Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Tuossahan se jo aiheessa tulee esille, eli minkälaisia haittoja voi olla, jos koneessa on hieman liikaa öljyä? ilmoitettu öljyn määrä on noin 1litra ja tällä hetkellä öljytikku taitaa kastua hieman yli ylärajan. Olen hieman imenyt semmosella antibiootti?ruiskulla öljyä sieltä pois, mutta jonkin verran sitä taitaa vielä olla liikaa.

    Mitä haittaa tästä on, jos sitä öljyä nyt on vähän liikaa?
  2. #2
    Missä mopossa on vaan litra öljyä?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
  3. #3
    Pieni ylitys ei ole niinkään vaarallista, riippuu vähän tiivisteiden kunnosta kuinka helposti alkaa tihkuttamaan öljyä tuon ylitäytön vuoksi. Helpostihan ne sieltä pois ottaa jos alkaa mieltä painaa...

    Ja jos nyt ihan piripintaan täytät sen niin saattaa jo haitata pyörimistä.
    Suzuki RF600R -93 --> Kawasaki z750 -06 --> Suzuki GSX-R1000 K4 --> Triumph Speed Triple -07 / Honda CX500 -81 / Yamaha XS650 -81
  4. #4
    Pieni määrä ei varmaan haittaa, toisaalta siitä ei ole mitään hyötyäkään. Taitaa olla joku piikkinen, meillä ainakin Jammu SR125:n öljytilavuus on juuri tuo 1 litra ja joissain on allekin.. Jos suodattimena on sellainen yksinkertainen metallisihti niin öljyt kannattaa vaihtaa aika usein
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  5. #5
    Ei pieni ylitys varmaan paha ole, kunhan sitä nyt ei hirveesti liikaa ole. Muakin mietityttää et missä noin pieni öljytilavuus
    Sukisukimies
  6. #6
    Autoissa yleensä ylä- ja alarajan vaihteluväli. Kai joissain mopoissakin?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
  7. #7
    Piikkisessä cebarissa on 1litra tilavuus Ja pitänee vielä imasta sillä ruiskulla vähän lisää niin ei jää painamaan mieltä tuo.

    Kertokaas missä tossa sit sijaitsee se sihti, sillä mulla ei oo mitään hajua ja se pitää kuitenkin jossain vaiheessa putsata

    E: ja mistä tiivisteistä tota sitten saattaa alkaa tihkua ja mistä tää sit johtuu? mitä ylitäyttö muuttaa siellä koneessa että alkaa fuskaamaan jostain?



  8. #8
    Pahimmassa tapauksessa ylitäyttö saattaa aiheuttaa männän öljyrenkaan katkeamisen. Sen huomaa sitten öljynkulutuksen lisääntymisenä ja savutuksena.
    Yleensä lienee kuitenkin niin, että lievä ylitäyttö ei käytännössä aiheuta mitään ongelmia...
    PS. Eikö ylimääräisen öljyn saa helpoiten pois avaamalla varovasti öljyproppua ja laskemalla ylimääräistä öljyä sitä kautta pois?
  9. #9
    Tosiaan jos on reilummin lorahtanut yli niin propun kautta pois, ei vaan kannata välttämättä käyttää konetta niinkun yleensä on tapana, sujuu hieman kivuttomammin.

    Näin järkeilemällä (mutua): ylitäyttö --> lisää vastusta --> öljyt lämpenee --> tiivisteet korkkaa
    Viisaammat kertokoon tarkemmin.

