Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 53:sta
  1. #1
    Moro,

    Huomenna tulee pari vuotta vanha fazeri talouteen ja ajattelin kysyä miten porukka täällä hoitaa tankkauksen. Kotiloa tykkään tankata automaatilla kun se on niin nopeaa ja kätevää, mutta siinä tankkauspisteen edessä on yleensä niin kovat kaadot asvaltissa ettei siihen uskalla mopoa jalalle laittaa. Se automaattikin on yleensä sen verran kaukana bensapistooleista ettei sinne mopon päältä yllä. Onko yksinkertaisin vaihtoehto siis tankata se normaalista bensamittarista mopon päällä istuen, ajaa se sivuun ja käydä sisällä maksamassa?

    Ja tiedän kyllä että tämä on tosi typerä kysymys, mutta näin mopoa odotellessa ei osaa tehdä muuta kuin suunnitella jo ajopäiviä

    Onko teillä mukana joku rätti millä voi pyyhkäistä tankin jos tulee vahingossa sähellettyä bensaa maalipinnalle? Vanhaa vetteä tankatessa pitää joku rätti olla aina mukana kun bensakorkki on sellasessa paikassa että aina meinaa vähän maalipinnalle lirauttaa *
    - Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -

    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
    Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
  2. #2
    Itse ajelen ensiksi siihen automaattipömpelin viereen, käytän korttia koneessa, sit ajan sen pari metriä tankkauspistoolin viereen, sammutan moottorin ja alan tankata. Tankki vaan täyteen ja menoksi.

    Jos kuitin haluaa niin sit tuo operaatio vähän hankaloituu.

    Mitään rättejä ei tarvii kun ei sohlaa sen pistoolin kanssa.
    <span style='font-family:Comic Sans MS'><span style='colorurple'>Amsterdamin yöt
    rock, rauha ja rakkaus...
    </span></span>

    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha TZR 125.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Honda CB900F Hornet.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha MT-01.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
  3. #3
    Yleensä saa aina semmoselle kulmalle parkeerattua mopon ettei kallistukset haittaa. Mopo jalalle, automaatille, sitte mopon päällä istuen tankkaus. Tankille ei bensaa mene ku edes vähän varoo Monestihan siellä on paperia saatavilla jos sivuosumia tulee.
    Tässä mallia allekirjotuksiin.
  4. #4
    Terve,

    Nyypiö tässä itsekin, mutta ei minulla ole ollut ongelmia millään asemalla saada pyörää pysymään pystyssä. Kyllä se pystyssä pysyy
    vaikka on vähän kaatoakin, kun vaan vähän katsoo miten jättää.

    Ja taskussa mukana vähän paperia. En kyllä ole vielä tarvinut. Kun
    tiputtelee enimmät tipat tankkiin ja sitten nostaa pistoolin pää ylhäällä pois, niin eipä siitä pahemmin tankille tipu.

    Ei muuta kun turvallisia kilometreja.
    YZF600R Thundercat 1998 -> CBR600RR 2006

    "Value your freedom, or you will lose it, teaches history. 'Don't bother us with politics', respond those who don't want to learn." -Richard Stallman
  5. #5
    Tankkaa vasemmalta puolelta; tällöin pyörä on sivutuella ylämäkeen ja melko lailla pystyssä. Tankkiin mahtuu myös enemmän löpöä. Yleensä siinä ei tule isompia roiskeita kun tankkaa huolellisesti. Ei ole tarvinnut erityisiä puhdistuksia (vielä). Istualtaan on hankala kurkottaa letkua ja siinä on muutakin säheltämistä, jolloin mopon kaato voipi olla mahdollista.
  6. #6
    Tulee suosittua useinmiten sisällemaksua, koska saa silloin välinousut pyöränpäältä pois. Eli muuta kun ajaa mittariin, tankkaa ja painuu sisälle maksamaan. Harvemmin kun sattuu oikeankokoisia seteleitäkään matkaan, ettei tarvitsisi käydä laskeskelemaan paljonko sinne tankkin nyt taas mahtuikaan...tosin seuraava tankkaaja kiittää ku 5 L jo pohjille maksettu. Rievun palanen on aina satulan alla, ei se siellä paljon tilaa vie. Ite nyt en ole ainakaan kokenut mitenkään ongelmaksi noita syviä kaatoja, ei ne niinpaljoa pyörää kallista.
    Täysiä sisään.....Paareilla ulos.

