Isännöitsijä soitteli ja on kuulemma valitettu, koska säilytän autoa ja moottoripyörää parkkihallissa samassa ruudussa. Molemmat ovat siististi oman ruudun sisäpuolella, myös isännöitsijän ja talonmiehen mielestä. Vastapäisen ruudun kyylä pelkää kuulemma moottoripyörän kaatuvan autonsa päälle. Jos pidän pelkkää autoa ruudussa, niin se on silloin ihan yhtä lähellä vastapäistä ruutua kuin moottoripyöränikin. Taloyhtiön säännöissä ei kielletä kahden ajoneuvon pysäköintiä samaan ruutuun.
Asia menee ehkä hallituksen käsittelyyn ja sitten nähdään, mitä tapahtuu, toivottavasti ei tule negattivista päätöstä. Jos tulee, niin voin pitää kesät pelkkää pyörää ruudussa, mutta saanhan pysäköidä sen silti mihin kohtaan tahansa-> arvatkaa vaan mihin kohtaa ruutua silloin pysäköin...
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja tietääkö joku, että jossain taloyhtiössä kahden ajoneuvon säilyttäminen samassa ruudussa olisi kiellettyä? Koskeeko se siinä tapauksessa myös polkupyöriä vai voidaanko yhtiöjärjestykseen kirjata, että nimenomaan moottoripyörän ja auton pysäköinti samanaikaisesti samaan ruutuun on kiellettyä?
Honda VTR 1000F
Naapurin kyylällä näyttää olevan tekemisen puutetta.
Tuo hommahan on taloyhtiön päätettävissä saako vaiko eikö pitää kahta härveliä.
Naapurille voisi olla poikaa vahna niksi: pissaa uunipellille... pakasta se... ja näin se mahtuu näppärästi postiluukusta sisään.
![]()
©
Tieliikennelaki mahdollistaa pysäköidä ainakin kaksi moottoripyörää samaan ruutuun , en tiedä sitten näin päin jos toisena olisikin auto.
Tuttua.. eräässä yhtiössä kun asuin, siellä oli leveät/pitkät parkkiruudut. Siinä ruudussa mahtui hyvin olemaan pyörä poikittain ruutuun nähde auton takana mutta eikös löytynyt heti joku kitisijä vastapäätä että ei mahdu enää ajamaan autoaan ruutuunsa.
No sain kuin sainkin sitten sovittua isännöitsijän kanssa paikan jossa pidin pyörääni, mutta suivaantuneena asiasta parkkeerasin autoni siitä lähtien siten että peräpää oli juuri ja juuri ruudun sisäpuolella, siinä kohdassa jossa pyöräni oli aiemmin ollut ja keulan ja seinän väliin jäi sitten pyörän pentävä aukko tyhjänpäiten.
Kumma juttu että vastapäisen paikan omistaja ei sitten enää kitissyt siitä että ei muka saa ajettua autoa ruutuunsa. Enkä usko että kitinän aihe oli se että on kaksi ajoneuvoa ruudussa vaan se että siinä oli MOOTTORIPYÖRÄ.
Honda CBR1100XX
Eipä taida koskettaa suoraan, eikä analogisestikaan tapausta.(tappura @ Huhti. 24 2006,10:47) kirjoitti
Tieliikennelaki 3.4.1981/267
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 LUKU
Yleisiä säännöksiä
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä. Lain soveltamisesta muulla alueella säädetään 5, 28 ja 92 §:ssä, 92 j §:n 2 momentissa ja 92 m §:ssä
Siitä tieliikennelaista, joka omassa vihressä kirjassani on, en kyllä ole koskaan löytänyt tuollaista mainitsemaasi mahdollisuutta.
Jos nyt haluaa alkaa aiheesta vääntämään talonyhtiössä enemmälti, niin ottaa käyttöön TLL:n 28 §:n 2 mom. toisen lauseen: Pysäköintiä koskevat määräykset yksityisellä alueella on ilmaistava selvästi havaittavalla tavalla
Tekstin perusteella olisi lupa olettaa, ettei talonyhtiö ole toiminut laissa vaaditulla tavalla.
kyllä meitin talossa on pyörä ja auto samassa ruudussa.
Ei oo ketään haitannu ite sain kuttuilua siitä kun varasin toisen paikan ja se on talvet tyhjänä. Aurinko paistaa pitää lähteä rassaamaan poika ajokuntoon.
moottoripyörä on .....
Eikös se parkkihalli ole kiinteistön sisäistä aluetta. Silloin sinne eivät yleisten liikennealueiden liikennesäädöt pääsääntöisesti päde. Juttu käsittääkseni on kiinteistö/taloyhtiön reviiriä ja päätettävissä.
Jos sun prutkusi kaatuu ja kolhii autoja tai muuta, olet vahingoista vastuussa joka tapauksessa olipa sulle parkkilupa tai ei ja vaikka yksin pitäisit ruudussa prutkua.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Eipä yksinkertaisteta. Pyörä ei kaadu itsestään, kaatumisen aiheuttaa aina jokin. Se jokin voi olla vaikkapa ihminen, eläin tahi luonnonilmiö. Kun kaatuva pyörä kolhii vaikkapa autoa, niin vahingosta on vastuussa kaadon aiheuttaja. Jos kaadon aiheuttaa henkilön Y lapsi, pyörä on henkilön X ja auto henkilön Z, niin Y on vastuussa pääsääntöisesti. Lapsi tässä tapauksessa tarkoittaa alaikäistä, josta vanhemmalla on valvontavastuu, ei esim. 55 vuotiasta henkilöä, jolla on 75 vuotias isä.(FJ20 @ Huhti. 24 2006,11:24) kirjoitti
Jos kaatumisen aiheuttaa vaikkapa parkkipaikan rakenteissa oleva vika (seinä sortuu, aiheuttaen domino-ilmiön), niin vastuussa on kiinteistön omistaja tai mahdollisesti välillisesti jopa rakennuttaja. Ja jos kaadon aiheuttaa Z, niin luonnollisesti hän kärsii autonsa vaurioitumisen omissa nahoissaan (jos vakuutusta ei ole, eikä puoliso auta).
Vahingonkorvausoikeudelliset ongelmat eivät aina ole kovin yksinkertaisia, niitä pohtivat henkilöt tosin voivat olla. Se on luonnollista, tilastoihin pohjautuvaa. Ei hymiötä.
Mulla on mopo ja auto samassa ruudussa, ja viereisellä vieraspaikalla vielä toinen autoniEi ole valitettu. Paikkaani vastapäätä tosin ei ole kuin nurtsikaistale ja aita, joten mopon ei todellakaan pitäisi ketään haitata. Rauhassakin on saanu olla, vaikka naapurusto kuhisee munapäitä.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Mulla ei ihan noin mene, mutta melkein. Mulla on samassa ruudussa Bobcat ja Hornet![]()
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
Kaataja ei valitettavasti jätä paikalle "käyntikorttiaan". Kenes luulisit olevan vastuussa käytännössä. Varmaan se, jonka auto kolhiintuu. Mitäs jätti ulottuville. Kyllä pääperiaate on aika yksinkertainen. Totta kai löytyy runsaasti myös erikoistilanteita; vaikkapa harvaileva neukkulentsikka joka törmää just siihen halliin.(Terhi_M @ Huhti. 24 2006,11:39) kirjoitti
![]()
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Minulla on pyörä ikkunan alla sisäpihalla. Aiheesta on valitettu ja olen pyytänyt toimittamaan kirjallisen valituksen asukastoimikunnan puheenjohtajalle todisteellisesti. Pari valitusta on toimitettukin eteenpäin kyseiselle henkilölle. Prosessi on päättynyt siihen, kun olen ottanut kyseisen valituksen vastaan ja ojentanut laatimani järjestysäännöt valittajalle. Inkvisitorinen prosessi on kaikkein tehokkain.(demonos @ Huhti. 24 2006,11:58) kirjoitti
Lait ja muut normit laativat henkilöt, jotka me valitsemme tehtäviinsä. Kannattaa tehdä oikeita valintoja, niin syntyy oikeita päätöksiä. En osaa sanoa onko Tony Halme tai Mikko Alatalo olleet parhaita valintoja, ehkä ovat.
Parkkiruutuun, josta maksan vuokraa, on aina joskus joku oman ajoneuvonsa pysäköinyt. Koskaan ei ole sama ajoneuvo ja/tai henkilö kahta kertaa. Ihmiset ovat käsittämättömän nopeita oppimaan, olen positiivisesti yllättynyt tästä ihmeellisyydestä, jota aina ei ole helppoa uskoa todeksi.
Vahingonkorvausongelmien tarkasteluun ei tule sotkea näyttöongelmia. Kyse aivan eri asioista. Ja väitteesi on väärä. Aina kun käyn kaatelemassa kylillä moottoripyöriä, jätän käyntikorttini paikalle, siksi minulla kuluu niitä tosi paljon.(FJ20 @ Huhti. 24 2006,12:04) kirjoitti
Elävässä elämässä aika usein käy myös niin, että kolhiintuneen auton korvaa omistaja itse, kaatuneesta pyörästä tai törmänneestä autosta ei myöskään ole havaintoa. Mutta nämä ovat eri ongelmia, kuin vahingonkorvausongelmat.
Neukkulentsikoita ei muuten taida paljoa lennellä, muuta kuin historiankirjoissa ja Korkeajännityksissä. Suomi muuten itsenäistyi 1917 ja se NL:kin hajosi vähän myöhemmin. Siksi kirjoitan suomeksi, en ryssäksi.
Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin ja on tullut todistetuksi. Ongelmat eivät ole yksinkertaisia, tarkastelijat usein ovat.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen pitäisi olla aika helppo jos mopo + auto pysyvät oman parkkiruudun sisällä. Jos ko. pysäköintitapaa ei yhtiön järjestyssäännöissä tai muualla (esim. liikennemerkein) ole kielletty, silloin se on sallittu, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Jep, näinhän se on, ja jos jollakin kuitenkin on sanomista, ne voi joko jättää huomiotta tai yrittää suodattaa niistä sen varsinaisen 'ongelman.'(Mosse @ Huhti. 24 2006,12:14) kirjoitti
Jos on tyypillistä pikkusielun narinaa, tuskin kannattaa edes reagoida. Jos taas naapuri pelkää sen mopon kaatuvan hänen kotilonsa päälle, niin tuo tarkoittanee suomeksi sitä, että naapuri pelkää itse kolhivansa sitä, kun naapuriruudussa on enemmän tavaraa kuin 'normaalisti,' eikä hän voi enää ajaa ruutuunsa yhtä suurpiirteisesti kuin ennen.
Yhtäkaikki, perimmäinen ongelma lienee se, että eihän kellään voi olla parkkiruudussaan sekä kotiloa että moottoripyörää, eihän se oikein käy, se ei ole 'normin' mukaista.
Mokomista ongelmista pääsee eroon landelle muuttamalla. Kyllä maalla on mukavaa.![]()
Ja periaatteessa tieliikennelaki ei ole voimassa yksityisillä alueilla...
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Ai, ai, ai kun meni taas virkamieskin yksinkertaistamaan.(GriZzLy @ Huhti. 24 2006,12:58) kirjoitti
Valaisten asiaa lyhyellä esimerkillä, ennen kuin sammutan valoni ja lähden ajelemaan.
Yksityistie voi sijaita yksityisellä alueella. Silloinko tieliikennelaki ei olisikaan voimassa, miksi? Sehän olisi jopa paradoksaalista, kun liikennemerkillä kielletään muilta kuin tieosakkailta tms ajo, mutta laki ei olisikaan voimassa siellä ja siten merkki merkityksetön. Vai onko näin? Tästä voikin kehkeytyä seuraava keskustelu.
TLL:n soveltamisalaa olen ihan työn puolesta joutunut selvittämään ja rajatapauksia hakemaan ihan kamman kanssa. Myös teoria sillä tasolla halussa lienee, mihin ammatissani sitä tarvitaan.
Suosittelen käyttämään ilmauksia: pääsääntöisesti, usein, joskus, ehkä, mahdollisesti. Niillä välttää miinat ja koirankakatkin. Keskustelua niistä ei voi välttää, ainakaan keväisin.
No mutta Terhi. Etkö lukenut tarkasti G:n kirjoitusta. Lauseen toinen sana on "periaatteessa".(Terhi_M @ Huhti. 24 2006,13:11) kirjoitti
Ja kyllä, tieliikennelaki on voimassa tien ulkopuolella vain soveltuvin osin. Ei siis mitenkään lähtökohtaisesti.
Ja kyllä, vaikka yksityiselle tielle olisi laitettu jokin liikennemerkki, niin sen vastaisesti toimiminen ei välttämättä aiheuta mitään sanktiota. Tuolloin niillä voi olla suositusluonteinen merkitys.
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson
Kuka moderaattoreista on nyt superaktiivinen?
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Kyllä luin. Kerropa missä tapauksissa anologisesti sovelletaan tieliikennelakia tien ulkopuolella?(rauman @ Huhti. 24 2006,15:35) kirjoitti
Yksityisellä tiellä kiellon vastainen toiminta johtaa de facto seuraamukseen suuremmalla todennäköisyydellä kuin yleisellä tiellä. Sopii vapaasti kokeilla vaikkapa Lapissa ajamista yksityiselle tielle, jossa kielto ja yleisellä tiellä vaikkapa stop-merkin ohi pysähtymättä. Samaa voi kokeilla sitten kulttuurierojen vertailemiseksi Pohjanmaalla, Itä-Suomessa ja vaikka Uutelassa Helsingissä. Yksityisellä alueella prosessi voi valitettavasti olla inkvisitorinen, eli ilmiannon, tutkinnan, tuomitsemisen ja täytäntöönpanon hoitaa sama taho. Kyseessä on sanktio (=seuraamus), ei välttämättä virallinen sellainen, mutta kuitenkin.
P.S. Aktiivinen moderointi on liki parasta mitä on olemassa. Lähes yhtä upeaa kuin juuri poliisikoulusta valmistunut virkaintoinen nainen. t. Sheriffi ja FBI
Meillä talon motoristit valloittivat taloyhtiön hallituksen ja päättivät hallituksen enemmistöpäätöksellä rakentaan yhtiön pihassa olevalle hukkamaanpalaselle prätkäparkkipaikan.![]()
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Meidän taloyhtiössä näin: 1 ajoneuvo/ruutu. Pihalla edessä on yksi ns. vajaa ruutu johon ei mahdu kuin mopo, ei saa pitää koska muut eivät voi hyödyntää ko ruutua. Vituttaa... Todella hyvin mahtuu kellariparkkiin 2 mopoa ruutuun eikä ylityksiä tule, samoin mun mopo oli talven seisonnassa samassa ruudussa auton kanssa ja täysin mahtui.
Mutta kun hallituksessa on yksi jästipää joka vie muita kuin litran mittaa niin siinähän oot vuokralaisena helisemässä. Asiaan tulee tosin meitin kohdalla helpotus, muutamme kesäkuun lopussa pois tästä ..tun talosta. Tosin, uudessa osoitteessa ei ole sitten edes oikein kunnon pihaa saati tallia... *
PS: jos jollain on armonkalliolla (T:re) tallia vuokran siltakadun läheisyydessä, tai tietää jonkun jolla olis, niin jo vain saa laittaa privaa.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Ihan noin dikitaalisesti ajatellen, jokaisessa taloyhtiössä on aina se "kyttääjä" jonka tehtävänä on motkottaa ja sangrioida kaikkia kaikenaikaa kaikesta...jätä ihan omaan arvoonsa ja kysy isännöitsijän mielipidettä, toimi sen mukaan, kunnes hallitus päättää...
Eikä tuo Petri12r:n ehdotuskaan paskempi ole.
samalla voi runoilla jonkinlaisen julistuksen käytävän ilmoitustaululle koirankakasta piha-alueella & huutavista kakaroista ja motorismi vastaisista vanhuksista.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Hyvä ajankohtainen topic.
Mä en kyllä keneltäkään kysellyt kun hain fillarin talvisäilöstä himaan. Siihen mä sen laitoin samaan ruutuun auton keulan eteen, auto ei mahdu enää kokonaan ruutuun ja perä paistaa puoli metriä ulkona, mutta tilaa on silti riittävästi kaikille naapureille enkä oo kenenkään tiellä. Omasta mielestäni...
Tietysti ei se pahaa tekisi olla itse aktiivinen ja kysäistä että onko järjestely ok. Keneltäs se lupa nyt pitää kysyä, isännöitsijältä vaiko taloyhtiöltä? Vaiko huoltoyhtiöltä joka paikkaa kuitenkin hallinnoi?
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
varmaa tietoa ei ole tämäkään, mutta...(Terhi_M @ Huhti. 24 2006,11:02) kirjoitti
Luulisin, että mahdollistaminen tarkoittaa ettei sitä mikään suoraan kiellä. minun tulkintani mukaan samaan ruutuun saa parkkeerata vaikka 2 autoa, mikä on kylläkin normaalissa ruudussa käytännössä mahdotonta.
taloyhtiön kanta/säännöt asiasta voi sitten olla erilainen.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Kaatumisvahingot korvataan ilkivaltavakuutuksesta aina, jos vaan älyää etsiä tai "laittaa" sen kuraisen kengän jäljen siihen mopon tankin kylkeen.
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Meilläkin saa pysäköidä ihan mihin haluaa. Yleensä pysäköin autokatokseen. Siitä tulee tosin joskus valituksia emännältä.(kumiankka @ Huhti. 24 2006,16:34) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Meillä sanotaan, että aja se nyt sinne katokseen ettei ole niin esillä.![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Muutaman vuoden taloyhtiön hallituksessa istuneena sanoisin, että sinuna en menisi kyselemään. Nyt kukaan ei ole tajunnut asiaa ongelmaksi, mutta jos menet kysymään niin sitten naapuritkin huomaavat asian ja tekevät siitä ongelman. Pidä mielessä, että ne pahimmat juoruämmät tai heidän vasikkansa/sätkynukkensa istuvat siellä hallituksessa.(AnDy @ Huhti. 24 2006,18:15) kirjoitti
Jos haluat olla kohtelias niin voit kysyä henkilökohtaisesti asiaa niiltä, joiden pysäköintiin tuo puolen metrin heitto aidosti vaikuttaa.
Mitä jos parkkeeraisit pyöräsi oman autosi perään, etkä etupuolelle?(domus @ Huhti. 24 2006,10:18) kirjoitti
Silloinhan vastapäisen sällin ei enää tarvitsisi pelätä pyöräsi kaatuvan konepellille.
Ihan en pystynyt parkkipaikkaasi mielessä hahmottamaan,mutta voisiko tämä olla jonkinmoinen ratkaisu pysäköinti ongelmiinne?
Mutta taitaapi olla jotain periaatteellista "vastapäisen ruudun kyylällä".
Toivotaan,ettei "kyylä" seuraa näitä sivuja ja tunnista itseään ja muuta asiaa ehdottomaksi ei tilanteeksi.