Mikähän helvetti tänään pyörään iski.Ajoin ihan normaalisti ja yhtäkkiä öljynpaine valo rupes vilkkuun ---> sammutin äkkiä pyörän ja jäin tien poskeen.Pyörää ei saanut millään käyntiin enää joten jouduin soittamaan hinaus auton hakemaan pyöräni lähimmälle korjaamolle. Ja siis kyseinen homma EI johtunut öljyn puutteesta, sillä juuri vaihdoin öljyt ja suodattimen ja öljyn pinta oli tarkistus silmässä maksimi kohdassa, eikä pyörä vuoda mihinkään öljyä.Ja näillä öljyillä ja suodattimella ajettu nyt n.260 kilsaa Kuitenkin huoltomiehet hetken tuumittuaan saivat mopon käyntiin, mutta sanoivat etten menis mihkään kauas ajeleen ettei taas jätä tien päälle.No varasin luonnollisesti ajan huoltoon mutta sinnekki 3 viikon jono.Itse epäilen bensan saannissa olevan jotain vikaa sillä ryypyllä se taas lähti huollon pihassa käyntiin.Sen jälkeen pyörä pysyikin käynnissä ilman ryyppyä ihan normisti jos laittoi bensa hanan pri-asentoon.Kun vein pyörän parkkiin se taas toimi ihan normisti kun laitoin bensahanan on-asentoon.Niin ja bensaa oli tankissa kyllä reilusti! Auttakaa neuvotonta ku ei uskaltas lähtee ajeleen kovin kauas jos pyörä tekee tollasta
Niin ja pyörä siis Suzuki Bandit 600 vm 98
Vähän sekavaa tekstiä mut toivottavasti joku vois auttaa![]()
Ongelma bensansaannissa ei selitä öljynpaineen laskua. Eikä viallinen öljynpaineanturi aiheuta käynnistyshäiriöitä. Eli joko kyseessä on 2 erillistä vikaa, tai sitten kone on leikannut jostain kiinni voitelun pettäessä ja suostui lähtemään käyntiin vasta jäähdyttyään tarpeeksi.
En vaan tajua millään et miten se vois leipoo kiinniPyörälle en oo antanu happee niin et se olis voinu sen puolesta leipoo.Ja toisaalta öljypumppu tuskin on paskana ku muuten se sit kävi normisti. Ja jos se olis leikannu jostain kiinni ni kai siit olis pitäny kuulua ees jonkinlaisia sivuääniä tapahtuman jälkeen? Mut ku ei.Se kävi ja kukku ihan tasan samalla lailla ku aina.Multa meni ymmärrys
Ite epäilin myös tota anturia syystä että huoltomiehet saivat sen hyvin käymään RYYPYLLÄ vaik kone oli viel ihan lämmin.Eikä se ny normaalisti ryyppyä tarvi lämpimällä koneella
![]()
Eikä ne muuta sille sit siin kerenny tekeenkään.
Ei 4t-vehkeet revittämällä kiinni leivokaan, vaan voiteluhäiriön seurauksena. Syynä voi olla vaikka joku tukos, joka on lähtenyt sitten itsestään irti. Öljyvalo ei ilmeisesti palanut enää korjaamolla käytettäessä? Pyörä ei kuitenkaan käynyt normaalisti, joten ei tuo kiinnileikkautuminenkaan ole mielestäni poissuljettu vaihtoehto. En nyt halua pelotella, mutta onhan se aika epätodennäköistä, että öljynpaineen anturi ja bensansaanti viottuisivat yhtäaikaa. No, kaikkihan on mahdollista.
Toivotaan, että öljyvalo ja käyntihäiriöt eivät liity toisiinsa.
Juu siis öljyvalo ei palanut enää korjaamolla.Ja pyörä siis kävi ihan normaalisti sen jälkeen...Jotenki vaan kiinni leikkaantuminen tuntuis niin hullulta ku pyörä toimi siis sen jälkeen normaalisti.Ei kuulunut mitään epänormaalia ääniä ja meni eteenpäin.Tyhjäkäynti siin on ollu päin persettä jo alusta lähtien ja en oo "kerenny" sitä säätään.Jotenki rupee tuntuun tyhmältä.Luulis et jos se jostain leipasee ni se sit pitäs jotain erilaista ääntä
Ja jos se jostain olis kunnolla leipassu ni se varmaan olis heittäny takapään lukkoon
Ehkä mä sit vaan haluun uskotella itelleni ettei siin mitään niin suurta vikaa oo
Noh mut toivottavasti siin nyt ei mitään oo.
Jos moottoriöljyn sekaan joutuisi bensaa jostain vuotavasta kaasarista (aika epätodennäköistä) silloin öljy menee aika liruksi ja alkaa vilkuttamaan öljyvaloa, kun öljynpaine ei ole riittävä öljyn alentuneen viskoosin takia. Koneen lämmetessä tarpeeksi bensa haihtuu huohottimen kautta ilmansuodatinkoteloon ja sieltä takaisin poltettavaksi ilman seassa kaasareille. Öljyn viskositeetti palautuu lähemmäs normaalia ja öljynpaine olisi riittävä.
Tää nyt on aika spekulointia, mutta mahdollinen.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
jos runkolaakerit pettää, niin välykset kasvaa ja öljynpaine karkaa.
mutta tuskin ne pettää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Öljynsuodattimen läpivirtaus ei riittänyt kovemmassa ajossa?Noissa tarvikesuodattimissa (oletan, että sulla on tarvikesuodin?) on muistaakseni joskus ollut ongelmia noiden öljynpaineanturien lukeman kanssa ainakin Kawaan suosittelevat alkuperäistä ö-suodinta tuon takia.
Mulle aika todennäköistä. Viime kesällä ainakin 5-6 kertaa kävi juuri noin.kirjoitti
Mitä kautta se bensa oikein pääsee vuotavasta kaasarista öljyn sekaan? Paikallaan valuu pyttyyn, josta männänrenkaiden ohi vai?
Juuri näin. Luulisin. Ei ole muuta vaihtoehtoa, vai onko? On muuten varsin veemäistä kun sylinteri on täynnä löpöä ja yrittää käynnistää. Kone jumittuu eikä auta muu kuin ottaa tulppa pois ja startata.(pajazo @ Huhti. 28 2006,16:51) kirjoitti
Bensa pääsee kahta reittiä koneen sisään. Molemmissa tapauksissa pitää hanan että jonkun kaasarin uimuriventtiilin vuotaa pyörän ollessa parkissa (tapahtuu yleensä pyörää pidettäessä sivutuella)
1.Nousee seosputkessa kaasarin kurkkuun, josta joko kannen puolelle, jos imuvena ko. sylinterissä auki, valuu männän päälle josta valuu seinämän välistä kampikammioon öljyn sekaan.
2.Valuu seosputkesta ilmanputsarikoteloon, jossa täyttyy jos hukkaletku on tukossa, menee huohotin letkua pitkin koneeseen kampikammioon (mikäli huohotinletku lähtee suodatinkotelosta alaspäin lohkoille)
Kyseessä on siis monen sattuman summa jotta näin tapahtuu.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
tarvikesuodattimet voi heittää ensimmäisenä helv....
autossa oli joskus vastaava, vilkutteli valoa, vaihdoin kunnon suodattimen ja toimi![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Juu siis joku tarvike suodatin mulla on(CBX_Raider @ Huhti. 28 2006,16:17) kirjoitti
prätkä liikkeestä antoivat kun vaan kysyin kyseiseen merkkiin/malliin öljynsuodatinta.Pitää tarkistaa tosiaan tämä asia.Mut hyvä tietää tääki.Ainoo vaan et ku noita orkkis suodattimia ei sit saa taas ku tilaamalla
ja öljyjä ei taas huvittas ruveta vaihtaan.Huollossaki ne sano et bandiiteissa Harvoin on koneen kanssa minkäänlaisia ongelmia
Toivottavasti tää ny tästä sit olis vaan kiinni et uskaltas
![]()
mikä hanu liike se on, jos ei vakio suodatinta ole hyllyssä!
ihme toimintaa.
ei niitä öljyjä ole pakko vaihtaa, vaihda vaan suodatin. tulee loraus pois, muttei paljoa. laita vähän sitten lisää.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Siis se on TARVIKE suodatin.Ja en tahdo ruveta mustamaalaamaan kyseistä firmaa sen takia,että joku vetää omia omituisia johtopäätöksiä asiasta.Suodatin on siis bandiittiin tarkotettu!Kyseisestä firmasta ei meinaan oo mitään huonoa sanottavaa.Oikeestaan se on varmasti taas niitä harvoja missä paneudutaan asiakkaan palvelemiseen ja asioitten hoitamiseen.Veikkaanpa, että todella harvasta liikkeestä saa ORKKIS suodattimia hankittua...ellei siis oo kyseisen merkin valtuutettu myyjä tai jotain..Tai siis saa tuostakin orkkiksia, mutta tilaamalla.tarvike suodattimia on hyllyssä. EI varmaan kannata ihan vetää tollasia johtopäätöksiä heti firmasta ku et kerta puljusta mitään tiedä(jaket @ Huhti. 29 2006,21:07) kirjoitti
mut joo...vois koklata vaihtaa vaan se suodatin
Jos käynti häviää ja öljyvalot vilkkuu ilman syytä, niin sähköhäiriöksi voisi joku sitä luulla. Bensahanalla ja öljyvalolla ei todellakaan ole mitään kytköstä toisiinsa.
Juu eli pyörä teki eilen samaisen tempun.Mutta tuskin siinä mitään sen kummosempaa on kuin tosiaan tuo tyhjäkäynti (ja ehkä synkat perseellään) nimittäin kun olin ajamassa pyörää takaisin parkkihalliin ajoluiskaa pitkin ja painoin kytkimen pohjaan, niin pyörä sammui.Ja TÄSTÄ johtuen se öljyvalo siellä paloi,kun virrat päällä,muttei mopo ole käynnissäRisteyksissäkin sai antaa kytkin pohjassa kaasua,että se pysyi käynnissä, kun kone oli lämmin.No tänään onneks tutun kanssa varmaan synkataan kaasarit, jos hän ehtii.Ja tyhjäkäyntiä nyt itsekkin voi säätää onneks
pyörä nimittäin sammui samantien kun vetäsin kytkimen pohjaan.Olisko se sit sillon maantielläki sammunu kun vaihdoin vaihdetta ja kytkin oli pohjassa
Tiesin kyllä aikasemminki et siin on tyhjäkäynti liian matala, mut ei se silti tollasta tehny
Mut onneks tuntuu selviivän pienellä hommalla et voi taas
![]()
Missäs kunnossa akku on?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Akku on melki tuliterä.Mitä nyt sen 260 kilsaa ajettu.Ja se starttaa nyt kyllä hyvin, että varmaan on noi kaasarin synkat ja säädöt perseellään.(Kwaks @ Touko. 01 2006,11:16) kirjoitti