    Kawasaki Ninja ZX-10R
  7. #7
    Keskiseisontatuki auttaa, seisoo ite vieressä ja eiku tankki täyteen.
    Pojat ajaa mopoilla
  8. #8
    Siis täh? Miksi sen prätkän päällä pitää tankatessa istua? Ei se nyt litratolkulla vajaaksi jää vaikka sivutuella seisookin.
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  9. #9
    Lainaa (Anttoo @ Touko. 25 2006,15:23) kirjoitti
    Tankkaa vasemmalta puolelta; tällöin pyörä on sivutuella ylämäkeen ja melko lailla pystyssä. Tankkiin mahtuu myös enemmän löpöä.
    Juuri näin toimin itsekin, jos on kuitenkin tarkoitus rasvata ketjut samalla niin laitan keskiseisontatuelle pyörän.
    Lux
  10. #10
    Mun Kawassa on bensankestävä maali...!!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  11. #11
    1.) pyörä mittarin viereen sivujalalle (kyllä se pysyy siinä)

    2.) maksukortti sisään koneeseen

    3.) takaisin pyörän luo ja istumaan päälle

    4.) tankki auki ja bensat sisään

    5.) tankki kiinni

    6.) *
    There's a difference between living and being alive.
  12. #12
    toistaiseksi jokainen pyörä on pysynyt sivutuella pystyssä kylmäasemillakin Kallistus vaan mittareita kohti, koska laskut yleensä on mittaristosta pois päin.
    Suzuki DR 650
  13. #13
    Lainaa (Jerry Cotton @ Touko. 25 2006,15:38) kirjoitti
    Siis täh? Miksi sen prätkän päällä pitää tankatessa istua? Ei se nyt litratolkulla vajaaksi jää vaikka sivutuella seisookin.
    Ugh. Juuri näin. En ymmärrä alkuperäistä kysymystä..
    Tarkkana vaan, niin siististi lorisee. Sivutuella tai miten vaan. Hosumalla tulee kaikessa suhteessa aina junouwhattia.
    TOISAALTA kysymys on siinä mielessä hyvä et viime kaudella jelppailin bemarikuskia pystyyn joka vähän näytösluontoisesti tuli tankille, ja kas kun meinaskin kaatua laitettuaan jalalle vähän turhan pikaisin liikkein tarkastamatta ensin kaadon määrää...
    Nopeat liikkeet aikaansaavat nopeita seuraamuksia, sanoi vanha viisas moottoripyöräshamaani kerran. Ugh.




    -These are my principles,
    if you don´t like them I have others-
    G.Marx

    -Älä spekuloi-AJA!-
    Koneinsinööri A

    -Canis culum in tua naso-
    17th century proverb
  14. #14
    Tankkaan vasemmalta jolloin pyörä on ylämäkeen. Pan on sen verran raskas pyörä, että satulassa istuen tankkauksen voi heti unohtaa. Enkä näe sitä tarpeelliseksi, eroa on max litra ja se ei haittaa mitään. Kuittia en ota. Rätti on satulan alla jos ihan karmee moka käy, en muista ikinä tarvinneeni (ainakin Hondissa on ylivuotoputki eli pistoolin kanssa pitää sählätä oikein kunnolla jos tulee tankille).
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  15. #15
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Touko. 25 2006,18:09) kirjoitti
    Yleensä suurin Show mulla on siinä kun oon hakenu kuitin ja ettiskelen kynää laittaakseni kilsat ylös siihen tankkauskuittiin.
  16. #16
    1.aja tankille, arvioi mennessäsi kallistus ja kummalla puolelle kannattaa ajaa.

    2. Sammuta pyörä ja siirrä virta-avain samalla tankin korkkiin.

    3. ota hanskat pois ja laita ne satulaan.

    4. kävele automaatille ja samalla kaivat lompakon.

    5. kortti koneeseen. ja kortti ja lompakko takaisin taskuun kävellessä pyörälle takaisin.

    6. tankkaa pyörä vierestä seisten. käännä pistoolia lopuksi nostaessasi, niin ei tipu tankille tippoja. unohda ne kuitit! se menee nysväykseksi, näet ne nettipankista myöhemmin.!

    7.jatka ajamista.


    harjoittele tekemään koko rituaali mahdollisimman vähillä liikkeillä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    Lainaa (racersipe @ Touko. 25 2006,17:13) kirjoitti
    1.) pyörä mittarin viereen sivujalalle (kyllä se pysyy siinä)

    2.) maksukortti sisään koneeseen

    3.) takaisin pyörän luo ja istumaan päälle

    4.) tankki auki ja bensat sisään
    5.) pistooli kiertäen pystyasentoon, viimeinenkin tippa tankin SISÄpuolelle

    6.) tankki kiinni ja pistooli paikalleen

    7.) kuittia hakemaan, ilman sitä suoritusta ei hyväksy ainakaan IBA

    8.)

    Lainaa (xjrrrrräyh @ Touko. 25 2006,18:09) kirjoitti
    Yleensä suurin Show mulla on siinä kun oon hakenu kuitin ja ettiskelen kynää laittaakseni kilsat ylös siihen tankkauskuittiin.
    Kuulakärkikynä pysyy pikkuisen nippusiteen avulla kytkinvaijerissa aina mukana
  18. #18
    Jotenkin musta tuntuu että ei-motoristit hihittelevät tälle topicille. Alkaa varsin yksinkertainen asia menemään melkoiseksi hifistelyksi. *


    edit. tarkoitus ei siis ollut aliarvioida aiheen aloittajaa



    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  19. #19
    Lainaa (jaket @ Touko. 25 2006,18:50) kirjoitti
    1.aja tankille, arvioi mennessäsi kallistus ja kummalla puolelle kannattaa ajaa.

    2. Sammuta pyörä ja siirrä virta-avain samalla tankin korkkiin.

    3. ota hanskat pois ja laita ne satulaan.

    4. kävele automaatille ja samalla kaivat lompakon.

    5. kortti koneeseen. ja kortti ja lompakko takaisin taskuun kävellessä pyörälle takaisin.

    6. tankkaa pyörä vierestä seisten. käännä pistoolia lopuksi nostaessasi, niin ei tipu tankille tippoja. unohda ne kuitit! se menee nysväykseksi, näet ne nettipankista myöhemmin.!

    7.jatka ajamista.


    harjoittele tekemään koko rituaali mahdollisimman vähillä liikkeillä.
    Aika kattava selostus. Mulla on vaan ollut tapana avata se tankkikorkki niin menee löpö paremmin sinne minne pitää.

    Aika hifistelyks tosiaan on menny. Mä vaan ajan, ja välillä joudun käymään tankilla siinä välissä. What's the big deal?
    Suzuki GSX750
  20. #20
    Lainaa (mallu @ Touko. 25 2006,21:52) kirjoitti
    Aika hifistelyks tosiaan on menny. Mä vaan ajan, ja välillä joudun käymään tankilla siinä välissä. What's the big deal?
    1.) Ei haluta kaataa pyörää huoltiksella (noloa)

    2.) Halutaan saada tankki täyteen (pääsee pidemmälle)
  21. #21
    Lainaa (Simbad @ Touko. 25 2006,22:09) kirjoitti
    Lainaa (mallu @ Touko. 25 2006,21:52) kirjoitti
    Aika hifistelyks tosiaan on menny. Mä vaan ajan, ja välillä joudun käymään tankilla siinä välissä. What's the big deal?
    1.) Ei haluta kaataa pyörää huoltiksella (noloa)

    2.) Halutaan saada tankki täyteen (pääsee pidemmälle)
    Ymmärrän varsin hyvin nämä seikat enkä yhtään halua dissata topicin aloittajaa. Minäkin tiedän miltä prätkäkuume voi pahimmillaan tuntua, kuten varmaan kovin moni muukin tällä foorumilla.
    Mutta ei kai siitä tarvitse montaa sivua kirjoittaa miten tämä toimenpide hoidetaan. Jokainen tyylillään ja keskustelun aloittajakin löytää varmasti sen omansa.
    Anteeksi, lähden ajamaan.
    Suzuki GSX750
  22. #22
    1.etsi huoltoasema/ bensiinin jakelupiste
    2.pistä bensiiniä tankkiin
    3.maksa
    4.jatka ajamista

    (kohdat 2. ja 3. voi tehdä haluamassaan järjestyksessä riippuen huoltoaseman/ bensiinin jakelupisteen juuri sille pumpulle valitsemasta maksutavasta jotka useinmiten ovat: automaatti / huoltoaseman henkilökunnalle suoritettu manuaalinen rahan siirto.)
    kypäpärä
    Suzuki Bandit 1200 N
  23. #23
    Minä en ole huomannutkaan, mitä kaikkea olisi pitänyt ottaa huomioon pyörää tankatessa. Olen vain käynyt tankilla.
  24. #24
    Kyllä se on ihan hyvä kattoo miten sen pyörän parkkeeraa. Itellä kaatu selän takana piikkinen aprilia rs, kun tankkauksen jälkeen olin kävelemässä maksamaan. Tankkasin vasemmalta ja pyörän keveys pääsi vähän yllättään..

    Eipä oo tullu sen jälkeen sillä huoltamolla käytyä...
    B-King
  25. #25
    Kerrotakoon tähän hyvien neuvojen perään vielä omakohtainen tarina siitä, miten homma voi mennä pieleen.

    Tapahtumapaikkana joku bensis pari-kolme sataa Tukholmasta etelään. Olin palaamassa reissusta, koko päivän oli satanut enemän tai vähemmän rankasti. Kawa KLE (matkaenduro) oli kuormattu melko raskaasti; tankkilaukku täynnä tavaraa, samoin takapaksi, teltat sun muut sitten köytettynä pelkääjän paikalle.

    Kurvasin vauhdikkaasti automaatille. Huomasin jo siinä, että pyörä seisoo sivutuella aika suorassa. Tää on normaalia tässä mallissa, sivutuki aika pitkä, mutta nyt sit bensapumpun kallistus vielä avitti asiaa. No kyllä se siinä pysyy. Tankkasin. Rupesinko odottelemaan kuittia automaatista vai mitä mutta seuraavassa hetkessä pyörä rämähtää kyljelleen! Tankissa ei vielä korkki paikoillaan... Naapurimittarin Svenssonin kanssa saamme nostettua pyörän pystyyn. Kun rupeen säheltää korkkia kiinni, niin pyörä kaatuu uudelleen! Svensson avittaa pyörännostossa. No nyt sit jo homma jatkuu ilman lisäkommelluksia.

    Seuraukset olivat onneksi pieniä tilanteeseen nähden. Jarrukahva vääntyi, jarrupoljin vääntyi, katteeseen tuli lohkeama vilkuntapin juureen ja tankkiin pieni klommo. Huoltiksen vessaan pesemään tankkilaukkua ja vermeitä.

    Jälkiviisautta: Kun tankki täyttyi niin painopiste nousi entistäkin korkemmaksi ja lopulta kaatoi pyörän. Olisi pitänyt jaksaa siirtää varmasti riittävän tukevaan asentoon ennen tankkausta. Tankkauksen jälkeen eka toimenpide on korkin kiinnilaitto.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  26. #26
    Lainaa (Simbad @ Touko. 25 2006,19:43) kirjoitti
    Kuulakärkikynä pysyy pikkuisen nippusiteen avulla kytkinvaijerissa aina mukana
    Hyvä vaihtoehto olisi sitoa sukkahousut mopon sarviin kiinni ja sinne kuulakärkikynä sisälle. Ei tarvi ottaa edes kynää pois sukkahousuista kun kirjoittaa. Kärki tulee kyllä housun läpi kun vähän painaa vastaan.

    ps. Eikä housujen tarvitse olla välttämättä edes uudet vaikkakin jos malttaa uudet ostaa, niin niitähän saa kaiken värisinä että sopii mopottimen sävyyn.
    Ezekiel 25:17

    The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

    - GSX-R 1000 K7-
    - MUSTANG HT-65-
  27. #27
    Lainaa (Simbad @ Touko. 25 2006,19:43) kirjoitti
    Kuulakärkikynä pysyy pikkuisen nippusiteen avulla kytkinvaijerissa aina mukana
    hitsin hitsi ku ei oo kytkin varppia muuten kyllä rituaalit samat
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
  28. #28
    Lainaa (racersipe @ Touko. 25 2006,17:13) kirjoitti
    1.) pyörä mittarin viereen sivujalalle (kyllä se pysyy siinä)

    2.) maksukortti sisään koneeseen

    3.) takaisin pyörän luo ja istumaan päälle

    4.) tankki auki ja bensat sisään

    5.) tankki kiinni

    6.)
    Täällä Uudessa Seelannissa mopon tankkaukseen on saatu vielä vähän lisävaiheita:

    1. Pyörä mittarin viereen sivujalalle
    2. Marssit sisälle ja sanot että avaa tuo mittari jonka vieressä mopo seisoo.
    3. Ilmoitat haluatko tankin täyteen vai vaan tietyllä summalla
    4. Takaisin mopolle
    5. Tankki auki ja bensat sisään
    7. Tankki kiinni
    8. Painelet taas sisälle maksamaan (ellet tankannut määräsummalla jolloni maksoit jo kohdassa 3)
    7. Takaisin mopolle
    8. Gogo

    Kotilon kanssa on helpompaa:
    1. Aja mittarille
    2. Sanot tankkaajahepelle / -pimulle paljollako tankataan vai täyteen
    3. Painut sisälle odottamaan että verme on tankattu.
    4. Maksa
    5. Autolle ja pois.

    Eihän sitä nyt pyhän peltilehmän omistaja voi itseään liata rumaan ja pahanhajuiseen bensapistooliin
  29. #29
    Lainaa (R12005 @ Touko. 25 2006,23:48) kirjoitti
    Lainaa (Simbad @ Touko. 25 2006,19:43) kirjoitti
    Kuulakärkikynä pysyy pikkuisen nippusiteen avulla kytkinvaijerissa aina mukana
    Hyvä vaihtoehto olisi sitoa sukkahousut mopon sarviin kiinni ja sinne kuulakärkikynä sisälle. Ei tarvi ottaa edes kynää pois sukkahousuista kun kirjoittaa. Kärki tulee kyllä housun läpi kun vähän painaa vastaan.

    ps. Eikä housujen tarvitse olla välttämättä edes uudet vaikkakin jos malttaa uudet ostaa, niin niitähän saa kaiken värisinä että sopii mopottimen sävyyn.
    Eikä tuohon tarvita edes kokonaisia sukkahousuja vaan riittää kun leikkaat käytettyjen sukkiksien toisesta lahkeesta sopivan pätkän jonka solmit stongaan kiinni, toisen lahkeen voit lahjoittaa kaverille ja jäljelle jääneenkin osan voi hyötykäyttää........ leikkaa haarapalasta mieleisesi kokoinen neliö, saat vinhan tuoksuisen nenäliinan *niksipirkka* *
    moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä
  30.  
  31. #30
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    tää keskustelun aihe on niin hauska ja alkaa muistuttaa "niksipirkkaa"... että mä kans..

    1) katotaan ne kallistukset, pyörä sivutuelle.
    2) avaimet korkkiin ja luukku auki
    3) hanskat yms ylimääräiset katteiden väliin/mittaristoon..
    4) korttia automaattiin
    5) tankkaus siihen "lieriön" pohjaan asti. kyllä se tulee ihan tarpeeks täyteen
    6) korkki kiinni, kuitti matkaan jos kiinnostaa
    7) releet päälle ja matkaan

    ... tuliks samanlainen kuin muilla ? yhdellä tankillisella :
    395 km : Thundecatillä (0,5 litraa jäi lukujen mukaan)
    295 km : R1:llä (1,5 litraa jäi kaiketi)

    kun saiskin oikean merkkisen pyörän jollain litrasella TDI:llä niin toi tankkausväli tulis asiallisemmaksi ja tehot piisais silti... pyöräilyn ainoa tylsä osuus on tankkauspaikkojen ennustelu.
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen