Voiko mitenkään vähentää ohjaustakoon tulevaa tärinää?
Kun ajaa 20-30 kilometriä on käsiä pakko "elvytellä", jotta käsien pistelevä tunne katoaisi.
Ajelen Honda VFR 750F, vm. -88
![]()
Alan edistyä - asiat menevät huonommaksi hitaammin.
Älä saata minua kiusaukseen, osaan sinne itsekin.
Onko eturenkaan tasapainoitus kunnossa?
Ei niin nopeeta pyörää mitä ei 762 tavoita
Ja myöskin kannattaa tarkistaa ettei oo kulunu pykälille eturengas.
Onhan sulla vielä paikoillaan ne ohjaustangon päissä olevat painot? Lue tästä lisää: -klik-
Busa K8
Rengas on tasapainossa eikä ole kulunut epätasaisesti.
Myöskin painot tangon päissä on paikallaan.
Voisiko tehdä jotain tangon kiinnityksille?
Mulla sama juttu. Tosin siihen tottuu ajan myötä. Vaihdoin pärrään uudet renkaat ja tärinä vaimeni hieman, oikea sarvi täristää enemmän....
Honda Cbr600
Kawasaki zx-9r
Yamaha fz-6s
Osta kiree rivi 4:n. Sillä siitä tärinästä pääsee... *nim. ex-vifferikuski*
. Ei siihen oikeesti mikään auta, se tärinä on ominaisuus ei vika. Hieman helpotusta voi tuoda hyvä ja tasapainoinen eturengas, tangon sisälle kumipatukat, kunnon tankopainot ja paksut hanskat. Kahvakumejakin saa erityyppisiä. Mutta, kyllä se tärinä silti vie tunnon
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Aika yleinen vaiva hondassa, miksei muissakin.Pyöräsi ikä panee miettimään ohjauslaakerin kuntoa.Kandee tarkastaa.Ja jos ei pykäliä kulumia.niin hyvä rasvaus ja hiukan kireemmälle kuin ohjekirja sanoo..muistaakseni kääntövastus pitäs olla kilon luokkaa.Ei kuiteskaan liian tiukalle.
Yksi mikä kans vähentää ni eturengas.Ei saa olla juurikaan heittoa.Ja kun vaihtaa niin mahdollisimman jäykkä rengas alle.Ja painetta reilusti.Usein tehtaan ilmoittamat ovat liian matalia.Ite pitäny kolmea kiloa.Kandee kokeilla.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Hiukan epäselväksi jää onko kyseessä koneen tärinä vaiko etusen ravistus. Kuluneen eturenkaan kyllä huomaa kun päästää VRF:n sarvista irti vähän reilummassa vauhdissa, kiemurtelu on hetken päästä sitä luokkaa ettei tee mieli yrittää toista kertaa (tuli kerran testattua) ... *
Moottorin aiheuttamaan tärräämiseen auttaa isommat kahvapainot, VFR:sä ne kuitenkin on jo "reilut" vaikkaan luokkaa 250 grammaa vakiona joten muutos/parannus *kyseenalainen.
Ongelma voi myös ajotekninen, kilometrien myötä puristus kahvoista vähenee... tai sitten aika-ajoin käyttää ylävartaloa vähän alempana, jolloin käden menee kyynärpäästä ~90 asteen kulmaan, yllättävästi toimiva systeemi.
-- PV50 ... GSX-R : 1983... 2006 --
Veikkaisin myös tuota ohjauslaakeria. Mulla oli aikoinaan VFR vm.-92, joka ei kyllä darrannut vaikka eturengaskin oli kulunut pahoille pykälille. Ajaminen oli muutoin tuolloin aika mielenkiintoista, koska pyörä halus joka välissä muualle kuin kuski...Vaihdoin muuten Hondaan toisenlaiset kahvakumit(Arieteen jotkut ihme haitekkumit) jotka vaimensivat värinää aika hyvin. Kawoihini tarvittiinkin sitten oikein vaahtokumikahvat, jotka nekään eivät täysin tärinöitä ja värinöitä eliminoineet. Nykyinen pyöräni ei tärise, vaan hieroo niin mukavasti, että meinaan nukahtaa...
![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Mitä ilmeisemmin tarkoittanet ohjaustangossa ilmenevästä värinästä etkä tärinästä... eli sellainen värinä jota ei varsinaisesti tunne käsissä, muuten kuin että kädet puutuu pikkuhiljaa tietyllä kierrosalueella.
Ja veikkaanpa että tuossa ehdotetut renkaat ja ohjauslaakerit eivät vaikuta mitenkään tuohon värinään... tärinään kyllä saatta auttaa. Kokemusta on molemmista, sekä värinästä että tärinästä.
Aiheesta on paljonkin juttua täällä... kannattanee etsiä hakusoilla värinä, värisee, tärinä, puutuu, puutuminen.. niin johan alkaa löytymään
Honda CBR1100XX
en yhtään ihmettelisi, jos tankopainojen vaihto auttais. Kumi kun kuolee vanhetessaan, siis se kumi, joka on noissa tankopainoissa... Aika halpa testi, kun ottaa ja vaihtaa ne. Itellä tarttis kans tehä sama temppu.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Mitäköhän kumia mahdat meinata tankopainoissa? Ainakin mun Vifferissa(ja Zetorissa ja Rexissä) tankopaino pultattiin suoraan tangon päähän hitsattuun mutteriin. Tarvikepainot taitavat kiinnittyä semmosella kokoon puristuvalla ja "suurenevalla" kumitötsällä.(Bluesman @ Joulu. 29 2006,09:45) kirjoitti
Tuo värinä on muuten aika perkeleen inhottavaa. Sitä ei tavallaan aisti juuri muuten kuin puutuvilla sormilla. Tietyillä kierroksilla kyllä tuntuukin. Kawoissani tuo sormien puutuminen värinästä oli voimakasta. Siksi yllätyinkin, uskokaa tai älkää, että HD:ssa sormet eivät puudu lainkaan. Seitsemän ja puolen sadan kilsan päivämatka sujui hienosti paikkojen liiemmin puutumatta. Pyörä tärisee kyllä tietyillä(alhaisilla) kierroksilla, mutta se ei ole sellaista puuduttavan tyyppistä. Ajoasento kylläkin aiheutti väsymystä esim. käsissä ja perseessä. Tähän olenkin hakenut muutosta ensi kesäksi tangon vaihdolla... Meni vähän off-topiciksi...Sori.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Juu taispa tulla huonosti luettua kymysys..(CebariTonni @ Joulu. 29 2006,08:50) kirjoitti
Ekana tuli mieleen se horkkatauti joka itell oli entises separis tolokuton ku pienis nopeuksis irrotti molemmat kädet tangolta.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Todennäköinen vika löytyi. Etupyörän laakeri aivan finaalissa. Olen ajanut mopolla vain 600 km. Oli muuten valtuutetun Hondan huollossa 2000 km sitten...
Toki syitä voi olla muitakin. Paras vinkki oli mielestäni tankkilaukku, siihen tuntuisi varsinkin pitkillä matkoilla nojaten voisi välttää tuon niin paljon käsiä rasittavan vfr:n tyypillisen ajoasennon.
Mulla oli ainakin ohjauslaakeri ihan finito ja pyörä oli ajettu n.30000 km siinä vaiheessa. Siinä vaiheessa niissä oli aikamoiset pykälät jo.
Terve,
Itsellä on ollut -95 VFR jo seitsemän vuotta, omia kilsoja n. 80 tkm ja aikoinaan painiskelin ihan saman ongelman kanssa useamman vuoden ajan. Perinteiset ohjauslaakerin/pyörän laakerien/eturenkaan vaihdot jne eivät auttaneet asiaa. Tärinä oli selvästi moottorin kierrosluvusta kiinni: jos vaikkapa satasen vauhdissa pisti kytkimen pohjaan ja laski koneen kierrokset tyhjäkäynnille, tärinä lakkasi. Vastaavasti tärinän sai aikaiseksi pienelläkin vaihteella, kun viitsi vain pitää kierroksia yllä. Tärinä tuntui sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa.
Ulkomaalaisilta foorumeilta löytyi vinkki, jossa kehotettiin löysäämään koneen kiinnityspultit, käyttämään konetta hiukan, jotta se asettuu kohdilleen ja kiristämään loppujen lopuksi pultit oikeaan momenttiin. Tämä auttoikin aika lailla: ilmeisesti kone oli vuosien varrella nitkahtanut jotenkin jännitykselle, jolloin resonanssit alkoivat sattua käyttökierrosluvuille. RC36:n lukitusmutterit vaativat erikoistyökalun, jonka löysin sopuhintaan http://www.honda-shop.de/ :stä. (Virallisen maahantuojan hinnasta putosi n. 80%).
Lopullisesti vaiva poistui kun säädin venttiilivälykset tarkasti nimellismittoihinsa. Kaikki venttiilit olivat kyllä sallituissa rajoissa, mutta tärinä poistui, kun ne sääti nimellismittaansa. Omassa tapauksessa heittoa löytyi lähinnä pakoventtiileistä.
Muutama tunti remontissa meni, mutta sen jälkeen on Euroopan turneet maistuneet eri tavalla. Ainoa harmittava asia on se, etten säätänyt noita venttiileitä jo aiemmin
T: Kimmo
Tuon asian puolesta minäkin olen, kun puhutaan noista noista ohjaustankoon liittyvistä värinöistä
Honda CBR1100XX
Itse en tärinöitä (tai värinöitä) vifferissä huomannut edes ilman tankopainoja (puuttui pyörästä, kun sen hankin). Sitä ennen olin ajanut Suzukin GS500E:llä ja pisin matka minkä pystyi ajamaan yhteen menoon oli 100 km:n luokkaa ja sen jälkeen oli kaasukäsi niin turtana, ettei sormet meinanneet taipua edes jarrulle... GS:ssä tosin jälkiasennettu korotettu tanko, voisiko siitä sitten tulla enemmän värinöitä kuin clipareista? Samoin kahvat oli vähän liian ohuet käteen ja pinta kovaa muovia... Tiedä häntä, mutta tärinä taitaa olla aika suhteellinen käsite?
![]()
Onko kukaan kokeillut mitä vaikutaa tankopainojen muuttaminen eri painoisiksi? Muuttuisiko värinä toiselle kierrosalueelle ja/tai muuttuisiko värinän voimakkuus? Edellisessä pyörissäni värinä oli juuri sopivasti matka-ajokierroksilla ja se puudutti sormet.
Joopäd.minulta(siis moposta gsx1100-G)sarviin tuli tärinää kun remontin jälkeen ajelin,ja ihmettelin mistä tärinä tuli, kun ei muuta kun sarvet olin irroittanut ja takas laittanut.
No sarvet on kiinnitetty"tärinän vaimennin kumisten"pulttien varaan,jotka olin kiristänyt hampaat irvessä,siis liian tiukalle,ne kiinnityspultit kun löysäsin järkevään kireyteen niin sarvien tärinä loppui ja peileistäkin näki jälleen selvästi.
Kantsii kokeilla ennen ku koko pyörää uusii.
KEPPI-G
Minulla ei ollut -86 VFR:n kanssa vastaavaa ongelmaa. Oletan käsien puutumisen johtuvan nojaavasta ajoasennosta ja tarpeettoman kovasta tangoista puristamisesta, mikä kilometrien ja ajokokemuksen myötä vähenee. Veijo
Täällä kans ihan samaa ongelmaa vaikka ei hondaa olekkaan..
Kädet puutuu jo tosiaan ihan lyhyillä matkoilla. (alle 10km).
Pitääkin kokeilla noita tangonpääpainojen laittoa kun ei oo
niitä tällä hetkellä ollenkaan![]()
1300cc Suzuki
Korjaus tärinään löytyi. Vaihdoin etupyörän laakerit.
Ajotuntuma on huomattavasti parenpi.
Mitähän hinta luokkaa maksaa nuo ventiilin säätö jos se poistaisi tuon pienen jäljelle jääneen tärinän?