Iskari rupes vuotamaan ja stefan vaihto edessä.Kertokaas neuvoja kun ei oo aikaisemmin tarvinnut tehdä moista. Sen tiedän että alapäässä on jousi pultilla kiinni niin sen avattua purkautuuko se sitten alaspäin vai pitääkö se aukoa myös yläpäästä?Onko siinä jotain erikoisia jippoja jotka täytyy vaihdossa ottaa huomioon? Pyöräni on fj1200.
Eipä tuossa mitään sen kummempia jippoja ole, aivan perus systeemi se on. Kannattaa varmaan kumminkin, kun kerta purkaa niin katsoa että jouset on saman pituiset yms. Öljy ainakin omassa pyörässäni oli astetta jäykempää mitä ohjekirja suositteli, sillä pelasi paremmin, kokeilin nimittäin myös suositus öljyllä.
Kyllä sen jousen joutuu yläpäästään auki ottamaan, josta myös öljy lopuksi lisätään, mutta ennen sitä kannattaa öljy päästää pois ja aukaista teleskoopin alapään ruuvit, ei auki asti mutta löysyttää.
Nuo alapään ruuvit lähtee helposti paineilma ruuvaimella jossa isku toiminto, mutta akku porakonekin käy kun laittaa momentin niin pienelle että se täryyttää ruuvin auki. Tavallisilla avaimilla ruuvien aukaisu voi olla työlästä.
Oljymäärä on tarkka ja kannattaa mitalla mitata putken yläpäästä, että pinnat ovat samalla tasolla kummassakin putkessa.
Osat varmaan kannattaa pestä esim poltto aineella ja kuivata ennen kasausta.
Ja muista kun öljyn laitat, ilmata se kunnolla, eli pumpata ennen jousen laittoa ja teleskooppien yläpään mutterin kiinitystä, pumpaat teleskooppiputket niin pohjaan kuin menevät useampia kertoja.
Ongelmia aiheutuu ehkä eniten noista teleskooppien alapään ruuveista, muuten kyllä asia on helppo kun järjestelmällisesti purkaa ja kasaa.
"oikeassa momentissa"
Itse en saanut auki pulttikoneella enkä ruuvivääntimellä vaan alaholkki alkoi pyöriä mukana - ehkä pyörä oli niin uusi että siellä oli vielä kierrelakkaa tai jotain.
Mutta Yamahalla on ratkaisu tähän ongelmaan.
Kun jousi on poistettu yläkautta niin putkesta paljastuu kuusiokantaupotus jonka avainväli on muistaakseni 27 milliä (voin tarkistaa jos tarvii). Itse hitsasin sopivan kannan omaavaan pulttiin toiseen päähän mutterin ja tällä työkalulla
sain pidettyä sisäosaa vastaan niin että alaruuvit aukesivat.
Siten pari kantapään kautta opittua:
Se mutteri jonka hitsaa pitää olla pienempi kuin toi 27 milliä koska muuten ei mahdu hylsy päälle tai sitten pultin pitää olla niin pitkä että kanta tulee ulos putkesta (jotain puoli metriä).
Lisäksi suosittelen käyttämään alkuperäisiä stefoja. Vaikka ne ovat kalliimaat niin työ on niin suuri että ei kannata säästää kymmentä euroa ja huomata että uudet stefat vuotaa saman tien. Erityisesti XJ-jammu oli arka sille koska alkuperäisissä stefoissa on kaksi jousta (molempiin suuntiin) ja tarvikkeissa vain yksi.
FJR -17
jos ei vuoda pahasti, voit myö kokeilla sipasta ohuella muovikalvolla tms, vuotoa aiheuttavat pölyt ja roskat pois stefan ja putken välistä. On siihen jo oma vitkutinkin ks: linkkilinkki
huomattavasti kevyempi projekti...
Eilen vaihdoimme etuiskareiden stefat mopooni.Ja kun ei ollut sitä pulttikonetta, käytettiin jostain moposivuilta löytynyttä harjanvarsikikkaa.Eli puukolla veisteltiin pää sopivaksi ja kevyesti naputtamalla se riivatun tiukalla olevaan holkkiin.Minä roikuin pihtien kanssa siinä puuavaimessa, ja elämäni suola kajautti vasaralla kuusiokoloavaimeen putken toisessa päässa.Ekasta putkesta aukesi toisella, mutta toista sai kiusata useamman kerran.Öljyn ja suodattimen vaihdon kanssa homma kesti 3,5 tuntia.Ja kynnet pilalla!
jos vain mitenkään mahdollista niin sovi vaikka jonkun autohuollon/mp-huollon kanssa että avaavat sen alapultin irtoputkesta. tuskin mikään huolto kehtaa laskuttaa yli 10€ ko. työstä. Jos nimittäin käyt ostamassa siihen sopivat kuusiokoloavaimen (6-10mm) niin olet jo käyttänyt sen kympin. Lisäksi on aina akuutti vitutuksen mahdollisuus jos jotenkin onnistut murjomaan pultinkannan pyöreäksi. Pulttipyssyllä pääosin aukeavat ihan kaikki pumput mutta kannattaa pitää se yläkorkki kiinni ja jousi painettuna kunnes aukeaa.
Jos satut olemaan turun seudulla niin PowerBike ainakin aukaisee sinulle ne pultit.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
ei oo paha homma toi stefojen vaihto jos vähänkin on työkalujen kaa pelannut maltilla vaan tekee ja putsaa osat kunnolla korjauskirjanen on suureksi avuksi niissä neuvotaan tarkasti mitä pitää tehdä ja mikä tärkeintä oikeat momentit ettei tarvii ruveta kierteitä korjailee.
ite tein ton vastaavaimen alapultin aukasuun sopivan kokosesta mutterista ja kierretanggosta molempiin päihin tankoa kävin paikallisessa autokorjaamossa hitsauttaa sopivat mutterit ni jovain lähti helposti alapultti auki ja ny on hommaan sopiva työkalu tallissa jota saa ilmaxix lainata.
elä ja anna muiden roudata
ite tein ton vastaavaimen alapultin aukasuun sopivan kokosesta mutterista ja kierretanggosta molempiin päihin tankoa kävin paikallisessa autokorjaamossa hitsauttaa sopivat mutterit ni jovain lähti helposti alapultti auki ja ny on hommaan sopiva työkalu tallissa jota saa ilmaxix lainata.[/quote]
Sama juttu. Teetätin töissä kierretangosta työkalun jonka toinen pää sopii omaan versiooniin ja toinen pää tyttären pikku Viragoon.
Molempiin vaihdoin stefat nyt keväällä. Mulla on vähän sellanen strategia tuossa pyörän laitossa, että mielelläni hankin/ teen kunnollisen työkalun jotta sitten seuraavalla kerralla homma hoituu helposti. Plus, että vaurioita tulee vähemmän.
Esmes pikkuViragoon mulla on sellainen kätevä tunkkisysteemi ketjujen öljyämiseen ja muuhun näpräämiseen. Siinä kun ei ole keskiseisontatukea. Ja versiooniin on akselipukista tehty teline joka pitää puolestaan keulan ylhäällä.
Kaverin kawasakin alapultti lähti erittäin helposti kun ostettiin rautakaupasta neliön mallista putkea. Iskari yläpäästä purettuna kauppaan ja kokeilemalla oikeain kokosta. Siinä tää kyseinen reikä kun on juurikin neliönmallista.
Onko tuo mutterin ulkomitta nyt sitten 27mm vai kuten toisessa threadissa 30mm. Ei kellään sattuisi olemaan kuvaa tuosta itse tehdystä työkalusta ?![]()
BMW R 1200GSA -11
Aikaisemmat:
Solifer TS -81, Suzuki T 125 Stinger -71, Honda CB 125 T -80, Honda CB 750 -73, Jawa 350 -64, Honda VF 1000 F -84, Kawasaki KZ1300 -79, Honda GW 1200 -84, Yamaha XJR 1200 -97, Yamaha FJR 1300 -08
Min en mitään tiedä näistä, mutta kaveri tuossa vieressä vannoo 27mm puolesta. Siirrän vastuun vastaanottajalle... *
Linkki kuviin
hooondaaa
kannattaako huulitiiiviste (tai mikä sen oikea nimi onkaan), kammeta ensin ylös, vai onnistuuko ihan huulen välistä ja kuinka syvälle tuo muovilipare pitäs saada ujutettua? Vuotaa itellä (joo ja myös pyörällä :-)) sen verran vähän että saattas tuo toimenpide riittää...(Skumppa @ Touko. 29 2006,14:01) kirjoitti
---------------------------------------------
Kawasaki z1000sx 2012
ex Suzuki GSF 1250 S Bandit 2009
ex Kawasaki er6-n 2006
ex Helkama Raisu 1983
---------------------------------------------
On varmasti kevyempi jos tuo auttaa. Omassa pyörässäni alkoi tuo stefa myös vuotamaan pikkuhiljaa, vaikka on vaihdettu pari vuotta sitten ja siksi ajattelinkin kokeilla tuota jos vuodon saisi tuolla liuskajutulla tyrehdytettyä.
Etsin tuota liuskaa tuosta antamastasi linkistä sitä kuitenkaan löytämättä. Kerrotko mikä tuon nimi on ja annatko samalla myös suoran linkin, mistä voisin tilata sen.
Joskus katsoin Youtubesta, miten homma tehdään ja näytti ihan pätevältä ja näyttivät myös saavan liukuputken ja stefan välin puhtaaksi ja vuoto lakkasi. Miten sitten tosielämässä mutta jos se toimisi oikeasti niin työnä olisi huomattavasti helpompi ja nopeampi.
Saman asian ajaa muovipullosta leikattu vastaavan muotoinen palanen, vaikka litran Lasol, öljypullo tms. muovipalan kanssa aikansa pyörittelee ja kaivelee niin saa stefasta kaiken sinne kertyneen pölyn/lian pois, monesti tämä auttaa eikä tarvii alkaa vaihtaa stefoja.
Kurapyörien puolella stefojen puhdistelu on arkipäivää jos ajaa paljon kuraisissa ja pölyisissä olosuhteissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Asiasta stefaan.
Erääseen 90-luvun CB Hondaan vaihdettiin tarvikestefa etuiskariin.
Eipä tuo kauaa kestänyt.
Merkkiliikkeestä alkuperäinen (eikä ollut juurikaan tarvikeversiota kalliimpi), joka on nyt kestänyt kaksinkertaisen ajomäärän.
Nyt päästään sitten asiaan.
Kun se ulkoputki oli ruuvipenkissä ja mietittiin syytä stefan vuodolle, niin hokastiin mielenkiintoinen juttu.
Liukuputken ja ulkoputken välissä on pienen pieni välys, joten liukuputki pääsee liikkumaan poikittaissuunnassa.
Kun liukuputkea väänteli, niin tarvikestefan välistä näkyi valo, mutta kun saman kokeili orggisstefalla, niin valoa ei näkynyt.
Johtopäätös oli se, että tarvikestefassa ei riitä "mukautumis / joustoalue" niin pitkälle kuin orggisstefassa.
Liukuputki elää koko ajan myös melko rankasti poikittaisuunnassa ja jos siellä on "jäykempi" stefa, niin suurempi todennäköisyys on, että vuotoja ilmenee hyvinkin nopeasti.
En väitä, että orggisstefa on tie onneen ja kaikki tarviksestefat on paskoja, mutta vikaa etsiessä kannattaa ottaa moni asia ja mahdollisuus huomioon.
Tuossa kohti voisi myös vaihtaa uudet liukuholkit sinne keulaan jos noin paljon elää.
Tuo on varmasti ihan totta. Muutaman euron säästöllä tulee vain moninkertainen työ ja jos ei itse osaa tehdä niin sitten säästö muuttuukin kuluiksi.
Pari vuotta sitten laitettiin alkuperäiset stefat ja jos joudun vaihtamaan uudelleen nuo stefat niin en "säästä" laittamalla halvempia tarvikeosia ainakaan tuossa tilanteessa, koska työ on kuitenkin niin iso, että ei sitä ihan huvin vuoksi viitsi alkaa tekemään ja siksi laittaa mielummin orkkisosia ja toivoo niiden kestävän pidempään.
Tarvitseekin tarkistaa noi likuholkit samalla jos stefat eivät puhdistuksesta huolimatta ala pitää ja vaihtaa ne nekin tarvittaessa...
esim tuolta löytyy:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...lut/seal-mate/
viime syksynä hommasin ja kolme-neljä, kaikki joita on kokeiltu, vuotavaa stefaa on saatu pitämään uudelleen- enkä oo kuullu että olis vielä alkanu vuotaan uudelleen.
tuommosen toki tekee itekin, lasoli pullo ehkä turhan paksua. Pitäis olla sen verran jäykkää ettei mee ruttuun helposti kun ujuttaa sen stefan alle mutta sen verran notkeaa että taipuu kevyesti liukuputken ympärille, joku vanha muovipelikortti vois olla sopiva.
Sitten se pitää saada leikattua niin ettei tule pykäliä tai teräviä kulmia jotka voi vaurioittaa stefan tiivistepintaa.
EDIT: tuohan ei korjaa tiivistettä mutta useinmiten se taitaa vuotaa välissä olevan moskan takia. Esim likuputkessa olevat kiven iskemät tai pinnotevauriot rikkoo stefan "oikeasti", ja se siten vaatii vaihtoa, joten kannattaa tunnustella sormella pyyhkimällä että liukupinnat on sileät. pinnoittesta riippuen rosoja voi tasotella oikein hienolla hiekkapaperilla (1000+) hellästi hiomalla roso niin ettei tunnu terävänä/korkeana sormeen..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ääni myös seal mate:lle täältä !
Cbr 900 vuos toinen stefa ja tuolla pyöräytin pari kertaa niin eipä ole enään stefa vuotanut ollenkaan.
Simppeli värkki ja varmasti saa tehtyä jostain ohkasesta muovista, mutta stormilta nuita suht. halvalla saa niin itse en jaksanut alkaa väkertämään.
Lykkyä stedan korjaamiseen !
Tuossa vielä video seal maten käytöstä:
Jee Jee