Onkos joku muu huomannut tällaista ilmiötä: Ostin tuossa jokin aika sitten polarisoidut aurinkolasit. Ajellessani kotia kohti visiiri ylhäällä kaikki näytti normaalilta, mutta kun vedin visiirin alas alkoi mahoton "valoshow"! Autojen tuuli-ja takalasit heijastelivat iloisen sini-vihreinä. Myös kiiltävät peltipinnat välkkyivät jonkin verran. Aattelin ensin että johtuu halvoista laseista, mutta daamin Reiskat tuottivat saman shown.
Eihän tuo nyt liikenneturvallisuutta varsinaisesti heikennä, mutta sen verran häiritsevänä ton ilmiön koen, että taidan ostaa seuraavaksi ihan tavallisilla linsseillä varustetut aurinkoklasit, koska ainakaan Serengetin laseillani(voimakkuuksilla) tuota ilmiötä ei ole. Muutenhan polarisoivat ovat hyvät! Esim. veneilyssä ja myös sadekelillä maantiellä. Mietin vaan, että onko jollain muulla samoja kokemuksia vai onko vika mun kypärän visiirissä... Taas tämmönen aika turhan puoleinen vingunta.![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Ettei sulla vaan ois polarisoiva visiiri?
Selkeesti polarisoiva visiiri. Nii ja noitahan ei tietenkään vaikuta päällekkäin latoa...koitapa semmosta, että pistät sen visiirin niiden lasien päälle ja kierrät jompaa kumpaa. Tietyssä kulmassa niistä ei nää mitään läpi, kun lasien linssin ja visiirin polarisaatioakselit ovat kohtisuorassa toisiaan kohtaan.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
tulipa mieleen kun ukko tankkasi autoa arskat päässä ja meni sitten maksamaan. Hetken päästä alkoi kuulua noitumista ja menin kattoon ni ukko valittaa ettei automaatista näy mitään. Meinasin siihen että otappa arskat päästä ja piruvie, alkoha näkymään...
Oulusta kun menee Jääliin päin, on siinä varrella Shellin asema ja automaatti. Viime kesänä siinä ainakin oli lappu, jossa luki jotain "Automaatti ei ole rikki, eikä näyttö pimeänä, ota aurinkolasit päästäsi!"(Rubberduck @ Kesä. 28 2006,16:16) kirjoitti
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Mulla samankaltaiset kokemukset polarisoitujen lasien kanssa (Ray-Ban jos merkillä väliä), oonpa huomannut että tekee joskus samaa jos muovisen "lasin" läpi tiirailee. (esim. pleksilasi) En tiedä onko tuo Arain visiiri sitte polarisoitu mutta ei noita laseja kyllä pystynyt käyttämään sen kans yhtäaikaa. Noo, tuota huolta ei enää ole -> hukkasin lasini!! *![]()
K1200S
Johtuuneepi väri/valoshow siitä, että kypärän visiiri ei yleensä ole hiottua materiaalia vaan jollakin tapaa prässättyä. Prässätty materiaali ei ole optisesti huippulaadukasta ja se aiheuttaa kokemasi ilmiön polarisoivan linssin kanssa.
Lueppa tuolta lisää Polarisaatiosta ja mieti linkissä esitettyyn kuvaan kypäräsi visiiri aurinkolasien eteen. Visiiri(jossa ei ole täydellinen optiikka) taittaa valonsäteitä hieman ja polarisaatio ei toimikaan enää kunnolla. Näin sen minä ajattelen.
JK
edit:Tuoltakin voi lukea lisää polarisaatiosta.
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
No kieltämättä juu.kirjoitti
Mutta laitas siihen visiiriin vielä semmoinen huurteenestokalvo tai pinlokki niiden polarisoivien arskojen eteen, niin saat kunnon psykedeelisen tripin ihan ilman nappeja tai mömmöjä, kun taivaskin vaihtaa väriä vihreästä violettiin ihan pään asennosta ja auringon suunnasta riippuen.
Far out, man!![]()
Tuota pitääkin joskus kokeilla! Korvanapeista vielä Hendrixiä soimaan niin ei muunlaisia nappeja tarvitakaan...(canepazzo @ Kesä. 28 2006,17:52) kirjoitti
Mutta joo, veikkaisin kyllä tuota Jörkan teoriaa syyksi moiseen ilmiöön. En oo nimittäin kuullutkaan että kypärissäkin ois polarisoitu visiiri...Ja ainakaan mun HJC:n visiiri ei ole polarisoitu(testasin). Täytynee hommata vaan uudet lasit. Kahdet Ray-Banit oon hukannut ja kun kys. pulju ei taida enää tota T-2 tyylistä pokaa ruskealla linssillä valmistaa, niin Serengetit on sitten hommattava...
-Hannibal-
Minkäslainen on T2-tyylinen RayBan(SenioRR @ Kesä. 28 2006,19:41) kirjoitti
?
JK
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
Aika veikeen valoshown sain minäkin, kun Serengetit pistin päähän ja potta oli Schubertin S1. (Aurikolippa ylhäällä) Oli veikeetä, kun puskien lehdet oli sinisiä ja kaikenmoista poikkeavaa väriä autojen laseissa ja maastossa. Ihan hassu juttu, mut ei se kun virkistää ajaessa.
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Terminator 2 elokuvasta tuttu malli. Swarzennigger piti kyseistä pokamallia päässään leffan alussa... Ja muistaakseni RayBan otti oikeen noitten lasien mallinimeksi ton leffan lyhennyksen.Malli on siis semmonen jossa linssit kaareutuvat voimakkaasti sivuille. Erittäin rock pokat!
![]()
Ja helvetin mukavat päässä. Mulla oli itelläni joskus nuo T2 lasit jotka kadotin ja seuraavat olivat pikkasen eri näköiset, ruskeat kehykset ja linssit, mutta paremmat ajolasit, kiitos ruskeiden linssien. Ja sitte kadotin nekin...
![]()
-Hannibal-
Otinpas selvää
Kyseistä mallia ei tosiaan ole, mutta maahantuojan mukaan yksi vastaava, lähes samanlainen malli löytyy. Se on Outsiders mallistosta RB 2009 Balorama, löytyy ruskealla ja harmaalla linssillä.
RayBanin sivuilta löydät kyseisen mallin kuvan. Kuva löytyy kun klikkailet Mallistot->aurinkolasimallistot->ryhmistä Outsiders ja materiaaleista muovi. Sieltä pitäis löytyä.
Ota muhun yhteyttä jos hankinta kiinnostaa tai käy kyselemässä Turun seudun optikkoliikkeistä.
JK
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
Kävin itse optikolta ostamassa uusia aurinkolaseja ja myyjä kehoitti minua testaamaan laseja kypärä päässä ulkona, jotta huomattaisiin onko niiden polarisoinnista haittaa. Kaupan eteen ei paistanut aurinko ja kaikki näytti hyvältä. Läksin sitten ajelemaan ja kun aurinko alkoi paistaa vastaan niin alkoi myös valoshow. Kypärän visiiri oli täysin kirkas ja se ei ollut polarisoitu. Palasin takaisin liikkeeseen ja sain vaihdettua lasit polarisoimattomiin.
Ainakin osa polarisoiduista aurinkolaseista siis aiheuttaa tämän valohown visiirin läpi katsottaessa. Reiskojen kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa.
Suzuki GSF 1250SA -08
Mulla on polarisoidut aurinkoklasit ja Araissa normaali kirkas visiiri, eikä mitään ongelmia.
<p>YAMAHA RD 125LC BMW K1200RS HONDA VFR1200F</p>
Kyl. HJC potta "fog free" kalvolla + polaroidit ja ajaessa näyttää kuin olis sieniä syöny :|kirjoitti
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Samasta syystä oli pakko ostaa uudet aurinkolasit... Kypärä ja LCD-näyttö olivat kuin 70-luvun hippielokuvista...
<p>2002-2014</p>
Vois hyvin kuvitella et ku visiirin materiaali puristetaan muottiin, asettuvat polymeeriketjut (tai ehkä jotkut sulamattomat partikkelit raaka-aineessa?) säteittäin materiaalin syöttökohdista poispäin. Tuo taas voisi sattua sopivasti jollekin näkyvän valon aallonpituudelle, jolla osittainen polarisointi tapahtuu.
Ois kiva nähdä käytännössä, mutten omista polarisoituja laseja.
pikipaikkaukset loistaa tiestä 2 kertaa paremmin valoshowsysteemillä
arskojen kanssa ajelen pleksi ylhäällä jos vauhti vaan sallii. Luulin eka että itellä olis pleksi ottanu iskua tms mutta kerta sitä on muillakin
Ei tuo niin pahasti haittaa kuitenkaan.
Hirvee ninjapomperi
Minulla oli viimekesänä agv:n kypärä ja sen kanssa kun pidin carreran aurinkolaseja, niin tämä yhdistelmä aiheutti sen että lähemmäksi katsottaessa tuntui siltä, että pyörä olisi ollut noin kolmen metrin korkuinen... Jos ajoi mutkaan ja erehtyi katsomaan noin viiden metrin päähän eturenkaasta niin aiheutti aina
ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
B-King K8, The Black One.
Pitihän toi kokeilla omilla polarisoiduilla reiskoilla.
Maisema oli paikoitellen niinkuin väitettiin hieman "lsd-trippimäinen", tosin vaan pinlock-kalvon kohalta. Muuten näkymä oli normaali.
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
Mä voin selvittää tän asian, yhellä optikolla on sama osoite kuin mulla![]()
- Rajatonta Voimaa! -
Tuli kokeiltua vanhoilla polaroideilla. Vasta-aurinkoon
ei näkynyt muuta kuin sateenkaaria ja aika monet
autot oli helmiäisväreillä maalattuja.
Kirkas visiiri.
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
ihme huume jengiä....... !(teebee @ Heinä. 04 2006,16:59) kirjoitti
aika kirjavaltahan tua maisema näyttää wisiiri&pinlock&reiskat. pää tiltissä 90raatia helpottaa
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Helpottaa juu mutta ottaapi niskaan pitemmän päälle...(samu69 @ Heinä. 04 2006,23:13) kirjoitti
![]()