Kun nyt olen vannoutunut ketjujen öljyäjä ja vahat ovat pannassa, niin sattuisiko joku ulkomuistista tietämään jonkin vaihteistoöljyn, joka ei haise kissankusen, jäähallin pukuhuoneen ja lämpimän krapulapaskan sekoitukselle?
Ei muuten, mutta kun öljyä lentää aina hiukka nahkoille, niin olisi mukavaa jos öljy ei lemuaisi ihan niin pahasti että taukopullaa syödessä alkaa kakomisrefleksi tulla jo naapuripöydässäkin.
Jotain Mobilin puolisynteettistä taitaa olla tuo nykyinen tonkka ja lemu on kutakuinkin sanoinkuvaamaton. Taitaa olla joku lisäaine mikä tuon aiheuttaa?
Ei semmoista taida ollakaan. Olen ymmärtänyt että noissa vetoöljyiisä noi lisäaineet tekee sen miellyttävän parfyymin tuoksun.
Itse olen käyttänyt Mobilube GX mineraalia. Ei tunnu pahasti haisevan.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ketjuja pitäisi voidella pahanhajuisella vaihteistoöljyllä - enkä sitä koskaan ketjuvehkeissä käyttänytkään..(Talttapää @ Helmi. 26 2006,14:04) kirjoitti
Vaihteistoöljyjen viskositeetti ei tietääkseni ole vertailukelpoinen moottoriöljyjen suhteen ja siis esim. sae 80 ei ole ainakaan oleellisesti paksumpaa kuin sae 40 yksiastemoottoriöljy.
Jos olen ihan väärässä, niin tietävämmät oikaiskoon..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mulle riittää syyksi vaikka se että pyörän valmistaja on ymmärtänyt sitä suositella. Ei nyt tehdä tästä ketjusta taas yhtä loppumatonta öljyä-vahaa-tiesmitäpaskaa jankkaamista.(J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
On se ainakin pullosta kaataen jonkun verran jäykempää kuin puhdas moottoriöljy. Ero tasoittuu siinä vaiheessa kun moottoriöljyä on vatkattu vaikkapa 12000 kilometriä. Mutta ei kai tämäkään liittynyt mitenkään mihinkään, vai?kirjoitti
Alkuperäiselle kysyjälle: Itsellä on käytössä Bilteman vaihteistoöljy. Haisee suoraan pullosta selvästi, mutta ei kovin kauan tai kauas. En ole ikinä huomannut että hajua olisi tarttunut vaatteisiin.
Bilteman vaihteistoölppää täälläkin. Ei ole lentänyt nahkoihin eikä haise. Kannattanee irtokikkareet pyyhkiä kankaalla pois, turhaan sitä öljyä levittää pitkin teitä.
Hieman turhan notkeaa tuo on joten tuskin ostan toista pulloa jahka tuo loppuu. Jotain muuta seuraavaksi.
-Ville
Osaatko sitten selittää, miksi peräöljynä ei voi käyttää moottoriöljyä? Käytetäänhän moottoriöljyä vaihteistossakin...(J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Ihan oikeilla jäljillä olet, toi luokitus kai aikoinaan tehtiin sillä idealla, ettei mene öljyt sekaisin.(J@ck @ Helmi. 27 2006,14:43) kirjoitti
Vastaavuudet on suurinpiirtein:
75 vastaa 10
80 vastaa 20
85 vastaa 30
90 vastaa 40 - 50
EDIT: lisään tähän yhden lähteen, taulukko löytyy sivulta 61
LINKKI_Shell_Voiteluaineopas_2004
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Joo, ei tässä mitään jankkaamista. Tarkotin siis sitä, että moottoriöljyä aina olen käyttänyt - en noista vahoista sun muista mitään ymmärrä.(tane @ Helmi. 27 2006,15:28) kirjoitti
Ja kun se sae 90 vaihteistoöljy ei ole sen jäykempää pullosta kaadettaessa, kuin sae 40 yksiasteinen moottoriöljykään.. Jos sitä vertaa moniastemoottoriöljyyn niin silloin ero on selkeä.
Noita yksiastemoottoriöljyjä vaan tahtoo olla huonosti saatavilla, liekö syy suosituksiin sitte siinä..? Ainakin Teboililta löytyy yksiasteista sae 50 moottoriöljyä, joka käy myös vaihteistoihin (ei peräöljyksi)
Jos tuo "koris 66":sen taulukko pitää paikkaansa, niin sae 80w-90 öljy vastaa kylmänä sae 20 moottoriöljyä ja kuumana sae 40-50 moottoriöljyä. Eli sen puoleen olis ihan sama rasvata ketjut 20w-50 moottoriöljyllä
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
jollen ihan väärässä ole kyllä peräöljyjä käytetän myös(KMSwallower @ Helmi. 27 2006,16:22) kirjoitti
moottoriöljynä eikös nuo crossia ajavat käytä aika
yleisestikkin sitä,ja yleensäkin taitaa olla 2-tahtisissä
se "voitelevampi" vaihtoehto,tämä on mutu tietoa
en viitsi asiaa ruveta se enenpää tarkastamaan,meni jo
muutenkin tämä(kin) keskustelu yli mikä oli alkuperäinen
kysymys tahtoo usein unohtua ;) .
Kyllä niitä löytyy vaihteistoihin käyviä moottoriöljyjä vaikka kuinka paljon. Esim. Castrol GPS vaikuttaa aika suositulta. *(J@ck @ Helmi. 28 2006,13:41) kirjoitti
Ja jos haluaa ketjuihin vähän paksumpaa ja hyvän kalvokestävyyden omaavaa öljyä, kannattaa kokeilla vaikkapa Shell Valvata.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Onko sekoittuvuus yhtä hyvä kuin "oikeissa" 2-tahtiöljyissä?(jarijii @ Helmi. 28 2006,13:59) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Tarkoitin siis nimenomaan YKSIASTEÖLJYJÄ, jollaisia ei nykyään joka kaupan hyllyltä löydy.(KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:22) kirjoitti
Lähes kaikki moottoriöljyt käyvät myös vaihteistoöljyiksi, eli sen puoleen mikä vaan moottoriöljy soveltuu myös moottoripyöriin. Siis nimenomaan sellaisiin, joissa sama öljy voitelee moottorin ja vaihteiston.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
2-tahtisessa ei ole moottoriöljyä siinä mielessä kuin 4-t koneessa. 2-tahtisen vaihteistossa (ei moottorissa) on öljyä, joka voitelee ainoastaan vaihteiston ja kytkimen. 2-tahtisen vaihteistoon käy siis myös vaihteistoon soveltuva peräoljy.(jarijii @ Helmi. 28 2006,13:59) kirjoitti
2-tahtisen "moottoriöljy" on perinteisesti sekoitettu bensaan, mutta nykyisin se on pääsääntöisesti erillisessä tuoreöljysäiliössä. Sieltä se syötetään moottoriin (sekoitetaan bensaan) ja lopulta palanut öljy poistuu pakoputkesta pihalle. edit: En kyllä ole kenenkään kuullut sekoittavan peräöljyä 2-t bensan sekaan...??
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
"Shell Valvata Oil 1000 0,93 1000 40,6 70 310 –9(KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:22) kirjoitti
Valvata Oil -laadut ovat liuotinjalostettuja ja valkaistuja J460 0,90 460 31,5 99 270 –6
sylinteriöljyjä. Valvata Oil J460 on rasvoitettu öljy.
Käytetään höyrykoneiden sylinterin voiteluun. Valvata Oil 1000
voidaan käyttää myös päästö-öljynä 310 °C asti."
OK, hyvältä kuulostaa. Mistäs tällaista höyrykoneöljyä saa vai pitääkö mennä telakalle tonkan kanssa kyselemään.
Mitä tarkoittaa "liuotinjalostettu"? Ei kai vaan samaa kuin "vetää O-renkaasi paskioksi"?
No leikitään tässä nyt sitte asiantuntijaa(KMSwallower @ Helmi. 27 2006,16:22) kirjoitti
No joo, jotain kai on jäänyt nuoruusvuosilta mieleen..
Moottoriöljy ja tavallinen vaihteistoöljy ei sovellu perään siksi, että niitä ei ole paineenkestolisäaineistettu (olipa pitkä sana) Vetopyörästö-öljy puolestaan on paineenkestolisäaineistettua ja se soveltuu pääsääntöisesti myös vaihteistoon. Eli tämä paineenkestolisäaineistus ei haittaa vaihteistossa, muttei siitä ole ilmeisesti hyötyäkään.
Se taisi olla käytännössä niin, että lisäaineistamattomat ölyt menee perässä vaahdoksi...
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
noissa omissa rutkuissani olen ketjuja rasvaillut milloin milläkin tökötillä ja nykyisin käytän enemmänkin jäteöljyä, sellaista mikä on laskettu käyttökilometrien jälkeen ulos prätkän koneen pohjapropusta, on valmiiksi paskaista ja notkeaa, eduksi varsinkin rottapyörässä, mutta haisee ihan kohtalaisen hyvälle, tosin vain omasta mielestäni. hehiö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
taisimpa TAAS esittää asian aivan väärin,no sou vat kyllähän(KMSwallower @ Helmi. 28 2006,14:33) kirjoitti
sitä joku käyttää aivan mitä öljyä tahansa m-pyörässä???
joten siitä vaan jos peräöljy tuntuu sopivalta kukaan ei sitä
kiellä,kuten ei kiellä autoihinkaan tarkoitetun öljyn käyttämistä.
mitä tulee sekoittuvuuteen ajoin aikoinaan mopolla petroolilla
ja öljyksi kelpasi aivan mikä vain,tahtoi olla vaan kylmäkäynnistys vähän kehnoa,ja savua oli koko maailma täynnä,mutta aina
päästiin perille (melkein).
huomaa muuten näissä "keskusteluissa"että kevät on lähellä
mutta liian kaukana,olen miettinyt jos vaikka pistäis jutun alun
vaikka näin, voiko käyttää vanhoja kalsareita mopottimen
vahauksessa,vahingoittaako se keltainen puoli jotenkin
maalipintaa jane..... kuinkahan laajan keskustelun siitä sais
aikaiseksi,veikkaukseni on että jo kolmannen vastaajan jälkeen
keskustelu oli jo mennytt raiteiltaan ja puhuttain naisten sukkahousuista ;) .
Saattaisi olla mylly aika pikaisesti karstan tukkima. Ei ihan pala vaihteistoöljy vajaatahtisessa niinkuin siihen suunniteltu 2t.(J@ck @ Helmi. 28 2006,14:01) kirjoitti
Hypoidiöljy on paineenkestävää. Jos peräöljyn luokituksessa ei vaadita hypoidia, kelpaa tavallinenkin vaihteistoöljy.kirjoitti
Käy kyllä synkronoimattomaan, vaan synkronoidussa aiheuttaa synkronirenkaitten liiallista luistamista ja alkaa keppi raapia maata, jos ei vaihda Sisumiesmalliin.kirjoitti
Juu ja laatikossakin voi näin käydä. Ei voitele kunnolla, kun on vaahtona ja voi johtaa laakerivaurioon ja etenkin hypoidiperässä hammasmätään.kirjoitti