Dodiin, yritin vaihtaa takajarrunesteet F 650 GS vm.2000 mallisesta bemusta perinteiseen malliin eli:
1. Letku takajarrujen nippaan
2. Jarruneste säiliön kansi auki
3. Nipan löysytys, jarrun painaminen, nippa kiinni.
tähän asti meni hyvin ja vanha neste tuli ulos, mutta uutta nestettä ei vaan ruvennut imemään säiliöstä
Tuloksena tietenkin toimimaton takajarru ja ABS:t ei toimi etujarrussakaan vaikka mikään valo ei pala. ketjujengin sivuilla väiteltiin että jarrujen ilmaus/nesteiden vaihto vaatii bemarin tietokoneen notta homma onnistuisi. Kysyin BMW huollosta että onko näin, vaatiiko yksinkertainen toimenpiden tosiaan huoltokeikan. Sanoi että jarrut saa ilmattua ilmankin ja silloin pitää ilmata myös ABS yksiköstä tietyt nipat, ei se huoltojannu tietenkään kertonut että mitkä nipat ja missä järjestyksessä
Joten löytyykö täältä apuja, keväällä ei viitsisi ajella ilman takajarruja 150:tä kilometriä josta löytyy lähin bemuhuolto![]()
Mene tämän saitin HAKU toimintoon ja etsi "huoltomanuaali". Sieltä sitten sopivin, josta sen lataat. Esim Venäjältä .RU päätteellä löytyy saitti, jossa pyörääsi on sopiva.
Ottaa hetken ladata, mutta kun ilmaseks saa niin jaksaa sitä 30-50 minsaa venttailla.
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Olen vaihtanut omaan saman vuotiseen (ei integraali-abs) 1150 GS:ään ihan perinteisellä tavalla. En ole ilmannut abs-yksikköä, vaikka sinne putkiin sitten joku tippa vanhaa jäisikin. *Sen homman tarpeellisuudesta näkyy olevan eri mielipiteitä esim. saksalaisillakin sivuilla.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Täällä on niitä manuaaleja.
http://ursa.irk.ru/manual/
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Bemun ilmoitus
Tuon mukaan ei voi ilmata ilman bemun hienoa huoltolaitteistoa.
Ketjujengi
Tuola taas jotkut on onnistuneet ja jotkut ei.
Manuaali ei sano mitään ABS jarrujen ilmaamisesta.
Mutta nyt kun mietin asiaa hieman tarkemmin niin hokasin että takajarrun nestesäiliö oli melkeen tyhjä ja pääsylinterin kumi oli märkä joten voipi olla että se imee ilmaa myös väsyneen O-renkaan läpi. Pitääpä vaihtaa se, ja koittaa uudestaan. Jos ei onnistu niin sitten linkutetaan etujarrulla hattu kädessä bemuliikkeeseen että korjatkaa, oi gurut![]()
Sain kyllä omastani (vm. 2002) vaihdettua jarrunesteet eteen sekä taakse ihan ongelmitta kuvaamallasi normaalimenetelmällä ?
Se vaan vahvistaa epäilystä että mokoma imee ilmaa väärästä paikasta(Perhokalastaja @ Joulu. 29 2006,22:18) kirjoitti
Tiedä sitten kannattaako noita ketjujengin pelotteluita ottaa tosissaan?
Tuntematta pikku-Gössin jarrujärjestelmän rakennetta, niin vahva MUTUni on, että vertailu 1150- (tai jopa 1200-sarjan) jarrujen ilmaukseen ei kuitenkaan ole mahdollista / itsestään selvää.
Jenkki-saiteilta löytyy hyvinkin yksityiskohtaisia ja kuvallisia ohjeita ABS-jarrujen ilmauksesta/nesteidenvaihdosta ja oikeastaan missään noista kuvauksista se ei ole noin yksinkertaista.
<p>2002-2014</p>
Ymmäsin että, Kasipallokin oli vain vaihtamassa jarrunesteitä. Pitää nyt vielä tarkentaa, että omasta PikkuGS:stä jarrunesteen vaihto onnistui ihan normaalisti eli ei siellä ollut ilmaa ennestään eikä nesteen vaihdon jälkeenkään. Siitä en tiedä olisko ne ilmat lähteny mihinkään, jos siellä niitä olisi ollut. Muuten autoissahan on ollut ABS-jarrut jo iät ja ajat ja onhan niittenkin jarrunesteiden vaihto onnistunut ihan kotikonstein.
PS. Kyllä minunkin korjauskäsikirja (Motographix.co.uk) puhuu jostain "bleeding device":stä.
Seurailin akanaan R1200GS:n ilmauspuhia.
Hommaan kuului ABS-murikan päälle asennettavat öljytötteröt.
Asentaja siis otti tankin veks ja avasi ABS-laatikon päällä olevat suuret korkit. Korkkien tilalle tuli (samalle kierteelle) läpinäkyvät putkenpätkät, suunnilleen 15 mm halkaisijaltaan. Putkiin laitettiin öljyä ja ilmailuruttiinia jatkettiin hemputtelemalla kahvaa ja poljinta, tais olla virrat päällä.
Jäi sellainen vaikutelma, että ABS:ssä on kaksi systeemiä. Kahvasta laatikkoon ja laatikosta renkaalle. Yhteensä siis 4 erillistä ilmattavaa öljypiiriä. (etu ja takajarruille omansa)
Saatan olla väärässäkin ja piirit saattaa olla samatkin. Ilmauksessa joka tapauksessa käytettiin niitä lisäputkia (ja niistä tuli muutama ilmakupla pois)..
FIN_GSer
Juuri tuollaiset ovat netistäkin löytyvät "tee-se-itse-ohjeet". Tuo "öljy" on tietty jarrunestettä...(FIN_GSer @ Tammi. 03 2007,18:53) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Niin minäkin, kun tuttu asentaja vaihtoi mulle K 1200 RS:än integral abseihin jarrunesteet. Ehkä vajaan puolen tunnin homma.. Ei siinä tosiaan mitään tietokoneita tarvittu, eikä hommassa sinänsä mitään ihmeellistä ollut noita special-ilmausvehkeitä lukuunottamatta.(FIN_GSer @ Tammi. 03 2007,18:53) kirjoitti
Vaatii tosiaan kuitenkin omat vehkeensä ja pitää tietää mitä - miten - ja missä järjestyksessä tekee. Sen verran outo juttu kuitenkin, etten viitsinyt itse alkaa harjoittelemaan, enkä hommaamaan vehkeitä.
Tämä samainen bmw-asentaja kertoi, että jarrunesteitä ei tarvitse vaihtaa normaalikäytössä parin vuoden välein ja suositteli neljää vuotta..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Uudemmat abs:it on varmaan tältä(kin) osalta erilaisia, eli special-ilmauslaitteita voidaan tarvita. Itsellä on 1150 GS:n korjausopas ja siinä ihan normaalit ilmausohjeet myös abs-yksikölle (ilman mitään erikoisvempeleitä).
Kai se vanhakin neste tuli ulos säiliöstä ja miten se uusi ei tullut samalla/samaa reittiä?(Kasipallo @ Joulu. 28 2006,10:07) kirjoitti
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Luinpas Kasipallon alkuperäisen viestin uudelleen. Tuli ajatus!
Onko selvää, että jarru toimi ennen tätä nesteenvaihtoyritystä?
Noin teoriassa vanha öljy ei osaa valua systeemistä ulos, jos tilalle ei mene ilmaa tai uutta nestettä!!
FIN_GSer
Kyllä jarru toimi ennen yritykseksi jäänyttä nesteenvaihtoa, myös absit toimi.
Mutta en pidä mitenkään mahdottomana että takajarrusylinterin kumit olisi entiset koska kosteata oli ympärillä ja jostakin niiden nesteiden on täytynyt karkuun järjestelmästä päästä. Sieltä se ilma sitten kiertoon olisi päässyt.
Pitää vaihtaa tuo kumi ja käyttää kertaalleen bemarilla huollettavana josko pääsisi itse näkemään että mitä taikoja ne jarruille tekevät
Tuossa kumin vaihdossa ei varmaan ole enään mitään ihmeellistä? Kun ei ne koko takajarrut nyt toimi ollenkaan, hyvällä tuurilla kuminvaihdon jälkeen jarrun saisi ilmattua etes jotenkuten toimivaksi
Aamu- ja iltalääkitys menny sekasin?(FIN_GSer @ Tammi. 04 2007,01:57) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Mistähän näitä ABS-yksikön ilmauksessa tarvittavia värkkejä voisi mahdollisesti ostaa omakseen? Vai millaisilla omilla viritelmillä olette noita ilmailleet?Asentaja siis otti tankin veks ja avasi ABS-laatikon päällä olevat suuret korkit. Korkkien tilalle tuli (samalle kierteelle) läpinäkyvät putkenpätkät, suunnilleen 15 mm halkaisijaltaan
http://www.beemerboneyard.com/abs3funnel.html Tästä löytyy valmis suppilo nesteen syöttämiseen, liekö sitten käy pyörääsi. Itse tein kiireessä joskus motonetin oranssista suppilosarjasta ja ilmastointiteipistä pyörittelin kärkeen monta kierrosta tiivisteeksi. Muuta erikoistahan tuossa ei taida tarvitakaan.
Ei siihen tarvitse mitään erikoistyökaluja. Tuo suppiloviritys hieman hommaa helpottaa, mutta ilmankin pärjää. Seuraat vaan että se säiliö ei pääse tyhjenemään, kun se on niin pieni niin helposti menee tyhjäksi.. Toinen heppu voi pitää sen vakaalla kädellä vaikka täynnä koko ilmauksen ajan.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Pelkässä ilmauksessahan tuo ei tyhjene, jos nesteen kierrättää satulalta takaisin säiliöön letkulla. Toki nesteiden vaihdossa pitää vanhat ensin pumpata ulos ja korvata uudella nesteellä.
<p>2002-2014</p>
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
<p>2002-2014</p>
Kuka tuommoista tekee?
Ja mistä sinne ilmaa livahtaisi?
Ehkä sitä tehtiin joskus 50 luvulla, kun ei ollut varaa ostaa uutta jarrunestettä. Nyt jarruneste maksaa 3.90€/0,5 litraa. Vaikka Motonetissä. Ei mitään järkeä kierrättää vanhaa jarrunestettä takaisin sinne yläkerran säiliöön.
IntegraaliABSeissa vaan kaatelee pikkuhiljaa pienellä suppilolla sitä uutta nestettä sinne ABS yksikön säiliöön niin ei se mihinkään tyhjene.
Pekka
Joo. Tietenkään sinne ei käytettyä nestettä kierrätetä. Vaan sitä uutta. Itse tuota en ole tehnyt kun ei (onneksi) ole noita servojarruja, mutta rapakon takana tekevät tuota paljon. Syynä juuri ilmaus / kuplien poisto järjestelmästä, jos moisia sinne livahtaa pienen säiliön vuoksi.
<p>2002-2014</p>
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Joo. Servot ON ihan kivat niin kauan kuin toimivat. Paljon noita tuntuu paukkuvan ja korjaus, eikun koko yksikön uusinta on kallis. Nyt vaan ikävissä muistoissani olevan ST:n kanssa meinasin päätyä betoniauton keulakoristeeksi härvelin heittäytyessä toimimattomaksi. Mutta myönnetään, että ihan mukavat ovat, jos noihin luottaa. Kaikkein onnistunein kokeiluhan tuo ei ollut, kun Berliinin poika luopui noista vähin äänin.
Tosin LT:kin pysähtyy tosi mukavasti tehostamattomilla kunhan vaan jarruletkut päivittää metallivahvisteisiin.
<p>2002-2014</p>