Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 68:sta
  1. #1
    Aika monelta olen kuullut että ylöspäin voi ja jopa kannattaa vaihtaa ilman kytkintä.

    Joku jopa väitti että ilman kytkintä vaihtaminen rasittaisi konetta vähemmän?

    Nuorena motocrossia ajellessa aina vaihdettiin ylöspäin ilman kytkintä.

    Hyvin tuo vaihtaminen tuntuisi tuossa gsx600f:ssä ilman kytkintä toimivan. Itseasiassa kun kytkimen kanssa vaihtaa niin välillä kuuluu aikasta kova kolahdus jota ei ilman kytkintä vaihtaessa kuulu.

    Olisikin kiva kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia aiheen tiimoilta.
  2. #2
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
  3. #3
    ylöspäin joskus vaihtelin ilman kytkintä, kun ei jaksanut vasuria käyttää... ... oikealla tavalla ku höllää jalisää kaasua niin vaihto voi mennä todella sujuvastikin.. ...yleensä kylläkin käytän kytkintä..
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  4. #4
    Kyllä toi pullukka (gsx1400n) vaihtaa ylöspäin ainakin ihan kiltisti ilman kytkintä. Joku joskus sanoi et kytkintä tarvitsisi vain liikkeellelähtöön...
    Olen kyllä käyttänyt vähän tuota useammin. Ja alaspäin vaihtaessa oikeastaan aina kun ei ihan vielä taivu...
    -These are my principles,
    if you don´t like them I have others-
    G.Marx

    -Älä spekuloi-AJA!-
    Koneinsinööri A

    -Canis culum in tua naso-
    17th century proverb
  5. #5
    Ylöspäin vaihtaminen menee todella sujuvasti seuraavalla tavalla:

    1. Pidä kaasua päällä (kiihdytys tai tasakaasu, ei väliä)
    2. Nosta vaihdekeppiä ja pidä se ylhäällä
    3. päästä kaasu ja väännä heti takaisin samaan asentoon missä se olikin.

    Näin toimien vaihde vaan napsahtaa päälle samantien kun päästät kaasun ja kiihdytys jatkuu samantien kun väännät tupen takaisin. Koko liikesarjan suorittamiseen menee vain muutama sekunnin kymmenys. Toimii hyvin myös keuliessa.

    Toimii myös käänteisenä alaspäin (eli moottorijarrulla poljin alas, sitten pieni blippaus kaasusta ja homma jatkuu), mutta sitten pitääkin jo olla tarkempana kaasun ja kierrosten kanssa.
  6. #6
    Pitääkin kokeilla tuota MadManin vinkkiä...
    Yleensä kun tulee ajeltua yhdellä kädellä eikä jaksa alkaa kumartumaan kytkinkahvalle tulee vaan höllättyä kaasu pois ja samalla napsauttaa isomman sisään, ja ihan nätisti menee!
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  7. #7
    Täytynee kokeilla MadManin konstia, kuulostaa hyvältä
    Yamaha XT660X
  8. #8
    Kyllä sitä tulee monestikin laitettua isoa sisään raakana,ei sitä aina ehdi vasemmalla kädellä räpläämään.Toimii myös Hondassa hyvin
  9. #9
    suuri osa vanhoista fzr:istä ja bladeista yms on vikaisia kakkosvaihteestaan, eli ei pysy kakkonen päällä, juuri siitä syystä, että vaihdellaan keuliessa kakkoselle raakana.

    ykköseltä kakkoselle väliä ei kannata höylätä ilman kytkintä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    Miksi ilman kytkintä? Siis kadulla. Ratahommissa ymmärrän.
    Kawasaki VN900 Classic -06
    Kawasaki ER-5 -97
    -o.k-

    - Ad augusta per angusta -
    - Penis Minores -
  11. #11
    JOVAIN....!


    ...Naaaaaa tossa kun poikkesin 4:n päivän Dolomiittien kurvateillä niin pääsääntöisesti koko matka iliman kytkintä, sekä ylös että alas, nii no tietysti kun liikkeelle lähtee ja pysähtyy tarvii ! Mutta 1:n jälkeen ei lainkaan mitään kytkimiä ja noilla "passoilla" se suotta hidastas vaan tota jutaamista.....siellä kun on niin armottoman kiirus tehä kaikkea muutakin niin ompaha ees yks homma vähemmäks..

    Ajokkina K1200GT ja no problemou...

    Niin ja LT:n kun aikoinaan ajoin Garmischista suomeen niin sama juttu, tosin yhtä äänetön ei ole tuo LT:n loota vaikka samoihin kuoriin onkin tehty....LT:n loota tosin losahtelee kuin Sergein lukko muutenkin vaikka kytkintä käyttäskin
  12. #12
    Lainaa (Gari @ Elo. 10 2006,13:30) kirjoitti
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
    Mikä ihmeen välikaasu, prätkän laatikossa??? Ennen muinoin kun ajelin intissä synkronoimattomalla laatikolla varustettua Gazia tai Uazia, välikaasu tarkoitti sitä että alaspäin vaihdettaessa vapaakohdassa nostettiin kytkin ja päräytettiin kaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus osuisi paremmin kohdalleen, ja sitten -krunts- pykälää silmään. Ja ylöspäin vaihdettaessa kaksoispoljenta... Ei kun en vaan tajua tuota välikaasu-juttua prätkän kyseessä ollen.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    Moto Guzzi California EV Touring
  13. #13
    Lainaa (mopedman @ Elo. 10 2006,14:42) kirjoitti
    Lainaa (Gari @ Elo. 10 2006,13:30) kirjoitti
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
    Mikä ihmeen välikaasu, prätkän laatikossa??? Ennen muinoin kun ajelin intissä synkronoimattomalla laatikolla varustettua Gazia tai Uazia, välikaasu tarkoitti sitä että alaspäin vaihdettaessa vapaakohdassa nostettiin kytkin ja päräytettiin kaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus osuisi paremmin kohdalleen, ja sitten -krunts- pykälää silmään. Ja ylöspäin vaihdettaessa kaksoispoljenta... Ei kun en vaan tajua tuota välikaasu-juttua prätkän kyseessä ollen.
    miks kaksois poljenta?, ku sehän vaan tökkäs fullerista isompaa niin tarvinnut yhtään koskea kytkinpolkimeen sillähän vaan tuhoo (noviisi) helposti kytkinjarrun vai mikä nyt olikaan nimeltään
    <p>filhos da puta&nbsp; </p>
  14. #14
    Joskus tuota kytkitöntä vaihtamista kokeillut radalla ja kadullakin mutta en kyllä huomannut mitään oleellista hyötyä siitä. Mielestäni lähinnä tuommoista pro-kikkailua

    Radallakaan ei tarvitse kuin hitusen näpäyttää kytkintä niin vaihde siirtyy pehmeästi. Elikkäs itse vaihdan periaatteessa aina kytkimen kanssa.

    Eikös siitä shifteristäkin ole saatavissa vain korkeintaan parin kymmenyksen etu per kierros radalla? Yleensä niissä ylösvaihdoissa on vielä hyvin aikaa näpäyttää sitä kytkintäkin eli ei siinä edes tarkkaavaisuutta tuhlata erityisemmin kyseiseen aktiviteettiin.
    .
  15. #15
    Lainaa (mopedman @ Elo. 10 2006,14:42) kirjoitti
    Lainaa (Gari @ Elo. 10 2006,13:30) kirjoitti
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
    Mikä ihmeen välikaasu, prätkän laatikossa??? Ennen muinoin kun ajelin intissä synkronoimattomalla laatikolla varustettua Gazia tai Uazia, välikaasu tarkoitti sitä että alaspäin vaihdettaessa vapaakohdassa nostettiin kytkin ja päräytettiin kaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus osuisi paremmin kohdalleen, ja sitten -krunts- pykälää silmään. Ja ylöspäin vaihdettaessa kaksoispoljenta... Ei kun en vaan tajua tuota välikaasu-juttua prätkän kyseessä ollen.
    Sen on sen takia, ettei takanakki menis lukkoon jos kovilta kierroksilta vaihtaa pienempää. Niin todellakin käy melko helposti. Sitä tietysti tehostaa vielä se, kun jarruttaa samalla kovaa erujarrulla jolloin suurin osa painosta on siirtynyt eturenkaalle.

    Luistokytkimellä ei tartte käyttää välikaasua vaikka kuinka rajusti latoo pienempää. Näin siis periaatteessa, käytännössä voi joutua vähän käyttämään silti välikaasua.

    Itte tulee käytettyä alaspäin välikaasua luistokytkimestä huolimatta lähes aina, koska siihen olen aikaisemmilla pyörillä tottunut.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #16
    Lainaa (jaket @ Elo. 10 2006,14:17) kirjoitti
    suuri osa vanhoista fzr:istä ja bladeista yms on vikaisia kakkosvaihteestaan, eli ei pysy kakkonen päällä, juuri siitä syystä, että vaihdellaan keuliessa kakkoselle raakana.

    ykköseltä kakkoselle väliä ei kannata höylätä ilman kytkintä.
    Juuri näin.Gixxerit voi liiittää luetteloon mukaan. Kytkintä, kun malttaa käyttää ongelmia ei vaihdelaatikon kanssa yleensä tule.
    Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
  17. #17
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 10 2006,15:14) kirjoitti
    Lainaa (mopedman @ Elo. 10 2006,14:42) kirjoitti
    Lainaa (Gari @ Elo. 10 2006,13:30) kirjoitti
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
    Mikä ihmeen välikaasu, prätkän laatikossa??? Ennen muinoin kun ajelin intissä synkronoimattomalla laatikolla varustettua Gazia tai Uazia, välikaasu tarkoitti sitä että alaspäin vaihdettaessa vapaakohdassa nostettiin kytkin ja päräytettiin kaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus osuisi paremmin kohdalleen, ja sitten -krunts- pykälää silmään. Ja ylöspäin vaihdettaessa kaksoispoljenta... Ei kun en vaan tajua tuota välikaasu-juttua prätkän kyseessä ollen.
    Sen on sen takia, ettei takanakki menis lukkoon jos kovilta kierroksilta vaihtaa pienempää. Niin todellakin käy melko helposti. Sitä tietysti tehostaa vielä se, kun jarruttaa samalla kovaa erujarrulla jolloin suurin osa painosta on siirtynyt eturenkaalle.

    Luistokytkimellä ei tartte käyttää välikaasua vaikka kuinka rajusti latoo pienempää. Näin siis periaatteessa, käytännössä voi joutua vähän käyttämään silti välikaasua.

    Itte tulee käytettyä alaspäin välikaasua luistokytkimestä huolimatta lähes aina, koska siihen olen aikaisemmilla pyörillä tottunut.
    Jassoo, tarkoitatten että kaasua lisätään sopivasti kun heitetään pienempää, jotta ei nykäise tms. Totta kai. Mutta välikaasu-termi on jotain muuta,kun nyt hain niin löysin tuosta juttua. *
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    Moto Guzzi California EV Touring
  18. #18
    Vaihteet tykkää, että niitä vaihdellaan.

    -Jaakko Parantainen-
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
  19. #19
    Lainaa (mopedman @ Elo. 10 2006,15:54) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 10 2006,15:14) kirjoitti
    Lainaa (mopedman @ Elo. 10 2006,14:42) kirjoitti
    Lainaa (Gari @ Elo. 10 2006,13:30) kirjoitti
    Kakkoselta ylöspäin aina ilman kytkintä, alas kytkimen ja välikaasun kera...
    Mikä ihmeen välikaasu, prätkän laatikossa??? Ennen muinoin kun ajelin intissä synkronoimattomalla laatikolla varustettua Gazia tai Uazia, välikaasu tarkoitti sitä että alaspäin vaihdettaessa vapaakohdassa nostettiin kytkin ja päräytettiin kaasua, jotta rattaiden pyörintänopeus osuisi paremmin kohdalleen, ja sitten -krunts- pykälää silmään. Ja ylöspäin vaihdettaessa kaksoispoljenta... Ei kun en vaan tajua tuota välikaasu-juttua prätkän kyseessä ollen.
    Sen on sen takia, ettei takanakki menis lukkoon jos kovilta kierroksilta vaihtaa pienempää. Niin todellakin käy melko helposti. Sitä tietysti tehostaa vielä se, kun jarruttaa samalla kovaa erujarrulla jolloin suurin osa painosta on siirtynyt eturenkaalle.

    Luistokytkimellä ei tartte käyttää välikaasua vaikka kuinka rajusti latoo pienempää. Näin siis periaatteessa, käytännössä voi joutua vähän käyttämään silti välikaasua.

    Itte tulee käytettyä alaspäin välikaasua luistokytkimestä huolimatta lähes aina, koska siihen olen aikaisemmilla pyörillä tottunut.
    Jassoo, tarkoitatten että kaasua lisätään sopivasti kun heitetään pienempää, jotta ei nykäise tms. Totta kai. Mutta välikaasu-termi on jotain muuta,kun nyt hain niin löysin tuosta juttua. *
    No kyllä se on silloin välikaasua, nostetaan kiekat kun kytkin on vedettynä. Välikaasuksi sitä nyt vaan kutsutaan.

    Nopea blippaus kaasulla ja samalla kytkintä irti.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  20. #20
    Mikä kytkin?
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  21. #21
    Ei tiedä pojat puoletkaan, että mikä on välikaasu.
    Harva tietanee tietää edes mikä on kaksoispoljenta..

    Onneksi eivät tiedä, sillä ei kaikkien ole tarvinnut perehtyä Fullerin saloihin.

    Joskus aikoinaan tuli kimuttua Fullerin kanssa, kun mettästä pyrki päätienvarteen täydellä tukkikuormalla ja auto kulki akseleita myöden mudassa...
    Siksi alkoi vi****aan auton ratissa ja lähdin viittaamaan insinööriksi... Mut kyllä se vaihtamis homma jäi niin syvälle selkäytimeen, että kun käväisin taannoin serkun Sisulla heittämässä pölkkyä sahalle, niin ei löytynyt yhtään "varattua" vieläkään...
  22. #22
    Ai niin, sitä kytkintä ei tarvitse muuten koskaan käyttää suorahampaisella vaihteistolla, kuin liikkeelle lähdössä. Sovitetaan vaan kaasulla sivuakseleiden kierrosluku samaksi pääakselin kans. Sitten siitä vaan pykälää päälle.
    Tollaisella Fullerin laatikolla olevalla kuormurilla vaihtamiseen kuluva aika ammattiukolla on kymmenesosa sekuntia, vedosta vetoon... On muuten pirun lyhyt aika, kun puhutaan sellaisista massoista, joita kuitenkin liikutellaan niillä autoilla.
    Kyllä prätkällekkin toimii samat jutut.. mittakaava on vaan minatyyrinen..
    Synkronoidulla vaihteistolla ei kuitenkaan kannata vaihtaa ilman kytkintä, sillä synkronirenkaat kuluvat, vaikka olisi kiekat kohdallaan, jos ei käytetä kytkintä.
  23. #23
    ylöspäin pääasiassa kaasua löysäillen ilman kytkintä, alaspäin useampi pykälä kerrallaan kun vauhti on pudonnut, kytkimen kanssa useimmiten, siis kun pysähtyy valoihin tjn.

    liikkeellelähdöissä ainakin täysperävaunulla ajaessa kytkintä joutuu ja saa luistattaa aika paljon, sitten kytkin voikin jo levätä vauhdin kasvaessa. täysperävaunu=zx12r+perävaunu.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  24. #24
    Lainaa (TBus @ Elo. 11 2006,07:27) kirjoitti
    Ei tiedä pojat puoletkaan, että mikä on välikaasu.
    Harva tietanee tietää edes mikä on kaksoispoljenta.. *

    Onneksi eivät tiedä, sillä ei kaikkien ole tarvinnut perehtyä Fullerin saloihin.
    Vähän o.t., mutta kun jouduin ekaa kertaa ajamaan Sisulla, jossa oli Fullerin synkkaloota (tuli markkinoille 90-luvun jälkipuoliskolla), niin siitäpä ei alkuun meinannut tulla mitään; kas kun piti painaa kytkin aina vaihdettaessa pohjaan.
  25. #25
    Lisää offtopicia, omasin aikoinaan -72 Coronan joka oli kyllä loistava käyttöauto, siinä liikkellelähdön jälkeen sai veivata kaikki vaihteet ylös- ja alaspäin ilman kytkintä vähän kaasun kanssa pelaamalla. Ikinä ei mitään rutinaa laatikosta kuulunut.
    Mikähän lie lootassa ollut kulunut, mutta minusta se toimi noin paremmin kuin uusissa autoissa
  26. #26
    Lainaa (kaasunalle @ Elo. 11 2006,09:18) kirjoitti
    Lainaa (TBus @ Elo. 11 2006,07:27) kirjoitti
    Ei tiedä pojat puoletkaan, että mikä on välikaasu.
    Harva tietanee tietää edes mikä on kaksoispoljenta..

    Onneksi eivät tiedä, sillä ei kaikkien ole tarvinnut perehtyä Fullerin saloihin.
    Vähän o.t., mutta kun jouduin ekaa kertaa ajamaan Sisulla, jossa oli Fullerin synkkaloota (tuli markkinoille 90-luvun jälkipuoliskolla), niin siitäpä ei alkuun meinannut tulla mitään; kas kun piti painaa kytkin aina vaihdettaessa pohjaan.
    Joo, Fullerkin on siirtynyt valmistamaan "normaaliin" käyttöön synkkalootia.
    Mutta kyllä niillä on vielä sellaisia suoravetojakin olemassa, sellaiseen HD (HeavyDuty) käyttöön..
    Sisuakin vielä taitaa saada Pillarin moottorilla, Fullerilla ja ZF:n perällä.. Ai niin, sekä Rellun kopilla..

    OT: Urban story kertoo siitä Sisun alkutaipaleen kehityksestä sellaisen jutun:
    Oli Sisun mies saanu rahtikeikan eteläruottiin ja siellä sitten kurvaillut pelinsä jollekkin huoltikselle jossa tankannu+kahvitellut. Sitten palannut autolleen, jossa olikin ollut sitten useita kollegoita eri maista ihmettelemässä suht harvinasta Sisua. Totesivat Suomipojalle, että on sulla hyvä moottori kun Kumminssi on paikallaan, laatikkokin on maailman paras, kun Fuller on jatkona, ZF:n peräkin on pomminvarma, MUTTA TUON OHJAAMON olet varmana tehny ite!



    Oli ne *nakkikoppi* ohjaamot kamalia.. Niittaamalla koottuja..



  27. #27
    Saman tarinan kuullut Sisuista...

    Mutta Toyotan Suhteen, ite kun oli työsuheautoja käytössä, olin hyvin laiska käyttämään kytkintä, eikä se ilman kytkintä vaihtaminen ihmeempi juttu ollut, oli se auto sitten saksalainen, ranskalainen tai italialainen. Nuoremmalta iältä muistan että vanha tipparelluhan oli oikein kuuluisa nopeasta vaihteistostaan, jossa kytkintä ei niin paljon tarvittu. Ja mikäettei Foortin Escortit ja Cortinat, niistä vaan tuppas jäämään "tseba" kouraan kiiruussa...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  28. #28
    täytyy muistaa, että auton ja pyörän vaihteistot on täysin erilaisia toimintaperiaatteeltaan.

    autossa vaihderattaat oikeasti liukuu toistensa suhteen, eli hampaat ei ole kytketty, sitten kun vaihdetaan, niin edellisen vaihteen ratas liukuu pois, seuraava ratas kiihdytetään synkronilla vauhtiin ja vaihderattaa kohtaa jälleen.

    pyörässä on ns constant mesh(jatkuva sekamelska) vaihteisto, jossa kaikki vaihderatasparit on aina toisiaan vasten hampaat lomittain. vaihtamalla näitä rattaita liikutellaan vähän sivuttain, jolloin rattaat kytkeytyvät sivuistaan ns 'dogeilla' toisiinsa ja sitä kautta akseleihin.

    moottoripyörän laatikossa ei ole mitään synkronointia, mutta koska kaikki rattaat on aina vauhdissa, niin kytkeytyminen tapahtuu melko siististi. mutta vain kun vaihdat nopeasti, eikä laatikon rattaat pysähdy. Hidas kytkimenkäyttö ja laatikkorattaat hidastuvat ja napsahdus kuuluu.

    Paras tapa rikkoa mp laatikko on vaihtaa ykköseltä kakkoselle ja missata kakkonen (vauhtia tietysti 160), tempaset kytkimen pohjaan ja vauhteisto hidastuu kytkimen puolelta, mutta takapyörä pitää peräpuolen akselin vauhdissa, sitten kun tarjoot kakkosen, niin johan napsuu. joskus vääntyy vaihteensiirtäjä tms. *vanhemman pyörän laatikon voi saada tolla laakista rikki. Melkein kannattaa hidastaa vauhti pois ja lähteä uudestaan. toinen suosikki on keuliessa vaihtaminen.

    Yleensähän mp laatikon viat johtuu gear dogien pyöristymisestä, jolloin vaihteet ei pysy päällä enää. yleensä kyseessä kakkosvaihde. tai sitten joku siirtäjä taipuu.

    JT


    Itse olen ihmetellyt, miksei autoon tehdä tuollaisi pyörän laatikoita? ehkä siksi, että sillä on pakko vaihtaa nopeasti.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  29. #29
    Joo, totta turiset.
    Mopojen lootat ovat tosiaan sitä "sekamelska" mallia.
    Ite olen joskus "nuorena" tuhonnut vanhasta vesipyssytä siirtäjän just tuolla keulitaan ja vauhissa kakkosta pesään...
    Nykyään kun miettii niitä tempaisuja, mitä silläkin kamppeella tuli tehtyä, niin ihme on, kun hengissä täällä mennää... Tai mikään ihme, säkää se on.
  30.  
  31. #30
    Turha sitä laatikkoa on rikkoa ilman kytkintä. Toiset jotka vaihtavat ilman kytkintä kenties vaihtavat pyörääkin melko usein ja ilman rahoituksia. Toisilla vaan on enemmän hiekkaa taskuissa... Kisa käytössä olevissa pyörissä taas laatikot ja koneet avataan niin usein, ettei remontista tarvitse huolia pahemmin. Jos haluaa kuitenkin kikkailla ilman kytkintä, kannattaa rakentaa mikrokytkimellä stumppari vaihdekiksiin jolloin vaihtaessa isommalle sytytys katkeaa vaihdon ajaksi. Lisä hyöty tästä on ettei tarvitse turhia nostella kaasua vaan voi repiä pykäliä tuppinurin ja on varmasti nopeampi kuin kaasun kanssa leikkiminen... Itse kyllä käytän vanhuksessani kytkintä.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen