Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 63:sta
  1. #1
    voinko laittaaa ihan tavallista autoille suunnattua jäähdytysnestettä, ilman että pitää pelätä vaurioita,syopymistä sun muuta kanavissa. Vai pitääkö se olla pyörälle suuniteltua.?

    siis hajoaako jäähdytysjärjestelmä vai ei?



    VOITIN ALKOHOLISMIN JA HUUMEONGELMAN!!!
    -AIKA HUONOT PALKINNOT-
    KAWASAKI Z1000
  2. #2
    Samaa tavaraa kuin autoihinkin. Samasta materiaalistahan ne moottorit tehdään pyöriin kuin autoihinkin.
    K7 750 kisseri
  3. #3
    joku vaan väitti ettei se mee niin, mutta asia selvä. kiitos
    VOITIN ALKOHOLISMIN JA HUUMEONGELMAN!!!
    -AIKA HUONOT PALKINNOT-
    KAWASAKI Z1000
  4. #4
    Jäähdytysneste voi olla samaa mitä autoihinkin, mut lantrinkina käytettävä vesi olisi hyvä olla ionipuhdistettua vettä esim. akkuvesi käy hyvin.
  5. #5
    Kato että jäähdytysnestepurkin kyljessä lukee "soveltuu myös alumiinimoottoreille". Useimmat nykynesteet soveltuvat. Ja kuten tuossa aikasemmin todettiin, blandaa neste akkuveden kanssa fifty/sixty -suhteessa...
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  6. #6
    En tiedä onko värillä oikeasti merkitystä, mutta kuulemma kannattaa lisätä ainoastaan samanväristä nestettä...
    ZH2 2020
  7. #7
    Nesteen väri on tehty keinotekoisesti mikä käytännössä tarkoittaa, että värillä on väliä. Jos vaihtaa esim. vihertävästä jäähd. nesteestä punaiseen nii kannattaa huuhdella jäähdytysjärjestelmä huolella ja moneen kertaan. Omaani olen vaihtanut pariin kertaan ja pysynyt molemmilla kerroilla samassa värissä.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  8. #8
    Lainaa (Attitude @ Huhti. 05 2007,07:43) kirjoitti
    En tiedä onko värillä oikeasti merkitystä, mutta kuulemma kannattaa lisätä ainoastaan samanväristä nestettä...
    Joo, jos vihreään lisää punaista ne reagoi muodostamalla jotain kiteitä keskenään ja lopulta tukkii kanavia.
    Ainakin VAG-konsernin autoissa on näin käynyt, kun vaihtoivat litkut jossain -90 luvun lopulla punaiseen ja ihmiset lisäilivät niihin perinteistä vihreää.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  9. #9
    Meikäläinen kun kävin kysymässä tannoin asiasta, niin ilmoittivat että EI tavismoottoreihin tarkoitettua jäähdytyslitkua moottoripyörään...
    Ja jos itse lantraa, niin suositellaan että käytetään akkuvettää.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  10. #10
    Kuinka usein jäähdytin nesteet sitten kannattaa vaihtaa?
    Äksteeär
  11. #11
    Yleensä jäähytysneste on syytä vaihtaa 3-4 vuoden välein, mutta kaippa tässäkin on merkkikohtaisia eroja. Ja yleensä moottoripyörien koneet on valmistettu alumiinista, joten kannattaa hankkia nestettä, joka soveltuu (myös) alumiinimoottoreihin. Nykyiset nesteet, jotka ovat amiini-, silikaatti- ja nitriittivapaita soveltuvat parhaiten sekoitettavaksi akkuveden kanssa.
    Joku tuossa totesi VAG:n nesteestä, että tuli taannoin sekaannusta eri väristen nesteiden välillä ja näinhän siinä osittain kävikin. Valmistaja siirsi moottorituotannon painopisteettä alumiinivaippaisten koneiden suuntaan, joka osaltaan vaati uudenlaista jäähdytysnestettä - vihertävä G11 -neste korvattiin pinkillä G12 -nesteellä. Sittemmin ilmaantui vielä lilan värinen G12 Plus -neste, jota voidaan sekoittaa molempien wanhempien litkujen kanssa.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  12. #12
    Ja edelleen em. hyvien vinkkien lisäksi kannattaa konsultoida sitä pyörän ohjekirjaa.
  13. #13
    Onkos siitä jotain haittaakin jos blandaa mehun ihan normi-kraanavedellä? Jos jollakulla muutakin faktaa asiasta kun pelkkää mutua tai kuulopuheita, olis tosi kiva tietää?

    Jouduin nimittäin käyttämään syylärin irti, enkä edes tyhjentänyt jäähdytysjärjestelmää sen enempää mitä valui ulos kun irrotin syylärin kokonaan. Vanha neste oli tosi puhtaan näköistä ja iloisen vihreetä, ja sattuipa uusikin litku olemaan väriltään vihreää. Sen tosin blandasin kraanavedellä, täytin syylärin piripintaan ja pyöritin konetta jonkin aikaa ilman syylärin korkkia, jotta enimmät ilmat pääsee pihalle. Sit taas kylare piripintaan ja korkki kiinni.

    Autosta tuppaa mulla yleensä nesteet haihtumaan sillai että n. kolme kertaa vuodesta pitää lisätä nestettä litra-kaks per lisäyskerta. Joka kerta olen lantrannut nesteen kraanavedellä, ja hyvin on auto pelannut. Liekö sit pyörissä eri juttu?
    Ninja forever, man!
  14. #14
    Lainaa (juike1 @ Huhti. 05 2007,12:37) kirjoitti
    Onkos siitä jotain haittaakin jos blandaa mehun ihan normi-kraanavedellä? Jos jollakulla muutakin faktaa asiasta kun pelkkää mutua tai kuulopuheita, olis tosi kiva tietää?
    Kraanavedessä on kalkkia yms. ylimääräisiä aineita jotka jäävät kiinni jäähdytyskanavien seinämiin. Ei hyvä. Akkuveden tai vastaavan käyttö on yleensä mainittu myös mopon huoltokäsikirjassa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  15. #15
    Lainaa (juike1 @ Huhti. 05 2007,12:37) kirjoitti
    Liekö sit pyörissä eri juttu?
    Ei ole sen kummemmin pelkästään pyörien "juttu". Jokaisen tähän asti näkemäni auton tai moottoripyörän manuaalissa on käsketty käyttämään tislattua vettä. Totta kai se "toimii" tavallisellakin, mutta vaikutukset näkyvät sitten siellä järjestelmän sisällä ajan myötä. Mutta et ole ainoa, ilmeisesti varsin suuri osa käyttää tavallista vettä vanhojen keskusteluiden perusteella.

    Aiheesta on kyllä varmasti ainakin 50 entistä keskustelua, mutta täällä kun tuntuu olevan tapana hyväksyä jatkuvasti uusien samojen threadien perustaminen niin... Seuraavaksi: "Onko öljyillä eroa?"



  16. #16
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 05 2007,12:49) kirjoitti
    Lainaa (juike1 @ Huhti. 05 2007,12:37) kirjoitti
    Onkos siitä jotain haittaakin jos blandaa mehun ihan normi-kraanavedellä? Jos jollakulla muutakin faktaa asiasta kun pelkkää mutua tai kuulopuheita, olis tosi kiva tietää?
    Kraanavedessä on kalkkia yms. ylimääräisiä aineita jotka jäävät kiinni jäähdytyskanavien seinämiin. Ei hyvä. Akkuveden tai vastaavan käyttö on yleensä mainittu myös mopon huoltokäsikirjassa.
    No niinhän se tietenkin on Varmaan joskus tullu kuultuakin moisesta, mut minkäs teet kun pää on laho.. Pitänee tyhjätä koko systeemi tässä päivänä eräänä ja vaihtaa ihan iskemättömät mehut + akkuvesiblandikset niin ei pääse kalkkiintumaan. Eipä nuo litkut onneks maksa just mitään, että ei pääse isompaa persnettoo syntymään. Muija saattaa tosin kohta vetää slaagit kun koko talli alkaa olla täynnä jos vaikka minkälaista sankoo & purkkia joissa lilluu mitä ihmeellisempiä nesteimmäisiä tuotoksia Ei oo ilmeisesti huomannu vielä kun ei oo asiasta maininnu... Pitänee roudailla litkut vähin äänin muualle ennen kun saa "hyvän syyn" saada kohtausta...
    Ninja forever, man!
  17. #17
    KTM:n vesipumpun boksi oli ainakin joskus magnesiumvalua ja se ei kestänyt tavallista jäähdytysnestettä. En kykene enää muistamaan mitä sinne sitten lopunperin piti laittaa.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  18. #18
    Kuka ihan siis niinkuin aikuisten oikeesti uskoo että ne siellä huollossa laittaavat tislattua vettä koneeseen vaikka manuaalissa niin lukeekin?
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  19. #19
    Lainaa (ShadowC2 @ Huhti. 06 2007,17:58) kirjoitti
    Kuka ihan siis niinkuin aikuisten oikeesti uskoo että ne siellä huollossa laittaavat tislattua vettä koneeseen vaikka manuaalissa niin lukeekin?
    Parempi tehdä itse, jos ei huoltoon voi luottaa. Ei sen puoleen.. omissa mopoissa on ollut tähän asti vain akkuvettä ja waterwetteriä.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  20. #20
    Lainaa (ShadowC2 @ Huhti. 06 2007,17:58) kirjoitti
    Kuka ihan siis niinkuin aikuisten oikeesti uskoo että ne siellä huollossa laittaavat
    Huollossa nyt tehdään moni muukin asia päin honkia. Ei välitetä momenteista, ei kysytä eikä kerrota mitä öljyä koneeseen on laitettu, vahingoitetaan osia jne.
  21. #21
    Lainaa (ShadowC2 @ Huhti. 06 2007,17:58) kirjoitti
    Kuka ihan siis niinkuin aikuisten oikeesti uskoo että ne siellä huollossa laittaavat tislattua vettä koneeseen vaikka manuaalissa niin lukeekin?
    Tiedä nyt sitten Suomessa onko tislatulla vedellä ja normaalilla kraanasta tulevalla lähdevedellä niin järisyttävää eroa. Noissa etelän maissa siinä on iso ero ja esim. tiskikoneissa joutuu käyttämään suolaa tämän takia. Siellä tuon tislatun veden tarpeen ymmärtää. Pari miljoonaa kilometria tullut erilaisilla vekottimilla ajettua ja kraanavettä olen käyttänyt (sen vähän mitä nyt yleensäkään on joutunut vaihtamaan/lisäileen).
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  22. #22
    Jos hifistellä haluaa ja saa paremmin unta öisin jos on akkuvettä mopon koneessa niin siitä vaan, minä en jaksa uskoa että kraanavesi pyörääni tuhoaa. Glykolia tietysti veden sekaan.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  23. #23
    Kokeilkaahan poijjaat haihduttaa litra tai kaksi kraanavettä ja katsoa, kuinka valtavasti sitä kalkkia ym. sedimenttiä oikein jää. Voin kertoa, että ei valtavasti. Tislattu vesi on todellakin hifistelyä. Ihan sama asia kuin "moottoripyöränesteen" käyttäminenkin. Autojen koneet on tehty ihan samasta alumiinivalusta jo maailman sivu.



    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  24. #24
    Lainaa (B12 @ Huhti. 07 2007,09:18) kirjoitti
    Kokeilkaahan poijjaat haihduttaa litra tai kaksi kraanavettä ja katsoa, kuinka valtavasti sitä kalkkia ym. sedimenttiä oikein jää. Voin kertoa, että ei valtavasti. Tislattu vesi on todellakin hifistelyä. Ihan sama asia kuin "moottoripyöränesteen" käyttäminenkin. Autojen koneet on tehty ihan samasta alumiinivalusta jo maailman sivu.
    Aivan näin.

    Vuosikymmenet on tavallista kraanapäijännettä glykolin lisäksi jäähdytysjärjestelmään laitettu, hyvin on pärjätty. Toi akkuvesi???
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
  25. #25
    Lainaa (Rib@55 @ Huhti. 07 2007,09:25) kirjoitti
    Aivan näin.

    Vuosikymmenet on tavallista kraanapäijännettä glykolin lisäksi jäähdytysjärjestelmään laitettu, hyvin on pärjätty. Toi akkuvesi???
    Just, tällä palstalla saadaan asiasta kuin asiasta hifistelyä, kun nuorisolta puuttuu kokemus ja USA tyyliin laadittuja, kaiken pois sulkevia (älä kuivata kissaa mikrossa!) manuaaleja luetaan kuin piru raamattua
    Toisin esim. Välimeren maissa, joissa kraanavedessä oleva kalkki tukkii pissapojankin
    Kohta taas on vääntö päällä, kuinka vähän kilometrejä uskaltaa ajaa samoilla öljyillä, Delvacilla vai jollain muulla.
    Minä ainakin uskallan ajaa käyttöohjeen mukaisen 10tkm, eikä pelota yhtään
  26. #26
    Lainaa (B12 @ Huhti. 07 2007,09:18) kirjoitti
    Kokeilkaahan poijjaat haihduttaa litra tai kaksi kraanavettä ja katsoa, kuinka valtavasti sitä kalkkia ym. sedimenttiä oikein jää. Voin kertoa, että ei valtavasti.
    No-jaa... Eipä tarvitse olla kuin pari viikkoa esim. kylppärin suihkuhanan puhdistamisesta kun rei'istä on muutama jo ihan tukossa ja kahva sekä hanat kauttaaltaan valkoisen kerroksen peitossa. Poresuuttimista puhumattakaan, niitä kun ei saa kertymistä puhtaaksi edes rapsuttelemalla. Taitaa olla vähän paikkakuntakohtaistakin, niin kuin vesilaadut yleensä?

    Ja haihduttamisesta puheen ollen, kyllä vuorokauden kuivuttuaan pieni juomalasin pohjaankin jäänyt tippa (pari millilitraa) näkyy selvästi, ei voi erehtyä luulemaan lasia puhtaaksi.

    Mutta ainahan tämä on ollut samaa vääntöä asiasta, joka maksaa kokonaisen 1,00 euroa litralta.
  27. #27
    Kysytäänpä näin kun kerran tästäkin asiasta jaksetaan vääntää.Oletetaan tietysti vielä että pyörä on asiallisessa kunnossa eikä mikään vuotava romu.Montako kertaa vaihdatte nesteitä pyöräänne sen käyttöiän aikana?Siitä laskette vaikka 3ltr x vaihtokerrat niin saatte sen hirveen kasan sitä kivennäiainetta.



    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  28. #28
    Tuossa juuri vaihtelin nesteet omaani isomman huoltokokonaisuuden yhteydessä. 3v vanhat shellin longlife-punaiset oli ihan käyttämättömän näköiset uuteen blandikseen verrattuna, vaikka kraanavettä olenkin käyttänyt. Mitä lie kivennäisiä sitten jättänyt lohkoon, ei oikein jaksa huolettaa.

    Heh, meininkinä on ollut tehdä kaikki huolella ja viimeiseksi silaukseksi ajattelin hifistellä alapropun kanssa. Siinä on pieni kupariprikka ja hehkuttamallahan ne pannaan taas tiivistämään. Kaivoin tohon esiin ja liekkiä rinkulalle. Kylläpä hehkuu, värjää liekin vihreäksi ja.. prikka lurahti lattialle. Viidessä sekunnissa.

    Huippumekatsu
    Pekka
  29. #29
    Hyvä hyvä.Ne punaiset litkut kun ovat niitä ikilitkuja joita ei ohjeen mukaan tarvitse vaihtaa ollenkaan.Kupariprikka taisi olla sitä parempaa laatua.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  30.  
  31. #30
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 07 2007,15:43) kirjoitti
    Montako kertaa vaihdatte nesteitä pyöräänne sen käyttöiän aikana?
    No sehän riippuu siitä, kuinka pitkään pyörää pitää. Mutta esim. 20 kertaa voisi tulla kyseeseen. Tuolla vaihtovälillä huonommatkin nesteet kyllä pysyvät puhtaina.

    Lainaa kirjoitti
    Ne punaiset litkut kun ovat niitä ikilitkuja joita ei ohjeen mukaan tarvitse vaihtaa ollenkaan.
    Mikäs ohje se tuommoinen on? Näkemieni punaisten litkujen vaihtovälisuositus on ollut 3 - 5 vuotta, siinä missä perinteisten nesteiden suositus on 1 - 2 v.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen