Jäinpä tässä yön pimeinä tunteina miettimään, että mitä haittaa on liian suurista venttiilin välyksistä. Liian pienet välyksethän päästävät venan kantamaan, joka seuraukset ovat ilmeiset etenkin pako puolella.
Mutta mitä muita haittoja suurista välyksistä on ääntelyn lisäksi?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Tehot tippuu ja se meteli tulee siitä iskusta venttiilin päähän, saattaa venttiilin pää ruveta leviämään.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Ihan mutuna olen ajatellut samalla tavalla:
- pitävät meteliä (haitta sekin)
- saattaavat kulua enemmän (venttiilin pää, keinuvivut)
- venttiili ei aukea niin paljon kuin pitäisi ==> tehosta pois
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ja myös ajoitus muuttuu - aukeaa myöhemmin ja menee aikaisemmin kiinni![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse jään mietimään, että eikös tuollainen kymmenesosamillin heitto aukaisussa ole aika triviaali ajoituksen ja virtauksen kannalta? Venttiili kuitenkin painuu alaspäin 1-3cm niin ainakin virtauksen kannalta heitto on melkoisen merkityksetön. Jyrkillä nokilla tuo ajoitus tietenkin korostuu, mutta tuskin tuohon nyt kovinkaan monen asteen heittoa pääsee syntymään niilläkään... Vai mitä sanovat ekspertit?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Noin niinku käytännön tasolla voi ajatella, että se on sama kun juoksis kilpaa liian isoissa kumppareissa.![]()
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Jos prätkistä puhutaan, niin 3 cm nosto kuulostaa aika hurjalta. En mikään ekspertti ole, mutta mun näppituntuman mukaan tollaiset 10 mm on lähempänä totuutta.(Sartre @ Maalis. 12 2007,15:07) kirjoitti
Sinänsä muutaman kympin heitto välyksessä vaikuttaa aika pieneltä, että sillä olisi vaikutusta tehoon sen enempää kuin vaikkapa muutaman asteen lämpötilan muutoksella.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Haittaahan ne liian suuret välyksetkin.
Eli nokka ei tue venttiiliä sulkeutumisvaiheessa ja aukeaminenkin tapahtuu liian nopeasti. Nokissa ( riippuen tyypistä ) on aina hyvin loiva ramppa alussa ja lopussa, jolla otetaan se välys pois hallitusti ja sitten painetaan venttiili auki mahdollisimman nopeasti.
Mutta jos ne ovat valmistajan ilmoittamissa rajoissa, ei syytä säätöön ole.
Vaikutus tehoon ei ole suuri, venttiili on niin lyhyen aikaa maksiminoston alueella.
"kyllä jaappanilaiset ossaa"
Kysymys: Mittasin just venttiilivälykset. 14kipaletta oli suht kivan tasaisilla välyksillä mutta kaksi oli sit näistä "keskiarvoista" ulkona. Kuitenkin vielä valmistajan sallimissa rajoissa. Koneella ajettu ehkä 25tkm(ei voi tietää, saksan tuonti). Toinen oli pako vena, toinen imu. Eri sylintereissä. Tointasko alkaa hifistelee ja säätelee?
Jos valmistajan rajoissa, niin ei tarvi säätää...
Ja liian suuri välys aiheuttaa suuren kohtaamisnopeuden nokan ja venttiilin välillä...
Noista virtauksiin vaikuttavista milleistä sen verran, että pelkästään millin nostoerolla on todella suuri merkitys ja valmistajakin lienee hakenut optiminoston, jolla ainakaan ventiilisuu ei ole ahdistava kohta. Se, että poikkeaako se kymmenesosamillin, niin käytännön ajon kannalta on tosiaan trivialiaa, mutta liian suurella välyksellä on taas kuluttavaa vaikutusta. Ja tosiaan ne aukioloajatkin muuttuvat kummastakin päästä.
- "No! It's not a Harley" -
Hifistele jos haluat ...eipä jää painaan mieltä...mutta jos tehtaan arvoissa pyssyy niin toimii ilman säätämistäkin...ei muuta ku(deede @ Maalis. 16 2007,23:58) kirjoitti
![]()
Onko HONDAN jälkeen elämää?
CBR 1000F-91. XX-00, XX-03