    Varmaan kuitenkin ylimääränen ölppä palaa poies, saattaapi vuotaa palotilaan venttiilivarren tiivisteistä tai vaikka männän välistä.
    Tuon kyllä luulisi sitten huomaavan savutuksena.
    Enpä sitten tiiä mistä alkaa ensimmäisenä ulos tihhuuttamaan, vai alkaako.
    Suzuki RF600R -93 --> Kawasaki z750 -06 --> Suzuki GSX-R1000 K4 --> Triumph Speed Triple -07 / Honda CX500 -81 / Yamaha XS650 -81
  10. #10
    Lainaa (NgkR @ Joulu. 31 2006,14:59) kirjoitti
    Kertokaas missä tossa sit sijaitsee se sihti, sillä mulla ei oo mitään hajua ja se pitää kuitenkin jossain vaiheessa putsata
    tähän jos joku tietäs ees suuntaa-antavaa niin ois aika jees
  11. #11
    Lainaa (NgkR @ Tammi. 03 2007,12:47) kirjoitti
    Lainaa (NgkR @ Joulu. 31 2006,14:59) kirjoitti
    Kertokaas missä tossa sit sijaitsee se sihti, sillä mulla ei oo mitään hajua ja se pitää kuitenkin jossain vaiheessa putsata
    tähän jos joku tietäs ees suuntaa-antavaa niin ois aika jees
    Mitä pyörän käyttöohjekirja asiasta sanoo? Tai näkyykö moottorin kyljessä jotain pientä laippaa, jonka alta suodatin löytyisi ( ainakin Yamahassa se on kolmion muotoisen laipan alla oikealla puolella moottoria, laippa kiinni kolmella pultilla ).
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  12. #12
    Lainaa (kap57 @ Tammi. 03 2007,20:19) kirjoitti
    Mitä pyörän käyttöohjekirja asiasta sanoo? Tai näkyykö moottorin kyljessä jotain pientä laippaa, jonka alta suodatin löytyisi ( ainakin Yamahassa se on kolmion muotoisen laipan alla oikealla puolella moottoria, laippa kiinni kolmella pultilla ).
    Homman helpottamiseksi tässä koneen kuvat molemmilta puolilta, ohjekirja ei sano muuta, kuin 12k välein tsekkaus, mutta tsekkausohjeista ei tietoakaan, hyvä kun on edes öljynvaihto neuvottu(ei sillä et sitä tarvitsisin ;) )

    vasen kylki
    oikea kylki


    Pahoittelen, että kuvat hieman isoja, joten hahmotus ehkä vähän vaikeaa. Itsellä tuli nyt hätäseen mieleen nuo vasemman kyljen kolikolla avattavat tulpat, mutta kumpi niistä
  13. #13
    Lainaa (NgkR @ Tammi. 03 2007,22:11) kirjoitti
    Itsellä tuli nyt hätäseen mieleen nuo vasemman kyljen kolikolla avattavat tulpat, mutta kumpi niistä
    luulen että sieltä löytyy ajoitusmerkit ym.
    eipä tuosta paljon mitään näy, katteetkin ovat tiellä.

    liika öljy 4-tahtisessa voi aikaansaada stefojen korkkaamisen.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  14. #14
    Eipä tosiaan näy mitään siihen viittaavaa, Hondassa on vesipumppu siinä missä SR:ssä suodattimen laippa... Entäs öljypohja tai etupuoli sylinterin edessä, löytyykö sieltä mitään?
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  15. #15
    Lainaa (kap57 @ Tammi. 03 2007,23:52) kirjoitti
    Eipä tosiaan näy mitään siihen viittaavaa, Hondassa on vesipumppu siinä missä SR:ssä suodattimen laippa... Entäs öljypohja tai etupuoli sylinterin edessä, löytyykö sieltä mitään?
    pohjasta ny ei löydy ku öljyproppu ja en heti muista että edessäkään ois mitään ollu mut pitää tutkia ja jossei löydä ni ottaa pari kuvaa täs lähipäivinä.

    Muutenkin luulis sen suodattimen(siivilän) löytyvän jostain öljypinnan yläpuolelta, sillä samassa huollossa, kun tarkistetaan se siivilä, ei kuulu vaihtaa öljyjä...

    täs viel sivukuva koneesta vähän kauempaa
  16. #16
    No mitäpäs jos siellä ei ole sihtiä/öljyn suodatinta lainkaan
    Pojan YBR:ssä on myös 1 L öljytilavuus siinä ei ainakaan ole.
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  17. #17
    sulla on oikein motogp ränni.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #18
    Lainaa (R1200GS @ Joulu. 31 2006,16:23) kirjoitti
    Pahimmassa tapauksessa ylitäyttö saattaa aiheuttaa männän öljyrenkaan katkeamisen. Sen huomaa sitten öljynkulutuksen lisääntymisenä ja savutuksena.
    Yleensä lienee kuitenkin niin, että lievä ylitäyttö ei käytännössä aiheuta mitään ongelmia...
    Onko kellään omakohtaista kokemusta koneen hajoamisesta öljyn ylitäytön vuoksi?

    Mulla ei ole, mutta monet täällä siitä puhuu ja varoittelee.
    Tuntuu vaan kummalliselta, että miten perinteisessä (nelitahti-)konfiguraatiossa, missä öljyt on kampikammiossa edes vähän reilumpi ylitäyttö hajottaisi koneen. Monet kun tuntuu olevan jo kauhun partaalla, jos öljyä on lipsahtunut, sinne mittalasin ylälaitaan. Itse en ole jaksanut moisesta huolestua.

    Öljypumppuhan sitä öljyä painaa koneesee sen, minkä ennenkin. Luulis, että kaikki on hyvin, kunhan pumppu ei ime ilmaa.
    Toisaalta kampikammio / öljytila on huohotettu, joten luulis myös, ettei siellä paine nouse juurikaan ulkoilman painetta korkeammalla. (Vaikka nousiskin, niin eikös sieltä silloin tule liiat öljyt pihalle?)

    (Edellinen on siis pelkkää omaa arvailua, eikä perustu mihinkään faktaan.)
  19. #19
    Ölyyn vatkautuu reilusti ilmaa mukaan
    -> öljyn lämpötila nousee?
    -> vaahto pumppautuu heikommin?
    -> vaahto voitelee heikommin koska osa samasta tilavuudesta vs. puhdas öljy on ilmaa?

    Kampura joutuu veivaamaan tämän vaahdon läpi joka kierroksella
    -> lisää työtä koneelle?
    -> onko osat mitoitettu pyörimään ilmassa vai öljyvaahdossa?

    Tilavuudeltaan liikaa kokoon puristumatonta nestettä (öljyä) kampikammiossa
    -> ei ehdi pakenemaan huohotinrööristä samaa tahtia kuin kone puristaa nestettä
    ---> hydrolock ja/tai edestakaisin pumppautuva öljy

    Yleensä kai huohotin on kampikammion päällä ja johtaa ilmanputsarinkoteloon
    -> onko tuon huohottimen kautta yleensäkään koneen mahdollista poistaa niin paljon ja niin korkealle öljyä että pinta laskisi kohtuullisiin rajoihin, kun koko röörin virka on vain tasata kampikammion ilmanpaineen vaihteluita?

    Ööh, juu ei minullakaan asiasta mitään tietoa ole. Mutua vain kaikki yllä.
  20. #20
    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,16:35) kirjoitti
    Ölyyn vatkautuu reilusti ilmaa mukaan
    -> öljyn lämpötila nousee?
    -> vaahto pumppautuu heikommin?
    -> vaahto voitelee heikommin koska osa samasta tilavuudesta vs. puhdas öljy on ilmaa?

    Kampura joutuu veivaamaan tämän vaahdon läpi joka kierroksella
    -> lisää työtä koneelle?
    -> onko osat mitoitettu pyörimään ilmassa vai öljyvaahdossa?

    Tilavuudeltaan liikaa kokoon puristumatonta nestettä (öljyä) kampikammiossa
    -> ei ehdi pakenemaan huohotinrööristä samaa tahtia kuin kone puristaa nestettä
    ---> hydrolock ja/tai edestakaisin pumppautuva öljy

    Yleensä kai huohotin on kampikammion päällä ja johtaa ilmanputsarinkoteloon
    -> onko tuon huohottimen kautta yleensäkään koneen mahdollista poistaa niin paljon ja niin korkealle öljyä että pinta laskisi kohtuullisiin rajoihin, kun koko röörin virka on vain tasata kampikammion ilmanpaineen vaihteluita?

    Ööh, juu ei minullakaan asiasta mitään tietoa ole. Mutua vain kaikki yllä.
    Nyt tuli kyllä semmosta juttua , että joudun nostaan kädet pystyyn....
  21. #21
    Lainaa (suzukiähvä @ Tammi. 04 2007,20:31) kirjoitti
    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,16:35) kirjoitti
    Ööh, juu ei minullakaan asiasta mitään tietoa ole. Mutua vain kaikki yllä.
    Nyt tuli kyllä semmosta juttua , että joudun nostaan kädet pystyyn....
    Meinaatko että tuli joku nettibesserwisseröintiennätys rikottua mutuilun saralla? Mitä mä voitin?


    Joo, ehkä olis parempi pitää pää kiinni jos ei tietoa ole, mutta arvailusormia kutitti niin pahasti kun sitä varsinaista tietoa ei tunnu aiheesta mistään löytyvän.



  22. #22
    Lainaa (jaket @ Tammi. 04 2007,15:21) kirjoitti
    sulla on oikein motogp ränni.
    ei ole, otin kuvan motorrad-bachista ;)
    devilin ränni löytyy

    Lainaa kirjoitti
    No mitäpäs jos siellä ei ole sihtiä/öljyn suodatinta lainkaan
    Pojan YBR:ssä on myös 1 L öljytilavuus siinä ei ainakaan ole.
    ois aika hauskaa jos ois näin, sillä bikeworldista saatu huoltotaulukko (kyseiseen pärrään!) ilmoittaa näin:
    moottoriöljyn verkkosuodatin---12k välein puhdista



  23. #23
    Ja tosiaan siks tuo ylitäyttö mietityttää ihan myös mielenkiinnosta, sillä kaikkialla aina varoitellaan, ettei saa täyttää yli, kuten myös ohjekirjassa on maininta "if required, add the specified oil up to the upper level mark. Do not overfill."
  24. #24
    Pari, kolme desiä ei tee mitään vahinkoa...
    Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
  25. #25
    Vastaisi nyt joku oikeasti tietävä tähän. Minäkin olen kuullut, että liika öljy puskee kampuran ym. stefoista läpi. Kai siellä on pakko paineen nousta liian korkeaksi, mutten tiedä tarkkaa teknistä selitystä.
  26. #26
    Lainaa (10100 @ Tammi. 04 2007,21:32) kirjoitti
    Pari, kolme desiä ei tee mitään vahinkoa...
    otithan huomioon, että kyseessä on yhden litran öljytilavuus, eikä mikään 4,2 litran mp:n öljytila ;)

    Ja tosiaan kuten harris sanoi, niin ois kiva, kun joku oikeasti tietäs, mitä siitä tapahtuu, kun sitä ööliä on liikaa...
  27. #27
    No jatketaan tätä mutuilua...
    Nämä Talttapää spekuloinnit ovat kyllä ihan järkevän oloisia.

    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,16:35) kirjoitti
    Ölyyn vatkautuu reilusti ilmaa mukaan
    -> öljyn lämpötila nousee?
    -> vaahto pumppautuu heikommin?
    -> vaahto voitelee heikommin koska osa samasta tilavuudesta vs. puhdas öljy on ilmaa?
    Vaahto varmasti pumppautuu ja voitelee heikommin kuin pelkkä öljy. Mutta minkähän verran sitä öljyä pitäisi siellä koneessa olla, että vaahtoaminen alkaa haittamaan?


    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,16:35) kirjoitti
    Kampura joutuu veivaamaan tämän vaahdon läpi joka kierroksella
    -> lisää työtä koneelle?
    -> onko osat mitoitettu pyörimään ilmassa vai öljyvaahdossa?
    Joo varmasti liika öljy lisää vastusta ja laskee moottorista saatavaa tehoa. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin koneen hajoaminen.
    Kyllähän nuo koneen osat on aikalailla suuria rasituksia tehty kestämään. Enkä usko (huom siis mutua), että mitoituksen kanssa tulee ongelmia pyörii osat sitte, ilmassa, öljyssä tai öljyilmavaahdossa.


    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,16:35) kirjoitti
    Tilavuudeltaan liikaa kokoon puristumatonta nestettä (öljyä) kampikammiossa
    -> ei ehdi pakenemaan huohotinrööristä samaa tahtia kuin kone puristaa nestettä
    ---> hydrolock ja/tai edestakaisin pumppautuva öljy

    Yleensä kai huohotin on kampikammion päällä ja johtaa ilmanputsarinkoteloon
    -> onko tuon huohottimen kautta yleensäkään koneen mahdollista poistaa niin paljon ja niin korkealle öljyä että pinta laskisi kohtuullisiin rajoihin, kun koko röörin virka on vain tasata kampikammion ilmanpaineen vaihteluita?
    Tämä kyllä kuulostaa järkevältä.
    Koneen käynti saattaa tosiaan saada aikaan aikalaillakin koviakin paineiskuja ylitäytettyyn kampiokammioon. Silloin yksi ohut huohotinletku, ei varmaan pysty noita iskuja tasaamaan.

