Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Kun nyt olen vannoutunut ketjujen öljyäjä ja vahat ovat pannassa, niin sattuisiko joku ulkomuistista tietämään jonkin vaihteistoöljyn, joka ei haise kissankusen, jäähallin pukuhuoneen ja lämpimän krapulapaskan sekoitukselle?

    Ei muuten, mutta kun öljyä lentää aina hiukka nahkoille, niin olisi mukavaa jos öljy ei lemuaisi ihan niin pahasti että taukopullaa syödessä alkaa kakomisrefleksi tulla jo naapuripöydässäkin.

    Jotain Mobilin puolisynteettistä taitaa olla tuo nykyinen tonkka ja lemu on kutakuinkin sanoinkuvaamaton. Taitaa olla joku lisäaine mikä tuon aiheuttaa?
  2. #2
    Ei semmoista taida ollakaan. Olen ymmärtänyt että noissa vetoöljyiisä noi lisäaineet tekee sen miellyttävän parfyymin tuoksun.
  3. #3
    Itse olen käyttänyt Mobilube GX mineraalia. Ei tunnu pahasti haisevan.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  4. #4
    Lainaa (Talttapää @ Helmi. 26 2006,14:04) kirjoitti
    Kun nyt olen vannoutunut ketjujen öljyäjä ja vahat ovat pannassa, niin sattuisiko joku ulkomuistista tietämään jonkin vaihteistoöljyn, joka ei haise kissankusen, jäähallin pukuhuoneen ja lämpimän krapulapaskan sekoitukselle?

    Ei muuten, mutta kun öljyä lentää aina hiukka nahkoille, niin olisi mukavaa jos öljy ei lemuaisi ihan niin pahasti että taukopullaa syödessä alkaa kakomisrefleksi tulla jo naapuripöydässäkin.

    Jotain Mobilin puolisynteettistä taitaa olla tuo nykyinen tonkka ja lemu on kutakuinkin sanoinkuvaamaton. Taitaa olla joku lisäaine mikä tuon aiheuttaa?
    En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketjuja pitäisi voidella pahanhajuisella vaihteistoöljyllä - enkä sitä koskaan ketjuvehkeissä käyttänytkään..

    Vaihteistoöljyjen viskositeetti ei tietääkseni ole vertailukelpoinen moottoriöljyjen suhteen ja siis esim. sae 80 ei ole ainakaan oleellisesti paksumpaa kuin sae 40 yksiastemoottoriöljy.
    Jos olen ihan väärässä, niin tietävämmät oikaiskoon..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #5
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
    En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketjuja pitäisi voidella pahanhajuisella vaihteistoöljyllä - enkä sitä koskaan ketjuvehkeissä käyttänytkään..
    Mulle riittää syyksi vaikka se että pyörän valmistaja on ymmärtänyt sitä suositella. Ei nyt tehdä tästä ketjusta taas yhtä loppumatonta öljyä-vahaa-tiesmitäpaskaa jankkaamista.

    Lainaa kirjoitti
    Vaihteistoöljyjen viskositeetti ei tietääkseni ole vertailukelpoinen moottoriöljyjen suhteen ja siis esim. sae 80 ei ole ainakaan oleellisesti paksumpaa kuin sae 40 yksiastemoottoriöljy.
    On se ainakin pullosta kaataen jonkun verran jäykempää kuin puhdas moottoriöljy. Ero tasoittuu siinä vaiheessa kun moottoriöljyä on vatkattu vaikkapa 12000 kilometriä. Mutta ei kai tämäkään liittynyt mitenkään mihinkään, vai?

    Alkuperäiselle kysyjälle: Itsellä on käytössä Bilteman vaihteistoöljy. Haisee suoraan pullosta selvästi, mutta ei kovin kauan tai kauas. En ole ikinä huomannut että hajua olisi tarttunut vaatteisiin.
  6. #6
    Bilteman vaihteistoölppää täälläkin. Ei ole lentänyt nahkoihin eikä haise. Kannattanee irtokikkareet pyyhkiä kankaalla pois, turhaan sitä öljyä levittää pitkin teitä.

    Hieman turhan notkeaa tuo on joten tuskin ostan toista pulloa jahka tuo loppuu. Jotain muuta seuraavaksi.

    -Ville
  7. #7
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
    En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketjuja pitäisi voidella pahanhajuisella vaihteistoöljyllä - enkä sitä koskaan ketjuvehkeissä käyttänytkään..
    Osaatko sitten selittää, miksi peräöljynä ei voi käyttää moottoriöljyä? Käytetäänhän moottoriöljyä vaihteistossakin...
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  8. #8
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
    Vaihteistoöljyjen viskositeetti ei tietääkseni ole vertailukelpoinen moottoriöljyjen suhteen ja siis esim. sae 80 ei ole ainakaan oleellisesti paksumpaa kuin sae 40 yksiastemoottoriöljy.
    Ihan oikeilla jäljillä olet, toi luokitus kai aikoinaan tehtiin sillä idealla, ettei mene öljyt sekaisin.

    Vastaavuudet on suurinpiirtein:
    75 vastaa 10
    80 vastaa 20
    85 vastaa 30
    90 vastaa 40 - 50

    EDIT: lisään tähän yhden lähteen, taulukko löytyy sivulta 61
    LINKKI_Shell_Voiteluaineopas_2004



    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  9. #9
    Lainaa (tane @ Helmi. 27 2006,15:28) kirjoitti
    Mulle riittää syyksi vaikka se että pyörän valmistaja on ymmärtänyt sitä suositella. Ei nyt tehdä tästä ketjusta taas yhtä loppumatonta öljyä-vahaa-tiesmitäpaskaa jankkaamista.

    On se ainakin pullosta kaataen jonkun verran jäykempää kuin puhdas moottoriöljy. Ero tasoittuu siinä vaiheessa kun moottoriöljyä on vatkattu vaikkapa 12000 kilometriä. Mutta ei kai tämäkään liittynyt mitenkään mihinkään, vai?
    Joo, ei tässä mitään jankkaamista. Tarkotin siis sitä, että moottoriöljyä aina olen käyttänyt - en noista vahoista sun muista mitään ymmärrä.
    Ja kun se sae 90 vaihteistoöljy ei ole sen jäykempää pullosta kaadettaessa, kuin sae 40 yksiasteinen moottoriöljykään.. Jos sitä vertaa moniastemoottoriöljyyn niin silloin ero on selkeä.
    Noita yksiastemoottoriöljyjä vaan tahtoo olla huonosti saatavilla, liekö syy suosituksiin sitte siinä..? Ainakin Teboililta löytyy yksiasteista sae 50 moottoriöljyä, joka käy myös vaihteistoihin (ei peräöljyksi)

    Jos tuo "koris 66":sen taulukko pitää paikkaansa, niin sae 80w-90 öljy vastaa kylmänä sae 20 moottoriöljyä ja kuumana sae 40-50 moottoriöljyä. Eli sen puoleen olis ihan sama rasvata ketjut 20w-50 moottoriöljyllä



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #10
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 27 2006,16:22) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
    En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketjuja pitäisi voidella pahanhajuisella vaihteistoöljyllä - enkä sitä koskaan ketjuvehkeissä käyttänytkään..
    Osaatko sitten selittää, miksi peräöljynä ei voi käyttää moottoriöljyä? Käytetäänhän moottoriöljyä vaihteistossakin...
    jollen ihan väärässä ole kyllä peräöljyjä käytetän myös
    moottoriöljynä eikös nuo crossia ajavat käytä aika
    yleisestikkin sitä,ja yleensäkin taitaa olla 2-tahtisissä
    se "voitelevampi" vaihtoehto,tämä on mutu tietoa
    en viitsi asiaa ruveta se enenpää tarkastamaan,meni jo
    muutenkin tämä(kin) keskustelu yli mikä oli alkuperäinen
    kysymys tahtoo usein unohtua ;) .
  11. #11
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 28 2006,13:41) kirjoitti
    Ainakin Teboililta löytyy yksiasteista sae 50 moottoriöljyä, joka käy myös vaihteistoihin (ei peräöljyksi)
    Kyllä niitä löytyy vaihteistoihin käyviä moottoriöljyjä vaikka kuinka paljon. Esim. Castrol GPS vaikuttaa aika suositulta. *

    Ja jos haluaa ketjuihin vähän paksumpaa ja hyvän kalvokestävyyden omaavaa öljyä, kannattaa kokeilla vaikkapa Shell Valvata.



    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  12. #12
    Lainaa (jarijii @ Helmi. 28 2006,13:59) kirjoitti
    jollen ihan väärässä ole kyllä peräöljyjä käytetän myös
    moottoriöljynä eikös nuo crossia ajavat käytä aika
    yleisestikkin sitä,ja yleensäkin taitaa olla 2-tahtisissä
    se "voitelevampi" vaihtoehto
    Onko sekoittuvuus yhtä hyvä kuin "oikeissa" 2-tahtiöljyissä?
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  13. #13
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:22) kirjoitti
    Kyllä niitä löytyy vaihteistoihin käyviä moottoriöljyjä vaikka kuinka paljon. Esim. Castrol GPS vaikuttaa aika suositulta.
    Tarkoitin siis nimenomaan YKSIASTEÖLJYJÄ, jollaisia ei nykyään joka kaupan hyllyltä löydy.
    Lähes kaikki moottoriöljyt käyvät myös vaihteistoöljyiksi, eli sen puoleen mikä vaan moottoriöljy soveltuu myös moottoripyöriin. Siis nimenomaan sellaisiin, joissa sama öljy voitelee moottorin ja vaihteiston.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14. #14
    Lainaa (jarijii @ Helmi. 28 2006,13:59) kirjoitti
    jollen ihan väärässä ole kyllä peräöljyjä käytetän myös
    moottoriöljynä eikös nuo crossia ajavat käytä aika
    yleisestikkin sitä,ja yleensäkin taitaa olla 2-tahtisissä
    se "voitelevampi" vaihtoehto,tämä on mutu tietoa
    en viitsi asiaa ruveta se enenpää tarkastamaan,meni jo
    muutenkin tämä(kin) keskustelu yli mikä oli alkuperäinen
    kysymys tahtoo usein unohtua ;) .
    2-tahtisessa ei ole moottoriöljyä siinä mielessä kuin 4-t koneessa. 2-tahtisen vaihteistossa (ei moottorissa) on öljyä, joka voitelee ainoastaan vaihteiston ja kytkimen. 2-tahtisen vaihteistoon käy siis myös vaihteistoon soveltuva peräoljy.

    2-tahtisen "moottoriöljy" on perinteisesti sekoitettu bensaan, mutta nykyisin se on pääsääntöisesti erillisessä tuoreöljysäiliössä. Sieltä se syötetään moottoriin (sekoitetaan bensaan) ja lopulta palanut öljy poistuu pakoputkesta pihalle. edit: En kyllä ole kenenkään kuullut sekoittavan peräöljyä 2-t bensan sekaan...??



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #15
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:22) kirjoitti
    Ja jos haluaa ketjuihin vähän paksumpaa ja hyvän kalvokestävyyden omaavaa öljyä, kannattaa kokeilla vaikkapa Shell Valvata.
    "Shell Valvata Oil 1000 0,93 1000 40,6 70 310 –9
    Valvata Oil -laadut ovat liuotinjalostettuja ja valkaistuja J460 0,90 460 31,5 99 270 –6
    sylinteriöljyjä. Valvata Oil J460 on rasvoitettu öljy.
    Käytetään höyrykoneiden sylinterin voiteluun. Valvata Oil 1000
    voidaan käyttää myös päästö-öljynä 310 °C asti."

    OK, hyvältä kuulostaa. Mistäs tällaista höyrykoneöljyä saa vai pitääkö mennä telakalle tonkan kanssa kyselemään.

    Mitä tarkoittaa "liuotinjalostettu"? Ei kai vaan samaa kuin "vetää O-renkaasi paskioksi"?
  16. #16
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 27 2006,16:22) kirjoitti
    Osaatko sitten selittää, miksi peräöljynä ei voi käyttää moottoriöljyä? Käytetäänhän moottoriöljyä vaihteistossakin...
    No leikitään tässä nyt sitte asiantuntijaa No joo, jotain kai on jäänyt nuoruusvuosilta mieleen..

    Moottoriöljy ja tavallinen vaihteistoöljy ei sovellu perään siksi, että niitä ei ole paineenkestolisäaineistettu (olipa pitkä sana) Vetopyörästö-öljy puolestaan on paineenkestolisäaineistettua ja se soveltuu pääsääntöisesti myös vaihteistoon. Eli tämä paineenkestolisäaineistus ei haittaa vaihteistossa, muttei siitä ole ilmeisesti hyötyäkään.
    Se taisi olla käytännössä niin, että lisäaineistamattomat ölyt menee perässä vaahdoksi...



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  17. #17
    noissa omissa rutkuissani olen ketjuja rasvaillut milloin milläkin tökötillä ja nykyisin käytän enemmänkin jäteöljyä, sellaista mikä on laskettu käyttökilometrien jälkeen ulos prätkän koneen pohjapropusta, on valmiiksi paskaista ja notkeaa, eduksi varsinkin rottapyörässä, mutta haisee ihan kohtalaisen hyvälle, tosin vain omasta mielestäni. hehiö.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  18. #18
    Lainaa (KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:33) kirjoitti
    Lainaa (jarijii @ Helmi. 28 2006,13:59) kirjoitti
    jollen ihan väärässä ole kyllä peräöljyjä käytetän myös
    moottoriöljynä eikös nuo crossia ajavat käytä aika
    yleisestikkin sitä,ja yleensäkin taitaa olla 2-tahtisissä
    se "voitelevampi" vaihtoehto
    Onko sekoittuvuus yhtä hyvä kuin "oikeissa" 2-tahtiöljyissä?
    taisimpa TAAS esittää asian aivan väärin,no sou vat kyllähän
    sitä joku käyttää aivan mitä öljyä tahansa m-pyörässä ???
    joten siitä vaan jos peräöljy tuntuu sopivalta kukaan ei sitä
    kiellä,kuten ei kiellä autoihinkaan tarkoitetun öljyn käyttämistä.

    mitä tulee sekoittuvuuteen ajoin aikoinaan mopolla petroolilla
    ja öljyksi kelpasi aivan mikä vain,tahtoi olla vaan kylmäkäynnistys vähän kehnoa,ja savua oli koko maailma täynnä,mutta aina
    päästiin perille (melkein).

    huomaa muuten näissä "keskusteluissa"että kevät on lähellä
    mutta liian kaukana,olen miettinyt jos vaikka pistäis jutun alun
    vaikka näin, voiko käyttää vanhoja kalsareita mopottimen
    vahauksessa,vahingoittaako se keltainen puoli jotenkin
    maalipintaa jane..... kuinkahan laajan keskustelun siitä sais
    aikaiseksi,veikkaukseni on että jo kolmannen vastaajan jälkeen
    keskustelu oli jo mennytt raiteiltaan ja puhuttain naisten sukkahousuista ;) .
  19.  
  20. #19
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 28 2006,14:01) kirjoitti
    2-tahtisen "moottoriöljy" on perinteisesti sekoitettu bensaan, mutta *nykyisin se on pääsääntöisesti *erillisessä tuoreöljysäiliössä. Sieltä se syötetään moottoriin (sekoitetaan bensaan) *ja lopulta palanut öljy poistuu pakoputkesta pihalle. edit: En kyllä ole kenenkään kuullut sekoittavan peräöljyä 2-t bensan sekaan...??
    Saattaisi olla mylly aika pikaisesti karstan tukkima. Ei ihan pala vaihteistoöljy vajaatahtisessa niinkuin siihen suunniteltu 2t.
    Lainaa kirjoitti
    Moottoriöljy ja tavallinen vaihteistoöljy ei sovellu perään siksi, että niitä ei ole paineenkestolisäaineistettu (olipa pitkä sana)
    Hypoidiöljy on paineenkestävää. Jos peräöljyn luokituksessa ei vaadita hypoidia, kelpaa tavallinenkin vaihteistoöljy.
    Lainaa kirjoitti
    Vetopyörästö-öljy puolestaan on paineenkestolisäaineistettua ja se soveltuu pääsääntöisesti myös vaihteistoon. Eli tämä paineenkestolisäaineistus ei haittaa vaihteistossa, muttei siitä ole ilmeisesti hyötyäkään.
    Käy kyllä synkronoimattomaan, vaan synkronoidussa aiheuttaa synkronirenkaitten liiallista luistamista ja alkaa keppi raapia maata, jos ei vaihda Sisumiesmalliin.
    Lainaa kirjoitti
    Se taisi olla käytännössä niin, että lisäaineistamattomat ölyt menee perässä vaahdoksi...
    Juu ja laatikossakin voi näin käydä. Ei voitele kunnolla, kun on vaahtona ja voi johtaa laakerivaurioon ja etenkin hypoidiperässä hammasmätään.