Olis huollon aika mut kun ei pääse vielä 2.5vkoon, sanoivat että antaa mennä yli vaan 1000km:n sen mitä menee. Eikös tuo ensimmäinen öljynvaihto olis hyvä kuitenkin suorittaa n.tonnin kohdilla? Kai sieltä jotain sakkaa uudesta motista irtoaa? Vai *![]()
Ite en ajanu busalla ees tuohon tonnin huoltoon asti ensioljyillä. Olivat sellaista litkua, et ei pahemmasta väliä... Suosittelen vaihtamaan noi öljyt ja filsun ite ja sanomaan sit siel tonnin huollossa, et ei turhaan uudestaan vaihda noita.
GSX1300R ´07
Mitäs varten sitä pyörää sitten enää pitäisi huoltoon kuskata? Eipä siellä käytännössä muuta tehdä, kuin juuri nuo öljyn ja suodattimen vaihdot.(orpopiru @ Kesä. 26 2006,16:14) kirjoitti
Kannattaa kuitenkin ehkä varmistaa, ettei pyörän takuu katkea siihen, ettei 'valantehnyt' huoltokorjaamo ole tehnyt määräaikaishuoltoa. Eri merkeillä on hieman erilaiset ehdot takuun jatkuvuuden/katkeamisen osalta.
Määräaikaishuollon tarkka kilometrimäärä on veteen piirretty viiva, eikä sitä tarvitse noudattaa pilkulleen, mutta ei myöskään kannata ajaa toista tonnia päälle, ennen kuin viet pyörän huoltoon. Parisataa ylimääräistä kilometriä kuitenkaan tuskin haittaa. Näin ainakin minulle aikanaan neuvottiin merkkihuollosta.
![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
eiköhän tuo 1000 km huolto ole niistä kriittisin,mutta se jälkeen(Barnes @ Kesä. 26 2006,23:08) kirjoitti
olevat ei käsittääkseni ole tonnin eikä kahdenkaan päälle,tämä
tietysti riippu missä firmassa kukin asioi,jos vaikka otetaan tuo
venttiili välin tarkastus,niin harvoin löytyy mitään säädettävää, esim
24tkm, jalkeen,ja ainahan kannattaa kysyä omasta huolto liikkestä miten heillä suhtaudutaan noihin kilometrien ylityksiin,ainakin se
paikka jossa minä pyöräni käytän ei suhtaudu mitenkään kriittisesti
ylityksiin.
vaikkakin minulla ei ole enää takuun piirissä oleva pyörä,teen
itse suurinpiirtein kaikki muut paitsi venttililien säätöä ja
renkaanvaihtoa,tuosta 1000 km huollosta olen sitä mieltä
että nuo tehdas öljyt kannattaa vaihtaa jo muutaman
sadan kilometrin päästä,sillä nehän ovat niitä "paskojen"
keruu öljyä.
muutenkin ihmetyttä mitä yleensäkin ymmäretään HUOLTO
sanalla,jos se on öljyt ja mutterin kiristykset ja muiden nesteiden tarkistus,niin siinnä ei ole kaikki,unohtaako porukat (ainakin niin-
minusta tuntuu) nuo hyvinkin tärkeät säädöt,eli kaasarit ja
seokset,nehän ovat se osa "huolloista" josta riippuu onko pyörä
mukava ajaa vai ei.
vaikkakin taitaapi jo lähes kaikki olla ruisku vehkeitä,onko muuten
joku selvillä miksei tuota ainaista "riesaa" eli venttilin säätöä
saada automaattiseksi,muutamissa merkeissä/malleissa se on ollut jo vuosikausia,onkohan se siltikään niin kallis ,mitä aina
väitetään.
"vaikkakin taitaapi jo lähes kaikki olla ruisku vehkeitä,onko muuten
joku selvillä miksei tuota ainaista "riesaa" eli venttilin säätöä
saada automaattiseksi,muutamissa merkeissä/malleissa se on ollut jo vuosikausia,onkohan se siltikään niin kallis ,mitä aina
väitetään."
onhan niitä ollut, esim CBX750 hondassa oli automaatti hydrauliset nostimet. mutta jos nokka-akselit on jyrkät, niin hydraulit ei toimi. ja lisäksi valmistajan pitäisi tunkea joka koneeseen 16-20 hydraulista välyksentasaajaa, josta tulis tietysti kuluja aika lailla.
esim ford luopui autoissakin noista hydrauleista. kulusäästöä. kulut menee huollattajalle, joten tehdasta se ei enää kiinnosta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mikäli sinulla on ZRX1100, kuten avattarestasi voi päätellä, kannattaa tutustua siihen venttiilien säätöön, sillä tuossa pyörässä se on erittäin helppo tehdä verrattuna moneen muuhun nykyaikaiseen rivinelikkojapsiin.(jarijii @ Kesä. 27 2006,08:15) kirjoitti
Joo kovilla nostoilla ja kierroksilla hydrauliset ei oikein pysy mukana.(jaket @ Kesä. 27 2006,08:49) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Samantyyppisessä tilanteessa sain itse ainakin helposti sovittua huoltoliikkeen kanssa, että teen huollon itse ja liike leimaa huollon. Jos liike ei suostu soittaisin Suzukin huoltopäällikölle, jonka kautta ratkaisu varmasti löytyy.Eipä tuossa ole järkeä venyttää öljyn vaihtoa huollon jonon takia.(acidman @ Kesä. 26 2006,15:40) kirjoitti
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Oman Triumphin eka huolto on 800km kohdalla. Se sisältää öljyn ja suodattimen vaihdon sekä ruuvien ja muttereiden tarkastukset. Ei muuta. Lähin merkkiliike on 250km päässä. Pyörää noutaessa sovin, että otan suodattimen mukaan ja vaihdan öljyt ja tarkastan pultit itse. Ei ollut paljoa järkeä ajaa kotiin ja tulla seuraavana päivänä takaisin huoltoon. Liikkeellä ei ollut mitään sitä vastaan. Takuuasioissa jouduin asioimaan pari tonnia myöhemmin, eikä ollut mitään ongelmia. Kymppitonnissa seuraava huolto ja se ei ole yhtään sen kummempi. Taidan tehdä itse senkin sitten talvella ja vähän perusteellisemmin jossain 12000km paikkeilla. Oljyt vaihtuivat jo syksyllä 5000 kohdalla. Isompi huolto sitten 20000km kohdalla, jolloin takuukaan ei ole enää voimassa.
Porukka tuntuu pelkäävän sitä venttiilien säätöä kuin ruttoa. Kaikki muu onnistuu, mutta ei se. Mekaniikkaa se vain on, eikä yhtään sen kummempaa kuin autoissakaan. Liikkeessä siihen kuluu rutosti aikaa ja lasku on sen mukainen. Paljon yksinkertaista purkamista ja näpräämistä, mikä ottaa aikaa.
Ainakin minun tapauksessani huollossa käyttäminen on aika kohtuuton vaiva kaikkiaan. Pitäisi ottaa päivä vapaata ja lähteä ajelemaan kukonlaulun aikaan oli keli mikä tahansa. Kökkiä päivä jossakin Kotkan liepeillä ja hyvällä tuurilla päästä sitten myöhään illalla kotiin muutamaa satasta köyhempänä. Talvella lämpimässä tallissa silloin kun sattuu inspiraatio iskemään on paljon mukavampaa ropata.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mulla on vähän samanlainen tilanne päällä.
Pyörän ostin reilu viikko sitten, huolto on viikon kuluttua ja mittarissa on jo 1000km.
Huoltoon kun soittelin niin sanoivat että pari satkua sinne tänne. Kuulemma olisi suotavaa että 1000km huolto tehtäisiin 800-1200km välissä.
Tiedä sitten kuinka ehdottoman välttämätöntä tuo on, mutta itse ainakin olen päättänyt ohjetta noudattaa. Onneksi eilen oli pikkusen ikävämpi keli ja aamuksi on kanssa luvattu huonoa keliä niin voi ihan suosiolla liikkua autolla
Helppojahan nuo huollot olisi tehdä itsekkin, mutta olen tullut siihen tulokseen että vien pyörän liikkeeseen jossa, yleensä, huollon tekee henkilö joka on koulutettu siihen. Jos huollossa on jotain puutteita tiedän kenen suuntaan aiheesta juttelen. Itse keskityn siihen missä minä olen hyvä, eli oman työn tekemiseen ja elämästä (eli pyörällä ajamisesta) nauttimiseen
Olivat huollossa sitä mieltä, että tämä 1000km huolto on iso homma. Aikaa kuulemma tuhrautuu 4h. Tuo lienee ihan normaalia noille muovimopoille, kun öljyjen lisäys taitaa olla ainoa asia jonka saa tehtyä muovikuorta raottamatta.
Niksi-Pirkka:(wolvie @ Kesä. 28 2006,00:09) kirjoitti
Otetaan yhden koon sukkahousut.
Ruuvataan muovit irti ja tungetaan sukkahousuihin.
Näin toimimalla säästyy rahaa, muovit eivät pääse likaantumaan eikä naarmuuntumaan ja pyöräkin näyttää paremmalta.![]()