siis keillä sellainen on tai on edes mielessä joskus hommata, niin kertokaa, millainen ajettava, miten ehkä vaikuttaa ajoon, nostaako paljon polttoaineenkulutusta, miten muut liikennöijät suhtautuvat, myös muut tielläliikkujat siis?
pistin sellaisen tilaukseen, omiin tarpeisiini sopivan, n. 90 leveä, n. 200 pitkä, n. 100 korkea.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ei ole kokemusta, mutta ihan uteliaisuudesta: mikä se oma tarve on, johon mp:ssä on perävaunulle käyttöä?
Saa kesän rientoihin enemmän alkomahoolia ja maggaraa?(Talttapää @ Touko. 08 2006,15:03) kirjoitti
Jopa oman grillin!
What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks...
Minä vedän Venturella tavallisella vetokoukulla kärryä, joka painaa tyhjänä 80 kg. Kärry on rekisteröity, pienin Jullikka, henkilöauton perässä täysin huomaamaton. Pyörällä kärry vaikuttaa ajoon hieman hitaissa käännöksissä, mutta yllättävän paljon kiihdytyksissä. Tasaisessa matkavauhdissa kärry lisää hieman värähtelyjä pyörään, joten sen muistaa, mutta se ei häiritse. 80 rajoituksen vuoksi ison pyörän kulutus ei juurikaan muutu, ja iso pyörä kärryn edessä täytyy olla, vetää saa vain puolet omapainosta.
Ilman lapsia ei ole huomista.
Mielessä on ollut jopa siinä määrin, että vetokoukkusysteemi on ollut kiinni jo vuoden verran. Systeemi on kylläkin Dauntlessin, jolloin se vetokuula ei möllötä siellä persiissä turhan panttina, ainoastaan melko huomaamattomat kiinnitysholkit ja virtapistoke ovat näkyvillä jos kuka osaa kurkkia.
Perävaunukuume kävi tässä talvella aika korkeallakin, mutta sitten päätin lievittää sitä eräänlaisella ensiavulla. Teetin nimittäin tuohon mainittuun Dauntlesssin systeemiin erillisen tavaratelineen, johon saan kiinni tavaraa ihan sen verran kuin kehtaa mopon keulimatta lastata (eli max 15 - 20 kg). Tällä tarakalla aion pärjätä tämän kesän reissut vaikka ei siihen tavaraa peräkärryn vertaa toki mahdukaan. Toisaalta ei ole sitten niitä kärryn (nopeus)rajoituksiakaan. Tästä MP-perävaunun nopeusrajoituksesta muuten on sitten olemassa erään kotimaisen valmistajan "varma tieto" siitä, että mp-perävaunulla ei olisi mitään erityistä nopeusrajoitusta. Ainoastaan yleiset tiekohtaiset rajoitukset. Perusteluna kuulemma se, että tieliikennelaki / asetus ei tuntisi käsitettä "moottoripyörän perävaunu" vaan sen sijaan ainoastaan "lisälaitteen", kuten sivuvaunukin, jolla ei kaiketikaan ole omaa rajoitusta.
Itse en tähän mytologiaan ole tarkemmin paneutunut, koetin vain muistella kyseisen kauppiaan perusteluja sille, miten sinivuokoille muka syötetään juuri kirjoitettu (perävaunun)ylinopeussakko...
Sen verran olen noiden kärrynvetäjien juttuja kuunnellut, että hyvin jousitettua ja tasapainoitettua kärryä ei juuri huomaa kuin jarrutuksissa ja toki vähän kiihdytyksissäkin. Ja varmaan vähän sitten riippuu veturistakin tuo juttu...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Aika isoa kärryä haikailet? Tuossahan sopii jo kaksi henkeä nukkumaan??(kawabata @ Touko. 08 2006,14:24) kirjoitti
No toi nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan koska yhdistelmähän on moottoriajoneuvon ja hinattavanlaitteen tai perävaunun muodostama yhdistelmä(pozo izquierdo @ Touko. 08 2006,22:48) kirjoitti
ja lienee jotenkin määritelty kun hinataan kevyt-tai vastaavaa vaunua tai laitetta niin ajoneuvon suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h
siis että kaikilla yhdistelmillä ois sama 80 paitti kuorma-auto ja jarruton vaunu viel 60
Triumph Tiger 800 XRX
Juuri noin. Laissa mainitaan moottoripyörä ja siihen kytketty hinattava ajoneuvo siinä missä kerrotaan nopeusrajoituksista joten selvää pässinlihaa puhuu joku valmistaja mitä puhuu...(OULA @ Touko. 10 2006,08:07) kirjoitti
Muuten vaan kärrystä. 90-luvulla vetelin kuutena vuotena kärryä yhteensä 22 tkm. Kärry tuntui ajettaessa vain liikkeellelähdössä ja joskus kun piti tehdä tiukkoja U-käännösiä tms. esim Norjan serpemtiineill. Kulutus pysyi alentuneen nopeuden vuoksi samana. Sellainen huomio jotta kun on kärry perässä niin ilmestyy kavereita kyseleen jotta "ei sulla sattuis olemaan tilaa kuljettaa milloin mitäkin".
Kärry on tallessa edelleenkin eikä ole vedetty sitten vuoden -98. Koukkuaihion taisi mennä juur Oulalle, liekö ollut hyötyä? Kärry on venäläistä alkuperää eli kooltaan 100x80 ja painaa noin 70 kg ja on käynyt kerran kyljellään kun vetoaisa katkesi...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kyselepä tuolta asiantuntijalta Motokärry eli valmistaa sulle kai vaikka oman maun mukaan.
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
Et kait sä meinaa 12r perään sitä kärryä laittaa![]()
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
tilasin juurikin tuolta motokärrystä sen perävaunun. käyttötarkoitus on moninainen, omien yöpymisten lisäksi ja virvoitusjuomien, sekä einesannosten lisäksi, myös eräs tarkoitus, jota en tässä kehtaa mainita. hehiö.
ja tokihan tusinakawa jaksaa vetää kun on tehokkain vakioprätkä vuosina 2000-2005 kun otetaan vielä melkoinen vääntömomentti huomioon, niin jo jaksaa. toki muitakin vetureita on mahdollista käyttää ja eräitä on harkinnassa, mutta manipulaatiotilanne sanelee osan käytännöistä ja hankinnoista kuten yleensä.
perävaunu ehtinee näillä tietoa valmistua aikaisintaan heinäkuulla, joten elämme mielenkiintoisia aikoja. saatan saada jo aiemmin jonkun lainakärryn vähäksi aikaa koeajoon ja tutustumista varten, kunhan ensin aisa on asennettuna.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ei ole kokemusta peräkärryn kanssa ajosta, joskus nuorena tuli kokeiltua 3 puolikasta Jawaa sivuvaunun kanssa. Oli kaverin vehje. Sinänsä hyvä kun sääti sytytyksen ennakon pois niin sai pakin toimimaan silla lailla, että käyvän koneen virta katkaistiin ja juuri kun kone vielä potkaisi viimeistä potkuaan niin virta uudelleen päälle ja melkein aina kone hörähti käymään väärin päin. *
Yhden mukavan yhdistelmän näin kesällä 2005 tuossa Keravan paikkeilla, kaveri ajeli vanhaa Lahden tietä vanhalla Pannonialla jossa oli sivuvaunu ja peräkärry.
Oli melko metkan näköinen yhdistelmä.
Jos joku Keravan Orggilainen sattuisi näkemään niin kuva tekisi terää täällä jossai Orgin sivulla.
Tuntui kulkevan melko hyvin 80 kympin alueella.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
nyt on sen verran uutta, että asennutin vetokoukun 12r:ään motokärryssä ja sain kokeilla kärryn vetämistä. kokemus oli positiivinen eli kärryn olemassa oloa ei juurikaan huomaa. ihan pientä värinää tuntui kuoppaisilla osuuksilla, mutta jos olisin lähtenyt ajamaan kawalla tietämättä ja näkemättä kärryä ensin, niin tuskin ajaessa olisin välttämättä huomannut tai ihmetellyt mitään. vielä kun tusinakawa on aika tunnoton kuormalle, ei missään vedoissa tai kiihdytyksissä huomannut kummempaa normaalin liikenteen seassa.
omasta kärrystäni on jo alarunko valoineen valmiina, vielä kapeammat renkaat asennetaan ja itse kuomuosa, niin valmistuminen on lähellä eli toiveissa olisi heinäkuun alkupäivinä saada se prätkäni perään.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
http://www.dgbs.net/ymuovi/index.php?id=2&view=13&no=1
Tuolta myös löytyy kärryjä pyörän perään.
Ettet vaan olis hieman ennen 21:00 tullut vastaan Ukko-Pekan liikenneympyrässä...(kawabata @ Kesä. 08 2006,17:21) kirjoitti
Meinas silmälumpiot irrota kun siinäperäkärryn runko perciissä kanttasi.
![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
ööh, en tiedä missä on ukko-pekan ympyrä, mutta naantalissa kanttasin liikenneympyrässä kärrynrunko perciissä illalla todellakin, todennäköisesti olen sitten tullut vastaan.(samu69 @ Kesä. 08 2006,23:32) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
ööh, en tiedä missä on ukko-pekan ympyrä, mutta naantalissa kanttasin liikenneympyrässä kärrynrunko perciissä illalla todellakin, todennäköisesti olen sitten tullut vastaan.[/quote](kawabata @ Kesä. 09 2006,13:33) kirjoitti
Olisko tuo ensimmäinen kerta kun jollain silmät tippuu, kun sinut näkee...
Vai on kärry jo noin pitkällä...tuohan tietää hyvää juhannukseksi...saat esitellä porukkas![]()
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
sen näkee sitten jussin kynnyksellä eli viimeistään kaiketi 23.6. pe, että onko jo jussiksi valmiina perävaunu, asuntovaunu ym. ja siis pääsenkö hankalaan toiveitteni mukaan.(ArcticEli @ Kesä. 09 2006,14:31) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
nyt on jo ensimmäisiä ajokokemuksia, sekä tyhjänä, että kohtuu kuormalla eli noin 45 kg. alle 120 kmh vauhdissa kärryä tuskin huomaa, paitsi röykyissä nypyttää hieman. aluksi ohjaustuntuma on jotenkin oudohko, mutta siihen tottuu. kuorma etupainoisena etenkin tasoittaa menoa loistavasti, vakaampi ajaa. yli 1,70 nopeuksissa heijaa jo niin pahasti, että pitää himmata, meinaa nousta lentoon noilla asetuksilla ja säädöillä ----> kaipaa down forcea aika paljon lisää. selvästi levoton jo 1,40 nopeuksissa ja yli sen. liikkeellelähdöissä kuorman kanssa huomioitava enemmän kierroksia ja hieman luistatusta. mainio kampe kaikenkaikkiaan näin alkukokemuksien perusteella.
kovasti saa uutta juttuseuraa ja jopa autoilijat moikkaavat, sekä kaw,,, karawaanarit näemmä. itse olen kawaraanari lähinnä, motoristi varsinaisesti kuitenkin. valokuvatuksi olen kans joutunut useammalla stopilla, levähdyspaikoilla ym.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Miten tuo kärry suhtautuu nopeisiin väistöihin tai tiukkaan kaarrokseen? Kumpi lähtee sateella ensin alta mutkassa; takapyörä vai perävaunu?
Muuten varmaan näppärä mutta hieman epäilyttää pyörän käyttäytyminen jos tuleekin tilanne päälle ja pitää nopeasti väistää jotain. Lähteekö kärry luisuun ja vetää pyörän mukanaan vai kaatuuko se pelkästään? Tosin jos tyytyy kurvailemaan vain 80 lasissa niin ei niitä tilanteitakaan ehkä niin kauheasti ehdi muodostua.
Ei juma... yhtään kuvia yhdistelmästä?![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
nyt on kärryn kanssa jo ajokokemusta reilut parisentuhattakilsaa ja lisää tulee jatkuvasti. välille on sattunut jokunen nopeahko väistö ja tiukahko jarrutuskin (kun eräs vanhempi bmw-kuski iski liinat kiinni keskellä tietä, ensin oli väistämässä vasemmalle kääntynyttä autoilijaa, hiljensi ja sitten pysähtyi mitään ilmoittamatta) joista kärryn kanssa on selvitty ihan hyvin. kovissa väistöissä ainakaan vielä ei ole ollut mitään ongelmia, vaan kärryn pyörät tuntuvat pysyvän tukevammin asfaltissa kuin prätkän, eikä kaatuminenkaan ole vaikuttanut olevan lähelläkään.
jarrutusmatkat ovat varmasti pitemmät kuin pelkällä prätkällä ja jarrutustehoa joutuu käyttämään enemmän jos on kiire pysähtyä.
kärryn kanssa tosin tulee ajettua ennakoivammin ja rauhallisemmin kuin koskaan soolona. polttoaineen kulutus on laskenut 12r kawalla vetäessä noin litran - puolitoista, ollen keskimäärin luokkaa 7 litraa ja alimmillaan toistaiseksi 6,3 litraa sataselle, kun taas soolona syönti oli kahdeksan luokkaa lähes järestään.
kuoppainen tie on hankalammasta päästä; on kolme uraa joita pitkin yhdistelmä kulkee ja täten hankala sopia väistämään kaikkia kuoppia, vaan aina melkeinpä yksi rengasura osuu johonkin monista montuista ja se hieman huojahduttaa yhdistelmää.
myös puuskittainen kova sivutuuli saa mielellään pitäytymään likimain suurimmassa sallitussa tai vähän sen yli nopeudessa, sekin tosin enemmän heiluttaa vetopyörää, ei niinkään itse vaunua.
olen tyytyväinen hankintaani. mahtijuttu hei, pöriö.
kuvia on otettu jokapuolella, missä ikinä olen pysähtynytkin, joku voinee joskus laittaa jonkun esille kenties, itse en ole kuvaillut.
ps. vaunun lastaamisessa on tärkeintä mahdollisimman taspainoinen kuormaus. painopiste on yritettävä saada mahdollisimman lähelle vaunun akselia, silti lievästi aisaanpäin. kuormaa on ollut itselläni noin 60 - 80 kg.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Onhan tässä yksi kuvattu Kontiorallissa.(jukepoksi @ Heinä. 12 2006,00:48) kirjoitti
![]()
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
kertokaahan joku mistä vois kysellä jotain irroitettavaa koukkua ...
Aika kähee peli.. **tunnen joo kärritehtailijan..
Eipä uskois että noinkin hienosti tullee perässä.. hienoa.. *![]()
Ainiin.. vain pakki puuttuu..
jep. kiitos kawa gt kuvasta. kyllä kärryntekijä osannee parhaiten auttaa koukkuasioissakin eli firma on motokärry t:mi.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Onko tuo änkkärin jatkoputken tarkoitus "lämmittää" kärryn sisätiloja?![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Jumankek, toi on HIENO! *![]()
Asennetta! Näen kärrin luonnossa varmaankin Hailuotoajossa.
Harmi, että värisävy ei ole aivan tarkalleen Kawasaki Racing Green, mutta lähestulkoon kuitenkin.
SFC-tarran asemesta siihen laitetaan "ÄRSYTTÄVÄ TARRA VÄÄRÄSSÄ PAIKASSA"...![]()
ZZR 1200
väri oli ja on tarkkaan harkittu, vaatimuksina oli mahdollisimman viileä ja vähän auringonlämpöä imevä, liikenteessä hyvin erottuva, sekä vihertävänsävyinen eli tuommoinen siitä tuli, kun musta ja valkoinen eivät olisi olleet ihan mukeihinmenivimpiä näistä vaateista ja itseasiassa tuo on liki kilpakawansävyinen, paljon hailakampi vain.
ärsyttävä tarra väärässä paikassa sopisi hyvinkin tuohon kärryyn sopivaan väärään paikkaan, hehiö.
hailuodosta en tiedä vielä, riippuu työvuoroista ym. sellaisesta toisarvoisesta.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)