Eli pyörä lämpimäs tallissa talven yli.. pitäiskö öljyt vaihtaa nyt ennen talvea vaiko vasta keväällä? meneekö öljyt miksikää talve aikana siel?
636 -06
Ennen talvea kannattaa vaihtaa, ettei hapettuneet vanhat litkut lillu talvea koneessa. Keväällä ei tartte ku hanaa.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Vanhaan öljyyn kertyy happoja jotka kyllä talven aikana tekee gutaa aluminille ja muualle. Toisaalta kaiki mössö ehti laskeutua ja jumitaa kaikki paikat.
Siis syksyllä kaikki huollon niin keväällä on pyörä ulostyöntämistä vaille valmis baanalle.
Itse ruukannut kaikki nesteet uusia syssyllä.
Joku vaihtaa syksyllä ns. varastointiöljyt koneeseen ja keväällä ennen ajokautta sitten ne "oikeat" mp-öljyt sisään, suodatinta ei silloin enää toki vaihdeta ( tai talvikäyttöön otetaan oma suodatin ). Näin kuulemma saada eliminoitua kondenssiveden vaikutus... Tasalämpöisessä kuivassa tallissa ei välttämättä tätä ilmiötä luulisi tulevan?
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
juu, ennen talvee ja keskitalvell varmuuden vuoks kerran ja sit viel keväällä pari kertaa enne ku laittaa koneen käymään, parasta motskaööliä tietty, sattana. niin suodatin kantsii kans vaihtaa ainaki pari kertaa talven aikana, että pysyy motoliikkeet pystyssä ihan vaan solidaarisuudesta...meinaan jääratapyörästä
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Annoin myös itselleni kertoa, että syksy olisi se parempi vaihtoehto...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
TL suzukin ohje neuvoi pitkään seisontaan kaatamaan moottorin täyteen öljyä! siis siihen täyttöaukkoon asti. ja vielä lorauttamaan tulpanrei-istä mäntienkin päälle vähän.(kap57 @ Elo. 24 2006,20:35) kirjoitti
keväällä moottori tyhjennetään tuosta varasto-öljystä ja laitetaan uudet sisään.
sinänsä kyllä varmasti varma keino, että eipä kampuran laakerit pääse kuivamaan, kun ovat upoksissa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mä olen aina ihmetelly että miksi ne eivät samat öljyt saa olla koneessa talvea kun ne on siellä kesälläkin?
Minä ainakin vaihdan öljyjä vain kun niiden vaihtoväli tulee kilometreissä täyteen (10 000 km) eli käytännössä 2 kertaa vuodessa.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Siihen liittyy öljyn rikki ja ilman kosteus. Alumiini on altis rikkihapolle...(tapjar @ Elo. 25 2006,10:25) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Sama säilytys tapa, en ole ikinä vaihdellu öljyjä ennen/jälkeen talviseison takia. Näin olen toiminu useemman vuoden ajan, mikään ei ole menny rikki/paskaks, ei nouse sauhu putkesta(Zip @ Elo. 24 2006,17:46) kirjoitti
ym.
3-4 viikon välein nappaan pihalle ja käyttelen kunnolla lämpimäksi, siinä kaikki !
Kaikkien ohjeiden mukaan mitä netti on pullollaan, pitäisi lienee sitten keväällä/syksyllä vaihtaa öljyt kotiloon, koska se jää vähälle käytölle kesän ajaksi ?
Entäs ruohonleikkuri Klipponi ? Ainakin satavuotta samat öljyt ollu, hyvin käy ja kukkuu, vaikka talvet seisoo.
Mun mielestä väki höntyilee liikaa näissä asioissa, maalaisjärki takaisin, Ohoi !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Saaha niitä vaihella vaikka jokapäivä jos huvittaa
ite en ainakaa rupee vaihtelee![]()
Mielipideasia. Kukin uskokoon mitä lystää.
Jos on varaa ostaa uusi pyörä parin vuoden välein, niin mitä sinne öljyä vaihtamaan. Jos taas haluaa saman pitää 10 v ja 100-200 tkm tiptop-kunnossa, niin saapahan tuosta kai huolta pitää.
-hh-
Kevät-syksy -vaihdot ainakin meikäläisen tapa. Vaikuttaa perin uskottavalta tekninen perustelu. Etenkin, kun löytää talviöljylle hyvän uusiokäyttötavan.
Talveksi uudet öljyt sisään. Mahdollisesti talven aikana kertynyt kondenssivesi haihtuu öljyn seasta ensimmäisellä ajokerralla kun kone/öljyt ajetaan kuumaksi.
Maalaisjärkeä peliin, kaikki muu edellisen lisäksi on täysin turhaa.
@, AT, RD07A
Heh heh! Joka vuotinen vääntö. Mut silti sanon, ei ainaskaan mun mielestä. Bensa on kuiteski jossain määrin voiteleva aine, niin tiivisteet ei kuivu. Vesi vaan poies. Tai no mitä mie tiiän, ceebra ku on ruisku..(seku @ Elo. 25 2006,11:46) kirjoitti
![]()
<p>Suzuki GSX-R 1000 K5</p>
Mitä !!!
Pitääkö se sammuttaakin talveksi *
Reiska_SB *![]()
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Mulla on ollu nyt 3 talvee samat jonkun verran käytetyt munkinpaistoöljyt moottorissa . Kertaakaan ei oo vaihteet kolahdellu talven aikana . Siittä oon päätelly , että ihan hyvä tehdä näin . Vähän kalliiksi tietysti tulee , kun joutuu muutaman sata munkkia ensin paistaan että saa öljyt parhaimmilleen . Mutta jos on varaa ostaa pyörä , niin ei se saa tähän kaatua .( Jos kaikki öljy ei mahdu koneeseen , niin loppu kannattaa kaataa venttiilikopan päälle : siittä se sitten valuu pikku hiljaa koneen kylkiä ja suojaa ulkopuolenkin . )
Vastaavasti jos itse vaihtaisin vain vaihtovälein (10 000), tulisi öljynvaihto kenties vain 4 vuoden välein... Ei hyvä...(tapjar @ Elo. 25 2006,10:25) kirjoitti
![]()
Juu siis kerran vuodessa kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Silloin viisainta lienee se syysvaihto kun laittaa seisomaan. Sitten talvella pöräyttää muutaman kerran tulille ettei ala sakka kasautua vaan tulee kiertoa ja roippeet jäävät suodattimeen. Ja akku, polttoainejärjestelmä yms yms elpyy.(Yömaha @ Elo. 25 2006,14:58) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Eikös se ollut purjehdus....?(juh@ @ Elo. 25 2006,11:28) kirjoitti
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
sekä että tulee vaihdettua, mutta jos jompikumpi niin syksyllä on parempi vaihtaa. ja tankki täynnä gasoliinaa. tulee talvella sitten käytettyä pyörä lämpimäksi kerran kuukaudessa...(ikäväkin siinä samalla helpottaa)
niin vai pitäiskö akkukin vielä irroittaa???![]()
Viisas pääsee vähemmällä!
Akku ja satula lähtevät kätevästi sisätiloihin lämpimään talveksi.
Ajokauden päätteeksi öljynvaihto.
Tankki täyteen, ei mitään stabilaattoreita.
Parikertaa talvessa käy vähän halimassa, käyttää konetta.
En kuitenkaan käytä pyörää kuin ikävuodet 2-7, jääköön vanhuuden ongelmat sitten köyhäillistön tuunattavaksi, jos niitä nyt sitten tuleekaan tästä muka epätäydellisestä talvivarastoinnista.
Bajahill ohjaa laittamaan silikonia renkaisiin, huh hu.
Ei ne nakit kuitenkaan kestä kuin 1-2 ajokautta, ei merkitystä.