    Mikäli paine pysyy ilman painetta (tai siis sitä suodatinkotelon painetta) korkeampana vähänkin aikaa, niin kyllä se neste sieltä putken läpi kulkee sen matkan, mitä sitä letkua mp:ssä voi olla. Eikä noi korkeuserotkaan suuren suuria ole.

    Jotenkin kyllä kuulostaa (ainaki minun korvaan) myös uskottavalta, että nämä paineiskut sitten saattavat hajottaa juuri edellä mainitun männän öljyrenkaan.

    Toisaalta kai se pyörän käyttökin tässä yhteydessä jotain vaikuttaa. Siis siihen kuinka paljon on liian paljon. Kisakäytössä ylitäyttö on varmasti haitallisempaa kuin leppoissa maantiekruisingissa.

    Jos ajattelen tässä omaa pyörääni, eli tyypillistä japsi rivinelkkua, jossa öljyn täyttö tapahtuu kytkinkopan sivusta (öljytilavuus vähän alle 4l), niin onko sitä kautta mahdollista edes saada koneeseen niin paljoa öljyä, että ylitäytöstä seurausi, mitään katastrofia? (Noh en ehkä kuitenkaan ala kokeilemaan. )

    Niin ja vielä selvennykseksi, ettei kukaan käsitä väärin tätä spekulointia:
    Ei siitä ylitäytöstä ainakaan mitään hyötyä ole. Parempi sinne koneeseen on pistää sitä ölppää oikea kuin väärä määrä. Itsellä on se periaate, että kun on yli alamerkin niin se riittää. Ja, kun täyttää ylämerkkiin, niin ei tarvi öljynvaihtovälin aikana lisätä.
  28. #28
    Pidetääs mutuilulla aihetta yllä jos sattuis osaavammat lukemaan.

    Miten öljyyn voi vatkautua enemmän ilmaa, jos öljyä on liikaa? Luulisi että niin käy korkeintaan silloin, kun on liian vähän.
  29. #29
    Lainaa (NgkR @ Tammi. 04 2007,12:00) kirjoitti
    Lainaa (kap57 @ Tammi. 03 2007,23:52) kirjoitti
    Eipä tosiaan näy mitään siihen viittaavaa, Hondassa on vesipumppu siinä missä SR:ssä suodattimen laippa... Entäs öljypohja tai etupuoli sylinterin edessä, löytyykö sieltä mitään?
    pohjasta ny ei löydy ku öljyproppu ja en heti muista että edessäkään ois mitään ollu mut pitää tutkia ja jossei löydä ni ottaa pari kuvaa täs lähipäivinä.

    Muutenkin luulis sen suodattimen(siivilän) löytyvän jostain öljypinnan yläpuolelta, sillä samassa huollossa, kun tarkistetaan se siivilä, ei kuulu vaihtaa öljyjä...

    täs viel sivukuva koneesta vähän kauempaa
    mistä olet saanut moisen putken ja oletko muuta viriä tehnyt?
  30.  
  31. #30
    niin ihan yleisellä tasolla, vissiin noissakin toi alapään rasvaantuminenkin tapahtuu sen pumpun avulla eikä roiskeella, jolloin öljytila ei ole heti kämpyrän alla?? Mää olen siinä luulossa, ja musta tuntuu, että tää ylitäyttö liittyi aikoinaan näihin vanhempien autojen roiskevoitelusysteemeihin ja siihen, kun öljy pahimmillaan ylettyi männän alahelmoihin rikkoen helmat.

    Onhan niissä konneissa ne huohottimet jotka poistaa ylipaineet alapäästä kumman perverssiä tekstiä vaikka ihan asiasta.. Jos huohotin mennöön tukkoon niin sitten purskahtaa nesteet pihalle, olipa sitä liikaa tai lliian vähän.
    Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"

    Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen