Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    Mitens toi venttiilien säätöhomma ???ootteko säätänyt valmistajan suositusten mukaan,
    miten välttämätön toimenpide se on

    jos on esim . suositus kymppitonnin välein ja säätäis vaan kahdenkympin välein niin ei kait siitä suurta haittaakaan ole,

    meinaan vaan jos sen vie huoltoon niin se puretaan-katotaan välykset- ei tarvetta säätää- pannaan nippuun- rahat pois.
  2. #2
    Lainaa (leijona59 @ Huhti. 09 2006,18:01) kirjoitti
    meinaan vaan jos sen vie huoltoon niin se puretaan-katotaan välykset- ei tarvetta säätää- pannaan nippuun- rahat pois.
    Tai sitten toinen skenaario, jossa venat kantaa, niitä ei säädetä ja ne palaa. Rahat pois moninkertaisena. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
    1835
  3. #3
    Lainaa (leijona59 @ Huhti. 09 2006,18:01) kirjoitti
    Mitens toi venttiilien säätöhomma ???ootteko säätänyt valmistajan suositusten mukaan,
    miten välttämätön toimenpide se on

    jos on esim . suositus kymppitonnin välein ja säätäis vaan kahdenkympin välein niin ei kait siitä suurta haittaakaan ole,

    meinaan vaan jos sen vie huoltoon niin se puretaan-katotaan välykset- ei tarvetta säätää- pannaan nippuun- rahat pois.
    Pakko ei ole kuin kuolla ja sekin tarvitsee tehdä kerran...
    Ei ne huoltovälit ole pelkän rahastuksen takia tehty.
    Ahdettu 1216
  4. #4
    Kyllähän tähän mopoiluun vähä kuuluu että noita vehkeitä täytyy huoltaakki - ja mieluiten suositusten mukaan. Sillä tavalla ne pysyy hyvässä kunnossa ja niillä voi ehkä vielä joku onnellinen seuraavakin omistaja ajaa
    Good to the bone
    ...
  5. #5
    kyllä varmaan kandee valmistajan suosituksia noudattaa.

    jos hillot tiukassa niinku itellä niin kandee askarrella paskarrella ite noi huoltohommelit jos ei ite kauheita tajuu niin alkuun joku osaava kaveri avux niin siitä se lähtee.
    elä ja anna muiden roudata
  6. #6
    venojen säätö on kyllä semmonen homma jota en väliin jättäs...
  7. #7
    Joo ymmärän että tottakai pitää huoltaa ja säätää

    Mutta tarkoitin kysymyksellä sitä että jos laiminlyö säädön niin mitä tapahtuu rupeeko kone nakuttamaan tai käymään huonosti vai peräti räjähtää koko pannu

    Ja miten usein sitä varsinaista säätötyötä pitää tehdä kun kansi on auki, siis miten yleistä on että niitä venttiileitä oikeesti joutuu säätämään.
  8. #8
    Riippuu pyörästä kuinka usein ja paljonko
    Pojat ajaa mopoilla
  9. #9
    Lainaa (leijona59 @ Huhti. 09 2006,18:23) kirjoitti
    Joo ymmärän että tottakai pitää huoltaa ja säätää

    Mutta tarkoitin kysymyksellä sitä että jos laiminlyö säädön niin mitä tapahtuu rupeeko kone nakuttamaan tai käymään huonosti vai peräti räjähtää koko pannu

    Ja miten usein sitä varsinaista säätötyötä pitää tehdä kun kansi on auki, siis miten yleistä on että niitä venttiileitä oikeesti joutuu säätämään.
    Se miten usein niitä venoja tarvitsee sitten säätää tarkistuksen yhteydessä, niin se riippuu todella paljon pyörän merkistä ja mallista.
    Parhaiten asia selviäsi laittamalla yamaha talkkiin kysymys pyöräsi merkillä, mallilla, vuosimallilla varustettuna, että onko niitä venoja tarviinut säätää miten tarkistuksien yhteydessä.
    Ahdettu 1216
  10. #10
    gsx750f venttiilit säädettiin 12th. huollossa (luultavasti , en ite
    nähnyt) . Seuraavan kerran kesän jälkeen (15th.) tarkistin itse: ei säätötarvetta . Sitten taas kesä (16,5th.) elikkä tänä talvena jouduin muutamia venttiileitä säätämään , mutta vielä olis voinu ajaa ihan huoletta . Skruuvi/mutteri säätö on ko. pyörässä . Suodattimen vaihdan muuten kerran vuodessa :
    ohjekirjassa 18th. ja öljyt 6th. välein . Ja on muuten ihan järjetöntä vaihdella suodatinta sen useammin kuin ohjekirjassa
    ilmoitetaan . Kellä muulla muka vois olla tarkempaa tietoa asiasta , kuin valmistajalla ?
    Elikkä näillä km. määrillä kerran vuodessa tarkistus/säätö .
    (Tää ei oo mikään kehotus tehdä näin) .
  11. #11
    Lainaa (leijona59 @ Huhti. 09 2006,18:23) kirjoitti
    Mutta tarkoitin kysymyksellä sitä että jos laiminlyö säädön niin mitä tapahtuu rupeeko kone nakuttamaan tai käymään huonosti vai peräti räjähtää koko pannu

    Ja miten usein sitä varsinaista säätötyötä pitää tehdä kun kansi on auki, siis miten yleistä on että niitä venttiileitä oikeesti joutuu säätämään.
    välyksethän pienenee ajan myötä ja jossain vaiheessa venttiilin lautanen/seeti ei ota lainkaa kanteen kiinni joka jäähdyttäisi venttiiliä.
    seurauksena venttiilin/kannen palaminen iha paskaks ja kallis remontti. ja lakkaa kyllä käymästä jossain vaiheessa.

    se välyksien tarkastus onnistuu varmasti vähän tumpelommaltakin, säätö on hieman haastavampi operaatio.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  12. #12
    Minulla on tällä hetkellä ajossa 2 Yamahan konetta (pyörä ja kelkka). Molemmissa on venttiilinsäätöväli 40000km. Että ei niitä minun ajoillani varsinkaan kelkassa ihan joka vuosi tarvitse säädellä.

    Edellisessä Jammun pyörässäni oli myös säätöväli 40tkm, mutta ei siinä mitään säätötarvetta löytynyt (tarkistettiin) 60tkm:n asti, jolloin vaihdoin sen pois.
  13. #13
    Jos on palat, säätäminen menee aika hankalaksi kotinikkarillem nokka-akselit irroitettava yms. muuta työläämpää. Itse olen tehnyt niin, että mittaan itse keväällä (pelkkä mittaus on vielä suht helppo toimenpide). Jos tuntuu että aihetta säätöön niin sitten vien ammattilaiselle. Hondan puolelta kokemus on, että pysyvät todella hyvin. Cebarin ekat säädöt tehtiin kun oli yli 100.000 mittarissa ja Bläkkärissä 60.000 kohdalla (silloinkin hyvin vähän). Muilla merkeillä on kuulemma tota venttiiliremppaa hieman tiuhempaan ...
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  14. #14
    Jos on rahat tiukassa, niin sitten vaan etsimään internetistä korjaamomanuaalia tai etsimään muista lähteistä tietoa millaiset välykset venttiileissä kuuluu olla. Sen jälkeen kauppaan ostamaan liuskamittoja ja jos ei ennestään ole niin kannattaa ostaa tai lainata jostain sellaiset työkalut, jotka ovat sen verran kunnollisia, etteivät pyöristä pultteja.

    Varmaan yllä olevasta ymmärtää, että venttiilit ehdottomasti kannattaa tarkastaa silloin kun valmistaja niin ilmoittaa.

    Venttiilien säätökään ei sinänsä ole vaikea operaatio palasäätöisessä tai edes pakko-ohjatussa Ducatissa, kaikki pitäisi tehdä vaan huolella ja mielellään kiristää kaikki niin kuin valmistaja on tarkoittanut niin ei tule harmia.

    Jos taas vaan on niin älyttömän pihi pihistelijä, ettei halua käyttää rahaa moottoripyörän huoltoon annan yhden neuvon: jos haluat säästää, älä hanki ensinkään moottoripyörää.
  15. #15
    Lainaa (hondamania @ Huhti. 09 2006,21:40) kirjoitti
    Hondan puolelta kokemus on, että pysyvät todella hyvin. Cebarin ekat säädöt tehtiin kun oli yli 100.000 mittarissa ja Bläkkärissä 60.000 kohdalla (silloinkin hyvin vähän).
    Tuntuu Hondien kohdalla olevan juurikin noin, eli ei mikään päivänselvä asia ainakaan minulle viedä "huoltoon" vain purettavaksi, kasattavaksi ja rahat pois, ehkä vielä jotain pikkumuistoja huoltosedän hommeleista kaupanpäälle, naarmuja siellä täällä ym.

    Itsellä xx:n venat vielä tarkistamatta aj. n.30tkm eli 6tkm on päässyt yli suositellun 24tkm. Harkinnassa on josko itse tarkistais, mutta kun uudesta ollut pyörä itellä ja tietää kuinka sillä on körötelty, millä oileilla ym. ja pyörä kehrää kuin kissa niin menee silti mietintään että koska on järkee.

    Yhdestäkään xx:stä mistä on katottu 24 tai 48tkm kohdalla ja olisi ollut säätötarvetta en ole kuullut, joten olisko juuri toi 60tkm asiallinen jos ei ylimääräisiä rapinoita ala kuulumaan. Vaikuttais että on osunut venttiilikoneiston suunnittelu vinosilmiltä kutakuinkin kohdalleen birdin osalta *
  16. #16
    Kyllä venttiilit kannattaa tarkistaa ja säätää huoltokirjan mukaan.Ei niitä ohjeita tarpeettomasti ole sinne laitettu.Kun sen tekee itse niin tietää,että homma on varmasti tehty.
  17. #17
    Tässäpä esimerkkiä:
    Kawa Z750 (-04), valmistaja ilmoittaa tarkistus/säätöväliksi venttiileille 24tkm. Mun pyörällä ajettu vasta n. 20 tkm ja kaikki pakoventtiilit oli jo alle alarajan, suurin osa myös imuventtiileistä.
    Muitakin esimerkkejä löytyy, mm. Kawoista ja jammuista ainakin.

    Eli minä en ainakaan tarkistusmittausta jättäisi tekemättä... ei se niin iso homma ole. Tuo säätö sitten tosiaan ottaa vähän enemän aikaa, ainakin jos on paloilla säädettävää malllia.
  18. #18
    Ymmärsinkö oikein, että välys tosiaan aina tuppaa menemään pienemmäksi?

    Eli kun otan suitsasta motin auki ja mittaan välykset, niin tarvittaessa säädetään mieluummin lähelle ylärajaa. Ohjearvot on 0,05mm haarukassa. (imu 0,10-0,15 ja pako 0,18-0,23).

    Onko suurta haittaa jos vetää varman päälle sen sinne yläarvoon, ettei ainakaan liian pieneksi mene. (Mikälie toleranssi kiinalaisessa rakotulkissa )
    Suo, kuokka ja Suzuki
  19. #19
    Lainaa (Berserk @ Huhti. 11 2006,15:59) kirjoitti
    Ymmärsinkö oikein, että välys tosiaan aina tuppaa menemään pienemmäksi?

    Eli kun otan suitsasta motin auki ja mittaan välykset, niin tarvittaessa säädetään mieluummin lähelle ylärajaa. Ohjearvot on 0,05mm haarukassa. (imu 0,10-0,15 ja pako 0,18-0,23).

    Onko suurta haittaa jos vetää varman päälle sen sinne yläarvoon, ettei ainakaan liian pieneksi mene. (Mikälie toleranssi kiinalaisessa rakotulkissa * )
    Jos on palasäätöiset niin kunhan on vaan suositellulla alueella. Jos ruuvisäätöiset niin mieluummin sinne tiukemmalle puolelle niin ei ainakaan hakkaa säätömuttereita rikki.
    Taivas saa odottaa
  20. #20
    Kawoissa tuntuu olevan tuota säätämistä useammin, hondissa kaikkein harvoiten ja suzukissa siltä väliltä. Itsellä 23 th kohdalla suzuki gsx1400 tarkastettiin ja ei mitään säätämistä.
    Kukkakepeille
    Pakkotoisto.com
  21. #21
    no eiku tottakait jätetään välys niin suureks ko voi jos se käytössä vähenee .
    et todnäk saa edes säädettyä 0.05 tarkkuudelle ko suurinpiirtein .

    aikanani Kuvan Moottoripalveluun ajelin ja ite purkasin katteet ja venttiilikopatkii irti siinä ko suitsa jäähtyili sopivasti
    asentaja vaan sääti venttiilit eikä maksannu paljoo ja sain vielä asiallista ja hyvää opetusta kaupanpäällisiksi
    samaa aattelin ehottaa tänä keväänäkin jos vieläkin kävisi
    Triumph Tiger 800 XRX

  22. #22
    vein muutama vuosi sitten volusian 1000 km:n huoltoon johon kuuluu välysten tarkistus.venttiilit pitäisi kuulema säätää kylmänä mutta roplasivat ne kuumana muka kohdalleen!naarmuttivat kannen kromin ja eivät saaneet säädettyä kunnolla koska oli niin hankalaa ja ahdasta!!että tämmönen venttiilinsäätö täällä kehäkolmosen ulkopuolella.
  23. #23
    Kyllä välykset pitää mitata yleensä kylmänä. Mieluiten antaa jäähtyä
    yön yli. Itse en uskaltaisi ajaa korjaamolle ja sitten säätää. Menee purkamiseen kyllä aikaa mutta niin menee jäähtymiseenkin.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
  24. #24
    ei tarvitse säätää mutta kannattaa tarkastaa Se on varmaan paljon moottorityypistä kiinni, alkuun tekisin huolto ohjelman mukaan mutta jos säätöjä ei tarvitse korjailla niin miksei tsekkaamista voisi harventaa? Tuo afrikaanon 750cc v2 on pitänyt välykset lähes muuttumattomana välillä jopa parin tarkistusjakson ajan eli noin 25tkm. Siksi ajelen melko huolettomasti koko kauden läpi about 17tkm ilman säätämisiä.
    KTM
  25. #25
    Venttiilien säätö on just se homma missä ei kannata valmistajan antamaa huoltoväliä pidentää! Siinä pettää vain itseään...ja tietysti motukkaa

    Juuri eilen tarkastin ja säädin omastani cbr 1000f:stä (ruuvisäätö). Valmistaja ilmoittaa 12 tkm tarkastusväliksi ja viime tarkastuksesta oli 11 tkm...ja säädön tarvetta oli:

    1.pytty pako ok, imut säädettävä
    2.pytty pako säädettävä, imu ok toinen säädettävä
    3.pytty pako säädettävä, imut säädettävä
    4.pytty pako ok, imu ok toinen säädettävä

    Säädettävät pakovenat olivat kireät ja imupuolen venat "löysät", joten säädön lykkäyksellä ei olisi voittanut mitään...
  26. #26
    Lainaa (hontikka @ Huhti. 15 2006,22:47) kirjoitti
    Venttiilien säätö on just se homma missä ei kannata valmistajan antamaa huoltoväliä pidentää! Siinä pettää vain itseään...ja tietysti motukkaa

    Juuri eilen tarkastin ja säädin omastani cbr 1000f:stä (ruuvisäätö). Valmistaja ilmoittaa 12 tkm tarkastusväliksi ja viime tarkastuksesta oli 11 tkm...ja säädön tarvetta oli:

    1.pytty pako ok, imut säädettävä
    2.pytty pako säädettävä, imu ok toinen säädettävä
    3.pytty pako säädettävä, imut säädettävä
    4.pytty pako ok, imu ok toinen säädettävä

    Säädettävät pakovenat olivat kireät ja imupuolen venat "löysät", joten säädön lykkäyksellä ei olisi voittanut mitään...
    Outoo, että Hondaa joutuu roplaan 12tkm välillä ja jopa alle!

    Minkä ikäinen ja paljonko ajettu pyörä on kyseessä? Entä tiedätkö varmuudella montako kertaa niitä on oikeesti ennen säädetty, jos olikin eka kerta ?
  27. #27
    Lainaa (doubleX @ Huhti. 18 2006,16:29) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Huhti. 15 2006,22:47) kirjoitti
    Venttiilien säätö on just se homma missä ei kannata valmistajan antamaa huoltoväliä pidentää! Siinä pettää vain itseään...ja tietysti motukkaa

    Juuri eilen tarkastin ja säädin omastani cbr 1000f:stä (ruuvisäätö). Valmistaja ilmoittaa 12 tkm tarkastusväliksi ja viime tarkastuksesta oli 11 tkm...ja säädön tarvetta oli:

    1.pytty pako ok, imut säädettävä
    2.pytty pako säädettävä, imu ok toinen säädettävä
    3.pytty pako säädettävä, imut säädettävä
    4.pytty pako ok, imu ok toinen säädettävä

    Säädettävät pakovenat olivat kireät ja imupuolen venat "löysät", joten säädön lykkäyksellä ei olisi voittanut mitään...
    Outoo, että Hondaa joutuu roplaan 12tkm välillä ja jopa alle!

    Minkä ikäinen ja paljonko ajettu pyörä on kyseessä? Entä tiedätkö varmuudella montako kertaa niitä on oikeesti ennen säädetty, jos olikin eka kerta ?
    11tkm sitten on vaihdettu nokkaketju ja kiristin. Tietääkseni siinä hommasa pitää ottaa ainakin toinen nokka-akseli pois??, joten uskoisin tuolloin venat säädetyn... Kilometrejä on mittarissa 60,3tkm ja huoltokirja tuota tukee, mutta tiedä tuota nyt tarkasti pitääkö paikkansa.

    En ole huolissani, koska valmistajan mukaan 12 tkm on säätöväli, sitähän ei tiedä vaikka nuo säädöt eivät olisi tuosta miksikään muuttuneet vaikka olis päästellyt 20tkm säätämättä? Ensi talvena tarkastellaan taas muutaman tuhannen lisää ajettuna, joten ans kattoo silloin...
  28. #28
    Lainaa (doubleX @ Huhti. 11 2006,11:01) kirjoitti
    Lainaa (hondamania @ Huhti. 09 2006,21:40) kirjoitti
    Hondan puolelta kokemus on, että pysyvät todella hyvin. Cebarin ekat säädöt tehtiin kun oli yli 100.000 mittarissa ja Bläkkärissä 60.000 kohdalla (silloinkin hyvin vähän).
    Tuntuu Hondien kohdalla olevan juurikin noin, eli ei mikään päivänselvä asia ainakaan minulle viedä "huoltoon" vain purettavaksi, kasattavaksi ja rahat pois, ehkä vielä jotain pikkumuistoja huoltosedän hommeleista kaupanpäälle, naarmuja siellä täällä ym.

    Itsellä xx:n venat vielä tarkistamatta aj. n.30tkm eli 6tkm on päässyt yli suositellun 24tkm. Harkinnassa on josko itse tarkistais, mutta kun uudesta ollut pyörä itellä ja tietää kuinka sillä on körötelty, millä oileilla ym. ja pyörä kehrää kuin kissa niin menee silti mietintään että koska on järkee.

    Yhdestäkään xx:stä mistä on katottu 24 tai 48tkm kohdalla ja olisi ollut säätötarvetta en ole kuullut, joten olisko juuri toi 60tkm asiallinen jos ei ylimääräisiä rapinoita ala kuulumaan. Vaikuttais että on osunut venttiilikoneiston suunnittelu vinosilmiltä kutakuinkin kohdalleen birdin osalta *
    Mulla 70tkm.aj.xx.Syksyllä huoltoa tehdessä,mittasin noi välykset.Muuten kaikki oli OK,mutta sylint.4,uloimman imuvent.välys oli~0,13mm(0,12 meni väljästi),joka on toleranssialueen minimi.Säädän ton ensi talvena,samalla kun vaihdan nokkaketjun ohjureineen.Eli kyllä hondo aika hyvin välyksensä pitää.
  29. #29
    Mun vanhan kawan venat tuli kateltua 4000-5000 kilsan välein koska oli tarvetta. Eka kawani kun aikanaan ittensä p*skanti...
    En ollut vielä oppinut näitä kawasaakeleitten ominaisuuksia, joten ajelin huoletta 1000 kilsaa kun pyörä kerran hyvin tuntui toimivan - kunnes venttiili katkesi. Eli olivat kantaneet ihan oikeasti...

    Tokan kawan kanssa sitten pidin huolta, ja säätötarvetta oli aina 4000:n paikkeilla, välykset menivät aina umpeen...jotenksa säädin ne ihan v*tun auki. Totesin että tämä on hyvä, kone hengittikin ihan mainiosti. Ja hankkiuduin hänestä eroon...

    Kyseessä olivat 80-luvun aikaansaannokset, S ja R malliset vesipyssyt. Uusissa jampeissa ei kuulemma hirveesti o tarvetta ollut, mutta tarkistusta en laiminlöis silti...onko se nyt sitten 20 vai 40 tkm kohdalla....
    "On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
  30.  
  31. #30
    Pitää kii siit mitä huoltokirja sanoo! Jos aikaisemmin tarvetta ni kyl sen äänestä kuulee!
    Hayabusa -07
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen