Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    njooh.. en jaksa enään pelleillä noiden lasikuitu,hiilikuitu yms. kertamuovien kanssa, niin onnistuuko katteiden teko muovista jotenkin?

    Tarkoitus olisi saada vähän "tehdastekoisemman" näköiset katteet, eikä mitkään tee-se-itse viritykset ja kestävät, eli ns. crossimuovi.

    Eli muotti olisi samaan tyyliin kuin lasikuidullakin. Sulatetaanko sinne jotain muovilevyä vai miten homma menee, ei mitään havaintoa.. Mitähän muovilaatua tollanen crossimuovi on? Katupyörien katteissahan on vissiin ABS tai jotakin, mikä ei kestä oikein mitään?

    Katteiden toisella puolella ei lue muutakuin "made in japan"



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  2. #2
    Aiheeseen en osaa vastata, mutta vaistoni sanoo, että jotain mielenkiintoista on odotettavissa...
  3. #3
    Niin tietysti kaikkeahan voi opetella ja tehdä itse mutta jos kyselet tuollaisia niin ehkä kannattaisi vielä harkita jos kuitenkin pysyisi niissä lasikuiduissa tai hiilikuiduissa
    <br />
  4. #4
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 02 2006,10:22) kirjoitti
    Mitähän muovilaatua tollanen crossimuovi on? Katupyörien katteissahan on vissiin ABS tai jotakin, mikä ei kestä oikein mitään?

    Katteiden toisella puolella ei lue muutakuin "made in japan"
    Eikös noissa tuoreemmissa ihan laki vaadi että muovilaatu on merkattu sinne muovinpalaseen? Ei tietty tarkinta mahdollista leimaa että se on joku aivan tietty laatu, mutta yleisesti että mihin muoviryhmään se kuuluu. Eli siinä kierrätyskolmiomerkissä on sellaisia kirjaimia joita tulkkaamalla pitäisi jotain selvitä, mallia moisista voi kattoa vaikka jogurttipurkin pohjasta.
  5. #5
    Alipainemuovaamalla saattais saada ihan hyviä, tai sitten ihan vaan pehmentämällä muovilevyä muotin päällä. Alipainemuovaus (eli tyhjömuovaus tai "imppaus") tapahtuu siis sillee, muotin päälle pistetään muovilevy, jota lämmitetään ja sit imetään muotin ja levyn väliin alipaine, joka imee muovin kiinni muotin pintaan, sitten jäähdytellään.

    Noi katteet on tietty sen verran loivia muotoja, että saattaa onnistua ilman alipainettakin.

    Noihin on olemassa ihan oikeitaki laitteita, mutta eiköhän tuollee voi ihan kotikutoisestikin homman hoitaa. Kokeile ihmeessä ja kerro miten menee

    Ja tosiaan, ABS:ää noissa katteissa taitaa usein materiaalina olla, mutta muutkin muovit kyllä käy...

    Edit: Lisää alipainemuovauksesta -> täällä <-



  6. #6
    ABS katteita ei uusissa pyörissä ole, mutta vanhemmissa on, se on kovaa, halkeavaa ja ei taivu. Uudemmissa on kaikkea sekoitetavaraa, PP muovia tai ABS+PP. jotain honda PP, yms, esim 954:sessa lähes joka muovipala on erilaista. Sivukatteet on pehmeätät, takakate on abs+jotain.

    Moni menee kuumailmapuhaltimella jo taivutettavaksi 180 asteen puhalluksella. bauhaussi myy jotain askartelu plexia, joka taipuu lämmittämällä yms. tein itse siitä esim takalampun lasin hajonneen tilalle ledilamppuun.

    jos katsoin myth busterssia eilen, hehän vetävät hienosti muovia muotoon muotin päälle, lämmön ja alipaineen avulla.

    jaket.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    oon nähnyt amk:lla muovia joka on kun sokeria. Siis purkissa

    Sitä ja epoksia kun sotkis niin mitä tulis?? Diy miehen muovisementtiäkös?? Ihan tällänen ajatus heitto.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  8. #8
    Abs olis ainakin maalattavissa, kun taas pp ja pe on jotakuinkin mahdottomia, jos on kyse kestävästä ja pestävästä maalipinnasta. En ole oikein perehtynyt levy abs:n laatuihin, mutta ruiskuvalettavissa on monenlaista laatua , jopa pakkasenkestävää jota käytetään mm jääkiekkomailoissa, joten luulisi noita levyissäkin löytyvän. Laita kuvia ja tarinaa edistymisestäsi.
  9. #9
    Lainaa (kale @ Helmi. 02 2006,12:57) kirjoitti
    Abs olis ainakin maalattavissa, kun taas pp ja pe on jotakuinkin mahdottomia, jos on kyse kestävästä ja pestävästä maalipinnasta. En ole oikein perehtynyt levy abs:n laatuihin, mutta ruiskuvalettavissa on monenlaista laatua , jopa pakkasenkestävää jota käytetään mm jääkiekkomailoissa, joten luulisi noita levyissäkin löytyvän. Laita kuvia ja tarinaa edistymisestäsi.
    Kyllä mun mielestä noissa muoveissa pysyy hyvin maalit kiinni, mutta PP,PE gasotankeissa ei.. sitä on jo ikävä kyllä testattu


    Täytyykin hakea muovilevyä (etolasta?) ja kokeilla. Kelailin, että se muovi on jotain 2-komp. ainetta mikä levitetään siihen muottiin.
    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  10. #10
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 02 2006,18:11) kirjoitti
    Kyllä mun mielestä noissa muoveissa pysyy hyvin maalit kiinni, mutta PP,PE gasotankeissa ei.. sitä on jo ikävä kyllä testattu


    Täytyykin hakea muovilevyä (etolasta?) ja kokeilla. Kelailin, että se muovi on jotain 2-komp. ainetta mikä levitetään siihen muottiin.
    No joo, mm. epoksit on tällaisia 2-komponenttimuoveja, mutta niistä en lähtis ite pelleilemään.

    Yks vaihtoehto mitä vois kans kotikonstein kokeilla on jonkunlainen rotaatiovalun muunnelma. Rotaatiovalussa muovipulveria laitetaan ympäriinsä pyörivään kuumaan muottiin, jolloin pulveri sulaa ja tarttuu muotin sisäpintaan, muodostaen muotin muotoisen onton kappaleen.

    Tätä voisi kokeilla esim. lämmittämällä kuidulle tarkoitettua muottia kosaanilla tai kuumailmapuhaltimella ja ripotella päälle muovipulveria. tuon kun toistaa riittävän monta kertaa, niin alkaa saamaan paksuutta kappaleeseen. Muovipulveria on käsittääkseni saatavilla ihan hyvin, jossei muualla, niin muovituotetehtaista voi käydä kyselemässä.

    Kokeile ja kerro miten menee, tuo vois olla ihan varteenotettava tapa
  11. #11
    en halua olla mitenkään enempää negatiivinen kuin luonnostani olen, mutta täytyy sanoa että tuo on ihan tuhoon tuomittu yritys. 'sä oot jo hävinnyt tän pelin'

    tätä enempää perustelematta kuin +1000000 muovi tonnin kokemuksella yli kymmenen vuoden ajalta.

    jos haluat tietoa kestomuoveista ja siitä valmistettavista tuotteista, niin suosittelen tutustumaan kirjaan muovitekniikan perusteet (kurri, malén, sandell, virtanen isbn952-13-1584-9).

    jos kuitenkin haluat kokeilla sulattaa/muovata noita kestomuoveja, niin voin sponssata sinua raaka-aineella. riittääkö aluksi vaikka 25 kg säkki polypropeenia (samaa laatua joista tehdään mm. auton osia.
  12. #12
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 02 2006,10:22) kirjoitti
    njooh.. en jaksa enään pelleillä noiden lasikuitu,hiilikuitu yms. kertamuovien kanssa, niin onnistuuko katteiden teko muovista jotenkin?

    Tarkoitus olisi saada vähän "tehdastekoisemman" näköiset katteet, eikä mitkään tee-se-itse viritykset ja kestävät, eli ns. crossimuovi.

    Eli muotti olisi samaan tyyliin kuin lasikuidullakin. Sulatetaanko sinne jotain muovilevyä vai miten homma menee, ei mitään havaintoa.. Mitähän muovilaatua tollanen crossimuovi on? Katupyörien katteissahan on vissiin ABS tai jotakin, mikä ei kestä oikein mitään?

    Katteiden toisella puolella ei lue muutakuin "made in japan"
    Ennemmin käytän "kertamuoveja" kuin muoveja joista ei tule kertaakaan mitään.

    Osta naku pyörä kaatuma raudoilla jos se kestäisi...
    Ahdettu 1216
  13.  
  14. #13
    Lainaa (jalkamaassa @ Helmi. 02 2006,19:03) kirjoitti
    jos kuitenkin haluat kokeilla sulattaa/muovata noita kestomuoveja, niin voin sponssata sinua raaka-aineella. riittääkö aluksi vaikka 25 kg säkki polypropeenia (samaa laatua joista tehdään mm. auton osia.
    Mulle kelpaa kyllä

    Ei saa olla negatiivinen, aina pitää yrittää. Ja on tolla kwaakilla ainaki yritystä, jossei muuta. Ja onhan sillä yrityksellä syntyny ihan siisti smotodarrakin, että miksei voisi yrittää lisääkin.

    Se on vaan niin, että toiset tekee niinkuin on hyväksi todettu ja toiset keksii uusia tapoja ;)