No nyt kun öljyistä on keskusteltu taas perusteellisesti niin minkälaisia vaihtovälejä porukat käyttää milläkin öljyillä normaaliajossa.
Itse vaihdan öljyt tehtaan suositusten mukaan eli jos tehdas sanoo 5000 km niin silloin ja jos tehdas sanoo 12.000 km niin sitten silloin ja suodatin aina vaihdon yhteydessä. Ja tietysti syksyllä kun pyörä jää talvehtimaan niin üudet öljyt koneeseen. Ja öljynä joko Shellin tai Mobilin normaali autoöljy jonka luokitus riittää.
Taivas saa odottaa
viime kesänä oli aluksi valvoline 15w50 öljyt koneessa eikä toiminu pätkääkään.vaihdoin sitten shellin öljyyn,joku mineraali 16€/4L ja sit toimi.vaihdoin 4000km ajon jälkeen ja suodatin samalla
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
valmistaja lupaisi 6000km öljyille ja 12.000km suodattimelle mutta tuppaa öljy olemaan valmista siinä 3000km kohdalla ja suodattimella olen ajanut parit öljyt aina. ja pyörähän oli varustettu suzukin ykspyttysellä 400cc josta luvataan 53hepoa eli taitaa olla öljyille kovempi paikka kuin joku leppoisampi matkapyörä ja taitaapi tuota öljyä mennä noihin isompiin pyöriin enemmän kuin tuo 2 litraa.
Mistä tiedät että öljy on valmista 3000km jälkeen?(vuohi @ Huhti. 06 2006,22:27) kirjoitti
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Se muuttuu Delvaciksi..?(Kwaks @ Huhti. 06 2006,21:42) kirjoitti
![]()
Hmpfhh..Älä sohi muurahaispesää. Se on hyvää öljyä ja vanha Honda on sillä pelannut hienosti.Sitäpaitsi ittepähän on moottoripyöräksi ruvennu.(kaasunalle @ Huhti. 06 2006,23:55) kirjoitti
![]()
Laita ihan mopoöljyt, ei ne niin paljoa maksa ja shellin öljyt jättäisin suosiolla ketjujen voiteluaineeksi, ainoa öljy mitä mp:ssä on tarvinnut lisätä paaaaljon enemmän mitä muita. Autoöljyt autoon ja mopoon omat öljyt, kun mopoissa sattuu olemaan märkäkytkin(ainakin suurimmassa osassa kun autoissa taas ei). Castrolin öljyjä mopoissa käytin, taisipa olla suunnilleen samanhintaista kuin mobilit tai hellin öljyt, eikä mobilikaan sen parempaa kamaa tee kuin delphikään(BlackCat @ Huhti. 06 2006,19:12) kirjoitti
![]()
Maybe it was just a dream
Sometimes things ain´t what they seem
Better not fool with things you don´t understand
Castrolilla (gps 10w40) mennään. Pyörän valmistajan ohjeiden mukaan öljynvaihto 6000 km välein. Suodatin olisi 18000 km välein (eli joka kolmas kerta), mutta sekin yleensä tulee vaihdettua samalla, kun ei reilu kympin hinta konkurssiin aja.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
kertaalleen ajoin lähemmäks 4000km öljyillä ja rupesi vaihdelaatikko tuntumaan jotenkin nihkeämmältä ja öljyn vaihdolla taas tuli herkäksi. voi olla toki luulotautiakin mutta luulisin että öljystä oli kiinni(Kwaks @ Huhti. 06 2006,22:42) kirjoitti
näin päättelin että 3000km kohdalla olisi hyvä keskimäärin vaihtaa.
Voit olla ihan oikeassa. Itsekin vaihdan öljyt suht usein n. 2500-3000km välein, varsinkin nyt kun on Delvacit koneessa. Onhan niitä useammin vaihdettava kun synteettisiä. Ajattelin vaan kysyä, jos olisi ollut ihan tietoa asiasta, mutta pers tuntumallahan nämä asiat monesti menee. Kyllä se kone tuntuu nätimmin käyvän tuoreet öljyt sisällä.(vuohi @ Huhti. 07 2006,14:39) kirjoitti
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Mun mopon ohjekirja kehoittaa vaihtamaan oljyt 10 000km välein tai syksyllä...sanokaa yksikin hyvä syy miksi vaihtaisin useammin
Kai ny pemalautajurkele mopon valmistaja tietää paremmin kuin pojat esson baarissa![]()
Kuuden tonnin välein,ohjekirjan mukaan ja aina uusilla öljyillä "talviteloille". Suodatin uusiksi joka vaihdon yhteydessä.
Nykyään 10.000 välein ja aina suodatin (Blackkari ja Pan Euro). Ohjekirja sanoo 12.000, mutta tuo kymppi on helpompi muistaa ja täytyy sitä hyvää kaveria sen verran hemmotella että vaihtaa hieman ennen. Ajan matka-ajoa ja kierrokset on siinä 3-4.000 välissä ==> on kyllä koneelle suht. kevyttä. Tonnisella Cebarilla aikanaan vaihdoin Delvacit 5.000 välein (en kyllä edes muista mitä ohjekirja sanoi ...) ja hyvin kesti ainakin 200.000 saakka jonka minä tiedän koneella ajetun. Mutta Honda onkin luotu kestämään ...![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
vanha ketju mutta näitä lukeneena ihmettelen kyllä miten ihmeessä joku jaksaa vaihtaa 2500-4000km välein öljyjä?sehän on suunnilleen joka reissun jälkeen öljynvaihto edessä.
Riippuu pyörän käytöstä. Touringissa ei tietenkään paljon mieltä kuvaamassasi toiminnassa (tourinkipyörällä)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun 690 on nyt ajettu 3700, pelkkää metsää. Siihen on vaihdettu öljyt 6 kertaa. Viimeistään 20 ajotunnin jälkeen alkaa kuulostaa siltä, että venttiilit ampuu kohta kiertoradalle.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Syksyllä kun huollossa kaatoivat uudet Yamalubet koneeseen kehuivat että näillä ajaa sitten koko vuoden, vähän viitaten siihen että turha useammin vaihtaa. Vaihtoväli 1v/10tkm ja tuskin kilometrit ylittyy joten vuoden vaihtovälillä mennään. Aiemmin harkitsin kyllä jos vaihtaisi pari kertaa vuodessa, suodatin joka toinen kerta, mutta uskotaan nyt merkkihuoltoa.
3300km oli nyt viimeisin vaihtoväli, kun tuli tourinkireissulla vähän happeakin annettua. Motonetin Motoxia 10w-40 semisynttyä, tuntuu tässä pyörässä toimivan kytkimen suhteen. Valmistajan suosittelema vaihtoväli 12 000km. Suodattimen voisi vaihtaa siinä, tai vähän ennen. Tonniseppo nyt on vähän oma hässäkkänsä, kun öljy operoi nokkaketjun kiristintä ja lika kertyy siihen jos ajaa hyvin paskaisilla ölpillä.
Yksi mekaanikko neuvoi että jos laittaa tonniäffään 5w-40 öljyn, niin kuulemma jakopää hiljenee kylmänä täysin, kun kiristimen vaimennin täyttyy heti. Tiedä sitten, 5w-öljyjä ei oikein ole saatavana moottoripyöräöljyinä, voisi kokeilla. On se hiljaa aina jonkin aikaa uusilla kymppiöljyilläkin. Kolmen tonnin paikkeilla kuulee jakopäästä että öljy ei ole enää uutta.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Johonkin yksisylinteriseen papattimeen kannattaa ja pitää vaihtaa. Öljytilavuus on yleensä niin pieni, että jo pelkästään sen takia. Tuohon omaan Huskyyn ajattelin vaihtaa 3000 km välillä (vaikka se ei mikään korkeaviritteinen olekaan) mikäli siis pyörä on minulla vielä silloin
Uudemmilla kotarin 690 koneilla uskalsin ajaa 5000 km vaihtovälillä.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Kai ny pemalautajurkele mopon valmistaja tietää paremmin kuin pojat esson baarissa
ei ne mitään tiedä. ne kilpailee huoltoväleillä. ja laskevat että jos 50t pääsee niin se on hyvä. siellä on joku insinööri vääntänyt, ettei tää kyllä 12 mene, ehkä 8, niin markkinointikaveri sanoo, että kun muutkin sanoo 12. , no kai se sitten 4t yli menee.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eihän valmistaja voi mitään tietää.
Ready to race
En ole vielä kuullut yhdenkään moottorin hajonneen liian usein tapahtuneen öljyvaihdon seurauksena.
2x HD, 2x Savage
Vaihtoväli 300-500 km rata-ajossa ja tuossa bokserikruiserissa valmistajan ohjeen mukaan.
Apinaan tilannut Kärkkäiseltä 5W-40 Castrolia ja saisi homonetistäkin Motulin 5W-40 (joka on kalliimpaa kuin mitä Castrol tulee postikuluineen maksamaan...). Castrolista on hyviä kokemuksia jo edellisen mopon ajoilta, se tuppaa pysymään hyvin koneessa vaikka taajaan hapettaisikin (kuluuhan sitäkin inasen, mutta hiljuksempaan kuin Motulia).
Kärkkäinen tuotenumero 101988983 (Castrol Power 1 Racing 4T 5W-40 4L täyssynteettinen moottoriöljy)
Motonet tuotenumero 59-3054 (Motul 7100 5W-40 4T täyssynteettinen 4L)
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Tuollaisen Castrolpurkin voisi ottaa mukaan joku kerta kun on Lahdessa käyntiä ja testata ihan mielenkiinnosta.
Yleensähän vanhoihin laitetaan paksumpaa öljyä, mutta tonnisepon nokkaketjun kiristimen vaimentimen logiikka on vähän päinvastainen. Toki ohut öljy saattaa lisätä mahdollisesti sitten muita mekaanisia ääniä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
^ Totta. Se mikä monesti unohtuu, on se että mitä suurempi ylä- ja alapään ero on, sitä nopeammin se myös kaventuu käytössä. Esim. Tuore 10W-60 jolla ajetaan x h on uloslaskettaessa 20W-45 jne. Tästä löytyy dataa kyllä. Koskee synteettisiä, koska mineraaliöljyssä ei venytetä polymeeriketjuja. Toki kaikki öljyt ominaisuuksiaan menettävät muttei juuri tällä em. tavalla.
Itse valitsen mahd. kapean alueen voiteluaineen kuten 10w-40 tai 20W-50. Päiväntasaajalla voisi hyvin ajaa esim. SAE 30/40.
Kronoby Racing Team
Itse käytän 10W-30 koska se sopii hyvin Suomen sääolosuhteisiin. Täällä on todella harvoin lämpöasteita yli 30, joten en oikein ymmärrä miksi kukaan käyttää öljyä missä toinen luku ylittää 40. Kotimaassani (Australiassa) sen kyllä ymmärtäisi, varsinkin jos kuski asuu jossain maan keskellä missä voi hyvinkin olla yli 50 celsius lämpöä.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5