Onko alkuperäisen jousituksen vaihtaminen kannattava operaatio ja jos vaihdon suorittaa onko syytä vaihtaa etu sekä takaiskunvaimennin? Onko laatua haluavien turvauduttava öhlinsiin vai onko muita hyviä vaihtoehtoja? Jos öhlins on ainut oikea ratkaisu niin millaisista summista silloin puhutaan?
Sanokaa fazer kun haluatte hyvää
Öhins on noista vaimenninmerkeistä varmaan tunnetuin, mutta on niitä muitakin. Esim. White Power, Bitubo, Hagon yms. Se tuppaa olemaan niin että esim. takavaimentimesta puhuttaessa joka merkin vaimennin maksaa vähintään 300e, sen alle ei kyllä saa. Itse ihmettelen mitä eroa voi olla noiden merkkien kesken, mutta ehkä niissä jotain on. Se ainakin että mitä kalliimpi iskari, sitä tarkemmin sitä pystyy itse säätämään mieleisekseen/ajotyyliinsä sopivaksi. Sitten on vielä nämä napista painettavat esijännityksen säädöt, mitkä on pirun hienoja systeemejä mutta maksavat rahaa.
Ehkäpä vois olla sellanen nyrkkisäänkö, että ihan halvinta mahdollista ei kannata ostaa, vaan sellanen josta monella käyttäjällä on hyviä kokemuksia. Tää on kans helposti sitä "mulla on se ja se on paras" juttua, mutta järkee kannattaa käyttää.
Mulla on itellä sellanen tilanne että matkaenduron takapäätä pitäs saada jäykemmäksi jousella, vaimennus toimii sinäänsä hyvin orkkis vaimentimella. Siihen orkkisvaimentimeen oon löytänyt vain yhden valmistajan taholta vaihtojousta, joka on Hyperpro. Jousi on progressiivinen, eli mitä enemmän se painuu, sitä jäykemmäksi se muuttuu, eli kierteiden korkeus vaihtelee.
Etuiskarithan on ne pumput. Sinne voi vaihtaa jousen, jossa on erilaisia jäykkyyksiä ja öljyn viskositeetti ja määrä vaikuttaa siihen iskunVAIMENNUKSEEN. Eli kireys tulee jousesta, vaimennus öljystä, öljyn määrästä ja ilmatilan määrästä.
Ville / Honda XL 600V -95
Itse asiassa ilmatila taitaapi toimia lähinnä vain lisäjousena ja vaimennusöljyn laatu vaikuttaa vaimennukseen. Puristustilanteessa öljyn paine lisääntyy niin vähän, että tiheys ei käytännössä muutu ja siten paineen eli öljymäärän vaikutus vaimennukseen on pieni.(ville76 @ Marras. 04 2006,20:54) kirjoitti
TL1000R
entäpä EMC ? -> Vaikka täältä?!(HeyFive @ Marras. 04 2006,19:12) kirjoitti
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Jousituksen modifioinnissa kannattaa lähteä siitä onko muutoksille tarvetta. Usein tarpeen määrittelee käyttötarkoitus. Tässä tilanteessa kyse on käsittääkseni katupyörästä, jolloin ajoympäristö on normaaleja teitä sekä ehkä satunnaista rata-ajoa.
Jos teet pyörän jousituksesta sopivamman rata-ajoon, muutokset ilman muuta kannattavat. Usein pyörästä tulee turvallisempi ja parempi ajaa. Toisaalta kaikkein uusimmissa malleissa jo vakio-jousitus on melkoisen hyvä ja enää ei välttämättä tarvitse kilpapyöräänkään ostaa esimerkiksi takaiskaria. Usein riittää pelkkä jousien ja nesteiden vaihto ja ehkä pieni modifikaatio jousitusammattilaisen puolesta sinne tänne.
Myös katupyörässä jousituksen parantelusta on hyötyä. Muutos on sitä suurempi mitä enemmän kyseessä on perusmallin pyörä, esimerkiksi vaikka Yamahan Fazerit, Hondan Hornetit jne. Ainakin omien kokemusteni mukaan, vaihdoin aikanaan Yamaha Thundercatiin Öhlins-takaiskarin ja jouset eteen, pyörästä tuli huomattavasti parempi ajaa.
Suosittelen ottamaan yhteyttä jousitusammattilaiseen jonka kanssa keskustellen ensin selvitätte minkälaisen haluaisit pyöräsi olevan niin varmasti saat ammattilaiselta vinkkejä miten tarpeesi saadaan käytännössä toteutettua.
Sopivia ammattilaisia ovat mm. seuraavat:
- Racing Kaukonen (itse olen käyttänyt Kaukosta, ensiluokkaista palvelua omalla kohdallani)
- Skog Racing
- Gustaffon Racing
jne jne... ja lisäksi sitten vielä tulevat osien maahantuojat kuten mp-racing ja bikefox.
Joka tapauksessa etuhaarukan muutostyö on usein luokkaa 300-800 €, takaiskari maksanee 600-1000 €, eli kyllä näihin muutoksiin rahaa menee.
Itse satsaan purettavaan iskariin. Sitä voipi siten huoltaa/huollattaa kun siltä tuntuu.
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Hyvään hetkeen pullahti tämä topikki,koska olen myöskin suunnitellut vaihtaa pelkät jouset eteen sekä taakse.
Syy moiseen mun osalta on se että fazerin vakio takajousi vaikuttaisi melkoisen löysähköltä jonka takia ei oikeen tunnu löytyvän sopivia säätöjä.Eli on joko liian löysä tai sitten liian kova se takapää, mutta kuitenkin "niiaa" kuin mikäkin.
Eteen meinasin vaihtaa jouset ihan vaan päivityksen myötä samaan syssyyn.
Onkos ton hyperpro:n jouset mistään kotosin?
Öhlärin iskaria moni on taakke suositellut, mutta se hinta... *![]()
04 Buell xb12s
Heh, ajankohtainen aihe...
WP Fusion takavaimennin Hornettiin kaikilla herkuilla 790 ecua
Hidas+nopea puristusvaim. säätö + vetovaim. säätö.
Lisäsäiliö letkun päässä. Jousen säätö mutterilla
WP emulsion keppi pelkällä vetovaimennuksen säädöllä 540 e
Keulan jousisarja 110 e
Olisko nuo sitten hintansa arvoisia, en tiedä, ei kokemusta... vielä !?
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex