Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Löytyisiköhän tällaista tietoa joltakin?

    Eli omassa pyörässäni GSX600F-88 on käsittääkseni 4x 31mm Mikuni kaasarit.

    Tuolla olisi yhdelläkin purkaamolla GSF600-96 mallin kaasarit, jotka ovat luullakseni Keihin CVR32

    (molemmissa kaasarimalleissa lähteenä: joku nettisivu ulkomailta

    Ja sitten tunnustus: olen edelleen täysi tumpelo...

    Jos oikein tulkitsen noita kaasarien mallimerkintöjä, niin banditin kaasarit ovat 32mm kurkuilla ja omani 31 kurkuilla.

    Joten oman mopottimen kumikurkut eivät siis käy.

    Mutta saattaisiko Suzukin tapauksessa olla niin onnellinen tilanne, että -96 Banditin 32 kumikurkkujen kiinnitysruuvien jako kävisi oman pyöräni kanteen? Ja jos se käy, niin kertokaa virivelhot, onko tuosta jotain ongelmaa, että on suurempi kurkkuinen kaasari?

    siis taustalla on edelleen suurin selvittämätön haasteeni: saada moponi kaasarit toimimaan edes siedettävällä tavalla. Edelleenkään en uskalla lähteä niitä omin päin aukomaan, vaan mieluummin ostaisin uudemmat ja toivottavasti paremmin toimivat. Sen jälkeen, kun on jo toimivat kaasarit paikallaan voisinkin jo lähteä omiani purkamaan ja huoltamaan.

    Ja suurkiitos jo etukäteen jos joku viitsii tähän vastata, vaikka osittainkin. (myös hyvät muut vinkit ovat tervetulleita)

    edit:
    se jäi vielä mainitsematta, että jos jollakin on tuon GSF-96 mallin kaasareista tieto, että on jonkun muun malliset kuin mainitsin, niin sekin tieto auttaisi eteenpäin, ehkä.



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Nyt on talvi aikaa opetella ja ihmetellä kaasareiden purkamista. Voit vaikka aloittaa siitä, että otat kaasarit irti ja ruuvaat yhdestä kohokammion pohjan irti. Tämä on sellainen toimenpide ettet varmasti voi rikkoa mitään. Seuraavaksi tutkiskelet rauhassa vaikka kirjan kanssa, että tunnistat osat ja siitä pikkuhiljaa kaasaria vaan pienemmiksi osiksi. Monesti itselläkin ollut olo, ettei tuota uskalla tehdä, mutta loppupeleissa se on ollutkin ihan yksinkertainen juttu. Ja jos et jostain syystä saa purkamaasi kaasaria(tai muuta osaa) kasaan, niin aina on huoltoliikkeet olemassa. Nöyrästi vaan tiskille osien kanssa. Sitä paitsi tuo kaasarin purkaminen ei vaadi sen kummempia työkaluja kuin pari ruuvimeisselia ja korkeintaan kiintoavaimen. Ja kun pitää mielessä mikä osa oli mistäkin niin kokoaminenkin käy helposti.

    Vielä tuosta kaasari koosta sen verran, että se ilmoitettu mitta on kurkun sisähalkaisija, ulkohalkaisija voi olla sama monessa eri kaasarissa. Valmistajan tai myyjän kotisivut on hyvä paikka etsiä kyseisiä mittoja. Periaatteessa isompi kaasari=enemmän tehoa, tietenkin säädöt pitää olla kohdallaan.
    Superbike #7
  3. #3
    Nyt ne on pöydällä, kaasarit.

    Saisikohan tästä kautta lisää apua?
    Voi myös vastata linkillä johonkin hyvään aikaisempaan ketjuun.

    Päästin tyhjennysruuvia avaamalla kammiot tyhjiksi.
    Kahdesta tuli ensin aika huonon näköistä tavaraa ja kahdesta melko puhdasta bensaa. tosin toisesta niistä vain erittäin vähän. (voi olla että kallisetelin sen tyhjäksi jo kaasuvaijeria irti taistellessani).

    Avasin yhden kaasarin pohjan. (vasemman puoleisesta ei muuten yksi ruuvi aukea. Mitähän sillekin tekisi...)
    No eipä siitä mitään ymmärtänyt vielä. Koko heiluu vain aivan pieni sakkatäplä kammion pohjassa yhdessä kohdassa. No sen voinee putsata.

    Mutta mitähän nyt seuraavaksi?

    Varmaan ainakin ostamaan sellainen kaasarin korjaussarja???
    Toinen vaihtoehto taitaa edelleen olla etsiä firma, joka ne huoltaisi puolestani. Mistähän sellaisen löytäisi???
    Kolmas vaihtoehto on edelleen etsiä sopivat vaihtokaasarit.

    Kahdessa jälkimmäisessä jää sitten edelleen tuntemattomaksi kaasarin korjaamisen salat. Mutta ne saattaisivat olla jopa halvempia ratkaisuja.

    Siis. viitsisikö joku autta omilla ajatuksillaan lisää...

    kiitos taasen jo etukäteen.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  4. #4
    Hei, auttakaa nyt ihmeessä miestä.

    Tosiaan ihan ekaa kertaa kädessä pidin tuollaista kaasaripatteristoa.

    Ihan ensimmäiseksi voisiko joku avata jutun alkua kertomalla että kun on tarkoitus niitä aukoa ja huoltaa, niin onko ne tarkoitus irroitella ensin toisistaan, vai pitää nipussa?

    Siis etenen kaikilla rintamilla kuin mummo lumessa
    Kyselin purkaamolta niitä GSF-kaasareitakin, mutta hiljaista oli viellä sieläkin. Katselin netistä kaasarihuoltojakin, mutta ei nyt oikein onnistunut sekään.

    Onnistuisikohan edes hiukan noiden hallittu purku.

    Niin, ja kiitos, sain sähköpostiini jo tarjolle täsmälleen samanlaiset kaasarit, tosin hieman vajaa osaiset. Pidän tuonkin vielä optiona.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  5. #5
    Tossa ihan toisessa aiheessa päädyin tänne ja tuolla näytti olevan ainakin keulakolaroitu gsf 600 -01 purettavana ja osina myytävänä. Ikäerosta huolimatta koneet taitaa olla pitkälti samat. Kanavien ja ruuvien jaosta en osaa sanoa mitään.
    TL1000R
  6. #6
    Lainaa (ZR-7herwood @ Joulu. 04 2006,17:56) kirjoitti
    Tossa ihan toisessa aiheessa päädyin tänne ja tuolla näytti olevan ainakin keulakolaroitu gsf 600 -01 purettavana ja osina myytävänä. Ikäerosta huolimatta koneet taitaa olla pitkälti samat. Kanavien ja ruuvien jaosta en osaa sanoa mitään.
    Kiitos tästäkin linkistä. Oli minulle aivan uusi tuttavuus. Lähetin heillekin jo sähköpostikyselyä.

    Silti jatkan edelleen vanhojenkin purkamisen kanssa, eli edelleen kaipaan siihenkin neuvoja.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  7. #7
    Hyvä apu voisi ainakin olla digikamera, jolla ottaa kuvia eri vaiheista purkua, jotta niistä sitten voi katsoa mallia kasatessa.

    Itse olen kaasareita aukoessa aina pitäny tarkasti eri kaasareiden osat erillään. Yleensä olen aina purkanut kaasarit niin pieniin osiin kuin olen helposti saanut ja sitten paineilmalla puhdistanut kaikki ja rätillä vielä kaasarin runko ja kuppi puhtaaksi. Kasaamisvaiheessa kannattaa aika varoen kiristellä suuttimia, jotta kannat ja kierteet ei korkkaa.

    Nelitahtikoneiden kaasareita en ole purkanut, mutta eipä ne paljoa taida 2-T kaasarista erota..

    EDIT: Niin ja tietty kaikkien mahdollisten säätöruuvien "kierrosmäärät" on syytä painaa visusti mieleen, jos niitä menee pyörittelemään..



    -Suzuki RGV-250 -91
    -Suzuki RG-125F -95 *myynnissä*
    -Suzuki PV-50- 91
  8. #8
    Onko sulla jotain korjausopasta esim. Haynes tai vastaava. Itse ainakin pärjäsin sen avulla kun edellisen mopon kaasarit putsasin. Ja kyllä niitä kaasareita sitten tulikin avattua kun tankki alkoi ruostua sisäpuolelta. Muistaakseni siinä avaamisessa/kasauksessa ei ollut mitään suurempia ongelmia. Mitä nyt muutama kohokammion kiinnitysruuvi ei auennut muulla kuin iskumeisselillä. Niin ja se tyhjäkäyntipiirin seosruuvi (montako kierrosta auki). Ite mittasin työntömitalla ruuvin kannasta kaasuttimen runkoon olevan mitan. Mulla oli kaasuttimen puhdistusspraytä ja paineilmaa ja puhdasta tuli. Kaasareita en irroittanut toisistaan, vaan purin ja kasasin ne yksi kerrallaan. Stormilta hain tiivistesatsit, jotka osoittautui "sonnaksi". Meinaan seuraavalla kerralla kun oli putsaus operaatio, niin o-renkaat oli turvonnut niin ettei kohokammio asetelmaa saanut enää painettua takaisin... Tuli sitten laitettua alkuperäiset. Jaa niin tuollloin mopona oli GSF1200, kaasuttimina Mikuni BST36SS, nykyinen pyörä onkin sitten ruiskulla.
    Suzuki Gs 125 -84
    GSF 600S -97
    GSF 1200S -97
    GSX 1400 -06

    Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
  9. #9
    apua taas pyydän:

    Reunimmaiset kaasarit on avattu yläpäästään ja toinen reuna myös alapäästä. (toisen reunan alapään yksi ruuvi ei luovuta, palaan sen pariin myöhemmin)

    En nyt oikein vieläkään tahdo ymmärtää edes Haynesin avulla, mitä tehdä niille.

    Kysymys1: Tämä on ehkä näistä kysymyksistäni se kaikkein tärkein tällä hetkellä. Yläpään kalvot näyttävät silmämääräisesti ehjiltä. Eivät kuitenkaan käy takaisin laittaessa uraansa takaisin, vaan ovat ikään kuin venyneet. Onko tämä merkki kalvojen kuluneisuudesta, ts pitäisikö kalvot vaihtaa? Toinen vaihtoehtovastaus, jota toivon, onko jokin keino/väline kalvon asettamiseen uraansa, jos tuo on asiaankuuluva ilmiö.

    kysymys2: Luisteissa on silminnähtäviä naarmuille kulumia ja samoin niiden urissa. Onko tuo korjattavaa kulumista?

    Kysymys3: Neuloista yksi ei mielestäni mene aivan pystyasennossa ylös alas, vaan ikäänkuin vääntynyt aavistuksen tms. Onko neulat kuluva/vaihdettava osa?

    Kysymys4: kun sitä putsailin paineilmalla niin en vielä arvannut kaikkia suuttimen näköisiä ruuveja availla. Pääsuuttimen avasin, mutta enpä tainnut siitä mitään hyöytä, paineilmailin ja laitoin takaisin. Pitääkö, kannattaako, voiko suuttimen näköiset sydeemit ruuvailla pois ja paineilmailla? Ja vielä tähän tietääkö joku tämän mallin kaasareista, onko noilla suuttimilla jotkin säätömerkitykset sillä, kuinka paljon ne kierretään kiinni?



    Ja jälleen kerran suuri kiitos, jos täältä löytyy virtuaaliopettajan apua minulle. Sitä vaan kun tahtoo oppia nämä, mitkä jäi silloin mopo-iässä oppimatta... (oikestaan nyt harmittaa kun tuli silloin osteltua mopot ja kevarit uusina eikä joutunut opettelemaan) ... jostain syystä tämä on mukavaakin puuhaa, vaikkei mitään ymmärräkään. Ehkä juuri siksi, jos vaikka jossakin onnistuisi ja oppisi uuttakin.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  10. #10
    1.kysymykseen:
    jos ne kalvot on ehjät ne voi silti olla venyneet.eli on vaikeampi laittaa paikoilleen.vaati vähän harjoittelua itseltänikin.suosittelen silti vaihtoa.tein sen omaan 750ähvään

    2.kysymys:
    viisaammat vastatkon tähän

    3.kysymykseen:
    vaihda ne neulat.jos niissä on kulumaa,niin eihän ne enää ihan vapaasti siellä liiku vaan hankaa johonkin
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  11. #11
    Lainaa (Salmon @ Joulu. 06 2006,14:01) kirjoitti
    1.kysymykseen:
    jos ne kalvot on ehjät ne voi silti olla venyneet.eli on vaikeampi laittaa paikoilleen.vaati vähän harjoittelua itseltänikin.suosittelen silti vaihtoa.tein sen omaan 750ähvään

    2.kysymys:
    viisaammat vastatkon tähän

    3.kysymykseen:
    vaihda ne neulat.jos niissä on kulumaa,niin eihän ne enää ihan vapaasti siellä liiku vaan hankaa johonkin
    Thank you,

    täytyy alkaa laatimaan Kuvan Simolle sähköpostiin tilauslistaa osista.

    Löytyisiköhän muihin kohtiin vastauksia myös?
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  12. #12
    Purkaessasi kaasuttimet, jaa jokaisen kaasuttimen osat omaan lokeroonsa. Älä sekoita eri kaasuttimen osia keskenään, sillä osat saattavat olla kuluneet kavereiksi keskenään.

    Suuttimet voit huoletta ruuvata irti, kaikki ne. Merkitse paperille tarkasti mistä otit minkäkin suuttimen. Käytä digitaalikameraa työvaiheiden dokumentointiin. Älä pelkää, aikansa kun räpeltää niin aika yksinkertaisia ne ovat. Puhdista kaikki osat esim. brakecleanerilla. Turha aineita on säästellä jos on riski saada ehjät kaasarit.

    Ainakin isomman bandiitin kaasarit ovat sellaiset, että irrotettuasi ne toisistaan, et voi koota niitä väärin kasaan.
    Kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti sokeisiin lähtöihin. Kaasarin rungot valetaan lähes identtisiksi.
    Luistit kuluvat ajan saatossa, ja on vaikee määritellä koska ne ovat liian kuluneita. On harvinaista, että luisteja vaihdetaan, enemmänkin juuri kuluneita ja lerpahtaneita kumiosia. Irrottaessasi kohorakennelmaa ja neulaventtiiliä, kiinnitä tarkkaan huomiota kuinka päin neulaventtiilin jousi on. Katso myös tarkkaan missä kohdassa sen irroittamasi neulan sokka oli, jos mahdollista enää.

    Sen neulan pitää olla suora. Alkuperäisosana uusi. Voi olla järkevää tilatessasi uusia osia hankkia esimerkiksi uudet suutinputket eli ne joihin neula menee sisälle. Lapinpolttajien moottoripyöräosamyymälässä Louisilla on kaasuttimiin varaosia myytävänä, myös Stormilla Suomessa.

    Helpoin tie on juurikin tuo mitä mainitsit eli hankkia mahdollisimman uudesta pelistä vastaavat kaasuttimet. Kannustan silti yrittämään itse ensin. Aikaa tässä on.



  13. #13
    Joo, etenen jo ainakin kahdella rintamalla asiassani.

    Tilasin ja äsken juuri hain MP-palvelusta tilaamani GSF-01 mallin kaasarit ja niihin kumikurkut. Ne käy ja jopa myös toiselta puolelta omaan vanhaan ilmanputsaripönttöönkin käyvät.

    Mutta mutta...
    Nehän on siis pikavilkaisulla Keihinit.
    Vanhat on Mikunit.

    Näistä GSF:n sarjasta oikeanpuoleisesta lähtee joku sähköjohto, jonka päässä on kolmenapainen liitin.

    Pyörässäni tuolle ei ole vastakappaletta.
    Osaako kukaan sanoa, mikä on tuo johto!?
    Tai vielä enemmän vinkkejä mitä teen sen kanssa.

    Jos saisin nuo pelaamaan, pääsisin vielä tienpäälle joulun lähestymisen kunniaksi ja voisin kesän lämmössä jatkaa Mikunien askartelua.

    Toki on edelleen optiona myös vastaavien käytettyjen osto täältä kautta saamastani lähteestä, mutta kokeilen nyt ensin vielä nuo 01-mallin kaasarit, koska ymmärtääkseni ne eivät ole voineet paljoa kulua, ovathan ne 13v uudemmat.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 8.12.06 kello 18.53

    Vastaanpas itse itselleni.
    MP-Palvelusta vastasivatkin jo sähköpostiini (hämmentävän nopeaa touhua siellä, hienoa!) *

    lainaus heidän vastauksestaan, joka huojenti minua taasen tuntuvasti: "se on kaasulapän auki tunnistin joka on näissä uudemmissa peleissä sillä ei ole mitään merkitystä tai tekoa sinun pyörän kanssa ellet aio laittaa turboa,eli jätä se vain oleskelemaan siihen paikalleen tai jos se helpolla lähtee pois niin ota irti"

    Juu elikkäs, jatkan etiäpäin. En taida nyt ihan näillä taidoilla alkaa turboilemaan, se ei ehkä ketään yllättänytkään. *

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 8.12.06 klo 22.35

    Nyt on taas homma vastatuulessa. Sattuisikohan joku tämän täältä vielä huomaamaan.

    Vanhojen kumikurkkujen ruuvit (ristipääkanta) eivät suostu antautumaan auetakseen millään.

    Onko jollakin kokemusta, millä ne avautuvat?
    Onko jokin samanmoinen liiman sulatuskuumennus kuin oli esim. eturattaan mutterin irroituksessa?
    Vai olisikohan joku iskuruuvari jolla kannattaa koittaa?

    Yhden ruuvin jo pilasin niin, että saattaapi olla jo ihan pora tms. juttu, mutta se on vielä toinen haaste.

    Saisi edes ne muut seitsemän auki pilaamatta sitä kantaa.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 9.12.06 klo 18.54

    Nyt on käyty paikallisessa IKH:ssa hakemassa kaupan paras PH3 ristipäämeisseli, joka oli tarkoitettu myös vasaralla lyöntiä kestämään.

    Varsinainen iskumeisseli jäi ostamatta, kun olisi maksanut 118 e lähtöhinnaltaan.

    Uudella meisselillä ja vasaralla ja aivan kaikilla viimeisillä voimilla kaksin käsin naksahti joka kurkulta alemmat ruuvit auki. Tosin tätä edelti kyllä aikä pitkä liuottelu CRC:llä. Ylemmistä ruuveista ei yksikään antanut periksi, vaan kannat hajosivat väkisin.

    Repäisin putkitongeilla yhdellä ruuvilla kiinni olleet kumikurkut pois. 18v kumi halkesi todella helposti. Sitten vain putkitongeilla jäljelle jääneet loput ruuvit pois. Mitään kierrelukitta ei niissä oltu käytetty. Ilmeisesti vain aika ja kuumuus oli hitsannut ne aika lujaan.

    Nyt olisi taas uusi ongelma edessä: Käykö sinne normi M6 kierteiset ruuvit vai pitääkö tuohon kanteen olla jotain erikoismetallia niiden ruuvien? Vanhat olivat ainakin jotain mustaa metallia, liekö vain maalattu mustaksi.

    Toinenkin kysymys olisi:
    Uusissa kaasareissa siinä kaasuttajan imukurkun päällä suuttimet synkkaukselle (vanhoissa oli kumikurkuissa). Niistä uusista lähtee oikeanpuoleista letku ja toinen oikealta on ilman hattua, tyhjä. Onhan se aivan sama, vaikka lyön ne kaikki hatulla kiinni?

    Kolmaskin kysymys sittenkin olikin jo valmiina vailla selvittelyä:
    Uusien kumikurkkujen mukana ei tullut kiristinpantoja. Vanhojen kurkkujen vanteet ovat liian pitkät ja jäävät löysälle täysin kiinni kierrettynäkin. Mahtaakohan löytyä joku normi letkukiristin, joka käy tuohon. On aika kapean oloinen tuo kurkuissa oleva ura nimittäin.

    (heheh, ei taida kyllä kukaan täältä enää edes tätä lukea, mutta pidänpähän itselleni korjauspäiväkirjaa kun kerran aloitin)

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 10.12.06 klo 23.20

    No nyt on homma edennyt vähän eteenpäinkin.

    Uudet kumikurkut on paikallaan,
    uudet kaasarit on paikallaan,
    ilmansuodattimen kotelo on paikallaan.

    Bensatankille tein tänään kemiallisen ruosteenpoistokäsittelyn. Oli noin tunnin verran saunan lauteella (n.28c-astetta), sitten pultteja ja muttereita sisään, ravistelua. Näiden jälkeen huolellinen vesihuuhtelu ja vielä huolellisempi kuivaus. Ei lähtenyt likimainkaan kaikki ruoste pois tankista. Täytyy toistaa käsittely talven aikana mutta käyttää vain tuplasti pidempää vaikutusaikaa. Joka tapauksessa tankki on nyt ainakin puhtaampi ja taasen täynnä polttoainetta vain odottamassa tietä.

    Tulille ajattelin tänään, ihan kokeeksi vain, saada uusilla kaasareilla.

    Vaan en saanut, kun loppui sittenkin ymmärrys noiden letkujen kanssa.
    - Varsinainen polttoaineletku on varmastikin tiedossa, vahvin.
    - kaksi jonkinlaista huohotinletkua on selkeästi vastaavat kuin vanhoissa,
    - mutta mistä otan siihen tankin bensahanan toiseen suuttimeen letkun?

    Tänään loppui aika tuon kanssa, huomenna jatkettava.



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  14. #14
    1. laita sopivanpituiset normaalipultit kuusiokolokannalla, niin se on helpompi aukoa juuttuneenakin. Älä vedä liian tiukkaan.

    2. laita sopivalla letkulla ja t-kappaleilla ne kaikki linjaan ja reikiin. Alunperin 1 menee huohotuksen venttiilille ja kolme on kytkettynä linjaan.

    3. mene suzuki liikkeeseen ja osta semmosen 01 banditin kiristinpannat, ainoa ratkaisu joka toimii
    omat lehmät ojassa
  15. #15
    Lainaa (kauppias @ Joulu. 09 2006,19:57) kirjoitti
    1. laita sopivanpituiset normaalipultit kuusiokolokannalla, niin se on helpompi aukoa juuttuneenakin. Älä vedä liian tiukkaan.

    2. laita sopivalla letkulla ja t-kappaleilla ne kaikki linjaan ja reikiin. Alunperin 1 menee huohotuksen venttiilille ja kolme on kytkettynä linjaan.

    3. mene suzuki liikkeeseen ja osta semmosen 01 banditin kiristinpannat, ainoa ratkaisu joka toimii
    Suurkiitos näistä vastauksista.

    Nuo pannat pitää hakea Kuvalta sitten. Ja pultit saankin Prismasta.

    Vähän ot omasta aiheestani, mutta mielenkiinnosta kysyn:
    mikä on noiden imukurkkujen päältä lähtevien (siis ilmeisti ovat nimenomaan siihen synkkaukseen liityvät?) suuttimien merkitys, siis nimen omaan niiden linjaan letkuttaminen?

    Joku hyvä syy siihen taatusti on, ja haluaisi ymmärtää.
    Kun eri tahtiinhan ne joka kurkusta pytyt imua kiskoo, niin onko siinä jokin imuhuippujen tasaaminen vai mistä on kyse?
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  16. #16
    Juuri näin, ko ratkaisulla pyritään tasaamaan käyntiä erityisesti pienillä kierroksilla.

    Kun saat pyörän käymään niin kirjoittele miten se käy.
    Jäi hieman kiinnostamaan se kaasuläpän asentotunnistimen poisto.
    Minun mielestä -01 Banditin kaasuttimissa on myös sähkölämmitys? sitä ei myöskään saa sinun pyörässä kytkettyä toimintaan.
    Tämä ei silti tarkoita etteikö ne voisi toimia ihan ok.
    omat lehmät ojassa
  17. #17
    Jos "synkkausnipoista" 2 tulpattu ja 2 ei, niin ne tulppaamattomat ovat todennäköisesti bensahanan alipaine ja pakokanavaan raikasta happea syöttävän venttiilin ohjaus. Sulla todennäköisesti vanhemmassa mallissa ei tuota saasteisiin liittyvää hapetussysteemiä ole joten sen voi tulpata. Näin jäljelle jää siis vain bensahanan alipaine (ja tän voi kans tietysti tulpata jos ei ole alipainehanaa).
    TL1000R
  18. #18
    Kokeilin juuri äsken töistä tultuani käyntiin.


    Helposti lähti ryypyllä käyntiin, kun ensin vähän aikaa piti bensahanaa pri-asennolla ensin ja käänsi sitten on-asentoon.

    Tyhjäkäyntiäkin jäi hetken kuluttua käymään.

    Mutta kierroksia ei kestänyt yhtään.

    No, asennuskin on vielä vähän "vajaa".
    Kumikurkut kaasareihin on laitettava tosiaan niillä orgis vanteilla. Vaihdettava bensaletku ja alipaineletku uusiin. Ja se kurkkujen päällä olevien synkkaussuuttimien juttu on vielä kesken. Nyt vedin muut tukkoon ja kolmosen kurkulta bensahanalle.

    Pikaisen mutun mukaan käy vielä kovin laihalla kone. -> ryypyllä käy hyvin, -> tyhjäkäyntiä käy hyvin -> kaasuttaessa kone "booaa" ja hyytyy -> ei savuta mustaa putkesta, kuten vanhoilla kaasareilla teki.

    Kaikki pytyt ainakin osallistui peliin mukaan, koska kaikki käyrät lämpesivät tasaisesti. Lisäksi käynti oli hyvin tasaista, tasaisempaa kuin aiemmin tyhjäkäynnillä ja ryypyllä vähän avittaessa kierroksilla.

    Niin, siis ryypyn avulla otti kierroksiakin, tosin kovin paljoa en arvannut revitellä.

    Mutta taasen nousi nippu kysymyksiä joista tässä yksi:
    Olisiko ollut syytä laittaa jotain tiivistemassaa kumikurkkujen ja kannen väliin, erityisesti nyt kun on siis käytetyt (ehjät) kumikurkut? Nelospytyn pinnassa kannessa on naarmuja, jotka varmaan itse aiheutin, ottaakohan niistä ilmaa välistä. eivät ole syviä, mutta kumminkin.

    Illalla jos ehtisi, niin täytyy käydä liitoksia läpi ja kokeilla bensahanan pri-asennolla, koska vähän tuli mieleen epäilys siitäkin, että ei saa nyt hanasta tarpeeksi polttainetta kaasuttaessa.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 11.12.06 klo 22.13

    kävin juuri vielä vaihtamassa kaikki tulpat uusiin ja kokeilemassa vielä uudelleen tulille.

    Kasteli nimittäin tulpat sitten tuossa vähän aika sitten ihan selkeästi. Ja niinhän ne oli, aivan lotomärät bensasta.

    Eli se siitä laihalla käymisen teoriasta.

    Mutta uusilla kynttilöillä sain sen käymään vähän aikaa härnättyäni. Mutta kyllä kävi todella huonosti. Eli sellaista booausta koko ajan. Ja kyllä se sittenkin savuttikin, sitä ei vain näin syksyn pimeässä ekalla koitolla huomannut...

    Saahan nähdä mitä tuostakin nyt sitten tulee.
    Komiat on kaasarit ja jopa paikalleenkin saatu,
    yksi pikku juttu vain on, kun ei mopo käy...

    No odottelen nyt vielä ne oikeat kiristinpannat, virittelen vähän letkuja ja koittelen vielä, mutta alan kyllä jo henkisesti valmistautua, ettei tuosta tainnutkaan näillä taidoilla kalua tulla.

    Niinpä: osaako kukaan sanoa, löytyisikö tästä maasta paikkaa jossa siitä vielä kalu saataisiin? Mielellään Keskisuomesta, siis jos tosiaan ei lähde pelittämään.

    Tarkoitan nimenomaan sitten, jos kyse on kaasarien säädöistä, suuttimien koosta jne. Itsellä kun ei sitten taasen ole hajuakaan mihin suuntaan ja mitä lähtisi säätämään.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 12.12.06 klo 17.01

    Tänään töistä kotiin tullessa hain lähi Shelliltä jotain polttoaineen jäänestoainetta ja laiton sen tankkiin.

    Käytin hetken pihassa ja kun alkoi tuntumaan siltä, että jopa vähän olisi vetoakin, uskalsin pienen lenkin käydä kokeilemassa tielläkin.

    Vetoa oli kyllä tosi huonosti. Tehopiikki puuttui kokonaan yläkierroksilta (siis se pieni, olematon hetki jolloin on edes vähän enemmän tehoa kuin muulloin tuossa kusiaisessa)

    Pihassa käyttäessä, kierroksia vähän enemmän saatuani totesin, että kolme käyrää kävi jo punaiseksi mutta yksi kuumeni ilmeisesti normaalimmin.

    Eli ilmeisesti on jotain ilmavuoto vielä mun järjestelmässä. Eikös se käyrien voimakas kuumeneminen ole merkki laihasta seoksesta sittenkin?

    En paljoa uskalla nyt vielä ajella, ennen kuin ehdin käymään letku- ja mopokaupoilla ostamassa loput tarpeet. Nyt on työt vähän häirinnyt harrastetta. (Tänään muuten poliisi pysäytti tienpäällä työmatkaa kotilolla ajaessani ja antoi kirjallisen varoituksen kun juttelin kännykkään, siis ilman hf-varustusta. No itsepähän sitä siihen syyllistyin. No ei liittynyt aiheeseen yhtään mitenkään...)

    Mutta, osaisiko joku vastata, pitäisikö noihin kumikurkkujen ja kannen väliin laittaa jotain tiivistemassaa ihan pienesti?



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  19. #19
    ZR-7 oli mulla pitkän seisonnan jälkeen sellainen, että kävi huonosti ja booaili todella kauan ekalla startilla. Piti käyttää pitkään, kuumaksi asti, niin alkoi pelaamaan. Tyypillistä oli et avaa kaasua puol milliä niin ok, mut millin ni sammui.
    TL1000R
  20. #20
    Niin, siis olisiko jollakin tietoa tähänkin:
    Tarvitseeko kumikurkkujen ja kannen väliin olla jotain tiivistemassaa ohuelti? Entäs siinä tapauksessa, että yhden imuaukon pinnassa kannessa oli hieman epäilyttävän näköiset naarmut. Tai siis, onko jostakin tiivistemassasta hyötyä tai haittaa jos laittaa.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  21. #21
    Itelläni on gsx,ja siinä on o-rengas tiivisteenä kumikurkussa.ja kyllä jonkinlainen tiiviste pitäis olla vaikka sit liima.



  22. #22
    Koita suihkia jotain starttisprayta tms. imukurkkuihin pyörän ollessa tyhjäkäynnillä, jos nostaa kierroksia niin vuotaa. Tuskin tosta tiivisteliiman käytöstä mitään haittaakaan on.
    Suzuki Gs 125 -84
    GSF 600S -97
    GSF 1200S -97
    GSX 1400 -06

    Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
  23. #23
    Tavan o-rengas sulaa kumikurkun ja koneen väliseen uraansa kuin pala oltermannia paistinpannulla. Tiivistemassa en ole käyttänyt.

    Osaatko "kauppias" tarkentaa tuota lämmitys-toimintoa bandiitin kaasareista? Itse en ole sellaiseen (vielä) törmännyt.



  24. #24
    No nyt 28.12 on saatu alkuperäiset GSF600 mallin kiristinpannat kumikurkuille ja uudet letkut muutenkin.
    Tein myös sarjan kurkkujen synkkaussuutimille ja siitä linjalta tankin alipainehanalle letkun.

    Laitoin ne juuri paikalleen ja toiveikkaana koneen käyntiin.

    Ei muutosta. *
    Edelleen minun vähäisen ymmärryksen mukaan käy liian laihalla. Pakokaasutkin on aivan tajuttoman kuumat. Tein sellaiset pakokaasuletkutkin varaston seinän läpi, että saa käytettyä sisällä pyörää. Ei kestänyt kuin hetken, kun oli letku palanut poikki. No se voi johtua myös letkun heikkoudesta. Se oli jotain puruletkua Hiflexiltä ostettuna.

    Nyt ei voi kuin toivoa, etten polttanut venttiileitä koekäytellessäni.

    Nyt on pakko varmaan tunnustaa itselleen, ettei omat taidot ja välineet riitä saattamaan pyörää ajokauden alkuun ajokuntoon.

    Olen kuullut, että Jämsässä on joku hyvä paja, jossa on tällaiseen mittalaitteet ja ammattitaitoa sekä hyvää palveluhenkeä.

    Osaisiko joku kertoa minkä niminen paja se Jämsässä on. Tai sitten Jkl-seudulta muualta vastaavan paikan, jossa saisi homman hoidettua asialliseen hintaan.

    Siinä ilmeiseti pitää olla jokin pakokaasuanalyysi? Siis että saa selville seoksista jotain. Vai pitääkö?

    Vai onko tällä jotain tekemistä jarrupenkin kanssa?

    Auttakaa jälleen, kiitos.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 28.12.06 klo 18.45

    Kävin vielä kerran naapureidenkin riemastukseksi asennuseni tarkistamassa.

    No haukkasihan se ilmaa. Nimittäin oma viritelmäni synkkaussuuttimien linjaan rakentamiseksi vuoti 2-pytyltä kuin seula.

    Siitä jälleen uusi ihmetyksen aiheeni kun ei reagoinut suihkuttelemaani starttiapu sumutteeseen kierroksia nostamalla!?!

    Purin viritelmäni ja laitoin taasen kakkosen kurkulta alipaineletkulle suoraan ja muut tukkoon.

    Ja ei kun kone taas käyntiin. Selkeä ero oli edelliseen käyntiin.

    Kyllä toivon kipinää on sen verran että kyseessä varmaan on joku suutin tai neulan asentojuttu. Mutta siihen tosiaan sitä ammattimiestä taidan tarvita.



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  25. #25
    Lainaa (sarkka @ Joulu. 28 2006,16:02) kirjoitti
    Olen kuullut, että Jämsässä on joku hyvä paja, jossa on tällaiseen mittalaitteet ja ammattitaitoa sekä hyvää palveluhenkeä.

    Osaisiko joku kertoa minkä niminen paja se Jämsässä on. Tai sitten Jkl-seudulta muualta vastaavan paikan, jossa saisi homman hoidettua asialliseen hintaan.
    Huoltokaksikko on Jämsässä Ja Kuvan moottoripalvelu Jyväskylässä.
    Mä olen kuullut hyvää näistä firmoista. Paikalliset varmaankin tietää sit ne "kuumimmat hottismestat"

    Älä hyvä mies vaivu vielä epätoivoon.
  26. #26
    No nyt on loppiainen mennyt ja loppui puuhastelu kun ei kerran osaa. *

    Suzuki on kelkkakärryyn ajeltu ja köytetty.
    Huomenna aamulla töihin mennessä vien Jämsään Huoltokaksikkoon, johon on aika sovittu johonkin vielä pidemmälle, mutta vien sinne jo valmiiksi.

    Puhelimessa ainakin rauhoittelivat ja eivät paljoa epäilleetkään etteikö kuntoon tulisi.

    Harmittaa, kun ei itse osaa, mutta jossain vaiheessa on vain pakko todeta ettei omat välineet ja taidot piisaa ja onneksi on osaavia tahoja.

    Jo nyt on selvää, että yksi lähtökohta käytettyjen kaasarien käyttämiseen ei tuottanut toivottua tulosta. Nimittäin ei tämä tapa ainakaan sen halvemmaksi tullut kuin noiden alkuperäisten täydellinen omatoiminen kunnostaminen.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 8.1.2007 klo 20.15

    Aamulla huoltokaksikossa vähän jopa varoiteltiin, ettei ole itsestään selvyys että saadaan kuntoon kohtuu rahalla. Uhkina toimimattomuudelle esim. ilmaputsarikoteloiden erilaisuus ja sen vaikutus alipaineisiin. Tuokaan ei kuitenkaan välttämättä ole ylipääsemätön este (en tosin tiedä mitä tarkoitti). Lisäksi oma epäilys nousi, kun asentaja kysyi kävivätkö imukurkut hyvin ilman porrastuksia. Tuokaan ei tullut edes mieleen itselle.

    Mutta vanha kun on, katsoo ennen aloitusta vähän muutenkin koneen kuntoa. Esimerkiksi aika yleinen on kuulema näissä venttiilien vipuvarsi viat (olikohan oikein määritelty muististani) ja niiden korjaaminen jo tuntuikin sen verran arvokkaalta, että kannattaa hävittää tämä vaikka osina ja ostaa uudempi tilalle.

    Mutta odotellaan ja kuulostellaan. Itse huoltoaika on vasta 22.1 mutta lupaili katsella alustavasti jo aikaisemmin jos jossain töiden välissä jää aikaa.

    Nyt jo vahvistui vanha viisaus, joka oli jostakin syystä päässyt unohtumaan: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    edit 12.1.07 klo 18:30

    tänään tuli soitto, joka sai motoristin elämän taas hymyilemään leveästi. *

    Huoltokaksikostai soittivat.
    Suzuki on kunnossa!

    Oli kaasarien säätöjuttu. Kone kävi erittäin laihalla.
    Vaati kolme avausta, joiden aikana vaihdettu suutinta, nostettu neuloja. Neuloista loppui säätövara, joten modasivat hieman, jotta sai käymään hyvin.

    Kaiken lisäksi tekivät 10pv ennen kalenteriin varattua aikaa! *

    Huomenna hakemaan pois. Valitettavasti sääennuste pakottaa hakemaan kärryllä, mutta kaipa se kesä taasen viikonloppuna koittaa sen verran että pääsee tiellekin koittelemaan.

    Eihän tuosta enää uutta tule, mutta ainakin tuolta yhdeltä osin nyt pitäisi olla kunnossa.

    Ainakin ensivaikutelma Huoltokaksikosta erittäin positiivinen. Hyvä asenne yhdistyy ammattitaitoon hienolla tavalla.



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  27. #27
    Itselläni olisi aikomus vaihtaa vuoden 1980 1100 GSX:ään vuoden 1990 GSX-R 36 mm:n flatsidet ja kiinnostaisi tietää vaikka vähän tarkemmin esim. kuinka monta suutinkokoa noihin sinun kaasareihisi oli lisätty kun oli "todella laihalla" ja mitä tuollainen säädätys maksoi tuolla huoltokaksikossa - olivatko säätäneet penkissä vai? Itselläni varmaan sama edessä kun vanhat kaasarit toimivat vähän miten sattuu...
    -H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
    -Suzuki GSX 1100 -80
    -Suzuki TS125ER -80
  28. #28
    Valitettavasti en huomannut kysyä kuinka paljon isommat suuttimet laittoivat. Jos tuo tarkka tieto on tarpeen niin tarvittaessa voin kysäistä ja laittaa tänne.

    Lisäksi neuloja joutuivat nostamaan niin paljon, että loppui säätövarat ja joutuivat modaamaan neuloja käymään paremmin.

    Niin, ja kysymykseen, kyllä säätivät pakokaasupenkissä. Jarrupenkissä ei ajeltu tehoja vaikka sekin laite tietenkin olisi löytynyt. Tässä tapauksessa nyt vain ei ollut olennaista huipputehon määrä tai kasvattaminen vaan toiminta ylipäätänsä.

    Tuli muuten tänään Jämsässä ja Muuramessa koeajolenkit heitettyä ja ainakin -9c lämpötilassa pikaisella ajolenkillä vaikutus moottorin vetoon oli erityisesti alakierroksilla tuntuva.

    No, kelit näyttää nyt siltä, että jää kevääseen perusteellisempi kokemusten kerääminen. Mm. vaikutus tulppien kestävyyteen (aik. kasteli alvariinsa pilalle) Käynnistyvyys lämpimänä (aik. ei millään käyntiin kuumaa konetta vähän jäähtyneenä), vaikutus käynnistyvyyteen muutaman päivän seisomisen jälkeen (aik. sai aina vaihtaa tulpatkin samalla), sekä mielenkiinoista on myös nähdä vaikuttiko mitään polttonesteen kulutukseen (aik. vei noin 7-8l/100km ja olennaisin ongelma tästä oli lyhyt toimintasäde).

    Kustannuksiaan tällekin tuli sen verran että itseä kiinnostaisi tietää mitä mahtaisi maksaa kokonaan uudet vastaavat kaasarit. Siis jos niitä on edes saatavilla?
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  29. #29
    Mutta eikös pörinä annakkin vastinetta rahoille
    On sulla silti ollu aika hermoja raastava rojekti mutta hiljaa hyvä tulee..
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  30.  
  31. #30
    Joopa, kyllä tosiaan toimiva kone palkitsee kaiken talven vaivan ja pienet taloudelliset menetykset.

    Nyt pääsin eilispäivänä vähän pidemmän koeajolenkin tekemään, jossa konekin jo ehti lämmetä.

    Tuntuma on, että veto parani jopa enemmän, kuin uskalsin odottaakaan. Aikaisemmin alakierroksilla meinasi aina sammua väkisin joutui kytkimellä jopa raivostavuuteen asti luistattamaan. Nyt ei ollut tietoakaan tuosta ominaisuudesta. Hyvin kuumaksi ajo on vielä seikka, joka sitten näyttää poistiko viimeisenkin käyntihäiriön, eli lähteekö kuumaksi ajettuna hetken seisottuaan käyntiin.

    Jos tuo vielä kesän näin pelaa, niin uskaltasin varovasti suositella vastaavaa ratkaisua muillekin kuluneista vanhoista kaasaresita kärsiville GSX:n omistajille.

    Vaikka tuossan nyt tuli hintaa minunkin tavallani aika paljon, niin olisi sitä tullut vanhatkin kaasarit modaamalla.
    Tosiaan uusiksi olisi mennyt ainakin:
    4xneula
    4xneulaputki
    4xkalvo
    lisäksi todennäköisesti
    4x luistit
    Ja silti olisin joutunut viemään ammattimiehen pajalle pakokaasupenkkiin säädettäväksi.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen