Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tuli tuossa kaverin kanssa pohdittua syntyjä syviä ja aloimme puhumaan moottoripyörien vaihteista ja lähinnä siitä, että mistä syystä vapaan paikka on ykkös- ja kakkosvaihteen välissä... Uudessa FJR:ssä on nappivaihteisessa mallissa vapaa alimmaisena mutta kaikissa muissa ainakin tietääkseni vaihdekaava menee 1-N-2-3-jne... Pois lukien kisapyörät niissähän aski on ylösalaisin.
    Onko tuohon joku järkiperäinen syy vai onko se vaan jonkun satunnaisen insinöörin päähänpisto joka on tullut yleiseen käyttöön?



    Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
  2. #2
    varmaan idea on se, että pyörä ei mene ajossa vahingossa vapaalle ja ykkösen saa silmään aina polkemalla alaspäin.
  3. #3
    Lainaa (pajazo @ Kesä. 14 2006,18:19) kirjoitti
    varmaan idea on se, että pyörä ei mene ajossa vahingossa vapaalle ja ykkösen saa silmään aina polkemalla alaspäin.
    juurikin tätä on ajettu takaa varmastikkin...

    ps. kisapyörissä laatikko ei ole väärinpäin, vaan vaihdepoljin...
  4. #4
    Kauan kauan sitten nuorena miehenä tuli ajeltua Kawan KH-100:sella, jossa oli myös vapaa alinna...
  5. #5
    Lainaa (Rubberduck @ Kesä. 14 2006,19:55) kirjoitti
    ps. kisapyörissä laatikko ei ole väärinpäin, vaan vaihdepoljin...
    Ja tämä taas johtuen siitä että mutkassa kiihdyttäessä kun latoo vaihteita niin on parempi kallistus vara kun kenkä ei ole polkimen alla vaan päällä.

    Eikä se poljin väärin päin ole vaan polkimen ja askin välinen tanko on askin päästä ylösalaisin normaali vaihdekaavioon nähden. Näin ainakin minulla

    Kunhan saivartelen kun on tylsää, ei saa puuttua pilkunviilailuihini.
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  6. #6
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 14 2006,20:02) kirjoitti
    Kauan kauan sitten nuorena miehenä tuli ajeltua Kawan KH-100:sella, jossa oli myös vapaa alinna...
    Jammun Twin Jet 100:ssa oli muistaakseni just päinvastoin, ylinnä. Neljä pykälää einvei.
  7. #7
    Itse veikkaisin, että vapaa on vaihteiden välissä jotta ykköstä ei laitettaisi silmään niin usein liikkeestä. Kun on pysähtymässä valoihin sitä tekee moottorijarrutuksen kakkosella ja kun alkaa kierrokset loppumaan vapaalle ja pysähtyy jarrulla. Ainakin autoissa ykkönen ei ole ns. käyttövaihde, epäilen ettei se pyörissäkään ole kestävimmästä päästä.
    loud pipes save lives
  8. #8
    Juuu... kauan kauan sitten Triple 750 kawassani oli vapaa "alimpana" ja muissakin triple Kawoissa tais olla samalla tavalla, ainaski viissatkussa
    Honda CBR1100XX
  9. #9
    Eikös joissain (englantilaisissa?) pyörissä ole vaihdepoljin ainakin vanhaan aikaan sijainnut oikealla puolella.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  10. #10
    Lainaa (Fishface @ Kesä. 15 2006,08:35) kirjoitti
    Itse veikkaisin, että vapaa on vaihteiden välissä jotta ykköstä ei laitettaisi silmään niin usein liikkeestä. Kun on pysähtymässä valoihin sitä tekee moottorijarrutuksen kakkosella ja kun alkaa kierrokset loppumaan vapaalle ja pysähtyy jarrulla. Ainakin autoissa ykkönen ei ole ns. käyttövaihde, epäilen ettei se pyörissäkään ole kestävimmästä päästä.
    Joo, ykkönen ei oo käyttövaihde... Sen takia noi pyörät ei ykkösellä kuljekkaan kovin paljoo päälle sadan viidenkympin...

    Vanhoissa monkey-hondissahan oli muuten kolme alas, ja vapaa ylimpänä. Ja vielä puoliautomaatti.
    Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
  11. #11
    Lainaa (Rubberduck @ Kesä. 14 2006,19:55) kirjoitti
    Lainaa (pajazo @ Kesä. 14 2006,18:19) kirjoitti
    varmaan idea on se, että pyörä ei mene ajossa vahingossa vapaalle ja ykkösen saa silmään aina polkemalla alaspäin.
    juurikin tätä on ajettu takaa varmastikkin...

    ps. kisapyörissä laatikko ei ole väärinpäin, vaan vaihdepoljin...
    kai se poljin siellä on ihan oikeinpäin...

    kaavion kääntö onnistuu ainakin Suzukeissa laatikon päästä kiksin kiinnitysosaa kääntämällä noin minuutissa..
    Virheitä jo vuodesta -81
  12. #12
    Meillä oli joskus kauniilla 80-luvulla Hondan 70 kuutioinen hirmu (ei Dax vaan täysikokoinen runko, mutta saman näköinen kone kuin mankissa), jossa oli muistaakseni vapaa ylhäällä ja kaikki 4 vaihdetta alas. Nelosen jälkeen alas painettaessa tuli taas vapaa, eli sitä saattoi rullata ympäri loputtomiin.

    Jos joku tuntee ja tietää oikean mallin, olisin kiitollinen tiedosta. Bikez.com ei tuntenut ko. vehjettä.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  13. #13
    Lainaa (Sjuggen @ Kesä. 15 2006,15:10) kirjoitti
    Jos joku tuntee ja tietää oikean mallin, olisin kiitollinen tiedosta. Bikez.com ei tuntenut ko. vehjettä.
    Hmmm...

    Mallihan on sama mitä etelä euroopassa laajaltikkin käytettiin mutta nyt ei tule mieleen että mikä se oli. Tarttee kaivella vähän "äly" nystyröitä ja palata asiaan hieman myöhemmin.
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  14. #14
    Jawassa on ykkönen ylös ja loput alas, meinaa tulla välillä pieniä vaihde kämmiä kun ajelee samana päivänä molemmilla ,vanhuksella ja nykyjapsilla.. Pitäisköhän vielä hommata joku brittivanhus talliin kun niissä on jarru vasemmalla ja vaihteet oikealla.....
    Mopoton , barracuda 397hemi
  15. #15
    Lainaa (suska1100 @ Kesä. 15 2006,15:30) kirjoitti
    Jawassa on ykkönen ylös ja loput alas, meinaa tulla välillä pieniä vaihde kämmiä kun ajelee samana päivänä molemmilla ,vanhuksella ja nykyjapsilla.. Pitäisköhän vielä hommata joku brittivanhus talliin kun niissä on jarru vasemmalla ja vaihteet oikealla.....
    Miksi et vaihda vaihteistoa toisin päin nyky japsista?
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  16. #16
    "Eikös joissain (englantilaisissa?) pyörissä ole vaihdepoljin ainakin vanhaan aikaan sijainnut oikealla puolella."

    kyllä, näin on näppylät, ja vieläpä ykkönen ylöspäin elikkä koko laatikkko oli periaattessa väärinpäin.



    kypäpärä
    Suzuki Bandit 1200 N
  17. #17
    Lainaa (jhayrin1 @ Kesä. 15 2006,13:37) kirjoitti
    Lainaa (Fishface @ Kesä. 15 2006,08:35) kirjoitti
    Itse veikkaisin, että vapaa on vaihteiden välissä jotta ykköstä ei laitettaisi silmään niin usein liikkeestä. Kun on pysähtymässä valoihin sitä tekee moottorijarrutuksen kakkosella ja kun alkaa kierrokset loppumaan vapaalle ja pysähtyy jarrulla. Ainakin autoissa ykkönen ei ole ns. käyttövaihde, epäilen ettei se pyörissäkään ole kestävimmästä päästä.
    Joo, ykkönen ei oo käyttövaihde... Sen takia noi pyörät ei ykkösellä kuljekkaan kovin paljoo päälle sadan viidenkympin...

    Vanhoissa monkey-hondissahan oli muuten kolme alas, ja vapaa ylimpänä. Ja vielä puoliautomaatti.
    Niin ja sehän tarkoittaa että se on silloin tarkoitettu ajamaan siihen 150 asti ja sen jälkeen vasta vaihtaa isompaa? Vai voisko toi johtua siitä että pienemmillä välityksillä se nykäsis vähän turhan rajusti liikkeelle lähtiessä? Senhän takia mitä äkäsempi pyörä on, sitä pidempi ykkönen.
    loud pipes save lives
  18. #18
    Lainaa (suska1100 @ Kesä. 15 2006,15:30) kirjoitti
    Jawassa on ykkönen ylös ja loput alas, meinaa tulla välillä pieniä vaihde kämmiä kun ajelee samana päivänä molemmilla ,vanhuksella ja nykyjapsilla.. Pitäisköhän vielä hommata joku brittivanhus talliin kun niissä on jarru vasemmalla ja vaihteet oikealla.....
    Niin, Jawassahan on "automaatti"kytkin, eli ei muuta kuin painelee vaihteita alaspäin hirveän kiihtyvyyden kanssa . Pienenä oli mulla -60 Jawa, jolla en kerinnyt saada korttia, kun muuttui ikäraja 16:sta 18:een vuoteen, ajelin kuitenkin lukioajan ilman korttia ja myin peltisaksilla customoidun "Yawan" sitten 250 markalla 70-luvulla
  19. #19
    Lainaa kirjoitti
    Eikös joissain (englantilaisissa?) pyörissä ole vaihdepoljin ainakin vanhaan aikaan sijainnut oikealla puolella.
    Kuten myös Rautapää-Sportstereissa (= H-D) joissain tietyissä vuosimalleissa, 60/70 -luvun taite?.

    Edaus: Joo rupes asia vaivaan ja piti tarkistaa. Vuoteen -74 asti sportyissa vaihteet oikeella. Sit tuli viranomaismääräykset että vaihteet pitää olla vasemalla, pari vuotta käytettiin tankohässäkkää siirtämään vaihteet toiselle puolelle pyörää. -77 tuli uusitut lohkot.



    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  20.  
  21. #20
    Lainaa (Fishface @ Kesä. 15 2006,16:50) kirjoitti
    Lainaa (jhayrin1 @ Kesä. 15 2006,13:37) kirjoitti
    Lainaa (Fishface @ Kesä. 15 2006,08:35) kirjoitti
    Itse veikkaisin, että vapaa on vaihteiden välissä jotta ykköstä ei laitettaisi silmään niin usein liikkeestä. Kun on pysähtymässä valoihin sitä tekee moottorijarrutuksen kakkosella ja kun alkaa kierrokset loppumaan vapaalle ja pysähtyy jarrulla. Ainakin autoissa ykkönen ei ole ns. käyttövaihde, epäilen ettei se pyörissäkään ole kestävimmästä päästä.
    Joo, ykkönen ei oo käyttövaihde... Sen takia noi pyörät ei ykkösellä kuljekkaan kovin paljoo päälle sadan viidenkympin... *

    Vanhoissa monkey-hondissahan oli muuten kolme alas, ja vapaa ylimpänä. Ja vielä puoliautomaatti.
    Niin ja sehän tarkoittaa että se on silloin tarkoitettu ajamaan siihen 150 asti ja sen jälkeen vasta vaihtaa isompaa? Vai voisko toi johtua siitä että pienemmillä välityksillä se nykäsis vähän turhan rajusti liikkeelle lähtiessä? Senhän takia mitä äkäsempi pyörä on, sitä pidempi ykkönen.
    Eiköhän se nyt kuitenkin ole sen takia että kun pyörät on niin sanottuja rata pyöriä niin saadaan sellaiseen käyttöön mahdollisimman hyvä tehoreservi.

    Kyllä nuo muoviluodit nykäisee noillakin välityksillä ympäri siinä missä lyhyemmilläkin.
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman