Osaiskohan kukaan kertoo mitään tosta mp lähetin hommasta intissä että miten helposti hommaan pääsee jos hakee ja onkohan sitä ajoa sitten paljon vai vähän. Jotain sellasta oon kuullu että kaks ois per paikka lähettejä ni jos viiskytä tyyppiä hakee ni eipä siinä juuri oo sitte mahollisuuksia päässä, kun vain ja ainoastaan tää homma kiinnostais siellä ollenkaan. A-kortti siihen vaaditaan mutta sen omistaisin jo siihen mennessä kyllä. Olisko kukaan käynyt kyseistä valmennusta siellä tai osais muuten vaan valistaa jotenkin.
Noh, itse ajattelin samaa "uravalintaa" intissä, mutta eri vaiheiden jälkeen en sinne kuitenkaan ikinä hakenut. Mutta sen verran voin sanoa, että tehtävät ja ajamisen määrä vaihtelee hyvinkin paljon riippuen siitä missä joukkoyksikössä olet mp-miehenä. Alussahan siinä on tietenkin ihan ajmiseen liittyvää koulutusta, mikä käsittääkseni on kaikilla sama. Myöhemmin siirtyessä sodanajantehtävien harjoitteluun tehtävät vaihtelevat, mutta ainakin meillä tiedustelujoukkuueen mopomiehiä hyvinkin läheltä seuranneen voin vain todeta että läheskään aina se ei ole mitään herkkua, jos milloinkaan! Lopussa se oli oikeastaan kokoajan pelkkää ajmista (meillä viimeinen kuukausi kokoajan metsässä, erilaisia harjoituksia ym. joissa mopot tietenkin mukana) mutta todella raskasta ja kokoajan saivat siellä paskassa lykkiä menemään. Eikä ne mopot meinannut oikein enää siellä lumessa, loskassa, jäässä, hiekassa, ym. paskassa oikein toimiakaan. Vaikkakin melko uusia 640:ä olivatkin..Kuten sanoin, niin riippuu todella minne sinut laitetaan. Esim. jossain Esikunnassa homma voi taas olla todella eriluontoista, ja ns. "pliisumpaa"..Mutta kriisin aikaan (siis sodassa) mopomiehen arvioitu elinaika oli muistaakseni jotain 14sekuntia tai vastaavaa, joten ihan hyvä homma!![]()
Päädyimme siis siihen että: Ajamisien määrä riippuu täysin paikasta mihin sut laitetaan, et kuitenkaan voi ite määrittää sitä, joten se on ihan arpapeliä. Toisaalta et välttämättä pääse ajamaan paljoa riippumatta siitä mihin sut laitetaan.. entä sitte se et miten sinne pääsee jos hakee.. kuin varmaa se nyt sitten on että todella saat sen homman sit kans. Mulle se ois tärkeetä siinä mielessä että en tosiaan ole kiinnostunu menee armeijaan yhtään jos ei pääse mopo lähetiks![]()
Me sivariinOstat oman mopon ja ajelet sillä sit aina iltaisin ku on vapaata
![]()
if i was in ww2 they'd call me spitfire
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
No lähetään nyt siittä että jos sulla on vähänkin vanhaa vammaa todettu, esim. selkä, kuten mulla niin aika hiljasta on pääsy. Olin vekaralla -02 ja ihan suoralta kädeltä siellä totes ettei mahdollisuuksia päästä, ei niitä kiinnostanu oliko vaiva edes oireillut vuosiin...ei paljoa puheenvuoroa annettu.
Ja jos yhtään näyttää mahdolliselta sinne pääsy, niin *kannattaa vaan sitten kehuskella tyyliin että omistat kurapyörän ja että olet ajanut xxx vuotta metässä jne.jne.
04 Buell xb12s
Tämähän se olisi se vaihtoehto, muttakun tekis mieli kuitenki se intti hoitaa kun on olevinaan sellanen meriitti(Ephedrine @ Huhti. 10 2007,19:10) kirjoitti
![]()
Oikeesti, se on sit ihan yks ja sama mitä siellä sen 6kk touhuat jos minimillä pois haluat. Ei sitä pidä ottaa niin vakavasti. Sinne vaan.
if i was in ww2 they'd call me spitfire
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Siirretty pois äänestyksistä, koska tämä ei sellainen ole.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Ellei käy hyvä tsägä niin yksikössäsi on todennäköisesti muutama kaveri jolla on jonkinmoinen kurapyörätausta ja sen takia menevät auttamatta edellesi "jonossa".
Homma sinänsä (sivusta katsoneena) ihan jees, aluksi tosin mennään ihan perus lähetin koulutusta läpi joka on sitten sitä romujen kanssa yöt metsässä juoksua ja suunnistamista. Kunhan pääsee mopojen pariin niin hauskaa pitäisi riittää.
Ite olin just lähetti, ja tuli ajettua niin maan perkeleesti.. toisaalta sit oli kymmenestä jätkästä 8 jotka ei ajanu kun ehkä 100km kurssin jälkeen. Mopokurssi oli loistava! Parasta aikaa intissä voisin mennä vetämään sen heti uudelleen vaikka kotiin jo pääsinkin.
Kurssi tais kestää 4 vai 5 viikkoa jossa ajettiin jokapäivä. Viimenen viikko oli mopo"leiri" jossa nukuttiin sisällä ja käytiin saunomassa jokainen päivä, oli kavereilla kateelliset ilmeet kun kerrottiin mitä me tehtiin meijän "leirillä" viikko.
Kun kurssi oli ohi saatiin mopot käyttöön vaan leireillä ja sillä tulikin ajettua lähes tauotta, paitsi yhdellä jonne ei saatu mopoja ku käytiin stadin keskustassa sotimassa.
Ajamisen määrä johtuu todellakin paljon siitä mihin joudut, meijän kompaniassa oli esimerkiks 2 lähettiä jotka ei ajanu käytännössä ollenkaan kurssin jälkeen, joutuivat selvästikkin väärään joukkueeseen, kun taas minä ja kaveri saatiin pärrätä kokoajan.
Mopolähetiks halukkaita oli suhteellisen paljon, mutta kun p-kauden vetää kunnolla hyvillä pisteillä ja kertoo harrastavansa motocrossia ihan kylmästi vaikka sitä ei harrastaisikaan niin sinne pitäisi päästä helposti.
Pienenä plussana voisin vielä mainita, että tulipa oltua myös pois palveluksesta suhteellisen pitkä aika kaatumisen takia, kun ei intti mitään suojia tarjonnut ja en itse kurapyöräilyä harrastanut.
Kliks!
ainahan ne vähän osuu
Hmm aikoinaan meillä intissä valittiin tietystä "patterista"(roi itr ohjuspatteri) porukkaa lähetiksi, talvella ajettiin kelkoilla ja kesällä moottoripyörällä.
Täytyy sanoa että hakua sinne ei kait mitenkään ilmoitettu, inttiin mennessä täyteltiin jonkinlainen kaavake mihin piti kirjoittaa paljonko erinäisillä vempeleillä on ajanut, liekkö tuo vaikuttanut asiaan. Itsellä ei ollut mp ajokorttia vielä,vaikkakin kaavakkeeseen laitoin ajokokemusta mp:llä. Kortin ajoin sitten intissä ilmaiseksi.
Voin suositella, oli todella mukavaa touhua repiä yammun xt400:sta suosta joka juuri kestää miehen painoa![]()
Sodankylässä ainaskin lähetiksi päässeet hehkuttivat et pääsevät ajaan mopoilla ja kelkoilla, mut enpä niitä koskaan niiden selässä nähny. Asiat hoitu ripeästi juosten. Teka kuskina ainaskin saa ainaskin ajaa ja ei tarvi herätä kipinään leireillä.
Ite kun olin intissä kesti mopokurssi 2 viikkoa. Kelkkakurssi saman verran.
Silloin valittiin joka komppaniasta 1-2 jäpikkää kuskiks. Ja paikan sai kuka parhaiten selitti omat taitonsa. Eli olin paras selittäjä meidän komppaniastataidoilla ei ollut mitään väliä...
Kilometrejä ei hirveästi siunaantunut kurssien jälkeen kummallakaan vehkeellä. Ehkä ~100
Ja ei se muuten ole edes selvää että niitä lähettejä edes joka paikassa leivotaan...
Taistelulähetillä hauskuus alkaa siinä vaiheessa kun se moottoroitu ajoneuvo hajoaa. Ei auta selittely vaan sitten juostaan sinne minne käsky käy. Oli matkaa vaikka se 20km![]()
The Real Thing ?
Pikkusen offtopic mutta.... Meitsi ajeli näitä: http://www.mil.fi/merivoimat/esikunt...usto_jurmo.dsp ja g-veneitä. Kumpikin kulkee ~30 solmua ja omasta mielestäni nämä on "vetten moottoripyöriä", varsinkin g-vene. Perustelen sen sillä että näillä menee ohi lähes kaikista siviiliveneistä ja koska ovat vesijettejä niin jarrautukset ja käännökset vielä hurjempia kun mp:llä.
Ei juurikaan moni asia ole hauskempaa kun mp:llä ajaminen mutta tämä oli yksi niistä. Eikä joutunut metsässä rämpimään
Edit: tässä kuva niille jotka ei tiedä mikä g-vene on, yours truly ruorissa
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Itse aikanaan hain MP-lähetiksi KarPr:n Esikuntakomppaniaan ja paperilla minusta piti tulla SPOL-rj/MP -lähetti. Tuolle MP-kurssille minua ei ikinä lähetetty ja näin jälkeen päin kun miettii, niin hyvä niin.
Harjoituksissa MP-lähetin homma oli melkoisen hektistä, ainakin niillä kolmellä keneen paremmin tutustuin. Ajoa saattoi tulla >2000km/harjoitus, >3h yöunet oli harvinaista herkkua ja tätä rataa. Eli kovassa rääkissä oli pojat, ainakin tuon unen suhteen. Ja kun pariin otteeseen kieltäytyivät ajamasta, vedoten unen puutteeseen, tuli ylhäältä välitön palaute.
Tuo unen puute ilmeni näössä ja kuulossa; kaikki näkyy kahtena, varjot näyttää kuopilta, käynnissä olevaa pyörää ei kuule, ja yrittää startata uudelleen... Kovaa hommaa. Ei se ole ihme, että tuolla hämminkejäkin sattuu...
Juu... Pääsin kurssille hyvillä p-kauden pisteillä ja kusettamalla enska taustasta...
Puoli kesää olin ajellu stadissa kouluun pari vuotta takaperin 20-vuotta vanhalla Jammulla...
Kurssille pääsi 1-4 kuskia per komppania. Menopelinä oli muistaakseni Kotarin 400 EXC pikku modauksilla. Oli niin hienot vehkeet,
ettei juuri muuta huoltoa saatu niihin tehdä, kuin renkaanvaihto ja ketjujen rasvaus...
Itte ajaminenhan oli parasta mitä intti tarjosi, mutta törkeen raskasta kun mulla oli niin surkee ajotausta... Ja kun elopainoakin oli keskivertoa enemmän...
Pari kaveria sen kurssin jätti kesken, kun eivät jaksaneet tai läpäisseet jotakin testiä...
Kovin monelle leirille mopoa ei saanut mukaan ja silloin piti käytännössä lapioida samaa kuraa mitä muutkin.
Loppusota oli ihan vitsi. Etelämpänä ei ollut vielä lunta, niin ei saatu kelkka-koulutusta, ja Lappiin piti ottaa mukaan pyörat.
Neljästä pyörästä kolme ei toiminut siellä pakkasessa ja sitä viimeistä sain joka yö käyttää lämpimäksi tunnin välein että toimi.
Kaaduinkin sillä reissulla varmaan lähemmäs sata kertaa. *
Ajamaanhan siellä oppi, mutta enemmän olisi irti saanut jos olisi puskarymistelyn alkeet harjoitellut jo etukäteen.
Ja jos loppusota olisi ollut kesällä...
Chuck Norris tilasi Hesessä Big Macin, ja sai sen.
Jes! Mopolla taivaaseen(ObiVanKenobi @ Huhti. 10 2007,18:43) kirjoitti
, En ollut venettä nähnytkään kutsunnoissa,selittämällä pääsee vaikka ohjusylimatruusiksi! Eli kirjoitat hakupapereihin trial harrastusta 8 vuotta ja enduroa 3 vuotta päälle,kyllä pääset taivaallisiin mopedi
sotajoukkoihin!
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Itse oli Sodankylässä kuljetuksessa ryhmyrinä, ja kun saatiin keskenään valita jätkien kanssa kuka otti minkä ryhmän, valitsin kelkat ja moottoripyörät. Koska olin talvella hommaa hoitamassa en ehtinyt ajaa kuin kelkkakortin. Prätkillä sain kuitenkin ajella 'huoltotoimien vaatimassa laajuudessa varuskunnan alueella', eli ei ollut asiaa kaupungille, mutta varuskunnan takarajaa ei oltu merkattu mitenkään, niin keikat venyi aika pitkälle metsään ja tunturiin. Ryhmäni miehistö oli eri komppanioista lähettejä, jotka huolsivat välineitä ajoittain muutaman päivän putkeen. Välillä niitä ei näkynyt autohalleilla muutamaan viikkoon, jolloin puuhailin kaikkea yleistä. Jos kukaan ei ollut muistanut määrätä mua mihinkään erityiseen, otin kelkan tai prätkän ja lähdin metsään ajelemaan. Sodankylässä oli hienot maisemat ajella.
Jokunen raskaampi leiri sattui omallekkin kohdalle, ja taisin olla meidän ryhmyreistä eniten metsässä, mutta enimmäkseen hommat oli helppoja ja hauskoja, mm. muutama virka-apu elokuvien kuvakseen. Kuljetuksessa on se 'huono' puoli, että kaikki palvelee 11kk.
Silloin prätkät oli automaatti Husseja, kappareille oli pari XT Jammua, joilla tulikin tietenkin jokunen kilometri päästeltyä. Kelkat oli isoja ja raskaita Lynx 5900:ia. Sellaisia tuli nosteltua umpihangesta joku kerta.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Mielenkiintoinen asenne *(Raptor 99 @ Huhti. 10 2007,18:48) kirjoitti
ei millään pahalla mutta kuitenkin.
Kawasaki ZXR750 -95 R.I.P
Meillä Vekarajärvellä jääkäripuolella prätkälähetti sai ajaa mopoa kerran. Muun ajan se toimi jalkaisin, että se siitä...
II/86 PohPr (Hiukkavaara) mp-lähettinä.
N. 1 vko:n kurssi, 5-6 jäbää prikaatista. Sen jälkeen vain 2 kaveria kävi ajelemassa, itse en kurssin jälkeen metriäkään. Pyörät oli tuolloin AUTOMAATTIvaihteisia Husqvarna 350:ia; joka ilta piti avata vaiheloota ja puhdistella metallipurua kytkinlevyistä, että vaihteet taas aamulla toimisi.
Ennen kurssia olin kyllä omalla "enduro"pyörälläni(Kawa Z650) ressujen leirillä lähettinä. Hyvä keikka ja korvaus oman pyörän käytöstä erittäin hyvä.
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
Joo , olin mp-lähettinä porin-prikaatissa , olihan se aika perseestä...niinkun kaikki intin hommat!No , loppusota oli tosin hauska koska oli kesä ja sai päästellä hiekkateitä pitkin niin perkeleesti.Nukkumaan ei tosin paljon ehtinyt.Nykyään tosin loppusodassakin on lepopäivä joka kolmas päivä...Ei mullakaan mitään kummosta kokemusta kurapyöristä ollu , mutku vähän liiotteli taitojaan ni komeesti pääs porukkaan...
Jos nyt menisin armeijaan niin kuskiks ehdottomasti!!Suklaa homma!
![]()
we're not here for a long time , we're here for a good time
Itse olin mp-kurssilla KaartJR:ssä ja alle saatiin vastikään sisäänajetut 640 LC4 kotarit... Kurssi taisi kestää sen viitisen viikkoa ja oli kyllä ihan kirkkaasti parasta aikaa intissä. Poikkeuksena oli se, että sain pyörän joukkueenjohtajan tehtävään, kun kaikki muut olivat lähettejä. Vaatimuksena kurssille pääsyyn oli luonnollisesti A-kortti ja jonkin verran ajokokemusta. Tietysti oman komppanian päällikkön puolto varmasti auttoi asiaa. ;) Itselläni ajokokemusta oli tuolloin vähänlaisesti ja sekin pääosin kadulta, mutta en antanut sen haitata. Oli siellä muitakin, jotka olivat ihan uudessa ympäristössä pehmeässä hiekassa ja metsässä pyörän päällä.
Rankkaa touhua silti, kun tommosella pyörällä ajelee ihan umpimetsissä puhumattakaan siitä, kun se kone ei syystä X toimikaan... Kurssin aikana olin ihan tyytyväinen siitä, että oli PST-RUK alla, joten kunto oli ihan kohtuullisen hyvä. Kurssin jälkeen pyörä oli mukana aina leireillä ja koska toimin joukkueenjohtajana tiesin aikataulut ja käskin oman toiminnan, joten sitä pääsi harjoitusten välillä ajelemaan oma lähetti ajokaverina vähän ylimääräistäkin. Ajokilometrejä taisi kertyä reilut 1500 koko aikana, johon olin ihan tyytyväinen, kun loppusotaan en edes pyörää saanut.
Kertaamassa kävin viime loka-marraskuussa ja silloinkin sain pyörän ajoon.
Suosittelen yrittämään kurssille, jos moinen mahdollisuus on vielä edessäpäin!
Z1000 -07 Pearl Wildfire Orange
Rovaniemellä olin tiedusteluryhmän taistelulähettinä ja mukavaa oli kesällä käytiin ajamassa pyörillä (ktm 640/400) crossiradalla ja talvella kelkalla ajeltiin jääradalla kisoja ja umpihangessa kanttailtiin...
Leireillä varsinkin tuli ajettua ihan tarpeeksi ja muutenklin oltua sit pyörien/kelkkojen kimpussa luistamassa muista hommista.
Itellä ainakin parhaimmat muistot inttiin liittyen tulee juuri pyörien ja kelkkojen kanssa värkkäilystä joten suosittelen.![]()
On se hyvä kun tuo armeijaan meno on noin vahvalla pohjalla...(Raptor 99 @ Huhti. 10 2007,18:48) kirjoitti
Mikäli ainut syy sinne menoon on mp lähetiksi haluaminen.
![]()
-Setä voi olla ruma, mutta ei välttämättä paha-
Itse pääsin pari kertaa G-veneen kyytiin. Kyllä sai työtä tehdä,(sjobbe @ Huhti. 10 2007,21:00) kirjoitti
että kyydissä pysy, aurinko paisto ja hauskaa oli
ja lukemattomia kertoja Uiskon kyydissä kauhiassa myrskyssä
se oli vähemmän hauskaa, ehkä hieman jännää tai siis suorastaan
pelottavaa.
Ikinä ei ole pelottanu henkensä puolesta niin paljon. Ainoa asia mistä sai kiinni oli, joku vieressä tai repusta,
mutta kun ei nekään ollu misssään kiinni![]()
Honda "sevenfifty"
Itse hain kyseiseen hommaan Porin prikaatissa ja läheltä piti etten oisi päässytkin kun on harrastustaustaa(ainoo enduronmallinen oli Derbi-mopo), mutta kunto ei mikään ylihyvä ollut niin jäin sitte viimeisenä pois ns. esivalituista. Pasi-kuskiks laittoivat eikä valittamista siinäkään hommassa. Mun komppaniaan valittiin muistaakseni jopa neljä motokuskia, eli ei kauheen vaikee päästä jos jotain pärrätouhua on harrastanu, hakijoita oli varmaan joku 20-30..
Pari kaveria oli kans Porin prikaatissa motokuskeja ja ei ne mitään pahaa kyllä sanoneet..välillä oli ollu raskasta, kun joutui yömyöhään viemään jotain viestiä sinnetänne tai heittää jotain skappareita metsästä ym. Koulutusvaihe kuulemma helmeä aikaa..
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Palvelin KarPr:n SissiK:ssa moottorikelkkamiehenä silloin kun talvet olivat vielä lumisia. Kelkan kuljettajia ei siis valittu kuljetuskomppaniasta vaan muualta. Ajoa oli todella paljon; lähes puolet inttiajasta kului erilaisilla leireillä. Kun ei ollut kelkalla oman sissijoukkueen mukana leirillä, niin sitten sai ajaa toisten komppanioiden tai tykistörykmentin ajoja. Meille sanottiin, että kesällä olisi käytössä mopot, mutta emme saaneet niihin tyyppikoulutusta - talviaika kun oli. Kertauksetkin ovat "yllättäen" osuneet talvisaikaan.
Kelkkakurssi oli todella pätevä. Ensin harjoiteltiin peruskorjaustoimenpiteitä (kaasarin purkaminen ja kasaaminen; käynnistimen korjaaminen...) pari viikkoa ja sitten ajokoulutusta, lopuksi inssi. Inssissä piti muistaakseni kääntää kelkka korkean aurauskasan päällä, pujotella rata jarrua käyttäen jne. Kelkka-ajoista puhuessa pitää muistaa, että harvoin saimme liikkua ilman painavaa rekeä; vielä harvemmin helpossa maastossa, pelloilla tai jäällä.
K1200R '06
Mitä väliä? Eiköhän tuo ole jokaisen oma asia.(Ba-Alzamon @ Huhti. 11 2007,14:43) kirjoitti
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Olkoon tämä sitten vaikka provo, mutta kyllähän se niin vain on, että jos ei mies armeijaa kestä kannattaa vetää hame päälle ja hakea sihteeriopistoon. Sivariin menkööt ne, joilla on ongelmia pyssyjen kanssa ("totaaleista" en viitsi edes puhua).
"ainut asia mikä mua intissä kiinostais olis mopolähetin hommat", oletkos kokeillut vedellä panssarivaunulla kahdeksaa kymppiä pystymettään, on muuten aika päräyttävä kokemus sekin, eikä ne rivikuskin hommatkaan ihan niin tylsiä ole mitä automiehet jaksavat aina mainostaa, saat muistoksi siitäkin hommasta siviiliin C- tai E-kortit (aika kallista ajaa siviilissä)...
LJK tarjoaa monia ikimuistoisia nousuja taivaalle, laskeutumisesta vastaat itse, voin vakuuttaa kivaa on sekin...
Jos paikkojen räjäytteleminen paskaksi on sinun juttu, suosittelen pioneerin hommia.
Mikäli tykkäät sukellella, eikä snorklaaminen 5C meressä hätkäytä, on luonnollinen valintasi Rannikkojääkärien sammakkomiehen koulutus eli kavereiden kesken taistelusukeltajan koulutus.
Asiaan, meidän mopolähetit lähinnä mätänivät kassulla ja söivät ihan liikaa munkkeja, taisteluharjoituksissa pojat sai vähän käskyttää kotareitaan...
Ohjenuoraksi muillekin inttiä suunnitteleville oma nöyrä mielipiteeni, mitä rankempaa, kovempaa, nopeampaa ja raaempaa koulutus on, sitä mukavammat muistot siitä jää kun siitä selviää. Aika kultaa muistot, omiani en vaihtaisi koskaan pois!
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara