Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    No niin, nyt on pikku Divari saanut 30mm korotuspalat tangolle ja karvan verran kavennetun crossitangon.
    Vielä ei pääse kuin päristelemään tallissa mutta ajoasento muuttui kerrasta paremmaksi, tai niin no mistä sitä nyt vielä tietää.
    Vielä on edessä pieni modifiointi satulalle. Etuosaan pitäisi tehdä muovista korotussydeemi (1.5cm)

    Onkos kukaan muu muokkaillut peruspyörien ajoasentoa matkaenskoja vastaavaksi.
  2. #2
    Mulla olis kans ajatuksena ostaa korkeampi ohjaustanko. Tätä on aika vaikea testata muuten kuin käytännössä omalla mopetilla. Mites paljon esim. viiden sentin korotus vaikuttaa ajoasentoon, kun aatellaan asiaa painopisteen (kädet-olkapäät rasitus) ja ilmavirran ( pyörässä on pleksi) kannalta? Tyhmästi muotoiltu kysymys, mutta tiedätte varmaan mitä ajan takaa. .
    P.S. Kaiholla kattelen teitä jotka olette jo ajossa. Itte vielä remontoin....
  3. #3
    no täällä on ainakin yksi,tangon korotus sw-motech muistaakseni
    35mm,ja satulan korotuksia kokeillut jos jonkun moisia,ja päädyn
    kaikkein helpompaan eli leikattavaan huopaan jossa liima toisella
    puolella,muotoutuu hyvin juuri niinkuin pitääkin,ja jos tarvii vielä
    laittaa lisää taas vain yksi pala sinne lisää,se on helppoa.

    ainoa ongelma tulee satulan lukituksen kanssa,pistin sinne sopivat
    prikat alle ja vieläkin on liian piukka painaa kiinni,mutta normaali
    paksuinen prikka lisää on jo liikaa.

    koetin tuota muovin liimamista 2-komponentti liimalla ja sikakitillä
    mutta ei tahtoneet pysyä,nyt on mukana tuota huopa tyynyä jos lähtee irti saan heti korjattua.

    tuossa tangon koeotuksessa ainut ongelma on kun korotin
    noinkin paljon jäi tuo jarruletku vähän piukalle,mutta käänsin
    vähän kahva systeemiä alaspäin joten pitäs "kestää".

    löysin vielä BUELL merkkisen pyörän jalkatapit joista saa
    laskua alaspäin 20mm,niitä en ole kyllä viellä tilannut
    katsotaan josko tarvitseekaan,tuntuu nyt sopivalta ajo-
    asennolta meikäläiselle.
  4. #4
    Pärinä-pappa, 5cm korotus vaikuttaa paljon. Yritin itse nostaa 45mm mutta totesin, ettei jarruletkut kunnollaa riitä joten lyhensin tekemäni korotuspalat 3cm mittaisiksi.
    Ajoasento on huomattavasti on jo tälläkin rennompi ja pystympi.

    Vinki: jos itse tekee korotuspalat, niin kannattaa muistaa, ettei ne ohjaustangon kiinnityspultit sitten ole 8.8 luokkaista rautakauppatavaraa. Ainakin Jammusa ne on erikoiskovia 12.9 luokkaisia.
  5. #5
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 15 2006,16:29) kirjoitti
    Pärinä-pappa, 5cm korotus vaikuttaa paljon. Yritin itse nostaa 45mm mutta totesin, ettei jarruletkut kunnollaa riitä joten lyhensin tekemäni korotuspalat 3cm mittaisiksi.
    Ajoasento on huomattavasti on jo tälläkin rennompi ja pystympi.

    Vinki: jos itse tekee korotuspalat, niin kannattaa muistaa, ettei ne ohjaustangon kiinnityspultit sitten ole 8.8 luokkaista rautakauppatavaraa. Ainakin Jammusa ne on erikoiskovia 12.9 luokkaisia.
    tohon vois sanoa kyllä se 8.8 on vahvempi kuin tuo 12.9
    esimerkiksi rosteri tai haponkestävä napsahtaa tosi helposti
    poikki,paljon helpommin kuin nuo 8.8,pistäppä rosteri "ruustukin"
    väliin ja mätkäse vasaralla,ja sitten koetat saman 8.8 pultilla
    jälkimäinen kestää taatusti paremmin,koska on paljon sitkeämpää.

    ymmärsin että sulla on nuo pultit tangon kiinnityksessä joita
    ei ylensäkään vedetä piukkaan,mutta varmasti siinnä menee
    tuo normaali 8.8 aivan yhtä lailla,kokemuksesta tiedän kun
    nuo rosterit ja haponkestävät tuli "muotiin" alettiin niitä käyttää
    sähkölaitoksissa korkeiden linkkimastojen kokoamisessa mutta
    eipä aikaakaan kun siirettiin visusti takaalalle juuri noiden syiden
    takia,koska noiden mastojen täytyy "elää" muuten käy ohraisesti.
  6. #6
    12.9 on kyllä kestävämpi kuin 8.8.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    8.8 ruuvin vetomurtolujuus on 800N/mm^2 ja leikkauslujuus 80% vetomurtolujuudesta eli 640N/mm^2.
    12.9 ruuvin vetomurtolujuus on 1200N/mm^2, leikkauslujuus 90% vetomurtolujuudesta eli 1080N/mm^2
    Älkää ihmeessä korvatko 12.9 ruuveja 8.8:lla. Kalliimpi ruuvi on valittu aina jostain todellisesta syystä. Parempi ettei se stonga jää täysjarrutuksessa käteen.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  8. #8
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Huhti. 15 2006,22:38) kirjoitti
    8.8 ruuvin vetomurtolujuus on 800N/mm^2 ja leikkauslujuus 80% vetomurtolujuudesta eli 640N/mm^2.
    12.9 ruuvin vetomurtolujuus on 1200N/mm^2, leikkauslujuus 90% vetomurtolujuudesta eli 1080N/mm^2
    Älkää ihmeessä korvatko 12.9 ruuveja 8.8:lla. Kalliimpi ruuvi on valittu aina jostain todellisesta syystä. Parempi ettei se stonga jää täysjarrutuksessa käteen.
    varmaan noi "laskelmat" on juuri niinkuin potääkin,mutta tuskin
    esim.m-pyörästä löytyy yhtään paikkaa missä 8.8 ei kestäisi,
    yleensä vielä ohjaustanko on kumiripustusten varassa (ei tietysti-
    kaikissa) eikä pultteja tarvitse vääntää hampaat irvessä kiinni
    (niinkuin meikäläinen) mitä tulee noihin laskelmiin mitä kovempi
    aine,niin silloin vetolujuus on suurempi mutta murtolujuudesta
    voidaan olla montaa mieltä,kokemus on sen osoittanut,ettei
    pidä paikkaansa.

    eikä varmasti jää tanko käteen sillä joustavaa massaa pyörässä
    sen verran kyllä löytyy,kinaamaan en näistä rupea,mutta
    niinkuin sanoin laskelmat ja käytäntö eivät aina käy käsi kädessä.
  9. #9
    Lainaa (jarijii @ Huhti. 15 2006,19:40) kirjoitti
    tohon vois sanoa kyllä se 8.8 on vahvempi kuin tuo 12.9
    esimerkiksi rosteri tai haponkestävä napsahtaa tosi helposti
    poikki,paljon helpommin kuin nuo 8.8,pistäppä rosteri "ruustukin"
    väliin ja mätkäse vasaralla,ja sitten koetat saman 8.8 pultilla
    jälkimäinen kestää taatusti paremmin,koska on paljon sitkeämpää.
    Nuo rosteri-/happopultit on kyllä yleensä heikompia lujuudeltaan kuin mustat vastaavat. Siinä olet kyllä oikeassa, että joissain sovelluksissa 8.8 on kestävämpi kuin 12.9, koska on sitkeämpi ja sitä kautta kestää paremmin dynaamista kuormitusta.

    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Huhti. 15 2006,22:38) kirjoitti
    8.8 ruuvin vetomurtolujuus on 800N/mm^2 ja leikkauslujuus 80% vetomurtolujuudesta eli 640N/mm^2.
    Vai oliko se myötöraja 80% murtolujuudesta?

    Enivei, kyllä ne pulttien mitoitukset on joku laskenut tehtaalla. Ja ei kyllä kannata mennä tietoisesti heikentämään rakenteita, varsinkaan ohjaukseen ja jarruihin liittyvää.
    Huono tie, parempi mieli
  10. #10
    Ne 12.9 pultit vaikka kalliita ovatkin, maksoivat silti alle 6e yhteensä. Ei tuo mopomaailmassa ole hinta eikä mikään... jos vertaa vaikka plexien tai putkien hintoihin.
  11. #11
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 15 2006,23:44) kirjoitti
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Huhti. 15 2006,22:38) kirjoitti
    8.8 ruuvin vetomurtolujuus on 800N/mm^2 ja leikkauslujuus 80% vetomurtolujuudesta eli 640N/mm^2.
    Vai oliko se myötöraja 80% murtolujuudesta?

    Enivei, kyllä ne pulttien mitoitukset on joku laskenut tehtaalla. Ja ei kyllä kannata mennä tietoisesti heikentämään rakenteita, varsinkaan ohjaukseen ja jarruihin liittyvää.
    Alkoi muuten itseänikin epäillyttää, että olisko ollut juuri noin. Joka tapauksessa tuo merkintä puretaan siten, että ensimmäinen luku on murtolujuuden sadasosa ja pisteen jälkeen on jompsis kumpsis, leikkauslujuus tai myötöraja, kymmeninä prosentteina ensimmäisestä luvusta. Enivei 12.9 on puolta lujempi kuin 8.8.
    Tuohon Puksuttajan kommenttiin ruuvien hinnan merkityksettömyydestä mainitsisin vanhan totuuden, että pienistä puroista muodostuu suuri virta. Prätkäkin koostuu tuhansista osista ja se mitä viivan alla lukee, kun kaikki lasketaan yhteen, on ainoa mikä tehtaalle merkitsee. Jokainen komponentti mitoitetaan juuri sen verran lujaksi kuin tarvitsee. Jos yhden pyörän kaikista ruuveista tehdas pystyy tinkimään 10euroa, kun ne vaihdetaan 8.8 lujuuksisiin kiertokangen pultteja myöden, niin sadantuhannen pyörän valmistuksen jälkeen hilloa on tilille jäänyt jo miljoona enemmän. Huomioon ei tarvitse ottaa vielä edes sitä, että kuinka paljon vähemmän varastoon pitää järjestää varastopaikkoja erilaisille komponenteille, kun joka paikkaan pannaan vain sitä samaa ja halvinta. Pantaisi sitten vain pari milliä paksumpi pultti, kun kohde sitä kuormituksen vuoksi vaatii ja silti voidaan tilata vain 8.8:a. Hei! olen juuri keksinyt customin
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  12. #12
    Näin maallikkona kyllä tuntuu että jos tässä aplikaatiossa ei 8.8 ruuvit kestä on jossain jotain vialla ja siinä vaiheessa kun kestävyyttä todella tarvitaan on kuskilla suurempiankin murheita kuin ko. ruuvien kestävyys. Mutta jos noita 12.9 pultteja kerran edullisesti löytyy miksei niitä sitten käytettäisi...

    http://ruuvi.me.tut.fi/toteutu....vit.htm
    Power is nothing without mojo!
  13. #13
    vastaavasti madalsin rykkösen raisereita crossistongalle
  14. #14
    Ajaijai

    Nyt on eka lenkki takana nostetulla tangolla. Kyllä tuli pikku Divarista maukas ajeltava. Taitaapi siirtyä uuden pyörän hankinta taas vuodella.
    Risteykset on paljon vaivattomampia kurvailla ja hiekalla saa peräheilahdksia korjailtua jopa tällainen kokemattomampi päristelijä.

    Muutokset siis oli 30mm korotus ja 4cm kavennettu (81->77cm) enskatanko.
  15. #15
    kuullut olen tankosta mikä on 60 cm korkia ja kärkiväliä 110cm.
    kuulemma rampeissa on sama kärkiväli...
    turussa liikkuu mattamusta pyörä, näin kerrotaan.
    kukaan nähny?
    -niin teki myös Tarzan, mies joka asui puussa ja ymmärsi luonnon päälle-
  16.  
  17. #16
    Korkeampaaja vähän taakseppäin tuovaa tankoa etsiskelen miekin .
    Mutta eihän niittä mistään kuvastosta voi valita , pitäs päästä paikanpäälle vertaamaan !!!!

    Eli missähän olisi sellainen sarvikauppa missois läjäpäin ohjuutankoja
    Triumph Tiger 800 XRX