Eräällä ulkomaalaisella foorumilla nousi taas esiin vanha asia. Joku väittää, että x- ja o -rengas -ketjuja ei kannata rasvata koskaan.
Perustelut:
1) Kestävät vähintään yhtä kauan kuin rasvatut
2) Pyörän takapään puhtaus
3) Aikanaan ketjujen ja rattaiden vaihto on miellyttävämpi tehdä.
4) Rahallinen säästö, koska ei tarvitse ostaa rasvoja.
Kohdat 2,3 ja 4 uskon helposti, mutta onko kukaan koskaan ajanut ketjuratas -settiä finaaliin rasvaamatta niitä koskaan? Jos on, niin miten kestivät?
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
voidellen kestää about 30tonnia, ilman voitelua tuskin kymppiä?
en kylläkään ole kokeillut voitelematta.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
no huh huh! viime kesänä vaihdoin omaan mopoon ketju/ratas paketin hinta n.250.-(mulle ainakin iso raha) ni ei tulis mieleenkään jättää ketjurasvoja käyttämättä..."rahallinen säästö,koska ei tatte ostaa rasvoja" ketjurasva purkin hinta onkin merkittävä meno erä mopoilussa.
Arzka
O-renkaiden tarkoitushan on pitää asennusrasva ketjun sisällä ja lika ulkopuolella. Rasvaaminen pitää ainakin nuo o-renkaat kunnossa. Noista ei taida olla minkäänlaisia käytännön testejä/vertailuja olemassa..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Rasvaaminen pitää myös ketjujen mekaaniset äänet kurissa, ja ketjut ei lämpene niin paljoa kuin kuivat ketjut -> O-renkaat kestää paremmin.
Aika uskomaton juttu. Oma veikkaus on että käyttöikä vähenee dramaattisesti. *Itse ymmärrän asian niin, että rullan ja rattaan välissäkin on hyvä olla rasvaa ettei ole rauta rautaa vasten. Jos olisi esim. nylon-rattaat, asia olisi toinen. Itse ketjun nivelet on alunperin rasvattu ja O-renkaiden on tarkoitus pitää rasva siellä sisällä ja estää veden ja muun roinan imeytyminen sinne niveliin. Itse ajelin aikanaan ketjuilla sellaisia 40-50 tkm, rasvasin usein mutta vähän (ajatuksella parempi kuin "paljon kerralla harvoin").
Nimimerkki Kardaaniin siirtynyt *
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Näin olen minäkin asian ymmärtänyt. Rautojen välissä tulee olla rasvaa, muten kuluu paikat ja ketjun venymiselle tulee tilaa ja kierre ynnä ketjun tuho alkaa.(hondamania @ Helmi. 12 2007,15:49) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Varmasti juurikin näin, eihän se ketjun sisällä oleva rasva suojaa ratasta ja rullien ulkopintoja millään tavalla. Kitka sekä pintojen välinen paine tekevät tehtävänsä ajan myötä, omassa pyörässä hyvä esimerkki, aikaisempi omistaja oli ilmeisen laiskasti rasvaillut, huomasi lähinnä siitä että D.I.D:n ZWM:t eivät olleet venyneet milliäkään kun taas rattaiden hammasurat olivat kuluneet täysin epäsymmetrisiksi.(r1150r @ Helmi. 12 2007,16:41) kirjoitti
Niin ja joku kuitenkin miettii, ketjut ja rattaat oli ostettu samaan aikaan..
Tämähän tarkoittaa sitä, että ketjun rasvaamattomuus ei lyhennä ketjun kestoikää, vaan ainoastaan rattaiden.(Jaskax @ Helmi. 12 2007,17:14) kirjoitti
MOT *![]()
Eipä ne ketjut muutenkaan paljoa voi kulua, kun ei niissä ole ainetta kulutettavaksi.(Nomad @ Helmi. 12 2007,17:36) kirjoitti
Itse en ole ikinä ymmärtänyt logiikkaa sen väitteen takana, että rasvaamaton ketju venyy enemmän kuin rasvattu... Joku tätä ajatusta viljelevä voisi vähän selittää ajatustenjuoksuaan?![]()
premier
emeritus
Ketju ei veny sitte yhtään oli rasvaa taikka ei . Ketjun lisämitta tulee kulumisen seurauksena , elikkä holkki jonka sisällä tappi on kuluu soikeaksi . ( soikeaksi : siittä tulikin mieleen...)
No mikä olis sitten parasta rasvaa ketjulle? Olen käyttänyt itse Motul ketjurasvaa mutta sanoi tämä huoltokaveri että käytä vaihteistoöljyä niin ketjut kestää pitkään. Meinasin kokeilla sitä kunhan tässä päästään ajohommiin. Entäpä moottorisahan teräketjuöljy?? Luulis se kyllä voiteluhommat tekevän paremmin kuin joku muu tökötti.
Fazerin sininen
Mielestäni jokin sitkostettu rasva on hyväksi ketjuille, eli pysyy ketjuissa kohtuu hyvin vaikka siellä keskipakovoima pyrkii heittämään sen huitsin nevadaan(mörköukko @ Helmi. 12 2007,20:29) kirjoitti
Asia erikseen, jos käytetään scottoilereita yms. vastaavia vekottimia, niissä voiteluaine on ohuempaa ja voitelee kyllä, kun sitä tulee riittävän tiheään ketjulle/rattaille
Niinhän se kyllä tuntuu että joku vaihteistoöljy lentelee pitkin kankaita melko vikkelään. Onhan noita monenmoisia voitelupulloja markkinoilla,mutta ketjuvaha pilaa ketjut sano tämä Tekniikanmaailma lehti.
Fazerin sininen
Oliskohan tää ulkomainen foorumi jossain täällä rapakon takana?(TripleTwin @ Helmi. 12 2007,10:25) kirjoitti
Täällä ei nimittäin kovin moni rasvaa noita, kun ei täällä juuri koskaan sada, pyörät on loppuun ajettuja 10 000 mailin kohdalla viimeistään kuitenkin (jos nyt joku sportilla ajava kehtaa edes edellisen vuoden mallilla ajella näyttäisi moni vaihtavan vuoden välein pyörää) ja jos nyt jostain syystä ketju/ratas paketti tarvitsee hankkia niin sen saa 100$ kaupasta. Reiluako? elämä on...
Jepjep.
Kyllä ne renkaat vaan sitä rasvaa kaipaa, ainahan se kitkaa vähentää. Itse pidän tapana, että usein ja nopeasti ketjun läpi voitelu, eli huoltopukille ja vaikka ykkönen päälle ja kierros pari nappia kevyesti painaen ööliä ketjuille. Ei se öljy kuitenkaan kovin nopeasti kulu, eikä myöskään maksa paljoa.
Kuka sitä kuivana "vetäis"Eiköhän se liukastusvoide kuitenkin kuulune asiaan??
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
Moro
Tuossa ajelin edellisellä mopolla 25 tonnia kuivilla ketjuilla ennen kauppaan vientiä ja kardaanipyörään vaihtamista. Venymä (pikemminkin vetolenkkien kuluma) oli hyvin vähäistä, alle puolet vaihtomerkeistä ja lenkit muutenkin vielä hyvin notkeita.
Tekniikan(vai oliko Vauhdin) Maailma testasi joskus(n.20v. sitten) rasvalla tai ilman ja tulos oli kutakuinkin tasapeli ja insinöörin kysymys lopussa, että kuka mahtaa rasvailla ulkopuolelta kestovoideltua kuulaakeria, kuten vaikkapa pääosista mopon pyörännvoista löytyysama periaate, eli voiteluaine ei kuitenkaan mene perille, tiivisteiden voitelu sitten eri juttu....tai pölyn kerääminen niihin. Kiva olisi kuulla uudempia kokemuksia, mutta itse en rasvaan koske, jos ketjuvetoinen vielä alle tulee....paitsi ehkä äärioloissa, eli radalla....
possujono pilaa elämän
Kannatti tai ei , mutta on se ketjujenkin rasvaaminen sitä mukavaa laatu aikaa omankanssa, juur sitä lepposaa puuhastelua mikä on mielestäni osa tätä harrastusta.
Siis rasvaan edelleen ja kiillotan roiskeita pois ihan![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Jos säästö menee tähän niin sitten kannattaa jättää kalsaritkin vaihtamatta.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Sanoohan se TM paljon muutakin testeissään ja ei ne aina välttämättä pidä paikkaansa. Ite olen käyttänyt sekä välillä rasvaa että välillä vahaa enkä ole huomannut ratkaisevaa eroa kulutuskestävyydessä. Ratkaisevinta on nähdäkseni, että käyttää jompaakumpaa riittävän usein.(mörköukko @ Helmi. 12 2007,20:52) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Hiekka se on kuitenkin se joka niitä ketjuja ja rattaita syö.
Ehkäpä siinä tiivisterengasketjun rasvaamisessa ei ole tarkoituskaan yrittää rasvata ketjun sisuksia, vaan vähentää ketjun ja rattaan välistä kitkaa...(-Hanski- @ Helmi. 13 2007,19:26) kirjoitti
Niin että kalsarit vaihtoon : ei helvetissä...(Toyboy @ Helmi. 13 2007,20:16) kirjoitti
Varsinainen " insinjööri " . Ei oo tainnu laakeria ja rullaketjua ikinä nähdä . Laakerin ulkopuolella ei taida isosti kuluvia osia olla . rullaketjussa niitä kyllä löytyy . Kaikista tärkein rullaketjussa on kuitenkin tapin ja holkin välinen voitelu . Se jos pettää , niin saa ketjuille sanoa hyvästit .(-Hanski- @ Helmi. 13 2007,19:26) kirjoitti
Muutama 10km. vesikeliajon jälkeen kun vilkaisee ketjuja , niin ainakin meikäläisen mieleen tulee ketjujen rasvaus . Taitaa olla ketjukauppias joka testas ilman voitelua ja totes että "hyvin " kestää .*
Itekin bemari(auto)miehenä olen etsinyt ketjuja...en valitettavasti ole löytänyt...(mchuurre @ Helmi. 12 2007,20:59) kirjoitti
nimimerkillä jakohihnan vaihto 40tkm:n välein!
Joten olen tässä ketju vs kardaani keskustelussa hiljaa, kun ei baijerilainen(kaan) osaa laitaa oikeaa kone-elintä oikeaan paikkaan... *
Asiaan... Kyllähän ketjuja kannattaa rasvailla, sen huomaa heti käyntiäänestä kun pyörittää kuivia ketjuja vaihteella takarengas ilmassa ja sitte laittaa rasvaa, niin kyllä hiljenee.
Ja jos hyvän hyötysuhteen (98%), eli maksimitehon takapyörälle haluaa säilyttää, niin rasvaa sitte sinne. Jos ketjukäytön hyötysuhde laskee 98 prosentista vaikka 96 prosenttiin noin 160 heppasessa pyörässä, tehohäviö on n. 3hv. Se ei oo suhteellisesti mahottomasti, mutta samaa luokkaa mitä haetaan noin 500€:n slipari virityksillä...
Itellä joskus käy mielessä ketjujen poikki meneminen ja takapyörän juuttuminen sen seurauksena. Näitäkin tappauksia on ollu eikä se voiteleminen sitä riskiä ainakaan lisää.
Kyllä muuan seinäjokelainen mp-korjaajakin mainitti kun kaveri vei kuivaketjusen pyörän sille huoltoon *![]()