Mulla ei ole kokemusta, mutta luulisin, että saman kuin autoilijallekin.
Ero on siinä, että MP:ssä pitää olla vähintään 1 mm, kun auton
kesäkumissa 1.6 mm ja talvikumissa oli vissiin 3 mm.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Mutta hei tyypit -
Ei kai sakko ole pääasia, vaan että säilyt hengissä kesän.
Mieti kuinka pieni osa renkaasta osuu asvalttiin.
Terkuin nimimerkki
"ikinä en enää säästä renkaissa"
Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen sakkorenkaisiin kannattaa muistaa myös!! Vakuutus korvaa 50% vahingosta jos ajoit sakkorenkailla vahingon sattuessa.
Yamaha R6R -07
Niinpä - Elämä on täynnä valintoja.(vesseli @ Maalis. 11 2007,16:44) kirjoitti
Saadulla säästöllä voisi ostaa vaikkapa ajovarusteita,parin kk:n bensat tai vakuutukset.
Kyllä slikseilläkin ajaa pystyy,kun vain sovittaa ajotyylinsä pidon mukaan.
-Mutta tosiasiassa en omaa kokemusta rengasratsiasta - tosin kaiman siskon kaveri oli autolla selvinnyt rikesakoilla...kuulemma...
Sakko tulee rikesakkona 35 euroa, tai sitten rankkarina, 5-15 päiväsakkoa, kunnosta riippuen.
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Ja jos ei viitsi hirveästi laittaa rahaa uusiin renkaisiin niin itse säästän pitkän pennosen tällä tavalla:
Ostan käytettynä ratarenkaita jotka on kuluneet vaan ihan laidalta, ja keskellä vielä melkein täys kuvio, hintaa ~60€ ja tähän mennessä olen saanut huippukumeja. Siirryin tähän viime kesänä kun uuteen renkaaseen upposi ruuvi kuukauden ajon jälkeen, eikä lompakko oikein kestä ostella uutukaisia renkaita jos sattuu useampi menemään kesässä.
Edit:useat typot
zx-6r -02
Ei kehtais enää ostaa uutta rengasta muutaman sadan kilometrin takia. Pyörä menee vaihtoon kunhan uusi saapuu keväämmällä. Sit on pintaa renkaissa. Takakummi on tällä hetkellä rajamailla.![]()
Parempi kai sitten jättää ajamatta ne muutama sata kilometriä ? Ei se vahinko kello kaulassa tule.(Cllint @ Maalis. 11 2007,19:11) kirjoitti
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Niinhän se on. Rengashan kärsii joka tavalla kun kuluu, ainoa seikka ei ole vesiliirtoon joutumisen kasvaminen, vaan pito kärsii myös kuivalla tienpinnalla. Sain oppia sen viime syksynä. Onneksi en ihan rankemman kautta, vaan ihan kunnon adrenaliinikikin ja sydämmentykytyksen kautta. Moottoripyörällä kun ajaa niin on niin pieniä mahdollisuuksia itse vaikuttaa omaan turvallisuuteen (tuotahan voi tietysti kyseenalaista), joten siihen kannattaisi sitten mielestäni myös vähän panostaa.(JJJ @ Maalis. 11 2007,19:16) kirjoitti
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Mistäs tämmönen "sääntö" löytyi?(janne-ki @ Maalis. 11 2007,16:53) kirjoitti
Onko omakohtaisia kokemuksia?
Ja tuo vakuutusehto löytyy mistä?(janne-ki @ Maalis. 11 2007,16:53) kirjoitti
Ja prätkärenkaan "sakkorenkaan" määritelmä löytyy mistä?
Jos on tielainsäädännöstä, niin ei kovin montaa motskarigummia koske IRL.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
(Koris @ Maalis. 12 2007,00:18) kirjoitti
kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Vaarallista touhuahan se on vedellä kunnon sliksillä.
Itsellä puski viimekauden lopulla punokset vähän jo läpi, tosin ajoinkin helvetin varovaisesti enkä ottanut ketään kyytiin. (helvetin hyvä tekosyy muuten, kun ei vaan jaksa sitä ylimäärästä painoa heilumassa ja valumassa niskaan)
Poliisikin itseasiassa kävi kovistelemassa tuosta, bussipysäkillä odoteltiin kaverille bussia ja poliisi tuli helvetin lujaa kävelytieltä vierelle. Pyysi ajokorttia ja rekisteriotetta. Nostin pyörän penkin takarenkaan eteen kun otin rekisteriotteen sen alta, toivoin ettei konsta huomaisi ihan sliksiä rengasta.
Se siinä käppäili aika kauan pyörän ympärillä, kun toinen poliisi selvitteli ties mitä juttua. (oli ilmeisesti joku kaahaillut sinisellä pyörällä jossain lähistöllä, ja olivat saaneet siitä ilmoituksen)
Lopulta huomas takarenkaan ja alkoi kovistelemaan että eikös toi ala jo aika finaalissa olemaan. Sanoin että pyörä on myynnissä ja on varattu huomiseksi/ylihuomiseksi aika renkaanvaihtoon. Tyyppi oli hetken hiljaa ja vähän vihaisesti sanoi että "sen ois kyllä parasta mennä vaihtoon, toihan voi puhjeta minä hetkenä tahansa". Sanoin takaisin että kyllä se menee kun pyöräkin on myynnissä, ja kunnon takarenkaalla menee pyöräkin paremmin kaupaksi.
Katteli hetken vihaisesti ja oli taas hiljaa.
"Pitäisikö mun kirjoittaa tosta sulle muistutus, että menee varmasti vaihtoon?"
Totesin kylmänrauhallisesti että:
"Kirjoita vaan, muistuupahan paremmin mieleen sitten"
...
"No eiköhän se mene vaihtoon.."
Jätti muistutuksen kirjoittamatta.
"Fact of life: The longer a man doesn't see a woman naked, the more he turns into a giant hoover pick!" - Jeff Murdock
Tämän mä arvasinkin. Eli sakkorenkaalla ajetaan sitten tämä kausi. Urasyvyys keskellä 0,0 mm. Kilometrejä noin tuhat.(SamiN @ Maalis. 12 2007,00:52) kirjoitti
Mun pointti on (älkää ajako huonoilla renkailla, please): nykyaikaisiin prätkänrenkaisiin tuo urasyvyyden määritelmä ei ole kovin osuva. Sakkorengas on IRL arvioitava muillakin kriteereillä kuin pelkkää urasyvyyttä tuijottaen.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Niin ja jos ajamaan lähtee niin kannattaa ottaa huomioon tosi paskanen tienpinta ja kylmä alusta. Hyväkin rengas menettää helposti pitonsa näissä olosuhteissa.(JJJ @ Maalis. 11 2007,19:16) kirjoitti
mulle koppalakki ratsiassa tuumas renkaasta joka keskeltä aika silee, jotta löytyy se milli tosta reunoilta ja toivotti hyvää matkaa..![]()
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Juuri näin.(Koris @ Maalis. 12 2007,09:07) kirjoitti
Ja itseasiassa tuohon kuviopykälään on tullut muutos ainakin Bajahilliä lainaten:
kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Jep, mutta mistä tuo urasyvyys oikein mitataan? Mullakin ollut useampia malleja, joissa tuossa keskellä rengasta ei ole mitään kuviota, vaan kaikki kuviot siellä sivulla (siis uutenakin). Eli, mikä se kulutuspinnan "keskiosa" oikein on??
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Mä en löydä tota Finlexistä. Tämä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä:(SamiN @ Maalis. 12 2007,00:52) kirjoitti
18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
1. «Kulutuspinnan» pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.
Eli keskiosasta ei enää puhuta mitään.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Käsittääkseni rakas virkavalta mittaa renkaan kulutuspinnan juuri renkaan keskiosasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Koko topicci tuntuu olevan aivan hanurista Eikö sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia, että ajetaan kunnollisilla renkailla eikä leikitä omalla terveydellä ?(Koris @ Maalis. 12 2007,12:41) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Sahasin poikki sileäksi ajetun Rennsportin ja järkytyin....
Alla on kangas ja teräsverkko,
renkaan paksuutta jäljellä 1-2mm *
Siitähän menee teräväreuneinen kivi läpi *
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
No pitääkö mun viedä toi takagummi takaisin kauppaan (kts. kuva ylhäällä)?(JJJ @ Maalis. 12 2007,13:25) kirjoitti
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Juujuu, kaikki ollaan varmaan samaa mieltä tästä asiasta.(JJJ @ Maalis. 12 2007,13:25) kirjoitti
Kuhan nyt alettiin viilaamaan pilkkua että mitä laki sanoo![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Sama. Siis ei kai nyt JJJ:nkään mielestä esim. pakasta vedetty testivoittaja Z6 voi olla sakkorengas, vaikka se on suunniteltu niin ettei keskellä rengasta ole uraa ollenkaan?(Koris @ Maalis. 12 2007,13:29) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Niin, laista pitäisi ymmärtää sen perusfiilis. Lain vaan täytyy olla tarkka jotta ongelmatilanteessa voidaan rahat jakaa syyllisten ja syyttömien kesken.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
No se on käynyt jo ajat sitten selväksi mitä laki sanoo, mutta ...(SamiN @ Maalis. 12 2007,13:33) kirjoitti
Tietääkö joku, että voiko olla niin, että jotkut gummit eivät jostain
syystä mahdollisesti olisikaan Suomessa hyväksyttyjä käytettäväksi
yleisessä liikenteessä? Slikseillä ei varmaan saa ajella yleisillä
paikoilla? Elikkä minulla kävi mielessä, että saattaisinko
epähuomiossa tilailla vaika ulkomailta rinkulat, jotka eivät sitten
kelpaisikaan? Pitääkö niissä olla jotain merkintöjä? Lisäksi on
varmaankin niin, että pyörässä pitää olla siihen tyyppihyväksytyn
kokoisia renkaita - vai onko tämäkin harhaluulo? Itse asiassa,
kun tarkemmin mietin, niin enhän minä tiedä renkaista yhtään mitään?
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Jenkeistä ostetut eivät ole laillisia (E-hyväksyntä puuttuu).(MattiR @ Maalis. 12 2007,16:28) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
"5 §(MattiR @ Maalis. 12 2007,16:28) kirjoitti
Pyörien muutokset
1. Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa. Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi eikä etu- ja takapyörän nimellishalkaisijan ero moottoripyörässä suurempi kuin 102 mm tai mopossa suurempi kuin 76 mm."
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi