Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    .. jos ei ole paineilmaa käytössä eikä synkkausvehkeitä myöhempää säätöä varten?

    Puhdistus todellakin olisi tarpeen mutta kun ei ole paineilmaa nyt käsillä Taitaa mennä myös synkkaukset pieleen puhdistuksen myötä?
  2. #2
    Paineilmaa saa kyllä spraypulloissa, vaikka Biltemasta tai tarvikeliikkeistä. Olen säännöllisesti käyttänyt sitä mopojen ja tietokoneiden putsaukseen. Vasta ostin Maston'in Airspray.
  3. #3
    Jos on puhdistus todella tarpeen, niin taitaa nuo välineet olla aikas heppoisia. Suosittelen esim. ultraäänipesua asiantuntevassa paikassa tai sitten voi olla parempi unohtaa koko juttu.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  4. #4
    Ultraäänipesuun johonkin esim. diselhuoltoliikkeissä on ko. vehkeet. Ja purkaa vain luistit/suuttimet/ym eikä koske synkkausruuveihin, niin mihinkäs ne pesussa muuttuu?
    Eliminators burn rubber!!!
  5. #5
    Tottanoi, itellä oli ainaskin tapana ottaa vaan kaasarit kaikessa rauhassa pöydälle ja putsata käsin. Tietty nyt ultraäänipesurit saa hyvää jälkea jos semmoisiin on mahollisuus. Siitä synkkauksesta ei kannata turhaa huolta pitää, ajaa sitte vaikka keväällä sen huoltoliikkeeseen, ne ei paljoa ota pelkästä synkkaamisesta.
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  6. #6
    Lainaa (gixeri @ Joulu. 19 2005,23:16) kirjoitti
    Tottanoi, itellä oli ainaskin tapana ottaa vaan kaasarit kaikessa rauhassa pöydälle ja putsata käsin. Tietty nyt ultraäänipesurit saa hyvää jälkea jos semmoisiin on mahollisuus. Siitä synkkauksesta ei kannata turhaa huolta pitää, ajaa sitte vaikka keväällä sen huoltoliikkeeseen, ne ei paljoa ota pelkästä synkkaamisesta.
    Joo samaa mieltä täälläkin, kyllä niitä putsaamaan pystyy ihan ilman mitään kummoisempia välineitä, saati sitten ultraäänipesureita.
    Normal people believe that if it ain't broke, don't fix it. Engineers believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet. -Scott Adams
  7. #7
    Lainaa (hsk @ Joulu. 20 2005,20:07) kirjoitti
    Lainaa (gixeri @ Joulu. 19 2005,23:16) kirjoitti
    Tottanoi, itellä oli ainaskin tapana ottaa vaan kaasarit kaikessa rauhassa pöydälle ja putsata käsin. Tietty nyt ultraäänipesurit saa hyvää jälkea jos semmoisiin on mahollisuus. Siitä synkkauksesta ei kannata turhaa huolta pitää, ajaa sitte vaikka keväällä sen huoltoliikkeeseen, ne ei paljoa ota pelkästä synkkaamisesta.
    Joo samaa mieltä täälläkin, kyllä niitä putsaamaan pystyy ihan ilman mitään kummoisempia välineitä, saati sitten ultraäänipesureita.
    ääni tälle tavalle.

    ultraääni on hyvä tietysti, mutta kaasuttimet saa toimimaan virheettä ilmankin. esim tiivisteenpoistospray tai ruskea prf on ihan kätevä liuotin pesuun.
    eri asia sitten kun ruiskulaitteita aletaan korjailla. silloin ultra on helposti ainut järkevä puhdistustapa.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  8. #8
    Kyllä kaasarit ihan kotikonsteillakin tosiaan pystyy puhdistamaan. Jos on pinttynyttä saastaa esim. suuttimissa voi niitä liuottaa jollain miedolla hapolla. Itse olen käyttänyt sitruunahappoa, apteekista saa. Tossa pitää sitten muistaa että samaa kyytiä lähtee helposti esim. keltapassivoinnit.

    Ja synkkausvehkeiksihän ei tarvitse juuri muuta kuin alipainemittari x kaasarien lukumäärä. Ei välttämättä ollenkaan kalliita.
    Pegaso IE
  9. #9
    Synkkausksen takia tuota ei kannata jättää tekemättä. Sen verran halpa toimenpide, eikä laite maksa itse tehtynä edes tuoppia ja ne vehkeet tekee puolessa tunnissa .

    Kirkasta letkua, lauta ja kuristimet letkuihin, nestettä. letku u:ksi n1-1,3 m lautaan ylhäältä letkut kaasareille, kuristimien läpi. nestettä aavistuksen yli laudan puolen välin ja siihen kohti joku merkki, helpottaa vertailua. Sit vaan se kaasari johon tulee kaasuvaijeri vertailukohdaksi ja ensin ne jotka on siinä lähinnä ja sit kauempana olevat kaasarit samoihin kuin tuo 1-kaasari. alle 5 cm ero on jo synkassa alle 2-3 cm ero on monissa vaikee säätää.

    Kuristimina oon lukenut käytetyn pienimpiä mig suuttiimia, ruuveja yms mikä vain mikä vähentää virtausta tarpeeksi .. ja hidastaa nestettä vielä enemmän jos sattuu olemaan kaasarit niin epäsynkassa et rupee imemään ylös asti. Omassa on kuristimina muovi tappi jossa poralla 2-3mm reikä melkein läpi ja loput neulalla pistetty reikä, josta juuri paistoi valo läpi.

    normaalisti 1 m korkeassa u-putkessa vesi hyppii n 1 cm edes takas, jos on hyvin vaimennettu.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  10. #10
    Jep, kaasarit olis levällään, täytyy vielä sitä puhdistustököttiä käydä ostamassa että saa homman edistymään.

    Lainaa (specka @ Joulu. 21 2005,11:10) kirjoitti
    Synkkausksen takia tuota ei kannata jättää tekemättä. Sen verran halpa toimenpide, eikä laite maksa itse tehtynä edes tuoppia ja ne vehkeet tekee puolessa tunnissa .
    Oisko sulla kuvaa laittaa viritelmästä? Ois helpompi rakentaa. Semmonen tyhmä kysymys vielä että mihin nuo synkkausletkut sitten kiinnitetään?

    Lainaa (Cobretti @ Joulu. 21 2005,00:27) kirjoitti
    Ja synkkausvehkeiksihän ei tarvitse juuri muuta kuin alipainemittari x kaasarien lukumäärä. Ei välttämättä ollenkaan kalliita.
    Mun käsittääkseni melko kalliita nuo mittarit, varsinkin neljän kaasarin setit. Vai onko tässä taas se että kun tavallisia mittareita myydään nimimerkillä moottoripyörän säätöön niin hinta on tuplat..
  11. #11
    Lainaa (LUMI @ Joulu. 19 2005,22:41) kirjoitti
    Ultraäänipesuun johonkin esim. diselhuoltoliikkeissä on ko. vehkeet. Ja purkaa vain luistit/suuttimet/ym eikä koske synkkausruuveihin, niin mihinkäs ne pesussa muuttuu?
    Joo eihän ne ruuvien asennot muutu, mutta kaasareiden synkat voi aina muuttua kun kaasarit on irti toisistaan. Kun säätää venat, niin synkat pitäis kattoa senkin jälkeen, koska alipaineet voi muuttua.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  12. #12
    Lainaa (Jartsi @ Joulu. 21 2005,14:38) kirjoitti
    Mun käsittääkseni melko kalliita nuo mittarit, varsinkin neljän kaasarin setit. Vai onko tässä taas se että kun tavallisia mittareita myydään nimimerkillä moottoripyörän säätöön niin hinta on tuplat..
    homman juoni on se että kaikki mittarit/mitat maksavat kun mittaustarkkuus ja laatu on hyvä.
    eivät ne ihan perusmittaritkaan ole 4-kaasuttimelle ihan ilmaisia (80-120€) joten yhteen remonttiin ei moisia kannata hankkia. 2-mittarisella mallilla pärjää toki jos jaksaa vaihtaa alipaineden välillä. jos ostat valmiit niin varo niitä kaikkein halvimpia vaimentamattomia mittareita. niillä ei tee mitään kun neulat hyppivät kuin 3-vuotiaat kersat karkkipäivän jälkeen.

    mittarin alipaineletkujen päät tulevat kiinni "imusarjoihin" eli kaasarin ja sylinterin väliseen kurkkuun jossa ylensä mopoissa on valmiiksi tulpatut liitännät normaalille kumiletkulle. yksi alipaineletku on tavallisesti käytössä alipainebensahanassa.
    synkat taas säädetään kohdalleen kaasareiden vivustoissa olevista hienosäätöruuveista. ellet ole koskaan tätä tehnyt niin kokeneempi kaveri on hyvä ottaa mukaan vaikkei tässä nyt mitään rikkomaan pysty.

    tai vaihtoehto b.... puhdistus ja mopo huoltoon synkkaukseen. selviänet alle 50€
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  13. #13
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 21 2005,14:43) kirjoitti
    Lainaa (LUMI @ Joulu. 19 2005,22:41) kirjoitti
    Ultraäänipesuun johonkin esim. diselhuoltoliikkeissä on ko. vehkeet. Ja purkaa vain luistit/suuttimet/ym eikä koske synkkausruuveihin, niin mihinkäs ne pesussa muuttuu?
    Joo eihän ne ruuvien asennot muutu, mutta kaasareiden synkat voi aina muuttua kun kaasarit on irti toisistaan. Kun säätää venat, niin synkat pitäis kattoa senkin jälkeen, koska alipaineet voi muuttua.
    No ainakin nuo kawan cvk keihinit on pakettina joita ei tarvi toisistaan irrottaa.

    Itse olen nuo synkannut ihan valoa vasten katsomalla läppien läpi ja säädellyt niin että kaikkista tulee yhtä paljon valoa läpi kiinni/vähän auki ollessa ja ovat olleet aina suht kohdillaan noinkin karkealla säädöllä.

    Ja mitä minä olen noita ultraääniopesussa käyttänyt niin hinta on 8 egen paikkeilla korillinen osia johon mahtuu jo useamman pyörän kaasarit eli eipä paljoa kannata happojen kanssa alkaa itse liruttelemaan ja lähtee kyllä kaikki paska pois pienimmistäkin raoista ja kanavista.
    Eliminators burn rubber!!!
  14. #14
    Lainaa (specka @ Joulu. 21 2005,11:10) kirjoitti
    Kirkasta letkua, lauta ja kuristimet letkuihin, nestettä. letku u:ksi n1-1,3 m lautaan *ylhäältä letkut kaasareille, kuristimien läpi. nestettä aavistuksen yli laudan puolen välin ja siihen kohti joku merkki, helpottaa vertailua. *Sit vaan se kaasari johon tulee kaasuvaijeri vertailukohdaksi ja ensin ne jotka on siinä lähinnä ja sit kauempana olevat kaasarit samoihin kuin tuo 1-kaasari.
    Katkaise letku U-lenkin pohjalta kahdesta kohtaa muutaman sentin päästä toisistaan. Lisää väleihin T-haarat. Eli tämä pieni letkun pätkä jää kahden T-haaran väliin. Liitä molempiin T-haaroihin vielä letkut kuristimineen ja pystyt näkemään neljän imukanavan paine-erot yhdellä silmäyksellä ja synkkaamaan neljä kaasutinta vaihtelematta letkuja eri imukanaviin välillä. Kun lisäät vielä toiset kaksi T-haaraa voit synkata Möhkön, litraisen CBX:n tai vaikka Benelli Sein sammuttamatta pyörää välillä.
    Yhden sentin ero nestepintojen korkeuksissa on noin 1/1000bar paine-ero imukanavissa. Meisselillä koskeminen synkkaruuvin kantaan heilauttaa nestepintoja ainakin parikymmentä senttiä. Tietäisikö joku, mikä mahtaa olla kalliimpien mittareiden lukutarkkuus puhumattakaan kalibrointitarkkuudesta? Vesivaakaa ei tarvitse eikä voi kalibroida. Hydrostaattinen paine ei valehtele.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  15. #15
    Lainaa kirjoitti
    Yhden sentin ero nestepintojen korkeuksissa on noin 1/1000bar paine-ero imukanavissa. Meisselillä koskeminen synkkaruuvin kantaan heilauttaa nestepintoja ainakin parikymmentä senttiä. Tietäisikö joku, mikä mahtaa olla kalliimpien mittareiden lukutarkkuus puhumattakaan kalibrointitarkkuudesta? Vesivaakaa ei tarvitse eikä voi kalibroida. Hydrostaattinen paine ei valehtele.
    Ei se ihan noin herkkä ole, jos ei kovin raskaalla kädellä niitä ruuveja töki. Mut totta on ettei niitä ruuveja pyöritellä tartte, ihan pieni nykäisy suuntaan tai toiseen.

    jos epäilee että synkat on pahasti pielessä niin kannattaa olla herkkänä sammuttaan kone kun käynnistää ekan kerran letkut kiinni, jos jossain putkessa lähtee vesi nouseen liikaa, tiivis kuristin auttaa tuossa kans.

    Tuon vesivaakan hyvä puoli on jopa tarpeeton tarkkuus, n 5-10 kertainen tarvittavaan, riippuen vaimennuksesta. Suikassa ohje arvot tarkoitti muistaakseni noin 20-25cm eroa veden pinnoissa, helppoa tosin säätää 5cm tasoon.
    Heikko puoli on sen mitta-alueen kapeus. max 40-45cm metrin laudalle. Riittää normaali oloissa, mut jos on ropattu kunnolla pitää aika tarkkaan silmällä kattoo että läpät on samassa asennossa ennenkuin pistää kiinni.

    Valitettavasti ei oo kuvia. Rakennus ohjeita löytyy haulla varmaan tältäkin foorumilta.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  16. #16
    Lainaa (specka @ Joulu. 22 2005,09:49) kirjoitti
    jos epäilee että synkat on pahasti pielessä niin kannattaa olla herkkänä sammuttaan kone kun käynnistää ekan kerran letkut kiinni, jos jossain putkessa lähtee vesi nouseen liikaa, tiivis kuristin auttaa tuossa kans.

    Tuon vesivaakan hyvä puoli on jopa tarpeeton tarkkuus, n 5-10 kertainen tarvittavaan, riippuen vaimennuksesta. Suikassa ohje arvot tarkoitti muistaakseni noin 20-25cm eroa veden pinnoissa, helppoa tosin säätää 5cm tasoon.
    Heikko puoli on sen mitta-alueen kapeus. max 40-45cm metrin laudalle. *Riittää normaali oloissa, mut jos on ropattu kunnolla pitää aika tarkkaan silmällä kattoo että läpät on samassa asennossa ennenkuin pistää kiinni.

    Valitettavasti ei oo kuvia. *Rakennus ohjeita löytyy haulla varmaan tältäkin foorumilta.
    Olen kerholle rakentanut niin korkean laitteiston, kun talliin mahtuu. Silti tein vielä puristimen, millä saa letkut lyttyyn käynnistettäessä ja sammutettaessa. Silloin kone herkimmin imee nesteet sisäänsä. Linkissä uutisryhmään vuonna 2001 kirjoittamani kuvaus tuosta laitteistosta Söhmistä

    Tässä linkissä muutama kuva yhdestä laitteistosta Linkki
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  17. #17
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Joulu. 22 2005,14:48) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Joulu. 22 2005,09:49) kirjoitti
    jos epäilee että synkat on pahasti pielessä niin kannattaa olla herkkänä sammuttaan kone kun käynnistää ekan kerran letkut kiinni, jos jossain putkessa lähtee vesi nouseen liikaa, tiivis kuristin auttaa tuossa kans.

    Tuon vesivaakan hyvä puoli on jopa tarpeeton tarkkuus, n 5-10 kertainen tarvittavaan, riippuen vaimennuksesta. Suikassa ohje arvot tarkoitti muistaakseni noin 20-25cm eroa veden pinnoissa, helppoa tosin säätää 5cm tasoon.
    Heikko puoli on sen mitta-alueen kapeus. max 40-45cm metrin laudalle. Riittää normaali oloissa, mut jos on ropattu kunnolla pitää aika tarkkaan silmällä kattoo että läpät on samassa asennossa ennenkuin pistää kiinni.

    Valitettavasti ei oo kuvia. Rakennus ohjeita löytyy haulla varmaan tältäkin foorumilta.
    Olen kerholle rakentanut niin korkean laitteiston, kun talliin mahtuu. Silti tein vielä puristimen, millä saa letkut lyttyyn käynnistettäessä ja sammutettaessa. Silloin kone herkimmin imee nesteet sisäänsä. Linkissä uutisryhmään vuonna 2001 kirjoittamani kuvaus tuosta laitteistosta Söhmistä

    Tässä linkissä muutama kuva yhdestä laitteistosta Linkki
    Noiden ohjeiden mukaan rakensin Trumppaan käypäisen 3-putkisen viritelmän. Toimii erinomaisen hyvin, nesteenä automaattivaihteistoöljy.
  18. #18
    Liittyi Oct 2005
    Täällä etelässähän mää
    Ultraäänipuhdistus on kyllä useimmiten tarpeeton mutta esimerkkinä seuraava. Omistin Erään italialaisvalmisteisen boxerikoneella varustetun "urheiluauton" tuplaweberillä. Ongelmana oli yhden pytyn tyhjäkäyntisuuttimen v***uilu. Otin ja purin koko kaasuttimet osiin ja puhdistin kotikonstein(tosin aikaisemmin mainittua happoliotusta en kokeillut). Takasin kiinni ja ei mitään vaikutusta yhteen pyttyyn. Suutin uudestaan irti ja putsaus, ei tehonnut. Vein lopulta kaasutinvarmaan kaasarin, kaverit pesi ultralla ja kappas vaan, toimii kun unelma!

    Tästä tosin pari viikkoa eteenpäin tuli sama ongelma. Pään takomisen seinään lopettaakseni porasin samantien suuttimen pari kymmenystä isommiksi
    Antakaa määkin huudan määkin olen kännissä!!!
  19. #19
    Näyttääkin olevan noi mittarit vähän hintavampia kun muistin. Mutta ihan hyvä sijoitus omasta mielestäni kumminkin, ei mitään riistohintasia.

    Mitenkäs tämä "nestemittari" reagoi kun koneen kierroksia nostaa? Imaseeko alipaine vedet sisään?



    Pegaso IE
  20. #20
    Jos on yhtään synkassa niin ei imaise. Ja itse asiassa kaasua avattaessa toi paine-ero mieluummin tasoittuu kuin kasvaa. (kaasuläppien suhteellinen ero pienenee)
    TL1000R
  21. #21
    Noniin, kaasarit puhdistettu ja kasattu. Bräkleenillä huuhdoin kaasarit ja käsin loput putsaukset. Synkkausruuveihin ei tarvinnut koskea, mutta synkat voi ilmeisesti silti muuttua? Silmämääräisesti läpät aukeaa samaan tahtiin, mutta toimivuus selviää sitten kun pääsee käytännössä kokeilemaan. Toinen toimivuuteen vaikuttava seikka on sitten nuo seosruuvit. Samoihin koitin nekin säätää mitä olivatkin, tiedä sitten miten tarkkaa niitten säätö on. Vielä kun sais sen uuden ilmanputsarin niin vois töräyttää kawan käyntiin ja ruveta säätöhommiin..
  22. #22
    Kiinni asento on todella se kriittinen, kun kaasua avaa niin tasoittuu erot.
    Jos ne läpppien ja rungon välit on kiinni ollessa saman näköiset, siis se väli, ei oo ongelmaa. Kato valoa vasten, näkee aika helposti kun läpän alta paistaa "puolikuu". sen leveydestä näkee varsin tarkkaan.

    Muistelen et kun ne on silmämääräisesti pistänyt samaksi, niin erot on ollu pahimmillaan 20-25 cm. Vesivaakassa toi tarkoittaa melkein kohillaan.



    Lainaa kirjoitti
    Olen kerholle rakentanut niin korkean laitteiston, kun talliin mahtuu. Silti tein vielä puristimen, millä saa letkut lyttyyn käynnistettäessä ja sammutettaessa. Silloin kone herkimmin imee nesteet sisäänsä. Linkissä uutisryhmään vuonna 2001 kirjoittamani kuvaus tuosta laitteistosta Söhmistä

    Tässä linkissä muutama kuva yhdestä laitteistosta Linkki
    toi on hyvä kuvaus tuosta vermeestä.

    Toiset käyttää öljyä, itse käytän vettä, siistimpi säilytellä eikä kuitenkaan vahingoita moottoria niissä määrissä jota sinne siitä 0,x mm reijästä saattaa ongelmatilanteissa päästä.

    tuossa mainittu puristin/sulku on loistoajatus.
    Suosittelen. (pitääkin päivittää oma värkki )

    Juurikin tuo käynnistys vaihe on se jossa se karkaa jos karkaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  23. #23
    Lainaa (Cobretti @ Joulu. 22 2005,17:43) kirjoitti
    Näyttääkin olevan noi mittarit vähän hintavampia kun muistin. Mutta ihan hyvä sijoitus omasta mielestäni kumminkin, ei mitään riistohintasia.

    Mitenkäs tämä "nestemittari" reagoi kun koneen kierroksia nostaa? Imaseeko alipaine vedet sisään?
    Paremmin pysyy nesteet putkessa kierroksilla.
    1. Kun kaasuläppiä avaa, niin absoluuttinen paine nousee eli imu pienenee, koska avonaisesta läpästä ilma pääsee kulkemaan => imukanavan ja ulkoilman paine-ero tasoittuu. Kovempien kierrosten pienempi imu ei edes jaksaisi nostaa nestepintaa niin korkealle kuin tyhjäkäynnillä, jos nestettä yritettäisiin imeä avonaisesta astiasta.
    2. Koska kierroksilla imukanavien alipaine on pienempi, niin niiden paine-erot ovat myös pienemmät, mikä vähentää nestepintojen korkeuseroja letkuissa.
    3. Koska imuja on kierroksilla nopeampaan tahtiin, niin nestepinnat vielä hyppivätkin vähemmän, kun imukanavan ja nesteen välissä on joustavaa ilmaa.

    Oletko siis hankkinut mittarit? Kiinnostaisi tietää onko niiden papereissa mitään numeroita kalibrointitarkkuudesta. Imukanavien paine-erot pystyy yleensä säätämään alle 5/1000bar sisään. Specka mainitsikin, että Suzukin manuaalissa toleranssi oli 25/1000bar. Pystyykö mittareista lukemaan tuollaiset erot kalibrointitarkkuus mukaan lukien.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  24. #24
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Joulu. 25 2005,14:37) kirjoitti
    Lainaa (Cobretti @ Joulu. 22 2005,17:43) kirjoitti
    Näyttääkin olevan noi mittarit vähän hintavampia kun muistin. Mutta ihan hyvä sijoitus omasta mielestäni kumminkin, ei mitään riistohintasia.

    Mitenkäs tämä "nestemittari" reagoi kun koneen kierroksia nostaa? Imaseeko alipaine vedet sisään?
    Paremmin pysyy nesteet putkessa kierroksilla.
    1. Kun kaasuläppiä avaa, niin absoluuttinen paine nousee eli imu pienenee, koska avonaisesta läpästä ilma pääsee kulkemaan => imukanavan ja ulkoilman paine-ero tasoittuu. Kovempien kierrosten pienempi imu ei edes jaksaisi nostaa nestepintaa niin korkealle kuin tyhjäkäynnillä, jos nestettä yritettäisiin imeä avonaisesta astiasta.
    2. Koska kierroksilla imukanavien alipaine on pienempi, niin niiden paine-erot ovat myös pienemmät, mikä vähentää nestepintojen korkeuseroja letkuissa.
    3. Koska imuja on kierroksilla nopeampaan tahtiin, niin nestepinnat vielä hyppivätkin vähemmän, kun imukanavan ja nesteen välissä on joustavaa ilmaa.

    Oletko siis hankkinut mittarit? Kiinnostaisi tietää onko niiden papereissa mitään numeroita kalibrointitarkkuudesta. Imukanavien paine-erot pystyy yleensä säätämään alle 5/1000bar sisään. Specka mainitsikin, että Suzukin manuaalissa toleranssi oli 25/1000bar. Pystyykö mittareista lukemaan tuollaiset erot kalibrointitarkkuus mukaan lukien.
    Joo olen hankkinut mittarit.

    Vähän epäselvästi ilmaisin kysymykseni tuossa... tarkoitin siis juuri "kiihdytys"vaihetta rundien nousussa, en tasaisia isompia kierroksia.
    Mittarit näyttää aika mukavia alipaineita kun nopeasti avaa kaasun josta sitten alipaine tasaantuu.

    Näiden mittareiden asteikko on 10/1000 porrastuksella toteutettu. Siitä sitten näön mukaan voi katsella kuinka tarkasti huvittaa. Eli ainakin tuo 5/1000 näkyy ihan ongelmitta.

    Tarkkuudeksi on ilmoitettu 1.0% päätearvosta. En välttämättä ole varma mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Näissä mittareissa ei kalibrointimahdollisuutta ole. Olen tarkastanut niiden (2 kpl) keskinäisen tarkkuuden ja toinen näyttää ~5/1000 baria isompaa arvoa kuin toinen. Tuon kun pitää mielessä säätäessä niin ei tule heittoa siitäkään.
    Pegaso IE
  25. #25
    Lainaa (Cobretti @ Joulu. 25 2005,19:25) kirjoitti
    Vähän epäselvästi ilmaisin kysymykseni tuossa... tarkoitin siis juuri "kiihdytys"vaihetta rundien nousussa, en tasaisia isompia kierroksia.
    Mittarit näyttää aika mukavia alipaineita kun nopeasti avaa kaasun josta sitten alipaine tasaantuu.
    OK. Jos molemmissa/jokaisessa mittarissa viisari heilahtaa yhtäaikaa, niin vesivaa'assa ei tapahdu mitään. Mittarit näyttävät absoluuttista painetta, joka muuttuu, kun yhtäkkiä läppiä ravotetaan. Jos kanavien väliset paine-erot eivät kasva, niin vaaka pysyy balanssissa.
    Jos imukanavan absoluuttisen paineen haluaa nähdä, niin pitää panna letkun pää avonaiseen astiaan, josta sitten imetään nestepatsasta letkuun. Vettä käytettäessä astian pitää vaan olla 10m syvässä montussa. Elohopealla riittäisi noin 760mm. Tuollaisia elohopeamittareita kai jossain huoltopaikoissa käytetäänkin.
    Tuli muuten mieleen, että mitä korkeamman U-lenkin letkusta vääntää ja mitä enemmän sinne panee nestettä, sen vähemmän nestepinta varmasti hyppii. Isommassa määrässä vettä on isompi massa, joka pitäisi saada edestakaiseen liikkeeseen ja tunnetusti massan ominaisuuksiin kuuluu hitaus.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  26. #26
    Lainaa (Timo Tasakaasu @ Joulu. 27 2005,09:25) kirjoitti
    Lainaa (Cobretti @ Joulu. 25 2005,19:25) kirjoitti
    Vähän epäselvästi ilmaisin kysymykseni tuossa... tarkoitin siis juuri "kiihdytys"vaihetta rundien nousussa, en tasaisia isompia kierroksia.
    Mittarit näyttää aika mukavia alipaineita kun nopeasti avaa kaasun josta sitten alipaine tasaantuu.
    OK. Jos molemmissa/jokaisessa mittarissa viisari heilahtaa yhtäaikaa, niin vesivaa'assa ei tapahdu mitään. Mittarit näyttävät absoluuttista painetta, joka muuttuu, kun yhtäkkiä läppiä ravotetaan. Jos kanavien väliset paine-erot eivät kasva, niin vaaka pysyy balanssissa.
    Jos imukanavan absoluuttisen paineen haluaa nähdä, niin pitää panna letkun pää avonaiseen astiaan, josta sitten imetään nestepatsasta letkuun. Vettä käytettäessä astian pitää vaan olla 10m syvässä montussa. Elohopealla riittäisi noin 760mm. Tuollaisia elohopeamittareita kai jossain huoltopaikoissa käytetäänkin.
    Tuli muuten mieleen, että mitä korkeamman U-lenkin letkusta vääntää ja mitä enemmän sinne panee nestettä, sen vähemmän nestepinta varmasti hyppii. Isommassa määrässä vettä on isompi massa, joka pitäisi saada edestakaiseen liikkeeseen ja tunnetusti massan ominaisuuksiin kuuluu hitaus.
    Hehheh ok.

    No olisin tietysti voinut tutustua ton vaa´an toimintaperiaatteeseen ennen kysymistä mutta mitäs sitä turhia
    Oletin tosiaan että se näyttäisi absoluuttista (ali)painetta.
    Pegaso IE
  27.  
  28. #27
    Lueskelin tuossa joku aika sitten Mobilisti-lehteä ja siinä oli lukijoilta-palstalla kysymys (vanhojen) kaasuttimien puhdistamisesta,ja sopivasta aineesta kys.hommaan.Nöh, toimittaja oli ottanut selkoa asiasta oikein kunnolla ja kysellyt asiaa Nesteen(Fortumin?) teknisestä laboratoriosta ja saanut seuraavanlaisen reseptin:
    1 osa ksyleeniä
    1 " asetonia
    1 " spriitä

    Nämä aineet voi sekoittaa yhteen ja saadulla sopalla irtoaa ainakin ne mömmöt mitä bensasta on sinne jäänyt.
    Kovia aineitahan nuo on joten luulisi jotain auttavan vanhaan hartsiin jota on jäänyt mehumaijoihin.
    Tämän jälkeen jos saa vielä ultraäänipesuun osat niin voisi kuvitella olevan puhtaat röörit.Ja niitä tiivisteitä ja O-renkaitahan ei kannata jättää kiinni vaan purkaa niin että vain metallirunko on jäljellä.
    Jokainen kokeilkoon omalla vastuulla.
    FJerguson 1100 - monipuolinen maatalouskone