus on ainakin omassa huoltomanuaalissani ilmasto-olosuhteista riippuvainen. 10W-30 olisi Nordkapissa OK, mutta Qatarissa olisi 20W-50 käypä valinta. Suomessa toimii 10W-40, jos ei ajele läpi talven.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Näinhän se menee, esim. t-catissa riittäisi Suomen olosuhteisiin 30:nen öljy...
Teoreettisesti asiaa voisi ajatella niinkin että olkoon ulkoiset olosuhteet mitä tahansa (Qatar, Nordkapp tai joku muu), ja jos öljyn lämpötila pysyy tuossa sadassa asteessa ja juoksevuus on tällöin sopiva, sillä ei ole merkitystä mitä siinä kannun kyljessä luki.
Lainaus: Olen kuitenkin sitä mieltä, että viskositeettiarvon ylittäminen(siis 30:n sijasta 40) ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa, sitävastoin viskositeettivaatimuksen alitus voi niitä aiheuttaa.
Käytännön merkitys voi olla olematon (30 > 40) mutta viskositeetin muutos ylöspäin (pois siltä suunnitellun juoksevuuden alueelta) aina hidastaa öljyn virtausta mikä on voitelun ja jäähdytyksen kannalta olennaista...
Viimeksi muokannut: collikka; 21.09.2013 klo 13:27.
juuri nyt pyörätön
Ei oikein luottoa käynnistyykö kone kylmänä. Ennen öljynvaihtoa kone pysyi starttaamisen jälkeen käynnissä tyhjäkäynnillä, mutta nyt on lämmitettävä kone kaasuttelemalla n. 2500-3000 rpm alueella jonnekin 40 asteeseen jonka jälkeen ei enää sammu tyhjäkäynnillä. Parin, kolmen sammumisen jälkeen käynnistyy nippa nappa. Akku uusi Yuasa, sama kuin vanha ja uutta latailtu ja kuumana tätä ongelmaa ei ole. En ole varma mikä öljy oli aiemmin, nyt suositeltu 10W-40 osasynteettinen. Kone GS800 pohjainen, onko näissä ollut vastaavaa ongelmaa? Tullut mieleen, että jospa 5W-40 auttaisi tuohon (en oikein usko, mutta ajoittuu vaan aikalailla öljynvaihtoon ja öljymääräkin on ok). Voisi testata jollain halvalla ja Delvaceista on ollut paljon juttua. Tästä Delvac ykkösestäkö puhutaan? https://m.motonet.fi/fi/tuote/591204...l-moottorioljy