Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
    Onko tietoa mitä pojat antavat sakkoa sakkorenkaasta?
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Mulla ei ole kokemusta, mutta luulisin, että saman kuin autoilijallekin.

Ero on siinä, että MP:ssä pitää olla vähintään 1 mm, kun auton
    kesäkumissa 1.6 mm ja talvikumissa oli vissiin 3 mm.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Mutta hei tyypit -
    Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.

Mieti kuinka pieni osa renkaasta osuu asvalttiin.

Terkuin nimimerkki
    "ikinä en enää säästä renkaissa"
    Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
    Yamaha R6R -07
    Lainaa (vesseli @ Maalis. 11 2007,16:44) kirjoitti
    Mutta hei tyypit -
    Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.
    Niinpä - Elämä on täynnä valintoja.
    Saadulla säästöllä voisi ostaa vaikkapa ajovarusteita,parin kk:n bensat tai vakuutukset.
    Kyllä slikseilläkin ajaa pystyy,kun vain sovittaa ajotyylinsä pidon mukaan.
    -Mutta tosiasiassa en omaa kokemusta rengasratsiasta - tosin kaiman siskon kaveri oli autolla selvinnyt rikesakoilla...kuulemma...
    Sakko tulee rikesakkona 35 euroa, tai sitten rankkarina, 5-15 päiväsakkoa, kunnosta riippuen.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Ja jos ei viitsi hirveästi laittaa rahaa uusiin renkaisiin niin itse säästän pitkän pennosen tällä tavalla:

Ostan käytettynä ratarenkaita jotka on kuluneet vaan ihan laidalta, ja keskellä vielä melkein täys kuvio, hintaa ~60€ ja tähän mennessä olen saanut huippukumeja. Siirryin tähän viime kesänä kun uuteen renkaaseen upposi ruuvi kuukauden ajon jälkeen, eikä lompakko oikein kestä ostella uutukaisia renkaita jos sattuu useampi menemään kesässä.

Edit:useat typot

zx-6r -02
    Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.
    Lainaa (Cllint @ Maalis. 11 2007,19:11) kirjoitti
    Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.
    Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
    Lainaa (JJJ @ Maalis. 11 2007,19:16) kirjoitti
    Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla. *
    Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.
    Niinhän se on. Rengashan kärsii joka tavalla kun kuluu, ainoa seikka ei ole vesiliirtoon joutumisen kasvaminen, vaan pito kärsii myös kuivalla tienpinnalla. Sain oppia sen viime syksynä. Onneksi en ihan rankemman kautta, vaan ihan kunnon adrenaliinikikin ja sydämmentykytyksen kautta. Moottoripyörällä kun ajaa niin on niin pieniä mahdollisuuksia itse vaikuttaa omaan turvallisuuteen (tuotahan voi tietysti kyseenalaista), joten siihen kannattaisi sitten mielestäni myös vähän panostaa.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Lainaa (janne-ki @ Maalis. 11 2007,16:53) kirjoitti
    Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
    Mistäs tämmönen "sääntö" löytyi?
    Onko omakohtaisia kokemuksia?
    Lainaa (janne-ki @ Maalis. 11 2007,16:53) kirjoitti
    Ja tuo vakuutusehto löytyy mistä?

Ja prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?

Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.

Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Lainaa (Koris @ Maalis. 12 2007,00:18) kirjoitti
    prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?

Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.
    Lainaa kirjoitti
    Ajoneuvoasetus (233/82) 21§:
    Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
    19 a §
    1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Vaarallista touhuahan se on vedellä kunnon sliksillä.
    Itsellä puski viimekauden lopulla punokset vähän jo läpi, tosin ajoinkin helvetin varovaisesti enkä ottanut ketään kyytiin. (helvetin hyvä tekosyy muuten, kun ei vaan jaksa sitä ylimäärästä painoa heilumassa ja valumassa niskaan )

Poliisikin itseasiassa kävi kovistelemassa tuosta, bussipysäkillä odoteltiin kaverille bussia ja poliisi tuli helvetin lujaa kävelytieltä vierelle. Pyysi ajokorttia ja rekisteriotetta. Nostin pyörän penkin takarenkaan eteen kun otin rekisteriotteen sen alta, toivoin ettei konsta huomaisi ihan sliksiä rengasta.

Se siinä käppäili aika kauan pyörän ympärillä, kun toinen poliisi selvitteli ties mitä juttua. (oli ilmeisesti joku kaahaillut sinisellä pyörällä jossain lähistöllä, ja olivat saaneet siitä ilmoituksen)

Lopulta huomas takarenkaan ja alkoi kovistelemaan että eikös toi ala jo aika finaalissa olemaan. Sanoin että pyörä on myynnissä ja on varattu huomiseksi/ylihuomiseksi aika renkaanvaihtoon. Tyyppi oli hetken hiljaa ja vähän vihaisesti sanoi että "sen ois kyllä parasta mennä vaihtoon, toihan voi puhjeta minä hetkenä tahansa". Sanoin takaisin että kyllä se menee kun pyöräkin on myynnissä, ja kunnon takarenkaalla menee pyöräkin paremmin kaupaksi.

Katteli hetken vihaisesti ja oli taas hiljaa.
    "Pitäisikö mun kirjoittaa tosta sulle muistutus, että menee varmasti vaihtoon?"
    Totesin kylmänrauhallisesti että:
    "Kirjoita vaan, muistuupahan paremmin mieleen sitten"
    ...
    "No eiköhän se mene vaihtoon.."

Jätti muistutuksen kirjoittamatta.

"Fact of life: The longer a man doesn't see a woman naked, the more he turns into a giant hoover pick!" - Jeff Murdock
    Lainaa (SamiN @ Maalis. 12 2007,00:52) kirjoitti
    Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
    Tämän mä arvasinkin. Eli sakkorenkaalla ajetaan sitten tämä kausi. Urasyvyys keskellä 0,0 mm. Kilometrejä noin tuhat.

Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
    - - - - - - - - - - -
    - - - - - - - - - - -
    Lainaa (JJJ @ Maalis. 11 2007,19:16) kirjoitti
    Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla. *
    Niin ja jos ajamaan lähtee niin kannattaa ottaa huomioon tosi paskanen tienpinta ja kylmä alusta. Hyväkin rengas menettää helposti pitonsa näissä olosuhteissa.
    mulle koppalakki ratsiassa tuumas renkaasta joka keskeltä aika silee, jotta löytyy se milli tosta reunoilta ja toivotti hyvää matkaa..
    KÄRPÄT KIITTÄÄ....
    Lainaa (Koris @ Maalis. 12 2007,09:07) kirjoitti
    Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
    Juuri näin.

Ja itseasiassa tuohon kuviopykälään on tullut muutos ainakin Bajahilliä lainaten:

Lainaa kirjoitti
    Uusimmat urapykälät mp:lle löytyy asetuksesta 291/1998 (18§). Kulutuspinnan PÄÄURIEN syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Pääurien määritelmässä direktiivissä 97/24/EY puhutaan "kulutuspinnan keskiosalla" olevista urista. Tästä voi siis päätellä, että urasyvyyden ei tarvitse olla vähintään 1,0 mm KOKO renkaan leveydeltä vaan nakin sivulla saa olla vähemmän pintaa jäljellä.

AKE ja miliisit saattavat tulkita noita "pääuria" siten, että kyseessä on koko kulutuspinnan osa. Tämä ei kuitenkaan ole ollut lainsäätäjän tarkoitus sillä on mahdollista, että tyyppihyväksytyssä ja korkkaamattomassa renkaassa reuna-alueiden urasyvyys ei uutenakaan riittäisi.

Tämähän on kaikki sitten vain akateemista pohdiskelua, jokainen EMPY:n jäsenkirjaa arvostava motoristi hoitaa allensa uudet kumit jo kauan ennen tuota 1mm rajaa...
    * Tuubi
    Jep, mutta mistä tuo urasyvyys oikein mitataan? Mullakin ollut useampia malleja, joissa tuossa keskellä rengasta ei ole mitään kuviota, vaan kaikki kuviot siellä sivulla (siis uutenakin). Eli, mikä se kulutuspinnan "keskiosa" oikein on??
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Lainaa kirjoitti
    19 a §
    1. Moottoripyörässä tulee olla ilmarenkaat, joiden kantavuus moottoripyöräkäyttöön tarkoitettuina vastaa kuormitetusta moottoripyörästä kyseiseen pyörään kohdistuvaa painoa. Renkaita, joissa kudos on näkyvissä tai jotka ilmeisesti ovat vaarassa räjähtää, ei saa käyttää. Renkaan kulutuspinnassa on koko sen leveydellä oltava tarkoituksenmukainen kuviointi, jonka urien «syvyys» on vähintään 1,0 mm.
    Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:
    18 § (19.12.2002/1243)
    L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.

- - - - - - - - - - -
    - - - - - - - - - - -
    Lainaa (Koris @ Maalis. 12 2007,12:41) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    19 a §
    Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:
    18 § (19.12.2002/1243)
    L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.
    Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
    Sahasin poikki sileäksi ajetun Rennsportin ja järkytyin....
    Alla on kangas ja teräsverkko,
    renkaan paksuutta jäljellä 1-2mm *

Siitähän menee teräväreuneinen kivi läpi *

Reiska_SB
    Terveisin Reiska

- Kawasaki Z1000SX -
    Lainaa (Koris @ Maalis. 12 2007,12:41) kirjoitti
    Mä en löydä tota Finlexistä.
    >Tuossa<

Eli jotenkin eksyin noihin alkuperäisiin ja viittaamasi ajantasainen on oikea.

* Tuubi
    Lainaa (JJJ @ Maalis. 12 2007,13:25) kirjoitti
    Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista
    No pitääkö mun viedä toi takagummi takaisin kauppaan (kts. kuva ylhäällä)?
    - - - - - - - - - - -
    - - - - - - - - - - -
    Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
    Juujuu, kaikki ollaan varmaan samaa mieltä tästä asiasta.

Kuhan nyt alettiin viilaamaan pilkkua että mitä laki sanoo
    * Tuubi
    Lainaa (Koris @ Maalis. 12 2007,13:29) kirjoitti
    Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista
    No pitääkö mun viedä toi takagummi takaisin kauppaan (kts. kuva ylhäällä)?
    Sama. Siis ei kai nyt JJJ:nkään mielestä esim. pakasta vedetty testivoittaja Z6 voi olla sakkorengas, vaikka se on suunniteltu niin ettei keskellä rengasta ole uraa ollenkaan?
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Niin, laista pitäisi ymmärtää sen perusfiilis. Lain vaan täytyy olla tarkka jotta ongelmatilanteessa voidaan rahat jakaa syyllisten ja syyttömien kesken.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (SamiN @ Maalis. 12 2007,13:33) kirjoitti
    Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?
    Juujuu, kaikki ollaan varmaan samaa mieltä tästä asiasta.

Kuhan nyt alettiin viilaamaan pilkkua että mitä laki sanoo
    No se on käynyt jo ajat sitten selväksi mitä laki sanoo, mutta ...

Tietääkö joku, että voiko olla niin, että jotkut gummit eivät jostain
    syystä mahdollisesti olisikaan Suomessa hyväksyttyjä käytettäväksi
    yleisessä liikenteessä? Slikseillä ei varmaan saa ajella yleisillä
    paikoilla? Elikkä minulla kävi mielessä, että saattaisinko
    epähuomiossa tilailla vaika ulkomailta rinkulat, jotka eivät sitten
    kelpaisikaan? Pitääkö niissä olla jotain merkintöjä? Lisäksi on
    varmaankin niin, että pyörässä pitää olla siihen tyyppihyväksytyn
    kokoisia renkaita - vai onko tämäkin harhaluulo? Itse asiassa,
    kun tarkemmin mietin, niin enhän minä tiedä renkaista yhtään mitään?
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Lainaa (MattiR @ Maalis. 12 2007,16:28) kirjoitti
    Tietääkö joku, että voiko olla niin, että jotkut gummit eivät jostain syystä mahdollisesti olisikaan Suomessa hyväksyttyjä käytettäväksi yleisessä liikenteessä?
    Jenkeistä ostetut eivät ole laillisia (E-hyväksyntä puuttuu).
    - - - - - - - - - - -
    - - - - - - - - - - -
  30.  
    Lainaa (MattiR @ Maalis. 12 2007,16:28) kirjoitti
    Lisäksi on varmaankin niin, että pyörässä pitää olla siihen tyyppihyväksytyn
    kokoisia renkaita - vai onko tämäkin harhaluulo? Itse asiassa,
    kun tarkemmin mietin, niin enhän minä tiedä renkaista yhtään mitään?
    "5 §
    Pyörien muutokset

1. Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa. Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi eikä etu- ja takapyörän nimellishalkaisijan ero moottoripyörässä suurempi kuin 102 mm tai mopossa suurempi kuin 76 mm.
    "

* Tuubi
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen