Se, jolla on parempi kate siinä halvassa kypärässä(TeeVee @ Syys. 22 2006,09:02) kirjoitti
![]()
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Omalla kohdalla arvostan, kun nuissa kalliimmissa kypärissä on jonkinmoista parempaa käyttöominaisuutta, kuin edullisemmissa malleissa.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Tai varasto täynnä niitä myymättöminä..(flamedragon @ Tammi. 05 2007,10:05) kirjoitti
Koittakaapas pudottaa pipo ja kypärä kerrostalosta, kypärä hajoo(rammus @ Syys. 25 2006,11:17) kirjoitti
ja pipo säilyy ehjänä.
Älä siis helvetissä unohda pipoa.
![]()
Pitää myös muistaa, että hintaan sisältyy kypärän väritystä ym.. eli usein vajaa 500e potta ei tee 300e vastaavasta yhtään huonompaa (siis verratessa samaa mallistoa). Esim. oman Shoein (Raid2) hinta vaihteli muistaaksi jopa yli sata euroa mustasta hienoimpiin kuvioituihin verrattaessa.. Itse päädyin yksiväriseen metalliväriin. Eli sama potta eri väreissä..
Tuosta väristähän saisi myös hyvän kinastelun aikaiseksi...
Näkyvyys luo turvallisuutta, mutta aina ei halua tulla nähdyksi.. **
Kakkospotaksi satunnaisille kyytiläisille hommasin jostain Motonetista sellaisen halpiskypärän (50e) ja eroahan noissa on! Itse asiassa shoei on huomattavasti äänekkäämpi suhinoiltaan, mutta siihen ne halvan edut jäävätkin...
halvassa:
-huono istuvuu päässä
-Rajoittuneempi näkökenttä
-Huono visiiri (naarmuuntuu, ei ole tukeva, vuotaa väleistä kovassa vaudissa)
-pikalukko epävarma
-liian voimakas tuuletus/silmät kuivuu (sopii vain helteille, jos ei pidä lämmintä kypärähuppua)
- visiiri huurtuu (ei pinlock)
- ei paikkaa aurinkolasien sangoille
jne...
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Muoviahan nuo Nolanit on mutta silti oon ollut ihan tyytyväinen kypärääni. Muut potat ei sopineet päähän, väljyyttä siellä, kireyttä täällä ja vauhtiahan se ei ainakaan tähän mennessä ole hidastanut.(GAMMA500 @ Syys. 30 2006,22:36) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR-1200 -04
BMW K100 -83
Kyllähän se kypärä kuin kypärä kestää iskun tai kaksi...
Mutta mites on tilanne sitten kun mennään asfaltin pintaa satasta ja hakataan kypärää useampi kymmenen kertaa asfalttiin? Siinä ne erot sitten taitaa viimeistään tulla.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Komppaan tätä. Kypärän teho on parhaimmillaan vain tietyissa iskuissa. Jos ajetaan isoa kovaa ja saadaan kova tälli, siinä yleensä niska katkeaa tai tulee aivoihin sisäinen verenvuoto kovasta tällistä vaikka kuori jääkin ehjäksi. En itse ostaisi 50e kypärää, mutta 200-300 potta käy jo mainiosti. Nyt päässä HJC SYmax, josta maksoin joskus 240e.(pajazo @ Syys. 22 2006,16:17) kirjoitti
Kypärän ominaisuuksista: Sopivan kokoinen ja omaan päähän sopivan muotoinen ettei ajatukset vain harhaile muussa kuin ajamisessa. Kunnolla kiinni ja toimiva visiiri ettei esim. huurtumisen kanssa tule näkemisongelmaa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Hei haloooooooo..........
Eikös se oo turvallisuus mihin tässä harrastuksessa kannattaa panostaa! Jos on varaa ostella prätkiä, niin eiköhän jokaisella ole sitten varaa myös kunnon varusteisiin. Ei oo hienoo sit miettii sairaalassa, että miten ois käyny jos mul ois ollu se 50e kalliimpi kypärä. Ite oon joutunu pari kertaa miettiin, et mitä ois käyny jos ois ollu joku halpis kypärä.
Niin kauan varusteisiin panostaminen tuntuu hölmöltä, kun sattuu jotain!!
Turhia riskejä ei kannata ottaa!!
Aika outoa toimintaa myyjältä ?
Itse olin kaverilla oppaana kun meni ostamaan kypärää paikallisesta mp-liikkeestä. Myyjä kysyi paljonko saisi kypärä maksaa. Kaveri estelyistäni huolimatta sanoi, että max 150 euroa. Myyjä tähän, että sitten sun pitää ostaa se jostain muualta koska hän ei myy mp-käyttöön sellaisia kypäriä. päälle perusteli kantansa esitellen eri malleja ja niiden ominaisuuksia. Asiallista toimintaa mielestäni.
...ja kaverihan osti 300 en Shoein....
ai niin... en ainakaan itse osta kypärää pelkästään suhinoiden tms äänien takia, vaan suojaamaan pääkoppaani jos sattuu vahinko!!!
<p>YAMAHA RD 125LC BMW K1200RS HONDA VFR1200F</p>
..Ja niitä muovejakin on monenlaisia. Iskunkestävyydessä kalliimmat muovit (polykarbonaatit, erityisesti Lexan) pesee ABS-muovit mennen tullen. Onhan kuitukypärienkin välillä suuria eroja. Halvimmat pelkkää lasikuitua ja kalliimmat yleensä komposiitteja, kevlaria, hiilikuitua sun mitä ihmekuituja.
Silti allekirjoitan tuon, että hyvin istuva kypärä on paljon tärkeämpi kuin pelkkä valmisusmateriaali (tai hinta) Hyvä myyjä osaa auttaa oikeanlaisen kypärän löytämisessä. -Se ei välttämättä aina ole se kallein...
Nykyään "turvallisuus"-sanalla saadaan myytyä vaikka tiskivettä 100 €/l, kun keksitään että se on "turvallista" siellä ja täällä. Se on aika subjektiivinen käsite se turvallisuus. Kannattaako panostaa, "turvallisuuteen" vedoten, 200 €:n kypärän sijasta 800€:n kypärään... ulkonäköseikat, istuvuus ja yleinen mukavuus on sitte ihan erikseen. Nämäkin tietysti joku laskee passiivisen turvallisuuden alueelle. *
Kyllä meikäläinen uskoo kaikkien kypärien suojaavan päätä sen tarvittan verran. Tarpeeksi kun kaahottaa niin ei se kalliskaan kypärä pelasta.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Kypärissä on paljonkin eroja.
Esim. Arai käyttää eri laisia kuori kokoja ja siinä #styroxissa", joka löytyy vuorauksen alta, erilaisia raekokoja. Kypärää kun alkaa tarkemmin tutkimaan, se on yllättävän monimutkainen kapistus.
Tuolta linkin takaa löytyy aika kattava selostus siitä, miten kypärän tulisi toimia. Kiitos siitä Voutilaisen urkille.
Niin, kehuttakoon Araita vielä sen verran, että esim. F1-kuskit ajavat täysin samoilla kypärillä, mitä myy Brandt. Arain ei tarvitse tehdä kenellekään mittatilaus kypäriä.
Itselläni oli viime kesänä HJC.
Kiitos asiallisesta kommentista. Pari korjausta:
1. F1 kuskit käyttävät Arain RC5 mallia jota ei ole ainakaan toistaiseksi myynnissä. Pari kautta sitten he käyttivät GP5PED kypärää jota Arai tälläkin hetkellä myy.
2. Muut, esim Moto GP kuskit käyttävät ulko- ja sisäkuoreltaan samaa kypärää, Corsair, jota myymme.
Sen verran mittatilausta ko. kypärissä voi olla, että pehmusteet on tehty kuskin pään mukaan, jos normikoot ei istu. Olen esim Pedrosan 2006 kypärän nähnyt ja siinä oli räätälöidyt pehmusteet koska normi XS on Danille iso. Hyllyssäni on pari vuotta vanha Haydenin kypärä ja se on ihan sama kuin kaupan hyllylllä.
Urkki
Kiitos Urkille korjauksista. Tietoni ovat ilmeisesti vanhentuneet sitten viimeisen kurssisi(Arai @ Tammi. 08 2007,14:07) kirjoitti
![]()
Itselläni on ollut käytössä muinoin paljon maksanut arain rapide kuitu kuula ja pitänyt mutta alkaa olemaan sisusta selvä ja visiiri aukeaa motarilla kurkkiessa ..... miettinyt hyvää tilalle ja päätynyt hiljaisempina pitämiini n 300 euron kupärään missä nenän päällä hengitysohjain. Yllätyksekseni kypärät on tullut hinnassaan paljon alas mutta kuullut paljon keskustelua kuitenki ko hintaluokan kypärien melutasosta. verrattuna 100€ kypäriin jos kokemuksia esim hjc kypäristä esim fg-14 kevlar kuitu seos kuulasta kuulisin mielelläni ennen kun menen kauppaan..![]()
hauskuus piilee rajojen etsimisessä..harvemmin kivaa kun ne löytyy.
Mulla oli tommonen FG-14, tiedä sitten onko ne kaikki tommosia seoksia, joita tossa mainitset. Mun päässä ja ajoasennossa (GSX750F & R6) oli suht meluisa, päätä kun nosti huomattavastu pystympään niin hiljeni huomattavasti. Hyvä ilmastoini, kuumalla ilmalla oikein tuntui ilman virtaaminen kypärässä, summasummaarum, ihan hyvä potta.(Kapa @ Tammi. 10 2007,13:15) kirjoitti
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Hintahan ei tee kypärästä hiljaista.(Kapa @ Tammi. 10 2007,13:15) kirjoitti
Taitaa usein olla keskihintaiset kypärät hiljaisempia kuin kalliimmat mallit.
Arain RX7, se kisakäytössä erittäin yleinen, pitää paaaljon kovempaa meteliä kuin katukäyttöön suunnitellu Astro ja muut.
Onkos Urkilla muuten faktaa asiasta?
Juu ei tee hiljaista. Siihen riittää kun se on S1 taikka eräs toinen saman tehtaan tekele (merkki joka m**kunjatkeena autoistaankin tunnetaan).(Temex @ Tammi. 10 2007,14:40) kirjoitti
lienee pakko antaa myös oma 5snt tähän keskusteluun.
Pähkäilin kesällä kypärien kanssa ja totesin hyvät kypärät kaikki aika kalliiksi. Samaan aikaan olinsitä mieltä että pääsi on myös arvokas. Lopulta päädyin säästämään rahaa kypärän värissä, eli otin mustan kypärän joka oli muistaakseni 100€ edullisempi kuin saman mallin väritetty kypärä.
Toisaalta samaan aikaan mietitytti se onko kallis oikeasti parempi kuin keskihintainen. Eli missä kohdassa loppuu ominaisuuksien hyvyys ja alkaa merkistä johtuva hinta. Esim mitä eroa on arain 500€ ja 800€ kypärien välillä jäi pikkaisen epäselväksi.
Eli päädyin minäkin Arain kypärään enkä ole katunut valintaani.
Noissa Araissa on täysin sama kuori kaikissa paitsi RX 7:ssa, jossa on yks ylimääränen. Eli muissa on 6 kuitukerrosta, är äx seiskassa 7.(wolvie @ Tammi. 10 2007,19:43) kirjoitti
Mutta ne hintaerot tulee ominaisuuksista, kuten tuuletusominaisuudet ja irrotettavat poskipalat, esimerkiksi.
"Noissa Araissa on täysin sama kuori kaikissa paitsi RX 7:ssa, jossa on yks ylimääränen. Eli muissa on 6 kuitukerrosta, är äx seiskassa 7.
Mutta ne hintaerot tulee ominaisuuksista, kuten tuuletusominaisuudet ja irrotettavat poskipalat, esimerkiksi."
Ei pidä paikkaansa tuo alku. Arain esitettä 2006 lainatakseni: (s.34)
Kuorirakenteet
Arai kypärien ulkokuoret on valmistettu usein eri menetelmin.
SCLC (Super Complex Laminate Construction) Viisikerroksinen rakenne. Kevyt ja vahva ulkokuori, jota käytetään Laadukkaimmissa Araissa.
CLC (Complex Laminate Construction) Kolmikerroksinen rakenne. Perustana Arain patentoima Super Fibre-lasikuitu.
SNC (Structural Net Composite) uusin Arain patentoimista kuorirakenteista. SCLC-kerrosten väliin laminoitu komposiittikuituverkko. Tämän kuorimateriaalin ja välissä olevan verkon rakenne on entistä jäykempi ja sen iskunkestävyys on parempi. Rakentee ansiosta kypärän painopistettä on voitu laskea entistäkin alemmaksi jolloin etuna ovat käyttömukavuus ja pienempi rasitus niskalle. Myös kypärän kokonaispaino on hieman aiempia RX-7 malleja alhaisempi.
SFL (Super Fibre Laminate) Arain Super Fibre-lasikuidusta valmistettu ulkokuori.
Arain esitteestä ainakin näkee mikä kuori on missäkin kypärässä. Myyjätkin sen tietää. Samoin Arain nettisivuilta löytyy tuo tärkeä tieto.
No tota en tienny, Bikeworldissa kerto näin. Omassa Signet GT:ssä on toi SCLC, ja tarra jossa näin lukee löytyy kypärän oikeelta puolelta.
Kiitos että korjasit.
Hmm..Jäikös mulle kuva siitä että lipat ottaneet pitävät hyvän sitä kypärää mikä silloin sattui olemaan olemaan päässä?
Tunnetta vai faktaa..???
Cbr1000 -94
Harva kykenee enää moittimaan, jos kypärä ei toiminut.(kaideg @ Tammi. 30 2007,00:03) kirjoitti
![]()
Tuo on muuten totta. Entinen kypäräni oli juurikin Astro ja nyt on päässä RX7. Jonkin verran kovempi suhina tuossa kyllä on. Se ei tosin haittaa, sillä muutenkin tulee käytettyä aina tulppia korvissa.(Temex @ Tammi. 10 2007,14:40) kirjoitti
Aikaisemmin ajelin pari kautta halvemmilla kypärillä. Enää en suostu laittamaan sellaista päähäni. Sama asia muiden varusteiden kanssa. Enpä viitsi enää farkut jalassakaan ajella.
Mielummin pari vuotta vanhempi pyörä kuin huonot varusteet.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Moto GP:s, 125:s ja 250:s, nähnyt monen merkkistä kypärää...(Arai @ Tammi. 08 2007,14:07) kirjoitti
Nolania, araita, Shoeita....katselkaas huviksenne, kun pojat on lähtöviivalla..
Jollekin tuntui esim.Nolan olevan punainen vaate, mutta tuntuu kelpaavan kisakuskeille...![]()
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Samaa mieltä. Ajonautinto on ihan sama oli pyörä uusi tai pari vuotta vanha. Jos varusteet ei toimi niin kaikki on päin Peetä.(teme77 @ Tammi. 30 2007,15:28) kirjoitti
Onko tarkempaa tietoa miksi FIA-hyväksytty kypärä ei ole tieliikennekäyttöön sallittu? Onko yksinkertaisesti vain niin että valmistaja ei nuukuuttaan ole ostanut ece-hyväksyntää tuotteelleen. Olennaisia erojahan niissä ei liene, peruserot on FIAn palamaton sisusta ja tieliikennekypärän ehkä mukavampi sisusta ja tuuletus. Tämä tuli mieleen kun katseli Arain uutuusmalleja. Uutuutena mopokypäräksi valmistaja esittelee täksi vuodeksi esimerkiksi GP-5X indy redin, malli ulospäin samanlainen kuin FIA-hyväksytty GP-5K/W. Kuorimateriaali on eri mutta malli sama, sisuksissa sitten pienet erot hinnan lisäksi (X=425eu / K=695eu).
Arain sivulla valotetaan asiaa vain näin:
”Kysymys 9. Onko moottoripyörä- ja autoilukäyttöön tarkoitettujen kypärien välillä minkäänlaisia eroja? Kyllä! Ensinnäkin, kilpa-autokypärät on varustettu tuleen syttymistä estävällä Nomex-materiaalilla. Visiirijärjestelmä on vahvempi (mutta siitä puuttuu moottoripyörämallien virtaviivaiset kiinnittimet) ja säännöksien vuoksi visiirin materiaali on paksumpaa. Visiirin aukko on joissakin malleissa pienempi ja ulkokuoren muoto on erilainen. Kilpa-autokypärät vaativat maailmanlaajuisen SNELL-hyväksynnän ja ne on tarkoitettu vain kilpa-autoiluun. Moottoripyöräkypärät on suunniteltu käytettäviksi myös normaaliliikenteessä, mutta ne ovat itse asiassa samoja kypäriä kuin eri kisaolosuhteissa käytettävät kypärät (roadracing, motocross jne.). Joissakiin maissa käytölle vaaditaan kansallinen hyväksyntä, esim. Iso-Britanniassa on voimassa BSI 6658 Tyyppi A, kun muut Euroopan maat vaativat ECE 22-04 -hyväksynnän. Japanissa edellytetään JIS-hyväksyntää.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia